Lov 21. juni 1996 nr. 38 om statlig naturoppsyn (naturoppsynsloven)
er den første helhetlige lovgivning om tilsyn og kontroll med den
del av miljøforvaltningens lovgivning som er knyttet til bærekraftig
bruk og vern av naturmangfold og utmark. Loven la grunnlaget for
opprettelsen av Statens naturoppsyn (SNO) som tilsynsmyndighet.
Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endringer i naturoppsynsloven,
som innebærer en opprydning i hvilke lover naturoppsynet skal føre
kontroll med og en presisering av hjemmelsgrunnlaget for oppsynets kontrollvirksomhet.
Formålet med Statens naturoppsyn er å ivareta nasjonale
miljøverdier og forebygge miljøkriminalitet. Loven retter seg følgelig
både mot naturen selv og mot menneskelig adferd i naturen. Mye tilsyn
i form av naturoppsyn utføres som et såkalt helhetlig oppsyn, der
oppsynet retter seg både mot naturtilstanden og mot overholdelse
av regelverk innenfor oppsynets ansvarsområde.
SNO er organisert som en egen tilsynsvirksomhet
i Direktoratet for naturforvaltning (DN), og ivaretar alle spørsmål
om naturoppsyn på direktoratsnivå. Oppsynets oppgaver omfatter kriminalitetsforebygging,
tilsyn og kontroll, veiledning og informasjon, skjøtsel og tilrettelegging
samt registrering og dokumentasjon. Oppsynet er videre gitt oppgaver
innenfor rovviltforvaltning. SNO kjøper også oppsynstjenester fra
blant annet Skjærgårdstjenesten, Statskog fjelltjenesten og fjellstyrenes
og bygdeallmenningenes oppsyn.
Naturoppsynsloven § 2 pålegger oppsynet å føre kontroll
med at bestemmelser gitt i eller i medhold av friluftsloven, naturmangfoldloven,
motorferdselloven, kulturminneloven, viltloven, lakse- og innlandsfiskloven
og markaloven blir overholdt. Dette gjelder også forurensningsloven
så langt departementet bestemmer. Miljøverndepartementet kan gi
forskrift om at oppsynet skal føre kontroll med overholdelse av bestemmelser
gitt i medhold av plan- og bygningsloven vedrørende utvalgte naturtyper.
Slik forskrift er ikke gitt.
Det foreslås at lov om fritids- og småbåter
§ 40 føyes til listen i naturoppsynsloven § 2 over bestemmelser
som naturoppsynet skal føre kontroll med.
Departementet mener at oppsynet bør ha plikt
til å føre kontroll med at reglene i § 2 blir overholdt. Når det
gjelder oppsynets øvrige oppgaver, foreslår departementet at oppsynet
skal ha rett, men ikke plikt til å utføre disse. Departementet mener
at det er behov for en klargjøring og presisering av naturoppsynets
fullmakter.
Det vises til at naturoppsynets kontrollfullmakter
ikke direkte fremgår av dagens lov, men følger implisitt av de oppgaver
oppsynet er pålagt samt av enkelte særlover. Det foreslås en felles regulering
av naturoppsynets kontrollfullmakter i naturoppsynsloven. Statens
naturoppsyn er en organisatorisk avgrenset virksomhet som fører kontroll
med en rekke regelverk og som også utfører flere andre oppgaver.
I og med at de øvrige rammene for oppsynets virksomhet fremgår av naturoppsynsloven,
mener departementet at også oppsynets kontrollfullmakter bør fremgå
av denne loven.
Ved utforming av oppsynets kontrollfullmakter, legges
det til grunn at naturoppsynet og politiet dels har overlappende
oppgaver, samtidig som de har ulike roller og dermed ulike virkemidler. Oppsynets
virkemidler skal angis med utgangspunkt i rolleforståelsen og etter
en avveining av muliggjøring av en effektiv kontroll, hensynet til forholdsmessighet
og kompetanse.
Departementet foreslår at oppsynet gis fullmakt til
å stanse personer, kjøretøy og fartøy, kreve fremlagt tillatelser,
dispensasjoner mv. som er påkrevet etter de lover oppsynet fører
kontroll med.
Det foreslås at det skal være straffbart å ikke
etterkomme pålegg om å stanse, fremlegge tillatelser mv. som er
pliktig å medbringe, gi opplysninger og navn, fødselsdato, registrert adresse
og nåværende bosted, gi opplysninger av betydning for om reglene
i § 2 er overholdt, gi adgang til private veier og innmark (ved
mistanke om overtredelse), med unntak av hustomt og gårdsplass og
fjerne person/kjøretøy/fartøy/gjenstander for å stanse pågående
ulovlig adferd. Disse påleggene er vesentlige for oppsynets kontrollvirksomhet
og avverging av miljøkriminalitet.
Departementet mener straffebestemmelsen i naturoppsynsloven,
som bestemmelsen i naturmangfoldloven og lakse- og innlandsfiskloven, skal
ramme både forsettlige og uaktsomme overtredelser. Straffbarhet
også for uaktsomme overtredelser, anses nødvendig av hensyn til
effektiv håndheving. Det foreslås at strafferammen blir den samme
som for overtredelse av straffeloven og politiloven, som er bøter
eller fengsel i inntil 3 måneder.