Regjeringen foreslår å fjerne skatteklasse 2
for ektepar, slik at det høyere personfradraget bortfaller.
Personlige skattytere lignes som hovedregel hver
for seg i skatteklasse 1. Ektefeller kan også lignes under ett i
skatteklasse 2 dersom dette samlet sett gir lavere skatt. I skatteklasse
2 er personfradraget dobbelt så høyt som i klasse 1. Skatteklasse
2 vil derfor være en fordel for ektepar der den ene har for lav
inntekt til å få utnyttet sine fradrag fullt ut. Skattefordelen
av dette er opptil 13 200 kroner i 2013. Formålet med skatteklasse
2 har vært å beskatte skattytere med forsørgeransvar noe lempeligere
for å ta hensyn til at forsørgeransvar medfører høyere kostnader.
Skatteklasse 2 for ektepar har flere uheldige virkninger.
Reglene forskjellsbehandler samboerpar og ektepar. En som forsørger
sin samboer, får ikke personfradrag i klasse 2, mens en gift person
i tilsvarende situasjon får det. Støtten til ektepar med én yrkesaktiv
og én yrkespassiv er derfor dårlig tilpasset dagens husholdningssammensetning.
De siste årene har skattesystemet dessuten blitt mer individbasert. Ligning
i klasse 2 svekker også insentivene til arbeid fordi marginalskatten
på arbeid øker for den hjemmeværende. Dette kan gjøre det vanskeligere
å øke den lave yrkesdeltakelsen blant kvinner i innvandrergrupper,
noe som er viktig for å bedre integreringen. Av alle ektepar der eldste
ektefelle var under 61 år som ble lignet i klasse 2 i 2011, bestod
om lag 67 prosent av minst én innvandrer. Til sammenligning var denne
andelen om lag 20 prosent i 1993. Mange av innvandrerekteparene
som lignes i klasse 2, kommer fra EU-land i Øst-Europa. En del av disse
har trolig ektefellen i hjemlandet.
Forslaget om å fjerne skatteklasse 2 for ektepar vil
styrke insentivene til arbeid, bedre integrering og likestilling,
redusere muligheten for eksport av velferdsytelser og være et langsiktig bidrag
til jevnere inntektsfordeling. Det vil også føre til økt likebehandling
av gifte og samboere og dermed bidra til å oppfylle Stortingets
anmodningsvedtak om økt skattemessig likebehandling av ektefeller
og samboere, jf. Innst. O. nr. 10 (2006–2007).
Skattytere bosatt i Nord-Troms og Finnmark som
skattlegges i klasse 2, får et dobbelt finnmarksfradrag. For disse
er fordelen ved klasse 2 15 200 kroner i 2013. Fjerning av klasse
2 innebærer at også det høyere finnmarksfradraget bortfaller.
Forslaget anslås å øke provenyet med 1 045 mill. kroner
påløpt i 2014. Om lag 141 000 ektepar vil bli berørt. Mange av disse
ekteparene har kommet inn under klasse 2 etter omleggingen av pensjonskattereglene
i 2011, selv om den ene ektefellen ikke forsørger den andre.
Det foreslås samtidig å øke den særskilte satsen i
minste pensjonsnivå med 20 000 kroner, jf. Prop. 1 S (2013–2014)
Arbeidsdepartementet.
Departementet viser til forslag til endringer
i skatteloven §§ 15-4 og 15-5. Forslaget forutsetter også tilpasninger
i Stortingets skattevedtak § 3-1 om toppskatt og § 6-3 om personfradrag. Det
foreslås at endringene trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2014.
Regjeringen Stoltenberg II foreslo å avvikle skatteklasse
2 for ektepar.
Hovedregelen er at hver skattyter skattlegges
for seg i klasse 1. Ektefeller kan også lignes sammen i skatteklasse
2 dersom dette samlet sett gir lavere skatt. I skatteklasse 2 er
personfradraget dobbelt så høyt som i klasse 1. Å bli lignet i klasse
2 er skattemessig gunstig hvis den ene ektefellen har for lav inntekt
til å få utnyttet sitt eget personfradrag fullt ut. Formålet med
skatteklasse 2 har vært å beskatte skattytere som forsørger hjemmeværende
ektefelle, noe lempeligere.
Ordningen med klasse 2 medfører at ektefellen som
har inntekt, får lavere skatt enn andre skatteytere fordi den andre
ektefellen ikke har inntekt. Regjeringen deler vurderingen til regjeringen
Stoltenberg II om at det er lite målrettet med skattefordeler til
ektepar der den ene ektefellen av ulike grunner velger å ikke ha
arbeidsinntekt. Det er ikke slik at klasse 2 er målrettet mot store
barnefamilier som velger at den ene i en periode ikke arbeider utenfor
hjemmet; nesten 90 prosent av ekteparene som lignes i klasse 2 (der
eldste ektefelle er under 67 år), har to eller færre barn. Ordningen
skiller også mellom ulike samlivsformer. En som forsørger sin samboer, lignes
ikke i klasse 2.
Skatteklasse 2 øker marginalskatten på arbeid
og svekker dermed arbeidsinsentivene til hjemmeværende ektefeller.
I de aller fleste ekteparene er det kvinnen som er hjemmeværende.
Å fjerne klasse 2 kan derfor fremme likestilling. Spesielt er dette
viktig for integrering av innvandrerkvinner. Om lag en tredjedel
av alle ektepar der begge ektefellene er innvandrere, ble lignet
i klasse 2 i 2011. Ordningen svekker insentivene for innvandrerkvinner
til å komme ut i arbeidslivet. Kun 5 prosent av ektepar under 62
år der begge ektefellene er født i Norge, ble lignet i klasse 2.
Av alle ektepar som ble lignet i klasse 2 i
2011 der eldste ektefelle var under 62 år, bestod om lag 67 prosent
av minst én innvandrer. Til sammenligning var denne andelen om lag
20 prosent i 1993.
Ektepar som lignes i klasse 2, tilhører ikke
nødvendigvis en lavinntektsgruppe. Gjennomsnittlig bruttoinntekt
for ektepar i klasse 2 der eldste ektefelle var under 62 år, var
om lag 590 000 kroner i 2011. For ektepar der eldste person var 62
år eller eldre, var gjennomsnittlig samlet inntekt om lag 460 000
kroner.
Regjeringen opprettholder forslaget til regjeringen
Stoltenberg II og foreslår at skatteklasse 2 fjernes fra og med
inntektsåret 2014. Det vises til forslag til endringer i skatteloven
§§ 15-4 og 15-5. Det foreslås at endringene trer i kraft straks med
virkning fra og med inntektsåret 2014. Fjerningen er også tatt hensyn
til i forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2014 §§ 3-1
og 6-3.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket mellom disse partiene og til at skatteklasse 2
opprettholdes med lavere fradragssats på 72 000 kroner.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Regjeringens forslag til lov om endringer i
lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
§ 15-4 om personfradrag i alminnelig inntekt, fremmet i Prop. 1
LS Tillegg 1 (2013–2014) del III, vedtas ikke.»
Flertallet fremmer videre følgende
forslag:
«I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue og
inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 15-5 annet ledd skal lyde:
Fradraget gis ved skatteberegningen med 15 000 kroner
i klasse 1 og 2, men får ikke virkning ved beregning av trygdeavgift
og toppskatt.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2014.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til
regjeringens forslag.
Disse medlemmer legger vekt på
endringer som kan bidra til å gjøre det mer lønnsomt å arbeide,
og opprettholder derfor regjeringen Stoltenberg IIs forslag om å
avvikle skatteklasse 2 for ektepar. Disse medlemmer viser
til at skatteklasse 2 øker marginalskatten på arbeid og svekker
arbeidsinsentivene til hjemmeværende ektefeller. Disse medlemmer viser
til at i de fleste ekteskap er det kvinnen som er hjemmeværende,
og at fjerning av skatteklasse 2 derfor fremmer likestilling. Disse
medlemmer vil påpeke at videreføring av skatteklasse 2 i kombinasjon
med økt kontantstøtte, redusert fedrekvote og økte barnehagepriser,
jf. Innst. 2 S (2013–2014), innebærer en vesentlig svekkelse i kvinners
insentiver til yrkesdeltakelse.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene,
Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette medlem er
glad for at det usosiale forslaget fra regjeringen Stoltenberg II
og regjeringen Solberg om å fjerne hele skatteklasse 2, ikke blir
gjennomført. Dersom skatteklasse 2 hadde blitt fjernet ville 140 000
familier fått en skatteskjerpelse på opp til 13 000 kroner. Mange
av familiene det er snakk om har lave inntekter, og mange har ikke
anledning til å arbeide mer, bl.a. pensjonister. Dette medlem ser
integreringsutfordringene ved at mange innvandrerfamilier med hjemmeværende
kvinner er i skatteklasse 2, men mener utfordringer i integreringspolitikken
bør løses med mer målrettede grep enn å fjerne hele velferdsordninger eller
skatteklasser.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor Venstre foreslår en
modell med å videreføre skatteklasse 2, men hvor personfradraget
blir satt til 1,5 ganger personfradraget i skatteklasse 1. Dette,
kombinert med en egen skatteklasse/fradragsordning for enslige forsørgere,
er en modell som Venstre har foreslått i sitt alternative statsbudsjett
de siste årene, og som i og med budsjettforliket mellom regjeringspartiene,
Kristelig Folkeparti og Venstre nå blir en realitet. Dette
medlem viser for øvrig til merknader og forslag i Innst.
3 S (2013–2014) hvor dette medlem også foreslår å
heve fradraget i både skatteklasse 1 og 2 og fradraget for enslige
forsørgere ut over forslaget fra regjeringen.