Jeg viser til brev fra Stortingets familie-
og kulturkomité 30. mai 2013. Komiteen ber om lovteknisk bistand
til å legge inn særbestemmelser om trossamfunn i likestillingsloven
og diskrimineringsloven om seksuell orientering. Komiteen ber videre
om lovteknisk bistand til å legge inn og plassere samlekategorien
"liknende vesentlige forhold ved en person" i det nye diskrimineringslovverket.
Et særlig unntak for trossamfunn kan formuleres på
følgende måte:
Forskjellsbehandling i
trossamfunn på grunn av kjønn som er nødvendig for å oppnå et saklig formål,
og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller dem
som forskjellsbehandles, er tillatt. Ved ansettelser i trossamfunn
må kravet til et bestemt kjønn i tillegg ha avgjørende betydning
for utøvelsen av arbeid eller yrke.”
Forskjellsbehandling i
trossamfunn på grunn av (seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk)/(samlivsform)
Jf. arbeidsmiljøloven § 13-4 (2), hvor
begrepet samlivsform brukes.
som er nødvendig for å oppnå et saklig formål, og
som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller dem som
forskjellsbehandles, er tillatt. Ved ansettelser i trossamfunn må
kravet til (seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk)/(samlivsform)
i tillegg ha avgjørende betydning for utøvelsen av arbeid eller
yrke.”
Jeg vil bemerke at det er vanskeligere å innpasse en
samlekategori på en måte som gir mening i en lovmodell med særlover
enn i en samlet lov, slik Diskrimineringslovutvalget foreslo. Samlekategorien
"liknende vesentlige forhold ved en person" kan lovteknisk eventuelt
tas inn på følgende måte:
Diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet
eller kjønnsuttrykk er forbudt. Det samme gjelder
diskriminering på grunn av andre liknende vesentlige forhold ved
en person. Forbudet gjelder diskriminering på grunn av faktisk,
antatt, tidligere eller fremtidig seksuell orientering, kjønnsidentitet
eller kjønnsuttrykk. Forbudet gjelder også diskriminering på grunn av
seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk til en
person som den som diskrimineres har tilknytning til.
Diskriminering på grunn av kjønn er forbudt. Det samme gjelder diskriminering på grunn av andre
liknende vesentlige forhold ved en person. Diskriminering
på grunn av graviditet og permisjon ved fødsel eller adopsjon regnes
som diskriminering på grunn av kjønn. Forbudet gjelder diskriminering
på grunn av en persons faktiske, antatte, tidligere eller fremtidige
graviditet eller permisjon. Forbudet gjelder også diskriminering på
grunn av kjønn til en person som den som diskrimineres har tilknytning
til.
Diskriminering på grunn av etnisitet, religion eller
livssyn er forbudt. Det samme gjelder diskriminering
på grunn av andre liknende vesentlige forhold ved en person. Diskriminering
på grunn av nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk
regnes også som diskriminering på grunn av etnisitet. Forbudet gjelder
diskriminering på grunn av faktisk, antatt, tidligere eller fremtidig
etnisitet, religion eller livssyn. Forbudet gjelder også diskriminering
på grunn av etnisitet, religion eller livssyn til en person som den
som diskrimineres har tilknytning til.
Diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne
er forbudt. Det samme gjelder diskriminering
på grunn av andre liknende vesentlige forhold ved en person. Forbudet
gjelder diskriminering på grunn av faktisk, antatt, tidligere eller fremtidig
nedsatt funksjonsevne. Forbudet gjelder også diskriminering på grunn
av nedsatt funksjonsevne hos en person som den som diskrimineres
har tilknytning til.