Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein
Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Egeland, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig
Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til at formålet
med Statens naturoppsyn (SNO) er å ivareta nasjonale miljøverdier
og forebygge miljøkriminalitet. SNO må følgelig utøve et tilsyn
både med naturen selv og menneskelig adferd i naturen. Det blir
et helhetlig tilsyn.
Flertallet har merket seg at
det nå foreslås endringer i naturoppsynsloven, som innebærer en opprydning
i hvilke lover naturoppsynet skal føre kontroll med og en presisering
av hjemmelsgrunnlaget for oppsynets kontrollvirksomhet.
Flertallet mener det er riktig
at lov om fritids- og småbåter, § 40, innlemmes i listen over bestemmelser
som naturoppsynet skal føre kontroll med.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Per-Willy Amundsen, Oskar J. Grimstad og Henning Skumsvoll, og frå
Høgre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling,
meiner at hovudoppgåva for eit sivilt statleg naturoppsyn bør vere haldningsskapande
verksemd, miljøovervaking og kontrollfunksjon. Å følgje opp konkrete
mistankar om alvorlege tilfelle av miljøkriminalitet er etter desse
medlemene si oppfatning ei oppgåve for det ordinære politiet.
Komiteen mener også
at det er nødvendig med en opprydding i hva som er SNOs fullmakter,
og at det blir en felles regulering av fullmaktene i naturoppsynsloven.
Komiteen mener også det er viktig
med en god rolleavklaring og forståelse av SNOs oppgaver i forhold
til politiets oppgaver.
Komiteen peker på at oppsynet
i svært begrenset grad skal ha anledning til å sette fysisk makt bak
sine pålegg, og mener at det derfor er riktig at unnlatelse av å
etterkomme pålegg om medvirkning til kontroll, gjøres straffbart.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet
og Høgre er kritiske til framlegga i proposisjonen, og meiner
at Statens naturoppsyn med framlegget til ny § 3 i naturoppsynslova
får fullmakter som langt på veg går inn i det som er politiet sine
oppgåver. Desse medlemene meiner at ein i staden
for å lovfeste ein trend der naturoppsynet i aukande grad har gått
inn i politioppgåver, bør avgrense Statens naturoppsyn sine oppgåver
i høve til dagens praksis til det som etter desse medlemene si
meining bør vere oppsynet sine hovudoppgåver.
Desse medlemene peikar mellom
anna på at adgang til å stanse personar, kjøretøy og fartøy er ein
rett som bør ligge til politiet. Desse medlemene peikar
på at også Politidirektoratet i si høringsfråsegn var skeptisk til
at Statens naturoppsyn skulle få denne fullmakta, og peikar på at
dette nærmar seg det politiet definerer som vegsperring og bruk
av tvangsmiddel. Politidirektoratet peikar på at stans ved hjelp
av fysiske stengsler kan eskalere og vere farleg både for oppsynspersonell
og den som blir forsøkt stansa. Eit slikt tiltak krev kunnskap og
trening.
Desse medlemene er også kritiske
til å føye lov om fritids- og småbåtar § 40 til lista i naturoppsynslova
§ 2 over bestemmingar som naturoppsynet skal føre kontroll med. Desse medlemene meiner
at oppsynet med at småbåttrafikk, herunder vannscooterar, føregår på
ein forsvarlig måte må være ei politioppgåve.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
I lov 21. juni 1996 nr. 38 om statlig naturoppsyn gjøres
følgende endringer:
Ǥ 2 skal lyde:
§ 2 Oppsynets oppgaver
Oppsynet skal føre kontroll med at bestemmelsene
gitt i eller i medhold av
1. lov 28. juni 1957
nr. 16 om friluftslivet,
2. lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning
av naturens mangfold (naturmangfoldloven), og eldre vernevedtak
som nevnt i naturmangfoldloven § 77,
3. lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel
i utmark og vassdrag,
4. lov 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner,
5. lov 29. mai 1981 nr. 38 om viltet,
6. lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk
og innlandsfisk m.v.,
7. lov 5. juni 2009 nr. 35 om naturområder
i Oslo og nærliggende kommuner (markaloven), blir overholdt. Det
samme gjelder lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger
og om avfall, så langt departementet bestemmer.
Departementet kan gi forskrift om at oppsynet skal
føre kontroll med overholdelsen av bestemmelser gitt i medhold av
plan- og bygningsloven så langt disse er gitt for å gjennomføre
naturmangfoldloven kapittel VI (utvalgte naturtyper).
Oppsynet kan drive veiledning og informasjon, samtidig
som det kan drive skjøtsel, registrering og dokumentasjon.
Departementet kan pålegge oppsynet andre oppgaver.
På Finnmarkseiendommens grunn skal oppsynet føre
den ytterligere kontroll som departementet og Finnmarkseiendommen
avtaler.»
Desse medlemene går imot forslaget
til ny § 3 i proposisjonen.