Det vises til en visjon om at det ikke skal
forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i transportsektoren.
Nullvisjonen innebærer at transportsystemet, transportmidlene og
regelverket skal utformes slik at det fremmer trafikksikker atferd
hos trafikantene, og i størst mulig grad bidrar til at menneskelige
feilhandlinger ikke fører til alvorlige skader. Nullvisjonen er
utgangspunktet for trafikksikkerhetsarbeidet innen alle transportformene.
Utfordringene og behovene for tiltak er imidlertid ulike.
Regjeringen vil:
Halvere antall drepte
og hardt skadde i vegtrafikken innen 2024. Til tross for en betydelig
reduksjon i antall alvorlige trafikkulykker de siste årene utgjør
antall drepte og hardt skadde i vegtrafikken fremdeles et alvorlig
samfunnsproblem. Regjeringen mener derfor det er nødvendig med en
kraftig satsing på trafikksikkerhet, og vil:
sikre et fortsatt
høyt nivå på føreropplæringen
arbeide videre for å øke overholdelse av fartsgrenser,
fremme økt og riktig bruk av bilbelte og forhindre ruspåvirket kjøring
intensivere arbeidet med å sikre vegnettet
og bedre trafikkmiljøet for gående, syklende og kollektivreisende
intensivere og målrette kontrollvirksomheten,
spesielt overfor tunge kjøretøy
tilrettelegge for økt bruk av teknologi
som bidrar til trafikksikkerhet
videreføre utviklingen av tiltak overfor
høyrisikogrupper i trafikken
videreføre kunnskapsgrunnlaget innen trafikksikkerhet
forebygge ulykker med barn og unge
Opprettholde og styrke sikkerhetsnivået
innen jernbanetransport, sjøtransport og luftfart. Regjeringen har
innen disse transportsektorene hatt en sterk og vedvarende satsing
på sikkerhet, og vil styrke det allerede høye sikkerhetsnivået.
For å oppnå dette vil regjeringen:
prioritere tiltak
for å forebygge jernbaneulykker ved planoverganger, tiltak for å
forhindre sammenstøt mellom tog og sikre jernbanenettet mot skred
og flom
styrke maritim trafikkovervåkning
utvikle en risikobasert tilsynsmetodikk
innen luftfarten
utvikle og iverksette et nasjonalt flysikkerhetsprogram
Regjeringen vil videreføre en sterk og vedvarende
satsing på anerkjente og utprøvde tiltak med dokumentert god effekt
på trafikksikkerheten.
Innføring av et tallfestet etappemål for reduksjon av
drepte og hardt skadde i vegtrafikken har bidratt til en forsterket
og målrettet satsing på trafikksikkerhet, og har vært med på å tydeliggjøre
ansvaret hos aktørene innen trafikksikkerhetsarbeidet. Regjeringen
vil derfor videreføre et tallfestet etappemål, men øke ambisjonsnivået
for reduksjon i antall drepte og hardt skadde.
Regjeringen har opprettet et statlig tilsyn
for veginfrastrukturen. Tilsynet vil være en aktiv pådriver for
et sikkert og hensiktsmessig vegnett i tråd med nullvisjonen.
God kunnskap om årsaksforhold og virkninger av
trafikksikkerhetstiltak er en viktig forutsetning for å prioritere
mellom tiltak og for å utvikle nye effektive tiltak. Regjeringen
vil derfor legge vekt på å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget knyttet
til utviklingstrekk i samfunnet som kan påvirke ulykkesutviklingen.
Statens vegvesen har fra 2013 startet opp et femårig etatsprogram
innen trafikksikkerhet. Etatsprogrammet vil bl.a. ha reduksjon av
fartsrelaterte ulykker og utfordringer knyttet til trafikksikkerhet
for gående og syklende som sentrale temaområder.
I sjøtransport vil regjeringen i planperioden
spesielt prioritere å:
Luftfartstilsynet vil i planperioden utvikle
en risikobasert tilsynsmetodikk. Tilsynsvirksomheten vil benytte
kjent informasjon om hendelser og ulykker for å identifisere områder
hvor det er særlig viktig å sette inn ressurser.
Komiteen slutter opp om visjonen
om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde
i transportsektoren (nullvisjonen).
Komiteen viser til at møteulykker
er den dominerende ulykkestypen på riksvegnettet, utforkjøringsulykker
er dominerende på fylkesvegnettet og ulykker med gående er den største
utfordringen på kommunenes vegnett. Derfor er det viktig at trafikksikkerhetsarbeidet
baseres på et bredt spekter av tiltak. Komiteen er
opptatt av å øke satsingen på midtrekkverk og andre midtseparerende
tiltak på høyt trafikkerte veger, mens det på veger med lavere trafikk
satses på tiltak rettet mot utforkjøringsulykker. I byer må det
rettes inn tiltak mot gående og syklende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at fylkeskommunene etter
forvaltningsreformen har overtatt ansvaret for en stor del av vegnettet.
Fylkeskommunene har også ansvar etter Vegtrafikkloven for å tilrå
og samordne tiltak for å fremme trafikksikkerheten i fylket. Flertallet er
opptatt av at fylkeskommunene følger opp dette ansvaret og bidrar
regionalt til et godt trafikksikkerhetsarbeid. Flertallet viser
også til at det er fylkeskommunene som har ansvaret for skoleskyss
og at det fra 1. juli 2013 er innført forskrift som sikrer alle
skoleelever med rett til skoleskyss sitteplass og setebelte på skolebussen.
For å forebygge trafikkulykker blant barn og unge
er det også viktig å øke satsingen på opplæring og holdningsskapende
arbeid. Flertallet mener at trafikk som valgfag i
ungdomsskolen er et godt tiltak, men det er viktig at trafikkopplæring
også er en naturlig del av hele opplæringsløpet, helt fra barnehagen
og ut videregående skole.
Flertallet mener at etappemålet
om en halvering av antall drepte og hardt skadde i veitrafikken innen
2024 er et godt utgangspunkt for en ytterligere økning i satsingen
på trafikksikkerhet, og slutter seg til at satsingen skal være langsiktig,
bredt anlagt og faktabasert.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er positive til
at det settes inn målrettede tiltak mot spesielt ulykkesutsatte
grupper og mot risikoatferd, særlig med bakgrunn i at trafikantens
adferd har vært medvirkende årsak til, eller bidratt til ulykkenes
alvorlighetsgrad, i de fleste dødsulykker på norske veger. Det trengs
fortsatt å ytterligere øke innsatsen mot høy fart, ruspåvirket kjøring
og manglende bilbeltebruk.
Disse medlemmer viser til at
hovedaktørene i trafikksikkerhetsarbeidet vil utarbeide en revidert
tiltaksplan for trafikksikkerhet basert på målene og overordnede
føringer i Nasjonal transportplan. Disse medlemmer mener
det er riktig at dette arbeidet er bredt anlagt og involverer Statens
vegvesen, Politiet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg
Trafikk, fylkeskommunene, de største bykommunene og sentrale interesseorganisasjoner. Dette
er alle viktige aktører innenfor trafikksikkerhetsarbeidet og gjør
alle på hver sine områder en viktig jobb for å bedre trafikksikkerheten.
Disse medlemmer mener at etappemålet om
en halvering av antall drepte og hardt skadde i veitrafikken innen
2024 er ambisiøst, men fullt mulig å nå med en kraftig satsing på
trafikksikkerhet. Når antall drepte og hardt skadde er redusert
med 30 pst. siden 2005, samtidig som trafikkveksten har vært på 12
pst., viser det at regjeringens langsiktige og målrettede arbeid
med trafikksikkerhet gir gode resultater.
Disse medlemmer har merket seg
de positive resultatene fra forsøkene med streknings-ATK, og mener
dette er et viktig trafikksikkerhetstiltak.
Disse medlemmer viser til at
Statens vegvesen har evaluert tre vegstrekninger med streknings-ATK.
Evalueringa viser redusert ulykkesrisiko med opptil 35 pst. Ifølge
Trafikksikkerhetshåndboken (TØI) er det beregnet at streknings-ATK
medfører en reduksjon av antall drepte på 41 pst. og en reduksjon av
det totale antall skadde og drepte på 22 pst. Disse medlemmer viser
også til at en innføring av streknings-ATK på ytterligere 539 km
veg vil, ifølge Transportøkonomisk institutt, føre til en reduksjon
i 6 drepte per år. Disse medlemmer vil peke på at hensynet
til personvernet til bilistene blir ivaretatt ved direkte automatisk
sletting av data for de bilistene som holder fartsgrensene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er en klar og entydig sammenheng mellom veistandard og
trafikksikkerhet. Disse medlemmer påpeker at bygging
av trygg firefeltsvei på strekninger med mange trafikkulykker kan
redusere antall dødsulykker med minst 80 pst., og at det er langt
tryggere å ferdes på svenske enn norske veier. Disse medlemmer vil
videre vise til at det er stor forskjell mellom gamle og nye biler
når det gjelder trafikksikkerhet. Disse medlemmer mener
at fokuset på trafikksikkerhet først og fremst bør handle om å utbedre
veinettet, og dernest å fornye bilparken. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets forslag til alternativt statsbudsjett for 2013
som blant annet inneholder 11,6 mrd. kroner ekstra til bygging av
riksveier, 1,1 mrd. kroner ekstra til veivedlikehold med mer og
900 mill. kroner ekstra til trafikksikkerhetstiltak.
Disse medlemmer viser til at
personvernet i Norge har vært på vikende front de siste årene. Disse
medlemmer mener at IKT-utviklingen ikke må gå på bekostning
av personvernet og folks rett til privatliv. Det er derfor viktig
med et sterkt Datatilsyn og klare lovmessige begrensninger knyttet
til hva slags informasjon myndighetene og private instanser kan
samle inn og nyttiggjøre seg av om enkeltmennesket. Disse
medlemmer er motstandere av datalagringsdirektivet, den
svenske FRA-loven og annen lovgivning som innebærer at hele befolkningen
i praksis settes under døgnkontinuerlig overvåkning. Det bør dessuten
innføres et lovmessig vern av ytringsfrihet og anonymitet på Internett,
jf. Fremskrittspartiets representantforslag Dokument 8:55 S (2011–2012).
Den enkelte skal ha full råderett over sine egne personopplysninger.
Gjennomsnittsmåling mellom fotobokser er en farlig
form for overvåkning, fordi alle bilistene må registreres og fotograferes,
og ikke bare de som kjører for fort. Ved utplassering av tilstrekkelig
antall fotobokser vil veimyndighetene kunne følge hver enkelt bil
over lange strekninger. Datatilsynet har tidligere sagt nei til
gjennomsnittsmåling, og NAF har vært skeptisk av samme grunn. Med
kunstig lave fartsgrenser blir gjennomsnittsmåling mellom fotobokser
bare nok en avgift som kun har til hensikt å bringe penger inn i
statskassen. Trafikantene bør følge mer med på trafikkbildet enn
på speedometeret, men gjennomsnittsmåling mellom fotobokser kan føre
til det motsatte. Datatilsynet satte i 2006 en stopper for totalovervåkning
av alle bilister på enkeltstrekninger, og det er skuffende at regjeringen
likevel har innført strekningsvis-ATK. Disse medlemmer vil
vise til følgende tabell fra Justis- og beredskapsdepartementets
svar på budsjettspørsmål 224 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 8. oktober 2012:
Streknings ATK | Totalt antall overtredelser | Førerkort-beslag | Kontrollerte /passerte | Antall henlagt ikke straffbart | Antall henlagte manglende bevis | Antall strekninger |
2009 | 1 315 | 5 | 468 379 | 45 | 243 | 2 |
2010 | 4 372 | 10 | 1 411 479 | 197 | 857 | 3 |
2011 | 5 420 | 8 | 1 763 531 | 222 | 1 264 | 4 |
2012* | 9 605 | 25 | 5 224 446 | 617 | 1 226 | 10 |
* til og med 30.9.12
Med 5,2 millioner passerte har man allikevel
ikke mer enn 25 førerkortbeslag. Den massive overvåkningen står
altså ikke i samsvar til resultatene.
Disse medlemmer mener at mandatet
til Statens vegtilsyn bør utvides til også å omfatte tilsyn av fylkesveinettet. Disse
medlemmer mener også at Vegtilsynet bør utføre tilsyn på
spesielt ulykkesutsatte riks- og fylkesveier, og at sanksjonsverktøyet
til Vegtilsynet bør forsterkes.
Disse medlemmer peker videre
på behovet for godt oppmerkede fotgjengeroverganger for å øke transportsikkerheten
innenfor veitrafikken og spesielt på viktigheten av fotgjengerfelt
med sebrastriper.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede periodisk
godkjenning av veinettet i Norge og et klart definert statlig juridisk
ansvar i veitrafikkloven for ulykker som skyldes dårlig vei.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette inn avbøtende strakstiltak
mot dødsulykker på veinettet ved å gjennomføre sikring av ulykkespunkter
og -strekninger hvor det er kartlagt høy ulykkesrisiko.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil opprette et uavhengig veitrafikktilsyn
for å styrke trafikksikkerhetsarbeidet og redusere antall trafikkulykker.
Tilsynet skal ha ansvaret for tilsyn med både veier, kjøretøy og
trafikanter. Lover og forskrifter må tilpasses den nye ordningen.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av en bred og målrettet satsing på trafikksikkerhet.
Skal nullvisjonen nås, må alle forvaltningsnivåer inkluderes. Regionalt
samarbeid om trafikksikkerhet er viktig. Etter forvaltningsreformen
har fylkeskommunene fått et betydelig ansvar for trafikksikkerhetsarbeidet.
Fylkene arvet et veinett med vedlikeholdsetterslep på flere titalls
milliarder da regjeringen overførte ansvaret i 2010. Etterslepet
fører til dårligere trafikksikkerhet og det bør arbeides målrettet med
å ta igjen dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter
et mål om en halvering i antall drepte og skadde i veitrafikken
innen 2024, men mener at målet i hovedsak skal nås som følge av
en forbedret veistandard.
Disse medlemmer vil vise til
Høyres trafikksikkerhetsplan, som ble lagt frem våren 2011.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, ønsker
en raskere utbygging av midtrekkverk for å forbedre trafikksikkerheten.
Dagens regjering gjør ikke nok for å styrke dette arbeidet. Flertallet viser
til Statens vegvesens ulykkesanalyser, som viser at situasjoner
med møtende kjøretøy er den vanligste årsaken til dødsulykker.
Dødsulykker i perioden 2005-2011 | Antall | Prosentandel |
Samme kjøreretning | 43 | 3 pst. |
Møteulykker | 526 | 37 pst. |
Kryssulykker | 108 | 8 pst. |
Fotgjengerulykker | 184 | 13 pst. |
Utforkjøringsulykker | 485 | 34 pst. |
Andre ulykker | 63 | 4 pst. |
Sum | 1409 | |
Derfor mener flertallet at det
blir viktig å forsere arbeidet med å bygge midtrekkverk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
regjeringen i NTP legger opp til at 400 kilometer to- og trefeltsveger
får midtrekkverk. Dette kommer i tillegg til 380 kilometer ny firefelts
veg. Til sammen blir det i NTP-perioden 780 kilometer mer møtefri
veg. Disse medlemmer viser også til at forslag om
å senke kravet til når det skal bygges midtrekkverk til 6 000 ÅDT har
vært på høring. Disse medlemmer viser til at når
man fullfører bygging av midtrekkverk etter dagens regelverk med
8 000 ÅDT, vil man etter beregningene redusere antall ulykker med
drepte og hard skadde med 35–40 personer i året. Bygger man midtdeler
på alle veger med en gjennomsnittstrafikk på over 6 000, viser beregninger
en ytterligere reduksjon på 15 drepte eller hardt skadde hvert år.
Derfor er det viktig å også ha fokus på andre trafikksikkerhetstiltak.
Disse medlemmer viser også til
svar på spørsmål nr. 60 hvor Samferdselsdepartementet oppgir at
kostnadene for å bygge midtrekkverk på alle veger med forventet
ÅDT over 6 000 i 2024, med fartsgrense 70km/t eller høyere er anslått
til 300 mrd. kroner. Disse medlemmer er kjent med
at Høyre i sin trafikksikkerhetsplan, som ble lagt fram 9. august
2012, sier «Innenfor perioden 2012–2024
vil Høyre bygge midtdelere på alle veier med over 6000 ÅDT».Disse medlemmer kan ikke
se at Høyre følger opp dette i sitt forslag til NTP.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet setter av betydelige midler til trafikksikkerhet,
ikke bare gjennom en massiv utbygging av nye trygge firefeltsveier
mellom de største byene, men også gjennom konkrete beløp utelukkende
til trafikksikkerhet. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til sine merknader og bevilgningsforslag i innstillingens kapittel
1.2.2 som blant annet inneholder 1 mrd. kroner ekstra hvert eneste
år utover regjeringens rammer.
Disse medlemmer viser til svar
på spørsmål 60 og 61 der det heter:
«Totalkostnader for etablering av midtrekkverk for
riks- og fylkesvegnettet ned til 6000 ÅDT er grovt anslått til 300
mrd. kr. Dette omfatter totalkostnadene for utbygging av dette vegnettet
og er basert på behov for møtefri veg på strekninger med forventet
døgntrafikk (ÅDT) i 2024 over 6000, med fartsgrense 70 km/t eller
høyere og som ikke vil være møtefrie pr. 1/1-2014. Av dette er om
lag 40 mrd. kr knyttet til fylkesvegnettet. Det er lagt til grunn
bygging av firefelts motorveg på alle strekninger».
Og videre;
«Statens vegvesen anser at det er behov for firefelts
veg når gjennomsnittlig døgntrafikk (ÅDT) er over 12 000. Dersom
dette legges til grunn, er det et samlet behov på riks- og fylkesveg-nettet
på i størrelsesorden 200 mrd. kr. Behovet gjelder veger med forventet
ÅDT i 2024 over 12 000, og med fartsgrense 70 km/t eller høyere.
Dersom det i stedet legges til grunn at det skal være firefelts
motorveg på alle veger med forventet ÅDT i 2024 over 8000 og fartsgrense
70 km/t eller høyere, kan kostnaden grovt stipuleres til 300 mrd.
kr. Av dette er om lag 50 mrd. kr knyttet til behov på fylkesvegnettet.».
Disse medlemmer viser til at
svarene fremviser et omfattende behov for veibygging og veisikring
og at regjeringens forslag til ny NTP 2014–2023 ikke angir i hvilket
omfang planen etter 10 år vil ha bedret situasjonen på veinettet
i forhold til behovet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen bygge flere midtrekkverk,
forsere byggingen av allerede planlagte midtrekkverk samt senke
terskelen for trafikkmengden som kreves for at en vei skal utrustes
med midtrekkverk, fortrinnsvis til 6 000 ÅDT.»
Komiteen peker på at kollektivselskapene selv
kan velge å installere alkolås, og bruke dette i konkurransen med
andre selskaper ved å garantere at de leverer rusfri kjøring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at kjøring i ruspåvirket tilstand
er en viktig risikofaktor i veitrafikken her i landet. Tradisjonelle
tiltak mot promillekjøring som politikontroll og opplysningsvirksomhet
er ikke nok alene. Flertallet mener derfor det er
behov for flere virkemidler slik at omfanget av promillekjøring reduseres.
Flertallet viser til rapporten
«Alkolås som alternativ til tap av førerrett» som er en rapport
om implementering av en ordning med alkolås i program mot ruspåvirket
kjøring. Formålet med rapporten er å gi Justis- og beredskapsdepartementet
og Samferdselsdepartementet et godt begrunnet forslag til en ordning
med bruk av alkolåsbetinget førerrett som alternativ til tap av
førerretten. Flertallet viser til at alkolåsprogrammer
for promilledømte er innført i blant annet Sverige, Finland og en
rekke stater i USA. Erfaringene synes å være gode. Flertallet imøteser
regjeringens videre oppfølging av hvordan alkolås kan bidra til
bedre trafikksikkerhet.
Flertallet er kjent med at enkelte
fylkeskommuner setter krav om alkolås i skolebusser og mener at
dette er et godt tiltak som med fordel kan tas i bruk av flere fylkeskommuner.
Flertallet viser til at det er
utført forsøk med alkolås i offentlig transport, og at resultater
fra forsøksordninger med alkolås er lovende.
Flertalletmener
alkolås på skolebusser er viktig for å bedre sikkerheten i skoleskyssen.
Flertallet ber regjeringen vurdere
å ta inn bestemmelser om alkolås i skolebusser i forskriften.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at noen fylkeskommuner setter krav om
alkolås i skolebusser. Dette kan være et hensiktsmessig tiltak,
dersom man oppfyller krav til rettssikkerhet og personvern.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det bør innføres påbud om
alkolås i offentlige transportmidler.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram egen
sak om tiltak for økt bruk av alkolås.»
Komiteen er opptatt av at Trygg
Trafikk sikres rammevilkår som ivaretar organisasjonens muligheter
til å bidra aktivt i trafikksikkerhetsarbeidet.
Komiteen vil peke på at Trygg
Trafikk spiller en viktig rolle i trafikksikkerhetsarbeidet. Komiteen er
kjent med at Trygg Trafikk ifølge vedtektene skal arbeide for å
oppnå best mulig trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper. Organisasjonen
har et særlig ansvar for at trafikkopplæring og informasjon om trafikksikkerhet
blir gjennomført som et ledd i en samordnet innsats mot trafikkulykkene.
Organisasjonen skal være en aktiv pådriver i trafikksikkerhetsarbeidet
og følge nøye med i ulykkesutviklingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, er opptatt av å bedre trafikksikkerheten
for alle trafikantgrupper. Trafikanter på motorsykkel og moped har
høy ulykkesrisiko og det er viktig å arbeide for å øke trafikksikkerheten. Flertallet mener at
det er viktig å bedre førerkompetansen, øke forståelsen for MC blant
andre trafikantgrupper og tilrettelegge vegene bedre for MC. Flertallet er
positive til samarbeidet mellom Norsk Motorcykkelunion (NMCU) og
Statens vegvesen og mener slikt samarbeid er viktig for å bedre
forholdene for MC. Flertallet viser til at den styrkinga
av drift og vedlikehold som regjeringa har gjennomført også bedrer trafikksikkerheten
for MC.
Flertallet viser til at regjeringen
i skriftlig kommunikasjon med EU har gitt uttrykk for at kostnadene
ved å innføre periodisk kjøretøykontroll for MC og moped i Norge
ikke på noen måte ville stå i forhold til forventede trafikksikkerhetseffekter. Flertallet slutter
seg til dette, og avventer den endelige behandlingen i EU og regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at motorsykler i transportsammenheng
har et stort og ikke utnyttet potensial for effektiv, fleksibel,
miljøvennlig og lite arealkrevende transport. Motorsykler lager ikke
køer – de løser dem. Samtidig har bruk av MC en rekke sikkerhetsmessige
utfordringer i et trafikkbilde som preges av personbiler og tyngre
kjøretøyer. Det må derfor gjennomføres en tilrettelegging som realiserer
tohjulingenes bidrag til effektiv transport bedre, samtidig som
risikomomentene ved utvidet bruk av MC minimeres.
Disse medlemmer viser til at
bruk av motorsykkel og moped har økt sterkt de seneste 20 år, og utviklingen
i Europa viser at tohjulingene får en stadig viktigere rolle for
individuell transport. Motorsykkel og moped har klare miljømessige
fordeler i form av lavt forbruk, og i enda større grad i økonomiseringen
med arealressurser fordi disse kjøretøyene tar lite plass på veiene
og i urbane rom med trengsel. Disse medlemmer mener
at det i enda større grad bør legges til rette for bruk av tohjulinger,
særlig i byrommene der trengsel er et stort problem. Det er viktig
at politikk for motorsykler og mopeder blir integrerte deler av
samferdsels- og miljøpolitikken. Disse medlemmer mener
at det er særlig viktig å tilrettelegge når det gjelder:
Fortsatt lovlig bruk
av kollektivfelt for MC
Gjeninnføre fri bompassering der bompenger
for MC er innført
Fortsatt egne parkeringsplasser, og gjensidig
tillatelse på elbilplasser
Fortsatt tillatt å kjøre mellom kjørefelt
hvor trafikken går i lav fart eller står
Erstatte midtdelere av wirerekkverk med
andre midtdelerløsninger
Engangsavgiftene for motorsykler og motorvogner
harmoniseres
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i Innst. S. nr. 300 (2008–2009) om Nasjonal transportplan
fremmet følgende forslag om MC: «Stortinget ber Regjeringen i løpet
av 2010 legge frem egen sak om motorsyklenes rolle i norsk samferdsel».
Disse medlemmer mener at det
er viktig å tenke på motorsyklistene når det gjelder veiforhold, fordi
veiforhold/veidekker som er ubehagelige for bilisten kan representere
en livsfare for MC-fører og passasjer. Disse medlemmer mener
at det er viktig med forutsigbarhet på veien, med korrekt og tilstrekkelig
skilting, samt tilpasset midtdelerkonstruksjon, kantsikring og stedvis
også underskinne i «yttersvinger» som begrenser konsekvenser av
uhell.
Disse medlemmer har merket seg
samarbeidet mellom Norsk Motorcykkel Union (NMCU) og Statens vegvesen
om tema MC og sikkerhet. Dette fremstår positivt og konstruktivt,
og som et langt bedre alternativ enn forslag om «enkle løsninger»
i form av avgifter, restriksjoner og forbud som rammer bruk av MC
med jevne mellomrom. Bruk av MC kan ikke baseres på et regime hvor
alle problemer løses ved høyere aldersgrenser, færre hestekrefter,
dyrere opplæring osv. De spesielle fysiske forhold som gjelder kjøring
og kontroll over MC, gjør også at tiltak som automatisk fartsbegrenser,
eller elektronikk som griper inn i førerens kontroll over en MC,
må avvises. Det fine samspillet mellom sykkel og menneske som skiller
bilkjøring fra MC-kjøring tillater ikke inngripen utenfor førerens
kontroll.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at dieselsøl fra lastebiler i svinger og rundkjøringer på
grunn av overfylte tanker er farlig. Samarbeid med oljeselskaper
om skilt ved dieselpumpene som oppfordrer til ikke å overfylle fordi
det er farlig for MC, er prøvd i andre land og bør gjennomføres. Disse
medlemmer mener at det også økonomisk må stimuleres til
bruk av miljøvennlige og lite plasskrevende kjøretøyer. Fri passering
gjennom bomstasjoner og tilrettelagt gratis offentlig parkering
er blitt viktige virkemidler som må videreføres. Disse medlemmer har merket
seg at den stadig økende bruken av bompengefinansiering fra stortingsflertallet
har medført at også MC flere steder nå må betale denne ekstra skatten
på effektiv transport. Disse medlemmer tar avstand
fra denne utviklingen.
Disse medlemmer viser til at
engangsavgiftene følger fortsatt de tradisjonelle avgiftsgruppene som
ikke er fastsatt ut fra miljøhensyn, hvilket per definisjon må innebære
at avgiftsbelastningen blir ulik, selv om miljøbelastningen er lik. Disse medlemmer mener
at lik miljøbelastning for motorvogner og motorsykler til persontransport
må gi lik avgift, og at dette må følges opp i forbindelse med statsbudsjettet
og avgiftspolitikken. Disse medlemmer stiller seg
positive til en avgiftsberegning som kun benytter CO2-utslipp
som en beregningsfaktor.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2014
legge frem egen sak om motorsyklenes rolle i norsk samferdsel.»