Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til tidligere behandlinger av utbygging på
E6 og E18 i Østfold i St. prp. nr. 26 (1999–2000), St. prp. nr.
68 (2001–2002), St. prp. nr. 79 (2006–2007), St.meld. nr. 16 (2008–2009),
Prop. 131 S (2010–2011) og Meld. St. 26 (2012–2013).
Komiteen understreker at ruten
E18 Oslo–Ørje/Riksgrensen og til Stockholm er den nest viktigste
hovedveiforbindelsen til og fra utlandet etter korridor 1 Oslo–Svinesund.
Veien har stor regional viktighet – spesielt for Indre Østfold, men
også gods- og persontrafikken til og fra Sverige, Finland, Baltikum
og Russland.
Komiteen viser til at strekningen
Oslo–Riksgrensen er viktig for både persontransport og næringsliv,
og at nærmere 20 pst. av all internasjonal godstransport til og
fra Norge på veg fraktes på E18 gjennom Østfold.
Komiteen ser med tilfredshet
at det legges opp til anleggsstart på strekningen Knapstad–Retvet i
løpet av 2013, strekningen Riksgrensen–Ørje i 2014 og at begge strekningene
ventes åpnet for trafikk i 2016.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, registrerer at dette er de to siste
strekningene som inngår i utbyggingen av E18 i Østfoldpakka, samt
at det er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte opplegget.
Flertallet ser at det i forbindelse
med behandlingen av opplegget for utbygging og finansiering av prosjektet
E18 Krosby–Knapstad er vedtatt å forlenge innkrevingsperioden fra
15 til 20 år både på E6 og E18, jf. St.prp. nr. 79 (2006–2007).
Utbedring og nybygging av den 58 km lange strekningen
skal nå sluttføres med de to siste strekningene på E18 i Østfold. Flertallet ser dette
som en viktig og nødvendig investering for både trafikksikkerhet
og konkurransekraft.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
det er påkrevd at E18 blir ferdig utbygd som møtefri veg på hele
strekningen Riksgrensen–Vinterbro innen 2020. For å sikre en sammenhengende
utbygging må strekningen fra Retvet i Akershus til Vinterbro i Akershus
igangsettes som opprinnelig planlagt i første del av planperioden. Dette
flertallet viser ellers til sine merknader i Innst. 450
S (2012–2013), jf. Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2024.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er tilfredse
med at E18 gjennom Østfold nå fullføres, og er glad for at man fant
en løsning for traseen videre inn i Akershus slik at man slipper
en midlertidig tilkobling. Disse medlemmer vil vise
til at den siste strekningen frem til Vinterbro planlegges videre,
og er prioritert for utbygging i siste seksårsperiode i Nasjonal
transportplan 2014–2023. Man vil da ha en sammenhengende ny E18
fra svenskegrensa til Vinterbro når også den strekningen står ferdig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til sin protokolltilførsel fra komitémøte 10. juni 2013 vedrørende
kort behandlingstid av saker i innspurten av sesjonen:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viste
til sin protokolltilførsel i møte 6. juni 2013:
«Protokolltilførsel:
Medlemmene fra Fremskrittspartiet foreslo utsettelse av saken til
høstsesjon 2013 med bakgrunn i kort behandlingstid i innværende
vårsesjon.»»
Disse medlemmer har merket seg
at saken gjelder nok en behandling av utbygging og finansiering
av «Østfoldpakka», der det «foreløpige» finansieringsopplegget ble
lagt frem for Stortinget i Prop. 131 S (2010–2011). Østfoldpakken
omfatter modernisering av hhv. E6 og E18 blant landets viktigste
veier og veiforbindelser til/fra Sverige.
Disse medlemmer har videre merket
seg at omfanget på alle tiltakene er på 11 250 mill. 2013-kroner,
og at av dette skal hele 5 800 mill. kroner finansieres med bompenger.
I proposisjonen opplyses det at bilistene i tillegg skal betale
1 850 mill. kroner for å dekke renter og ca. 600 mill. kroner for
å dekke innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet.
Samlet blir ekstraregningen til bilistene for
å bidra til finansiering av Østfoldpakka på hele 8 250 mill. kroner. Disse
medlemmer har merket seg at kostnadene for bilistene for
å bidra til finansieringen gjennom bompenger blir på hele 2 450
mill. kroner som tilsvarer et finansieringstillegg på 42 pst. Som
Fremskrittspartiet mange ganger har påpekt er kjøp av vei på avbetaling
gjennom påtvunget bompengefinansiering svært dyrt for bilistene.
Disse medlemmer minner om at
Fremskrittspartiet mener staten skal eie, drive og finansiere riks-
og fylkesveinettet. Disse medlemmer viser til at
bilistene i 2013 betaler ca. 55 mrd. kroner i skatt og avgift på
bil og bilbruk. Av dette brukes 17,8 mrd. kroner til veiformål over
Samferdselsdepartementets budsjett. Disse medlemmer konstaterer
at bilistene gjennom bompengefinansiering tvinges til å betale regningen
for bil og bilbruk for andre gang.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative forslag til Nasjonal transportplan for 2014–2023, jf.
Innst. 450 S (2012–2013), og som innebærer en utvidet økonomisk
ramme for investering og drift innenfor samferdselsområdet på 455
mrd. kroner i løpet av 10 år og som ikke viderefører regjeringens
omfattende bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer viser til svar
datert 12. juni 2013 fra Samferdselsdepartementet på spørsmål stilt
av disse medlemmer gjennom komiteen. Svaret vedlegges som trykt
bilag. Disse medlemmer viser til at Stortinget i Prop.
131 S (2010–2011) behandler foreløpig finansieringsplan for Østfoldpakka.
Som svaret viser, har kostnadene omregnet i 2013-kroner økt med
ca.1 000 mill. kroner. Av dette dekkes 310 mill. kroner gjennom
bompenger. Disse medlemmer har også merket seg fra
svaret at renter og innkrevingskostnader ikke er økt fra første
til andre proposisjon. Disse medlemmer peker igjen
på at denne regningen som betales av bilistene, fortsatt er svært
høy med hele 2 450 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i sluttføring av Østfoldpakka
og utbygging av E18 på strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet
bygges som omtalt i Prop. 176 S (2012–2013). Stortinget samtykker
videre i at prosjektet i sin helhet finansieres av staten. Stortinget
ber regjeringen sørge for nødvendig forskuttering av midler for å
holde planlagt fremdrift, og at endelig finansiering legges inn
i sluttsalderingen for budsjettet for 2013.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke viktigheten av å
få realisert hele E18 mellom Vinterbro og svenskegrensen, og er
kritiske til at dette har blitt gjort stykkevis og delt, som har gjort
at prosjektet både har tatt mye lenger tid og at det har blitt mye
dyrere enn nødvendig.
Disse medlemmer viser til Smaalenenes
avis lørdag 8. juni 2013, hvor det står i avisens leder: «E18 blir
aldri ferdigstilt». Disse medlemmer deler synet på
at E18 har blitt en lærebok i kortsiktig tenkning og hvordan man
sløser med våre skatteinntekter, både over statsbudsjett og med
bompenger.
Disse medlemmer viser også til
at første kommunestyrebehandling i Indre Østfold om forsering av
E18 i Østfold med bompenger ble behandlet allerede i 1989. Disse
medlemmer registrerer at «forsert utbygging» til i dag har
tatt 24 år, og hele 27 år i 2016 da strekningene forventes ferdigstilt.
Det er all grunn til å minne om at tidligere senterpartileder Haga
i valgkampen 2005 lovet ferdigstillelse i 2009.
Disse medlemmer understreker
at E18 mellom Lundeby og Ørje allerede er blitt for smal og ikke
tilfredsstiller dagens krav. En rekke broer og strekninger må utvides.
Veien må gjøres om fra tofelts til tofelts med forbikjøringsfelt
og midtdeler, noe som det rapporteres er dyrere enn om det hadde
blitt bygget firefeltsvei.
Disse medlemmer mener at utbyggingen
av E18 gjennom Indre Østfold er et eksempel på hvordan man ikke
skal planlegge og bygge for fremtiden.
Disse medlemmer mener firefeltsvei
på hele strekningen Oslo–Riksgrensen hadde vært å bygge for fremtiden. Disse
medlemmer vil i stedet for stykkevis og dyrt, ha helhetlig,
raskere og fortløpende bygging med avklart finansiering og på den
måten sikre mer vei for pengene. Innenfor dette området er det behov
for nye og mer moderne løsninger.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker at
eksisterende tofelts- og trefeltsstrekninger på hele E18 Oslo–Ørje/Riksgrensen
utbedres til firefeltsvei, og viser til at Høyre tidligere har foreslått
å bygge dette ut som et helhetlig OPS-prosjekt. Disse medlemmer mener
at trafikkveksten på strekningen tilsier at veien burde vært bygget
med bedre standard enn det regjeringen har lagt opp til på deler
av strekningen, som nå for Ørje–Riksgrensen.
Disse medlemmer vil peke på at
første vedtak om utbygging av E18 øst for Oslo ble vedtatt første
gang for 20–25 år siden, og at det fortsatt er altfor lenge igjen
til strekningen vil stå ferdig. Disse medlemmer vil
påpeke at med Høyres løsninger hadde hele veien stått ferdig i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
under behandling av denne siste saken i utbyggingsløpet påpeke det
meget uheldige i at utretting av tilførselsvei fv. 115 fra Vamma
og etablering av rasteplass ved Smaalenene Bru, som begge var med
i det opprinnelige budsjettet for finansieringen av delprosjektene Sekkelsten–Knapstad,
ikke er tatt med fra regjeringen i foreliggende forslag.
Flertallet viser til at kommunene
i området mener at E18 gjennom Østfold ikke kan anses som fullstendig
ferdigstilt før disse delprosjektene er fullført.
Flertallet har også registrert
at delprosjektene Sekkelsten–Knapstad ble sluttført 150 mill. kroner
under budsjett, og at kommunene uttrykker det naturlig at nødvendig
beløp på inntil 90 mill. kroner burde vært lagt inn som statlig
tilleggsfinansiering i delprosjektet Knapstad–Retvet.
Flertallet vil påpeke at utretting
av tilførselsvei fv. 115 fra Vamma og etablering av rasteplass ved
Smaalenene Bru, som begge var med i det opprinnelige budsjettet
for finansieringen av delprosjektene Sekkelsten–Knapstad, ikke er tatt
med i Prop. 176 S (2012–2013). Flertallet mener E18
gjennom Østfold ikke kan anses som fullstendig ferdigstilt før disse
delprosjektene er fullført.
Flertallet ber regjeringen komme
tilbake til saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2014.