Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 26 (1999–2000)
ga Stortinget sitt samtykke til delvis bompengefinansiert utbygging
av E6 og E18 i Østfold, inkl. tiltak på eksisterende E18 og sideveger
langs E18. Det ble ikke tatt stilling til framdriften på utbyggingen.
Samferdselsdepartementet forutsatte at dette ville bli vurdert i forbindelse
med kommende revisjoner av Nasjonal transportplan og ved behandlingen
av de årlige statsbudsjetter. Utbyggingen har siden vært lagt fram
for Stortinget i flere omganger.
I proposisjonen legger Samferdselsdepartementet
nå fram et samlet opplegg for sluttføring av Østfoldpakka. Her inngår
utbygging og finansiering av E18 på strekningene Riksgrensen–Ørje
og Knapstad–Retvet, inkl. gjenstående finansiering av tiltak på
eksisterende E18 og sideveger langs E18 i Østfold (sidevegstiltak).
Det legges opp til anleggsstart på strekningen Knapstad–Retvet
i løpet av 2013 og på strekningen Riksgrensen–Ørje i 2014. Begge
strekningene ventes åpnet for trafikk i 2016. Dette er de to siste
strekningene som inngår i utbyggingen av E18 i Østfoldpakka. Det
er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte opplegget, jf. punkt
4 i proposisjonen.
I punkt 2 i proposisjonen gis det en status
for utbyggingen av E6 og E18 i Østfold, og i punkt 3 en omtale av
den samlede utbyggingen av E18 i Østfold og strekningene Riksgrensen–Ørje
og Knapstad–Retvet.
E6 gjennom Østfold sto ferdig som firefelts
veg i 2008. Bompengeinnkrevingen på E6 startet i 2001. I forbindelse
med behandlingen av opplegget for utbygging og finansiering av prosjektet E18
Krosby–Knapstad ble det vedtatt å forlenge innkrevingsperioden fra
15 til 20 år både på E6 og E18, jf. St.prp. nr. 79 (2006–2007).
Videre utbygging av E18 gjennom Østfold ble behandlet
i forbindelse med Nasjonal transportplan 2002–2011 og 2006–2015.
Stortinget har senere sluttet seg til ulike opplegg for forsering av
enkeltprosjekter i forhold til det som har vært lagt til grunn i
Nasjonal transportplan og tilhørende handlingsprogram.
I tråd med St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan
2010–2019 har Stortinget sluttet seg til et opplegg for utbygging
og finansiering av strekningen Melleby–Momarken, jf. Prop. 131 S
(2010–2011). Strekningen er nå under bygging, med planlagt åpning
for trafikk sommeren 2014.
I St.meld. nr. 16 (2008–2009) ble det også lagt opp
til anleggsstart på strekningen Knapstad–Retvet i Østfold og Akershus
i første fireårsperiode, med fullføring i siste seksårsperiode.
Strekningen E18 Riksgrensen–Ørje var ikke omtalt. I Meld. St. 26
(2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 legges det opp til
anleggsstart på begge prosjektene i første fireårsperiode, ev. i 2013
for Knapstad–Retvet, med fullfinansiering i siste seksårsperiode.
Strekningen Riksgrensen–Ørje ligger i Marker kommune,
og er på 6,4 km. Fra Riksgrensen til Ørje sentrum er vegen planlagt
i ny trasé. Gjennom Ørje sentrum vil vegen følge dagens trasé. Hele
strekningen bygges som tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.
Utbyggingen vil gi bedre framkommelighet, trafikksikkerhet
og miljøforhold langs vegen, samt føre til en mer ensartet standard
på E18 gjennom Østfold.
Omregnet til 2013-prisnivå er styringsrammen 720
mill. kroner og kostnadsrammen 790 mill. kroner. Styringsramme og
kostnadsramme er inkl. økt merverdiavgift som følge av oppheving av
vegfritaket fra 1. januar 2013.
Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til
-290 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er beregnet til -0,5.
Strekningen Knapstad–Retvet ligger i Hobøl og Ski
kommuner. På den 6,2 km lange strekningen fra Knapstad til Retvet
er det planlagt å bygge firefelts veg med midtrekkverk. Strekningen bygges
i sin helhet i ny trasé.
Utbyggingen vil gi bedre framkommelighet, trafikksikkerhet
og miljøforhold langs vegen, samt føre til en mer ensartet standard
på E18 gjennom Østfold.
Omregnet til 2013-prisnivå er styringsrammen 1 350
mill. kroner og kostnadsrammen 1 470 mill. kroner. Styringsrammen
og kostnadsrammen er inkl. økt merverdiavgift som følge av oppheving
vegfritaket fra 1. januar 2013.
Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til
-190 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er beregnet til -0,2.
Bompengeinnkrevingen på delstrekningene Riksgrensen–Ørje
og Knapstad–Retvet forutsettes startet opp etter at utbyggingen
av strekningene er fullført. På disse strekningene er det forutsatt
tovegs innkreving både på ny og gammel E18. Det er forutsatt etablert
et bomsnitt øst for Ørje og et vest for Elvestad.
I eksisterende bomstasjoner ved Brennemoen/ Slitu
og Dalen/Fossum, samt på E6, skal innkrevingen opphøre i 2021 som
tidligere forutsatt. I de nye bomstasjonene er det lagt opp til
15 års innkreving i hver stasjon. Dette innebærer bompengeinnkreving
i to eller flere snitt i perioden 2001–2031, til sammen 30 år.
Gjeldende takster og rabattordninger videreføres i
eksisterende bomstasjoner fram til innføring av tovegs automatisk
innkreving fra medio 2014. Det er lagt til grunn at bompengetakstene
som ble presentert i Prop. 131 S (2010–2011), skal gjelde fra 2014.
Forslag til finansieringsplan er vist i tabell
7.1 i proposisjonen.
Finansieringsplan for utbygging
av E18 på strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet*
| | | | Mill. 2013-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlige midler | 30 | 800 | 350 | 1 180 |
Bompenger | 190 | 700 | 0 | 890 |
Sum | 220 | 1 500 | 350 | 2 070 |
* I tillegg kommer 82 mill. kr i bompenger
til sidevegstiltak etter 2014.
Det legges til grunn samme fordeling mellom statlige
midler og bompenger på de to prosjektene. Inkl. kompensasjon for
økt merverdiavgift på om lag 250 mill. kroner gir finansieringsplanen
en statlig andel på om lag 57 pst. og en bompengeandel på om lag
43 pst. Basisforutsetningene er ellers presentert i punkt 7 i proposisjonen.
Punkt 8 i proposisjonen gir en omtale av oppfølging
av Østfoldpakka.
Basert på forutsetningene er det beregnet at bompengeinnkrevingen
vil dekke om lag 5,8 mrd. kroner av investeringskostnadene ved utbygging
av E6 og E18 i Østfold. I tillegg kommer om lag 1,85 mrd. kroner
til å dekke renter og om lag 0,6 mrd. kroner til å dekke innkrevingskostnader
samt kostnader til drift av bompengeselskapet.
Østfold fylkeskommune har gjennom fylkestingets
vedtak av 29. april 2010 utvidet sin garanti for et bompengelån
fra tidligere 2 740 mill. kroner til inntil 2 900 mill. kroner.
Maksimal lånegjeld er beregnet til om lag 2 500 mill. kroner i basisalternativet
og i underkant av 2 800 mill. kroner i det pessimistiske alternativet.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om sluttføring
av Østfoldpakka inkl. utbygging og finansiering av E18 på delstrekningene Riksgrensen–Ørje
og Knapstad–Retvet, vil det bli inngått avtale/tilleggsavtale mellom
Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med vilkårene som er
lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til tidligere behandlinger av utbygging på
E6 og E18 i Østfold i St. prp. nr. 26 (1999–2000), St. prp. nr.
68 (2001–2002), St. prp. nr. 79 (2006–2007), St.meld. nr. 16 (2008–2009),
Prop. 131 S (2010–2011) og Meld. St. 26 (2012–2013).
Komiteen understreker at ruten
E18 Oslo–Ørje/Riksgrensen og til Stockholm er den nest viktigste
hovedveiforbindelsen til og fra utlandet etter korridor 1 Oslo–Svinesund.
Veien har stor regional viktighet – spesielt for Indre Østfold, men
også gods- og persontrafikken til og fra Sverige, Finland, Baltikum
og Russland.
Komiteen viser til at strekningen
Oslo–Riksgrensen er viktig for både persontransport og næringsliv,
og at nærmere 20 pst. av all internasjonal godstransport til og
fra Norge på veg fraktes på E18 gjennom Østfold.
Komiteen ser med tilfredshet
at det legges opp til anleggsstart på strekningen Knapstad–Retvet i
løpet av 2013, strekningen Riksgrensen–Ørje i 2014 og at begge strekningene
ventes åpnet for trafikk i 2016.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, registrerer at dette er de to siste
strekningene som inngår i utbyggingen av E18 i Østfoldpakka, samt
at det er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte opplegget.
Flertallet ser at det i forbindelse
med behandlingen av opplegget for utbygging og finansiering av prosjektet
E18 Krosby–Knapstad er vedtatt å forlenge innkrevingsperioden fra
15 til 20 år både på E6 og E18, jf. St.prp. nr. 79 (2006–2007).
Utbedring og nybygging av den 58 km lange strekningen
skal nå sluttføres med de to siste strekningene på E18 i Østfold. Flertallet ser dette
som en viktig og nødvendig investering for både trafikksikkerhet
og konkurransekraft.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
det er påkrevd at E18 blir ferdig utbygd som møtefri veg på hele
strekningen Riksgrensen–Vinterbro innen 2020. For å sikre en sammenhengende
utbygging må strekningen fra Retvet i Akershus til Vinterbro i Akershus
igangsettes som opprinnelig planlagt i første del av planperioden. Dette
flertallet viser ellers til sine merknader i Innst. 450
S (2012–2013), jf. Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2024.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er tilfredse
med at E18 gjennom Østfold nå fullføres, og er glad for at man fant
en løsning for traseen videre inn i Akershus slik at man slipper
en midlertidig tilkobling. Disse medlemmer vil vise
til at den siste strekningen frem til Vinterbro planlegges videre,
og er prioritert for utbygging i siste seksårsperiode i Nasjonal
transportplan 2014–2023. Man vil da ha en sammenhengende ny E18
fra svenskegrensa til Vinterbro når også den strekningen står ferdig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til sin protokolltilførsel fra komitémøte 10. juni 2013 vedrørende
kort behandlingstid av saker i innspurten av sesjonen:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viste
til sin protokolltilførsel i møte 6. juni 2013:
«Protokolltilførsel:
Medlemmene fra Fremskrittspartiet foreslo utsettelse av saken til
høstsesjon 2013 med bakgrunn i kort behandlingstid i innværende
vårsesjon.»»
Disse medlemmer har merket seg
at saken gjelder nok en behandling av utbygging og finansiering
av «Østfoldpakka», der det «foreløpige» finansieringsopplegget ble
lagt frem for Stortinget i Prop. 131 S (2010–2011). Østfoldpakken
omfatter modernisering av hhv. E6 og E18 blant landets viktigste
veier og veiforbindelser til/fra Sverige.
Disse medlemmer har videre merket
seg at omfanget på alle tiltakene er på 11 250 mill. 2013-kroner,
og at av dette skal hele 5 800 mill. kroner finansieres med bompenger.
I proposisjonen opplyses det at bilistene i tillegg skal betale
1 850 mill. kroner for å dekke renter og ca. 600 mill. kroner for
å dekke innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet.
Samlet blir ekstraregningen til bilistene for
å bidra til finansiering av Østfoldpakka på hele 8 250 mill. kroner. Disse
medlemmer har merket seg at kostnadene for bilistene for
å bidra til finansieringen gjennom bompenger blir på hele 2 450
mill. kroner som tilsvarer et finansieringstillegg på 42 pst. Som
Fremskrittspartiet mange ganger har påpekt er kjøp av vei på avbetaling
gjennom påtvunget bompengefinansiering svært dyrt for bilistene.
Disse medlemmer minner om at
Fremskrittspartiet mener staten skal eie, drive og finansiere riks-
og fylkesveinettet. Disse medlemmer viser til at
bilistene i 2013 betaler ca. 55 mrd. kroner i skatt og avgift på
bil og bilbruk. Av dette brukes 17,8 mrd. kroner til veiformål over
Samferdselsdepartementets budsjett. Disse medlemmer konstaterer
at bilistene gjennom bompengefinansiering tvinges til å betale regningen
for bil og bilbruk for andre gang.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative forslag til Nasjonal transportplan for 2014–2023, jf.
Innst. 450 S (2012–2013), og som innebærer en utvidet økonomisk
ramme for investering og drift innenfor samferdselsområdet på 455
mrd. kroner i løpet av 10 år og som ikke viderefører regjeringens
omfattende bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer viser til svar
datert 12. juni 2013 fra Samferdselsdepartementet på spørsmål stilt
av disse medlemmer gjennom komiteen. Svaret vedlegges som trykt
bilag. Disse medlemmer viser til at Stortinget i Prop.
131 S (2010–2011) behandler foreløpig finansieringsplan for Østfoldpakka.
Som svaret viser, har kostnadene omregnet i 2013-kroner økt med
ca.1 000 mill. kroner. Av dette dekkes 310 mill. kroner gjennom
bompenger. Disse medlemmer har også merket seg fra
svaret at renter og innkrevingskostnader ikke er økt fra første
til andre proposisjon. Disse medlemmer peker igjen
på at denne regningen som betales av bilistene, fortsatt er svært
høy med hele 2 450 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i sluttføring av Østfoldpakka
og utbygging av E18 på strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet
bygges som omtalt i Prop. 176 S (2012–2013). Stortinget samtykker
videre i at prosjektet i sin helhet finansieres av staten. Stortinget
ber regjeringen sørge for nødvendig forskuttering av midler for å
holde planlagt fremdrift, og at endelig finansiering legges inn
i sluttsalderingen for budsjettet for 2013.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke viktigheten av å
få realisert hele E18 mellom Vinterbro og svenskegrensen, og er
kritiske til at dette har blitt gjort stykkevis og delt, som har gjort
at prosjektet både har tatt mye lenger tid og at det har blitt mye
dyrere enn nødvendig.
Disse medlemmer viser til Smaalenenes
avis lørdag 8. juni 2013, hvor det står i avisens leder: «E18 blir
aldri ferdigstilt». Disse medlemmer deler synet på
at E18 har blitt en lærebok i kortsiktig tenkning og hvordan man
sløser med våre skatteinntekter, både over statsbudsjett og med
bompenger.
Disse medlemmer viser også til
at første kommunestyrebehandling i Indre Østfold om forsering av
E18 i Østfold med bompenger ble behandlet allerede i 1989. Disse
medlemmer registrerer at «forsert utbygging» til i dag har
tatt 24 år, og hele 27 år i 2016 da strekningene forventes ferdigstilt.
Det er all grunn til å minne om at tidligere senterpartileder Haga
i valgkampen 2005 lovet ferdigstillelse i 2009.
Disse medlemmer understreker
at E18 mellom Lundeby og Ørje allerede er blitt for smal og ikke
tilfredsstiller dagens krav. En rekke broer og strekninger må utvides.
Veien må gjøres om fra tofelts til tofelts med forbikjøringsfelt
og midtdeler, noe som det rapporteres er dyrere enn om det hadde
blitt bygget firefeltsvei.
Disse medlemmer mener at utbyggingen
av E18 gjennom Indre Østfold er et eksempel på hvordan man ikke
skal planlegge og bygge for fremtiden.
Disse medlemmer mener firefeltsvei
på hele strekningen Oslo–Riksgrensen hadde vært å bygge for fremtiden. Disse
medlemmer vil i stedet for stykkevis og dyrt, ha helhetlig,
raskere og fortløpende bygging med avklart finansiering og på den
måten sikre mer vei for pengene. Innenfor dette området er det behov
for nye og mer moderne løsninger.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker at
eksisterende tofelts- og trefeltsstrekninger på hele E18 Oslo–Ørje/Riksgrensen
utbedres til firefeltsvei, og viser til at Høyre tidligere har foreslått
å bygge dette ut som et helhetlig OPS-prosjekt. Disse medlemmer mener
at trafikkveksten på strekningen tilsier at veien burde vært bygget
med bedre standard enn det regjeringen har lagt opp til på deler
av strekningen, som nå for Ørje–Riksgrensen.
Disse medlemmer vil peke på at
første vedtak om utbygging av E18 øst for Oslo ble vedtatt første
gang for 20–25 år siden, og at det fortsatt er altfor lenge igjen
til strekningen vil stå ferdig. Disse medlemmer vil
påpeke at med Høyres løsninger hadde hele veien stått ferdig i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
under behandling av denne siste saken i utbyggingsløpet påpeke det
meget uheldige i at utretting av tilførselsvei fv. 115 fra Vamma
og etablering av rasteplass ved Smaalenene Bru, som begge var med
i det opprinnelige budsjettet for finansieringen av delprosjektene Sekkelsten–Knapstad,
ikke er tatt med fra regjeringen i foreliggende forslag.
Flertallet viser til at kommunene
i området mener at E18 gjennom Østfold ikke kan anses som fullstendig
ferdigstilt før disse delprosjektene er fullført.
Flertallet har også registrert
at delprosjektene Sekkelsten–Knapstad ble sluttført 150 mill. kroner
under budsjett, og at kommunene uttrykker det naturlig at nødvendig
beløp på inntil 90 mill. kroner burde vært lagt inn som statlig
tilleggsfinansiering i delprosjektet Knapstad–Retvet.
Flertallet vil påpeke at utretting
av tilførselsvei fv. 115 fra Vamma og etablering av rasteplass ved
Smaalenene Bru, som begge var med i det opprinnelige budsjettet
for finansieringen av delprosjektene Sekkelsten–Knapstad, ikke er tatt
med i Prop. 176 S (2012–2013). Flertallet mener E18
gjennom Østfold ikke kan anses som fullstendig ferdigstilt før disse
delprosjektene er fullført.
Flertallet ber regjeringen komme
tilbake til saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2014.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget samtykker i sluttføring av Østfoldpakka
og var utbygging av E18 på strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet
bygges som omtalt i Prop. 176 S (2012–2013). Stortinget samtykker
videre i at prosjektet i sin helhet finansieres av staten. Stortinget
ber regjeringen sørge for nødvendig forskuttering av midler for å
holde planlagt fremdrift, og at endelig finansiering legges inn
i sluttsalderingen for budsjettet for 2013.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får tillatelse
til å ta opp lån og kreve inn bompenger til delvis bompengefinansiering
av utbyggingen av strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet.
Vilkårene fremgår av Prop. 176 S (2012–2013) og Innst. 510 S (2012–2013).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå
avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.
Jeg viser til brev av 11. juni 2013 fra Transport- og
kommunikasjonskomiteen i samband med komiteens behandling av ovennnvnte
stortingsproposisjon.
I proposisjonen vises til foreløpig finansieringsopplegg
lagt frem for Stortinget i Prop. 131 S (2010-2011).
Ber om å få vist forskjellen i foreløpig opplegg (jf.
Prop. 131 S (2010-2011)) og endelig opplegg (jf. Prop. 176 S (2012-2013))
for Østfoldpakke totalt, og for strekningene som omtales i denne proposisjonen:
Totalt investering, bompengebidrag, finansieringskostnader betalt
med bompenger og innkrevingskostnader betalt med bompenger.
Av tabell 6.3 i Prop. 131 S (2010-2011) fremgår foreløpig
finansieringsplan for sluttføring av Østfoldpakka. Basert på forutsetningene
i den proposisjonen var det lagt til grunn at investeringskostnadene
ved utbygging av E6 og E18 i Østfold ville utgjøre til sammen om
lag 9,7 mrd. kr, hvorav om lag 5,2 mrd. kr var forutsatt finansiert
med bompenger. I tillegg var det lagt til grunn om lag 1,7 mrd.
kr i bompenger til å dekke renter og om lag 500 mill. kr til å dekke
innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet.
Beløpene i tabell 6.3 er i 2011-prisnivå.
Av tabell 8.1 i Prop. 176 S (2012-2013) fremgår endelig
forslag til finansieringsplan for sluttføring av Østfoldpakka. Basert
på forutsetningene i denne proposisjonen er det lagt til grunn samlede
investeringskostnader på om lag 11,25 mrd. kr, hvorav om lag 5,8
mrd. kr er forutsatt finansiert med bompenger. I tillegg er det
lagt til grunn om lag 1,85 mrd. kr i bompenger til å dekke renter
og om lag 0,6 mrd. kr til å dekke innkrevingskostnader samt kostnader
til drift av bompengeselskapet. Beløpene i tabell 8.1 er i 2013-prisnivå.
Det er dermed ikke vesentlige avvik mellom de to proposisjonene
når det gjelder renter og innkrevingskostnader samt kostnader til
drift av bompengeselskapet.
I etterfølgende tabell er beløpene i tabellene
6.3 og 8.1 sammenstilt i 2013-prisnivå. Beløpene som er hentet fra
tabell 8.1, er skrevet med fet skrift.
| | | | | | Mill. 2013-kr |
| 2001-2005 | 2006-2009 | 2010-2013 | 2014-2017 | 2018-2023 | SUM |
E6 | | | | | | |
Statlige midler | 650/630 | 580/510 | 90/80 | 0/0 | 0/0 | 1320/1220 |
Bompenger | 1330/1280 | 1 870/1590 | 50/50 | 0/0 | 0/0 | 3250/2920 |
Sum | 1980/1910 | 2 450/2100 | 140/130 | 0/0 | 0/0 | 4570/4140 |
E18 | | | | | | |
Statlige midler | 320/300 | 870/840 | 1550/1580 | 1040/750 | 350/0 | 4130/3470 |
Bompenger | 650/630 | 770/1100 | 320/410 | 810/430 | 0/0 | 2550/2570 |
Sum | 970/930 | 1 640/1940 | 1870/1990 | 1850/1180 | 350/0 | 6680/6040 |
Sum | | | | | | |
Statlige midler | 970/930 | 1 450/1350 | 1640/1660 | 1040/750 | 350/0 | 5450/4690 |
Bompenger | 1980/1910 | 2 640/2690 | 370/460 | 810/430 | 0/0 | 5800/5490 |
Sum | 2950/2840 | 4090/4040 | 2010/2120 | 1850/1180 | 350/0 | 11250/10180 |
I Prop. 131 S (2010-2011) er det for E6 ved
en feil benyttet løpende kroner fra 2006 til 2010 i stedet for indeksregulerte
beløp. I tillegg ble det benyttet en planleggingsindeks for prisvekst
fra 2010 til 2011 på 2,2 pst, mens faktisk prisvekst ble 5,9 pst.
For E6 utgjør derfor differansen ingen reel endring.
I Prop. 131 S (2010-2011) er det også for E18 ved
en feil benyttet løpende kroner fra 2001 til 2009, i tillegg til
at prisindeksen fra 2010 til 2011 er endret fra 2,2 pst. til 5,9
pst. I perioden 2006-2009 var i tillegg en refusjon i 2008 ved en feil
lagt til på bompenger, mens det korrekte var å trekke fra. I Prop.
176 S (2012-2013) er dette rettet. Tallene for E18 i perioden 2010-2013
er tilsvarende de som ble benyttet i Prop. 131 S (2010-2011), med
unntak av at bompenger til strekningen Riksgrensen – Ørje er økt
med 7 mill. kr og en refusjon på 60 mill. kr er innarbeidet. Videre
er statlige midler i perioden 2010-2013 endret i tråd med faktiske
bevilgninger. Dessuten er kostnadsoverslag/styringsrammer for strekningene
Riksgrensen – Ørje og Knapstad – Retvet (tidligere Akershus grense)
endret, bl.a. som følge av økt merverdiavgift etter oppheving av
vegfritaket fra 1. januar 2013.
Finansieringsplanen for utbygging av E18 på strekningene
Riksgrensen – Ørje og Østfoldpakka fremgår av tabell 7.1 i Prop.
176 S (2012-2013). Tabell 6.2 i Prop. 131 (2010-2011) omfatter i
tillegg strekningen Melleby – Momarken. Tabellene er derfor ikke
sammenlignbare.
Østfoldpakka er vedtatt som et samlet opplegg for
delvis bompengefinansiering av E6- og
E18-utbyggingen i Østfold. Innkrevingskostnader
og kostnader til drift av bompengeselskapet er derfor beregnet for
hele pakka og ikke for hver av strekningene.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17. juni 2013
Knut Arild Hareide |
Ingjerd Schou |
leder |
ordfører |