I dokumentet fremmes følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at barnetrygd og kontantstøtte holdes utenfor utmålingen av sosialhjelp.
II
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at forsørgere med inntekt under 2 G maksimalt skal betale 40 pst.
av gjeldende maksimalsats av barnehagebetaling, samt at betaling
for SFO-plass ikke kan overstige 40 pst. av samme beløp for samme
gruppe.
III
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
flere arbeidsmarkedstiltak, spesielt øremerket personer med nedsatt
funksjonsevne.
IV
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
fritak for egenandeler for helsetjenester for personer i husholdninger
med samlet inntekt under 2 G.
V
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
fritak for egenandeler ved tannhelsetjenester for langtids sosialhjelpsmottakere,
personer i kvalifiseringsprogram og personer i kommunale tiltak.
VI
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
bedret lavterskel botilbud i regi av Husbanken og sterkere satsing
på oppfølging og botrening i regi av kommuner og frivillige organisasjoner.
VII
Stortinget ber regjeringen om å sikre gode rammevilkår
for gjeldsrådgivning i regi av frivillige organisasjoner.
VIII
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om styrking
av ordningen med fri rettshjelp.
IX
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å øke kontantstøtten til å gjelde frem til barnet er 3 år.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 7. mai 2013 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 22. mai 2013 følger
vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari
Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert
Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til Prop. 1 (2012–2013) Statsbudsjettet
for 2013 for Arbeidsdepartementet om innsats for bedre fordeling
og mot fattigdom, om bedre levekår for de vanskeligst stilte, samt
rapport og status for Handlingsplan mot fattigdom. På denne bakgrunn
ble fattigdomsbekjempelse grundig behandlet i Innst. 15 S (2012–2013).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
understreker regjeringens politiske utgangspunkt der rettferd og
fellesskap ligger til grunn. En sterk velferdsstat med trygge universelle
velferdsordninger er avgjørende både for den enkeltes trygghet og
for samfunnet og næringslivet. Meld. St. 30 (2010–2011) legger fortsatt grunnlaget
for en bred fordelingspolitikk og langsiktig innsats. Et samfunn
med små forskjeller er et godt samfunn. Arbeid til alle, rettferdig
fordeling, jevnbyrdighet, tillit mennesker imellom og utjevning
er sentrale mål for dette. Høy sysselsetting er en forutsetning
for å sikre våre universelle ordninger, redusere sosiale forskjeller
og forebygge fattigdom.
Det viktigste arbeidet for å sørge for å begrense fattigdom
skjer i kommunene. Flertallet understreker viktigheten
av å videreføre tiltakene under tidligere fattigdomsplan og å bidra
med hjelp og kompetanse til kommunenes arbeid. Dette sikres ved en
god kommuneøkonomi. Regjeringen varslet i fremleggelse av revidert
nasjonalbudsjett at den legger opp til en realvekst i kommunesektorens
samlede inntekter i 2014 på mellom 6 og 6 1/2 mrd. kroner.
Komiteen mener det
er viktig at sosialhjelpsutmålingen til fattige barnefamilier behovsprøves
ut fra samme kriterier i alle kommuner og at resultatet skal gi
familien et forsvarlig livsopphold ut fra individuelle vurderinger. Komiteen legger
til grunn at dette følges nøye opp. Komiteen viser
til at barn som lever i vanskeligstilte familier skal ha god og rask
hjelp og oppfølging. Da lov om sosiale tjenester i Nav ble vedtatt,
forsterket Stortinget lovens formålsparagraf og satte inn en bestemmelse
om hensynet til barn. Barn har egne behov og det skal vurderes hva
slags hjelp de kan trenge for å kunne få en trygg og god barndom. Komiteen viser
til at det er gjennomført tilsyn med hvordan kommunen følger opp loven
og viser til at det er avdekket både manglende oppfølging og lovbrudd
i mange kommuner. Komiteen understreker viktigheten
av at lov om sosiale tjenester i Nav følges opp slik at vanskeligstilte faktisk
får den hjelp de har rett til.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, ser det
slik at innføring av makspris i barnehager er det viktigste virkemiddelet
for høy deltakelse i barnehage og at det allerede eksisterer tilfredsstillende
regelverk som sikrer familier med lavest betalingsevne lavere utgifter
eller fritak for utgifter til barnehageplass. Flertallet legger
vekt på at Kunnskapsdepartementet følger opp med veiledning til
kommunene for å sikre at ordningene fungerer.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at SFO-tilbudet i stor grad er et kommunalt ansvar. Kommunene har
allerede iverksatt moderasjonsordninger. Dette flertallet støtter
at målet fortsatt er å utvide gratistilbudet, slik det for eksempel
blir gjort fra høsten 2013.
Dette flertallet vektlegger arbeidet
med å hindre at personer med nedsatt funksjonsevne faller varig
utenfor arbeidslivet og viser til Jobbstrategien for personer med
nedsatt funksjonsevne. I 2012 ble det øremerket 500 tiltaksplasser
og i 2013 ytterligere 400 nye tiltaksplasser. Dette er fulgt opp
i revidert nasjonalbudsjett med forslag om ytterligere 600 plasser
i gjennomsnitt i 2. halvår 2013. Behovet for arbeidsmarkedstiltak
vil i tillegg bli nærmere vurdert i stortingsmeldingen regjeringen
skal fremme på dette området. Dette flertallet støtter
at det legges vekt på å opprette tiltaksplasser i ordinært arbeidsliv.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, mener at skjermingsordningene
for egenandeler i helsetjenesten fortsatt bør ha en innretning knyttet
til pasientens individuelle rettigheter. På sikt bør også egenandeler
på tannhelsefeltet etableres ut fra samme modeller som i helsetjenesten
for øvrig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,viser til statsrådens svarbrev av 22. mai
2013 der det vises til iverksatte tiltak, og imøteser ytterligere
utredningsarbeid for forslag om et større offentlig ansvar for tannhelsefeltet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Meld. St. 17 (2012–2013) Byggje – Bu – Leve og utviklingen
av den nye nasjonale strategien for boligsosialt arbeid. Dette
flertallet understreker at de viktigste virkemidlene i dette
arbeidet er styrket tilsagnsramme til Husbanken. Regjeringen vil
derfor foreslå en betydelig styrking i statsbudsjettet for 2014
med til sammen 72,7 mill. kroner.
Komiteen støtter prioritering
av å sikre kvaliteten i de offentlige økonomirådgivningstjenestene og
vektlegger også samarbeid med organisasjoner i dette arbeidet.
Komiteen viser til oppfølgingen
av rettshjelpsmeldingen og ser særlig frem til gjennomgangen av
førstelinjeprosjektet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
legger vekt på at arbeid er den beste vei ut av fattigdom og mener
derfor det ikke er riktig å gjeninnføre kontantstøtte for 2-åringer.
Kontantstøtten bidro til redusert deltakelse i arbeidslivet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,viser til at intensjonene i forslagene
er å redusere fattigdom og at regjeringen har iverksatt en bred
politikk og arbeider for dette både på kort og lang sikt. Dette
flertallet viser til at oppfølgingen av enkelttiltak mot
fattigdom hører hjemme i de årlige budsjettproposisjonene og legger
til grunn at regjeringen følger opp dette arbeidet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at overgangsstønaden for enslige forsørgere er viktig
for å forebygge og hindre barnefattigdom da foreldrene får bistand
og kvalifisering til å komme i arbeid. Dette er særlig viktig for
personer med aleneomsorg for barn. Erfaring viser også at det kan
være vanskelig å komme tilbake i arbeid for personer som har vært
lenge utenfor arbeidslivet, og at det for mange vil kreve kvalifisering
over lengre tid. Samtidig viser tallene at enslige forsørgere som
bruker perioden med overgangsstønad til kvalifisering, i stor grad
lykkes med å komme i arbeid og få en lønnsinntekt som sikrer mot
fattigdom. Derfor er det viktig for enslige forsørgere å komme raskere
i gang med yrkesrettet aktivitet gjennom arbeid, utdanning eller
bistand fra Nav i den tiden overgangsstønaden kan benyttes til inntekt mens
kvalifiseringen pågår. God barnehagedekning har bidratt til at dette
nå vil være mye enklere. Både Fremskrittspartiet og Høyre vil kutte
overgangsstønaden fra dagens tre til ett år. I tillegg vil Fremskrittspartiet
fjerne utdanningsstønaden og økningen i bidragsforskottet.
Flertallet har merket seg at
Høyre og Fremskrittspartiet kutter i inntektssikring til enslige
forsørgere som ikke har arbeid, men som er i aktivitet, opplæring
eller arbeidstrening, slik kravene for å få stønaden er. Dette vil
øke barnefattigdommen og fjerne muligheten de i dag har til å ha
trygg inntekt mens de kvalifiserer seg til arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det offentliges viktigste oppgave for
å bekjempe fattigdom er å bidra til et flest mulig kan være i arbeid
og leve av egen inntekt. For dem som ikke kan klare dette, av helsemessige
eller andre årsaker, må det finnes et godt sikkerhetsnett som gir
muligheter for en verdig tilværelse.
Disse medlemmer anser at all
inntekt familien har skal tas med ved beregningen av økonomisk sosialhjelp.
Det er den totale inntekten som viser rammene for familiens, og
de respektive medlemmers, muligheter og levekår. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn ikke støtte forslag 1 i representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
at økonomisk sosialhjelp skal være normert og tilnærmet lik over
hele landet slik at kommunal økonomi eller politiske prioriteringer
ikke fører til forskjellsbehandling basert på bostedskommune.
Disse medlemmer ønsker å prioritere
midler i skolen fremfor skolefritidsordningen. Disse medlemmer mener
at skolefritidsordningen (SFO) er en valgfri ordning som bør være
selvfinansierende. For å skape et mangfold i SFO-tilbudet bør man
i større grad legge til rette for private løsninger der for eksempel
idrettslag kan drive SFO.
Disse medlemmer mener det er
uheldig både for samfunnet og for den enkelte at en høy andel av
personer i alderen 18–67 år lever av passive støtteordninger, selv
om de både kan og vil jobbe. Unge mennesker som mottar sine første
inntekter i form av sosiale støtteordninger får ofte problemer med
å komme ut i arbeid senere. Deltakelse i arbeidslivet er den beste
måten å unngå sosiale problemer og fattigdom på, og det bør derfor,
etter disse medlemmers mening, stilles høyere resultatkrav
til Nav når det gjelder å få folk ut i arbeidslivet. Disse
medlemmer har merket seg at Nav ikke i tilfredsstillende
grad klarer å følge opp en individuell plan eller at eksisterende
tiltak og hjelpemidler ikke tas i bruk. Manglende oppfølging får
store sosiale følger for mange unge som har behov for hjelp og tiltak
for å kunne komme ut i arbeidslivet. Deltakelse er viktig for å
oppnå økonomisk uavhengighet, men også for å skape seg en sosial
plattform.
Disse medlemmer fremmet i forbindelse med
Stortingets behandling av Prop. 1 S (2012–2013) Statsbudsjettet
for 2013, jf. Innst. 15 S (2012–2013), forslag om å øke bevilgningen
på kap. 634 post 76, Tiltak for arbeidssøkere, med 445,2 mill. kroner,
som innebærer en økning på 5 300 tiltaksplasser. På post 77 foreslo disse
medlemmer en økning på 229 330 mill. kroner til varig tilrettelagte arbeidsplasser. Disse
medlemmer la også frem en jobbstrategi i Innst. 15 S (2012–2013)
der det pekes på en rekke tiltak som ville bidra til at flere personer
med funksjonsnedsettelse, kronisk sykdom og vanskeligheter med å
komme inn på arbeidsmarkedet av andre grunner, kunne få en bedre
mulighet til å komme i arbeid.
Disse medlemmer viser til forslag
V i Representantforslag 128 S (2012–2013) og at Fremskrittspartiet
ved behandlingen av St.meld. nr. 35 (2006–2007) Framtidas tannhelsetjenester,
fremmet flere forslag om bedre tilgang til tannhelsetjenester for
personer med lav inntekt og/eller høye helse-/tannhelseutgifter. Disse
medlemmer vil særlig peke på følgende forslag fra Fremskrittspartiet
i Innst. S. nr. 155 (2007–2008), sitat:
«Forslag:
1) 'Stortinget ber Regjeringen sørge for at
omsorgstrengende i institusjoner, som mottar hjemmetjenester, psykisk
psyke og andre grupper som har rettigheter i den offentlige tannhelsetjenesten,
får en ubetinget rett til tannhelsepleie.'
2) 'Stortinget ber Regjeringen innføre
en obligatorisk tannhelsesjekk ved første skoleår.'
3) 'Stortinget ber Regjeringen sørge for
at pasienter med særlig høye tannhelseutgifter knyttet til sykdom
og behandling i munnhulen, innlemmes i egenandelstak 2-ordningen.'
4) 'Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
som innlemmer enslige personer med inntekt som er lik eller lavere
enn den til enhver tid gjeldende minstepensjon, og personer i husstander
med en samlet inntekt under 2G, i egenandelstak 2-ordningen.'»
Disse medlemmer mener at forslagene
ville ha bidratt til å bedre mulighetene for personer med lave inntekter
til en god tannhelse uten at utgiftene oversteg mulighetene. Disse
medlemmer vil derfor fremme forslagene på nytt i denne innstillingen
og mener at forslagene på en bedre måte enn forslag V i Representantforslag
8:128 S (2012–2013) dekker det reelle behovet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at omsorgstrengende
i institusjoner, som mottar hjemmetjenester, psykisk psyke og andre
grupper som har rettigheter i den offentlige tannhelsetjenesten,
får en ubetinget rett til tannhelsepleie.»
«Stortinget ber regjeringen innføre en obligatorisk
tannhelsesjekk ved første skoleår.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at pasienter med
særlig høye tannhelseutgifter knyttet til sykdom og behandling i
munnhulen, innlemmes i egenandelstak 2-ordningen.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag som innlemmer
enslige personer med inntekt som er lik eller lavere enn den til
enhver tid gjeldende minstepensjon, og personer i husstander med
en samlet inntekt under 2 G, i egenandelstak 2-ordningen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at en god sosialt utjevnende
skole og et anstendig og åpent arbeidsmarked alltid vil være de
beste tiltakene mot fattigdom på sikt. Disse medlemmer mener
det likevel er behov for gode inntektssikringsordninger, da det
alltid vil være noen som faller utenfor i kortere eller lengre tidsrom.
I utformingen av forskjellige typer inntektssikringsordninger bør
det tas hensyn til at det skal lønne seg å jobbe, enten man har
full eller delvis arbeidsevne. Disse medlemmer viser
til at barn i denne sammenheng er i en spesiell situasjon, og ønsker
særskilte tiltak for denne gruppen. Det vises i denne sammenheng
til Representantforslag 125 S (2012–2013) om tiltak mot barnefattigdom
i Norge, som tar opp denne problemstillingen.
Komiteens medlemmer fra Høyreer enige med forslagsstillerne i at barnehagebetaling
i større grad enn i dag bør inntektsgraderes. Det vises i denne
sammenheng med Stortingets behandling av Prop. 1 S (2012–2013) Statsbudsjettet
for 2013, jf. Innst. 14 S (2012–2013), der Høyre foreslår å bevilge 150
mill. kroner til dette formålet i sitt alternative statsbudsjett
for 2013. Disse medlemmer mener utformingen av graderingen
i noen grad må kunne tilpasses forhold i den enkelte kommune. Disse medlemmer vil
derfor ikke støtte forslag II, men vil understreke at de støtter
intensjonen fra forslagsstillerne.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 1 S (2012–2013)
Statsbudsjettet 2013, jf. Innst. 15 S (2012–2013) foreslo en sterkere
prioritering av mennesker med nedsatt funksjonsevne i tiltaksapparatet gjennom
å sette av 2 000 flere plasser til denne gruppen innenfor dagens
rammer. Høyre foreslo også en sterkere satsing på lønnstilskudd
ut over regjeringens forslag, og støtter på denne bakgrunn forslag
III.
Disse medlemmer viser til at
man bør ha anstendige og fleksible inntektssikringsordninger for dem
med lavest inntekt, og at både sosialhjelp og andre ordninger ment
for dem med særlig lav inntekt må sees i sammenheng. Disse
medlemmer vil derfor ikke støtte forslag IV eller V på det
nåværende tidspunkt.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at fattigdom fremdeles er et stort problem i Norge. Spesielt
er gruppen i alderen 18–34 år utsatt, fordi det er i denne aldersgruppen man
finner så mye som 1/3 av innbyggerne med lavinntekt, jf. tall fra
2009–2011. Dette medlem mener det er behov for flere
og bedre treffsikre tiltak, både kortsiktige og langsiktige, generelle
og spesifikke, og ikke minst målrettede tiltak mot dem som trenger
det mest. Det er tverrpolitisk enighet om at innsatsen mot fattigdom
i Norge ikke er god nok. Statsråden peker selv i sitt svarbrev til
komiteen på at det er behov for en forsterket og mer målrettet innsats.
Barn som lever i fattige familier er spesielt utsatt, derfor er
noen av forslagene fremmet med tanke på å nå disse familiene. Dette
medlem mener det er feil når ikke kommunene har en ens praksis
når det gjelder hvordan barnetrygd og kontantstøtte håndteres i
forhold til sosialhjelpen. Dette medlem viser til
at mange familier ikke ser seg råd til å benytte SFO for sine barn.
Etter at maksimalprisen på barnehagene ble innført, som alle partiene
var enige om, økte en rekke kommuner SFO-satsene betydelig, ofte uten
søskenmoderasjon eller behovsprøving. Derfor foreslås et begrensningssystem
for forsørgere med en inntekt under 2 G.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at mennesker med
nedsatt funksjonsevne har store utfordringer med å komme i arbeid.
Her går statistikken feil vei. Selv om regjeringen har økt antall
tiltak, er ikke det nok. Disse medlemmer vil påpeke
at, i tillegg til antall tiltak, må gjennomføringsevnen i tiltaksprosessen
bedres, slik at resultatet blir flere og ikke færre arbeidsplasser
for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at forslaget om fritak for
egenandeler for helsetjenester for personer i husholdninger med
inntekt under 2 G er meget treffsikkert. En av de viktigste årsakene
til lav inntekt er ofte sykdom. Også når det gjelder tannhelse,
er det flere grupper som har behov for fritak, noe også regjeringen
selv tok til orde for i tannhelsemeldingen som ble fremmet i forrige
stortingsperiode. Tiden for en tannhelsereform er overmoden, men
har latt vente på seg. Derfor mener disse medlemmer at
spesielt utsatte grupper i det minste må slippe å vente lenger på
en tannhelsereform.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at problemene er
store når det gjelder mangelen på lavterskel botilbud, ikke minst
for de unge og for mennesker med lav inntekt/trygd. Regjeringen
har ikke klart å tilrettelegge for en god og offensiv boligpolitikk.
Det bygges for få boliger, og da rammes de svakeste i boligmarkedet.
Disse medlemmer er opptatt av
at gjeldsrådgivningen i kommunene styrkes, og at det også finnes
flere gjeldsrådgivningsmuligheter i regi av frivillige organisasjoner.
Arbeidet med gjeldsrådgivning i mange kommuner er ikke god nok,
ei heller kjent nok for innbyggere som har behov for det. En ordning
med styrking av fri hjelp vil også komme dem med lavest inntekt
til gode. Disse medlemmer ønsker å gjeninnføre kontantstøtten
frem til barnet er 3 år, ikke minst for å kunne gi foreldrene valgfrihet
til å benytte den ordningen som passer best i egen familie.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om flere
arbeidsmarkedstiltak, spesielt øremerket personer med nedsatt funksjonsevne.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om bedret
lavterskel botilbud i regi av Husbanken og sterkere satsing på oppfølging
og botrening i regi av kommuner og frivillige organisasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen sikre gode rammevilkår
for gjeldsrådgivning i regi av frivillige organisasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å øke kontantstøtten til å gjelde frem til barnet er 3 år.»
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at barnetrygd og kontantstøtte holdes utenfor utmålingen av sosialhjelp.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at forsørgere med inntekt under 2 G maksimalt skal betale 40 pst.
av gjeldende maksimalsats av barnehagebetaling, samt at betaling
for SFO-plass ikke kan overstige 40 pst. av samme beløp for samme
gruppe.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om fritak
for egenandeler for helsetjenester for personer i husholdninger
med samlet inntekt under 2 G.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om fritak
for egenandeler ved tannhelsetjenester for langtids sosialhjelpsmottakere,
personer i kvalifiseringsprogram og personer i kommunale tiltak.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om styrking
av ordningen med fri rettshjelp.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
flere arbeidsmarkedstiltak, spesielt øremerket personer med nedsatt
funksjonsevne.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
bedret lavterskel botilbud i regi av Husbanken og sterkere satsing
på oppfølging og botrening i regi av kommuner og frivillige organisasjoner.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sikre gode rammevilkår
for gjeldsrådgivning i regi av frivillige organisasjoner.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å øke kontantstøtten til å gjelde frem til barnet er 3 år.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen sørge for at omsorgstrengende
i institusjoner, som mottar hjemmetjenester, psykisk psyke og andre
grupper som har rettigheter i den offentlige tannhelsetjenesten,
får en ubetinget rett til tannhelsepleie.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen innføre en obligatorisk tannhelsesjekk
ved første skoleår.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen sørge for at pasienter med
særlig høye tannhelseutgifter knyttet til sykdom og behandling i
munnhulen, innlemmes i egenandelstak 2-ordningen.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen fremme forslag som innlemmer
enslige personer med inntekt som er lik eller lavere enn den til
enhver tid gjeldende minstepensjon, og personer i husstander med
en samlet inntekt under 2 G, i egenandelstak 2-ordningen.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at barnetrygd og kontantstøtte holdes utenfor utmålingen av sosialhjelp.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at forsørgere med inntekt under 2 G maksimalt skal betale 40 pst.
av gjeldende maksimalsats av barnehagebetaling, samt at betaling
for SFO-plass ikke kan overstige 40 pst. av samme beløp for samme
gruppe.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
fritak for egenandeler for helsetjenester for personer i husholdninger
med samlet inntekt under 2 G.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
fritak for egenandeler ved tannhelsetjenester for langtids sosialhjelpsmottakere,
personer i kvalifiseringsprogram og personer i kommunale tiltak.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om styrking
av ordningen med fri rettshjelp.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:128 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Kjell Arvid Svendsen,
Line Henriette Hjemdal og Øyvind Håbrekke om tiltak for å bekjempe
fattigdom i Norge – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra arbeids- og sosialkomiteen av
7. mai 2013. Komiteen ber om min vurdering av representantforslag
128 S (2012–2013) fra stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Kjell
Arvid Svendsen, Line Henriette Hjemdal og Øyvind Håbrekke om tiltak
for å bekjempe fattigdom i Norge. Representantforslaget inneholder
ni konkrete enkeltforslag. Jeg vil kommentere forslagene etter en
tilsvarende inndeling. Da forslagene gjelder tiltak på flere departementers
områder, gis dette svaret i samråd med berørte departementer.
Innledningsvis vil jeg kommentere utviklingen på
feltet, og kort redegjøre for Regjeringens prioriteringer i innsatsen
mot fattigdom.
Norge har i internasjonal sammenheng en jevn inntektsfordeling
og begrenset omfang av lavinntekt og fattigdom. Den generelle langsiktige
trenden fra midten av 1980-tallet fram til 2006 er at inntektsforskjellene
viste en svak, men jevn økning. Fra 2006 har det vært små endringer
i inntektsfordelingen, men i utjevnende retning. Andelen med lavinntekt har
vært noenlunde stabil de senere årene, men har i et lengre tidsperspektiv
økt noe, og sammensetningen av lavinntektsgruppen har endret seg.
Endrede familiemønstre med flere enslige forsørgere og aleneboende
har bidratt til økt forekomst av lavinntekt. Et økt antall nyankomne
innvandrere er også med på å forklare utviklingen. Samtidig har
forekomsten av lavinntekt i andre grupper, blant annet pensjonister, falt.
Opptrapping av minstepensjonen, økt yrkesaktiv alder og høyere pensjonsgrunnlag
blant nye pensjonistkull har bidratt til denne utviklingen.
Andel med relativ lavinntekt er en forenklet
indikator på omfanget av fattigdom i befolkningen. En husholdning
med en normal inntekt vil kunne havne under den relative lavinntektsgrensen
på grunn av stor forsørgerbyrde. Eksempelvis vil en husholdning med
to voksne og to barn, der den ene er i arbeid, måtte ha en estimert
brutto lønnsinntekt (før skatt) på om lag 450 000 kroner for å komme
over lavinntektsgrensen satt ved 50 pst. av medianinntekten (OECD-ekvivalensskala),
eller over 500 000 kroner for å komme over lavinntektsgrensen ved
60 pst. av medianinntekten (EU-ekvivalensskala). En husholdning med
to voksne og fire barn, der den ene er i arbeid, vil måtte ha en
estimert brutto lønnsinntekt (før skatt) på om lag minst 640 000
kroner for å komme over disse lavinntektsgrensene. Det understrekes
at disse beregningene er typeeksempler basert på et gitt sett av
forutsetninger.
For å bekjempe fattigdom og utjevne sosiale
og økonomiske forskjeller kreves det både en langsiktig og kortsiktig
innsats. Jeg er enig med representantene i at innsatsen mot fattigdom
må bygge på velferdsordninger som omfatter alle og bred arbeidsinkludering,
samtidig som det iverksettes tiltak som kan bidra til å redusere
fattigdom og bedre situasjonen for de som er rammet.
Regjeringen vektlegger den forebyggende innsatsen
mot fattigdom. Regjeringen presenterte i Meld. St. 30 (2010-2011)
Fordelingsmeldingen en bred fordelingspolitikk som omfatter virkemidler
og innsatsområder som også er grunnleggende i en helhetlig og langsiktig
innsats for å forebygge fattigdom. Høy sysselsetting, sterke fellesskapsløsninger innen
barnehage, skole og helse, og stor grad av omfordeling gjennom skatter
og inntektssikringsordninger, er de viktigste bidragene for å skape
like muligheter og små forskjeller.
På enkelte områder er det behov for en forsterket innsats
og mer målrettede tiltak overfor personer med økt risiko for fattigdom.
Regjeringens handlingsplan mot fattigdom er fulgt opp med tiltak
i de årlige statsbudsjettene. Tiltakene er rettet inn mot at alle
skal gis muligheter til å komme i arbeid, at alle barn og unge skal
kunne delta og utvikle seg, og for å bedre levekårene for de vanskeligst
stilte. Det vises til rapporteringen på tiltak i handlingsplan mot
fattigdom i Prop. 1 S (2012-2013) for Arbeidsdepartementet.
Frivillige organisasjoner utfører viktig arbeid
for sosialt og økonomisk vanskeligstilte, og er viktige samarbeidspartnere
til det offentlige i innsatsen mot fattigdom og sosial eksklusjon.
De enkelte forslagene er kommentert nedenfor.
I.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at barnetrygd og kontantstøtte holdes utenfor utmålingen av sosialhjelp.
Økonomisk stønad (sosialhjelp) utmåles etter
en konkret og individuell vurdering for å dekke et forsvarlig livsopphold
for en familie, enten som eneste inntekt eller som et supplement
til andre inntekter. Lovens system er at alle inntekter tas hensyn
til ved utmåling av stønad. Dette gjelder også barnetrygd og kontantstøtte.
Skal kommunene pålegges å holde barnetrygden og kontantstøtten utenfor
ved stønadsberegningen, vil det måtte reguleres i loven.
Hvis kommunene følger opp intensjonene med en
slik lovbestemmelse, vil det i prinsippet innebære at samme utgifter
dekkes to ganger, av staten som barnetrygd og av kommunen som sosialhjelp.
Det må legges til at så lenge loven ikke inneholder normerte satser,
vil en slik lovregulering ikke gi en garanti mot at kommunenes i
praksis likevel velger å ta hensyn til en inntekt som barnetrygd.
Dette vil for eksempel kunne gjenspeiles i de kommunale satsene
for barnefamilier. Eventuelle økte overføringer til kommunene for
å kompensere for økte sosialhjelpsutgifter vil da ikke nødvendigvis
komme barnefamiliene til gode.
Kommunene forholder seg i dag ulikt til barnetrygd
og kontantstøtte ved utmåling av økonomisk stønad, og jeg regner
med at det er noe av bakgrunnen for dette representantforslaget.
Noen kommuner lar familiene ”beholde” disse inntektene i tillegg
til den veiledende stønadssatsen for barnefamilier, mens andre kommuner
gjør fradrag for barnetrygden eller kontantstøtten i den kommunale
satsen ved utmåling av stønad. Dette skaper et inntrykk av forskjellbehandling,
selv om dette ikke nødvendigvis betyr at det er reelle forskjeller
i utbetalingen til barnefamilier.
De statlige veiledende satsene har barnetillegg som
angir nøkterne kostnader knyttet til barnas livsopphold (inkludert
utgifter til fritidsaktiviteter og fritidsutstyr). Barnetrygden
er ment å dekke utgifter til barn og sosialhjelpen skal da dekke
utgifter som barnetrygden ikke dekker. I de veiledende retningslinjene
anbefales det derfor at det gjøres fradrag for mottatt barnetrygd.
Kommuner som velger å ikke gjøre fradrag for barnetrygd
og kontantstøtte, vil kunne ha lavere kommunale satser for barns
livsopphold. Også i disse kommunene skal sosialhjelp til barnefamilier
supplere barnetrygden og/eller kontantstøtten, og til sammen dekke
et forsvarlig livsopphold.
Hvordan kommunene saksbehandler barnetrygden
og kontantstøtten ved beregning av sosialhjelp til barnefamilier,
skal i prinsippet ikke ha betydning for størrelsen på stønaden.
Lovens prinsipp om sosialhjelp som en subsidiær og behovsprøvd stønad,
har vært bestemmende for at departementet har anbefalt kommunene
å gjøre fradrag for en inntekt som barnetrygd og kontantstøtte ved
utmåling av stønad. Dette vil gi en oversiktlig saksbehandling som
likebehandler alle inntekter, og anbefalingen påvirker ikke nivået
på sosialhjelpen til barnefamiliene. Det er dessuten hensiktsmessig
at kommunene følger samme system, slik at det ikke oppstår uklarheter
og misforståelser om forskjellsbehandling.
Det fremmes ofte forslag om å lovfeste at bestemte
inntekter ikke skal regnes med ved vurderingen av familiens stønadsbehov.
Det gjelder i tillegg til barnetrygd og kontantstøtte, erstatningsutbetalinger,
engangsstønad ved fødsel mv. Å lovfeste unntak vil bryte med prinsippet
om at sosialhjelp skal være en subsidiær og behovsprøvd ytelse.
Jeg mener at loven bygger på et riktig prinsipp og at statlig veiledningsmateriell
og kompetanseoppbygging bidrar til at de vurderingene som gjøres
av kommunene og NAV-kontorene blir gode og i samsvar med loven.
II.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at forsørgere med inntekt under 2G maksimalt skal betale 40 prosent
av gjeldende maksimalsats av barnehagebetaling, samt at betaling
for SFO-plass ikke kan overstige 40 prosent av samme beløp for samme gruppe.
Barnehage er et viktig velferdsgode som alle
familier skal kunne nyte godt av, uansett inntektsnivå. Takket være
den store utbyggingen de senere årene og innføringen av rett til
plass har vi i dag en situasjon med god dekningsgrad. Innføring
og videreføring av maksimalpris for foreldrebetaling er Regjeringens
viktigste virkemiddel for høy deltakelse i barnehage og lave kostnader
for barnefamiliene.
Det er gitt en fyldig omtale av moderasjonsordninger
for foreldrebetaling i Meld. St. 24 (2012-2013) Framtidens barnehage,
der det blant annet sies følgende:
Forskriften om foreldrebetaling
regulerer maksimalprisen for foreldrebetalingen. Maksimalprisen
er i 2013 på 2330 kroner i måneden for en heltidsplass. Forskriften
gir også bestemmelser om at det skal være søskenmoderasjon og inntektsgradering
for foreldre med lav betalingsevne. I lov om sosiale tjenester er
kommunenes hjemmel til å yte økonomisk hjelp til barnefamilier hjemlet
i § 18 Stønad til lovsopphold og § 19 Stønad i særskilte tilfeller.
Det finnes videre moderasjonsordninger etter vedtak med hjemmel
i barnevernloven. I tillegg gis det moderasjoner i oppholdsbetalingen
i barnehage for den tiden barnet får spesialpedagogisk hjelp med
hjemmel i opplæringsloven § 5-7. (…)
Når vi ser alle moderasjonsordningene
under ett, med unntak av søskenmoderasjonen, har i overkant av 40
prosent av kommunene en eller annen form for inntektsgradert foreldrebetaling/
moderasjon i oppholdsbetalingen på grunn av lav betalingsevne. Ordningene
omfatter 2,8 prosent av alle barnehagebarn. (…)
Departementet vurderer
at vi har tilfredsstillende ordninger som skal gi foreldre med lavest
betalingsevne lavere utgifter til barnehageplass. Departementet
vurderer at ordningen med søskenmoderasjon, som det stilles krav
om i forskriften om foreldrebetaling, fungerer godt.
Departementet registrerer
på bakgrunn av kunnskapen som finnes om omfanget av moderasjoner knyttet
til foreldre med lavest betalingsevne, at det likevel kun er i underkant
av 6 prosent av barnehagebarna som i praksis er omfattet av moderasjonsordningene,
inkludert gratis tilbud. Det er en noe høyere andel av familier
med barn i førskolealder som har vedvarende lavinntekt. Departementet
vil derfor veilede kommunene i forståelsen av regelverket knyttet til
reduksjon i eller fritak fra foreldrebetaling for barnefamilier
med lavest betalingsevne.
Kunnskapsdepartementet vil følge opp meldingen
om framtidens barnehage med veiledning til kommunene i forståelsen
av regelverket knyttet til reduksjon i eller fritak fra foreldrebetaling
for barnefamilier med lavest betalingsevne. Kunnskapsministeren
mener at dette vil ivareta forslagsstillernes ønske om at barnefamilier
med lav betalingsevne får mulighet til å benytte barnehage for sine
barn.
Utforming og pris på SFO-tilbudet er i stor
grad et kommunalt ansvar. Dette er blant annet begrunnet med kommunal
handlefrihet og kommunenes muligheter til å tilpasse tilbudet til
lokale forutsetninger og behov. Svært mange kommuner praktiserer
i dag søskenmoderasjon og det store flertallet av SFO-ene har det.
1 454 SFO-er har søskenmoderasjon, mens 863 ikke har søskenmoderasjon.
Mange har også inntektsgradering og friplasser. Dette tyder på at
svært mange kommuner prioriterer moderasjonsordninger. Regjeringen
har i flere runder innført flere undervisningstimer i skolen og
gratis leksehjelp. Dette bidrar til å minske tiden barna tilbringer
i SFO og følgelig kommunenes kostnader til SFO. Dette legger til
rette for at kommunene kan prioritere å sette ned SFO-prisen. Tall
fra Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) viser at den gjennomsnittlige
SFO-prisen reelt sett har gått ned fra 2006 og frem til i dag. Prisen
for 20 timer i 2006 (1 831 kroner), utgjør 2 330 kroner i 2012-kroner.
20-timersprisen i 2012 er 2 135 kroner, dvs. 195 kroner lavere enn
i 2006. Selv om det finnes eksempler på kommuner som har satt prisen
kraftig opp, er altså situasjonen for kommunene sett under ett langt
mer positiv. Målet i Soria Moria II om å innføre en time gratis
SFO er langt på vei innfridd. Regjeringen har imidlertid gjort dette
ved å innføre flere timer og gi gratis leksehjelp og gratis kulturskoletilbud.
Deltakelsen i SFO er høyere blant barn med foreldre med høy sosial
bakgrunn, mens leksehjelpen som er gratis har høyere deltakelse
blant barn av foreldre med lav utdanning og inntekt, samt barn med minoritetsbakgrunn.
Slik sett treffer tiltaket godt og det vil derfor være et mål å
fortsatt jobbe for å utvide gratistilbudet, slik det blir gjort
fra høsten 2013 med kulturskoletime i skole/SFO.
På bakgrunn av de nevnte forholdene anser Kunnskapsdepartementet
det ikke som aktuelt på nåværende tidspunkt å gå videre med et forslag
om å innføre makspris knyttet til grunnbeløpet i folketrygden.
III.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
flere arbeidsmarkedstiltak, spesielt øremerket personer med nedsatt
funksjonsevne.
Først vil jeg gjøre det klart at jeg deler forslagsstillernes
engasjement for å hindre at personer med nedsatt funksjonsevne faller
varig utenfor arbeidslivet.
I Regjeringens Jobbstrategi for personer med nedsatt
funksjonsevne ble det øremerket 500 nye tiltaksplasser i statsbudsjettet
for 2012 og ytterligere 400 nye tiltaksplasser i statsbudsjettet
for 2013. Det er lagt vekt på å opprette tiltaksplasser i ordinært
arbeidsliv. Målgruppen i strategien er personer med nedsatt funksjonsevne
under 30 år og denne målgruppen skal prioriteres ved tildeling av
tiltak. Det gjelder både tiltaksplasser innenfor den generelle tiltaksbevilgningen
for personer med nedsatt arbeidsevne og ved tildeling av øremerkede
tiltaksplasser. En generell økning i tiltaksnivået for personer
med nedsatt arbeidsevne vil derfor komme strategiens målgruppe til
gode.
I revidert nasjonalbudsjett har Regjeringen
foreslått å øke tiltaksnivået for personer med nedsatt arbeidsevne
med ytterligere 600 plasser i gjennomsnitt i 2. halvår 2013. Dette
vil styrke tiltakstilbudet og bidra til å redusere ventetiden på
tiltak for personer med nedsatt arbeidsevne eller nedsatt funksjonsevne.
Regjeringen vil prioritere tiltaksplasser som fremmer
integrering i ordinært arbeidsliv. Innsatsen ovenfor personer med
nedsatt arbeidsevne styrkes i alt med 20 mill. kroner. Etter revidert
nasjonalbudsjett gir budsjettrammen for 2013 rom for i gjennomsnitt
om lag 71 000 plasser for arbeidsledige og personer med nedsatt
arbeidsevne. For å sikre en god oppfølging av tiltaksdeltakere styrkes
Arbeids- og velferdsetaten med 25 nye årsverk.
Det legges nå opp til at behovet for arbeidsmarkedstiltak
for personer med nedsatt arbeidsevne vil bli vurdert nærmere i stortingsmeldingen
som Regjeringen skal fremme på dette området.
IV.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
fritak for egenandeler for helsetjenester for personer i husholdninger
med samlet inntekt under 2 G.
Tjenestemottakere betaler i utgangspunktet egenandeler
for de fleste helse- og omsorgstjenester med noen unntak. Det er
skjermingsordninger ut fra forskjellige kriterier for å hindre at
det for noen grupper blir stor økonomisk belastning slik at de kommer urimelig
ut.
Noen tjenester er gratis. Det er ingen egenandeler på
inneliggende behandling på sykehus og heller ingen egenandeler på
personrettede tjenester fra kommunen (hjemmesykepleie, personrettet
praktisk bistand, støttekontakt og avlastningstiltak), herunder tekniske
hjelpemidler.
Det er også gratis behandling for allmennlegetjenester
i forbindelse med allmennfarlige smittsomme sykdommer, graviditet/fødsel
og fysioterapi for pasienter med visse diagnoser (kroniske sykdommer, opptrening
etter større operasjoner). I tillegg er barn under 16 år er fritatt
for egenbetaling for helsetjenester. Barn og ungdom opp til 18 år
er fritatt for egenandeler ved behandling hos psykolog, og innen
barne- og ungdoms-psykiatrien. Tannhelsetjenester er gratis for
barn og ungdom fra 0 til 18 år, og ungdom 19-20 år betaler 25 prosent
av statlig takst for tannbehandling.
Det er innført takordninger som forhindrer at noen
får egenandelsutgifter over det som Stortinget har vedtatt for de
helsetjenester som hører inn under takordningene. Egenandelstak
1 setter et årlig utgiftstak (2040 kroner i 2013) for egenandeler
ved legehjelp (herunder offentlig poliklinikk), psykologhjelp, legemidler
på blå resept og reiser til og fra behandling. Når taket er nådd,
utstedes et frikort som gir full dekning for utgifter over dette.
Tak 2-ordningen (2620 kroner i 2013) omfatter fysioterapi, refusjonsberettiget
tannbehandling med visse unntak, opphold ved opptreningsinstitusjon
og behandlingsreiser til utlandet (klimareiser).
Helsetjenester er personrettede og de skjermingsordninger
som er etablert er individuelle rettigheter som er knyttet til pasienten.
Dette fastholdes som en riktig innrettning på skjermingsordninger
for helsetjenester.
For kommunale hjemmebaserte tjenester (praktisk
bistand) er det innført en skjerming etter inntekt i husstanden.
Personer i husstander med samlet skattbar nettoinntekt under 2 G
før særfradrag, skal ikke betale mer enn 175 kroner (2013) i måneden
samlet. Dette er imidlertid ikke en personrettet tjeneste, men en
tjeneste som utføres i boligen og som kommer hele husstanden til
gode.
V.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
fritak for egenandeler ved tannhelsetjenester for langtids sosialhjelpsmottakere,
personer i kvalifiseringsprogram og personer i kommunale tiltak.
I den politiske plattform for flertallsregjeringen, Soria
Moria-erklæringen, sa Regjeringen at den vil ”sikre tilgjengeligheten
til tannhelsetjenester og følge opp stortingsmeldingen om framtidas
tannhelsetjenester, St meld. nr. 35 (2006-2007). Vi har som mål
at det offentlige gradvis skal ta et større ansvar på tannhelsefeltet,
og utrede ulike modeller med sikte på at det etableres et tak på
hvor mye den enkelte selv skal dekke av utgifter til nødvendig tannbehandling.
Vi vil innføre gratis tannhelsekontroll for eldre over 75 år.”
Fra 2011 er det gitt tilskudd til oppbygging
av team av psykolog og tannlege i fylkeskommunene. Disse skal gi
tilbud om hjelp til tortur- og overgrepsofre, og til personer med
stor angst for tannbehandling (odontofobi) (12 mill. koner i 2013).
Fra 2013 er folketrygdens stønad til dekning av utgifter til tannbehandling
for personer med varig somatisk eller psykisk sykdom, eller med
varig nedsatt funksjonsevne, og som har sterkt nedsatt evne til
egenomsorg, økt med om lag 60 pst. (økning med 20 mill. kroner). Fra
2012 økte folketrygdens stønad til behandling av tannkjøttsykdommen
periodontitt med 25 – 30 pst.
Levekårsundersøkelsen til SSB fra 2008 viser
at stønadsmottakere har høyere gjennom-snittlige tannhelseutgifter
enn dem som ikke er stønadsmottakere. Representantenes forslag er
derfor et viktig innspill til det utredningsarbeid som må ligge
til grunn for et eventuelt forslag fra Regjeringen om et større
offentlig ansvar på tannhelsefeltet. Som omtalt i 2013-budsjettet
til Helse- og omsorgsdepartementet har Helsedirektoratet fått i
oppdrag å kartlegge tannhelseforholdene hos personer som mottar
kvalifiseringsstønad.
VI.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
bedret lavterskel botilbud i regi av Husbanken og sterkere satsing
på oppfølging og botrening i regi av kommuner og frivillige organisasjoner.
Boligpolitikken er en del av Regjeringens brede velferdspolitikk.
Å disponere en bolig er en forutsetning for å kunne ta del i arbeidslivet,
for å ta utdanning og for å kunne ta vare på helsen. Boligen er
også viktig for å kunne ha et sosialt liv og ta del i lokalmiljøet.
Det boligsosiale arbeidet har vært gjennom en positiv
utvikling de siste 10-15 årene. Vi står imidlertid overfor utfordringer
som må løses. I Meld. St. 17 (2012-2013) Byggje – Bu – Leve, som
ble avgitt til Stortinget 8. mars 2013, varsler Regjeringen en ny nasjonal
strategi for boligsosialt arbeid. Strategien skal bidra til at flere
får et egnet sted å bo, at flere får den oppfølgingen de trenger
for å mestre boforholdet, og til at det boligsosiale fagmiljøet
blir styrket. Strategien skal utvikles i 2013 og gjelde fra 2014.
Noen grupper må ha særlig oppmerksomhet og hjelp
til en mer varig bosituasjon. Det gjelder spesielt utsatte unge,
personer med rusmiddelproblemer og psykiske lidelser, flyktninger
og vanskeligstilte barnefamilier. Det er også mulig å forebygge
boligproblem, særlig i overgangen fra fengsel og institusjon, ved
bruk av midlertidige botilbud og ved fare for utkastelse. Dette
er innsatsområder som er løftet fram i Meld. St. 17 (2012-2013)
Byggje – Bu – Leve.
Kommunal- og regionaldepartementet forstår det slik
at med ”lavterskel botilbud” mener forslagsstillerne ”varige” botilbud
for de mest vanskeligstilte, og ikke midlertidige botilbud som følger
av § 27 i lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen.
Tilskudd til utleieboliger forvaltes av Husbanken og er et viktig
virkemiddel for å skaffe flere egnede boliger for vanskeligstilte
på boligmarkedet. Tilskuddet er styrket flere ganger de siste årene,
sist med 44,4 mill. kroner i statsbudsjettet for 2013. Regjeringen
foreslår å styrke tilsagnsrammen ytterligere med 33,3 mill. kroner
i revidert nasjonalbudsjett for 2013. Tilsagnsrammen blir med dette
på 521,9 mill. kroner i 2013.
Arbeids- og velferdsdirektoratet forvalter også
et tilskudd til boligsosialt arbeid. Formålet med tilskuddet er
å styrke og utvikle de ordinære tjenestene i kommunene for å bedre
den enkeltes behov for oppfølging i bolig. Målgruppen er bostedsløse
og rusmiddelmisbrukere. Tilskuddet har en økonomisk ramme på i overkant
av 60 mill kroner, og hvert år mottar over 100 kommuner tilskudd
gjennom ordningen.
I en tid med høye leiepriser og et presset boligmarkedet,
er det viktig at kommunene kan tilby en stabil og trygg bolig til
de mest vanskeligstilte. Mange kommuner melder om at de disponerer
for få boliger til denne gruppen. Derfor vil Regjeringen også i
statsbudsjettet for 2014 foreslå å styrke tilsagnsrammen for tilskuddet
med 66,7 mill. kroner (regnet fra saldert budsjett 2013). I Meld.
St. 17 (2012-2013) Byggje – Bu – Leve sier Regjeringen videre at
den vil gi opptil 40 prosent i tilskudd til utleieboliger for flyktninger
og andre prioriterte grupper. Kommunal- og regionaldepartementet
viser videre til at Regjeringen i revidert budsjett for 2013 har
foreslått å øke Husbankens låneramme med 5 mrd. kroner for inneværende
år, til 25 mrd. kroner. Lån til utleieboliger og andre boligsosiale
formål er spesielt viktig.
VII.
Stortinget ber regjeringen om å sikre gode rammevilkår
for gjeldsrådgivning i regi av frivillige organisasjoner.
I utgangspunktet er gjeldsrådgivning en offentlig oppgave.
Økonomisk rådgivning er en lovhjemlet oppgave for kommunene, plassert
i NAV-kontorene, jf. lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
§ 17. Alle kommuner skal ha et tilfredsstillende tilbud om økonomisk
rådgivning og veiledning til personer med økonomiske problemer og gjeldsproblemer.
For mange små kommuner er det vanskelig å skaffe
tilstrekkelig ekspertise knyttet til økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har gitt tilskudd til forsøk med
interkommunalt samarbeid, noe som kan være en god løsning for mange
kommuner.
Økonomirådstelefonen 800GJELD, som ble etablert
etter initiativ fra Arbeids- og velferdsdirektoratet i 2009, er
et supplement til kommunenes gjeldsrådgivning. Dette er et lavterskeltilbud
og gir hjelp til selvhjelp for brukere med økonomiske problemer
eller som står i fare for å få økonomiske problemer. Formålet er
å gjøre økonomisk rådgivning lettere tilgjengelig og bidra til at
personer med betalingsproblemer kommer raskere i gang med å finne
en løsning. Økonomirådstelefonen er landsdekkende og henvender seg
til alle som har økonomiske problemer og som har behov for privatøkonomiske
råd og veiledning.
Alle som ønsker det og mener de har den nødvendige
kompetanse, kan etablere gjeldsrådgivningstjenester i Norge. Det
finnes allerede en del slike, også i regi av frivillige organisasjoner.
Organisasjonenes rammevilkår for gjeldsrådgivning er de samme som for
annet arbeid organisasjonene driver for vanskeligstilte.
Mange som sliter med gjeld har også andre problemer,
knyttet til blant annet helse, rusmiddelmisbruk eller manglende
tilknytning til arbeidslivet. Mange med gjeldsproblemer vil derfor,
parallelt med håndtering av gjeld, ha behov for helsetjenester,
sosialfaglig oppfølging, arbeidsrettet bistand mv. Dette krever
samarbeid mellom ulike instanser, og dette vil vanskelig kunne ivaretas
for en gjeldsrådgivningstjeneste i privat eller frivillig regi.
Regjeringen vil derfor prioritere å sikre kvaliteten i de offentlige
økonomirådgivningstjenestene. Dette er ikke til hinder for et samarbeid
med organisasjoner i dette arbeidet. Organisasjonene kan ha tettere
kontakt med enkeltpersoner, og blant annet fange opp de som har
problemer på et tidligere tidspunkt enn de av eget initiativ kontakter
det offentlige tilbudet. Organisasjoner kan for eksempel også ha
en rolle som medhjelper i direkte kontakt mellom skyldner og kreditorer
dersom den enkelte ønsker dette.
VIII.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om styrking
av ordningen med fri rettshjelp.
Regjeringen er særlig opptatt av rettssikkerheten for
de som er aller vanskeligst stilt og for de med særskilte rettshjelpsbehov.
Regjeringens målsetting med fremtidens rettshjelpsordning er at
den skal bidra til en effektiv og god avklaring av juridiske problemer og
konflikter på et tidligst mulig tidspunkt.
I St.meld. nr. 26 (2008–2009) Om offentleg rettshjelp
(rettshjelpsmeldingen) tok Regjeringen til orde for en forbedring
av rettshjelpsordningen slik at flere kan få raskere og bedre rettshjelp.
På denne bakgrunn ble et prosjekt med førstelinjerettshjelp prøvd
ut i kommuner i Buskerud, Rogaland og i Lindesnes-regionen i perioden
2010-2012. Prosjektet innebar en førstelinjetjeneste der alle innbyggerne
kunne få gratis juridisk bistand hos advokat eller privat rettshjelper.
Oxford Research har evaluert prosjektet, og avleverte evalueringsrapport
til Justis- og beredskapsdepartementet ultimo april 2013.
I rettshjelpsmeldingen anbefalte Regjeringen
flere endringer i rettshjelpsregelverket. Det ble tatt til orde
for å oppjustere inntektsgrensene slik at flere omfattes av ordningen.
Det ble også foreslått å utvide ordningen med enkelte nye saksområder
som har særlig stor velferdsmessig betydning. Samtidig ble en ny,
gradert egenandelsmodell der rettshjelpsmottakeren betaler en prosentandel
av sakens kostnader anbefalt, mens de som tjener minst og er uten
formue fortsatt ikke skal betale egenandel.
Førstelinjerettshjelpen og den øvrige oppfølgingen
av stortingsmeldingen skal ses i sammenheng. Justis- og beredskapsdepartementet
skal gjennomgå resultatene av førstelinjeprosjektet og deretter
vurdere hvordan forslagene i stortingsmeldingen kan følges opp videre.
IX.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å øke kontantstøtten til å gjelde frem til barnet er 3 år.
Fra 1. august 2012 gis det bare kontantstøtte
til barn i alderen 13 til 23 måneder. To-åringene får ikke lenger
kontantstøtte.
Regjeringen ser det ikke som aktuell politikk
å gjeninnføre kontantstøtten for to-åringer. Kontantstøtten slik
den var utformet bidro til at noen kvinner trakk seg ut av arbeidslivet
for en kortere eller noe lengre periode. Dette kan isolert sett
ha ført til reduserte inntekter og økt forekomst av lavinntekt blant disse
familiene.
Selv om de sosiale forskjellene i barnehagebruk er
mindre i dag enn tidligere, er det fremdeles slik at barna fra familier
der foreldrene har lav utdanning eller er født i et annet land enn
Norge, går litt sjeldnere i barnehagen enn andre grupper. Nettopp
for disse barna gir barnehage en positiv utvikling, ikke minst i språksammenheng.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 11. juni 2013
Robert Eriksson |
Thor Erik Forsberg |
leder |
ordfører |