Jeg viser til brev fra Stortingets utenriks-
og forsvarskomité av 17. april 2013 med spørsmål i tilknytning til
komiteens behandling av Meld. St. 14 (2012-2013). Vedlagt følger
svar på spørsmålene.
Det er viktig at personell
nå blir et strategisk satsningsområde og at meldingen legger opp
til en helhetlig gjennomgang av personelldimensjonen. Arbeidet blir
meget komplekst og arbeidskrevende. For å lykkes med arbeidet, bør
det foreligge en klar plan for hvordan arbeidet skal organiseres
og hvordan arbeidsdelingen bør være mellom Forsvarsdepartementet
og Forsvarsstaben. Komiteen vil anse det som naturlig at forsvarssjefen
får i oppdrag å utrede befalsordningen og tilliggende forvaltningsregler herunder
forslag til videre lovarbeid hvis nødvendig. Meldingen sier ikke
noe om hvordan det overordnede arbeid er tenkt gjennomført/arbeidsdeling,
komiteen ønsker svar på hvorledes og når dette skal gjennomføres.
Ledelsen av reformen vil ivaretas av en egen styringsgruppe.
Denne vil bestå av departementsråden, forsvarssjefen og øvrige etatssjefer, samt
sjef for departementets avdeling for personell- og fellestjenester
og Forsvarets personaldirektør. Utredning av nye personellordninger, herunder
befalsordningen, vil være en prioritert aktivitet i det videre arbeidet
med sektorens kompetansereform. Forsvarsdepartementet har derfor
igangsatt systematiske forberedelser til utredningen som søkes startet
opp høsten 2013 med sikte på ferdigstillelse i 2014. Departementet
har et meget godt samarbeid med etatssjefene i forsvarssektoren,
herunder forsvarssjefen og hans stab, og vil ha en tett dialog med
dem om hvordan vi skal arbeide videre med, og gjennomføre utredning
av, nye personellordninger, inkludert befalsordningen.
Meldingen angir i kapittel
8 en rekke områder som skal analyseres og utredes samt en rekke
forutsetninger eller premisser for hvordan dette arbeidet skal utføres,
uten at det sies noe om hvordan dette henger sammen. Komiteen ser
det derfor ønskelig at de enkelte analyser og utredninger listes
og settes opp på en måte som viser sammenhenger og fremdrift med
en tidsplan.
Forsvarsdepartementet er, i samarbeid med etatene,
godt i gang med å utarbeide en helhetlig reformplan som synliggjør
aktiviteter, sammenhenger, roller, ressurser og realisering i et
kort- og langsiktig perspektiv. Dette for å sikre helhetlige og
bærekraftige løsninger for sektoren. Tiltaksområdene i meldingen
er omfattende og strekker seg over flere år. Enkelte tiltak vil
derfor ha en sluttdato, mens andre vil være kontinuerlige prosesser
som etterhvert blir en del av den daglige driften. En sektorovergripende
HR-strategi skal ferdigstilles høsten 2013, og vil være sentral
for å sikre videre fremdrift og sammenheng i de ulike tiltaksområdene.
Modellen under beskriver planlagte prosjekter som
er utledet fra de fire tiltaksområdene beskrevet i kapittel 8 i
Meld. St. 14 (2012-2013). Modellen leses nedenfra og opp, og illustrerer sammenhengen
mellom de ulike prosjektene.
[Figur:]
Arbeidets omfang antas
å bli meget ressurskrevende og komiteen bes opplyst hvordan ressursinnsatsen
vil bli tilrettelagt og prioritert.
De nødvendige ressurser og kompetanse for å
realisere reformen er ivaretatt blant annet ved å etablere en egen
strategisk seksjon for personell og kompetanse i departementet.
Videre har alle etatssjefene i sektoren prioritert ressurser til
reformarbeidet. Ledelsen av reformen ivaretas av en egen styringsgruppe,
som omtalt i svaret på spørsmål nr. 1.
Meldingen er entydig på
at det er Forsvarets behov som skal være styrende og påpeker dessuten at
den militære profesjon er unik fordi den skal løse operative oppgaver
i fred, krise og krig. Meldingen er ikke entydig på hvordan Forsvarets
behov skal forstås og komiteen bes opplyst om hvordan behovsforståelsen
får en hensiktsmessig avklaring i de enkelte utredninger.
Forsvarsdepartementet vil, i samarbeid med Forsvaret,
definere hvilken kompetanse som er påkrevd for å løse dagens og
morgendagens oppdrag. Forsvaret har vært tydelig på at en gjennomgang
av dagens befalsordning, økt fleksibilitet i disponeringen av militært
personell og økt kvinneandel, vil kunne bidra til riktig kompetanse
på riktig sted til riktig tid. Forsvaret har spesielt behov for
økt andel av spesialister, blant annet innen tekniske fagfelt. I
arbeidet med fremtidige personellordninger, herunder befalsordningen,
blir det avgjørende å komme frem til ordninger som styrker og ivaretar
denne personellgruppen og sikrer en god balanse mellom bredde- og
dybdekompetanse. Forsvarets stillingsoppsett skal gjennomgås, med
tanke på etatens reelle behov for kompetanse, for å definere krav
til kompetanse uavhengig av om de nåværende kravene er definert
som sivile eller militære.
Meldingen viser til at
dagens regelverk i flere sammenhenger ikke brukes fullt ut. Hvordan
har FD tenkt å sikre at dette blir rettet på?
Utfordringen er spesielt knyttet til praktiseringen av
dagens personell- og befalsordninger. Dette vil følgelig være et
tema i arbeidet med fremtidige personellordninger, og i særdeleshet
når det kommer til en mulig videreutvikling av dagens modell for
befalsordning. I dette ligger det en vurdering av om det kan gjøres
fremtidsrettede endringer innen dagens regelverk, eller om regelverket
bør justeres innenfor de fullmakter som er gitt Forsvarsdepartementet
og underlagte etater. Det foreligger også muligheter innenfor området
knyttet til incentivordninger, for eksempel familiepolitikk. Her
vil både departementet og den enkelte etat kunne gjøre endringer.
Utvikling innenfor dagens regelverk for å bedre og få mer fremtidsrettede
løsninger vil gjøres i tett samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene.
Meldingen er klar på at
for å lykkes i prosessen er det nødvendig å gå dypere inn i holdninger, etikk
og ledelse samt gjennomgå mentalitets- og kulturendringer. Arbeidet
med Strategisk kompetansestyring, mangfold og kompetanse integrert
i ledelse og styring er derfor en sterkt styrende dimensjon. Komiteen
ber om nærmere utdypning om hvordan dette er tenkt gjennomført.
Holdninger, etikk og ledelse skal være det bærende
fundament for videreutviklingen av moderne lederskap og aktivt medarbeiderskap
i forsvarssektoren.
En mer sammensatt, kompleks organisasjon krever
en større bevissthet om ledelses- og organisasjonskultur. Dette
har vært et fokus i forsvarssektoren siden Handlingsplanen for holdninger,
etikk og ledelse ble lansert i 2006. Arbeidet har fire tiltaksområder:
Kunnskap- og kompetansebygging, kulturbygging, systemer og strukturelle
hjelpemidler og samfunnsansvar.
Forsvarssektoren har allerede satt i gang en
rekke prosjekter som skal sikre en systematisk tilnærming til strategisk
kompetansestyring: Kompetanseanalyse; HR-kompetanse; måling og rapportering;
og medarbeiderutvikling. I arbeidet med økt mangfold og økt kvinneandel vektlegger
Forsvarsdepartementet at hensikten i all hovedsak er at satsningen
skal gjøre sektoren i bedre stand til å mestre stadig mer komplekse situasjoner,
oppgaver og utfordringer. For å få til denne kompetanse-hevingen,
er det ikke nok med mangfold som inngangsverdi, det er anvendelsen
og utnyttelsen av mangfoldet som teller.
Meldingen anfører at «Det
skal utvikles faktabaserte kompetanseanalyser på sektor og virksomhetsnivå».
Komiteen forstår det dithen at det er de faktiske behov som skal
være styrende og ikke nødvendigvis de tilpassende rammer det opereres
med i dag. Komiteen ber om bekreftelse på at det er de faktiske
behov som blir styrende.
Faktabaserte kompetanseanalyser som del av strategisk
kompetansestyring skal være en viktigere og mer integrert del av
strategiske ledelse og styring av og i sektoren. Strategisk kompetansestyring
handler om å sikre riktig kompetanse, i riktig mengde, på rett plass,
og til rett tid i organisasjonen. Prosessen består i å definere behov
for kompetanse, kartlegge eksisterende kompetansebeholdning, definere
gap og gjennomføre tiltak for å lukke disse. Det er etablert et prosjekt
for å utvikle metodikk for og erfaringer med kompetanseanalyser
i alle sektorens virksomheter. Analysene vil inngå i forsvarssektorens
langtidsplanlegging og virksomhetsstyring. Resultatet av analysene
vil i neste omgang danne grunnlag for å utvikle og gjennomføre tiltak
for å dekke behov. Å utvikle de ansattes kompetanse i tråd med organisasjonens
faktiske kompetansebehov, vil være sentralt for å møte fremtidige kompetansebehov.
Det vil bidra til en bedre utnyttelse av eksisterende ressurser
gjennom effektiv forvaltning og målrettet styring av den enkeltes
kompetanse.
Det er uro blant personell med henvisning til
at de samlede personellrammer (Årsverksrammer) er for knappe og
at belastningen på enkelte personellkategorier blir for stor. Komiteen
ber om bekreftelse på at det blir de faktiske og reelle personellrammebehov
som blir styrende.
Analysene, jf. spørsmål 7, vil gi et bedre grunnlag
for å vurdere kompetansebehov og virkemidler for å løse pålagte
oppgaver innenfor de rammer som til enhver tid blir stilt til rådighet. Dette
vil dermed både danne grunnlag for å arbeide med personellmessige
behov, men også for å målrette og balansere løsninger innenfor gitte
rammebetingelser for bemanning og midler til øving, fornying, bruk
og drift av materiell og infrastruktur.
Belastningen på enkelte personellkategorier
er et forhold som vies mye oppmerksomhet i forsvarsutviklingen og
de årlige styringsprosesser. Eksempelvis ble det i langtidsperioden
2009-2012 iverksatt særskilt styrking av avdelinger og personellkategorier
som opplevde høy belastning som følge av de langvarige operasjonene
i Afghanistan. På dette området forventes belastningen å gå ned
i kommende år. Forsvarssektoren vil fortsatt arbeide for å tilpasse
og balansere bemanning og andre innsatsfaktorer for å få mest mulig
operativ effekt ut av sektorens totale rammer.
Forsvaret har i dag personellutfordringer
på så vel kort som lang sikt. Meldingen sier intet om hvilke større
kortsiktige utfordringer Forsvaret har og hvordan disse er tenkt
løst. For å få frem gode langsiktige løsninger, synes det viktig
også å avklare de kortsiktige utfordringer og hvordan disse er tenkt
løst. Komiteen ber om at denne spørsmålsstillingen utdypes.
Forsvaret har gjennomgående en tilfredsstillende
personell- og kompetansedekning selv om den er anstrengt for enkelte
kompetansekategorier. Det er spesielt maritimt teknisk personell
i Sjøforsvaret som utgjør en utfordring i dag. Forsvarets personell
er ettertraktet i andre sektorer, og det er noen utfordringer med
bemanning innenfor gitte fagområder. Likevel ligger de største utfordringene
foran oss – når vi skal sikre at vi rekrutterer dem vi trenger i
en stadig tøffere konkurranse om kvalifisert arbeidskraft.
Det er allerede iverksatt en rekke tiltak som
skal bidra til å avhjelpe personellutfordringene som foreligger:
Re-rekruttering og karrieredager, lønnsvurdering av utsatte stillinger
og andre økonomiske incentiver, en mer fleksibel vurdering av pendlerrettigheter,
bruk av totrinnsbeordringer for å skape større forutsigbarhet, yrkestilsetting
av avdelingsbefal, innføring av nye lønnsrammer, rekruttering fra
sivile utdanningsinstitusjoner og mer grundige analyser av hvorfor
personellet begynner og slutter i Forsvaret.
I sin innstilling 388 til
Prop. 73 S forutsetter en samlet komite blant annet:
a) En ny tid stiller krav til Forsvaret som
arbeidsgiver
b) Deltakelse i internasjonale
operasjoner innebærer betydelig press på familien
c) Viktig å tiltrekke
seg personell som ønsker å utvikle militær kompetanse
d) Etterlyser tiltak
for å beholde personell med spesiell kompetanse (teknisk/merkantilt)
e) Det må presenteres
en tidsplan for konkrete beslutninger
f) Aldersgrensen
på 35 år for avdelingsbefal fører til utilsiktet avgang og må vurderes.
Komiteen ber om FDs utdypning
av og kommentarer til hvordan ovenstående seks punkter er tenkt
løst.
«En ny tid stiller krav til Forsvaret som arbeidsgiver»:
Meldingen beskriver hvordan omstillingen av Forsvaret
og utviklingstrender i samfunnet for øvrig stiller nye krav til
forsvarssektoren som arbeidsgiver. Det medfører eksempelvis et behov for
å utvikle karriereplaner og karriereløp basert på virksomhetens
behov som gir den ansatte forutsigbarhet og utviklingsmuligheter.
«Deltakelse i internasjonale operasjoner innebærer
betydelig press på familien»:
Regjeringens handlingsplan «I tjeneste for Norge»,
ble presentert av seks statsråder den 2. mai 2011. Handlingsplanen
skal sikre ivaretakelse før, under og etter internasjonale operasjoner. Tiltakene
i handlingsplanen fokuserer på familien som er igjen hjemme, så
vel som på å ivareta den som reiser ut på vegne av den norske stat. For
å støtte de som er igjen hjemme, og samtidig gi trygghet for personell
som deltar i internasjonale operasjoner, har Forsvaret opprettet
familiekoordinatorer, som en del av Forsvarets familiepolitikk.
Det er etablert en pilot, Pilotprosjekt Østerdalen, for å se på
modeller for å binde sammen Forsvaret, familien og behovet for hjelp/bistand
med det offentlige tilbudet. Prosjektet skal presentere ulike modeller
som knytter alle aktørene på regionalt- og lokalt nivå sammen for
å gi bedre effekt for brukeren. Anbefalingene fra prosjektet vil
kunne ha stor betydning for tilbudet til ansatte og deres familier
før, under og etter deltakelse i internasjonale operasjoner. Videreutvikling
av incentivordninger og virkemiddelapparat i Forsvaret vil fortsatt
ha fokus på familiepolitikk.
«Viktig å tiltrekke seg personell som ønsker
å utvikle militær kompetanse»:
Det er i dag et høyt antall søkere til Forsvarets skoler.
Dette er viktig å opprettholde i fremtiden. Videre er det behov
for et større antall personell med militær dybdekompetanse og med
ønske om en militærfaglig horisontal karriere enn tidligere. En
utfordring ved dagens befalsordning og lønnssystem har vært at det
ikke i tilstrekkelig grad belønner dybdekompetanse og kontinuitet.
Dette vil stå sentralt i arbeidet med fremtidige personellordninger,
og i videreutviklingen av lønnssystemet.
«Etterlyser tiltak for å beholde personell med spesiell
kompetanse (teknisk/merkantilt)»:
At Forsvarets personell er attraktive er positivt. Det
er imidlertid en utfordring dersom mange slutter samtidig. I tillegg
til det pågående arbeidet innenfor kompetansereformen, som har et langsiktig
perspektiv, er det iverksatt tiltak for å adressere mer akutte problemstillinger.
Dette er blant annet knyttet til teknisk personell, tiltak innenfor
rammen av den gjeldende avdelingsbefalsordningen, og en oppmykning
av rammefaktorene knyttet til kontraktsregimet for vervet personell,
jf. svar på spørsmål nr. 9.
Forsvaret fikk i oktober 2012 i oppdrag å utvikle en
plan og gjennomføre tiltak for å unngå at Sjøforsvarets operative
evne reduseres som følge av kompetansetap. Sjøforsvaret har utarbeidet
en rapport som beskriver totalt 20 tiltak på kort og lang sikt for
å bedre situasjonen. Rapporten er til behandling i Forsvaret. Det
er allerede iverksatt en rekke tiltak som skal bidra til å avhjelpe
den vanskelige bemanningssituasjonen, jf. svar på spørsmål nr. 9.
«Det må presenteres en tidsplan for konkrete beslutninger»:
Tiltaksområdene i meldingen er omfattende og vil
bestå av både tiltak med en definert sluttdato og kontinuerlige
tiltak som del av den daglige driften, jf. svar på spørsmål 2.
Arbeidet med fremtidens personellordning, herunder
befalsordning, vil bli svært omfattende og har prioritet. Forberedelser
til dette arbeidet har startet opp, med planlagt oppstart av utredninger
høsten 2013. Disse utredningene vil også kunne påvirke fremdriften
på allerede startede tiltak i reformen. Videre fremdriftsplan for
reformen vil også måtte se hen til føringer som kommer i forbindelse
med Stortingets behandling av stortingsmeldingen i juni.
«Aldersgrensen på 35 år for avdelingsbefal fører til
utilsiktet avgang og må vurderes»:
Avdelingsbefalsordningen ble innført i 2005. Formålet
er å få en bedre alderssammensetning av befalskorpset, sikre dybdekompetanse,
få et økt erfaringsnivå hos befal på lavere nivå samt sikre ungt
befal til styrkeproduksjon, beredskap og operasjoner. Avdelingsbefal
gis tilsetting frem til fylte 35 år med en mulighet for forlengelse
med inntil tre år. Evalueringen gjennomført i 2008, jf. Prop. 1
S (2009-2010), viser at det er god rekruttering til ordningen og
at avdelingsbefalet tilfører Forsvaret en kritisk kompetanse, blant
annet innenfor det tekniske fagområdet. Ordningen har økt lengden
på ansettelsesforholdet i forhold til tidligere kortidsengasjementer.
Det har likevel blitt identifisert et behov for personellmessige
tiltak innenfor kompetanseheving, karriereplaner og lønnsutvikling.
Et partssammensatt arbeid i Forsvaret i 2011 har allerede iverksatt
nye tiltak for å videreutvikle ordningen, herunder tiltak knyttet
til rekruttering, utvikling, anvendelse og karrierveksling.
Aldersgrensen på 35 år vil bli et tema i det
skisserte utredningsarbeidet om fremtidige personellordninger. I
den sammenhengen vil det også bli lagt vekt på å utnytte bedre mulighetene
for å tilby avdelingsbefal yrkestilsetting, herunder en økt grad
av yrkestilsetting før fylte 35 år basert på Forsvarets behov. Samtidig
vil det være viktig å legge bedre til rette for karriereveksling
til det sivile samfunn for personell som slutter i Forsvaret.