Justiskomiteen søkte 2. april 2013 presidentskapet
om å få forelegge utkast til innstilling for andre relaterte komiteer
til uttalelse.
Presidentskapet samtykket til dette i brev av 22. april
2013.
Justiskomiteen oversendte foreløpig avgitt innstilling
til helse- og omsorgskomiteen og familie- og kulturkomiteen 14. mai
2013. Komiteene gav sine merknader i hver sine brev av 21. mai 2013.
«Fra helse- og omsorgskomiteen foreligger det følgende
uttalelse til justiskomiteens foreløpige innstilling til Meld. St.
15 (2012–2013):
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti
viser til at det i meldingen foreslås at ansvaret for voldtektssaker
skal overføres til spesialisthelsetjenesten. Overgrepsmottakenes
spesifikke mål er å gi tilbud til personer som har vært utsatt for
seksuelle overgrep eller vold i nære relasjoner. Overgrepsmottaket
må organiseres slik at alle grupper føler at mottakene tilbyr nødvendig
og relevant behandling.
Regjeringen foreslår at
ansvaret for mottak og behandling av voksne som er utsatt for seksuelle overgrep,
skal forankres i spesialisthelsetjenesten fra 2015, mens personer
utsatt for vold i nære relasjoner skal få behandling på kommunalt nivå.
Dette medlem mener flytting av eksisterende overgrepsmottak for
seksualvold inn i sykehus vil medføre at arbeidet for volds- og seksualvoldsutsatte
splittes, og at man må begynne fra grunnen i sykehus. Riktignok
åpner forslaget for at velfungerende mottak kan videreføres, men
kommuner som har investert mye i sine mottak for å gi innbyggerne
et godt tilbud og en tryggere by, har ingen garanti for at sykehus/helseforetak
vil videreføre arbeidet på samme nivå. Foruten tapene ved avvikling
av de eksisterende mottak og omkostningene ved å bygge opp tilsvarende
tjenester i spesialisthelsetjenesten på ny, vil fravær av overgrepsmottak
i primærhelsetjenesten medføre at det blir vanskelig å gi et fullverdig
akutt-tilbud til relasjonsvoldsutsatte. For å unngå å måtte bygge
opp særkompetanse og beredskap på to nivåer i helsetjenesten vil
det være langt mer rasjonelt å videreføre og styrke dagens overgrepsmottak slik
at de også kan favne relasjonsvolden. Dette er fullt mulig via forskriftsfesting
av kommunalt ansvar og tilrettelagt finansiering. Kommunene kan
samarbeide om interkommunale løsninger om overgrepsmottak så vel
som legevakter og KAD (kommunal, akutt døgnenhet). Kommunene kan
også samarbeide med lokale sykehus der det er egnet, som i dag.
Dette
medlem viser til forslag 5 fra justiskomiteens mindretall om å videreføre
dagens organisasjonsmodell for overgrepsmottakene og styrke disse
innenfor rammen av denne modellen, og vil støtte dette forslaget.»
«Familie- og kulturkomiteen viser til justiskomiteens
brev av 14. mai 2013 vedrørende Meld. St. 15 (2012–2013) Forebygging
og bekjempelse av vold i nære relasjoner.
Komiteens
medlemmer har følgende merknader og viser, med unntak av komiteens
medlem fra Kristelig Folkeparti, for øvrig til de respektive partiers
merknader i justiskomiteen.
Komiteen viser til at
det har i den senere tid blitt avdekket grove brudd på ventetiden
ved avhør av barn og unge ved Barnehus. Ifølge straffeloven skal
det foretas dommeravhør av barn og unge innen 14 dager, for å sikre
at forklaringen som gis er mest mulig sannferdig, samtidig som det
er viktig at barnet/ungdommen får mulighet til å snakke helt fritt
med sine pårørende om saken så snart som mulig for å sikre at den
enkelte kan få raskest mulig hjelp. Komiteen viser til at UNICEF
etterlyser en satsing for å sikre at ventetiden knyttet til gjennomføringen
av avhør ved Barnehusene reduseres.
Komiteen mener
kvinner og menn som utsettes for vold i nære relasjoner må få tilbud
om opphold på krisesenter og mulighet for ny identitet dersom det
er nødvendig. Alle som trenger det, må få tilgang på voldsalarm.
Det innføres en ordning med såkalt «omvendt voldsalarm» i de tilfeller
der det er hensiktsmessig. Det må satses mer på forskning på voldsadferd
og behandling av voldsutøvere. Komiteen mener for lite ressurser
brukes til å bedre behandlingstilbudet for voldsutøvere, som ennå
ikke er blitt landsdekkende. 4 av 5 voldsutøvere som melder seg
til behandling, blir avvist av ressurshensyn. Behandlingstilbud
til voldsutøvere er essensielt for å stoppe voldsspiralen både individuelt
og overfor neste generasjon. Vold avler vold, og barn som lever
med vold eller er utsatt for vold har, i tillegg til fysiske og
psykiske skader, langt større sannsynlighet for selv å bli voldsutøvere eller
gå inn i voldelige relasjoner. Behandlingstilbudet for voldsutøvere
må bygges kraftig ut slik at køene kan tas unna. Komiteen vil peke
på at dette er et av de sikreste tiltakene for å hindre videre vold
mot kvinner og barn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti er tilfreds med at det er lagt fram en stortingsmelding
om vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner er et av Norges største
helse- og samfunnsproblemer. Flertallet vil understreke at alle
har rett til et liv uten vold. Kvinnen har rett til et samliv fritt
for vold og trusler. Barn skal sikres en oppvekst uten overgrep og
frykt. Frihet fra vold er en grunnleggende forutsetning for vekst
og livsutfoldelse, for å kunne leve et godt liv.
Flertallet
viser til at vold mot kvinner i omfang er størst, både i Norge og
på verdensbasis. Det må reflekteres i samfunnets politikk og innsats for
å forebygge og bekjempe dette, uten at det går på bekostning av
andre grupper av befolkningen. Det er derfor viktig at arbeidet
mot vold i nære relasjoner har et kvinneperspektiv. Samtidig må
vold mot menn synliggjøres og bekjempes i langt større grad enn
i dag.
Flertallet vil spesielt understreke betydningen
av at barn som vokser opp i familier med vold, blir sett og får
hjelp. Barn som lever med vold i hjemmet lever i utrygghet, og har
økt risiko for redusert helse og livskvalitet også i voksen alder.
Flertallet
vil understreke at regjeringens strategi for arbeid mot vold og
overgrep mot barn og ungdom også må inkludere barn som lever med vold
i familien.
Flertallet viser til at det anslås å
være 50 000 til 150 000 barn i Norge som bor sammen med foreldre
med et risikofylt alkoholkonsum. Misbruk og avhengighet kan skape
problemer i familiens fungering og øke risikoen for at barnet utsettes
for en rekke negative livshendelser. I de nordiske landene er et
flertall av voldstilfellene alkoholrelaterte. Jo mer man drikker
og jo oftere man er beruset, desto mer sannsynlig er det både at
man utøver vold og utsettes for vold.
Flertallet
vil peke på at ulike barn og familier trenger ulike typer og ulikt
omfang av hjelp.
Flertallet mener etableringen av
familievoldskoordinatorer i alle politidistrikt er svært viktige tiltak.
Flertallet mener koordinatorene bør ha kun familievoldssaker som
arbeidsfelt og eneste arbeidsoppgave.
Flertallet
mener myndighetene må bidra til at det utvikles kompetanse, kurs
og studier med fokus på vold mot kvinner og vold i nære relasjoner.
Flertallet
viser til at helsestasjons- og skolehelsetjenesten spiller en viktig
rolle i det forebyggende arbeidet for å hindre vold mot barn. Helsesøster
har en unik mulighet til å følge barn, unge og deres foreldre gjennom
flere år og kan både forebygge og avdekke vold og overgrep. Beregninger
fra Helsedirektoratet viser at vi mangler mellom 800 og 900 helsesøsterårsverk. Flertallet
støtter justiskomiteens anmodning til regjeringen om å styrke helsestasjons-
og skolehelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at mennesker
som er blitt utsatt for voldtekt og vold er i en særlig sårbar situasjon
etter et overgrep. For å kunne hjelpe disse, mener disse medlemmer
at det bør det utredes modeller for en nasjonal offeromsorg og hvordan
et slikt organ kan bistå voldsoffer i etterkant. I forbindelse med
rettergang etter voldtekter og andre voldssaker har mange voldsoffer
som er tilkjent erstatning selv måtte inndrive erstatningsbeløpet.
Voldsofrene har opplevd dette som en stor belastning. Det bør derfor
utredes hvordan et slikt organ kan bistå voldsofre i spørsmål om
voldsoffererstatning.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det bør lages en egen handlingsplan for barn som
er blitt utsatt for eller har vært vitne til vold, for at vi skal
kunne ivareta disse på en god måte.
Dette medlem
vil peke på at familievernet kan ha en viktig rolle overfor både
ofre og voldsutøvere. Dette medlem vil i denne sammenheng understreke
at familievernet må styrkes. Representanter fra Kristelig Folkeparti
fremmet nylig forslag i Stortinget om at familievernet må styrkes. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti i alternative budsjetter
foreslår kraftige økninger til familievernet. Dette medlem viser
til forslag om en opptrappingsplan for familievernet, jf. Innst.
179 S (2012–2013), jf. Dokument 8:137 S (2011–2012) Representantforslag
om styrking av familievernet.
Dette medlem mener
kommunene og fylkene bør forpliktes til å styrke tilbudet både til
voldsutøvere og de som trenger hjelp til å komme seg ut av volden,
herunder styrke familievernkontorenes tilbud om terapi og mekling.
Dette
medlem støtter forslagene om å oppdatere politiets veiledere og
tiltakskort. Dette medlem etterspør en utredning av hvordan etterforskningen
av saker om vold i nære relasjoner kan styrkes gjennom tverrfaglig
samarbeid ved å bringe sivil kompetanse inn i politiets etterforskningsteam,
samt gjennom egne studier om vold i nære relasjoner ved Politihøgskolen.»