Forslagsstillerne viser til at det norske bokmarkedet
i dag reguleres gjennom bokavtalen, som er en avtale mellom Den
norske Bokhandlerforening og Den norske Forleggerforening. I denne
avtalen reguleres konkurranseforhold omkring omsetning av bøker
i Norge, og avtalens bestemmelser om fastpris på bøker krever dispensasjon
fra konkurranseloven, noe som gjør staten til tredjepart ved fremforhandling
av avtalen.
Forslagsstillerne viser videre til at regjeringen
nå har igangsatt arbeid med en ny boklov i Norge. Det vises til
at det som de sentralt virkemiddel i den nye bokloven foreslås et
fortsatt fastprissystem etter samme modell som prissamarbeidet innen
dagens bokavtale.
Forslagsstillerne mener tiden nå er inne for
å se på alternativer til dagens litteraturpolitiske modell.
Forslagsstillerne viser til erfaringer fra Danmark etter
deres liberalisering av bokmarkedet. Der begynte folk å lese mer
etter at det ble fri priskonkurranse.
Det vises også til at antallet bokhandlere har
gått ned i Danmark, og at flere kritikere har advart om at man kan
få en liknende utvikling i Norge dersom fastprissystemet forsvinner.
Imidlertid er det ifølge forslagsstillerne viktig å se på flere
sammenhenger i markedet for å forklare denne nedgangen, og liberalisering
av markedet kan ikke alene forklare dette. Nedgangen har nemlig
ikke utelukkende skjedd i en periode etter markedsliberalisering,
men også gjennom en periode med finanskrise, økt oppmerksomhet på
effektivisering og stadig større omsetning av e-bøker. Alt dette
er forhold som ifølge forslagsstillerne tyder på at bokmarkedet
uansett ville blitt berørt, og at den eksakte sammenhengen er vanskelig
å konkludere med.
Forslagsstillerne mener det også er verdt å
merke seg at bl.a. Konkurransetilsynet stiller seg skeptisk til en
boklov slik regjeringen ser den for seg, da denne vil innebære at
bokbransjen får permanent unntak fra konkurranseloven.
Forslagsstillerne viser til den utfordringen
som bokmarkedet står overfor i dag ved den teknologiske utviklingen,
herunder nettbokhandlere og e-bøker. Forslagsstillerne vil også
peke på at det må utvikles generelle retningslinjer for utlån av
e-bøker, slik at disse likestilles med papirbøker også i bibliotekene.
Forslagsstillerne mener markedet bør være likestilt
for papirbøker og e-bøker, og at dette må gjenspeiles i både økonomiske
spørsmål og når det gjelder tilgangen til e-bøker.
Forslagsstillerne mener at en liberalisering
av bokmarkedet vil være et positivt grep for å ivareta både konkurransevilkår
og lesing i befolkningen.
Det understrekes at det i fremtidens bokmarked er
vesentlig at en ikke låser seg til etablerte tanker om bøker som
papirprodukter. En fornyelse av markedspremissene er, ifølge forslagsstillerne,
meningsløs dersom den ikke også ivaretar konkurransevilkårene og
infrastrukturen for e-bøker på tvers av ulike plattformer og økonomisk
likebehandling.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen avslutte ordningen med
bokavtale og unntak fra konkurranseloven for bokbransjen.
II
Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengig
sats for merverdiavgift innen litteratursektoren, og legge fram
forslag om dette.
III
Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengige
ordninger for innkjøp og utleie av bøker, inkludert en opprydding
av definisjoner for å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker,
og legge dette fram for Stortinget.»