Etter angrepene 22. juli 2011 har ressursbehovet i
regjeringens biltjeneste økt som følge av mer spredt departementslokalisering
og økt behov for beskyttelsestiltak. I forbindelse med nysalderingen
av budsjettet for 2012 ble bevilgningen på posten økt med 1 mill.
kroner til å opprette én ny stilling i biltjenesten samt to administrative
stillinger ved Statsministerens kontor. Bevilgningen på posten foreslås
økt med 3 mill. kroner til å dekke helårsvirkningen i 2013 av de nyopprettede
stillingene.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I forbindelse med endringer i regjeringen blir
det behandlet søknader om fratredelsesytelser i tråd med gjeldende
regelverk om arbeidsvilkår for departementenes politiske ledelse.
Utgifter til fratredelsesytelser til politikere som har gått av
etter framleggelsen av Prop. 1 S (2012–2013) er anslått til 2 mill.
kroner, og bevilgningen på posten foreslås økt tilsvarende.
Økt bruk av regjeringens biltjeneste, jf. omtalen under
kap. 20 post 1 ovenfor, har medført økt behov for å skifte ut biler
og utstyr. Bevilgningen på posten foreslås derfor økt med 2 mill.
kroner.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 21 post
1 økt med 4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regjeringen har foreslått å ratifisere den valgfrie protokollen
til FNs torturkonvensjon, jf. Prop. 56 S (2012–2013) Samtykke til
ratifikasjon av valgfri protokoll av 18. desember 2002 til FN-konvensjonen
av 10. desember 1984 mot tortur og annen grusom, umenneskelig eller
nedverdigende behandling eller straff. Regjeringens forslag innebærer
at Sivilombudsmannen utpekes som nasjonal forebyggende mekanisme.
For å ivareta denne rollen vil ombudsmannen måtte knytte til seg
relevant fagkompetanse samt utvide sin besøksvirksomhet. Ombudsmannen vil
også måtte leie ytterligere kontorlokaler. Det foreslås derfor å
øke bevilgningen på posten med 2,8 mill. kroner. Som inndekking
for denne utgiftsøkningen foreslås det å redusere bevilgninger under
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Forsvarsdepartementet,
Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet
og Utenriksdepartementet med til sammen 2,8 mill. kroner. Helårsvirkningen
av tiltaket er 6,2 mill. kroner.
Det er behov for fysiske endringer i Sivilombudsmannens
lokaler og uniformert vakthold for å bedre sikkerheten. Til dette
foreslås bevilgningen på posten økt med 1,7 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 43 post
1 økt med 4,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Lønn til ansatte i Finansdepartementet som i
perioder arbeider som spesialutsendinger ved ambassader eller delegasjoner
i utlandet, dekkes over Utenriksdepartementets budsjett. Stillingen
som spesialutsending fra Finansdepartementet til den norske ambassaden
i Washington inndras fra 1. september 2013. Som følge av dette foreslås
bevilgningen på kap. 1600 post 1 økt med 0,5 mill. kroner, mot en
tilsvarende reduksjon på kap. 100 Utenriksdepartementet, post 1
Driftsutgifter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser videre til de stadig mer komplekse og geografisk
omfattende investeringer som gjøres i Statens pensjonsfond utland (SPU),
og den stadig økende oppmerksomheten om de etiske sider ved investeringsvirksomheten. Disse
medlemmer mener at det høye ambisjonsnivået om SPU som en
sosialt ansvarlig investor, må gjenspeiles ved at kompetansen om
etikk styrkes i Finansdepartementets oppfølgingsapparat for de etiske retningslinjene. Disse
medlemmer foreslår en økt bevilgning på 2 mill. kroner til
dette formålet.
Disse medlemmer foreslår å øke
posten med 2 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 2,45 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1600 | | Finansdepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 450 000 |
| | fra kr 313 500 000 til kr 315 950 000» | |
Endringer i trafikk og smugling medfører utfordringer
for Toll- og avgiftsetatens grensekontroll. Blant annet har grensetrafikken
over Svinesund økt vesentlig. Siden 2009 har antall tollekspederinger ved
Svinesund økt med om lag 20 pst., og Transportøkonomisk institutt
(TØI) anslår at pågangen vil øke med ytterligere 20 pst. fram mot
2020. Grensekontrollstasjonen ved Svinesund er ikke tilpasset den økte
trafikken. Dette fører til kødannelser, trafikale og sikkerhetsmessige
problemer, og skaper ulemper for næringslivet som opplever grenseklareringen som
et forsinkende ledd i sin logistikk. Toll- og avgiftsdirektoratet
vil gjennomføre flere tiltak for å bedre situasjonen på kontrollområdet.
Blant annet skal antall biloppstillingsplasser på området økes,
og det skal innføres et bomsystem.
Toll- og avgiftsetaten har siden våren 2012
hatt en permanent ordning med kameraovervåking og skiltavlesing
i grensekontrollen. Formålet med den elektroniske tilstedeværelsen
er å få bedre oversikt over den samlede trafikken over både bemannede
og ubemannede grenseoverganger. Ordningen er blant annet et nyttig
hjelpemiddel i arbeidet med å bekjempe smugling i form av «konvoier»
av varebiler fullastet med alkohol og tobakk. Etaten har i dag kameraer på
syv grenseoverganger, hvorav fem ubemannede. På bakgrunn av de gode
erfaringene med ordningen så langt er det ønskelig å innføre systemet
ved flere grenseoverganger, innenfor rammene av personopplysningsloven.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 1610 post
1 økes med 20 mill. kroner til tiltak ved Svinesund og økt elektronisk
tilstedeværelse i grensekontrollen.
Stillingen som tollsambandsmann tilknyttet Norges
ambassade i Madrid skal avvikles fra og med 1. august 2013. Utgiftene
til stillingen har siden 2005 vært dekket over Utenriksdepartementets
budsjett, og midlene skal tilbakeføres til Finansdepartementet når
stillingen avvikles. Det foreslås at bevilgningen på posten økes
med 1 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon på kap. 100 Utenriksdepartementet,
post 1 Driftsutgifter.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1610 post
1 økt med 21 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er bekymringsverdig at 2012 var et rekordår for smugling med
nærmere 36 000 beslag, hvorav 2 960 narkotikabeslag. Smuglerne blir
mer profesjonelle, og tolletaten ved Svinesund stoppet tidligere
i år en kolonne på hele 11 spesialombygde smuglerbiler. Dette er
etter disse medlemmers oppfatning en illustrasjon
på at profesjonaliseringen av smuglerligaene nå dessverre har kommet
meget langt. Det er etter disse medlemmers oppfatning
nødvendig for Toll- og avgiftsetaten å være i besittelse av det
mest moderne utstyret for å møte denne utfordringen. I denne sammenheng vil disse
medlemmer vise til Dokument 8:94 S (2012–2013), og slutter
seg til situasjonsbeskrivelsen og tiltakene her.
Disse medlemmer mener gjennomlysningsapparatet
for vogntog på Svinesund har spilt en essensiell rolle i kampen
mot smugling. Det er derfor etter disse medlemmers oppfatning
alvorlig at det per dags dato ikke eksisterer slike gjennomlysningsapparater
hverken på Sørlandet, Vestlandet, eller i Midt- og Nord-Norge. Dette
representerer etter disse medlemmers oppfatning en
alvorlig sikkerhetsbrist ved Norges tollgrense, og bør utbedres straks.
Kostnaden ved ett gjennomlysningsapparat er anslått til 16 mill.
kroner, og disse medlemmer foreslår innkjøp av fire nye slike apparater,
til en totalkostnad av 64 mill. kroner.
Videre vil disse medlemmer berømme
regjeringen for å se viktigheten av videoovervåkning av norske grenseoverganger,
og mener det er positivt at det nå bevilges noe mer midler til dette.
Dette er etter disse medlemmers oppfatning allikevel ikke
nok, og målet bør være videoovervåkning på samtlige grenseoverganger.
På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å sette
av 30 mill. kroner til dette formål, 30 mill. over vedtatt budsjett.
Adekvat tilgang til VIS og SIS(II) er etter disse medlemmers oppfatning
helt nødvendig dersom Toll- og avgiftsetaten skal oppnå kontroll
med smugling og kriminelle innvandrere. På denne bakgrunn ønsker disse
medlemmer å sette av 6 mill. kroner for å bedre Toll- og
avgiftsetatens tilgang til VIS og SIS, 6 mill. mer enn vedtatt budsjett.
Disse medlemmer ser at narkotikakriminalitet
dessverre har blitt en viktig inntektskilde for organiserte kriminelle
miljøer. Dette er miljøer som etter disse medlemmers oppfatning
er særdeles viktig å få bukt med. I denne sammenheng er det viktig
å få kontroll med narkotikaflyten inn i landet, men også å få inndratt
mest mulig av de kriminelles illegale midler på vei ut av landet.
Toll- og avgiftsetatens hundetjeneste har vist seg å være et meget
effektivt verktøy for å avdekke smugling av både narkotiske stoffer
og illegal valuta. På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å
styrke hundetjenesten med 5 mill. kroner, en økning på 5 mill. kroner
i forhold til vedtatt budsjett.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 85 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 106 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1610 | | Toll- og avgiftsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 106 000 000 |
| | fra kr 1 479 100 000 til kr 1 585 100
000» | |
I saldert budsjett 2013 er det på kap. 1618
Skatteetaten, post 1 Driftsutgifter bevilget 5,6 mill. kroner til
å anskaffe IT-utstyr til sikring og analyse av elektroniske spor.
Dette er utgifter som etter sin art bør posteres på kap. 1618 post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Det foreslås derfor
å redusere bevilgningen på post 1 med 5,6 mill. kroner og øke bevilgningen
på post 45 tilsvarende.
På post 1 er det også bevilget 3,6 mill. kroner
til delfinansiering av et senter for skatt og offentlig økonomi
ved Norges Handelshøyskole. Ettersom midlene skal gis som tilskudd,
foreslås det at bevilgningen på post 1 reduseres med 3,6 mill. kroner,
og at det gis en tilsvarende bevilgning på kap. 1618, ny post 70 Tilskudd.
For 2013 har Stortinget gitt samtykke til at
bevilgningen på kap. 1618 post 1 kan overskrides mot tilsvarende
merinntekter under kap. 4618 Skatteetaten, post 2 Andre inntekter.
Bevilgningen på sistnevnte post foreslås økt med 18,4 mill. kroner,
jf. nærmere omtale nedenfor. Det foreslås at bevilgningen på kap.
1618 post 1 økes med samme beløp.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1618 post
1 økt med netto 9,2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker
å starte opp en forsøksordning med mobilt skattekontor som en respons
på de utfordringer som den nye ordningen for ID-kontroll har medført
for mange bedrifter og arbeidsinnvandrere/sesongarbeidere. Arbeidsinnvandring
er svært viktig for mange turistdestinasjoner og andre bedrifter
i hele Norge. God og sikker kontroll av ID er også viktig, men det
må skje på en måte som ikke skaper unødig byråkrati eller belastning
på arbeidslivet. Et mobilt skattekontor for ID-kontroll vil være
en stor avlastning og vil kunne bli en mal for en service- og kundeorientert
utvikling av offentlig sektor. Disse medlemmer prioriterer
10 mill. kroner til en slik forsøksordning.
Disse medlemmer viser til at
de nye rutinene innført fra 1. februar 2012 for ID-kontroll ved
utstedelse av skattekort til personer med D-nummer samt til søknader
fra personer som ikke har D-nummer eller norsk personnummer har
sentralisert behandlingen slik at kun visse utvalgte skattekontor kan
utføre ID-kontrollen. Disse utvalgte skattekontorene ligger ofte
langt unna steder med stort behov for arbeidskraft med behov for
ID-kontroll. Nyordningen medfører dermed unødig mye tidsbruk, lange reiser
og ekstra belastning for mange personer og virksomheter med behov
for tjenesten.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 19,2 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1618 | | Skatteetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 19 200 000 |
| | fra kr 4 487 300 000 til kr 4 506 500
000» | |
Bevilgningen på posten omfatter utgifter til
innfordring av skatter og avgifter. En stor del av utgiftene gjelder
gebyrer ved skatteoppkrevernes eller Skatteetatens bruk av den alminnelige
namsmann til å utføre innfordringsoppdrag. På grunnlag av nye volumanslag
med utgangspunkt i regnskapet for 2012 foreslås bevilgningen på
kap. 1618 post 21 økt med 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 1618 post 1.
Det foreslås at utgifter til anskaffelse av IT-utstyr til sikring
og analyse av elektroniske spor bevilges på kap. 1618 post 45, i
stedet for kap. 1618 post 1. I tråd med dette foreslås bevilgningen
på kap. 1618 post 45 økt med 5,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 1618 post 1.
Det foreslås at tilskudd på 3,6 mill. kroner til delfinansiering
av et senter for skatt og offentlig økonomi ved Norges Handelshøyskole
bevilges på en ny post 70 Tilskudd under kap. 1618 Skatteetaten,
i stedet for kap. 1618 post 1. I tråd med dette foreslås en bevilgning
på kap. 1618 post 70 på 3,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra
refusjon av utleggs- og tinglysingsgebyr som skatteetaten eller
skatteoppkreverne har betalt til den alminnelige namsmannen, og
som dekkes av skattyter eller den avgiftspliktige når innfordringen
fører fram. På grunnlag av nye volumanslag med utgangspunkt i regnskapet
for 2012 foreslås bevilgningen på kap. 4618 post 1 økt med 7 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter refusjoner for utførte
datatjenester for andre statlige virksomheter, gebyrer for folkeregisteropplysninger
og enkelte andre refusjoner. Inntektene forventes å bli høyere enn tidligere
anslått. Det vises til forslag om tilsvarende økning av bevilgningen
på kap. 1618 post 1. Bevilgningen på kap. 4618 post 2 foreslås økt
med 18,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På posten inntektsføres gebyrinntekter fra utleggsforretninger
som skattekontorene selv utfører. På grunnlag av nye anslag foreslås
bevilgningen på posten økt med 5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser videre til at disse medlemmer,
både i forbindelse med behandling av statsbudsjettet for 2007, 2008,
2009, 2010, 2011, 2012 og 2013, med rette har vært kritisk til regjeringens
svært friske budsjettering når det gjelder kjøp av kvoter. Det har
så langt kun vært kjøpt kvoter for en liten brøkdel av det som har
vært avsatt i budsjettene. Av totale bevilgninger på 4,09 mrd. kroner
i denne perioden er bare ca. 800 mill. kroner eller tilsvarende
20 pst. faktisk brukt per 24. mai 2013. Likevel har regjeringen
budsjettert med nye 630 mill. kroner i 2013. Disse medlemmer mener
at historien viser at dette er penger som neppe blir brukt all den
tid tidligere bevilgninger i all hovedsak er «overført» og således
kan brukes fortsatt. I tillegg kommer det faktum at flere av de
prosjekter regjeringen vurderer foreløpig ikke er godkjent av FN
under rammene av klimakonvensjonen og at det meste skal betales
idet den norske stat faktisk får de faktisk kjøpte kvoter.
Disse medlemmer foreslår derfor
å halvere bevilgningene til kvotekjøp for inneværende år. Disse
medlemmer viser også til at det per 24. mai 2013 er kjøpt
kvoter for 185,5 mill. kroner i inneværende år.
Disse medlemmer foreslår dermed
å redusere posten med samlet 315 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 315 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1638 | | Kjøp av klimakvoter | |
| 21 | Kvotekjøp, generell ordning, kan overføres, nedsettes med | 315 000 000 |
| | fra kr 630 000 000 til kr 315 000 000» | |
Ordningen med kjøp av klimakvoter for statsansattes
flyreiser ble avviklet fordi det fra 2012 ble innført kvoteplikt
på reiser innen EØS og fra EØS til tredjeland, jf. omtale i Prop.
1 S (2012–2013) for Finansdepartementet. I november 2012 vedtok
imidlertid EU å utsette ordningen med kvoteplikt for reiser til
og fra EØS-området. Regjeringen foreslår derfor å gjeninnføre ordningen
med kjøp av kvoter for statsansattes reiser som ikke omfattes av
den generelle kvoteplikten for flyreiser, jf. forslag til romertallsvedtak.
Ordningen innebærer at klimakvoter for statsansattes flyreiser kjøpes
etterskuddsvis. Kjøpene skal i første omgang gjøres for reiser i
2012 og 2013. Utgiftene til slike kjøp dekkes innenfor gjeldende
bevilgning på posten. Utgiftene til slike kjøp i 2013 dekkes innenfor
ubenyttet bevilgning på posten på om lag 1,7 mill. kroner, som er
overført fra 2012.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XVI.
Ifølge det reviderte kvotedirektivet skal salg
av EU-kvoter fra 2013 skje ved auksjoner. Norge skal etter planen
delta på en felleseuropeisk plattform der kvotene blir solgt ved
auksjoner. Norges andel av totalt salgsvolum i EU/EFTA er fastsatt
til 0,75 pst. For 2013 legges det nå til grunn at Norge vil selge
7,543 millioner kvoter, mot anslått 6,1 millioner kvoter i saldert
budsjett 2013.
Prisen på EU-kvoter har falt og lå fram til
midten av april 2013 på rundt 5 euro. EU-parlamentet stemte 16. april
2013 imot et forslag fra EU-kommisjonen om å stramme inn kvotemarkedet
ved å holde tilbake kvoter. Avgjørelsen førte til en nær halvering
av kvoteprisene. Prisene har steget noe etter denne umiddelbare
reaksjonen og lå i slutten av april noe i overkant av 3 euro per
kvote. Basert på utviklingen i siste halvdel av april er prisen
som ligger til grunn for anslåtte inntekter fra salg av klimakvoter
redusert fra 56 kroner til om lag 23 kroner. Det er stor usikkerhet knyttet
til utviklingen i kvoteprisen og inntektsanslaget under kap. 4638
post 1.
I tillegg til usikkerhet knyttet til pris og
volum er det usikkerhet om tidspunktet for gjennomføringen av kvotesalget.
Forhandlingene om salg på den felleseuropeiske plattformen er forsinket
som følge av uavklarte rettslige forhold. Det er usikkert hvorvidt dette
vil bli avklart i 2013.
Staten solgte i april resterende del av kvotereserven
(NER) som ikke ble benyttet i perioden 2008–2012. Dette ga en inntekt
på nær 4,8 mill. kroner.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det at bevilgningen
på kap. 4638 post 1 reduseres med 170 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter driftsutgifter ved
statens gjelds- og likviditetsforvaltning. Det ventes at utgiftene
i forbindelse med gjeldsforvaltningen vil bli lavere enn tidligere
anslått. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen på kap. 1650
post 1 med 3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til
blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret
for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og
regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette
utgifter. Videre skal bevilgningen dekke utbetalingene til rettferdsvederlag.
I saldert budsjett 2013 var bevilgningen på 14 821 mill. kroner.
Anslaget for lønnsveksten i 2013 er nå redusert fra
4 pst. i nasjonalbudsjettet 2013 til om lag 3 1/2 pst. Dette innebærer
isolert sett at utgiftene i 2013 til lønnsoppgjøret i staten og
reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden blir lavere enn lagt
til grunn i saldert budsjett. Samtidig skal det i tråd med retningslinjene
for trygdeoppgjøret gis etterslepskompensasjon for høyere lønnsvekst
i 2012 enn lagt til grunn i fjorårets trygdeoppgjør. I trygdeoppgjøret
for 2012 ble det lagt til grunn en lønnsvekst på 3 3/4 pst. Det tekniske
beregningsutvalget for inntektsoppgjørene anslår nå lønnsveksten
i 2012 til 4 pst. Samlet innebærer redusert lønnsvekst i 2013 og
høyere lønnsvekst i 2012 enn tidligere lagt til grunn at utgiftene
til lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret blir om lag 630 mill.
kroner lavere enn anslått i saldert budsjett.
Bevilgningen på kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post
1 Driftsutgifter foreslås derfor redusert med 630 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til forslaget om å innføre nøytral moms i
statsforvaltningen. Innsparingspotensialet i statlig forvaltning
er betydelig. I 2008 ble det framlagt rapporter om at Helse Sør-Øst kan
spare 720 mill. kroner dersom private bedrifter får lov til å konkurrere
om ikke-medisinske tjenester som renhold, snømåking og matlaging
ved de tre største sykehusene i Oslo. En forutsetning for at en slik
konkurranse om ikke-medisinske tjenester skal finne sted, er at
det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
videre til at regjeringen Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg
foreslo å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen. Disse
medlemmer foreslår en forsiktig innsparing av dette tiltaket
på 125 mill. kroner under posten Tilfeldige utgifter.
Disse medlemmer viser også til
at det er en sterk vekst i driftsutgiftene i den statlige administrasjon.
I Høyres alternative budsjett ble det skissert kutt i administrative
utgifter på om lag 1 mrd. kroner. Mulighetene til å stramme inn
er betydelig mindre halvveis i året. Disse medlemmer foreslår
derfor et såkalt «ostehøvelkutt» på departementene og underliggende
etater på 350 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at Høyre har gått imot den såkalte regionsreformen og vil begrense
fylkesmannens oppgaver i tillegg til å øke kravene til effektiv drift. Disse
medlemmer mener at moderniseringsarbeidet i statlig sektor
har stoppet opp under den sittende regjeringen. Dette fører til
unødvendig sløsing med statens ressurser. Disse medlemmer har
fremmet en rekke forslag for å forbedre dette arbeidet. Disse
medlemmer viser til at flere av disse medlemmers forslag
vil ha stor betydning for en mer effektiv offentlig sektor.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at det spares inn 350 mill.
kroner på departementenes og underliggende etaters driftsutgifter
(postene 1–29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å
foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres
på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i
forbindelse med salderingen av statsbudsjettet for 2012. Innsparingen
tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 350
mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres
350 mill. kroner til kap. 2309.»
Disse medlemmer viser til at
de regionale helseforetakene kjøpte konsulenttjenester for mellom
800 og 1 000 mill. 2013-kroner hvert år siden 2009, ifølge Finansdepartementets
svar på spørsmål til statsbudsjettet 2013. Disse medlemmer mener
det er rom for å redusere bruk av slike konsulenttjenester og vil
omdisponere 50 mill. kroner fra kjøp av konsulenttjenester til å
gi pasientene et bedre helsetilbud. Regjeringen gis fullmakt til
å redusere tilsvarende beløp fra de regionale helseforetakenes budsjett.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 525 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 1155 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 1 155 000 000 |
| | fra kr 14 821 000 000 til kr 13 666
000 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg foreslo
en ordning med nøytral moms i staten, med potensielt store effektiviseringsgevinster
for statlig forvaltning. Dette medlem mener at en
slik ordning bør innføres og legger til grunn at det er sannsynlig
at den i innføringsåret kan gi en innsparing på om lag 250 mill. kroner,
gitt at den innføres midt i året.
Dette medlem mener dessuten at
økt gjenbruk og standardisering i statlige IT-prosjekter er på sin
plass og at dette vil gi innsparinger på minst 100 mill. kroner.
Dette medlem viser til at departementene ikke
har oversikt over bruken av private konsulenter i staten. Dette
medlem mener at dette er en uholdbar situasjon, særlig når
man tar hensyn til at alt tyder på at konsulentbruken har vokst
betraktelig under den sittende regjeringen. Dette medlem mener
at det er et betydelig innsparingspotensial i å redusere privat
konsulentbruk, bl.a. i helseforetakene, på minst 200 mill. kroner.
Dette medlem foreslår å redusere
posten med 550 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 1 180 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 1 180 000 000 |
| | fra kr 14 821 000 000 til kr 13 641
000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene
i den offentlige forvaltningen, så også i forslaget for 2013. Effekten
av å ikke prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak
av lønnsposter, er anslagsvis 1,8 mrd. kroner. På denne bakgrunn
foreslår dette medlem en generell innsparingsfullmakt
i statsbudsjettets driftsutgifter på 100 mill. kroner.
Dette medlem mener videre at
innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at
regjeringen Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre
en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen, herunder helseforetakene.
En slik omlegging vil stimulere til økt konkurranse om leveranse
av medisinske støttetjenester, og dermed bidra til reduserte kostnader.
Beregninger fra NHO viser at dette kan frigjøre om lag 3,2 mrd.
kroner for helseforetakene. I tillegg brukte helseforetakene samlet 862
mill. kroner på konsulenttjenester i 2011 (en økning på 70 mill.
kroner fra 2010). Dette medlem mener det er nødvendig
å redusere bruken av slike tjenester.
Dette medlem viser videre til
en rapport som Menon har gjort på vegne av Akademikerne viser at det
er et stort innsparingspotensial i mer profesjonalitet i offentlige
innkjøp. Rapporten konkluderer med et årlig innsparingspotensial
på mellom 30 og 45 mrd. kroner. Nøkkelord er ifølge rapporten innovasjon,
kompetanse og kultur i offentlig sektor.
Dette medlem legger derfor opp
til et samlet innsparingspotensial på 250 mill. kroner ved å innføre
en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten, bedre samordning mellom
helseregionene og mindre bruk av konsulenttjenester og bedre rutiner
for offentlige innkjøp. En slik innsparing foreslås teknisk plassert
under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Dette medlem foreslår å avvikle
eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 65,0 mill. kroner
gjennom omsetningsavgiften.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 415 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 1 045
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 1 045 000 000 |
| | fra kr 14 821 000 000 til kr 13 776
000 000» | |
På dette kapitlet inntektsføres uforutsette
inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert
budsjett 2013 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29
Ymse bevilget 50 mill. kroner.
Inntektene anslås nå til 100 mill. kroner i
2013. Det økte inntektsanslaget skyldes i hovedsak to større innbetalinger
fra Utenriksdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet
på til sammen 38,7 mill. kroner. Innbetalingen fra Utenriksdepartementet
er på 20,3 mill. kroner og gjelder tilbakebetalinger av ubrukte
tilskuddsmidler, herunder midler som i utgangspunktet var avsatt
til tilskudd til Verdensbanken (7,5 mill. kroner) og Det internasjonale
atomenergibyrået (2,9 mill. kroner). Innbetalingen fra Justis- og
beredskapsdepartementet er på 18,4 mill. kroner og gjelder en erstatningssak
fra 2012. Staten utbetalte erstatning til Siemens Business Services
for å unngå renter. Kjennelsen ble senere opphevet i lagmannsretten
og Siemens Business Services har betalt tilbake beløpet (med renter)
til Økokrim i 2013.
Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post
29 Ymse foreslås på dette grunnlag økt med 50 mill. kroner, til
100 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens
eiendommer, hvor det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten
eier. En rekke av disse eiendommene kan det åpenbart stilles spørsmål om
hensiktsmessigheten av eierskapet til. I svar på spørsmål 169 i
forbindelse med statsbudsjettet for 2010 fra Venstre skriver også
departementet at:
«Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder
på med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men
som ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det
vil da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig
eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked.»
Dette medlem mener det må være
både hensiktsmessig og fornuftig å selge flere av disse eiendommene
i det åpne marked og legger til grunn at et slikt salg kan innbringe
minst 100 mill. kroner i 2013. Teknisk foreslår dette medlem at
en slik merinntekt budsjetters under kap. 5309 post 29 Tilfeldige
inntekter.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 100 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 150 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5309 | | Tilfeldige inntekter | |
| 29 | Ymse, forhøyes med | 150 000 000 |
| | fra kr 50 000 000 til kr 200 000 000» | |
Avskrivninger under forvaltningsbedriftenes driftsbudsjett
inntektsføres på denne posten. Forslag til endringer på bevilgningen
til Statens pensjonskasse innebærer reduserte avskrivninger på 7,4 mill. kroner,
jf. omtale under kap. 2470 Statens pensjonskasse, post 24 Driftsresultat.
Bevilgningen på posten foreslås derfor redusert med 7,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres alternative statsbudsjett for 2013 hvor det framgår at dette
medlem foreslår et kraftig grønt skatteskifte hvor 9 mrd.
kroner omfordeles fra skatt på arbeid og næringsliv til økte avgifter
på miljøfiendtlig adferd. Som et ledd i en slik omlegging foreslår
Venstre å innføre skattefritak for arbeidsgiverbetalt månedskort
på kollektivtransport.
Forslaget om å gi skattefritak for arbeidsgiverbetalt
månedskort vil både føre til at flere reiser kollektivt og det vil
styrke økonomien i kollektivtransportselskapene med anslagsvis 2
mrd. kroner årlig, som kan gå til bedre tilbud og opprustning av
materiell og infrastruktur.
Dette medlem viser til nærmere
omtale og nødvendig lovendringsforslag i Innst. 475 L (2012–2013).
Samlet vil forslaget isolert sett redusere det
offentliges skatteinntekter med om lag 690 mill. kroner hvorav 72
mill. kroner på denne posten.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 72 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 72 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue og inntekt | |
| 70 | Toppskatt mv., nedsettes med | 72 000 000 |
| | fra kr 35 400 000 000 til kr 35 328
000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til felles
forslag om bedring av Skattefunn, innføring av startavskrivninger, økning
av skattefradragsbeløp for gaver til frivillige organisasjoner og
heving av grensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige organisasjoner. Disse
medlemmer viser til de enkelte forslagene som er fremmet
i Innst. 475 L (2012–2013) og Innst. 480 S (2012–2013).
Disse forslagene innebærer en reduksjon av denne
post på 185 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag i Innst. 475 L om økt avskrivningssats i saldogruppe
d) til 25 pst., startavskrivninger i samme saldogruppe på 5 pst.
gir tilsammen 30 pst. og økt avskrivningssats i saldogruppe e) på
20 pst.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 667 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en øking på 667 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med | 667 000 000 |
| | fra kr 213 900 000 000 til kr 213 233
000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til forslag om bedret boligsparing for ungdom (BSU), Skattefunn,
startavskrivninger for maskin og utstyr, grunnrenteskatt for småkraftverk,
skattefradrag for gaver til frivillige organisasjoner, lønnsoppgaveplikt
for frivillige organisasjoner og skattefradrag for store sykdomsutgifter
fremmet i Innst. 475 L (2012–2013) og 480 S (2012–2013). Samlet
utgjør disse forslagene en skattelettelse på 320 mill. kroner i
2012.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 320 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med | 320 000 000 |
| | fra kr 213 900 000 000 til kr 213 580
000 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til forslag om å bedre Skattefunn-ordningen, innføre 10 pst. startavskrivningssats for
saldogruppe D (150 mill. kroner bokført skattelette), økt skattefradragsbeløp
ved gaver til frivillige organisasjoner til 25 000 kroner for privatpersoner og
100 000 kroner for bedrifter (25 mill. kroner bokført skattelette)
og heving av grensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige organisasjoner
til 8 000 kroner (10 mill. kroner bokført skattelette på denne posten).
Dette medlem foreslår å redusere
posten med 185 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 185 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue og inntekt: | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med | 185 000 000 |
| | fra kr 213 900 000 000 til kr 213 715
000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
en rekke forslag om endringer i skattesatser; bl.a. økt skattefradrag
for gaver til frivillige organisasjoner til 25 000 kroner for privatpersoner
og 100 000 kroner for bedrifter, økt skattepliktig fordel av kjøp av
aksjer i egen bedrift til 10 000 kroner, økt årlig grense for sparebeløp
i individuelle pensjonsordninger til 40 000 kroner, innføring av
en ordning med skattefradrag på inntil 50 000 kroner for energieffektiviseringstiltak
i egen bolig, innføre skattefritak for arbeidsgiverbetalt månedskort
på kollektivtransport, heve satsen i skattefradrag for BSU fra 20
til 28 pst. og samtidig øke årlig og total beløpsgrense til henholdsvis
25 000 og 300 000 kroner, øke grensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige
organisasjoner til 8 000 kroner, forskuttere regjeringens forslag
om økte startavskrivningssatser i saldogruppe d, heve avskrivningssatsene
i saldogruppe d (maskiner etc.) til 25 pst, innføre en egen «miljøavskrivningssats»
i samme saldogruppe, heve maksimalt sparebeløp i OTP for selvstendig
næringsdrivende til 6 pst. og heve satsene i Skattefunn-ordningen
og endre reglene for forskuddsskattinnbetaling for selvstendig næringsdrivende,
alt nærmere omtalt under skatte- og avgiftsområdet i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett, Innst. 480 S (2012–2013) og i forbindelse med
lovendringer fremmet i Innst. 475 L (2012–2013). Samlet utgjør disse
forslagene en netto skattelette på 1 808 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 1 808 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 1 808
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med | 1 808 000 000 |
| | fra kr 213 900 000 000 til kr 212 092
000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til de mange utfordringer som arveavgiften gir for små og mellomstore
bedrifter. Disse medlemmer viser til at dette er
avgift på aktiva som tidligere har vært fullt ut beskattet gjennom
flere generasjoner, enten det er næringsbygg, hytter, biler eller
løsøre, kontanter og verdipapirer. Disse medlemmer mener
på prinsipielt grunnlag det er feil å beskatte eierandeler til døde
mennesker en gang til. I tillegg fører arveavgiften med seg unødig
byråkrati i forbindelse med arveplanlegging, juridisk bistand samt
arbeid for allerede travle ligningsansatte. Disse medlemmer ønsker
å forenkle arveoppgjørene og ønsker derfor å fjerne arveavgiften
for både næringslivet og for privatpersoner.
Disse medlemmer vil som et første
steg fra 1. juli 2013 fjerne trinn 1 i arveavgiften og halvere de øvrige
satser.
Disse medlemmer viser til Innst.
480 S (2012–2013) for forslag om avgiftsvedtak.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 65 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5506 | | Avgift av arv og gaver | |
| 70 | Avgift, nedsettes med | 65 000 000 |
| | fra kr 1 850 000 000 til kr 1 785 000
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener arveavgiften
ofte rammer urettferdig, spesielt ved arv av familieeiendommer og
ved generasjonsskifte i bedrifter. Med dagens arveavgiftssatser
har mange ikke råd til å overta en eiendom eller en bedrift som
har vært i familiens eie i generasjoner. Dette medlem har
derfor tidligere foreslått å innføre en ordning med betinget fritak
for arveavgift både for familieeiendommer, ved at arvemottaker først
må betale arveavgift dersom eiendommen selges, og ved generasjonsskifte
i familieeide bedrifter, ved at arvemottaker betaler arveavgift
dersom bedriften selges i løpet av 10 år etter generasjonsskiftet
i tillegg til generelle hevinger av innslagspunktene i arveavgiften.
Dette medlem viser imidlertid
til at som følge av regjeringens mange forslag til endringer i arveavgiften
de siste årene er provenyeffekten av å fjerne hele arveavgiften
beregnet til å utgjøre et provenytap på 100 mill. kroner i 2013
ved en avvikling fra 1. juli 2013. Dette medlem mener
derfor at arveavgiften bør fjernes fra og med 1. juli 2013 og viser
til forslag om å oppheve lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv
og visse gaver, nærmere omtalt i Innst. 475 L (2012–2013).
Dette medlem viser videre til
ordninger som finnes i flere land om at såkalt «herreløs arv» tilfaller ideelle
og samfunnsnyttige organisasjoner og fremmer også forslag om endringer
i arveloven § 4-5, nærmere omtalt i Innst. 475 L (2012–2013).
Samlet utgjør disse forslagene en netto avgiftslette
på 100 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 100 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 100 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5506 | | Avgift av arv og gaver | |
| 70 | Avgift, nedsettes med | 100 000 000 |
| | fra kr 1 850 000 000 til kr 1 750 000 000» | |
Det vises til forslag til redusert friinntekt
i særskatten for petroleumsvirksomheten. Se omtale i kap. 5 i Prop.
150 LS (2012–2013) Endringar i skatte-, avgifts- og tollovgivinga.
Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn økt med 60 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at hensikten med friinntekten er å skjerme investeringer med
normal lønnsomhet fra særskatt. Disse medlemmer viser
til at regjeringens forslag reduserer lønnsomheten av fremtidige
prosjekter, og vil ramme marginale felt. Disse medlemmer viser
til at regjeringens forslag vil påvirke aktivitetsnivået 20–30 år
fram i tid, på samme måte som beslutninger og funn i de foregående
tiårene har vært avgjørende for aktivitetsnivået i dag. For å opprettholde
produksjonen i fremtiden er det nødvendig å investere i dag. Disse medlemmer viser
til Ot.prp. nr. 1 (2004–2005) skatte- og avgiftsopplegget 2005 der
det står følgende:
«Departementet foreslår at friinntekten gis en raskere
fradragsprofil, ved at den settes til 7,5 pst. i fire år i stedet
for 5 pst. i 6 år. Forslaget er i samsvar med omtalen gitt i St.meld.
nr. 2 (2003-2004), jf. Budsjett-innst. S. nr. II (2003-2004). Samlet
friinntekt skal fortsatt utgjøre til sammen 30 pst. av investeringen.
Endringen vil bedre lønnsomheten etter skatt av investeringer bl.a.
i haleproduksjon og økt utvinning.»
Disse medlemmer mener at det
i årene fremover fortsatt vil være viktig å sørge for bedre lønnsomhet
etter skatt av investeringer bl.a. i haleproduksjon og økt utvinning. Disse
medlemmer mener videre at det er viktig med stabile rammebetingelser
for næringslivet, og at det er skadelig med vedtak som reduserer
lønnsomheten av fremtidige prosjekter. Disse medlemmer vil
derfor gå imot regjeringen forslag.
Med hjemmel i EFTA-konvensjonens artikkel 59 har
Sveits/Liechtenstein, Island og Norge reforhandlet EFTA-konvensjonen
på landbruksområdet. Se omtale i kap. 11 i Prop. 150 LS (2012–2013)
Endringar i skatte-, avgifts og tollovgivinga. Bevilgningen foreslås
på denne bakgrunn redusert med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader og forslag i Innst. 475 L (2012–2013) om merverdiavgiftsfritak
for leasing av elbiler og batterier til elbiler, samt batteriskift
for elbiler.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5521 | | Merverdiavgift | |
| 70 | Merverdiavgift, nedsettes med | 8 000 000 |
| | fra kr 236 000 000 000 til kr 235 992
000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
en omlegging, fornying og forenkling av merverdiavgiftsregelverket.
Konkret foreslår dette medlem at økologiske produkter,
frukt og grønt fritas for merverdiavgift. Det betyr en kraftig stimulans
mot et sunnere kosthold og et mer miljøvennlig landbruk. Videre
innebærer endringen at redusert sats på matvarer (i dag 15 pst.)
oppheves og at den generelle moms-satsen reduseres med ett prosentpoeng
til 24 pst. Samlet vil dette innebære en avgiftslette for privatpersoner,
organisasjoner og virksomheter som ikke merverdiavgiftsregistrert
på ca. 450 mill. kroner.
I tillegg foreslår dette medlem en
rekke mindre endringer i merverdiavgiftsregelverket bl.a. fritak
for merverdiavgift på leasing/langtidsleie av el-bil, heving av
omsetningsgrensen til 2 mill. kroner for rett til årlig terminoppgave,
heving av grensen for plikt til merverdiavgiftsregistrering for
frivillige organisasjoner til 500 000 kroner og heving av grensen for
avgiftsfri import til 500 kroner, nærmere omtalt under skatte- og
avgiftsområdet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, Innst.
480 S (2012–2013) og i forbindelse med lovendringer fremmet i Innst.
475 L (2012–2013).
Samlet utgjør disse forslagene en netto avgiftslette
på 487,5 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 487,5 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 487,5
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5521 | | Merverdiavgift | |
| 70 | Merverdiavgift, nedsettes med | 487 500 000 |
| | fra kr 236 000 000 000 til kr 235 512
500 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til de samfunnsmessig negative konsekvensene knyttet til bruk av
alkohol. Dette medlem mener at alkoholprisene i større
grad bør gjenspeile de faktiske kostnadene samfunnet pådrar seg
som følge av bruk av alkohol. Dette medlem vil derfor
foreslå at alkoholavgiftene økes med 10 pst.
Dette medlem foreslår å øke posten
med 300 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 300 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5526 | | Avgift på alkohol | |
| 70 | Avgift på alkohol, forhøyes med | 300 000 000 |
| | fra kr 12 450 000 000 til kr 12 750
000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre støtter en
restriktiv alkoholpolitikk hvor høye særavgifter på alkohol er et
viktig adferdspolitisk redskap. Dette medlem ønsker
imidlertid å vri forbruket fra brennevinsbasert alkohol til vin
og andre alkoholdige drikker med volumprosent alkohol mellom 4,7
og 22 pst. og foreslår derfor en vridning som innebærer at avgiften
på brennevinsbasert drikke øker med 60 øre per volumprosent og liter,
mens avgiften på vin og annen drikke reduseres tilsvarende per volumprosent og
liter. En slik omlegging vil innebære en lettelse i de samlede alkoholavgiftene
på om lag 95 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 95 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 95 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5526 | | Avgift på alkohol | |
| 70 | Avgift på alkohol, nedsettes med | 95 000 000 |
| | fra kr 12 450 000 000 til kr 12 355
000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at den målrettede innsatsen for å få
redusert antall nye røykere må fortsette av hensyn til folkehelsen.
Aktiv bruk av avgiftssystemet er ett av mange viktige tiltak, og disse
medlemmer fremmer derfor forslag om 5 pst. økning av tobakksavgiften.
Disse medlemmer viser til Innst.
480 S (2012–2013) for forslag om avgiftsvedtak.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 110 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5531 | | Avgift på tobakksvarer mv. | |
| 70 | Avgift på tobakksvarer mv., forhøyes
med | 110 000 000 |
| | fra kr 7 650 000 000 til kr 7 760 000
000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til de negative samfunnsmessige konsekvensene av tobakksbruk, herunder
snus. Dette medlem mener derfor det er hensiktsmessig
å øke tobakksavgiften med 10 pst.
Dette medlem foreslår å øke posten
med 240 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 240 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5531 | | Avgift på tobakksvarer mv. | |
| 70 | Avgift på tobakksvarer mv., forhøyes
med | 240 000 000 |
| | fra kr 7 650 000 000 til kr 7 890 000 000» | |
Det vises til forslag om å øke vektfradraget
i engangsavgiften for ladbare hybridbiler og forslag om å øke vrakpantavgiften.
Se omtale i kap. 7 og 8 i Prop. 150 LS (2012–2013) Endringar i skatte-,
avgifts og tollovgivinga. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn
økt med 24,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer mer
skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd og mindre skatt
på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik omstilling av avgifts-
og skattesystemet foreslår dette medlem å øke veibruksavgiften
på bensin med 10 pst. tilsvarende en samlet avgiftsøkning på 230
mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 230 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 230 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5538 | | Veibruksavgift på drivstoff | |
| 70 | Veibruksavgift på bensin, forhøyes med | 230 000 000 |
| | fra kr 6 450 000 000 til kr 6 680 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
det er viktig å legge til rette for miljøvennlig drivstoff, og fremmer
på denne bakgrunn forslag om å gjeninnføre fritaket for autodieselavgift
for høyinnblandet biodiesel der biodrivstoff utgjør minst 30 pst. av
dieselblandingen.
Disse medlemmer viser til Innst.
480 S (2012–2013) for forslag om avgiftsvedtak.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5538 | | Veibruksavgift på drivstoff | |
| 71 | Veibruksavgift på autodiesel, nedsettes
med | 1 000 000 |
| | fra kr 10 700 000 000 til kr 10 699
000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer mer
skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd og mindre skatt
på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik omstilling av avgifts-
og skattesystemet foreslår dette medlem å øke veibruksavgiften
på autodiesel med 10 pst. Samtidig ønsker dette medlem å
stimulere til mest mulig miljøvennlig drivstoffbruk og foreslår
derfor å gjeninnføre avgiftsfritaket på biodiesel som regjeringen
avviklet i 2011. Samlet innebærer dette en økning av veibruksavgiften
på diesel med om lag 380 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 380 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 380 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5538 | | Veibruksavgift på drivstoff | |
| 71 | Veibruksavgift på autodiesel, forhøyes
med | 380 000 000 |
| | fra kr 10 700 000 000 til kr 11 080
000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at mineraloljeavgiften bør økes for å stimulere til utfasing av
klimaskadelig oljefyring, og foreslår at grunnavgiften på mineralolje
økes med 25 øre per liter utover regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til Innst.
480 S (2012–2013) for forslag om avgiftsvedtak.
Disse medlemmer viser videre
til forslag om økt støtte til utfasing av oljefyr som oppvarmingskilde,
bevilget under kap. 1825 post 70.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 115 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5542 | | Avgift på mineralolje mv. | |
| 70 | Grunnavgift på mineralolje mv., forhøyes
med | 115 000 000 |
| | fra kr 1 250 000 000 til kr 1 365 000
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer mer
skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd og mindre skatt
på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem en
kraftfull økning av grunnavgiften for mineralolje. Skal målene i
klimaforliket nås, er det helt avgjørende at fossil energibruk fases
ut. Dette medlem foreslår derfor å doble avgiften,
ved øke denne med 1 krone literen. Dette medlem peker på
at det er en avgiftsøkning mange organisasjoner også tok til orde
for under finanskomiteens høring i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013.
Samlet innebærer dette en økning av grunnavgiften
på mineralolje med om lag 455 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 455 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 455 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5542 | | Avgift på mineralolje mv. | |
| 70 | Grunnavgift på mineralolje mv., forhøyes
med | 455 000 000 |
| | fra kr 1 250 000 000 til kr 1 705 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det i klimaforliket er et prinsipp at det kun skal benyttes
ett virkemiddel for fastlandsindustrien, nemlig enten kvoter, avtaler
eller avgift. Gasskraftverkene på Kårstø og Mongstad har både kvoteplikt og
en egen CO2-avgift, til tross for regjeringens
politikk om å unngå dobbel virkemiddelbruk.
Disse medlemmer foreslår derfor
å frita kvotepliktige virksomheter for CO2-avgift.
Disse medlemmer viser til Innst.
480 S (2012–2013) for forslag om avgiftsvedtak.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5543 | | Miljøavgift på mineralske produkter
mv. | |
| 70 | CO2-avgift,
nedsettes med | 10 000 000 |
| | fra kr 4 730 000 000 til kr 4 720 000
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer mer
skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd og mindre skatt
på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem å
øke CO2-avgiften på mineralske produkter
med 10 øre literen og å oppheve fritaket i CO2-avgiften
på mineralske produkter som gir kvotepliktige utslipp etter klimakvoteloven.
Samlet innebærer dette en økning av CO2-avgiften med om lag 335 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 335 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 335 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5543 | | Miljøavgift på mineralske produkter
mv. | |
| 70 | CO2-avgift,
forhøyes med | 335 000 000 |
| | fra kr 4 730 000 000 til kr 5 065 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at frem til 1. januar 2007 var produkter laget av råsaft, saftkonsentrat,
juice, nektar og saft av frukt og bær samt konsentrat av disse,
unntatt produktavgift. Bakgrunnen for det var blant annet at produkter
laget av ekte råvarer som frukt og bær er mer helsebringende enn
produkter laget av kunstig farge og aroma, samt av landbrukspolitiske
hensyn.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen i statsbudsjettet for 2007 endret virkeområdet for
produktavgiften til å gjelde alle produkter med tilsatt sukker eller
annet søtstoff, med unntak av enkelte melkeprodukter. Formålet med
endringen var å redusere forbruket av sukkerholdig/søtet drikke,
og formodentlig brus spesielt. Disse medlemmer konstaterer
at i perioden fra avgiftsomleggingen har salget av brus økt i dagligvaremarkedet,
mens ekte saft har tilbakegang. Avgiftsomleggingen rammer ekte saft,
og hadde ingen tydelig virkning på brus. Disse medlemmer antar
at en slik forbruksutvikling i retning av kunstig fremstilt drikke,
ikke er regjeringens målsetting med avgiftsomleggingen, all den
tid regjeringen ønsker å stimulere norsk landbruk.
Disse medlemmer tror denne utviklingen kommer
som et resultat av at man utelukkende fokuserer på sukker og søtstoff,
og ikke på det øvrige innholdet i produktet. Frukt og bær inneholder
vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter som kroppen trenger. Disse
medlemmer mener derfor at produkter laget av frukt og bær
tilsatt sukker eller annet søtstoff bør plasseres i egen gruppe
med halvert produktavgift, kr 1,53. Dette vil etter disse
medlemmers vurdering trolig gi ønsket effekt ernæringsmessig
og vil styrke norsk landbruk.
Disse medlemmer viser til Innst.
480 S (2012–2013) for forslag om avgiftsvedtak.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 32 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5556 | | Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv. | |
| 70 | Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.,
nedsettes med | 32 000 000 |
| | fra kr 1 905 000 000 til kr 1 873 000
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at nordmenn bruker ca. 1 mrd. handleposer av plast hvert år. Dette
fører til unødvendig økt avfall fra norske husholdninger. Dette
medlem mener at «forurenser betaler»-prinsippet må følges
i miljøpolitikken, slik at plastposens reelle kostnad, i form av miljøskader,
reflekteres i posens pris. De beste alternativene til plastposer
vil derfor være gjenbruksposer og handlenett som er laget av kraftigere
stoff som gjør at de kan brukes flere ganger, eller poser laget
av stivelse fra matavfall eller andre miljøvennlige løsninger.
Dette medlem forutsetter at økt
bruk av miljøavgifter, f.eks. på plastposer, fører til tilsvarende reduksjon
av andre skatter og avgifter slik at økte miljøavgifter ikke fører
til en generell økning av skatte- og avgiftsnivået her i landet.
Dette medlem vil innføre en miljøavgift
på 1 krone per plastpose noe som vil innbringe anslagsvis 400 mill.
kroner i inntekter og viser til ytterligere omtale i forbindelse
med lovendringer fremmet i Innst. 475 L (2012–2013).
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5560 | | Miljøavgifter | |
| 70 | (Ny) Miljøavgift på plastposer, bevilges
med | 400 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at utslippene av CO2 fra flytrafikk er
betydelige. Flyreiser sto i 2005 for omtrent 7,5 pst. av Norges
totale CO2-utslipp, og selv med mer miljøvennlige
fly øker utslippene på grunn av økt trafikk. I 2011 ble det foretatt
vel 42 mill. reiser med avgang fra norske flyplasser.
Dette medlem vil at Norge skal
utvikle verdens mest miljøvennlige transportsektor. Fremtidig trafikkvekst
i og rundt de store byene må tas av kollektiv, sykkel og gange.
Godstransport må overføres fra vei til sjø og bane. Fossilt drivstoff
må erstattes av elektrisitet og andre rene energiformer. Tettsteder
og byer må bygges omkring kollektivknutepunktene slik at behovet
for å eie og kjøre bil reduseres, og at folk kan nyte fleksible,
klimavennlige og kollektive transportløsninger. Og jernbane må ta
trafikkvekst fra flytransport der hvor det er mulig.
Dette medlem viser til at flere
land, bl.a. Tyskland har innført nasjonale miljøavgifter på flytrafikk
– både nasjonal og internasjonal trafikk – under samme begrunnelse.
Den tyske avgiften omfatter alle flyavganger fra tysk flyplass.
Det gjelder ulike avgiftssatser avhengig av destinasjon. For innenlandsreiser
og reiser til flyplass i Europa (i henhold til en opplisting av
land) er avgiftssatsen 7,5 euro per passasjer. For middels lange
interkontinentale reiser til land i Midt-Østen, Vest-Asia og Afrika
(i henhold til egen liste), er avgiftssatsen 23,43 euro per passasjer.
For lengre interkontinentale reiser til andre land (bl.a. Amerika,
Oseania, Øst-Asia) er avgiftssatsen 42,18 euro per passasjer.
Dette medlem foreslår derfor
at Norge innfører en avgift tilsvarende den Tyskland har innført gjeldende
fra 1. juli 2013. Dette medlem viser til nærmere
omtalt under skatte- og avgiftsområdet i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett, Innst. 480 S (2012–2013).
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5560 | | Miljøavgifter | |
| 80 | (Ny) Miljøavgift på flyreiser, bevilges
med | 1 000 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til felles
forslag om heving av grensen for lønnsoppgaveplikt for frivillige organisasjoner
til 8 000 kroner. Disse medlemmer viser til forslag
fremmet i Innst. 480 S (2012–2013).
Forslaget innebærer en reduksjon av denne post på
3 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti foreslår å redusere bevilgningen
med 3 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5700 | | Folketrygdens inntekter | |
| 71 | Trygdeavgift, nedsettes med | 3 000 000 |
| | fra kr 110 700 000 000 til kr 110 697
000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
forslag om å innføre skattefritak for arbeidsgiverfinansiert månedskort
og økning i beløpsgrensene for lønnsoppgaveplikt i frivillige organisasjoner
til 8 000 kroner nærmere omtalt under kap. 5501 post 72 i denne
innstilling. Dette medlem viser også til nærmere
omtalt under skatte- og avgiftsområdet i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett, Innst. 480 S (2012–2013) og i forbindelse med
lovendringer fremmet i Innst. 475 L (2012–2013).
Samlet innebærer dette en reduksjon i trygdeavgiften
med om lag 138 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 138 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 138 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5700 | | Folketrygdens inntekter | |
| 71 | Trygdeavgift, nedsettes med | 138 000 000 |
| | fra kr 110 700 000 000 til kr 110 562
000 000» | |
Det vises til forslag om å nedjustere fribeløpet
i arbeidsgiveravgiften i sone 1a. Se omtale i kap. 4 i Prop. 150
LS (2012–2013) Endringar i skatte-, avgifts- og tollovgivinga. Bevilgningen
foreslås på denne bakgrunn økt med 90 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å fjerne arbeidsgiveravgiften for alle lærlinger fra 1. juli 2013.
Samlet innebærer dette målrettet lettelse i arbeidsgiveravgiften for
bedrifter som tar inn lærlinger på 345 mill. kroner i 2013.
Disse medlemmer viser for øvrig
til nærmere omtale av disse forslagene i Innst. 4 L (2012–2013).
Disse medlemmer viser videre
til forslag om endring av folketrygdloven § 23–2 (arbeidsgiveravgiftsfritak
for lærlinger) i Innst. 475 L (2012–2013).
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 345 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 255 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5700 | | Folketrygdens inntekter | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, nedsettes med | 255 000 000 |
| | fra kr 154 500 000 000 til kr 154 245
000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til forslag om å øke grensen
for arbeidsgiveravgiftsplikt for frivillige organisasjoner til 50 000
kroner per ansatt og 500 000 kroner per organisasjon (8 mill. kroner
bokført skattelette), jf. Innst. 475 L (2012–2013), og foreslår
å redusere bevilgningen med 8 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 82 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5700 | | Folketrygdens inntekter | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, forhøyes med | 82 000 000 |
| | fra kr 154 500 000 000 til kr 154 582
000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer mer
skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd og mindre skatt
på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser. Et viktig
ledd i en slik omstilling er å bruke skattesystemet aktivt til å
få flere i arbeid.
Dette medlem foreslår derfor
å fjerne arbeidsgiveravgiften for alle nye lærlinger fra 1. juli 2013
og å fjerne arbeidsgiveravgiften for nystartede bedrifter med færre
enn 5 ansatte fra samme tidspunkt. Begge disse tiltakene er målrettet
for å stimulere en utvikling dette medlem ønsker,
nemlig at flere nye bedrifter ser dagens lys og at flere unge som ønsker
det for tilbud om lærlingeplass. I dag står alt for mange uten slik
plass.
Dette medlem foreslår også å
heve beløpsgrensene for arbeidsgiveravgiftsplikt for frivillige
organisasjoner til 50 000 kroner per ansatt og 500 000 kroner per
organisasjon. I dag er disse grensene henholdsvis 45 000 kroner
og 450 000 kroner.
Dette medlem viser også til nærmere
omtalt i forbindelse med lovendringer fremmet i Innst. 275 L (2012–2013).
Samlet innebærer disse endringene en målrettet lette
i arbeidsgiveravgiften for bedrifter og frivillige organisasjoner
på 128 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 128 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 38 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5700 | | Folketrygdens inntekter | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, nedsettes med | 38 000 000 |
| | fra kr 154 500 000 000 til kr 154 462
000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til disse medlemmers forslag til justering av revidert
nasjonalbudsjett. Forslagene innebærer en netto reduksjon i bruk
av oljepenger på til sammen 853,3 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 853,3 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | | Statens pensjonsfond utland | |
| 50 | Overføring fra fondet, nedsettes med | 853 300 000 |
| | fra kr 123 663 327 000 til kr 122 810
027 000» | |
FLT (forenklet lønnsinnberetning og trekkoppgjør)
er et system som ble etablert i 1987 for å flytte innbetalt forskuddstrekk
fra arbeidsgivers kontorkommune til arbeidstakers skattekommune.
Etter avslutning av FLT-systemet har Skatteetaten en uavklart saldo,
som til sammen utgjør 12 011 659 kroner. Saldoen skyldes feil som
har akkumulert seg i perioden 2007–2009. Feilene har bakgrunn i
overgangen til nytt skatteregnskap (SOFIE) og har oppstått ved avvik
i de periodiske oppgjørene. Årsaken var blant annet ulik behandling
av data i de to regnskapssystemene, som ble benyttet parallelt i
overgangsperioden fra gammel til ny skatteregnskapsløsning. Videre oppstod
det også avvik i de periodiske FLT-kjøringene som følge av periodiseringsforskyvninger
ved stenging av gammelt skatteregnskap i forkant av konvertering
for de enkelte kommunene til nytt skatteregnskap. Fra januar 2011
ble FLT-systemet erstattet av en ny løsning, RAFT (regnskapsføring
av forskuddstrekk), som en integrert del i SOFIE.
Skatteetaten har gjort et betydelig arbeid med
avklaring og korrigering av oppstått saldo. Arbeidet har avdekket
feil som i etterkant er korrigert. Det gjenstår imidlertid en saldo
på om lag 12 mill. kroner som det anses vanskelig å finne mer ut
av. Saldoen viser at det er overført mer til kommunene enn det var
inntektsgrunnlag for.
Det foreslås på denne bakgrunn at differansen rettes
opp ved at det gis fullmakt til å korrigere mellomværende, jf. forslag
til romertallsvedtak, ved at skatteregnskapets mellomværende med
statskassen i statsregnskapet (konto nr. 716200) blir økt (kreditert) mot
belastning (debitering) av konto for forskyvning i balansen (konto
nr. 980000).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XVII.
Innenfor rammen av målet om å overoppfylle Kyoto-forpliktelsen
med 10 pst. ble det i Prop. 1 S (2012–2013) for Finansdepartementet
lagt opp til å kjøpe kvoter tilsvarende om lag 19 mill. tonn CO2 for perioden 2008–2012. Som følge av
endrede anslag på utslipp av fluorgasser og av klimagasser fra landbruket
er statens kjøpsbehov for perioden 2008–2012 oppjustert med om lag
2,5 mill. kvoter til rundt 21,5 mill. kvoter. Anslaget er fortsatt
usikkert og kan bli endret når Statistisk sentralbyrå offentligjør
foreløpige beregninger for utslipp av klimagasser i 2012. Økt behov
blir dekket ved kjøp av kvoter i markedet. Prisene har falt, og
gjennomsnittsprisen på nye kjøp i 2013 ligger på rundt 0,5 euro,
eller på knappe 5 kroner per kvote inklusive merverdiavgift. Dette
er klart lavere enn prisen på 30 kroner som ligger til grunn for
bevilgningen på kap. 1638 Kjøp av klimakvoter, post 21 Spesielle
driftsutgifter i saldert budsjett 2013. Lavere kvotepriser medfører
at økt kjøpsbehov ikke påvirker bevilgningsbehovet til kjøp av klimakvoter
for 2013.
Det statlige kjøpsbehovet for den nye Kyoto-perioden
(2013–2020) er fortsatt usikkert. Det vises til nærmere omtale i
Meld. St. 2 (2012–2013) revidert nasjonalbudsjett 2013.
Finansdepartementet leverer kvoter til den statlige
ordningen for frivillige kjøp av kvoter som er etablert av Klima-
og forurensningsdirektoratet. På grunn av omlegging av systemet
for salg og tildelinger av kvoter i fase 3 av EUs kvotesystem (EU-ETS) kan
det bli behov for direkte kjøp av EU-kvoter for å dekke behov knyttet
til den frivillige kvoteordningen. Slike kjøp vil bli ført på kap.
1638 post 21. Inntektene fra salg av kvoter til dette formålet vil
bli ført på kap. 4638 Salg av klimakvoter, post 1 Salgsinntekter,
jf. omtale i Prop. 1 S (2012–2013) for Finansdepartementet.
Komiteen tar omtale
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at bilavgiftene er betydelig forbedret i denne regjeringsperioden. Miljøprofilen
i engangsavgiften er forsterket. Fra 2007 er engangsavgiften endret
for å motivere til kjøp av biler med lave CO2-utslipp.
Fra 2012 tar engangsavgiften også hensyn til NOX-utslipp,
slik astma- og allergiforbundet har foreslått. Ved å vektlegge både
CO2 og NOX i
beregning av engangsavgiften, kan vi ta hensyn både til globale
klimaendringer og lokale luftutslipp. Biler som både har lave globale klimautslipp
og lave lokale luftutslipp kommer dermed gunstig ut. Samtidig legges
det mindre vekt på bilens motoreffekt (hestekrefter), slik at virkningene av
endringene i engangsavgiften er budsjettnøytrale.
Flertallet mener vektleggingen
av CO2 i engangsavgiften er en suksesshistorie.
Sammenlignet med 2006 er CO2-utslippene
fra nye biler redusert med over en fjerdedel. Både den teknologiske
utviklingen og den motiverende avgiftspolitikken har bidratt til
å framskynde denne utviklingen. Det kommer nå stadig flere biltyper
som både har lave CO2-utslipp og lave
lokale miljøutslipp. I september 2012 var salget av hybridbiler
6 pst. av det samlede bilsalget. Det er sannsynligvis høyest i verden.
Trolig vil denne andelen øke framover fordi mange hybridbiler får
flere tusen kroner i avgiftslettelser. Samtidig vil det komme flere
slike biler på markedet framover.
Flertalletviser
videre til at omregistreringsavgiften er betydelig redusert, mest
for næringskjøretøy. Bilavgiftene er dermed noe redusert samlet
sett. Vrakpanten er økt fra 1 500 til 2 500 kroner. I revidert nasjonalbudsjett
foreslår regjeringen å øke vrakpanten med ytterligere 500 kroner
fra 1. juli 2013. Vrakpanten blir da 3 000 kroner per kjøretøy.
Dette vil øke motivasjonen til å levere inn utrangerte kjøretøy
til godkjente oppsamlingsplasser. Økningen i utbetalinger blir motsvart
av å øke vrakpantavgiften med 400 kroner fra samme dato. Forslaget
er dermed provenynøytralt.
Flertallet støtter regjeringens
ambisiøse mål i Klimameldingen, blant annet om at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler ikke skal
overstige 85 g/km i 2020. For å motivere til valg av ladbare hybridbiler,
som ofte har svært lave utslipp, vil regjeringen øke vektfradraget
for ladbare hybridbiler til 15 pst. fra 1. juli 2013, og gjennomføre
endringen i forskrift. Forslaget innebærer at engangsavgiften for ladbare
hybridbiler på markedet kan bli mellom 3 000 og 20 000 kroner lavere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at merverdiavgiftssystemet åpner for en betydelig risiko for
unndragelser i forhold til både utgående og inngående merverdiavgift
og innførselsmerverdiavgift, noe finansministeren også vedgår i
svar på skriftlig dokument 15 spørsmål 4. september 2012. Disse
medlemmer viser til at Riksrevisjonen har anslått at merverdiavgiftsunndragelser
årlig kan beløpe seg til 30 mrd. kroner, men at Finansdepartementet
hevder tallet er lavere. Disse medlemmer mener uansett
summen er betydelig.
Disse medlemmer viser til at
man for å forhindre profesjonell svindel med klimakvoter endret oppkrevingsmetoden
for merverdiavgift slik at kjøper av kvotene beregner og betaler
merverdiavgift, jf. Prop. 73 L (2009–2010).
Disse medlemmer viser videre
til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett
for 2012 behandlet spørsmålet om man skulle innføre snudd avregning
i anleggsbransjen på bakgrunn av risikoen for økonomisk kriminalitet, slik
man hadde gjort i Sverige. En samlet opposisjon uttalte at man «burde
se på ulike modeller i samråd med næringslivet for å se om den kan
finne en enklere løsning enn den arbeidsgruppen har foreslått.»
Disse medlemmer er bekymret for
den mulighet for økonomisk kriminalitet systemet innebærer, samt
de tapte inntekter dette medfører for staten.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå merverdiavgiftssystemet
med sikte på å eliminere unødvendige pengestrømmer og derigjennom
forebygge økonomisk kriminalitet og mva.-svindel. Sak fremmes for
Stortinget.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til urimelighetene overfor norske pensjonister i utlandet og de
krav de har blitt stilt overfor. Disse medlemmer viser
til at alle norske pensjonister i Spania fikk krav om å dokumentere
at de var skattemessig bosatt i Spania. Dette var tungvint for mange,
og det var opplagt hvilke myndigheter i Spania de skulle henvende
seg til. Norske myndigheter bidro i liten grad til å oppklare.
Disse medlemmer viser også til
situasjonen for norske pensjonister i Thailand. Der godtar ikke norske
myndigheter bostedsbevis, men krever skatteoppgjøret, noe man ikke
får før i etterkant av skatteåret. Kravet lar seg altså ikke oppfylle,
og man blir dobbeltbeskattet. Den norske kredittmetoden sørger for
at man får skatten tilbake fra Norge, men i mellomtiden får man
et pengeproblem.
Disse medlemmer synes det er
på sin plass å sitere daværende finansminister Kristin Halvorsen da
saken ble debattert i Stortinget 26. februar 2009:
«Det er i hvert fall sånn at ingen pensjonister bosatt
i Spania i dag blir berørt av dette vedtaket. Det samme gjelder
pensjonister i Pakistan og Thailand.»
Etter disse medlemmers syn kunne
hun knapt uttalt seg mer villedende, selv om hun fikk rett angående
Pakistan.
Disse medlemmer viser til at disse
medlemmer foreslo å avvikle kildeskatten fra 2013.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen starte arbeidet
med å avvikle kildeskatt for norske pensjonister i utlandet, samt
snarest sørge for at skattemyndighetenes urimeligheter overfor disse
menneskene opphører.»