Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

VEDLEGG 1

Under er en oversikt over feil i meldingen som Samferdselsdepartementet er kjent med. Fiskeri- og kystdepartementet har ikke funnet noen feil på sitt område.

”I tillegg er det lagt til grunn om lag 98 mrd. kr i bompenger. Samlet sett utgjør dette 606 mrd. kr i tiårsperioden. ”.

Skal være:

”I tillegg er det lagt til grunn 98,6 mrd. kr i bompenger. Samlet sett utgjør dette 606,6 mrd. kr i tiårsperioden.”

”9 800”

Skal være:

”9860”

”I tillegg er det lagt til grunn om lag 98 mrd. kr i bompenger i planperioden.”

Skal være:

”I tillegg er det lagt til grunn om 98,6 mrd. kr i bompenger i planperioden.”

Her står det at regjeringens prioriteringer innebærer at rv 23 vil ha firefelts veg på hele strekningen fra kryss med E6 i Akershus til kryss med E18 i Buskerud. Det er imidlertid kun strekningen Dagslett – Linnes – kryss E18 og selve kryssingen av Oslofjorden som vil få fire felt.

Ved en feil har parentesen ”(se vedlegg om planprosessen)” kommet med i teksten. Denne kan det ses bort i fra.

”Anslaget for annen finansiering (…) er om lag 98 mrd. kr i hele planperioden.”

Skal være:

”Anslaget for annen finansiering (…) er 98,6 mrd. kr i hele planperioden.”

”9 800”

Skal være:

”9 860”

”9 800”

Skal være:

”9 860”

”9 550 10 000 9 800”

Skal være:

”9 630 10 000 9 860”

”9 300 10 000 9 700”

Skal være:

”9 400 10 000 9 750”

”I tillegg er det lagt til grunn om lag 97 mrd. kr i annen finansiering”

Skal være:

”I tillegg er det lagt til grunn 97,5 mrd. kr i annen finansiering”

Her står det at i siste seksårsperiode prioriteres om lag 3,5 mrd. kr i statlige midler til riksveger i Oslopakke 3. Riktig tall skal være 2,8 mrd. kr. Endringen skyldes at to prosjekter i Akershus (Hagantunnelen og Gardermoenkryss) som ikke inngår i Oslopakke 3, var tatt med.

“Elektrifisering av Meråkerbanen og Trønderbanen vil gi 12 300 tonn CO2-ekvivalenter per år reduserte utslipp fra jernbanen.”

Skal være:

“Elektrifisering av Meråkerbanen og Trønderbanen vil gi 14 500 tonn CO2-ekvivalenter per år reduserte utslipp fra jernbanen.”

Her står det oppført 6-årsrammen og ikke 10-årsrammen (statlige midler). I prosjektomtalen s. 274 er det riktig.

Skal være:

1 310 mill. kr

Kostnadsanslaget er feil. I tabell 15.2, s 246 er kostnadsanslaget riktig.

Skal være:

10 100 mill. kr

Samfunnsøkonomisk nettonytte har feil fortegn, det står -1 380 mill. kr.

Skal være:

1 380 mill. kr

Utvidelse av utenlandsterminalen er forventet ferdigstilt i 2015, ikke 2016.

Vegdirektoratet har opplyst at siste virkningsbergninger for E39 Rogfast ikke kom med i St. meld. 26. Under vises endringer i virkningsbergninger

  • Samfunnsøkonomisk netto nytte: 18 390 mill. kr

  • Endring i samfunnets transportkostnader: - 32 090 mill. kr

  • Endring i bedriftsøkonomiske transportkostnader for næringslivet: - 12 370 mill. kr

  • Endring i samfunnets transportkostnader for distriktene: - 16 050 mill. kr

  • Endring i antall drepte og hardt skadde pr år: + 0,9 personer

  • Endring i CO2- utslipp fra trafikken per år: + 15 900 tonn

  • Totale CO2-utslipp i byggefasen inkludert utslipp i utlandet: 26 900 tonn

Skal være:

  • Samfunnsøkonomisk netto nytte: 7 750 mill. kr

  • Endring i samfunnets transportkostnader: - 25 013 mill. kr

  • Endring i bedriftsøkonomiske transportkostnader for næringslivet: - 8 248 mill. kr

  • Endring i samfunnets transportkostnader for distriktene: - 12 507 mill. kr

  • Endring i antall drepte og hardt skadde pr år: + 1,1 personer

  • Endring i CO2- utslipp fra trafikken per år: + 16 945 tonn

  • Totale CO2-utslipp i byggefasen inkludert utslipp i utlandet: 40 924 tonn

Tall for endring CO2-utslipp fra trafikken er angitt for 1. år.

Her står det ”fv 64”

Skal være:

”fv 65”

”I tillegg prioriteres til sammen 500 mill. kr i statlige midler i tiårsperioden til arbeid med utbedring av flere delstrekninger på rv 9 i Setesdal.”

Skal være:

”I tillegg prioriteres til sammen 600 mill. kr i statlige midler i tiårsperioden til arbeid med utbedring av flere delstrekninger på rv 9 i Setesdal.”

Ny terminal 3 skal etter planen stå ferdig 2017.

”E6 mellom Oppheim og Voss (…).”

Skal være:

”E16 mellom Oppheim og Voss (…).”

Endring i samfunnets transportkostnader og Endring i bedriftsøkonomiske transportkostnader for næringslivet mangler ”-” tegn.

Skal være:

hhv. -1 200 mill. kr og -800 mill. kr.

Endring i samfunnets transportkostnader og Endring i bedriftsøkonomiske transportkostnader for næringslivet mangler ”-” tegn.

Skal være:

hhv. -670 mill. kr og -130 mill. kr.