Justis- og beredskapsdepartementet legger i proposisjonen
frem forslag til endringer i tinglysingsloven og enkelte andre lover.
Formålet med endringsforslagene er å tilrettelegge for elektronisk
tinglysing. Lovforslaget har sin bakgrunn i arbeidsgrupperapporten
Elektronisk tinglysing – forslag til endringer i tinglysingsloven mv.
for å tilrettelegge for elektronisk tinglysing.
Basert på klare føringer i mandatet har arbeidsgruppen
ikke drøftet nærmere hvorvidt det bør legges til rette for elektronisk
tinglysing. Høringsinstansene har av denne grunn heller ikke direkte
kommentert dette spørsmålet, men har likevel stilt seg positive
til at man går over fra papirbasert til elektronisk tinglysing.
Departementet ser ingen tungtveiende grunner for at det ikke skal
tilrettelegges for elektronisk tinglysing, og foreslår derfor at
det åpnes for elektronisk tinglysing i tillegg til papirbasert tinglysing.
I dag foregår papirbasert tinglysing ved at
det originale dokumentet sendes inn til tinglysingsmyndigheten (Statens
kartverk) sammen med en kopi (gjenpart) av dette. Alle innkomne
dokumenter blir manuelt journalført ved mottak. Det foretas så en
kontroll av dokumentene, og de dokumentene som kan tinglyses, blir
registrert inn i systemet med en merknad om at innføringen ikke
er konferert («dagbokført»). Prioritet gis fra registreringsdagen.
I de aller fleste sakene vil dette være den dagen dokumentet kom
inn, og registreringsdato vil tilsvare journaldato. Dokumenter som
åpenbart ikke kan tinglyses, blir returnert til avsenderen uten
registrering, og de får da heller ikke prioritet. Originaldokumentet
anses ikke tinglyst før det blir konferert (endelig godkjent for
tinglysing). Konferering innebærer en annenhåndsbehandling hvor
det foretas en ny dokument- og føringskontroll. Passerer dokumentet
denne kontrollen, blir det påført en attest om tinglysing. Tinglysingskopien
arkiveres hos tinglysingsmyndighetene, mens originalen sendes tilbake
til vedkommende som har sendt dokumentet til tinglysing. Prosessen
med å få et dokument tinglyst tar normalt fire dager.
Ny teknologi gjør det mulig å forenkle denne prosessen.
Etter forslagene i proposisjonen ser man for seg at kommunikasjonen
mellom brukeren og tinglysingsmyndigheten skjer elektronisk, og
at kontrollen hos tinglysingsmyndigheten helt eller delvis automatiseres.
Dette vil medføre at prosessen med å tinglyse et dokument blir betydelig
mindre tids- og kostnadskrevende.
Ved elektronisk tinglysing vil kommunikasjonen
av tinglysingsdata skje både direkte mellom de profesjonelle brukernes fagsystemløsninger,
og gjennom en brukerportal. De tekniske løsningene er utelukkende
av datateknisk karakter, og er ikke utredet av arbeidsgruppen eller
vurdert i proposisjonen her.
Uavhengig av om man bruker et fagsystem eller tinglysingens
brukerportal, vil informasjonen i dokumentet tilrettelegges i en
strukturert form som gjør at all eller store deler av dataene kan kontrolleres
automatisk og deretter registreres direkte inn i tinglysingssystemet.
I en del tilfeller vil dokumentet inneholde fritekst som vil kreve manuell
saksbehandling. Det kan da holdes av prioritet ved at dokumentet
registreres i tinglysingssystemet med en merknad om at registreringen
ikke er endelig. I tilfeller hvor dokumentet oppfyller vilkårene
for tinglysing og kan kontrolleres helautomatisk, vil dokumentet umiddelbart
registreres endelig i grunnboken med prioritet fra klokkeslettet
det kom inn.
Bruk av tekniske innretninger for tinglysing
aktualiserer risikospørsmål knyttet til de tekniske løsningene og
bruk av elektronisk signatur. Selv om det aktualiserer seg nye risikoaspekter
ved elektronisk tinglysing, mener departementet disse ikke øker
den generelle risikoen sammenlignet med dagens system med konvensjonelle underskrifter
og ordinær postforsendelse.
Risikoutfordringer knyttet til elektronisk tinglysing
henger sammen med hvilket sikkerhetsnivå som gjelder for elektronisk kommunikasjon
av tinglysingsdata. Departementet foreslår ikke bestemte krav til
sikkerhetsnivå, men mener dette er et viktig spørsmål som må utredes
grundig i forbindelse med de forskriftsendringer som må til for
å følge opp forslagene i proposisjonen.
Et elektronisk dokument må utformes på en standardisert
måte for at tinglysingen skal kunne behandle dokumentet automatisk.
Det må derfor stilles krav om standardiserte nettskjema for alle dokumenter
som skal tinglyses elektronisk. I proposisjonen foreslås det en
hjemmel til å gi forskriftsbestemmelser om standardisert nettskjema
ved elektronisk tinglysing. Ved papirbasert tinglysing vil dagens
ordning for innsending av dokumenter kunne videreføres.
For å tilrettelegge for en automatisering av
tinglysingen foreslås det at alle som tinglyser et dokument, skal
gis en bekreftet utskrift av grunnboken som viser det som tidligere
er registrert på registerenheten. En slik bekreftet utskrift av
grunnboken kommer i stedet for en panteattest etter gjeldende rett.
Tinglysingsattesten videreføres som et skjæringstidspunkt for når
et dokument er tinglyst i rettslig forstand, men etter forslaget
behøver tinglysingsattesten ikke lenger gis på det tinglyste dokumentet.
I proposisjonen foreslås det videre å fjerne kravet
om dagbokføring fra tinglysingsloven. Fordi ikke alle elektroniske
dokumenter vil kunne behandles fullt ut automatisk, og fordi papirtinglysing
skal fungere side om side med elektronisk tinglysing, foreslås det
en mulighet for å registrere et dokument foreløpig og på den måten
holde av prioritet for dokumentet.
Dokumentavgift påløper ved tinglysing av et
dokument som overfører hjemmelen til fast eiendom, og det kan derfor
i enkelte tilfeller være behov for dispensasjon fra dokumentavgiftsregelverket
for at retting av feil i et tinglyst skjøte kan skje uten at det
utløses et nytt krav om dokumentavgift. Dette gjelder særlig ved
overgangen til elektronisk kommunikasjon av tinglysingsdata hvor
man kan oppleve en økt fare for feil i et dokument som er sendt
til tinglysingsmyndigheten. Etter forslaget skal departementet fastsette
forskrift om retting av et hjemmelsdokument og betaling av tinglysingsgebyr
for slik retting. Grensene for rettingsadgangen må fastlegges etter
en grundig utredning av spørsmålet. Innholdet i den etablerte læren om
inkuriepåtegning vil være en naturlig kjerne i denne grensegangen,
men forskriftshjemmelen er ikke avgrenset til en kodifisering av
praksisen om inkuriepåtegning.
Departementet finner ikke grunn til å begrense adgangen
til elektronisk tinglysing til enkelte aktører. Etter departementets
syn bør alle ha adgang til å tinglyse elektronisk, slik som i dag
ved alminnelig papirbasert tinglysing. Tilgjengeligheten for alle
vil imidlertid bero på de til enhver tid tekniske løsninger og tilretteleggelser.
I proposisjonen foreslås det å innføre klokkeslettprioritet,
slik at et tinglyst dokument får prioritet fra det tidspunktet dokumentet
er registrert, i stedet for fra dagen for dagbokføringen av dokumentet.
Klokkeslettprioritet er et fremskritt sammenlignet med dagbokføringsprioritet,
og klokkeslettprioritet bør derfor velges når det ved elektronisk
tinglysing blir praktisk mulig å gi prioritet fra tidspunktet for
mottagelse av dokumentet hos tinglysingsmyndigheten.
Ved at det i proposisjonen åpnes for et kombinert system
hvor både elektroniske dokumenter og papirdokumenter kan tinglyses,
må man sørge for at prioriteten for papirdokumenter ikke blir avhengig
av tilfeldigheter, som for eksempel i hvilken rekkefølge de forskjellige
dokumentene i dagens post registreres. Departementet foreslår derfor
at det i forskrift skal fastsettes et klokkeslett for når et dokument
som ikke er sendt inn elektronisk, skal regnes som regisetret. Det
er hensiktsmessig at dette klokkeslettet fastsettes i forskrift
fordi klokkeslettet blant annet må tilpasses Kartverkets åpningstider
og arbeidsrutiner og tidspunktet for mottak av dagens post hos Kartverket.
Departementet er enig med arbeidsgruppen i at det
må gjelde et tosporet system for tinglysing slik at man ikke opplever
problemer og rettighetstap som følge av en overgang til elektronisk
tinglysing. En overgang til elektronisk tinglysing er en omfattende
prosess som nødvendiggjør en rekke juridiske og tekniske utredninger
og tilpasninger. Før alle forutsetninger for elektronisk tinglysing
er på plass, og systemet er utprøvd og kvalitetssikret, bør det
etter departementets oppfatning fortsatt være adgang til papirbasert
tinglysing.
En overgang til elektronisk tinglysing vil medføre
betydelige samfunnsmessige besparelser. Forslagene i proposisjonen
her vil innebære økonomiske og administrative besparelser for både
tinglysingsmyndigheten og brukerne av tinglysingen. Besparelsene
vil oppnås på flere nivåer. Brukerne av tinglysingen vil oppnå besparelser
i forbindelse med selve innsendelsen av dokumentet, og man vil spare
tid sammenlignet med manuell saksbehandling. Saksbehandlingen vil
også bli mer rasjonell og effektiv hos tinglysingsmyndigheten. Kortere
saksbehandlingstid hos tinglysingsmyndigheten vil også kunne medføre
at brukeren sparer penger ved at tidsrommet for mellomfinansiering
blir kortere. De samfunnsmessige gevinstene ved å gå over til elektronisk
tinglysing må antas å være betydelige. Det vil imidlertid være kostnader
knyttet til utvikling av de nødvendige datatekniske løsninger som
følge av overgangen til elektronisk tinglysing. I proposisjonens
kapittel 13 redegjøres det nærmere for de økonomiske og administrative
konsekvensene av lovforslagene.