I proposisjonen fremmer Justis- og beredskapsdepartementet
forslag om å videreføre midlertidig lov 14. desember 2012 nr. 89
om rett til forlengelse av feste til bolighus og fritidshus frem
til 1. juli 2015. Lovforslaget fremmes for å gi nødvendig tid til
å følge opp Den europeiske menneskerettighetsdomstolens (EMD) dom
12. juni 2012 i saken Lindheim og andre mot Norge og NOU 2013:11
Festekontrakter og folkerett.
EMD kom i dommen til at festerens rett etter tomtefesteloven
§ 33 til å kreve forlengelse av festet ved festetidens utløp på
samme vilkår som før er i strid med Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
(EMK) første tilleggsprotokoll artikkel 1. Staten anmodet om ny
behandling av saken for storkammer, men anmodningen ble avvist 22. oktober 2012.
Etter EMDs dom oppstod det en uklar rettstilstand
om festers og bortfesters rettsstilling ved forlengelse av festet.
For å avbøte den uklare rettstilstanden frem til endelig rettsavklaring
foreligger ble midlertidig lov 14. desember 2012 nr. 89 om retten
til forlengelse av feste til bolighus og fritidshus vedtatt på bakgrunn
av lovforslaget i Prop. 148 L (2011–2012). Den midlertidige loven
viderefører festerens rett til å kreve festet forlenget på samme
vilkår som før inntil ikraftsettelsen av eventuelle endringer i tomtefestelovens
regler om forlengelse, jf. § 1. For festeavtaler som allerede er
forlenget etter tomtefesteloven § 33, løper festet på samme vilkår
som før inntil eventuelle endringer i tomtefesteloven, jf. § 2.
I Innst. 115 L (2012–2013) ga justiskomiteen
uttrykk for at det «så snart som mulig må nedsettes et lovutvalg»
for å utrede permanente endringer av tomtefesteloven § 33. Det ble
forutsatt at representanter fra berørte parter ble invitert til
å delta.
Ved kongelig resolusjon 15. februar 2013 oppnevnte
regjeringen et lovutvalg (Tomtefestelovutvalget) for å utrede og
legge frem forslag til endringer i tomtefestelovens regler om forlengelse
av feste til bolighus og fritidshus for å bringe disse i samsvar med
EMK første tilleggsprotokoll artikkel 1. Utvalget var representert
med én representant fra festersiden og én representant for bortfestersiden.
Utvalget avga sin utredning NOU 2013:11 Festekontrakter og folkerett
15. oktober 2013. Utredningen ble sendt på høring 23. oktober 2013
med høringsfrist 10. januar 2014. Tomtefestelovutvalget er delt
i synet på valg av modell for regulering av festeavgift ved forlengelse. Høringsinstansene
er også delt i synet på utvalgets utredning. Representanter for
festersiden har i sin uttalelse tatt til orde for at regjeringen
bør ta seg mer tid til det forestående lovarbeidet ved å videreføre
den midlertidige loven.
Arbeidet med å følge opp Lindheim-dommen og NOU
2013:11 er et krevende arbeid som angår et rettsområde preget av
sterke interessemotsetninger. En rekke hensyn må avveies innenfor
konstitusjonelle og folkerettslige skranker, samtidig som den indre sammenhengen
i tomtefesteloven må hensyntas. Lovarbeidet er også utfordrende
fordi EMD i Lindheim-dommen ikke ga konkret anvisning på hvilke endringer
som er nødvendige og tilstrekkelige, men nøyde seg med å påpeke
svakheter ved dagens lovgivning. Det er grunn til å tro at det pågående
lovarbeidet vil berøre mange festeforhold og tjene til avklaring
av uenighet mellom grunneier og fester. Derfor er det viktig at
arbeidet utføres innenfor forsvarlige tidsrammer.
Departementet mener det ikke er praktisk mulig eller
forsvarlig å fremme forslag om endringer i tomtefesteloven med sikte
på ikraftsetting før 1. juli 2014. Derfor er det nødvendig at det
settes av mer tid til dette arbeidet.
Staten er i medhold av EMK artikkel 46 forpliktet
til å rette seg etter Lindheim-dommen. Det oppstilles imidlertid
ingen absolutt frist for å gjennomføre nødvendige lovendringer.
For at det ikke skal oppstå rettsuklarhet i tiden frem til man har
fått på plass mer permanente lovendringer, mener departementet at
man bør videreføre den midlertidige loven frem til 1. juli 2015.
En slik videreføring antas ikke å være uforenlig med den forståelsen
av EMK første tilleggsprotokoll artikkel 1 som kom til uttrykk i
Lindheim-dommen.
Departementet understreker at lovforslaget kun tar
sikte på å regulere rettstilstanden knyttet til forlengelse av festeforhold
frem til endelig rettsavklaring foreligger. Tomtefestelovens øvrige
bestemmelser er ikke omfattet av den midlertidige loven eller lovforslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til Prop. 41 L (2013–2014) om å videreføre
midlertidig lov 14. desember 2012 nr. 89 om rett til forlengelse
av feste til bolighus og fritidshus frem til 1. juli 2015.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for saken er dommen i Den europeiske menneskerettighetsdomstol (EMD)
av 12. juni 2012 i saken Lindheim og andre mot Norge. For at lovverket
skal være i tråd med de europeiske menneskerettighetene har Norge
derfor en plikt til å endre tomtefesteloven, og bedre balansen mellom
fester og grunneier sine interesser.
Komiteen er kjent med at Tomtefestelovutvalget
i NOU 2013:11 Festekontrakter og folkerett, la frem en delt innstilling
og at høringsinstansene også er delt i synet på utvalgets utredning. Komiteen støtter
derfor videreføringen av den midlertidige loven om rett til forlengelse
av feste til bolighus og fritidshus frem til 1. juli 2015, men understreker at
det er viktig å få på plass et permanent lovverk så raskt som mulig.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet vil
uttrykkje at det er svært beklageleg at det ikkje kjem på plass
ei varig lovendring no. Dette gjer situasjonen uføreseieleg for
både bortfestarar og festarar. Tilstanden i markedet for festeeigedommar er
påverka av den uklåre rettstilstanden som ligg føre. Dette er svært
uheldig for begge partar. Dommen som vart avsagt i Den europeiske
menneskerettigheitsdomstolen (EMD) 12. juni 2012, var tydeleg på at
det må leggjast større vekt på interessene til bortfestarane. Dette
er samanfallande med Senterpartiets syn på den varsla lovendringa. Denne
medlemen ber regjeringa påskunde arbeidet, og meiner at ei
ytterlegare forlenging av den midlertidige lova utover 1. juli 2015
ikkje vil vera tilfredsstillande.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endringer i midlertidig lov om rett til forlengelse av
feste til bolighus og fritidshus
I
I midlertidig lov 14. desember 2012 nr. 89 om rett
til forlengelse av feste til bolighus og fritidshus skal § 5 annet
punktum lyde:
Loven oppheves 1. juli 2015.
II
Loven trer i
kraft straks.
Oslo, i justiskomiteen, den 8. april 2014
Hadia Tajik
|
Kjell Ingolf Ropstad
|
leder
|
ordfører
|