Helse- og omsorgsdepartementet fremmer i proposisjonen
forslag til lov om endringer i legemiddelloven. Forslaget gjelder
tiltak som skal beskytte befolkningen mot falske legemidler og derigjennom
bidra til å fremme folkehelsen. Forslaget er basert på ny kunnskap
om privates import av legemidler og på EUs direktiv 2011/62/EU som
har til hensikt å hindre at forfalskede legemidler når den legale
omsetningskjeden for legemidler.
I proposisjonen foreslås det å gi hjemmel i legemiddelloven
for beslagleggelse og destruksjon av legemidler som er forsøkt importert
i strid med regelverket, uten at det skal være nødvendig å politianmelde
forholdet. Det foreslås videre at Helse- og omsorgsdepartementet
gis hjemmel til i forskrift å fastsette nærmere krav til legemiddelformidlere.
Handelen på Internett medfører at det daglig
sendes et stort antall småpakker til Norge. Bare til Postens godssenter
kommer det anslagsvis 120 000 forsendelser daglig. På det største
tollkontoret for forsendelser kontrolleres ca. 1 000 sendinger daglig.
Av disse igjen inneholder ca. hver tredje forsendelse legemidler
og/eller kosttilskudd. Siden anslagsvis halvparten av legemidlene
som kjøpes på Internett fra ikke godkjente selgere, er falske, er
det grunn til å anta at mange av forsendelsene skjer i strid med
regelverket. Privatimport av legemidler blir derfor vurdert til å
innebære en betydelig risiko for den enkeltes helse og for folkehelsen.
For å utnytte kontrollressursene på en god måte, foreslår
departementet at det innføres prosedyrer som gjør kontrollen av
privat legemiddelimport mer effektiv. Ved ulovlig innførsel av legemidler
har tollmyndighetene i praksis bare to alternative prosedyrer for
håndtering av legemidlene. Den ene er beslag og politianmeldelse.
Den andre er retur av varen til avsenderlandet. Det første alternativet
er tungvint og ressurskrevende og medfører ofte henleggelse hos
politiet, fordi mengden i hver forsendelse er for liten til å rettferdiggjøre
det ressursforbruk som er nødvendig for en tiltale. Det andre alternativet
er enkelt prosedyremessig, men medfører at varen returneres til
avsenderen, som så kan sende varen på nytt til kjøper eller til
andre kjøpere i Norge eller i andre land. Ved retur av ulovlige legemidler
kan Norge bli registrert som nytt opprinnelsesland for legemidlene.
Dette skjer når forsendelsen på ny blir registrert ved import til landet
pakken opprinnelig ble sendt fra, fordi den blir registrert som
ordinær import.
Fordi det strafferettslige sporet ikke på en
god nok måte ivaretar saker med små forsendelser, og fordi retur
av legemidlene ikke tar varene ut av omløp, foreslår departementet
at det gis hjemmel i legemiddelloven for beslagleggelse og destruksjon
av ulovlig importerte legemidler, uten at det skal være nødvendig
å politianmelde forholdet. Det er tale om å innføre et administrativt
alternativ til politianmeldelse og beslagleggelse etter tolloven
§ 16-13, det vil si et alternativ som gjør at tollmyndighetene med hjemmel
i legemiddelloven kan beslaglegge ulovlige legemidler selv om importen
eller importforsøket ikke anmeldes.
Det foreslås også å ta inn i legemiddelloven
særskilte regler om varsel av privatimportøren der en forsendelse
stanses. Dersom mottaker ikke gir tilsvar, foreslås det at legemidlene
beslaglegges og destrueres uten ytterligere saksbehandling, og at
forvaltningslovens regler om saksbehandling ved enkeltvedtak ikke
kommer til anvendelse. Det foreslås en lovhjemmel slik at Kongen
kan gi forskrift om gjennomføring av bestemmelsen og videre en hjemmel
for at Kongen i forskrift kan gjøre unntak fra retten til å klage
på vedtak om å beslaglegge og destruere ulovlig privatimporterte
legemidler.
Med hensyn til økonomiske og administrative konsekvenser
ved beslagleggelse og destruksjon framholdes det at i de tilfellene
importørene bestrider forhåndsvarselet om beslagleggelse og destruksjon,
vil Legemiddelverket måtte vurdere innsigelsene og fatte vedtak
i saken. Omfanget av dette arbeidet vil først bli kjent etter at
ordningen er innført.
Det påpekes at lagring og destruksjon av ulovlig importerte
legemidler har en kostnad. Slike kostnader skal etter gjeldende
regelverk belastes ansvarlig importør. I praksis er slik innkreving ressurskrevende,
og siden hver enkelt forsendelse er så liten, vil kostnadene ved
innkreving ofte overstige det skyldige beløp. Tollvesenet krever
ikke inn mindre beløp. Det anslås at kostnadene per importør vil
ligge på langt under 50 kroner.
Forslaget vil kreve økt ressursbruk hos Toll-
og avgiftsetaten som følge av prosedyrer for blant annet varsling,
destruksjon, kontroller og saksbehandling ved forberedelse og oversendelse
av enkelte saker til Legemiddelverket for behandling. Toll- og avgiftsetaten
har anslått at regelverket vil kunne kreve 3–6 årsverk til saksbehandling
og kontroll i etaten. Merutgifter til Toll- og avgiftsetaten dekkes
innenfor Helse- og omsorgsdepartementets gjeldende budsjettrammer.
Forslaget vil også innebære endrede rutiner
hos forsendelsesselskapene.
Gjennom EØS-avtalen har Norge forpliktet seg til
å gjennomføre EUs direktiver og forordninger på legemiddelområdet.
Som ledd i arbeidet med å forhindre at forfalskede
legemidler når den legale omsetningskjeden for legemidler, har EU
vedtatt direktiv 2011/62/EU. Direktivet vurderes som EØS-relevant
og akseptabelt, og det vurderes nå for innlemmelse i EØS-avtalen.
Siden gjennomføringen av direktivet i norsk rett vil kreve lovendring,
vil Regjeringen senere legge fram en proposisjon der det bes om
Stortingets samtykke til at direktivet inntas i EØS-avtalen.
For at Norge skal kunne pålegge legemiddelformidlere
plikter, kreves det hjemmel i lov. Både legemiddeldirektivene og
legemiddelloven har vært fortolket slik at krav som stilles i disse,
retter seg mot dem som eier eller oppbevarer legemidler, og ikke
dem som på annen måte er involvert i handel med legemidler. En legemiddelformidler
opptrer som mellomledd ved at vedkommende forhandler frem avtaler
om kjøp eller salg av legemidler, for eksempel mellom en tilvirker
og grossist. Formidleren er ikke selv kjøper eller selger av legemidlene.
Formidleren er heller ikke eier av legemidlene og har ingen fysisk
befatning med legemidlene. Legemiddelformidlere er følgelig ikke
omfattet av legemiddelloven.
For implementering av direktiv 2011/62/EU er det
derfor nødvendig med en bestemmelse i legemiddelloven som gir departementet
hjemmel til å pålegge legemiddelformidlere plikter i henhold til
direktivet. Helse- og omsorgsdepartementet foreslår derfor at en
slik hjemmel gis i loven.
Direktivets øvrige bestemmelser, samt de nærmere
kravene som stilles til formidlerne, foreslås inntatt i forskrifter
gitt med hjemmel i legemiddelloven.
Eventuelle økte kostnader i forbindelse med
lovforslaget vil bli dekket innenfor Legemiddelverkets rammer. Reglene
vil også få betydning for legemiddelformidlere som må forholde seg
til de krav som følger av direktivet.