I forskriftshjemmelen om egenhandel i verdipapirhandelloven
(lov 29. juni 2007 nr. 75) § 8-1 annet ledd er det vist til «første
ledd nr. 7». Verdipapirhandelloven § 8-1 første ledd ble imidlertid
endret ved lov 18. november 2011 nr. 42 om endringer i betalingssystemloven
og finansieringsvirksomhetsloven mv. (gjennomføring av EØS-regler
som svarer til direktiv 2009/44/EF og direktiv 2009/110 EF), slik
at tidligere nr. 7 er gjeldende nr. 6. Henvisningen i § 8-1 annet ledd
må konsekvensjusteres som følge av dette. Det foreslås derfor at
det i § 8-1 annet ledd vises til første ledd nr. 6, i stedet for
første ledd nr. 7. Dette innebærer ingen materielle endringer.
I § 8-3, som gir særlige regler om egenhandel
for ansatte i visse typer foretak, er det i første ledd første punktum
vist til «§ 8-1 første ledd nr. 2 til 7». Som
nevnt ovenfor ble verdipapirhandelloven § 8-1 første ledd endret
ved lov 18. november 2011 nr. 42. Etter lovendringen finnes det
ikke lenger noe nr. 7 i oppregningen i § 8-1 første ledd. Bestemmelsen
i § 8-3 første ledd er ikke blitt konsekvensjustert som følge av endringen
i § 8-1 første ledd. Det foreslås derfor at det i § 8-3 første ledd
første punktum vises til § 8-1 første ledd «nr.
2 til 6», i stedet for «nr. 2 til 7». Dette innebærer ingen materielle endringer.
Det er avdekket en mindre skrivefeil i verdipapirfondloven
(lov 25. november 2011 nr. 44) § 1-2 første ledd nr. 9. I definisjonen
av «nærstående» i bestemmelsens underpunkt 4 er det henvist til
de øvrige underpunkter i nr. 9. Henvisningene er angitt med bokstaver
og ikke med tall slik de øvrige underpunktene skulle tilsi. Departementet
foreslår at verdipapirfondloven § 1-2 første ledd nr. 9 endres slik
at bestemmelsens underpunkt 4 henviser til de øvrige underpunktene
i tall, og ikke bokstaver.
I gjeldende verdipapirfondlov § 4-10 første
ledd om andelseierregister og forvalterregistrering står det at
«Forvaltningsselskapet skal føre et andelseierregister der andelseierne
er angitt med navn, fødselsdato eller foretaksnummer, adresse og
nummer på andelene». I annet relevant regelverk, herunder blant
annet lov av 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak («foretaksregisterloven»),
er begrepet «foretaksnummer» erstattet med «organisasjonsnummer».
Departementet foreslår at begrepet «foretaksnummer» erstattes med
«organisasjonsnummer» i verdipapirfondloven § 4-10 første ledd.
Verdipapirfondloven § 5-6 omhandler krav til bekreftelse
fra enten depotmottaker eller godkjent revisor ved fusjon av verdipapirfond.
Verdipapirfondloven § 5-6 første ledd nr. 1 sier at depotmottaker
eller godkjent revisor ved fusjon av fond blant annet skal bekrefte
at fusjonen er gjennomført i tråd med de prinsippene som er fastsatt
i fusjonsavtalen for verdsetting av fondenes eiendeler og eventuelle
forpliktelser, jf. § 5-3 første ledd nr. 4. Henvisningen til verdipapirfondloven
§ 5-3 første ledd nr. 4 er imidlertid ikke korrekt. Riktig henvisning
skal være verdipapirfondloven § 5-3 andre ledd nr. 4. Henvisningen
i gjeldende verdipapirfondlov § 5-6 første ledd nr. 1 til verdipapirfondloven
§ 5-3 første ledd nr. 4 er en inkurie. Bestemmelsen i verdipapirfondloven
§ 5-6 første ledd nr. 1 foreslås derfor endret slik at bestemmelsen
henviser til verdipapirfondloven § 5-3 andre ledd nr. 4.
Gjeldende verdipapirfondlov § 6-18 om forholdet
mellom tilførings- og mottakerfond inneholder fem ledd. Ved en inkurie
er imidlertid tallet fem erstattet med tallet seks i angivelsen
av de enkelte ledd. Departementet foreslår at bestemmelsen endres
slik at det som i dag er angitt som verdipapirfondloven § 6-18 sjette
ledd, blir § 6-18 femte ledd.
Etter ordlyden i gjeldende verdipapirfondlov § 7-2
andre ledd er spesialfond ikke unntatt fra loven § 6-9 Plasseringsbegrensninger – eierandel hos utsteder. Heller
ikke etter tidligere verdipapirfondlov var spesialfond generelt
unntatt fra nevnte bestemmelse (§ 4-9 i tidligere lov). Finanstilsynet
hadde imidlertid adgang til å gi samtykke til at den aktuelle bestemmelsen
kunne fravikes i enkelte tilfeller. Slikt samtykke kunne gis både
for nasjonale fond som ikke er spesialfond og for spesialfond. Dette
fulgte av tidligere verdipapirfondlov § 4-9 siste ledd som hadde følgende
ordlyd:
«Tilsynsmyndigheten kan gi samtykke til etablering
av verdipapirfond som fraviker bestemmelsene i denne paragraf.»
Adgangen til å gi samtykke til å fravike § 6-9
er gjennom § 7-1 første ledd videreført for nasjonale fond som ikke
er spesialfond. Adgangen til å fravike § 6-9 for spesialfond gjennom
samtykke fra Finanstilsynet følger imidlertid ikke av ordlyden i
§ 7-2. I Ot.prp. nr. 36 (2007–2008) pkt. 12.4 er det uttalt at Finanstilsynet
skal kunne gi slikt samtykke for spesialfond. Departementet legger
til grunn at det ikke har vært meningen å endre den nye verdipapirfondloven
slik at spesialfond ikke lenger skal kunne få samtykke til å fravike
§ 6-9, og at det beror på en feil at dette ikke er tatt med i den
nye lovbestemmelsen. Departementet foreslår derfor at verdipapirfondloven
§ 7-2 andre ledd tilføyes et nytt tredje punktum der det åpnes for
at Finanstilsynet kan gi samtykke til at spesialfond fraviker § 6-9.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til opprettinger av inkurier i verdipapirhandelloven og
verdipapirfondloven.