Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og
Lene Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet,
Olov Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til representantforslaget om et modernisert bokmarked hvor
det fremmes tre forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
første forslaget er å avslutte ordningen med bokavtale og unntak
fra konkurranselovens § 10 for bokbransjen. Her viser flertallet til
Prop. 144 L (2012–2013) Lov om omsetning av bøker, hvor det foreslås
å erstatte dagens bokavtale med en boklov som viderefører fastprisordning
på bøker.
I forslag nummer to bes regjeringen utrede plattformuavhengig
sats for merverdiavgift innen litteratursektoren. Flertallet viser
til svarbrev fra kulturministeren hvor det framkommer at regjeringen ikke
har umiddelbare planer om å utrede dette (vedlegg).
I det siste forslaget ber forslagsstillerne
om at regjeringen bør utrede plattformuavhengige ordninger for innkjøp
og utleie av bøker, inkludert en opprydding av definisjoner for
å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker. Flertallet viser
til at Norsk kulturråd arbeider med å finne gode systemer for innkjøp
og utlån av e-bøker, slik det er rapportert om til Stortinget i
Prop. 1 S (2012–2013). I forslag til boklov er også e-bøker inkludert,
da den skal gjelde skjønnlitteratur, sakprosa, fagbøker for profesjonsmarkedet
og lærebøker for høyere utdanning, uansett publiseringsformat.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at forslagsstillerne mener at en liberalisering av bokmarkedet
vil være et positivt grep for å ivareta både konkurransevilkår og
lesing i befolkningen. Dette flertallet viser til
at de danske erfaringene trekkes frem som et godt eksempel på at
det er positivt med liberalisering av bokmarkedet. På bakgrunn av
ny dokumentasjon som viser en negativ utvikling i Danmark, rettet
en samlet bokbransje en forespørsel til den danske kulturministeren
om å innføre boklov med fastprisordning også i Danmark. Deres dokumentasjon
viser synkende boksalg, synkende antall danske bokutgivelser, færre
lesere og færre bokhandler.
Dette flertallet viser til at
når det gjelder det synkende antall bokhandler, viser forslagsstillerne
til at dette har skjedd i en periode med finanskrise og økning i
e-bokmarkedet, som også har en påvirkning på bokmarkedet. Dette
flertallet mener at det kan dokumenteres at en utvikling
med synkende antall bokhandler er tydeligere i friprisland enn i
boklovland. Dette viser både den svenske litteraturutredningen som
ble lagt frem i 2012, evaluering av det engelske bokmarkedet fra
2008, og Slaatta og Rønnings utredning «Til bokas pris» fra 2012,
der det konkluderes med at antall salgs- og distribusjonsenheter
er større i boklovland enn i friprisland.
Dette flertallet viser for øvrig
til sine merknader i Innst. 465 L (2012–2013), jf. Prop. 144 L (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skuffet over at det ikke er flertall for å modernisere bokmarkedet
og fjerne det konkurransehemmende virkemiddelapparatet. Disse medlemmer viser
for øvrig til Fremskrittspartiets merknader i Innst. 466 L (2012–2013),
jf. Prop. 144 L (2012–2013), og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen avslutte ordningen med
bokavtale og unntak fra konkurranseloven for bokbransjen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede plattformnøytral
sats for merverdiavgift på litteraturområdet.»
«Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengige
ordninger for innkjøp og utleie av bøker, inkludert en opprydding
av definisjoner for å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker,
og legge dette fram for Stortinget.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å se de forskjellige
delene av virkemiddelapparatet i litteraturpolitikken i sammenheng. Disse
medlemmer mener det vil være riktig å videreføre et element
av fastpris, men innenfor en mer åpen ramme enn den regjeringen
legger opp til i sitt forslag til boklov, ref. Prop. 144 L (2012–2013). Disse medlemmer mener
en videreføring av systemet med en bransjeavtale gir muligheter
for løsninger som vil gi gode rammebetingelser for norsk litteratur og
styrke fremveksten av norske forfatterskap i fremtiden. Disse
medlemmer støtter således ikke forslaget om å avslutte ordningen
med bransjeavtale for bokbransjen. Disse medlemmer mener
det er viktig at den norske bokbransjen innretter seg mot fremtiden
og bidrar til gode norske løsninger for e-bøker. Et viktig grep
fra myndighetenes side vil da være å bidra til plattformnøytrale
rammebetingelser. Moms er i denne sammenheng en viktig faktor. Disse
medlemmer vil derfor støtte forslaget om å utrede en plattformnøytral
sats for merverdiavgift innen litteratursektoren. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i behandlingen av Prop. 144 L (2012–2013).