Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 26 (1999–2000)
ga Stortinget sitt samtykke til delvis bompengefinansiert utbygging
av E6 og E18 i Østfold, inkl. tiltak på eksisterende E18 og sideveger
langs E18. Det ble ikke tatt stilling til framdriften på utbyggingen.
Samferdselsdepartementet forutsatte at dette ville bli vurdert i forbindelse
med kommende revisjoner av Nasjonal transportplan og ved behandlingen
av de årlige statsbudsjetter. Utbyggingen har siden vært lagt fram
for Stortinget i flere omganger.
I proposisjonen legger Samferdselsdepartementet
nå fram et samlet opplegg for sluttføring av Østfoldpakka. Her inngår
utbygging og finansiering av E18 på strekningene Riksgrensen–Ørje
og Knapstad–Retvet, inkl. gjenstående finansiering av tiltak på
eksisterende E18 og sideveger langs E18 i Østfold (sidevegstiltak).
Det legges opp til anleggsstart på strekningen Knapstad–Retvet
i løpet av 2013 og på strekningen Riksgrensen–Ørje i 2014. Begge
strekningene ventes åpnet for trafikk i 2016. Dette er de to siste
strekningene som inngår i utbyggingen av E18 i Østfoldpakka. Det
er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte opplegget, jf. punkt
4 i proposisjonen.
I punkt 2 i proposisjonen gis det en status
for utbyggingen av E6 og E18 i Østfold, og i punkt 3 en omtale av
den samlede utbyggingen av E18 i Østfold og strekningene Riksgrensen–Ørje
og Knapstad–Retvet.
E6 gjennom Østfold sto ferdig som firefelts
veg i 2008. Bompengeinnkrevingen på E6 startet i 2001. I forbindelse
med behandlingen av opplegget for utbygging og finansiering av prosjektet E18
Krosby–Knapstad ble det vedtatt å forlenge innkrevingsperioden fra
15 til 20 år både på E6 og E18, jf. St.prp. nr. 79 (2006–2007).
Videre utbygging av E18 gjennom Østfold ble behandlet
i forbindelse med Nasjonal transportplan 2002–2011 og 2006–2015.
Stortinget har senere sluttet seg til ulike opplegg for forsering av
enkeltprosjekter i forhold til det som har vært lagt til grunn i
Nasjonal transportplan og tilhørende handlingsprogram.
I tråd med St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan
2010–2019 har Stortinget sluttet seg til et opplegg for utbygging
og finansiering av strekningen Melleby–Momarken, jf. Prop. 131 S
(2010–2011). Strekningen er nå under bygging, med planlagt åpning
for trafikk sommeren 2014.
I St.meld. nr. 16 (2008–2009) ble det også lagt opp
til anleggsstart på strekningen Knapstad–Retvet i Østfold og Akershus
i første fireårsperiode, med fullføring i siste seksårsperiode.
Strekningen E18 Riksgrensen–Ørje var ikke omtalt. I Meld. St. 26
(2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 legges det opp til
anleggsstart på begge prosjektene i første fireårsperiode, ev. i 2013
for Knapstad–Retvet, med fullfinansiering i siste seksårsperiode.
Strekningen Riksgrensen–Ørje ligger i Marker kommune,
og er på 6,4 km. Fra Riksgrensen til Ørje sentrum er vegen planlagt
i ny trasé. Gjennom Ørje sentrum vil vegen følge dagens trasé. Hele
strekningen bygges som tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.
Utbyggingen vil gi bedre framkommelighet, trafikksikkerhet
og miljøforhold langs vegen, samt føre til en mer ensartet standard
på E18 gjennom Østfold.
Omregnet til 2013-prisnivå er styringsrammen 720
mill. kroner og kostnadsrammen 790 mill. kroner. Styringsramme og
kostnadsramme er inkl. økt merverdiavgift som følge av oppheving av
vegfritaket fra 1. januar 2013.
Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til
-290 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er beregnet til -0,5.
Strekningen Knapstad–Retvet ligger i Hobøl og Ski
kommuner. På den 6,2 km lange strekningen fra Knapstad til Retvet
er det planlagt å bygge firefelts veg med midtrekkverk. Strekningen bygges
i sin helhet i ny trasé.
Utbyggingen vil gi bedre framkommelighet, trafikksikkerhet
og miljøforhold langs vegen, samt føre til en mer ensartet standard
på E18 gjennom Østfold.
Omregnet til 2013-prisnivå er styringsrammen 1 350
mill. kroner og kostnadsrammen 1 470 mill. kroner. Styringsrammen
og kostnadsrammen er inkl. økt merverdiavgift som følge av oppheving
vegfritaket fra 1. januar 2013.
Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til
-190 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er beregnet til -0,2.
Bompengeinnkrevingen på delstrekningene Riksgrensen–Ørje
og Knapstad–Retvet forutsettes startet opp etter at utbyggingen
av strekningene er fullført. På disse strekningene er det forutsatt
tovegs innkreving både på ny og gammel E18. Det er forutsatt etablert
et bomsnitt øst for Ørje og et vest for Elvestad.
I eksisterende bomstasjoner ved Brennemoen/ Slitu
og Dalen/Fossum, samt på E6, skal innkrevingen opphøre i 2021 som
tidligere forutsatt. I de nye bomstasjonene er det lagt opp til
15 års innkreving i hver stasjon. Dette innebærer bompengeinnkreving
i to eller flere snitt i perioden 2001–2031, til sammen 30 år.
Gjeldende takster og rabattordninger videreføres i
eksisterende bomstasjoner fram til innføring av tovegs automatisk
innkreving fra medio 2014. Det er lagt til grunn at bompengetakstene
som ble presentert i Prop. 131 S (2010–2011), skal gjelde fra 2014.
Forslag til finansieringsplan er vist i tabell
7.1 i proposisjonen.
Finansieringsplan for utbygging
av E18 på strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet*
| | | | Mill. 2013-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlige midler | 30 | 800 | 350 | 1 180 |
Bompenger | 190 | 700 | 0 | 890 |
Sum | 220 | 1 500 | 350 | 2 070 |
* I tillegg kommer 82 mill. kr i bompenger
til sidevegstiltak etter 2014.
Det legges til grunn samme fordeling mellom statlige
midler og bompenger på de to prosjektene. Inkl. kompensasjon for
økt merverdiavgift på om lag 250 mill. kroner gir finansieringsplanen
en statlig andel på om lag 57 pst. og en bompengeandel på om lag
43 pst. Basisforutsetningene er ellers presentert i punkt 7 i proposisjonen.
Punkt 8 i proposisjonen gir en omtale av oppfølging
av Østfoldpakka.
Basert på forutsetningene er det beregnet at bompengeinnkrevingen
vil dekke om lag 5,8 mrd. kroner av investeringskostnadene ved utbygging
av E6 og E18 i Østfold. I tillegg kommer om lag 1,85 mrd. kroner
til å dekke renter og om lag 0,6 mrd. kroner til å dekke innkrevingskostnader
samt kostnader til drift av bompengeselskapet.
Østfold fylkeskommune har gjennom fylkestingets
vedtak av 29. april 2010 utvidet sin garanti for et bompengelån
fra tidligere 2 740 mill. kroner til inntil 2 900 mill. kroner.
Maksimal lånegjeld er beregnet til om lag 2 500 mill. kroner i basisalternativet
og i underkant av 2 800 mill. kroner i det pessimistiske alternativet.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om sluttføring
av Østfoldpakka inkl. utbygging og finansiering av E18 på delstrekningene Riksgrensen–Ørje
og Knapstad–Retvet, vil det bli inngått avtale/tilleggsavtale mellom
Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med vilkårene som er
lagt til grunn i proposisjonen.