Departementet foreslår i proposisjonen å endre fristen
for retten til vurdering etter henvisning til spesialisthelsetjenesten
fra 30 til 10 virkedager. Videre foreslår departementet at når vurderingen av
henvisningen viser at pasienten har behov for helsehjelp, skal spesialisthelsetjenesten
gi informasjon om tidspunkt for når helsehjelpen i form av utredning
eller behandling senest skal starte.
Departementet foreslår å oppheve skillet mellom rettighetspasienter
og ikke-rettighetspasienter, slik at nå vil den som henvises til
spesialisthelsetjenesten, enten få rett til nødvendig spesialisthelsetjeneste
eller bli avvist/eventuelt henvist tilbake til den kommunale helse-
og omsorgstjenesten.
Departementet foreslår at istedenfor pasienten skal
spesialisthelsetjenesten kontakte HELFO dersom den ikke er i stand
til å oppfylle den juridiske fristen for når helsehjelp senest skal
gis.
Proposisjonen inneholder også lovforslag som
er nødvendige for å gjennomføre europarlamentets- og rådsdirektiv
2011/24/EU om pasientrettigheter ved grensekryssende helsetjenester (pasientrettighetsdirektivet).
Høringsnotat om endringer i pasient- og brukerrettighetsloven
og implementering av pasientrettighetsdirektivet ble sendt på høring
i oktober 2012 med høringsfrist i januar 2013. 72 høringsinstanser
har hatt kommentarer til høringen.
Det gis en orientering om historikk, omfang
og utforming av pasient- og brukerrettigheter i Norge.
Det gis videre en oversikt over lovgivningen
i Sverige, Danmark, Finland og Island på det aktuelle området.
Bestemmelsen om vurderingsfrist i pasient- og brukerrettighetsloven
§ 2-2 gir en pasient som henvises til sykehus, spesialistpoliklinikk
eller institusjon som tilbyr tverrfaglig spesialisert behandling
for rusmiddelmisbruk, rett til å få sin helsetilstand vurdert innen
30 virkedager fra henvisningen er mottatt. Det skal vurderes om det
er nødvendig med helsehjelp, og gis informasjon om når behandlingen
forventes å bli gitt. Pasienten har rett til raskere vurdering ved
mistanke om alvorlig eller livstruende sykdom. Dersom pasienten
ikke er enig i det utfallet vurderingen har medført, kan pasienten
kreve en fornyet vurdering, jf. pasient- og brukerrettighetsloven
§ 2-3.
Departementet foreslår at vurderingsfristen
endres fra 30 virkedager til 10 virkedager, og at vurderingen skal
baseres på henvisningen. Departementet understreker at forslaget
ikke er til hinder for at sykehusene tar kontakt med henvisende
instans for tilleggsopplysninger dersom det faktisk er et behov
for dette. Det er likevel et mål at henvisningene skal være så utfyllende
og gode at det ikke er behov for å innhente tilleggsopplysninger.
Videre foreslås det at spesialisthelsetjenesten ikke
bare skal vurdere om pasienten har behov for nødvendig spesialisthelsetjeneste,
men også gi informasjon om tidspunkt for når utredning eller behandling
skal starte dersom pasienten har behov for helsehjelp. Departementet
mener at det bør være et mål at alle som har rett til nødvendig
helsehjelp i spesialisthelsetjenesten med frist innen fire måneder,
bør få en konkret dato og klokkeslett (time). Det innebærer at de
som får en frist som er lenger enn fire måneder, likevel skal gis
et tidspunkt, men dette behøver ikke være en time. Departementet
mener at tidsangivelsen i de tilfellene pasienten ikke gis en dato
og klokkeslett, bør fastsettes slik at den viser til et framtidig
tidsintervall som ikke strekker seg ut over en uke. Det uttales
at det på sikt bør arbeides mot et mål om at alle pasienter skal
få en dato og et klokkeslett for oppmøte i spesialisthelsetjenesten,
uavhengig av frist for når helsehjelp senest skal starte. Departementet
foreslår derfor en hjemmel som innebærer at det kan gis nærmere
bestemmelser om hvor konkret dette tidspunktet skal forstås. Departementet
understreker at det tidspunktet for oppmøte som skal gis pasienten,
ikke er juridisk bindende. Dersom det oppstår et behov for å endre
tidspunktet, skal spesialisthelsetjenesten umiddelbart gi pasienten et
nytt tidspunkt. Tidspunktet skal aldri være senere enn den juridiske
fristen for når helsehjelp senest skal gis.
Det følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1
b at pasienter har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten
dersom pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen, og kostnadene
står i rimelig forhold til tiltakets effekt. Vilkårene for å ha
rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten er nærmere presisert
i prioriteringsforskriften. Pasienter som faller utenfor disse kriteriene,
skal også tilbys spesialisthelsetjeneste dersom det er et medisinsk
behov for hjelp, dvs. pasienter som ikke vurderes til å være rettighetspasienter,
men som har behov for helsehjelp. Selv om pasienten ikke har materiell
rett til nødvendig helsehjelp etter pasient- og brukerrettighetsloven
§ 2-1 b andre ledd, har det regionale helseforetaket plikt til å sørge
for et tilbud av spesialisthelsetjenester til beboerne i helseregionen,
jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a. I pasient- og brukerrettighetsloven
§ 2-1 b andre ledd pålegges også spesialisthelsetjenesten å fastsette
en konkret, individuell frist for når en rettighetspasient senest
skal få oppfylt sin rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten.
Dersom det regionale helseforetaket ikke har sørget
for at en pasient som har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten,
får den nødvendige helsehjelpen innen det tidspunkt som er fastsatt,
har pasienten rett til å motta nødvendig helsehjelp uten opphold,
om nødvendig fra privat tjenesteyter eller tjenesteyter utenfor riket.
Det er fremdeles det regionale helseforetaket i pasientens bostedsregion
som har ansvaret for at pasienten får helsehjelp ved fristbrudd.
Det regionale helseforetaket må derfor dekke kostnadene ved å tilby
pasienten nødvendig helsehjelp privat eller i utlandet. For å sikre
at pasientens rettighet oppfylles til tross for spesialisthelsetjenestens
brudd på behandlingsfristen, vil pasienten som en konsekvens av
fristbruddet, kunne henvende seg direkte til HELFO for å få et tilbud.
Dagens lovbestemmelse innebærer at helsepersonellet
i tillegg til en helsefaglig vurdering av behov også skal foreta
en vurdering av om det helsefaglige behovet er stort nok til at
det innebærer at pasienter også skal ha en juridisk rett til helsehjelp
fra spesialisthelsetjenesten. Ventelistedata fra Norsk pasientregister
viser at det er store forskjeller i rettighetstildelingen mellom de
regionale helseforetakene, og at det er til dels betydelige forskjeller
på helseforetaksnivå og innenfor de enkelte pasientgrupper. Det
framholdes at bestemmelsen har skapt et juridisk skille mellom pasienter
med og uten rett til nødvendig helsehjelp som har vist seg vanskelig
å praktisere, og som ikke stemmer med de helsefaglige vurderingene.
Departementet mener det er problematisk og en utfordring for pasientenes rettssikkerhet
at dagens lovbestemmelse kan medføre at to pasienter får forskjellig
vurdering for samme sykdom.
Departementet mener at skillet ikke bidrar til likeverdige
tjenester, og foreslår at det oppheves. Det vil innebære at alle
pasienter som har behov for helsehjelp, får en juridisk rettighet til
nødvendig helsehjelp og rett til individuell fastsatt frist for
når helsehjelpen senest skal settes i gang. En rettslig regulering
som tar høyde for den helsefaglige og teknologiske utviklingen over
tid, er etter departementets oppfatning den reguleringen som best
ivaretar pasien-tenes behov og rettssikkerhet. På denne bakgrunn foreslår
departementet at bestemmelsen om rett til nødvendig helsehjelp fra
spesialisthelsetjenesten utformes som en rettslig standard på samme
måte som i dag, og at vurderingen skal forankres i en konkret helsefaglig
vurdering av behov.
Departementet finner det viktig å understreke
at oppfyllelsen av fristen skal være en reell start av et pasientforløp
uavhengig av om pasientforløpet starter med utredning eller behandling.
Selv om fristen kun gjelder starten på pasientforløpet, skal ventetiden
underveis i pasientforløpet være forsvarlig og i tråd med normal
medisinsk praksis for det aktuelle pasient-forløpet.
Departementet mener at når spesialisthelsetjenesten
ikke er i stand til å gi helsehjelp innen forsvarlig tid, må lovverket
sikre at pasientene faktisk får et forsvarlig tilbud. Departementet foreslår
at spesialisthelsetjenesten skal kontakte HELFO dersom den ser at
den ikke er i stand til å oppfylle den juridiske fristen for når
helsehjelp senest skal gis. Departementet presiserer at dette ikke
innebærer at pasienten ikke selv kan ta kontakt med HELFO i slike
situasjoner. Pasienten vil stå fritt til å velge om han eller hun
ønsker å benytte seg av tilbudet fra HELFO eller bli stående på
venteliste hos det opprinnelige sykehuset.
Dersom spesialisthelsetjenesten ikke klarer
å finne et tilbud til pasienten innenfor fristen for når helsehjelp
senest skal gis, innebærer forslaget at spesialisthelsetjenesten
må kunne gi opplysninger om pasienten til HELFO uten at taushetspliktreglene
er til hinder for dette.
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-4 gir pasien-ter
rett til fritt sykehusvalg. Denne retten omfatter offentlige sykehus,
distriktspsykiatriske sentre og institusjon som tilbyr tverrfaglig spesialisert
behandling for rusmiddelmisbruk. Det er en forutsetning at institusjonen
eies av et regionalt helseforetak eller har avtale med et regionalt
helseforetak. Retten gjelder i forbindelse med planlagt undersøkelse
og/eller behandling innenfor psykiatri, rus og somatikk. Pasienten gis
ikke rett til å velge behandlingsnivå og kan følgelig ikke velge
mer spesialisert behandling enn pasienten er henvist for.
Departementet foreslår at retten til fritt sykehusvalg
også skal omfatte private radiologiske institusjoner som har avtale
med et regionalt helseforetak. Forslaget innebærer at pasienter fritt
kan velge mellom institusjoner som tilbyr radiologi innenfor det
offentlige helsevesenet, og at de private radiologiske institusjonene
som har avtale med et regionalt helseforetak, vil komme på listen
på www.frittsykehusvalg.no.
Departementet har startet et arbeid med å utrede organisatoriske,
juridiske og økonomiske konsekvenser av en utvidelse av ordningen
med fritt sykehusvalg til også å gjelde private opptrenings- og
rehabiliteringsinstitusjoner.
Det påpekes at forslag til endring av bestemmelsen
om rett til vurdering i stor grad er av rettsteknisk karakter, og
at det følgelig ikke vil innebære økonomiske og administrative konsekvenser.
Endringen av vurderingsfristen fra 30 til 10 virkedager er i all
hovedsak i samsvar med hvordan henvisninger vurderes i dag, og departementet
mener at forslaget ikke vil innebære økonomiske og administrative
konsekvenser.
Det framholdes at innføring av individuell frist for
ikke-rettighetspasienter ikke vil innebære endringer i når disse
senest skal ha behandling, og at dette tilsier at forslaget ikke
vil medføre økte kostnader. Det vil kreve noe økte administrative kostnader
å håndtere flere pasienter med individuell tidsfrist. Samtidig vil
det å fjerne skillet mellom rettighetspasienter og ikke-rettighetspasienter
kunne innebære noe mindre administrative kostnader. Departementet
mener derfor at forslaget kan gjennomføres innenfor gjeldende økonomiske
rammer.
Forslaget om at alle pasienter skal få et tidspunkt for
når utredning eller behandling skal starte, forutsetter at poliklinikker
og sykehusavdelinger har oversikt over kapasiteten lenger fram i
tid enn i dag. Å etablere slike planleggingssystemer kan medføre
noe økte administrative kostnader. Departementet mener at forslaget
kan gjennomføres innenfor gjeldende økonomiske rammer, men at det
vil ta noe tid å få dette på plass.
Det er departementets vurdering at forslaget
om plikt til å kontakte HELFO ikke vil ha økonomiske og administrative
konsekvenser ut over det som følger av utviklingsarbeid som er nødvendig
også i dagens situasjon.
Samlet sett mener departementet at lovforslaget kan
gjennomføres innenfor gjeldende økonomiske rammer.
Det framholdes at det er flere forutsetninger
som må være på plass før de foreslåtte lovendringer kan tre i kraft:
De eksisterende prioriteringsveilederne
må revideres.
Det må utarbeides veiledere som sier hvilke
opplysninger henvisningene må inneholde for å gi grunnlag for fristfastsettelse.
Det må utarbeides nye og lett forståelige
maler for informasjon til pasienter.
Det må gjøres nødvendige tilpasninger i
pasientadministrative systemer og annet planleggingsverktøy.
Helse- og omsorgsdepartementet fremmer forslag
om endringer i folketrygdloven § 5-24 a, spesialisthelsetjenesteloven
§ 5-3 og helse- og omsorgstjenesteloven § 11-2. Lovendringene er et
ledd i gjennomføringen av pasientrettighetsdirektivet.
Det har kommet merknader fra 31 høringsinstanser
til departementets forslag om gjennomføring av pasientrettighetsdirektivet.
Det redegjøres for EU- og EFTA-domstolens praksis
med hensyn til dekning av utgifter til helsetjenester i utlandet.
Med hjemmel i blant annet folketrygdloven § 5-24
a er det gitt forskrift om stønad til helsetjenester mottatt i et
annet EØS-land.
Det følger av forordning (EF) nr. 883/2004 at personer
som er bosatt i et annet EØS-land enn trygdelandet (for eksempel
personer som arbeider i ett land, men bor i et annet), som hovedregel
har rett til naturalytelser ved sykdom, graviditet og fødsel i bostedslandet.
Forordningens artikkel 19 nr. 1 gir også rett til helsehjelp som
blir nødvendig under midlertidig opphold i et annet EØS-land enn
trygdelandet. Retten etter artikkel 19 nr. 1 omfatter som hovedregel
ikke planlagt behandling. Pasienter kan også få dekket utgifter
til legemidler kjøpt under midlertidig opphold i andre EØS-land.
Det foretas som hovedregel oppgjør for helsehjelpen mellom landene
basert på de faktiske utgiftene.
Pasient som ønsker å reise til et annet EØS-land i
den hensikt å motta (planlagt) helsehjelp der, kan søke myndighetene
i trygdelandet eller bostedslandet om forhåndsgodkjenning. Det er
myndighetene i trygdelandet som behandler søknaden om forhåndsgodkjenning.
I Norge behandles søknad om slik forhåndsgodkjenning av HELFO.
Forskrift 22. november 2010 nr. 1466 om stønad til
helsetjenester mottatt i et annet EØS-land gir rett til å få dekket
utgifter for helsehjelp mottatt i andre EØS-land. Hovedvilkåret
er at pasienten ville ha fått stønad eller bidrag til helsehjelpen etter
folketrygdloven eller fått bekostet helsehjelpen i den offentlige
helsetjenesten dersom den aktuelle helsehjelpen var mottatt i Norge. Videre
gjelder de samme vilkårene for refusjon som for å få dekket tilsvarende
helsehjelp på det offentliges bekostning i Norge. Det redegjøres for
hvilke typer helsehjelp det ytes stønad til, og for hvilke vilkår
for stønad som gjelder. Stønaden er begrenset slik at utgiften for
det offentlige ikke skal bli høyere enn om helsehjelpen ble mottatt
i Norge. Reise- og oppholdsutgifter og utgifter til nødvendig ledsager
dekkes etter reglene i og i medhold av pasient- og brukerrettighetsloven
§ 2-6. Utgifter dekkes for reise til annet EØS-land dersom dette
var det nærmeste stedet der helsehjelpen kunne gis. Reise- og oppholdsutgifter
dekkes bare for reise med utgangspunkt i Norge.
Pasient med rett til nødvendig helsehjelp som ikke
mottar helsehjelpen innen den fastsatte fristen, vil ha rett til
helsehjelp uten opphold, om nødvendig fra privat tjenesteyter eller
i utlandet. Pasient som har rett til nødvendig helsehjelp, men som
ikke kan få den nødvendige helsehjelpen i Norge fordi det ikke finnes
et adekvat medisinsk tilbud her, har rett til å få helsehjelpen
fra tjenesteyter i utlandet innen den fastsatte fristen. I begge
tilfeller dekkes utgiftene ved helsehjelpen av det regionale helseforetaket
i pasientens bostedsregion.
Den 9. mars ble direktiv 2011/24/EU om pasient-rettigheter
ved grenseoverskridende helsetjenester vedtatt av Europaparlamentet
og Rådet for den europeiske union. EU-landene har fått frist til
25. oktober 2013 til å gjennomføre direktivet. Formålet med direktivet
er å fastsette bestemmelser som gjør det lettere å sikre grenseoverskridende
helsehjelp av høy kvalitet, sikre pasientmobilitet i overensstemmelse
med prinsippene som er fastslått av domstolene, og bidra til samarbeid
mellom medlemslandene på helseområdet.
Medlemslandene skal etter artikkel 6 etablere
ett eller flere nasjonale kontaktpunkt som skal gi informasjon til
pasienter.
I artikkel 4 gis det bestemmelser om det behandlende
medlemslands ansvar ved grensekryssende helsehjelp. Helsehjelpen
skal ytes i overensstemmelse med lovgivningen i eget land, i samsvar
med de standarder og retningslinjer for kvalitet og sikkerhet som
er fastsatt av behandlingslandet og EU-lovgivningen om sikkerhetsstandarder.
Prinsippet om ikke-forskjellsbehandling med hensyn
til nasjonalitet gjelder for pasienter fra andre medlemsland. Behandlingslandet
har imidlertid mulighet til å begrense pasientstrømmen inn i landet,
dersom tvingende allmenne hensyn gjør seg gjeldende.
Trygdelandet, det vil si det landet der pasienten er
medlem i trygden eller tilsvarende, skal sikre at utgiftene ved
helsehjelp i annet medlemsland refunderes i samsvar med reglene
i direktivet. Etter direktivet har pasienten rett til å få refundert
utgifter til helsehjelp, dersom pasienten har rett til å få dekket
den aktuelle helsehjelpen i trygdelandet. Refusjonen er begrenset
til det beløpet som tilsvarende helsehjelp ville belastet det offentlige
med, dersom helsehjelpen var mottatt i trygdelandet. Det skal ikke
ytes refusjon ut over det beløpet som helsehjelpen rent faktisk
kostet.
Etter direktivets artikkel 8 nr. 2 kan medlemslandene
innføre eller opprettholde krav om forhåndsgodkjenning for helsehjelp
som innebærer overnatting eller krever bruk av høyt spesialisert
eller kostnadskrevende medisinsk infrastruktur eller medisinsk utstyr
(sykehusbehandling). Hvis medlemslandet har krav om forhåndsgodkjenning,
er det forpliktet til å gi pasienten godkjenning dersom pasien-ten
har rett til å få den aktuelle helsehjelpen dekket i trygdelandet
og slik helsehjelp ikke kan ytes innen en tidsfrist som er medisinsk
forsvarlig basert på en objektiv medisinsk vurdering. Pasienten
har ikke krav på å få dekket reise- og oppholdsutgifter etter direktivet.
Medlemslandene kan selv bestemme om de vil dekke slike utgifter. Trygdelandet
skal også sørge for at pasient som har fått helsehjelp i annet medlemsland,
mottar medisinsk oppfølging på samme betingelser som om helsehjelpen
var blitt gitt i trygdelandet.
Departementet vurderer direktivet som EØS-relevant.
Av de øvrige nordiske landene er det kun Sverige
og Finland som på nåværende tidspunkt har sendt ut høringsnotat
med forslag til gjennomføring av direktivet.
Det redegjøres for de ordninger som er foreslått i
Sverige og Finland.
Norge har etablert en refusjonsordning for helsehjelp
som ikke innebærer sykehusbehandling, jf. forskrift hjemlet i folketrygdloven
§ 5-24. Utgifter til sykehusbehandling dekkes på visse vilkår etter
pa-sient- og brukerrettighetsloven § 2-1 b fjerde og femte ledd.
Videre kan pasienten ha rett til å motta helsehjelp i annet EØS-land etter
forordning (EF) nr. 883/2004. Etter departementets vurdering oppfyller
imidlertid ikke de gjeldende ordningene for dekning av utgifter
til sykehusbehandling i utlandet pasientrettighetsdirektivet fullt
ut.
Det redegjøres for forskjeller mellom rettighetene
etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 b og pasientdirektivet.
Bestemmelsene er forskjellige når det gjelder muligheter til fritt valg
av tjenesteyter og i tilfeller der et behandlingsforløp stopper
opp. For å sikre at pasienter som fritt ønsker å velge tjenesteyter
eller som stopper opp i et behandlingsforløp, gis en mulighet til
å få refundert utgifter til sykehusbehandling, foreslår departementet
å utvide dagens refusjonsordning til å omfatte sykehusbehandling.
Departementet foreslår en mindre lovendring i folketrygdloven § 5-24
a, men en slik utvidelse vil for øvrig framgå av forskriften som må
endres.
Etter EU-domstolens praksis har forhåndsgodkjenning
vært godkjent som restriksjon i den frie flyten av tjenester under
henvisning til behovet for å planlegge sykehustjenester for å sikre
befolkningen sykehusbehandling, ha kontroll med kostnadene og forhindre
sløsing med økonomiske, tekniske og menneskelige ressurser. Etter pasientrettighetsdirektivet
artikkel 8 nr. 2 er det åpnet for at medlemslandene kan kreve forhåndsgodkjenning
for refusjon av enkelte helsetjenester.
Det redegjøres for pasientdirektivets bestemmelser
angående hvilken helsehjelp det kan kreves forhåndsgodkjenning for,
og når en søknad om forhåndsgodkjenning kan avslås.
Departementet ser adgangen til å kreve forhåndsgodkjenning
for refusjon av utgifter til sykehusbehandling som et viktig virkemiddel for
å ha kontroll over pasientstrømmen ut når det gjelder slik helsehjelp.
Departementet mener at en slik kontroll er viktig for å ivareta
et kvalitetsmessig godt offentlig helsetilbud i Norge. Etter departementets
oppfatning er det derfor viktig at det stilles vilkår om forhåndsgodkjenning
for refusjon av utgifter til sykehusbehandling, og at adgangen til
å få slik godkjenning er begrenset til de tilfeller hvor pasienten
ikke har fått slik helsehjelp i Norge innen en forsvarlig tidsfrist.
Det framholdes at en forhåndsgodkjenning vil gi pasienten visshet
om at utgifter til helsehjelpen vil bli refundert, noe som vil gi
bedre forutsetninger for å vurdere om en vil motta helsehjelp i annet
EØS-land, og gi bedre sikkerhet når det gjelder å påta seg de økonomiske
forpliktelsene som oppstår.
Departementet er i folketrygdloven § 5-24 a
gitt hjemmel til å gi forskrifter om blant annet hvilke helsetjenester
og varer det skal ytes stønad til, og hvilke vilkår som skal gjelde
for å yte slik stønad. Departementet foreslår at det presiseres
i lovbestemmelsen at det i forskrift også kan stilles vilkår om
forhåndsgodkjenning.
Departementet mener at når krav til henvisning gjelder
for å få spesialisthelsetjenester på det offentliges bekostning
i Norge, bør det som hovedregel også gjelde for å få refusjon av
utgifter til sykehusbehandling i annet EØS-land. Det påpekes at
det imidlertid kan oppstå situasjoner hvor det må kunne gjøres unntak
fra denne hovedregelen i forbindelse med sykehusbehandling. Etter
departementets oppfatning bør derfor unntaksbestemmelsene som følger
av forskriften § 5 andre og tredje ledd, komme til anvendelse ved
refusjon av utgifter til sykehusbehandling.
Pasientrettighetsdirektivet legger opp til en
refusjonsordning. Dette innebærer at pasienter som kommer fra andre
EØS-land for å motta helsehjelp i Norge, i utgangspunktet skal betale utgiftene
til helsehjelpen selv. Pasienten kan deretter kreve utgiftene refundert
fra trygdelandet.
Departementet foreslår at det i spesialisthelsetjenesteloven
§ 5-3 første ledd fastslås at den aktuelle helseinstitusjonen eller
tjenesteyteren før planlagte spesialisthelsetjenester ytes, skal kunne
kreve dokumentasjon på at pasienten vil kunne dekke behandlings-
og forpleiningsutgiftene. Departementet foreslår videre at det fastsettes
at helseforetaket eller tjenesteyteren må sørge for at det utstedes
regning som viser hvilke ytelser pasienten har mottatt, og hvilken pris
som er beregnet for ytelsene. Det foreslås også at det gis en hjemmel
i helse- og omsorgstjenesteloven § 11-2 andre ledd til å stille
krav om å utstede spesifisert regning til pasienten.
Etter departementets oppfatning er det viktig
at departementet har hjemmel til å gi forskrift om beregning av
behandlings- og forpleiningsutgifter i spesialisthelsetjenesten,
dersom det skulle bli behov for å etablere nasjonale løsninger for
faktureringen av pasienter fra andre land. Departementet foreslår
derfor at en slik hjemmel tas inn i spesialisthelsetjenesteloven § 5-3
fjerde ledd.
Departementet foreslår at HELFO skal vurdere søknader
om forhåndsgodkjenning og behandle refusjonssøknader. Departementet
forslår også at HELFO skal være nasjonalt kontaktpunkt som skal
informere og gi praktisk bistand til pasientene. Dette innebærer
økte administrative oppgaver for HELFO, men departementet antar
at de økonomiske konsekvensene for HELFO ikke vil være store på
kort sikt.
Departementet viser til at kap. 720 Helsedirektoratet
er styrket med 1,7 mill. kroner i 2013 til oppfølging av pasientrettighetsdirektivet.
Departementet vil komme tilbake til dette i statsbudsjettet.
I tillegg til de administrative kostnadene i HELFO
vil det være kostnader forbundet med selve refusjonen av utgifter
til helsehjelp i andre EØS-land. Etter direktivet plikter ikke medlemslandene
å betale mer i refusjon enn hva tilsvarende behandling ville ha
belastet det offentlige med om helsehjelpen var mottatt i Norge.
Departementet finner det nærliggende å tro at den samlede bruken
av sykehusbehandling (i Norge og andre EØS-land) ikke vil øke vesentlig
som følge av lovforslaget, men at noen pasienter vil motta behandling
i utlandet istedenfor i Norge. Det antas også at merutgifter ved ordningen
vil bli begrenset fordi pasientene allerede i dag har rettigheter
ved fristbrudd som gir en bedre kostnadsdekning for pasienten enn retten
til refusjon etter pasientrettighetsdirektivet.