Oslo universitetssykehus HF (OUS) ble opprettet
1. januar 2009 ved at de tre tidligere helseforetakene Aker, Ullevål
og Rikshospitalet ble slått sammen. Denne omstillingen fulgte av sammenslåingen
av Helse Sør RHF og Helse Øst RHF til Helse Sør-Øst RHF (HSØ) i
2007. Den nye regionen fikk i oppdrag å sørge for bedre pasientbehandling
gjennom blant annet bedre ressursutnyttelse og samordning av sykehusene
i hovedstadsområdet.
OUS har både lokal-, region- og landsfunksjoner.
Foretaket er organisert i ni klinikker, inkludert Oslo sykehusservice
som leverer ikke-medisinske tjenester til resten av sykehuset. I 2012
hadde OUS over 20 000 ansatte og en omsetning på 18,3 mrd. kroner.
Omstillingen av OUS innebærer:
etablering av et
nytt foretak med felles administrative rutiner, styringssystem og
ikt-systemer
ny organisering med samling av fagmiljøer
og støttefunksjoner
forbedring av behandlingskjeder og effektivisering
av driften
tilpasning av bygg, fysisk flytting og
samlokalisering av fagmiljøer
ansvar for færre pasienter ved endring
i opptaksområdet (overføring til Ahus og Vestre Viken) og krav om
tilpasning av kapasiteten til dette (nedbemanning)
Omstillingen av OUS skulle gi bedre samordning
av fag- og forskningsmiljøer og sikre riktigere bruk av personell,
areal, medisinsk utstyr, teknologi og støttefunksjoner. Som nytt
foretak måtte OUS etablere formålstjenlige strukturer, systemer
og rutiner og i tillegg klart definerte og dokumenterte prosesser
for intern kontroll og risikostyring. Det innebærer at det i budsjett
og planer bør framgå hvilke gevinster som skal oppnås, og når de
kan forventes å foreligge. En forutsetning for å oppnå gevinster
er at omstillingstiltakene er godt forankret i de kliniske enhetene.
Eier av OUS er staten ved HSØ. Forvaltningen av
foretaket hører under styret for OUS.
Planleggingen av omstillingen av OUS og risikostyringen
i omstillingens tidlige fase ble rapportert i Riksrevisjonens Dokument
3:2 (2012–2013) og behandlet av Stortinget i Innst. 234 S (2012–2013).
Resultatet av kontrollen viste at planleggingen av omstillingen
ikke tok tilstrekkelig hensyn til kjente utfordringer ved bygningsmasse,
spredte lokasjoner, ulike ikt-løsninger, økonomiske rammer og at
enkelte omstillinger var avhengig av at andre var fullført. Kontrollen
viste også at rapporterte risikoer for gjennomføringen av omstillingen
ikke ble godt nok håndtert av eierne i 2010, og at eierne har godtatt
høy risiko. Det ble pekt på at mangelfull planlegging og risikostyring
underveis gir risiko for manglende gevinster av omstillingen.
Formålet med undersøkelsen har vært å vurdere hvordan
utviklingen i pasientbehandlingen og ressursutnyttelsen ved OUS
har vært i perioden 2010–2012, og om HSØs styring har lagt til rette for
positive effekter av omstillingen i samme periode.
For å belyse formålet er det sett på følgende problemstillinger:
1. I hvilken grad har
OUS gjennomført omstillinger?
2. I hvilken grad har ventetiden og kvaliteten
i pasientbehandlingen blitt forbedret fra 2010 til 2012?
3. I hvilken grad har ressursutnyttelsen
i OUS blitt forbedret fra 2010 til 2012?
4. I hvilken grad har OUS i styringen sikret
at omstillingen fører til bedre ressursutnyttelse og bedre pasientbehandling?
5. I hvilken grad har HSØ i styringen lagt
til rette for at omstillingen av OUS fører til bedre ressursutnyttelse
og bedre pasientbehandling?
Overføringen av pasienter til Ahus og Vestre Viken
og innføringen av ikt-systemet «Klinisk arbeidsflate» er undersøkt
i mindre grad ettersom disse aspektene er omhandlet i Dokument 3:2
(2012–2013) og tatt opp i Stortingets høring om deler av omstillingen
ved OUS i mars 2012.
Riksrevisjonens dokument redegjør nærmere for gjennomføringen
av undersøkelsen og oppsummerer funnene.
Riksrevisjonen har lagt saken fram for Helse-
og omsorgsdepartementet, og statsrådens svarbrev av 9. oktober 2013
er inntatt i Riksrevisjonens dokument.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil
fortsette å følge opp omstillingene i hovedstadsområdet. Riksrevisjonen
vil understreke at det ved OUS gjenstår å innføre mange bedre og mer
effektive behandlingskjeder som en del av omstillingen, og at det
er et betydelig potensial for bedre utnyttelse av fagkompetanse
og arbeidsformer fra de tidligere adskilte fagmiljøene. OUS har
hatt en for svak overordnet styring på tvers av klinikkene for å
fjerne flaskehalser og sørge for faglige gevinster av omstillingen.
OUS har de siste to årene også hatt underskudd som ikke er bærekraftig
over tid. Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at omstillingen
fortsatt følges opp slik at HSØ og OUS har god styring av omstillingen
på alle nivåer.
Riksrevisjonen er enig med departementet i at det
er en positiv utvikling på enkelte områder i OUS, men vil påpeke
at omstillingen samlet sett ennå ikke har gitt klare forbedringer
i pasientbehandlingen eller ressursutnyttelsen. I oppfølgingen av
omstillingen i OUS har verken Helse- og omsorgsdepartementet eller
HSØ sørget for å klargjøre hva som skal bli bedre, og når det kan forventes
forbedringer. Riksrevisjonen ser alvorlig på at en så omfattende
omstilling gjennomføres uten en gevinstrealiseringsplan. I større omstillinger
er det etter Riksrevisjonens oppfatning avgjørende at eierne sikrer
seg et godt grunnlag for å følge opp at omstillinger faktisk fører
til forbedringer.
Komiteen viser til
at formålet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å vurdere
hvordan utviklingen i pasientbehandlingen og ressursutnyttelsen
ved OUS har vært i perioden 2010–2012, og om HSØs styring har lagt
til rette for positive effekter av omstillingen i samme periode.
For å belyse formålet er det sett på følgende problemstillinger:
1. I hvilken grad har
OUS gjennomført omstillinger?
2. I hvilken grad har ventetiden og kvaliteten
i pasientbehandlingen blitt forbedret fra 2010 til 2012?
3. I hvilken grad har ressursutnyttelsen
i OUS blitt forbedret fra 2010 til 2012?
4. I hvilken grad har OUS i styringen sikret
at omstillingen fører til bedre ressursutnyttelse og bedre pasientbehandling?
5. I hvilken grad har HSØ i styringen lagt
til rette for at omstillingen av OUS fører til bedre ressursutnyttelse
og bedre pasientbehandling?
Komiteen merker seg at departementet
vil fortsette å følge opp omstillingene innenfor sykehussektoren
i hovedstadsområdet.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
understreker at det ved OUS gjenstår å innføre mange bedre og mer
effektive behandlingskjeder som en del av omstillingen, og at det
er et betydelig potensial for bedre utnyttelse av fagkompetanse og
arbeidsformer fra de tidligere adskilte fagmiljøene og at OUS har
hatt en for svak overordnet styring på tvers av klinikkene for å
fjerne flaskehalser og sørge for faglige gevinster av omstillingen.
Komiteenmerker
seg at departementet og Riksrevisjonen er enige om at det på noen
områder har vært positiv utvikling på OUS.
Komiteen merker seg samtidig
at Riksrevisjonen ikke finner at omstillingen har gitt vesentlige
forbedringer i pasientbehandlingen eller ressursutnyttelsen.
Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering om at det er alvorlig at en så omfattende omstilling gjennomføres
uten en plan for forbedring i pasientbehandlingen eller andre presiseringer
på hva som skal bli bedre, og til hvilken tid dette skal gjennomføres.
Komiteenmerker
seg at mangelen på forbedring i pasientbehandlingen ved OUS er bekymringsfull
og noe man bør ta lærdom av før politiske organer eventuelt beslutter
å gå i gang med andre sykehusfusjoner.
Komiteen merker seg at fra omstillingen
av OUS startet i 2009, og fram til utgangen av 2012, er det få klare
forbedringer i pasientbehandlingen og ressursutnyttelsen i OUS.
Komiteen viser til at OUS har
vedvarende utfordringer med flaskehalser, ventetider og fristbrudd,
selv om omstillingen førte til at foretaket fikk ansvar for færre
pasienter. OUS hadde krevende rammebetingelser for gjennomføringen
av omstillingen, jf. Dokument 3:2 (2012–2013). Det er likevel Riksrevisjonens
vurdering at OUS innenfor disse rammebetingelsene har hatt en for svak
overordnet styring av klinikkene for å fjerne flaskehalser og sørge
for faglige gevinster av omstilling.
Komiteen peker på at undersøkelsen
viser at HSØ har hatt hyppig kontakt med OUS i omstillingsperioden
og tilført omstillingsmidler. HSØ har imidlertid ikke bidratt til
å klargjøre hva som skal bli bedre, og når det kan forventes forbedringer
i OUS. Uten en plan for forbedring i pasientbehandlingen har OUS
og HSØ i mindre grad kunnet følge opp at omstillinger fører til
at økonomien og pasientbehandlingen forbedres på de områdene der
det er et potensial for slik forbedring. Med de omfattende prosessene
og de store investeringene som har blitt gjennomført i forbindelse
med omstillingen, stiller Riksrevisjonen spørsmål om når og på hvilke
områder Helse- og omsorgsdepartementet og HSØ forventer tydelige
forbedringer ved OUS.
Komiteen merker seg at helsepersonell
gjentatte ganger har påpekt mangler i planlegging og gjennomføring
i omstillingsprosessen. Det hersker utstrakt bekymring blant helsepersonell
for at omstillingsprosessen svekker behandlingskvalitet og pasientsikkerhet.
Tilbakemeldinger fra helsepersonell viser at problemene i hovedstadsområdet
er av en slik karakter at det må lages en konkret plan for hvordan
dette kan løses på kort, mellomlang og lang sikt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, påpeker at ulik virkelighetsforståelse, for
lav kapasitet/for høy beleggsprosent/for lange ventelister, for
lange beslutningslinjer, manglende stedlig ledelse og manglende
lokal beslutningsmyndighet er klare tilbakemeldinger fra helsepersonell.
På kort sikt må det lages strakstiltak for å løse kapasitets- og organisasjonsproblemer
ved å reorganisere OUS for å få stedlig ledelse på alle nivåer.