Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, vil understreke betydningen av at
offentlige tiltak belyses på en tilfredsstillende måte. Hvis ikke
konsekvenser av både økonomisk og samfunnsmessig art kommer godt
nok frem, vil tiltakene som foreslås kunne få urettmessige konsekvenser
for innbyggerne, næringslivet, kommunene og dermed enkeltmennesker,
uten beslutningstagernes vitende og vilje.
Komiteen er derfor tilfreds med
at Riksrevisjonen har undersøkt om offentlige tiltak faktisk er
utredet på en tilfredsstillende måte.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har gjennomført en dybdeundersøkelse av fem offentlige tiltak under
ulike fagdepartementer for å få et generelt bilde av hvordan utredninger
gjennomføres. Undersøkelsen viser at det er betydelige svakheter
i utredningsarbeidet. Særlig vil komiteen trekke
frem at konsekvenser for næringsliv og kommuner av ulike tiltak,
i liten grad vies oppmerksomhet før vedtak fattes. Komiteen vil
derfor i likhet med Riksrevisjonen vise til utredningsinstruksens
krav om at konsekvensutredninger skal omfatte konsekvensene for
statlig, fylkeskommunal og kommunal forvaltning og for private,
herunder næringsvirksomhet og enkeltpersoner. Komiteen deler videre
Riksrevisjonens bekymring for at manglende konsekvensutredninger
kan gi beslutningstagere manglende oversikt og bevissthet om effekten
av tiltakene og hvilke belastinger de eventuelt kan medføre for
kommunene eller næringslivet.
Mangelen på samfunnsøkonomiske konsekvenser
som Riksrevisjonen i sin rapport avdekker, gjør det vanskelig å
rangere og prioritere mellom ulike virkemidler og tiltak. På samme
måte er fraværet av alternative virkemidler i beslutningsdokumenter
med på å gi grunnlag for å stille spørsmål ved om Storting og regjering
får et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag i viktige saker.
Komiteen registrerer at det finnes
flere instanser som skal sikre tilstrekkelig utredning. Veilederen
til utredningsinstruksen har som formål å informere om gjeldende
regelverk og å gi råd og veiledning for å øke forståelsen av kravene
til godt utredningsarbeid. Finansdepartementets veileder i samfunnsøkonomiske
analyser har til formål å gi anbefalinger om hvordan samfunnsøkonomiske
analyser av offentlige tiltak og reformer bør utformes. Direktoratet
for økonomistyring er ment å være en pådriver for å heve kompetansen
på gjennomføringen av samfunnsøkonomiske analyser. Departementenes fagpanel
for økonomiske konsekvensanalyser gir støtte og rådgivning i arbeidet
med analyser av økonomiske konsekvenser av offentlige reformer,
regelendringer, investeringer mv. Fornyings-, administrasjons- og
kirkedepartementet ivaretar sekretærfunksjonen for fagpanelet med bakgrunn
i at departementet har ansvaret for utredningsinstruksen. Komiteen registrerer
at Riksrevisjonens rapport synliggjør at det allikevel ikke utredes
godt nok og at kvaliteten er varierende, dels fordi instanser som
DFØ og fagpanelet ikke blir brukt og dels fordi utredningsinstruks
og veiledere ikke er klare og entydige nok. Etter komiteens syn
er dette alvorlig tatt i betraktning betydningen av at beslutninger ikke
skal være avhengige av enkeltdepartementers forståelse av utredningsinstruksen
og hvordan den skal brukes.
Komiteen konstaterer at Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet har informert Riksrevisjonen
om at Riksrevisjonens avdekking av mangler er tatt alvorlig og at
departementet har satt i gang et arbeid for å rette opp disse manglene. Komiteen merker seg spesielt
at arbeidet med hvordan konsekvensutredninger skal organiseres er
igangsatt, og at arbeidet for å styrke kontrollen med utredninger for
å sikre tilstrekkelig kvalitet vil bli fulgt opp som en del av dette.
For øvrig viser komiteen til
undersøkelsen og regner med at Riksrevisjonens rapport leses nøye
og følges opp av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som med
virkning fra 1. januar 2014 skal overta som ansvarlig departement.