Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eva Kristin Hansen, Stein Erik Lauvås, Nina Mjøberg, Sverre Myrli, Tore
Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Siv Jensen, Peter N. Myhre, Tom Staahle og Karin S. Woldseth, fra
Høyre, Ivar Kristiansen, Eivind Saga og lederen Ine M. Eriksen Søreide,
fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet,
Lars Peder Brekk, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Arvid Svendsen,
viser til Prop. 57 L (2012–2013) og merker seg at denne inneholder
forslag til endringer i forsvarspersonelloven. Komiteen viser
til forslaget om å endre lovens tittel fra lov om personell i Forsvaret
til lov om forsvarspersonell. Komiteen tar endringen
til etterretning. Komiteen viser til at departementet
foreslår å lovregulere lojalitetsplikten for personell i Forsvarsdepartementet
og underliggende etater (forsvarssektoren), hva gjelder adgangen
til å ta lønnede eller ulønnede oppdrag utenfor forsvarssektoren
i en ny § 4 a, samt endre definisjonen av «forsvarspersonell» i § 3
syvende ledd.
Komiteen vil i den forbindelse
vise til eksisterende regelverk for militært personells adgang til å
ta bierverv, som finnes i forsvarspersonelloven, tjenestemannslovens,
samt Statens personalhåndbok (SPH).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
det underlig at denne saken ikke har vært innom Ombudsmannen for
Forsvaret for uttalelse. Disse medlemmer mener det ville
vært naturlig å inkludere Ombudsmannen i høringsrunden. Disse
medlemmer er derfor glad for at Ombudsmannen likevel har
valgt å komme med en uttalelse om de foreslåtte endringene. Disse
medlemmer merker seg at Ombudsmannen i likhet med BFO, NOF
og flere er sterkt kritisk til flere av endringene som foreslås.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til den definisjonen av «forsvarspersonell» som legges til grunn
i forslaget om ny § 3 syvende ledd. Definisjonen skal omfatte «både
militært og sivilt personell i Forsvarsdepartementet med underliggende
etater». Flertallet har merket seg innsigelsene mot
en slik utvidelse av begrepet «forsvarspersonell» som har kommet
fra arbeidstakerorganisasjonene, og at dette i praksis vil åpne
for å unnta sivilt ansatte i alle deler av forsvarssektoren fra normale
bestemmelser for staten. Flertallet mener at en slik
utvidelse er unødvendig og uheldig, og vil ikke støtte forslaget.
Komiteen merker seg
at regjeringen foreslår å lovfeste Forsvarsdepartementets gjeldende
fullmakter til å utfylle regler til befalsordningen. Komiteen viser
i denne sammenheng til behandlingen av St.prp. nr. 42 (2003–2004),
jf. Innst. S. nr. 234 (2003–2004), og behandlingen av Ot.prp. nr.
60 (2003–2004), jf. Innst. O. nr. 94 (2003–2004).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
dette vil gi Forsvarsdepartementet en utvidelse av departementets
mulighet til å gi bestemmelser til befalsordningen. Flertallet oppfatter
endringsforslaget som en omkamp om befalsordningen, slik den ble
vedtatt.
Flertallet støtter
heller ikke forslaget om endring i lovens § 4 om lovfesting av departementets
gjeldende fullmakt til å gi utfyllende regler til befalsordningen.
Befalsordningen fastsettes av Kongen med Stortingets samtykke, og flertallet mener
at den tolkning av eksisterende fullmakter som Forsvarsdepartementet
legger til grunn i sin beskrivelse i proposisjonen, samt i forslaget
om lovfesting, allerede er for vid sammenlignet med Stortingets
tidligere vedtak og uttalelser i dette spørsmålet og at forslaget
vil innebære en ytterligere utvidelse. Flertallet merker
seg at høringsinstansene langt på vei deler dette syn.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til
at Stortinget ved flere anledninger har slått fast at befalsordningen skal
fastsettes av Kongen med Stortingets samtykke. Disse medlemmer vil
understreke at endringsforslaget ikke skal innebære noen materielle
endringer, men skal kun være en klargjøring av rammene for Forsvarsdepartementets
myndighet til å gi utfyllende regler for befalsordningen. Disse
medlemmer vil videre understreke at eventuelle forslag til
utfyllende regler for befalsordningen må skje i dialog med personellorganisasjonene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
heller ikke støtte forslaget om å endre lovens § 4 a knyttet til
bierverv, og mener at statsansattes, inkludert forsvarsansattes,
adgang til å ta bierverv allerede er godt dekket gjennom Statens
personalhåndbok (SPH) og den eksisterende adgangen til å avtale
ytterligere nødvendig meldeplikt direkte med ansatte. Om dette ikke
skulle være dekkende, så åpnes det for at partene i virksomheten
formaliserer dette ytterligere i avtaleform, noe flertallet mener Forsvarsdepartementet
bør vurdere. Flertallet ser de foreslåtte endringer
til forsvarspersonellets adgang til å ta lønnede eller ulønnede
oppdrag utenfor forsvarssektoren som unødvendige, da de er ivaretatt
av dagens regelverk. Flertallet har merket seg at
flere arbeidstakerorganisasjoner støtter dette synet, og viser for
øvrig til hva som skrives i proposisjonen vedrørende sammenhengen
mellom soldatens profesjonalitet, samfunnets tillit og lojalitetsplikt. Flertallet mener
at norske soldater i dag i all hovedsak mer enn oppfyller kravene
til lojalitet og utviser den sunne dømmekraft i denne typen saker
som regelverket bygger på, og vil derfor fortsette å vise soldatene
tillitt i denne typen spørsmål.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til
at generelle regler for biverv i staten reguleres gjennom Statens
personalhåndbok og Hovedtariffavtalen. Disse medlemmer støtter
likevel forslaget om å innføre begrensninger for forsvarspersonells
adgang til å ta oppdrag utenfor forsvarssektoren. Disse medlemmer vil
vise til at forsvarssektorens særlige ansvar og myndighet tilsier
at personellet bør ha en skjerpet aktsomhet overfor visse biervervsaktiviteter
som kan sies å ha preg av militær karakter og identifiseres med
forsvarssektorens virksomhet, og som slik sett kan undergrave Forsvarets
legitimitet og omdømme hos befolkningen. Disse medlemmer vil
også vise til at tilsvarende lojalitetsplikt er tydeliggjort i lov
for politi- og lensmannsetaten, helsevesenet og dommere. Disse
medlemmer vil videre understreke at fastsetting av særlige
regler for biverv, må skje i dialog med personellorganisasjonene.
Komiteen merker seg
regjeringens forslag til å endre § 7 og viser til gjeldende lov:
Ǥ 7. Disponering
Yrkesbefal og avdelingsbefal
plikter å la seg disponere til stilling i Norge og i utlandet. For
tjenestegjøring i internasjonale operasjoner gjelder bestemmelsene
i kapittel III i loven her.
Befal og vervede mannskaper
plikter å rette seg etter de krav til endringer i tjenesten og forflytninger
som måtte bli nødvendige på grunn av organisasjonsendringer i Forsvaret.»
Komiteenhar
registrert at flere av personellorganisasjonene i Forsvaret har
reagert på begrepet «andre årsaker» i forslag til § 7 første ledd. Komiteen mener
Forsvaret skal kunne disponere fra stilling i de tilfeller hvor
slik disponering er nødvendig enten av helsemessige, sikkerhetsmessige
eller særskilte grunner. Komiteen vil imidlertid
presisere at fradisponering ikke skal kunne brukes som alternativ
til disiplinærforføyning/tjenesterettslig reaksjon etter disiplinærloven/tjenestemannsloven. Komiteen vil derfor
i lovteksten presisere at disponering fra stilling av slike særskilte
grunner ikke kan skje hvor grunnlaget for disponeringen faller inn
under tjenestemannsloven §§ 15 og 16 eller lov 20. mai 1988 nr.
32 om militær disiplinærmyndighet § 1, og komiteen vil
derfor at § 7 første ledd skal endres, og fremmer følgende forslag:
«§ 7 første ledd skal lyde:
Yrkesbefal og avdelingsbefal plikter å la seg
disponere til stilling i Norge og i utlandet i samsvar med Forsvarets
behov. Disponering fra stilling kan skje når dette åpenbart er påkrevd
av helsemessige-, sikkerhetsmessige- eller særskilte grunner. Disponering
fra stilling av slike særskilte grunner kan ikke skje hvor grunnlaget
for disponeringen faller inn under tjenestemannsloven §§ 15 og 16
eller lov 20. mai 1988 nr. 32 om militær disiplinærmyndighet § 1.»
Komiteen vil understreke at betegnelsen
«særskilte grunner» er ment som en snever «sikkerhetsventil» for
de tilfeller hvor situasjonen gjør det nødvendig å foreta disponering
fra stilling av hensyn til forsvarssektorens behov. «Sikkerhetsventilen»
kan normalt kun benyttes hvor det inntreffer kvalifikasjonsmangler
under disponering. Komiteen vil videre understreke
at bestemmelsen ikke gir adgang til disponering fra stilling grunnet
arbeidsgivers misnøye med hvordan vedkommende løser oppgavene i
stillingen. Dersom arbeidsgiver er misfornøyd med hvordan oppgavene
utføres, må arbeidsgiver gjennomføre andre tiltak. Disponering fra
stilling er ikke et virkemiddel i denne sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har med betydelig undring merket seg den argumentasjon
Forsvarsdepartementet benytter for å endre lovreglene knyttet til fradisponering. Disse
medlemmer viser til at proposisjonen inneholder flere henvisninger
til en konkret personalsak hvor angjeldende offiser i etterkant
har fått fullt medhold hos Sivilombudsmannen. Forsvarsdepartementets
anmeldelse av vedkommende og to andre offiserer ble videre henlagt,
ettersom det ikke fantes noe grunnlag for straffeforfølgning. Den
angjeldende offiser er renvasket, men opplevde en meget stor personlig
og profesjonell belastning, ikke minst med bakgrunn i Forsvarsdepartementets
håndtering. Saken utgjør etter disse medlemmers oppfatning
et eksempel på sterkt kritikkverdig personellbehandling fra Forsvarsdepartementets
side, som ikke på noen måte bør tjene som argument for endringer
i lovverket knyttet til disponering.
Disse medlemmer mener at det
er meget uheldig å benytte en sak hvor Forsvarsdepartementet har
fått sterkt kritikk for både saksbehandling og lovforståelse som
argument for å endre loven for å gi grunnlag for nettopp den lovtolkning
som departementet hadde anvendt. Disse medlemmer finner
dette prinsipielt svært betenkelig.
Komiteen viser til
at Forsvarsdepartementet skriver at dagens regler for pliktmessig
avhold i lov om personell i Forsvaret § 10 ikke i tilstrekkelig
grad hjemler at utåndingsprøve ved promillekontroll kan være grunnlag
for refselse. Komiteen merker seg videre at det er
et avvik mellom ulike lovbestemmelser knyttet til utåndingsprøve
ved promillekontroll, og ser at dette bør rettes opp. Komiteen støtter
at det tas inn en presisering i loven som sikrer tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag
for refselse med grunnlag i slik kontroll.