Stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild
Tenden fremmet 22. mars 2013 følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen prioritere
arbeidet med å etablere en ny nasjonal institusjon for menneskerettigheter
som tilfredsstiller kravene i Paris-erklæringen fra 1993.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at den nye
nasjonale institusjonen for menneskerettigheter får tilstrekkelige
og nødvendige ressurser og kapasitet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
det fremlagte representantforslaget og utenriksministeren kommentarer
til dette (jf. vedlagte brev av 29. april 2013). Komiteen har
merket seg at FNs generalforsamling siden 1993 har anbefalt statene
å ha en nasjonal institusjon for menneskerettigheter (NI) i henhold
til de såkalte Paris-prinsippene. Paris-prinsippene inneholder anbefalinger
om nasjonale institusjoner, blant annet for å sikre deres uavhengighet. Komiteen viser
til at Norges nasjonale institusjon ved Senter for Menneskerettigheter
i 2006 ble gitt en såkalt A-status, og dermed vurdert å være i fullt
samsvar med Paris-prinsippene. I rapport fra mars 2011 (Sveaas-rapporten) ble
det imidlertid konkludert med at tilknytningen til UiO har begrenset
den nasjonale institusjonens mulighet til å ivareta rollen som overvåker
og pådriver i menneskerettighetsspørsmål. I november 2012 kom anbefalingen
om at SMR-NI nedgraderes til B-status. Komiteen er
opptatt av at Norge fortsatt skal være en pådriver i menneskerettighetsspørsmål
både nasjonalt og internasjonalt, og forutsetter derfor at regjeringen
tar dette på alvor.
Komiteen har derfor merket seg
at regjeringen i 2012 besluttet å opprette en arbeidsgruppe for
å vurdere om dagens ordning bør endres, og om det bør etableres
en ny nasjonal institusjon for menneskerettigheter med en annen
organisasjonsform og struktur. Arbeidsgruppen ledes av Utenriksdepartementet,
og har medlemmer fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet,
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet,
Justis- og beredskapsdepartementet og Kunnskapsdepartementet. Arbeidsgruppen
har nå avsluttet sitt arbeid, og komiteen har merket
seg at rapporten vil bli sendt ut på alminnelig høring. Komiteen viser
til at finansieringen må avklares som en del av oppfølgingen av
dette arbeidet og forutsetter at regjeringen sikrer den nødvendige
fremdrift.
For øvrig forslår komiteen at
forslaget vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:68 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om at det etableres en ny nasjonal institusjon for menneskerettigheter
– vedlegges protokollen.
Det vises til brev til utenriksministeren av 15. april
2013 der det bes om en uttalelse til Dokument 8:68 S (2012-2013)
– representantforslag fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden
(V) og Trine Skei Grande (V) om at det etableres en ny nasjonal
institusjon for menneskerettigheter.
Siden 1993 har FNs generalforsamling anbefalt statene
å ha en nasjonal institusjon for menneskerettigheter (NI) i henhold
til de såkalte Paris-prinsippene. Paris-prinsippene inneholder anbefalinger
om nasjonale institusjoner, blant annet for å sikre deres uavhengighet.
I 2006 ble Norges nasjonale institusjon ved Senter for Menneskerettigheter
(SMR), heretter benevnt som SMR-NI, gitt en såkalt A-status, og
dermed vurdert å være i fullt samsvar med Paris-prinsippene. Per
i dag har 103 av FNs medlemsstater opprettet en nasjonal institusjon
for menneskerettigheter. I februar 2013 hadde 69 av disse A-status,
24 B-status (delvis i samsvar med Paris-kriteriene) og IOC-status
(ikke i samsvar med Paris-kriteriene).
I 2011 innhentet Utenriksdepartementet en konsulentrapport
hvor SMR-NIs ivaretakelse av rollen som nasjonal institusjon ble
vurdert. I rapporten fra mars 2011 (Sveaass-rapporten) konkluderes
det med at tilknytningen til UiO har begrenset den nasjonale institusjonens
mulighet til å ivareta rollen som overvåker og pådriver i menneskerettighetsspørsmål
i samsvar med Paris-prinsippene. I juli 2011 ble Utenriksdepartementet
informert av UiO om at UiO ønsker en avvikling av funksjonen som
nasjonal institusjon ved SMR. Universitets styret vedtok 12. mars 2013
at SMR avvikler sin rolle som nasjonal institusjon senest 1. juli
2014.
Gjennom en ny vurdering av Norges nasjonale institusjon
i oktober/november 2011 ble det konkludert med at SMR-NI i sin nåværende
form ikke oppfyller Paris-prinsippene. Det ble gitt følgende anbefalinger
om veien videre: 1) igangsetting av en inkluderende konsultasjonsprosess,
som også omfatter sivilt samfunn, 2) nasjonal institusjons mandat
må forankres i lov/grunnlov og 3) nasjonal institusjon må være uavhengig
og ha nødvendige ressurser og kapasitet. I november 2012 kom anbefalingen
om at SMR-NI nedgraderes til B-status.
Regjeringen besluttet på denne bakgrunn i august 2012
å opprette en arbeidsgruppe for å vurdere om dagens ordning bør
endres, og om det bør etableres en ny nasjonal institusjon for menneskerettigheter med
en annen organisasjonsform og struktur. Arbeidsgruppen ledes av
Utenriksdepartementet, og har medlemmer fra Bame-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet, Fomyings-, administrasjons- og kirkedepartementet,
Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet
og Kunnskapsdepartementet.
Arbeidsgruppen har innhentet synspunkter fra SMR-NI,
fra ledelsen ved UiO, Sametinget, representant fra FNs høykommissær
for menneskerettigheter og en rekke andre relevante instanser. Den
har besøkt København og Helsinki for å innhente informasjon om den
danske og finske modellen. Gruppen har også holdt et åpent møte
med representanter fra det sivile samfunn. Frivillige organisasjoner
og andre aktører har også blitt oppfordret til å komme med skriftlige
innspill til arbeidsgruppen.
Jeg kan bekrefte at regjeringen prioriterer
arbeidet høyt. Arbeidsgruppen har nå avsluttet sitt arbeid. Rapporten
vil bli sendt ut på alminnelig høring. Finansiering må avklares
som en del av diskusjonen rundt NI.
Oslo, i justiskomiteen, den 4. juni 2013
Per Sandberg |
André Oktay Dahl |
leder |
ordfører |