I meldingen gjøres det rede for regjeringens
oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til regjeringen
(anmodningsvedtak). Ordningen med en årlig melding om dette ble
innført for at Stortinget skal kunne føre en bedre kontroll med
regjeringens oppfølging av slike vedtak, jf. Innst. S. nr. 168 (1998–1999).
Tabell 1.1 Antall anmodningsvedtak
de siste 10 stortingssesjonene Stortingssesjon | Antall vedtak |
2003–2004 | 181 |
2004–2005 | 171 |
2005–2006 | 9 |
2006–2007 | 20 |
2007–2008 | 24 |
2008–2009 | 35 |
2009–2010 | 8 |
2010–2011 | 7 |
2011–2012 | 33 |
2012–2013 | 25 |
Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra
de respektive departementer om oppfølging og behandling av vedtakene
fra stortingssesjonen 2012–2013. Svarene er inntatt i kapittel 2 i
meldingen.
I Innst. S. nr. 156 (2000–2001) ga kontroll-
og konstitusjonskomiteen uttrykk for at dersom det i den første
meldingen som fremmes etter at vedtak er gjort, opplyses at regjeringen
senere vil følge opp vedtaket, må det i den neste meldingen gis
nærmere opplysninger om dette. Slike opplysninger er inntatt i meldingens
kapittel 3.
Kapittel 4 inneholder en omtale av to vedtak
fra stortingssesjonen 2010–2011. Dette gjelder vedtak hvor kontroll-
og konstitusjonskomiteen i Innst. 167 S (2012–2013) uttrykkelig
har bedt om en videre oppfølging.
Regjeringen legger vekt på at Stortinget skal
få en tydelig tilbakemelding om regjeringens oppfølging av de enkelte
anmodningsvedtak. Tilbakemeldingen gis i proposisjoner eller meldinger.
Mange av anmodningsvedtakene gis det tilbakemelding
på i de årlige budsjettproposisjonene. Ofte forutsetter anmodningsvedtakene
økte bevilgninger for å kunne gjennomføres. I så fall er det naturlig
å vurdere gjennomføringen av vedtakene i budsjettet.
Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen
2012–2013.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, viser til at det i meldingsperioden
er fremmet 25 anmodningsvedtak, hvorav 12 kan kvitteres ut. Komiteen har
også merket seg at Stortingets utenriks- og forsvarskomité har bedt
Utenriksdepartementet gjennomføre en utredning om fordeler og ulemper ved
å ratifisere tilleggsprotokoll om individuell klagerett til FNs
barnekonvensjon og at Utenriksdepartementet vil legge frem sak for
Stortinget når høringsrunden er over.
Komiteen viser videre til at
av 23 anmodningsvedtak fra 2011–2012 kan 22 kvitteres ut. Syv av
disse er fra «Den særskilte komité» som ble satt ned i forbindelse
med 22. juli-tragedien. Videre er seks av vedtakene et resultat
av miljøforliket som ble inngått i Stortinget. Den ene saken fra
2011–2012 som ikke kan kvitteres ut, er en anmodning med utgangspunkt
i en sak fra kontroll- og konstitusjonskomiteen der Justis- og beredskapsdepartementet
ble bedt om å sørge for at hjemmelsgrunnlag for INFOFLYT-registeret ble
bragt i orden.
Meldingen redegjør for to vedtak fra stortingssesjonen
2010–2011, hvorav ett kan kvitteres ut. Ett vedtak vil bli fulgt
opp videre.
Komiteen har valgt å kommentere
de vedtak som etter komiteens mening fortjener oppmerksomhet,
og tar de øvrige til orientering og omtaler ikke disse i innstillingen.
Komiteen har som ledd i sin behandling
av saken sendt brev til de stortingskomiteene som er berørt av anmodningsvedtakene
som omtales i meldingen. Energi- og miljøkomiteen har i sitt svar
redegjort for hvordan alle anmodningsvedtakene som følger av miljøforliket
i Stortinget, er fulgt opp. Ingen av de andre komiteene har hatt merknader.
«Regjeringen bes sikre at kun de opplysninger som
er eksplisitt nevnt i lovverk eller forskrift kan hentes inn gjennom
masseinnhenting.»
I Prop. 1 S (2013–2014) for Arbeidsdepartementet
heter det følgende om oppfølgingen av vedtaket:
«Masseinnhenting er regulert i en ny § 21-4 d i folketrygdloven,
der det i første ledd bokstav b er regnet opp hvilke opplysninger
som kan gjøres til gjenstand for masseinnhenting. Ifølge paragrafen
andre ledd kan det ved forskrift bestemmes at masseinnhenting skal
kunne omfatte også andre opplysninger enn de som er regnet opp i
første ledd bokstav b, forutsatt at de nye opplysningene er av samme
art som de som er nevnt i loven. Selv om det etter dette vil gå
fram av lov eller forskrift hvilke opplysninger som kan gjøres til
gjenstand for masseinnhenting, vil det kunne oppstå tvil om tolkingen
av bestemmelsene. Departementet vil sørge for at dette blir fulgt
opp i rundskriv og retningslinjer slik at opplysninger kun innhentes
i samsvar med bestemmelser i lov eller forskrift.»
Komiteen har merket
seg departementets arbeid for å sikre at opplysninger som er gjenstand for
masseinnhenting er hjemlet i lov eller forskrift. Videre har komiteen merket
seg at departementet vil utarbeide rundskriv og retningslinjer for
å unngå tvil om tolkningen av bestemmelsene som er gitt. Komiteen avventer dette
arbeidet før anmodningsvedtaket kvitteres ut.
«Regjeringen bes sikre at lovverket gir den enkelte
mulighet til informert samtykke slik at det blir klart for den enkelte
hvilken informasjon som kan hentes inn dersom vedkommende søker om
en stønad fra det offentlige.»
Arbeidsdepartementet uttaler i brev 22. august 2013:
«Arbeidsdepartementet har igangsatt et arbeid med
å vurdere hvordan reglene i folketrygdloven om Arbeids- og velferdsetatens
kontrollvirksomhet best kan speile de personvernhensyn som gjør
seg gjeldende. I den forbindelse vil Stortingets vedtak nr. 419
følges opp. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen på egnet
måte.»
Komiteen har merket
seg at Arbeidsdepartementet har igangsatt et arbeid for å sikre
at Navs kontrollarbeid tar hensyn til personvern og at Stortinget
vil bli orientert om hvordan dette skal følges opp. Komiteen avventer
orienteringen.
«Stortinget ber regjeringen i samarbeid med arbeidslivets
parter komme tilbake til Stortinget med en vurdering av konsekvensene
av en heving eller fjerning av 70-årsgrensen i arbeidslivet i løpet
av våren 2014.»
Arbeidsdepartementet uttaler i brev 22. august 2013:
«Arbeidsdepartementet har iverksatt en utredning
av aldersgrensene i arbeidsmiljøloven. Utredningen omfatter både
lovens 70-årsregel og muligheten for lavere bedriftsfastsatte grenser.
Sentrale spørsmål i utredningsarbeidet er hvorvidt aldersgrensene
i arbeidsmiljøloven bør fjernes, heves eller endres på annen måte. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte i løpet av våren
2014.»
Komiteen har merket
seg at Arbeidsdepartementet har igangsatt en utredning av konsekvensene
av å fjerne aldersgrensen i arbeidsmiljøloven, og at Stortinget
vil bli orientert på egnet måte i løpet av våren 2014. Komiteen avventer
oppfølgingen før anmodningsvedtaket kvitteres ut.
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
en fremdriftsplan for å nå den vedtatte visjonen om et universelt
utformet samfunn frem mot 2025.»
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
uttaler i brev 13. september 2013:
«Utarbeiding av en framdriftsplan vil bli vurdert i
arbeidet med utvikling av ny handlingsplan for universell utforming,
som etter planen vil bli lagt fram i 2014. Stortinget vil bli orientert
om oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015).»
Komiteen har merket
seg at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet vil orientere Stortinget
om oppfølgingen av anmodningsvedtaket i Prop. 1 S (2014–2015) og
avventer orienteringen før vedtaket kan kvitteres ut.
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en legemiddelmelding
med en ny, helhetlig gjennomgang av hele legemiddelpolitikken.»
Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 10. september
2013:
«Regjeringen tar sikte på å legge fram en legemiddelmelding
våren 2015.»
Komiteen har merket
seg at det vil bli lagt frem en melding våren 2015. Komiteen vil
avvente meldingen før anmodningsvedtaket kvitteres ut.
«Stortinget ber regjeringen synliggjøre hvilke vurderinger
som har blitt gjort med hensyn til vedtaket som ble fattet i Prop.
65 L (2011–2012) vedrørende opprettelse av en offeromsorg.»
I Prop. 1 S (2013–2014) gjør Justis- og beredskapsdepartementet
nærmere rede for oppfølgingen av vedtaket:
«Justis- og beredskapsdepartementet forstår anmodningen
slik at Stortinget ber Regjeringen synliggjøre hvilke vurderinger
som er gjort i forbindelse med vedtak nr. 369 (2011–2012) punkt
5 om å vurdere å opprette en nasjonal kriminalitetsoffermyndighet.
NKVTS leverte høsten 2013 en rapport med kartlegging av tilbudet
til voldsutsatte i Norge. På bakgrunn av rapporten vil Justis- og
beredskapsdepartementet vurdere om det er grunnlag for å forbedre
de tilbudene som allerede finnes i Norge.»
Komiteen har merket
seg at Justis- og beredskapsdepartementet høsten 2013 mottok en
rapport med kartlegging av tilbudet til voldsutsatte. Komiteen vil
avvente departementets vurdering av rapporten før anmodningsvedtaket
kan kvitteres ut.
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer
i regelverket som sikrer tiltak som reduserer muligheten for å kunne
opprette falsk identitet i Norge.»
I Prop. 1 S (2013–2014) for Justis- og beredskapsdepartementet
sies følgende om oppfølgingen:
«Stortinget har gjennom anmodningsvedtak nr. 417
(2012–2013) bedt regjeringen «fremme forslag om endringer i regelverket
som sikrer tiltak som reduserer muligheten for å kunne opprette
falsk identitet i Norge.» Justis- og beredskapsdepartementet arbeider
nå med en helhetlig gjennomgang for å klarlegge hvilke regelverksendringer
og andre tiltak som er best egnet for å motvirke at utlendinger
kan opptre med falsk identitet i Norge.
Departementet
vurderer bl.a. et samlet biometriregister for utlendingssaker. Dette
reiser juridiske, personvernmessige, organisatoriske, tekniske og
økonomiske utfordringer som må utredes nærmere. UDI har fått i oppdrag
å vurdere spørsmålet om bedre identitetskontroll som et ledd i direktoratets
konseptvalgutredning for IKT-området.»
Komiteen har merket
seg at Justis- og beredskapsdepartementet arbeider med å kartlegge hvilke
tiltak som er nødvendige for å motvirke at utlendinger kan opptre
med falsk identitet i Norge. Komiteen vil avvente
dette arbeidet før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.
«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige lovforslag
for å styrke Sivilombudsmannens rolle overfor forvaltningen ved
å tillate at Sivilombudsmannen opptrer som hjelpeintervenient ved
søksmål.»
Justis- og beredskapsdepartementetuttaler i brev 26. august 2013:
«Justis- og beredskapsdepartementet vil sende på
høring et lovforslag om å tillate at Sivilombudsmannen opptrer som
partshjelper ved søksmål. Et høringsforslag vil fortrinnsvis bli behandlet
sammen med andre forslag til endringer i tvisteloven.»
Komiteen har merket
seg at et lovforslag vil bli sendt på høring og at saken vil bli
fremmet for Stortinget i sak om endringer i tvisteloven. Komiteen avventer
dette før anmodningsvedtaket kvitteres ut.
«Stortinget ber regjeringen opprette et valgforskningsprogram.»
Kommunal- og regionaldepartementet uttaler i brev
6. september 2013:
«Kommunal- og regionaldepartementet vil vise til
at det allerede i dag finnes et systematisk opplegg for valgforskning
i Norge og at departementet sammen med Kunnskapsdepartementet finansierer
denne forskningen som i hovedsak skjer i regi av Institutt for samfunnsforskning
i samarbeid med andre forskningsinstitusjoner.
Imidlertid
har forutsetningene for finansiering av denne forskningen endret
seg, blant annet i lys av hvordan finansieringen av forskningsinstituttsektoren
har endret seg. På denne bakgrunn har departementet i forbindelse
med anmodningsvedtaket satt i gang et arbeid for å vurdere hvordan
valgforskningen i Norge best kan organiseres og hvordan den skal
finansieres. Blant annet må finansiering av valgforskningen vurderes
i forhold til statens innkjøpsreglement og statsstøtteregelverket.
Man må også vurdere organiseringen i forhold til hvordan man best
skal ivareta det gode forskningsmiljøet som er bygget opp rundt
valg- og demokratiforskningen i Norge. Departementet ser for seg
at en ny finansieringsordning og organisering av et valgforskningsprogram
kan iverksettes fra 2015, ev. 2016, etter at resultatene fra Stortingsvalgundersøkelsen
2013 er klare i 2015.»
Komiteen har merket
seg at departementet har satt i gang et arbeid for å vurdere hvordan
valgforskningen best kan organiseres og finansieres. Komiteen avventer
departementets vurderinger før anmodningsvedtaket kan kvitteres
ut.
«Stortinget ber regjeringen foreslå å øke investeringene
i avansert vitenskapelig utstyr og annen infrastruktur for forskning
slik at norske forskere får tilgang til utstyr av verdensklasse.»
I Prop. 1 S (2013–2014) for Kunnskapsdepartementet
heter det følgende om oppfølgingen av vedtaket:
«Det er ei utfordring for Kunnskapsdepartementet,
universitet og høgskolar å kunne ta igjen vedlikehaldsetterslepet
i sektoren og samstundes gjennomføre eit systematisk arbeid med
vedlikehald og tilpassing av eigedomsmassen. Departementet ser det
som viktig for eigedomsforvaltninga i sektoren å sørgje for at institusjonane
utviklar og forbetrar styringsdata og planverk for forvaltning,
drift og vedlikehald av bygnings- og eigedomsmassen. Departementet
har gitt tydelege signal om slike forventningar i styringsdialogen
og i tildelingsbreva for 2013 og vil òg leggje vekt på dette i dei
kommande åra. Det kan òg vere aktuelt å vurdere om Statsbygg i større
grad kan nyttast som rådgivar, og om det bør leggjast betre til
rette for kompetanse- og erfaringsoverføring institusjonane imellom
på dette feltet.
Det er etablert ei internhusleigeordning
ved dei fleste sjølvforvaltande institusjonane med sikte på rasjonell
og økonomisk forsvarleg arealbruk. Departementet vil sørgje for
at denne ordninga vert evaluert. Regjeringa gjorde i 2013 eit konseptval
for Kulturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo. Konseptvalet
inneber ei delt lokalisering med Vikingskipa inkludert vikingtidssamlinga
på Bygdøy, Kulturhistorisk museum på Tullinløkka og magasinlokalet
på Økern. Regjeringa har sett i gang ei konseptvalutgreiing om noverande
og framtidig arealbehov ved Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.
Kunnskapsdepartementet ønskjer å finne ei framtidig lokalisering
av universitetet som sikrar tilstrekkeleg areal og moglegheiter for
framtidig utviding. Utgreiinga er venta å vere ferdig i desember
2013. Departementet tek sikte på å få gjennomført ei ekstern kvalitetssikring (KS1)
av konseptvalet i 2014. Departementet har sett i gang ei konseptvalutgreiing
for Tromsø Museum ved Universitetet i Tromsø – Noregs arktiske universitet
for å løyse arealbehova for magasin og utstillingslokale. Konseptvalutgreiinga
vil bli avslutta i 2014. Kunnskapsdepartementet har saman med Universitetet
i Oslo og Høgskolen i Oslo og Akershus gjennomført ei konseptvalutgreiing
for klinikkfasilitetar for Det odontologiske fakultet ved universitetet.
Utgreiinga vart stilt ferdig våren 2013 og er til ekstern kvalitetssikring
(KS1).»
Komiteen har merket
seg at Kunnskapsdepartementet vil omtale problemstillingen i senere budsjettproposisjoner. Komiteen vil
avvente dette før anmodningsvedtaket kvitteres ut.
«Stortinget ber regjeringen legge fram en stortingsmelding
om studiekvalitet i høyere utdanning.»
I Prop. 1 S (2013–2014) for Kunnskapsdepartementet
heter det følgende om oppfølgingen av vedtaket:
«Departementet vil starte arbeidet med meldinga med
å styrkje kunnskapen om kvalitet i høgre utdanning. Departementet
foreslår ei forskingsbasert evaluering av kvalitet i høgre utdanning. Evalueringa
skal vere framoverretta, det vil seie at ho skal gi retning for
vidare utvikling av kvaliteten i høgre utdanning. Samla skal den styrkte
kunnskapen gi eit betre grunnlag for utvikling av politikk og tiltak
framover.»
Komiteen har merket
seg at departementet varsler at de vil starte arbeidet og blant
annet ha en forskningsbasert evaluering av studiekvaliteten. Komiteen avventer
fremleggelse av melding før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.
«Stortinget ber regjeringen bidra til et godt samarbeid
mellom helseinstitusjon og institusjonsfylke, og utarbeide en veileder
som avklarer ansvarsforholdet når en elev blir innlagt på helseinstitusjon.»
I Prop. 1 S (2013–2014) for Kunnskapsdepartementet
heter det følgende om oppfølgingen av vedtaket:
«Kunnskapsdepartementet vil gi Utdanningsdirektoratet
i oppdrag å utarbeide ein slik veileder.»
Komiteen har merket
seg at departementet har gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å
utarbeide en veileder. Komiteen avventer sluttføringen av
direktoratets arbeid før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.
«Stortinget ber regjeringen snarest legge fram en sak
om ratifikasjon av tilleggsprotokollen om individklagerett til FNs
barnekonvensjon.»
Utenriksdepartementetuttaler
i brev 21. august 2013:
«Det vises til vedtak nr. 64, hvor Stortinget ber regjeringen
gjennomføre en utredning som synliggjør fordeler og ulemper ved
å ratifisere tilleggsprotokollen om individklageretten til FNs barnekonvensjon
innen våren 2013. Utredningen forelå 3. juni 2013 og ble sendt på
alminnelig høring 19. juni 2013, med høringsfrist 19. september
2013.
Det vises videre til stemmeforklaringene som ble
fremmet av Kristelig Folkeparti, Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet under vedtak nr. 698, som ber om at høringsrunden
går sin gang før regjeringen legger saken frem for Stortinget. I
lys av stemmeforklaringene vil Utenriksdepartementet følge opp vedtak nr.
698 når høringsrunden er avsluttet.»
Komiteen har merket
seg at en utredning forelå i juni 2013 og at denne er sendt på høring. Komiteen avventer
saken som skal legges frem for Stortinget før anmodningsvedtaket
kvitteres ut.
«Stortinget ber regjeringen snarest mulig sørge for
at hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret blir brakt i orden.»
Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i
brev 23. august 2012:
«Oppgaven med å få etablert et klarere hjemmelsgrunnlag
for INFOFLYT er høyt prioritert av departementet. Målet er å få
et velfungerende system som sikrer utveksling av kvalitetssikret informasjon
mellom kriminalomsorgen og politiet. Dette vil styrke sikkerheten
både for samfunnet og for enkeltpersoner som er truet av kriminelle
miljøer. Samtidig må hensynet til personvern og rettssikkerhet ivaretas
på en god måte.
INFOFLYT-utvalgets utredning med
forslag til regelverk er på høring med høringsfrist 1. november
2012. Justis- og beredskapsdepartementets lovarbeid vil bli satt
i gang etter at rapportens forslag og høringsinstansenes merknader
er gjennomgått.»
I Prop. 1 S (2013–2014) for Justis- og beredskapsdepartementet
heter det følgende om oppfølgingen:
«Et tettere og mer systematisk samarbeid med politiet
har medført økt utveksling av informasjon mellom kriminalomsorgen
og politiet for å avdekke og forebygge alvorlig kriminalitet. En viktig
del av dette samarbeidet er det såkalte infoflytsystemet.
Rapporten
fra utvalget som har vurdert infoflytsystemet ble sendt på høring
i 2012. Justis- og beredskapsdepartementet vil følge opp rapporten
og høringen.»
Komiteen har merket
seg at saken er utredet og sendt på høring. Komiteen avventer
at saken fremmes for Stortinget før anmodningsvedtaket kan kvitteres
ut.
«Stortinget ber regjeringen utrede videre de økonomiske
og administrative konsekvensene og raskt komme tilbake til Stortinget
med et forslag om rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse
for brukere med stort behov innenfor den samme økonomiske rammen
som gjelder i dag (jf. Innst. 424 L).»
Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 16. september
2011:
«Helse- og omsorgsdepartementet har gitt Helsedirektoratet
i oppdrag å utrede kriterier for hvem, og hvilke tjenester som skal
omfattes av en mulig ny rettighet til BPA innenfor samme økonomiske
ramme som gjelder i dag. Et høringsnotat med forslag til lovbestemmelser
vil på ordinær måte bli sendt på høring. Departementet har i Prop.
1 S (2011–2012) redegjort nærmere for oppfølgingen av anmodningsvedtaket.»
Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 24. august
2012:
«Vedtaket ble truffet under Stortingets behandling
av Prop. 91 L (2010–2011).
Helse- og omsorgsdepartementet
arbeider i dialog med berørte organisasjoner, med utforming av mulig
forslag til rettighet. Det vises til nærmere redegjørelse i Prop.
1 S (2012–2013).»
Helse- og omsorgsdepartementetuttaler
i brev 10. september 2013:
«Regjeringen har hatt på høring et forslag om endringer
i pasient- og brukerrettighetsloven slik at brukere etter nærmere
bestemmelser får rett til å få praktisk bistand og opplæring organisert
som brukerstyrt personlig assistanse. Høringsfristen gikk ut 1. august
2013. Regjeringen tar sikte på så snart som mulig å fremme en lovproposisjon for
Stortinget på bakgrunn av de innspill som har kommet under høringsrunden,
og innenfor de rammer Stortinget har fastsatt.»
Komiteen har merket
seg at Helsedirektoratet har laget en rapport som har blitt sendt
på høring. Videre har komiteen merket seg at regjeringen tar
sikte på så snart som mulig å fremme en lovproposisjon for Stortinget. Komiteen avventer
proposisjonen før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Meld. St. 4 (2013–2014) – om anmodnings-
og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2012–2013 – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 10. desember 2013
Martin Kolberg
|
Gunvor Eldegard
|
leder
|
ordfører
|