I proposisjonen foreslås det endringer i finansieringsvirksomhetsloven,
verdipapirhandelloven og verdipapirfondloven for å gjennomføre nye
regler om nemndbehandling av tvister mellom finansforetak og deres
kunder. Videre foreslås det endringer i eiendomsmeglingslovens regler
om oppgjør av eiendomshandler. Det foreslås også endringer av reglene
om taushetsplikt i finanstilsynsloven § 7, sentralbankloven § 12
og folketrygdfondloven § 6, samt endringer i verdipapirregisterloven
som innebærer at det for forskningsformål blir åpnet opp for å gi innsyn
i opplysninger i verdipapirregistre underlagt lovpålagt taushetsplikt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Torstein Tvedt
Solberg, Jonas Gahr Støre og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe
og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til proposisjonen for omtale av lovforslagene, og til merknader
nedenfor i denne innstillingen.
Endringene i finansieringsvirksomhetsloven, verdipapirhandelloven
og verdipapirfondloven foreslås for å gjennomføre nye regler om
nemndbehandling av tvister mellom finansforetak og deres kunder.
De foreslåtte reglene vil for det første innebære hjemmel for Kongen
til å bestemme i forskrift at finansforetak skal være tilsluttet
en klagenemnd som nevnt i finansavtaleloven § 4 eller forsikringsavtaleloven § 20-1.
Det foreslås også at et finansforetak skal, dersom det ikke følger
en uttalelse fra en klagenemnd i tvist med en forbrukerkunde, dekke
egne og motpartens nødvendige sakskostnader ved domstolsbehandling
i første instans av samme tvist mellom de samme partene. Dette vil
gjelde tilsvarende for behandling i høyere rettsinstanser dersom
finansforetaket er den ankende part. Forslagene er bygget på utkast
og initiativ fra Banklovkommisjonen og Finanskriseutvalget, jf.
henholdsvis NOU 2011:8 og NOU 2011:1.
Etter lovforslaget kan Kongen bestemme at finansinstitusjoner,
verdipapirforetak og forvaltningsselskap (finansforetak) skal være
tilsluttet en klagenemnd som nevnt i finansavtaleloven § 4 eller
forsikringsavtaleloven § 20-1. Dersom et foretak blir pålagt tilslutning
til en klagenemnd, kan det innebære kostnader for foretaket, f.eks.
ved at driftskostnadene til nemnden finansieres av de tilsluttede
foretakene. Slik tilslutning kan imidlertid ha en ikke ubetydelig
verdi både for foretakets kunder og for foretaket selv.
Finansforetak som ikke etterlever nemnduttalelser
i sin disfavør, risikerer etter lovforslaget å måtte dekke forbrukernes
rettskostnader. De senere årene har det vært få tilfeller der finansforetak
ikke har etterlevd nemnduttalelser i sin disfavør i nemnden for
banksaker under Finansklagenemnda, både i absolutte og relative
termer. De fleste av tilfellene de senere årene der finansforetak
ikke har etterlevd nemnduttalelser i sin disfavør, knytter seg til
uttalelser i de tre forsikringsnemndene under Finansklagenemnda,
der det som nevnt i kapittel 2 i proposisjonen er en bransjenorm
om dekning av sakskostnader. De direkte økonomiske virkningene av
en bestemmelse i tråd med lovforslaget kan på denne bakgrunn antas
å være begrensede. En slik bestemmelse vil også få direkte virkning
for et begrenset antall forbrukere, i den grad utviklingen fremover
ikke blir vesentlig annerledes enn utviklingen de senere årene.
Bestemmelsen om dekning av sakskostnader kan gjøre
det mer attraktivt for forbrukerkunder å henvende seg til en nemnd
og få sin sak behandlet der. Følgelig kan antall saker for nemndene øke.
Finansforetakenes plikt til å dekke eventuelle sakskostnader ved
en etterfølgende domstolsbehandling dersom forbrukeren har fått medhold
i nemnden, kan videre innebære at finansforetaket finner det hensiktsmessig
å benytte større ressurser i hver enkelt nemndsak. Nemndene kan
bli viktigere for rettspraksisen på de fagområdene nemndene opererer
på hvis finansforetakene i større grad etterlever nemnduttalelser
i sin disfavør.
Se proposisjonens kapittel 2 for omtale av forslag
med bestemmelser om nemndbehandling av tvister.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til endringer i finansieringsvirksomhetsloven,
verdipapirhandelloven og verdipapirfondloven for å gjennomføre nye
regler om nemndbehandling av tvister mellom finansforetak og deres
kunder.
Det foreslås å lovfeste i eiendomsmeglingsloven § 6-9
at eiendomsmeglere og advokater som bistår ved oppgjør av eiendomshandler,
skal sørge for at kjøper har fått rettsvern for sitt erverv før
kjøpesummen kan disponeres på vegne av selger. Formålet er å sikre
at oppgjøret foregår på en tryggest mulig måte. Det foreslås også
at departementet skal kunne fastsette nærmere regler i forskrift
om gjennomføring av det økonomiske oppgjøret, herunder unntak fra regelen
som nevnt ovenfor. Videre foreslår departementet en bestemmelse
i eiendomsmeglingsloven § 3-2 om at kreditorene ikke skal kunne
søke dekning i kjøpesummen som står på meglers klientkonto før betingelsene
for frigivelse av kjøpesummen som gjelder mellom partene, er oppfylt.
Vanligvis vil kjøpesummen ikke kunne frigis til selger før kjøper
har fått tinglyst skjøte, jf. den foreslåtte bestemmelsen i § 6-9
som nevnt ovenfor. Videre vil det normalt være avtalt at kjøpers
långivere skal ha fått tinglyst sine pantedokumenter, og at heftelser
på eiendommen skal være slettet før kjøpesummen kan frigis til selger.Hensikten med forslaget er særlig å unngå
at det oppstår tvil om hvorvidt selgers kreditorer i perioden etter
at kjøper har overtatt bruken av eiendommen, men før han har oppnådd
rettsvern for ervervet, kan søke dekning både i eiendommen og kjøpesummen.
Forslaget vil blant annet bidra til å sikre at kjøper og kjøpers
långivere ikke lider økonomisk tap i forbindelse med oppgjøret.
Dessuten foreslås det at bestemmelsene om oppbevaring og forvaltning
av klientmidler i eiendomsmeglingsforskriften § 3-9 flyttes til
eiendomsmeglingsloven § 3-2, slik at de viktigste reglene om klientmidler
blir samlet i loven.
Bransjen synes i stor grad å ha innrettet seg
i samsvar med forslaget om at megler skal sørge for at kjøper har
fått rettsvern før kjøpesummen kan disponeres på vegne av selger,
jf. eiendomsmeglingsloven § 6-9 nytt tredje ledd. Forslaget antas
derfor ikke å få nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslaget om å flytte bestemmelsene om forvaltning
og oppbevaring av klientmidler fra eiendomsmeglingsforskriften § 3-9
til eiendomsmeglingsloven § 3-2 første og annet ledd innebærer ikke
endringer i gjeldende rett, og får heller ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser.
Forslaget til ny bestemmelse i eiendomsmeglingsloven
§ 3-2 tredje ledd om at kreditorer ikke skal kunne søke dekning
i kjøpesummen på meglers klientkonto før betingelsene for frigivelse
mellom partene i handelen er oppfylt, medfører blant annet at kjøper
og kjøpers långivere ikke utsettes for risiko for tap som følge
av kreditorbeslag fra selgers kreditorer i perioden etter at kjøper
har overtatt bruken av eiendommen, men før rettsvern er etablert.
Bestemmelsen bidrar til redusert risiko ved eiendomshandler, men
har etter departementets syn ellers ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Se proposisjonens kapittel 3 for omtale av forslag
om endringer i eiendomsmeglingsloven.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven.
Endringene i finanstilsynsloven § 7, sentralbankloven
§ 12 og folketrygdfondloven § 6 foreslås for å ivareta hensynet
til nødvendig informasjonsflyt og hensynet til klare og oversiktlige
regler om taushetsplikt. Endringene har i hovedsak følgende innhold:
Norges Banks taushetsplikt
gjelder ikke overfor Finansdepartementet, Etikkrådet eller enkelte
internasjonale organisasjoner.
Finansdepartementet og Etikkrådet pålegges tilsvarende
taushetsplikt som følger av sentralbankloven for Norges Bank.
Folketrygdfondets taushetsplikt utvides
slik at den omfatter forretningsmessige opplysninger i sin alminnelighet
og ikke kun opplysninger det vil være av konkurransemessig betydning
å hemmeligholde.
Finansdepartementet pålegges tilsvarende
taushetsplikt som følger av folketrygdfondloven for Folketrygdfondet.
Personer og institusjoner utenfor Finanstilsynet som
mottar opplysninger underlagt lovpålagt taushetsplikt fra Finanstilsynet,
pålegges tilsvarende taushetsplikt som følger av finanstilsynsloven
for Finanstilsynet.
Det fremgår av høringsnotatet at forslaget til
endringer i sentralbankloven, finanstilsynsloven og folketrygdfondloven
antas ikke å ha vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser. Departementet
opprettholder sin vurdering i høringsnotatet.
Se proposisjonens kapittel 4 for omtale av forslag
til endringer i sentralbankloven, finanstilsynsloven og folketrygdfondloven.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til endringer i reglene om taushetsplikt
i sentralbankloven, finanstilsynsloven og folketrygdfondloven.
Det foreslås endringer i verdipapirregisterloven (lov
5. juli 2002 nr. 64 om registrering av finansielle instrumenter)
som innebærer at det for forskningsformål blir åpnet opp for å gi
innsyn i opplysninger i verdipapirregistre underlagt lovpålagt taushetsplikt.
Finansdepartementet legger til grunn at forslaget om
å gi adgang til å gi innsyn til bruk for forskningsformål i opplysninger
som er omfattet av verdipapirregistres taushetsplikt vil kunne få
administrative konsekvenser for Verdipapirsentralen i form av noe
økt arbeid knyttet til å gi tilråding til søknader om utleveringer
av opplysninger samt selve utleveringen av opplysningene. Det antas
likevel at de administrative konsekvensene ikke vil være betydelige.
Finansdepartementet foreslår, i tråd med høringsnotatet,
ikke endringer i verdipapirregisterlovens bestemmelse om vederlag
for utlevering av opplysninger. Utlevering av opplysninger til forskning
vil dermed følge utgangspunktet om at det kan kreves vederlag for
utleveringen. Finansdepartementet legger derfor til grunn at endringen
ikke vil innebære økonomiske konsekvenser av betydning for verdipapirregister.
Behandling av begjæringer om tilgang til opplysninger
underlagt taushetsplikt er en ny oppgave for Finanstilsynet og vil
medføre noe merarbeid. Det antas at de administrative konsekvensene
for Finanstilsynet likevel ikke vil være vesentlige.
Se proposisjonens kapittel 5 for omtale av forslag
til endringer i verdipapirregisterloven.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til endringer i verdipapirregisterloven
som innebærer at det for forskningsformål blir åpnet opp for å gi
innsyn i opplysninger i verdipapirregistre underlagt lovpålagt taushetsplikt.
I forskriftshjemmelen om egenhandel i verdipapirhandelloven
(lov 29. juni 2007 nr. 75) § 8-1 annet ledd er det vist til «første
ledd nr. 7». Verdipapirhandelloven § 8-1 første ledd ble imidlertid
endret ved lov 18. november 2011 nr. 42 om endringer i betalingssystemloven
og finansieringsvirksomhetsloven mv. (gjennomføring av EØS-regler
som svarer til direktiv 2009/44/EF og direktiv 2009/110 EF), slik
at tidligere nr. 7 er gjeldende nr. 6. Henvisningen i § 8-1 annet ledd
må konsekvensjusteres som følge av dette. Det foreslås derfor at
det i § 8-1 annet ledd vises til første ledd nr. 6, i stedet for
første ledd nr. 7. Dette innebærer ingen materielle endringer.
I § 8-3, som gir særlige regler om egenhandel
for ansatte i visse typer foretak, er det i første ledd første punktum
vist til «§ 8-1 første ledd nr. 2 til 7». Som
nevnt ovenfor ble verdipapirhandelloven § 8-1 første ledd endret
ved lov 18. november 2011 nr. 42. Etter lovendringen finnes det
ikke lenger noe nr. 7 i oppregningen i § 8-1 første ledd. Bestemmelsen
i § 8-3 første ledd er ikke blitt konsekvensjustert som følge av endringen
i § 8-1 første ledd. Det foreslås derfor at det i § 8-3 første ledd
første punktum vises til § 8-1 første ledd «nr.
2 til 6», i stedet for «nr. 2 til 7». Dette innebærer ingen materielle endringer.
Det er avdekket en mindre skrivefeil i verdipapirfondloven
(lov 25. november 2011 nr. 44) § 1-2 første ledd nr. 9. I definisjonen
av «nærstående» i bestemmelsens underpunkt 4 er det henvist til
de øvrige underpunkter i nr. 9. Henvisningene er angitt med bokstaver
og ikke med tall slik de øvrige underpunktene skulle tilsi. Departementet
foreslår at verdipapirfondloven § 1-2 første ledd nr. 9 endres slik
at bestemmelsens underpunkt 4 henviser til de øvrige underpunktene
i tall, og ikke bokstaver.
I gjeldende verdipapirfondlov § 4-10 første
ledd om andelseierregister og forvalterregistrering står det at
«Forvaltningsselskapet skal føre et andelseierregister der andelseierne
er angitt med navn, fødselsdato eller foretaksnummer, adresse og
nummer på andelene». I annet relevant regelverk, herunder blant
annet lov av 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak («foretaksregisterloven»),
er begrepet «foretaksnummer» erstattet med «organisasjonsnummer».
Departementet foreslår at begrepet «foretaksnummer» erstattes med
«organisasjonsnummer» i verdipapirfondloven § 4-10 første ledd.
Verdipapirfondloven § 5-6 omhandler krav til bekreftelse
fra enten depotmottaker eller godkjent revisor ved fusjon av verdipapirfond.
Verdipapirfondloven § 5-6 første ledd nr. 1 sier at depotmottaker
eller godkjent revisor ved fusjon av fond blant annet skal bekrefte
at fusjonen er gjennomført i tråd med de prinsippene som er fastsatt
i fusjonsavtalen for verdsetting av fondenes eiendeler og eventuelle
forpliktelser, jf. § 5-3 første ledd nr. 4. Henvisningen til verdipapirfondloven
§ 5-3 første ledd nr. 4 er imidlertid ikke korrekt. Riktig henvisning
skal være verdipapirfondloven § 5-3 andre ledd nr. 4. Henvisningen
i gjeldende verdipapirfondlov § 5-6 første ledd nr. 1 til verdipapirfondloven
§ 5-3 første ledd nr. 4 er en inkurie. Bestemmelsen i verdipapirfondloven
§ 5-6 første ledd nr. 1 foreslås derfor endret slik at bestemmelsen
henviser til verdipapirfondloven § 5-3 andre ledd nr. 4.
Gjeldende verdipapirfondlov § 6-18 om forholdet
mellom tilførings- og mottakerfond inneholder fem ledd. Ved en inkurie
er imidlertid tallet fem erstattet med tallet seks i angivelsen
av de enkelte ledd. Departementet foreslår at bestemmelsen endres
slik at det som i dag er angitt som verdipapirfondloven § 6-18 sjette
ledd, blir § 6-18 femte ledd.
Etter ordlyden i gjeldende verdipapirfondlov § 7-2
andre ledd er spesialfond ikke unntatt fra loven § 6-9 Plasseringsbegrensninger – eierandel hos utsteder. Heller
ikke etter tidligere verdipapirfondlov var spesialfond generelt
unntatt fra nevnte bestemmelse (§ 4-9 i tidligere lov). Finanstilsynet
hadde imidlertid adgang til å gi samtykke til at den aktuelle bestemmelsen
kunne fravikes i enkelte tilfeller. Slikt samtykke kunne gis både
for nasjonale fond som ikke er spesialfond og for spesialfond. Dette
fulgte av tidligere verdipapirfondlov § 4-9 siste ledd som hadde følgende
ordlyd:
«Tilsynsmyndigheten kan gi samtykke til etablering
av verdipapirfond som fraviker bestemmelsene i denne paragraf.»
Adgangen til å gi samtykke til å fravike § 6-9
er gjennom § 7-1 første ledd videreført for nasjonale fond som ikke
er spesialfond. Adgangen til å fravike § 6-9 for spesialfond gjennom
samtykke fra Finanstilsynet følger imidlertid ikke av ordlyden i
§ 7-2. I Ot.prp. nr. 36 (2007–2008) pkt. 12.4 er det uttalt at Finanstilsynet
skal kunne gi slikt samtykke for spesialfond. Departementet legger
til grunn at det ikke har vært meningen å endre den nye verdipapirfondloven
slik at spesialfond ikke lenger skal kunne få samtykke til å fravike
§ 6-9, og at det beror på en feil at dette ikke er tatt med i den
nye lovbestemmelsen. Departementet foreslår derfor at verdipapirfondloven
§ 7-2 andre ledd tilføyes et nytt tredje punktum der det åpnes for
at Finanstilsynet kan gi samtykke til at spesialfond fraviker § 6-9.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til opprettinger av inkurier i verdipapirhandelloven og
verdipapirfondloven.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i finansieringsvirksomhetsloven og eiendomsmeglingsloven
mv. (klagenemndbehandling, oppgjør av eiendomshandler mv.)
I
I lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med finansinstitusjoner
mv. (finanstilsynsloven) gjøres følgende endring:
§ 7 første ledd nytt syvende punktum
skal lyde:
Taushetsplikt etter denne bestemmelsen og forvaltningslovens
bestemmelser gjelder også for personer og institusjoner utenfor
Finanstilsynet som mottar opplysninger underlagt lovpålagt taushetsplikt fra
Finanstilsynet.
II
I lov 24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet
mv. (sentralbankloven) gjøres følgende endringer:
§ 12 første ledd nytt annet punktum
skal lyde:
Taushetsplikt etter første punktum gjelder også for
enhver som utfører tjeneste eller arbeid for departementet, Etikkrådet
for Statens pensjonsfond utland og Finanstilsynet når departementet,
Etikkrådet eller Finanstilsynet mottar opplysninger som nevnt i første
punktum.
§ 12 annet ledd første og annet punktum skal lyde:
Taushetsplikt etter foregående ledd og forvaltningslovens
bestemmelser gjelder ikke overfor departementet, Etikkrådet for
Statens pensjonsfond utland, Finanstilsynet, andre EØS-staters
sentralbanker eller finanstilsynsmyndigheter, eller internasjonale organisasjoner
som Norges Bank er medlem av eller samarbeider med. Utlevering
av opplysninger underlagt taushetsplikt til internasjonale organisasjoner som
Norges Bank er medlem av eller samarbeider med, kan bare skje dersom
opplysningene underlegges en tilsvarende taushetsplikt hos organisasjonen som
mottar opplysningene.
§ 12 annet ledd nåværende annet punktum blir nytt tredje
punktum.
III
I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner (finansiseringsvirksomhetsloven) gjøres følgende
endringer:
Ny § 2-12b skal lyde:
§ 2-12b Nemndbehandling av tvister
Kongen kan ved forskrift bestemme at finansinstitusjoner
skal være tilsluttet en klagenemnd som nevnt i finansavtaleloven
§ 4 eller forsikringsavtaleloven § 20-1.
En finansinstitusjon skal, dersom den ikke følger en
uttalelse fra en klagenemnd som nevnt i første ledd i tvist med
en kunde som er forbruker, dekke egne og motpartens nødvendige sakskostnader
ved domstolsbehandling i første instans av samme tvist mellom de samme
partene. Første punktum gjelder tilsvarende for behandling i høyere
rettsinstanser dersom finansinstitusjonen er den ankende part. Reglene
i tvisteloven § 10-5 om sakskostnader i småkravprosess kommer ikke
til anvendelse ved beregning av nødvendige sakskostnader.
Kongen kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i annet ledd.
§ 4b-1 fjerde ledd skal lyde:
Reglene i § 2-12b gjelder tilsvarende for betalingsforetak
og filialer av utenlandske foretak som nevnt i annet ledd.
§ 4c-3 første ledd skal lyde:
Reglene i §§ 2-2 til 2-5, § 2-12b, §
3-2, § 3-6 samt §§ 3-8 til 3-15 og § 4b-4 gjelder tilsvarende for
e-pengeforetak.
IV
I lov 5. juli 2002 nr. 64 om registrering av finansielle
instrumenter (verdipapirregisterloven) gjøres følgende endringer:
Kapittel 8 overskriften skal lyde:
Kapittel 8. Taushetsplikt og innsynsrett mv.
Ny § 8-3 skal lyde:
§ 8-3 Opplysninger til bruk
for forskning
Finanstilsynet kan bestemme at et verdipapirregister
kan gi opplysninger til bruk for forskning uten hinder av taushetsplikt
etter § 8-1, når det finnes rimelig og ikke medfører uforholdsmessig
ulempe for andre interesser.
Til vedtak som nevnt i første ledd, kan det stilles vilkår
om blant annet hvem som skal ha ansvar for opplysningene, og hvem
som skal ha tilgang til dem, om oppbevaring og tilbakelevering av
utlånt materiale, om sletting av avskrifter, om hvorvidt forskerne skal
ha adgang til å henvende seg til eller innhente nærmere opplysninger
om dem det er gitt opplysninger om, og om bruken av opplysninger
for øvrig.
Begjæring om dispensasjon fra taushetsplikten
i medhold av første ledd skal sendes verdipapirregisteret, som skal
gi en tilrådning i saken til Finanstilsynet.
Kongen kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i paragrafen her.
Ny § 8-4 skal lyde:
§ 8-4 Forskeres taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid i forbindelse
med forskning som et verdipapirregister i medhold av § 8-3 første
ledd har gitt opplysninger underlagt taushetsplikt til, plikter
å hindre at andre får adgang eller kjennskap til disse opplysningene.
Opplysningene kan bare brukes til forskning og
i samsvar med opplyst formål og de vilkår som måtte være fastsatt
etter § 8-3 annet ledd.
Taushetsplikten er ikke til hinder for
1) at opplysningene gjøres kjent for dem
som opplysningene direkte gjelder, eller for andre i den utstrekning
de som har krav på taushet samtykker,
2) at opplysningene brukes når behovet for beskyttelse
må anses ivaretatt ved at de gis i statistisk form, eller ved at
individualiserende kjennetegn utelates på annen måte.
Verdipapirregisteret skal før utlevering av opplysningene
gjøre mottakerne av opplysningene kjent med taushetsplikten og straffebestemmelsen
i § 10-4 annet punktum. Verdipapirregisteret kan kreve skriftlig
erklæring om at mottakerne av opplysningene kjenner og vil overholde
reglene.
Kongen kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i paragrafen her.
Nåværende § 8-3 blir ny § 8-5.
Nåværende § 8-4 blir ny § 8-6.
§ 10-4 nytt annet punktum skal lyde:
På samme måte straffes den som forsettlig eller uaktsomt
overtrer § 8-4 om taushetsplikt eller vilkår etter § 8-3 annet ledd,
eller forskrifter gitt med hjemmel i §§ 8-3 eller 8-4, eller som
medvirker til slik overtredelse.
V
I lov 29. juni 2007 nr. 44 om Folketrygdfondet gjøres
følgende endringer:
§ 6 overskriften skal lyde:
Forholdet til annen lovgivning, taushetsplikt
mv.
§ 6 første ledd skal lyde:
Forvaltningsloven gjelder ikke for Folketrygdfondet. Forvaltningslovens
bestemmelser om inhabilitet gjelder likevel for
Folketrygdfondets tillitsvalgte, ansatte og andre som utfører tjenester
eller arbeid for Folketrygdfondet.
§ 6 nytt annet ledd skal lyde:
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for Folketrygdfondet,
plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det vedkommende
i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om Folketrygdfondets
eller andres forretningsmessige forhold eller om noens personlige
forhold. Taushetsplikten gjelder ikke overfor departementet. Tilsvarende
taushetsplikt som følger av første punktum, gjelder enhver som utfører
tjeneste eller arbeid for departementet. Forvaltningsloven § 13
annet og tredje ledd og §§ 13 a til 13 e får anvendelse.
Nåværende § 6 annet ledd blir nytt tredje ledd.
VI
I lov 29. juni 2007 nr. 73 om eiendomsmegling gjøres
følgende endringer:
§ 3-2 skal lyde:
§ 3-2 Forvaltning og behandling
av klientmidler
(1) Foretak og advokater som driver eiendomsmegling,
jf. § 2-1, skal holde klientmidler adskilt fra egne midler og andre
midler som ikke tilhører klienter.
(2) Klientmidler tilhører den som har innbetalt eller
overlevert disse til foretaket eller advokaten, inntil de er brukt
på den måten som er avtalt.
(3) Kreditorer kan kun søke dekning i kjøpesummen
som er oppbevart i henhold til første ledd dersom beløpet tilhører
debitor på beslagstiden, jf. dekningsloven § 2-2, og betingelsene
for frigivelse som gjelder mellom partene i handelen, er oppfylt.
(4) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
regler om behandling av klientmidler.
§ 6-9 nytt tredje ledd skal lyde:
(3) Oppdragstakere som forestår oppgjør, skal sørge
for at kjøperen har fått rettsvern for sitt erverv før kjøpesummen
disponeres på vegne av selgeren. Departementet kan gi nærmere regler
i forskrift om gjennomføring av det økonomiske oppgjøret, herunder
unntak fra regelen i første punktum.
VII
I lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven)
gjøres følgende endringer:
§ 8-1 første og annet ledd skal lyde:
(1) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder ansatte i:
1. verdipapirforetak og deres tilknyttede agenter,
2. forvaltningsselskaper for verdipapirfond,
3. finansinstitusjoner,
4. foretak som inngår i finanskonsern med unntak av eiendomsmeglingsselskaper
og inkassoselskaper,
5. pensjonskasser og
6. Innovasjon Norge, Statens nærings- og utviklingsfond,
Husbanken, Folketrygdfondet og Norges Bank,
som normalt har innsyn i eller arbeider med investeringstjenester
eller forvaltning av finansielle instrumenter for foretaket eller
foretakets kunders regning.
(2) Departementet kan i forskrift bestemme at bestemmelsene
i dette kapittel skal gjelde for andre ansatte som arbeider med
forvaltningen av offentlige midler og ansatte i offentlige institusjoner
som driver finansieringsvirksomhet, enn de som er nevnt i første ledd
nr. 6.
§ 8-3 første ledd første punktum skal lyde:
Ansatte i foretak som nevnt i § 8-1 første ledd nr. 2 til 6, kan
ikke ved handel for egen regning benytte verdipapirforetak som regelmessig
yter investeringstjenester av vesentlig omfang overfor arbeidsgiverforetaket.
Ny § 10-16a skal lyde:
§ 10-16a. Nemndbehandling av
tvister
Finansieringsvirksomhetsloven § 2-12b gjelder tilsvarende
for verdipapirforetak.
VIII
I lov 25. november 2011 nr. 44 om verdipapirfond
(verdipapirfondloven) gjøres følgende endringer:
§ 1-2 første ledd nr. 9 underpunkt
nr. 4 skal lyde:
4. selskap hvor vedkommende selv eller noen som er
nevnt i nr. 1, 2 eller 5 har slik innflytelse
som nevnt i aksjeloven eller allmennaksjeloven § 1-3 annet ledd
eller selskapsloven § 1-2 annet ledd, eller selskap hvor vedkommende
selv eller noen som er nevnt i nr. 1, 2 eller 5 har
eller kontrollerer minst 20 prosent av stemmerettighetene eller selskapets
kapital, og
§ 2-13 nytt tredje ledd skal lyde:
(3) Finansieringsvirksomhetsloven § 2-12b gjelder
tilsvarende for forvaltningsselskap.
§ 4-10 første ledd skal lyde:
(1) Forvaltningsselskapet skal føre et andelseierregister
der andelseierne er angitt med navn, fødselsdato eller organisasjonsnummer, adresse
og nummer på andelene.
§ 5-6 første ledd nr. 1 skal lyde:
1. at fusjonen er gjennomført i tråd med de prinsippene
som er fastsatt i fusjonsavtalen for verdsetting av fondenes eiendeler
og eventuelle forpliktelser, jf. § 5-3 annet ledd
nr. 4,
§ 6-18 femte ledd skal lyde:
(5) Departementet kan gi forskrift
om avtalen, interne forretningsregler og koordineringstiltak
etter tredje ledd.
§ 7-2 annet ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Finanstilsynet kan samtykke til at spesialfond fraviker
bestemmelsen i § 6-9.
IX
Ikrafttredelse og overgangsregler
Oslo, i finanskomiteen, den 4. februar 2014
Hans Olav Syversen
|
Heidi Nordby Lunde
|
leder
|
ordfører
|