EØS-komiteen vedtok 3. mai 2013 å endre EØS-avtalen
vedlegg II ved innlemmelse av Europaparlaments- og rådsforordning
(EF) nr. 995/2010 av 20. oktober 2010 om fastsettelse av forpliktelser
for virksomheter som bringer tømmer og treprodukter i omsetning
(tømmerforordningen). Vedtaket omfattet også de tilhørende rettsakter
delegert kommisjonsforordning (EU) nr. 363/2012 av 23. februar 2012
om saksbehandlingsregler for godkjenning og tilbakekalling av godkjenning
av overvåkingsorganisasjoner, og Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU)
nr. 607/2012 av 6. juli 2012 om nærmere regler for ordningen for
tilbørlig aktsomhet samt hyppigheten og arten av kontroll med overvåkingsorganisasjoner.
Tømmerforordningen skal bidra til at ulovlig
avvirket tømmer og produkter som stammer fra slik virksomhet ikke
omsettes i Norge eller EØS-området for øvrig. Tømmerforordningen bestemmer
at Europakommisjonen skal anerkjenne og gi organisasjoner tillatelse
til å opptre som overvåkingsorganisasjoner, og gir således myndighet
til å fatte vedtak med direkte virkning for private rettssubjekter
i EUs medlemsstater. Det legges opp til at ESA skal ha denne funksjonen
på EFTA-siden. Overvåkingsorganisasjonene vil bli bundet av ESAs
vedtak og vil være private rettssubjekter.
Tømmerforordningen gjennomfører EUs politikk
mot ulovlig hogst og handel med tømmer og tømmerprodukter med ulovlig
opprinnelse. Ulovlig avvirkning har store økonomiske, miljømessige
og sosiale konsekvenser, både nasjonalt og internasjonalt. Forordningen
gjelder førstegangs omsetning i EU/EØS, og uavhengig av opprinnelsesland.
Regelverket omfatter alle slags treprodukter. Mange treprodukter
går gjennom flere prosesser og bearbeiding før de for første gang
kommer på EØS-markedet. Det er kun virksomheten som plasserer produktet
på dette markedet for første gang som må følge kravene til virksomheter.
Forhandlere videre i distribusjonskjeden på EØS-markedet må kunne
identifisere hvem som har levert produktet og hvem det er solgt
til (men ikke den endelige forbrukeren).
Forordningen gjelder både for innenlandsk produksjon
og for all import av tømmer og treprodukter, uavhengig av opprinnelse,
og tilfredsstiller i utgangspunktet WTO-regelverkets krav om likebehandling.
Tømmerforordningen fastsetter forpliktelser
for virksomheter som bringer tømmer og treprodukter i omsetning
på det indre marked for første gang, og forpliktelser for forhandlere,
jf. forordningens artikkel 1. Forordningen forbyr omsetning av produkter
som kan knyttes til ulovlig avvirkning, og den pålegger virksomheter
ved første gangs omsetning å følge prosedyrer som skal avdekke produktenes
opprinnelse og lovlighet. Lovlighet henspeiler på lovverket i hogstlandet.
Produkter som dekkes av EUs handlingsplan FLEGT eller de internasjonale CITES-lisenser
anses som lovlig avvirket.
Tømmerforordningen planlegges gjennomført i norsk
rett dels gjennom forskrift fastsatt i medhold av skogbruksloven,
dels gjennom forskrift fastsatt i medhold av naturmangfoldloven. Forordningens
artikkel 19 stiller krav om at den enkelte medlemsstat må ha et
tilfredsstillende sanksjonssystem for å behandle eventuelle brudd på
reglene. Sanksjonene kan bl.a. omfatte bøter, beslag av det aktuelle
tømmeret eller treproduktene, eller tilbakekall av tillatelse til
å drive handel. Skogloven og naturmangfoldloven gir de nødvendige
lovhjemlene for slike sanksjoner.
I henhold til EØS-avtalens to-pilarstruktur
skal myndigheten til å godkjenne og oppheve godkjenning av overvåkningsorganisasjoner
i EØS/EFTA-statene ligge i EFTA-pilaren. Denne kompetansen tillegges
ESA på EFTA-siden, ettersom oppgaven har nær sammenheng med oppfølgingen
av at regelverket blir fulgt.
Utgangspunktet er at overføring til internasjonale
organer av lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet med direkte
internrettslig virkning i Norge, krever Stortingets samtykke etter
Grunnloven § 93. I konstitusjonell praksis er det imidlertid innfortolket
et unntak fra dette utgangspunktet som går ut på at overføring til utenlandske
organer av myndighet som er «lite inngripende», kan skje ved Stortingets
samtykke etter Grunnloven § 26 annet ledd, som bare krever simpelt
flertall.
Overføringen av godkjenningsmyndighet til ESA
vil ha et begrenset saklig omfang avgrenset av klare kriterier.
Norske forvaltningsmyndigheter vil også ha en viss innflytelse i
prosessene som kan lede til beslutninger fra ESAs side. Dessuten
synes de samfunnsmessige og politiske interesser som berøres gjennom
myndighetsoverføringen å være svært begrensede. Innlemmelse av forordningen
antas derfor å kunne skje i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.
Miljødirektoratet og Statens landbruksforvaltning
(SLF) utnevnes som ansvarlige myndigheter etter forordningen, Miljødirektoratet
for importert tømmer og treprodukter og SLF for nasjonalt produsert
tømmer og treprodukter. Miljødirektoratet skal ha ansvar for kontroll
av virksomheter som omsetter importert tømmer og treprodukter.
Kostnadene for ansvarlige myndigheter vil dekkes
over Miljøverndepartementets og Landbruks- og matdepartementets
respektive budsjetter, innenfor departementenes gjeldende budsjettrammer.
Kostnadene for SLF vil være ca. 1,5 mill. kroner i inneværende år
og ca. 1 mill. kroner. pr. år etter dette. Kostnadene for Miljødirektoratet
antas å ville ligge i samme størrelsesorden.
EØS-komiteens beslutning og forordningene i uoffisiell
norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.