Forslagsstillerne viser til at det norske bokmarkedet
i dag reguleres gjennom bokavtalen, som er en avtale mellom Den
norske Bokhandlerforening og Den norske Forleggerforening. I denne
avtalen reguleres konkurranseforhold omkring omsetning av bøker
i Norge, og avtalens bestemmelser om fastpris på bøker krever dispensasjon
fra konkurranseloven, noe som gjør staten til tredjepart ved fremforhandling
av avtalen.
Forslagsstillerne viser videre til at regjeringen
nå har igangsatt arbeid med en ny boklov i Norge. Det vises til
at det som de sentralt virkemiddel i den nye bokloven foreslås et
fortsatt fastprissystem etter samme modell som prissamarbeidet innen
dagens bokavtale.
Forslagsstillerne mener tiden nå er inne for
å se på alternativer til dagens litteraturpolitiske modell.
Forslagsstillerne viser til erfaringer fra Danmark etter
deres liberalisering av bokmarkedet. Der begynte folk å lese mer
etter at det ble fri priskonkurranse.
Det vises også til at antallet bokhandlere har
gått ned i Danmark, og at flere kritikere har advart om at man kan
få en liknende utvikling i Norge dersom fastprissystemet forsvinner.
Imidlertid er det ifølge forslagsstillerne viktig å se på flere
sammenhenger i markedet for å forklare denne nedgangen, og liberalisering
av markedet kan ikke alene forklare dette. Nedgangen har nemlig
ikke utelukkende skjedd i en periode etter markedsliberalisering,
men også gjennom en periode med finanskrise, økt oppmerksomhet på
effektivisering og stadig større omsetning av e-bøker. Alt dette
er forhold som ifølge forslagsstillerne tyder på at bokmarkedet
uansett ville blitt berørt, og at den eksakte sammenhengen er vanskelig
å konkludere med.
Forslagsstillerne mener det også er verdt å
merke seg at bl.a. Konkurransetilsynet stiller seg skeptisk til en
boklov slik regjeringen ser den for seg, da denne vil innebære at
bokbransjen får permanent unntak fra konkurranseloven.
Forslagsstillerne viser til den utfordringen
som bokmarkedet står overfor i dag ved den teknologiske utviklingen,
herunder nettbokhandlere og e-bøker. Forslagsstillerne vil også
peke på at det må utvikles generelle retningslinjer for utlån av
e-bøker, slik at disse likestilles med papirbøker også i bibliotekene.
Forslagsstillerne mener markedet bør være likestilt
for papirbøker og e-bøker, og at dette må gjenspeiles i både økonomiske
spørsmål og når det gjelder tilgangen til e-bøker.
Forslagsstillerne mener at en liberalisering
av bokmarkedet vil være et positivt grep for å ivareta både konkurransevilkår
og lesing i befolkningen.
Det understrekes at det i fremtidens bokmarked er
vesentlig at en ikke låser seg til etablerte tanker om bøker som
papirprodukter. En fornyelse av markedspremissene er, ifølge forslagsstillerne,
meningsløs dersom den ikke også ivaretar konkurransevilkårene og
infrastrukturen for e-bøker på tvers av ulike plattformer og økonomisk
likebehandling.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen avslutte ordningen med
bokavtale og unntak fra konkurranseloven for bokbransjen.
II
Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengig
sats for merverdiavgift innen litteratursektoren, og legge fram
forslag om dette.
III
Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengige
ordninger for innkjøp og utleie av bøker, inkludert en opprydding
av definisjoner for å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker,
og legge dette fram for Stortinget.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og
Lene Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet,
Olov Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til representantforslaget om et modernisert bokmarked hvor
det fremmes tre forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
første forslaget er å avslutte ordningen med bokavtale og unntak
fra konkurranselovens § 10 for bokbransjen. Her viser flertallet til
Prop. 144 L (2012–2013) Lov om omsetning av bøker, hvor det foreslås
å erstatte dagens bokavtale med en boklov som viderefører fastprisordning
på bøker.
I forslag nummer to bes regjeringen utrede plattformuavhengig
sats for merverdiavgift innen litteratursektoren. Flertallet viser
til svarbrev fra kulturministeren hvor det framkommer at regjeringen ikke
har umiddelbare planer om å utrede dette (vedlegg).
I det siste forslaget ber forslagsstillerne
om at regjeringen bør utrede plattformuavhengige ordninger for innkjøp
og utleie av bøker, inkludert en opprydding av definisjoner for
å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker. Flertallet viser
til at Norsk kulturråd arbeider med å finne gode systemer for innkjøp
og utlån av e-bøker, slik det er rapportert om til Stortinget i
Prop. 1 S (2012–2013). I forslag til boklov er også e-bøker inkludert,
da den skal gjelde skjønnlitteratur, sakprosa, fagbøker for profesjonsmarkedet
og lærebøker for høyere utdanning, uansett publiseringsformat.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at forslagsstillerne mener at en liberalisering av bokmarkedet
vil være et positivt grep for å ivareta både konkurransevilkår og
lesing i befolkningen. Dette flertallet viser til
at de danske erfaringene trekkes frem som et godt eksempel på at
det er positivt med liberalisering av bokmarkedet. På bakgrunn av
ny dokumentasjon som viser en negativ utvikling i Danmark, rettet
en samlet bokbransje en forespørsel til den danske kulturministeren
om å innføre boklov med fastprisordning også i Danmark. Deres dokumentasjon
viser synkende boksalg, synkende antall danske bokutgivelser, færre
lesere og færre bokhandler.
Dette flertallet viser til at
når det gjelder det synkende antall bokhandler, viser forslagsstillerne
til at dette har skjedd i en periode med finanskrise og økning i
e-bokmarkedet, som også har en påvirkning på bokmarkedet. Dette
flertallet mener at det kan dokumenteres at en utvikling
med synkende antall bokhandler er tydeligere i friprisland enn i
boklovland. Dette viser både den svenske litteraturutredningen som
ble lagt frem i 2012, evaluering av det engelske bokmarkedet fra
2008, og Slaatta og Rønnings utredning «Til bokas pris» fra 2012,
der det konkluderes med at antall salgs- og distribusjonsenheter
er større i boklovland enn i friprisland.
Dette flertallet viser for øvrig
til sine merknader i Innst. 465 L (2012–2013), jf. Prop. 144 L (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skuffet over at det ikke er flertall for å modernisere bokmarkedet
og fjerne det konkurransehemmende virkemiddelapparatet. Disse medlemmer viser
for øvrig til Fremskrittspartiets merknader i Innst. 466 L (2012–2013),
jf. Prop. 144 L (2012–2013), og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen avslutte ordningen med
bokavtale og unntak fra konkurranseloven for bokbransjen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede plattformnøytral
sats for merverdiavgift på litteraturområdet.»
«Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengige
ordninger for innkjøp og utleie av bøker, inkludert en opprydding
av definisjoner for å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker,
og legge dette fram for Stortinget.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å se de forskjellige
delene av virkemiddelapparatet i litteraturpolitikken i sammenheng. Disse
medlemmer mener det vil være riktig å videreføre et element
av fastpris, men innenfor en mer åpen ramme enn den regjeringen
legger opp til i sitt forslag til boklov, ref. Prop. 144 L (2012–2013). Disse medlemmer mener
en videreføring av systemet med en bransjeavtale gir muligheter
for løsninger som vil gi gode rammebetingelser for norsk litteratur og
styrke fremveksten av norske forfatterskap i fremtiden. Disse
medlemmer støtter således ikke forslaget om å avslutte ordningen
med bransjeavtale for bokbransjen. Disse medlemmer mener
det er viktig at den norske bokbransjen innretter seg mot fremtiden
og bidrar til gode norske løsninger for e-bøker. Et viktig grep
fra myndighetenes side vil da være å bidra til plattformnøytrale
rammebetingelser. Moms er i denne sammenheng en viktig faktor. Disse
medlemmer vil derfor støtte forslaget om å utrede en plattformnøytral
sats for merverdiavgift innen litteratursektoren. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i behandlingen av Prop. 144 L (2012–2013).
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utrede plattformnøytral
sats for merverdiavgift på litteraturområdet.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengige
ordninger for innkjøp og utleie av bøker, inkludert en opprydding
av definisjoner for å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker,
og legge dette fram for Stortinget.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen avslutte ordningen med
bokavtale og unntak fra konkurranseloven for bokbransjen.
Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og sine merknader og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:51 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib Thomsen og Øyvind
Korsberg om et modernisert bokmarked – bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 11. april 2013, hvor Familie- og
kulturkomiteen ber om svar innen onsdag 17. april på representantforslaget
om modernisert bokmarkedet.
I Dokument 8:51 (2012-2013) fremmes tre forslag:
1. Stortinget ber regjeringen avslutte ordningen
med bokavtale og unntak fra konkurranseloven for bokbransjen.
Svar: Kulturdepartementet tar sikte på å legge frem
en egen proposisjon om omsetning av bøker. Proposisjonen vil gi
en vurdering av ordningen med bokavtale og unntak fra konkurranselovens
§ 10.
2. Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengig
sats for merverdiavgift innen litteratursektoren, og legge fram
forslag om dette.
Svar: Regjeringen har ikke umiddelbare planer om
å utrede plattformuavhengig sats for merverdiavgift innen litteratursektoren.
3. Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengige
ordninger for innkjøp og utleie av bøker, inkludert en opprydding
av definisjoner for å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker,
og legge dette frem for Stortinget.
Svar: Som rapportert om til Stortinget i Prop.
1 S (2012-2013) arbeider Norsk Kulturråd med å finne gode systemer
for innkjøp og utlån av e-bøker blant annet gjennom en prøveordning
for utlån av e-bøker under innkjøpsordningen. Det er nå lagt opp
til at denne prøveordningen skal gjelde for innkjøpte e-bøker fra
2012, 2013 og 2014. Behov for justeringer i retningslinjer og regelverk
knyttet til e-boken blir løpende vurdert.
I tillegg til mine svar på de konkrete forslagene, vil
jeg si meg grunnleggende uenig i representantens vurdering av virkningene
av dagens regulering av bokmarkedet og i at en liberalisering vil
være et positivt grep for å ivareta både konkurransevilkår og lesing
i befolkningen. Representanten viser til at i Danmark skal liberaliseringen
der ha ført til at folk begynte å lese mer etter at det ble fri
priskonkurranse. Bokhandlerforeningen, forleggerforeningen og forfatterforeninger
i Danmark har imidlertid offentliggjort statistikk som viser et
annet og mer negativt bilde av utviklingen i det danske bokmarkedet.
Sammenholdt med norsk bokstatistikk, er det en større andel av befolkningen
som kjøper og leser bøker i Norge enn hva tilfelle er i Danmark.
Statistisk sentralbyrå som årlig innhenter data om lesevanene i
den norske befolkningen, melder at "andelen (boklesere) ikke har
vært høyere på de siste 20 åra" og at "husholdningsinntekt har
nokså liten sammenheng med boklesing", (Norsk mediebarometer 2011)
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 11. juni 2013
Gunn Karin Gjul |
Rannveig Kvifte Andresen |
leder |
ordfører |