Formålet med undersøkelsen er å vurdere om offentlige
tiltak er tilstrekkelig utredet, og hva som eventuelt kan være årsaken
til mangler.
Vedtak som er fattet av Stortinget og regjeringen på
bakgrunn av utilstrekkelig beslutningsgrunnlag, vil kunne medføre
at fastsatte mål ikke nås, og at tiltak får utilsiktede konsekvenser
for berørte parter. En vesentlig forutsetning for å sikre et godt
beslutningsgrunnlag er at det gjennomføres tilfredsstillende mål-
og problemanalyser, at alternative virkemidler vurderes, og at konsekvenser
er tilfredsstillende utredet før tiltak vedtas.
For å vurdere ulike aspekter ved kvaliteten
på offentlige utredninger og utrednings prosesser, er det gjennomført
en dybdeundersøkelse av fem offentlige tiltak under ulike fagdepartementer. Disse
inkluderer de vanligste typer tiltak (lover, forskrifter, reformer,
investeringstiltak) med konsekvenser for statlig forvaltningsnivå,
fylkeskommuner, kommuner, næringsliv og private. Valg av tiltak
er basert på aktualitet og vesentlighet. For å kunne gi et mer generelt
bilde av utredninger er det også benyttet kvantitative data og data
fra undersøkelser som er gjennomført av forvaltningen selv.
Rapporten ble forelagt Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet,
Olje- og energidepartementet, Samferdselsdepartementet og Direktoratet
for økonomistyring (DFØ) i brev av 8. mars 2013. Departementene
og DFØ har i brev av henholdsvis 12. april 2013, 3. april 2013,
5. april 2013, 12. april 2013, 5. april 2013, 11. april 2013 og
19. mars 2013 gitt kommentarer til rapporten. Kommentarene er i
hovedsak innarbeidet i rapporten og Riksrevisjonens dokumentet.
Konsekvenser blir
i for liten grad beskrevet og tallfestet.
Samfunnsøkonomiske analyser gjennomføres sjelden.
Alternative virkemidler blir i liten grad
synliggjort i beslutningsdokumenter.
Støtte og veiledning til fagdepartementenes utredningsarbeid
er ikke tilstrekkelig målrettet.
Organiseringen av utredningsarbeidet i
departementsfellesskapet sikrer ikke tilfredsstillende kvalitet
på utredningene.
Stortingsproposisjoner inneholder som regel egne
kapitler om økonomiske og administrative konsekvenser, men innholdet
er ofte knapt. De budsjettmessige konsekvensene for staten blir tydeligere
beskrevet enn andre konsekvenser, som sjelden beskrives og tallfestes.
Også i NOU-er er det et mønster at budsjettmessige konsekvenser
av forslagene tallfestes, mens samfunnsmessige konsekvenser beskrives
for et lengre tidsperspektiv og i prosa. I mange høringsnotater
med forslag til nye forskrifter blir ikke konsekvenser beskrevet
og tallfestet.
Konsekvenser av statlige reguleringer for næringsliv
og kommuner vies liten oppmerksomhet før vedtak fattes. Proposisjoner
som berører næringsvirksomhet, beskriver som regel konsekvenser
for næringslivet i prosa og uten tallfesting. Gjennomgangen av forskrifter
viser at i de tilfellene næringslivet berøres av forskriftene, beskrives
konsekvenser for næringslivet i litt over halvparten av høringsnotatene.
Også kommuner berøres av mange statlige tiltak. Utredningene av
et av de utvalgte tiltakene i undersøkelsen – søknadsplikt og krav
om bruk av ansvarlig foretak for våtrom – er et eksempel på at konsekvenser
for kommunene ikke blir tilstrekkelig utredet. Riksrevisjonen viser
til utredningsinstruksens krav om at konsekvensutredninger skal
omfatte konsekvensene for statlig, fylkeskommunal og kommunal forvaltning
og for private, herunder næringsvirksomhet og enkeltpersoner.
Offentlige tiltak er forskjellige med hensyn
til omfang, kompleksitet og vesentlighet, og utredningene må tilpasses
sakens viktighet og konsekvensenes betydning. Det vil også ofte
måtte gjøres avveininger mellom tidsbruk på utredninger og behov
for rask gjennomføring. For flere av de utvalgte tiltakene er det
brukt betydelige ressurser på utredninger og forsøk på å tallfeste
konsekvensene for ulike berørte parter. Dette gjelder særlig de
to store og komplekse tiltakene diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
og samhandlingsreformen.
Samlet sett mener Riksrevisjonen likevel at
konsekvenser beskrives og tallfestes i for liten grad. En konsekvens
av dette kan være at beslutningstakere får for dårlig grunnlag til
å vurdere nytten og kostnadene ved tiltakene som foreslås. En annen
mer langsiktig konsekvens kan være manglende oversikt og bevissthet
om sumeffekter av ulike tiltak over tid, for eksempel når det gjelder belastninger
for kommunene eller for næringslivet.
Samfunnsøkonomiske analyser gjøres sjelden i forbindelse
med utredning av tiltak. Samfunnsøkonomiske analyser forekommer
i større grad i sektorer som har mange investeringsprosjekter, og
som jevnlig forholder seg til Finansdepartementets regime for ekstern kvalitetssikring,
som for eksempel Samferdselsdepartementet. Etter Riksrevisjonens
mening er konsekvensen at utredningene ikke gir systematisk, fullstendig
og sammenlignbar informasjon om ulike nytte- og kostnadsvirkninger.
Dette kan blant annet føre til at det blir vanskelig å rangere og
prioritere mellom ulike virkemidler og tiltak.
Proposisjoner og meldinger til Stortinget inneholder
i liten grad vurderinger av alternative virkemidler, og de færreste
NOU-mandater ber om at det utredes alternativer basert på uendret ressursbruk.
Vurderinger av alternative virkemidler er gjerne gjort i en tidligere
fase av utredninger av større tiltak uten at dette er omtalt eller gitt
særlig plass i beslutningsdokumentene.
Når alternative virkemidler i liten grad framgår av
beslutningsdokumenter, kan det etter Riksrevisjonens mening føre
til at beslutningstakere ikke har et bredt nok grunnlag for å vurdere
hvilke virkemidler som er mest egnet til å oppnå målene med tiltaket.
Det kan derfor stilles spørsmål om Stortinget og regjeringen får
et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag i viktige saker.
Veilederen til utredningsinstruksen har som formål
å informere om gjeldende regelverk og å gi råd og veiledning for
å øke forståelsen av kravene til godt utredningsarbeid. Det kan
være uklart hvordan utredningsinstruksen skal forstås for ulike
typer tiltak. Dette kan bety at veilederen ikke tydelig nok angir
hvordan instruksen skal forstås og etterleves i praksis. Riksrevisjonen
har merket seg at Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
har satt i gang et arbeid med å gjennomgå utredningsinstruksen med
veileder.
Finansdepartementets veileder i samfunnsøkonomiske
analyser har som formål å gi anbefalinger om hvordan samfunnsøkonomiske
analyser av offentlige tiltak og reformer bør utformes. Veilederen
gir imidlertid liten hjelp i å vurdere for hvilke tiltak samfunnsøkonomiske
analyser bør gjennomføres. Slike vurderinger er dermed i stor grad
overlatt til det enkelte fagdepartement. Samfunnsøkonomiske analyser
kan ofte oppfattes som svært omfattende og at det ikke er tilstrekkelig
forståelse for hvilke muligheter det er til å skalere slike analyser
til et nivå som gjør den anvendelig på alle typer tiltak. Etter
Riksrevisjonens vurdering kan dette være en medvirkende årsak til
at samfunnsøkonomiske analyser gjennomføres i for liten grad.
Direktoratet for økonomistyring er ment å være en
pådriver for å heve kompetansen på gjennomføringen av samfunnsøkonomiske
analyser. Dette gjør direktoratet gjennom å gi ut veiledningsmateriell,
holde kurs og drive metoderådgivning. Departementenes etterspørsel
etter rådgivning fra direktoratet om samfunnsøkonomisk analyse er
begrenset. Fagpanelet for økonomiske konsekvensanalyser har begrenset kapasitet
og har siden reetableringen i 2009 bare gitt bistand i 14 saker.
Dette tyder på at fagpanelet ikke har vært en viktig bidragsyter
i departementenes arbeid med konsekvensutredninger. Riksrevisjonen
vil påpeke at effekten av de kompetansetiltakene som Direktoratet
for økonomistyring og fagpanelet tilbyr, avhenger av at departementene
ser behovet og faktisk etterspør slik veiledning.
Samordningen i departementsfellesskapet fungerer
i hovedsak som forutsatt. Departementer med særlige samordningsroller
er svært oppmerksomme på konsekvenser på deres område av tiltak
som foreslås.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
har et overordnet systemansvar for utredningsinstruksen. Ansvaret
for de enkelte utredningene ligger hos fagdepartementene, men departementet
vurderer konsekvensvurderingene i r-notater og går gjennom enkelte
utkast til stortingsmeldinger og -proposisjoner med tanke på organisatoriske
og administrative konsekvenser. Riksrevisjonen mener det kan stilles spørsmål
om Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet bør ta en
mer aktiv rolle for å bidra til at kravene i utredningsinstruksen
følges opp i de enkelte tiltakene og i større grad bør være en pådriver
for at departementene har en tilfredsstillende kvalitetssikring
internt.
Det finnes ingen sentral instans som kontrollerer den
samlede kvaliteten på utredningene med et tverrgående perspektiv,
selv om Finansdepartementets regime for ekstern kvalitetssikring
innebærer elementer av uavhengig kontroll. Det finnes heller ingen
sanksjoner dersom utredningsinstruksen ikke følges. OECD har påpekt
at ansvaret for mekanismer og tiltak for å sikre kvalitativt gode
reguleringer er fragmentert og desentralisert. Riksrevisjonen mener
at fraværet av sanksjoner og tverrgående kontrollinstanser kan være
en medvirkende årsak til svakheter ved utredning av offentlige tiltak.
Det kan stilles spørsmål om departementene har tilstrekkelige incentiver
til å vektlegge arbeidet med utredninger. Dette kan også ha betydning
for etterspørselen og effekten av veiledningstiltakene på området.
Flere land har etablert uavhengige organer som skal
kontrollere konsekvensvurderingene ved blant annet nye reguleringer.
Selv om andre lands løsninger ikke nødvendigvis er overførbare til
norsk forvaltning, mener Riksrevisjonen at det er positivt at Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet også skal se på organisatoriske
forhold i sin gjennomgang av utredningsinstruksen.
Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet bør sørge for at støtten og veiledningen til fagdepartementenes
utredningsarbeid blir mer målrettet slik at forvaltningen har den
utredningskompetanse som er nødvendig for å gjennomføre tilfredsstillende
konsekvensutredninger. Det er blant annet behov for økt kunnskap
om tallfesting av konsekvenser og samfunnsøkonomiske analyser. Dette
er nødvendig for at fagdepartementene skal kunne etterkomme sitt
ansvar for å gjennomføre tilstrekkelige konsekvensutredninger. Departementet
bør sørge for
at regelverk
og veiledningsmateriell er klart og tydelig. Blant annet bør det
gå fram når det er behov for samfunnsøkonomiske analyser, og hvilket
omfang slike analyser skal ha
mer målrettet kurs- og rådgivningsvirksomhet for
bedre å ivareta forvaltningens kompetansebehov når det gjelder konsekvensutredninger
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
bør iverksette tiltak som tydeliggjør fagdepartementenes ansvar
for å sikre at konsekvenser av tiltak for kommuner og næringsliv blir
tilstrekkelig utredet. Dette skal bidra til at samlet effekt av
mange tiltak ikke medfører utilsiktet belastning.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
bør vurdere alternative måter å styrke kontrollen med utredninger
på for å sikre tilstrekkelig kvalitet i utredningsarbeidet.
Statsråden viser i sitt svarbrev til at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet har satt i gang et arbeid som har som målsetting
å bidra til forbedring av beslutningsgrunnlaget for offentlige tiltak.
Problemstillingene og temaene som omtales i Riksrevisjonens undersøkelse,
vil bli fulgt opp som en del av dette arbeidet.
Departementet vil vurdere utredningsinstruksen, som
virkemiddel, ved å se på de krav som stilles, og den språklige utformingen.
Det vil bli lagt vekt på at instruksen skal sikre et godt beslutningsgrunnlag
og en rask og kvalitetsmessig god gjennomføring. Statsråden viser
til at instruksen skal være enkel å forstå, og kravene i instruksen skal
være målrettede og adekvate.
Departementet vil sammen med Finansdepartementet
vurdere Riksrevisjonens anbefaling om støtte og veiledning til fagdepartementenes utredningsarbeid.
Statsråden påpeker imidlertid at det er viktig å holde fast ved
at det er de enkelte sektorer som har ansvaret for å utrede tiltakene
og ha den nødvendige kompetansen.
Riksrevisjonens anbefaling om at departementet bør
iverksette tiltak som tydeliggjør fagdepartementenes ansvar for
å utrede konsekvenser for kommuner og næringsliv, vil inngå som
en del av revisjonen av utredningsinstruksen. Statsråden vil i tillegg
minne fagdepartementene om at alle vesentlige og relevante konsekvenser skal
utredes. Det gjelder konsekvenser for samfunnet som helhet, og for
særlig berørte parter (som for eksempel kommuner, næringsliv og
innbyggere – generelt, eller for enkelte grupper innenfor disse
kategoriene).
Statsråden viser til at også Riksrevisjonens
anbefaling om å vurdere alternative måter å styrke kontrollen med
utredninger på for å sikre tilstrekkelig kvalitet i utredningsarbeidet,
vil bli fulgt opp som et ledd i arbeidet med å vurdere utredningsinstruksen.
Riksrevisjonen har ingen ytterligere merknader
i saken.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, vil understreke betydningen av at
offentlige tiltak belyses på en tilfredsstillende måte. Hvis ikke
konsekvenser av både økonomisk og samfunnsmessig art kommer godt
nok frem, vil tiltakene som foreslås kunne få urettmessige konsekvenser
for innbyggerne, næringslivet, kommunene og dermed enkeltmennesker,
uten beslutningstagernes vitende og vilje.
Komiteen er derfor tilfreds med
at Riksrevisjonen har undersøkt om offentlige tiltak faktisk er
utredet på en tilfredsstillende måte.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har gjennomført en dybdeundersøkelse av fem offentlige tiltak under
ulike fagdepartementer for å få et generelt bilde av hvordan utredninger
gjennomføres. Undersøkelsen viser at det er betydelige svakheter
i utredningsarbeidet. Særlig vil komiteen trekke
frem at konsekvenser for næringsliv og kommuner av ulike tiltak,
i liten grad vies oppmerksomhet før vedtak fattes. Komiteen vil
derfor i likhet med Riksrevisjonen vise til utredningsinstruksens
krav om at konsekvensutredninger skal omfatte konsekvensene for
statlig, fylkeskommunal og kommunal forvaltning og for private,
herunder næringsvirksomhet og enkeltpersoner. Komiteen deler videre
Riksrevisjonens bekymring for at manglende konsekvensutredninger
kan gi beslutningstagere manglende oversikt og bevissthet om effekten
av tiltakene og hvilke belastinger de eventuelt kan medføre for
kommunene eller næringslivet.
Mangelen på samfunnsøkonomiske konsekvenser
som Riksrevisjonen i sin rapport avdekker, gjør det vanskelig å
rangere og prioritere mellom ulike virkemidler og tiltak. På samme
måte er fraværet av alternative virkemidler i beslutningsdokumenter
med på å gi grunnlag for å stille spørsmål ved om Storting og regjering
får et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag i viktige saker.
Komiteen registrerer at det finnes
flere instanser som skal sikre tilstrekkelig utredning. Veilederen
til utredningsinstruksen har som formål å informere om gjeldende
regelverk og å gi råd og veiledning for å øke forståelsen av kravene
til godt utredningsarbeid. Finansdepartementets veileder i samfunnsøkonomiske
analyser har til formål å gi anbefalinger om hvordan samfunnsøkonomiske
analyser av offentlige tiltak og reformer bør utformes. Direktoratet
for økonomistyring er ment å være en pådriver for å heve kompetansen
på gjennomføringen av samfunnsøkonomiske analyser. Departementenes fagpanel
for økonomiske konsekvensanalyser gir støtte og rådgivning i arbeidet
med analyser av økonomiske konsekvenser av offentlige reformer,
regelendringer, investeringer mv. Fornyings-, administrasjons- og
kirkedepartementet ivaretar sekretærfunksjonen for fagpanelet med bakgrunn
i at departementet har ansvaret for utredningsinstruksen. Komiteen registrerer
at Riksrevisjonens rapport synliggjør at det allikevel ikke utredes
godt nok og at kvaliteten er varierende, dels fordi instanser som
DFØ og fagpanelet ikke blir brukt og dels fordi utredningsinstruks
og veiledere ikke er klare og entydige nok. Etter komiteens syn
er dette alvorlig tatt i betraktning betydningen av at beslutninger ikke
skal være avhengige av enkeltdepartementers forståelse av utredningsinstruksen
og hvordan den skal brukes.
Komiteen konstaterer at Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet har informert Riksrevisjonen
om at Riksrevisjonens avdekking av mangler er tatt alvorlig og at
departementet har satt i gang et arbeid for å rette opp disse manglene. Komiteen merker seg spesielt
at arbeidet med hvordan konsekvensutredninger skal organiseres er
igangsatt, og at arbeidet for å styrke kontrollen med utredninger for
å sikre tilstrekkelig kvalitet vil bli fulgt opp som en del av dette.
For øvrig viser komiteen til
undersøkelsen og regner med at Riksrevisjonens rapport leses nøye
og følges opp av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som med
virkning fra 1. januar 2014 skal overta som ansvarlig departement.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 3:10 (2012–2013) – Riksrevisjonens undersøkelse
av om offentlige tiltak utredes på en tilfredsstillende måte – vedlegges
protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 10. desember 2013
Martin Kolberg
|
leder og ordfører
|