Den daglige omsorgen for barn som må flytte
fra sine foreldre, utøves enten i fosterhjem eller institusjon.
Fosterhjem er det vanligste plasseringstiltaket, og forslagsstillerne
viser til at det pr. 31. desember 2012 totalt er 10 254 barn og
unge plassert i forsterkede og ordinære fosterhjem.
Forslagsstillerne viser til en nylig fremlagt
forskningsrapport, hvor forskerne anbefaler at det igangsettes en
offentlig utredning med det formål å få en helhetlig gjennomgang
av fosterhjemsinstituttet. Dette er noe som ifølge forslagsstillerne
får bred støtte i fagmiljøene. Forslagsstillerne mener en slik utredning
må inkludere oppmerksomhet på forholdet mellom institusjoner og
fosterhjem, for å utforske hvordan disse ulike plasseringstiltakene
skal virke innenfor et helhetlig barnevern. Forslagsstillerne viser
til at det er et veldokumentert behov for satsing på kunnskap og
kvalitet i arbeidet rundt fosterbarn og fosterhjem.
Forslagsstillerne er kjent med at økt bruk av
fosterhjemsplasseringer har gitt utfordringer knyttet til å rekruttere
tilstrekkelige antall fosterhjem av god kvalitet, og at ventetiden
for barn for å få fosterhjemsplassering har økt. Forslagsstillerne viser
til at det har vært en ønsket utvikling at fosterhjem skal være
det foretrukne alternativ fremfor institusjon når barn må flytte
for kortere eller lengre tid. Samtidig vil forslagsstillerne understreke
at det for enkelte barn fortsatt vil være behov for gode institusjoner.
Forslagsstillerne er bekymret for økningen i
den kommunale egenandelen for institusjoner, uten tilsvarende økning
for fosterhjem, fordi dette styrker insentivene til at barnevernstjenesten
kan velge fosterhjem fremfor institusjon av økonomiske hensyn, og
at barn som burde plasseres i institusjon plasseres i fosterhjem.
Forslagsstillerne mener dette vil resultere i flere utilsiktede plasseringer
som man vet er uheldig for barn.
Forslagsstillerne viser til at utilsiktede flyttinger er
en alvorlig situasjon for begge parter, både for fosterbarnet og
fosterforeldrene.
For at fosterforeldre bedre skal kunne hanskes med
sin oppgave, mener forslagsstillerne det er nødvendig med tett oppfølging
og veiledning. Forslagsstillerne mener det er alvorlig både for barn
og fosterforeldre når barn flyttes unødig, når dette kan skyldes
utilstrekkelig oppfølging av fosterhjemmet fra barnevernstjenesten. Forslagsstillerne
mener god oppfølging og forutsigbarhet både kan øke rekrutteringen
av fosterhjem og hindre at allerede rekrutterte fosterhjem gir opp.
Forslagsstillerne mener fosterfamiliene trenger bedre
og mer forutsigbare forsterkningsordninger, og de økonomiske rammevilkårene
bør kunne demme opp for det tap av inntekt som plasseringen medfører
for fosterfamilien innen en rimelig ramme. Forslagsstillerne vil
også peke på den store forskjellen det i dag er mellom statlige
og kommunale fosterhjem, og mener det er behov for sterkere nasjonale
føringer for hele fosterhjemsomsorgen.
Forslagsstillerne støtter Norsk Fosterhjemsforening
(NFF) i synet på behovet for en nasjonal gjennomgang av fosterhjemsomsorgen.
En slik utredning må sørge for en faglig gjennomgang og kompetansehevning
når det gjelder alt som berører fosterbarnet og fosterhjemmet i langvarige
fosterhjemsplasseringer, herunder også det som berører samvær og
kontakt med biologisk familie. I tillegg til dette mener forslagsstillerne
det også er behov for å vurdere lovverket som regulerer fosterforeldres
muligheter til å få partsrettigheter for å styrke deres rettsstilling
ved langvarige plasseringer. Forslagsstillerne mener det også er
viktig å styrke oppfølgingen av foreldre som mister omsorgen for
barna sine. En offentlig utredning må også sikre oppmerksomhet på
hvordan samarbeidet med barn og deres medinnflytelse best mulig
skal ivaretas.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig med
en grundig utredning av fosterhjemsomsorgen, som må munne ut i helhetlige
forslag og bedre løsninger, da fosterhjem er det mest brukte plasseringstiltaket
i barnevernet og antall barn i fosterhjem er økende.
Forslagsstillerne mener det er behov for et
fosterhjemsløft gjennom omfattende satsing på kvaliteten på alle
deler av fosterhjemsarbeidet for å få til vellykkede fosterhjemsplasseringer.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette en offentlig
utredning av fosterhjemsomsorgen.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen,
og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, mener
at det er viktig med en god og helhetlig fosterhjemsomsorg og at
den alltid skal være til barns beste. Komiteen mener
det gjøres mye bra i dagens omsorg, og mange fosterforeldre gjør
en god jobb. Det har de senere år vært en styrking av barnevernet
gjennom det såkalte barnevernsløftet, både gjennom flere ansatte
og økt kompetanse. Likevel er komiteen enig i at
det finnes mange uløste oppgaver og store utfordringer fremdeles,
slik som representantforslaget her tar opp.
Komiteen viser til de mange medieoppslag som
har vært den senere tid, der det er avslørt mangler i omsorgen på
mange områder, noe komiteen mener det er viktig å
rette opp i.
Komiteen er kjent med at det
er behov for rundt 800–1 000 nye fosterhjem hvert år, og vil påpeke
at det er viktig med ulike løsninger som dekker flere behov, som
vanlig fosterhjem, forsterket fosterhjem og institusjon.
Komiteen merker seg at både forskere
og fagmiljøer etterlyser en helhetlig gjennomgang av barn under
offentlig omsorg sett i ett livsløpsperspektiv. Komiteen er
enig i at det er behov for å se flere ting i sammenheng, men at
det er viktig at det arbeides videre med tiltak som en vet er gode
og som virker.
Komiteen mener det skal være
god kvalitet og god kompetanse både hos det kommunale barnevernet,
i Bufetat og hos fosterforeldre, og at fosterforeldre må få den
opplæringen og oppfølgingen det er behov for.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til statsrådens detaljerte svarbrev (vedlegg) og er fornøyd med
at dette er et område hvor regjeringen har ambisiøse målsettinger. Flertallet viser
til at den sterke veksten i bruken av fosterhjem har ført til utfordringer
på fosterhjemsområdet. Disse handler for eksempel om rekruttering
av fosterforeldre, god utredning av barnet før plassering, god oppfølging
og veiledning av fosterforeldre og om fosterforeldres økonomiske
rammevilkår. Dette er forhold som er vesentlige for å rekruttere
fosterforeldre og hindre utilsiktede brudd, slik at barnet må flytte. Flertallet viser
til at det allerede er satt i gang flere tiltak og utredninger på
områdene. Flertallet ser behovet for en gjennomgang,
men er samtidig utålmodig og er bekymret for det statsråden gir
uttrykk for, at mens en stor offentlig utredning pågår, vil det være
begrenset rom for større endringer. Det kunnskapsgrunnlaget regjeringen
har nå, som vil være ytterligere komplettert i løpet av året, gir
et godt grunnlag for å vurdere vesentlige sider ved fosterhjemstiltaket. Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om fosterhjemsomsorgen innen utgangen av 2015.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti mener at målet for de fleste barn
er å vokse opp i et tilnærmet vanlig hjem, og at det er viktig at
det legges til rette for det, men er klar over at noen barn trenger
mer oppfølging og tilsyn enn andre, og at det er samfunnets oppgave
å sørge for at det skjer.
Disse medlemmer er kjent med
at nettopp oppfølgingen av barna i fosterhjem kan være et problem,
og vet at det kan være for stor saksmengde hos den enkelte saksbehandler
i barnevernet som kan vanskeliggjøre god nok oppfølging. Disse
medlemmer er også kjent med at det er et økende antall barn
som har store hjelpebehov, og trenger oppfølging resten av livet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet merker
seg svaret fra barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig
Horne (vedlegg), der det fremheves at det ikke er ønskelig med en
offentlig utredning fordi risikoen for at tiltak som er i gang,
stanses ved en slik utredning.
Disse medlemmer mener, slik som
flere av høringsinstansene, at det er nødvendig med en NOU nettopp
fordi det har skjedd så mange endringer på fosterhjemsområdet de
siste par tiårene.
Disse medlemmer mener det trengs
en politisk og faglig gjennomgang av hva fosterhjemsordningen er,
og bør være, nå i det 21. århundret. Det er mange sider som bør
gjennomgås. Noen av spørsmålene vil være, slik disse medlemmer ser
det, om det er rimelig og riktig at innpå halvparten av fosterhjemmene forsterkes
det første året, eller om enda flere eller færre bør forsterkes?
Andre spørsmål er om hva som er et rimelig lønnsnivå for fosterforeldre som
frikjøpes, pensjonsordninger og partsrettigheter. Dette kan kun
gjøres ved en faglig gjennomgang, slik en NOU vil være.
Disse medlemmer mener derfor,
som representantene fra Venstre gjør i sitt forslag, at det er viktig
og nødvendig med en faglig gjennomgang av hele omsorgskjeden, fra
rekruttering til ettervern, samt økonomiske og juridiske rammevilkår. Disse
medlemmer viser videre til Prop. 106 L (2012–2013) Endringer
i barnevernloven, jf. Innst. 395 L (2012–2013), som understreket
behovet for en offentlig utredning, noe også flere forskere og Norsk
Fosterhjemsforening har etterlyst.
Disse medlemmer ser ingen grunn
til at arbeidet med en NOU skal hindre videreføring eller igangsetting
av initiativer og tiltak som er tjenlig for et bedre barnevern.
Disse medlemmer mener at alle
igangsatte tiltak er viktige å videreføre og prøve ut, og forutsetter
at alle gode tiltak som er i gang eller planlegges, fortsetter videre.
Disse medlemmer støtter på denne
bakgrunn representantforslaget, og ber regjeringen sette i gang
arbeidet med en NOU for en helhetlig gjennomgang av fosterhjemsomsorgen.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen igangsette en offentlig utredning
av fosterhjemsomsorgen.
Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
I
Dokument 8:30 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Terje Breivik, Sveinung Rotevatn og
Abid Q. Raja om en helhetlig gjennomgang av fosterhjemsomsorgen
– vedlegges protokollen.
II
Stortinget ber regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om fosterhjemsomsorgen innen utgangen av 2015.
Jeg viser til brev datert 19. mars 2014 fra
familie- og kulturkomitéen med oversendelse av dokument 8:30 S (2013-2014)
med representantforslag om en helhetlig gjennomgang av fosterhjemsomsorgen.
Stortingsrepresentantene Terje Breivik, Sveinung
Rotevatn og Abid Q. Raja har i dokument 8:30 S (2013-2014) fremmet
følgende representantforslag:
”Stortinget ber regjeringen
igangsette en offentlig utredning av fosterhjemsomsorgen.”
Jeg har følgende kommentarer:
Jeg er glad for at representantene retter søkelyset mot
barnevernet og fosterhjemsomsorgen. Fosterhjemmene utgjør et sentralt
og svært viktig plasseringsalternativ innenfor barnevernet. De siste
årene har i overkant av 80 prosent av alle barn plassert utenfor
hjemmet, blitt plassert i fosterhjem.
Som forlagsstillerne mener også jeg at det offentlige
har et stort ansvar i å sikre at fosterhjemmene har nødvendig kvalitet
og gir den grunnleggende trygghet, stabilitet, omsorg og utvikling
som barnet har behov for.
Fosterhjem som tiltak har økt betydelig de siste årene.
Fra 2004 til 2012 var økningen 33 prosent. Særlig etter at de faglige
anbefalingene gikk i retning av at færre barn skulle ha sin oppvekst
i institusjon, og flere i fosterhjem, har veksten vært stor. Vridningen
fra institusjon har også ført til økt bruk av forsterkede fosterhjem,
med frikjøp av en eller begge fosterforeldrene fra ordinært arbeid
som det viktigste forsterkningstiltaket. For å kunne ta hånd om
de mest krevende barna, har også bruken av statlige familiehjem og
fosterhjem tilknyttet ideelle og andre private aktører økt i omfang.
Dette er fosterhjem som kjennetegnes ved tett faglig oppfølging,
og ved at en av fosterforeldrene er hjemme for å ta seg av barnet.
Den sterke veksten i bruken av fosterhjem har ført
til enkelte utfordringer på fosterhjemsområdet. Disse handler om
rekruttering av fosterforeldre, om god utredning av barnet før plassering, om
god oppfølging og veiledning av fosterforeldre, og ikke minst om
fosterforeldres økonomiske rammevilkår. Dette er forhold som er vesentlige
for å rekruttere fosterforeldre og hindre utilsiktede brudd, slik
at barnet må flytte.
Det er allerede satt i gang en rekke tiltak
for å møte disse utfordringene.
Veksten i fosterhjemstiltaket har ført til at
ventetiden for å få fosterhjem økt. Ifølge Barne-, ungdoms- og familieetaten
(Bufetat) er det behov for 1000 nye fosterhjem hvert år.
Det er Bufetat som har ansvaret for å rekruttere og
formidle fosterhjem. Det er viktig at det rekrutteres forskjellige
typer fosterhjem, slik at barn med ulike behov kan ivaretas på en
god måte. Fosterhjemmene bør gjenspeile samfunnets familiestrukturer
og kulturelle mangfold. Derfor må Bufetat arbeide målrettet med
å rekruttere i miljøer som er underrepresentert i dag. Dette gjelder
i særlig stor grad i minoritetsmiljøer.
Ved plasseringer i fosterhjem skal barneverntjenesten
alltid vurdere om noen i barnets familie eller nære nettverk kan
velges som fosterhjem. Generelt sett klarer familieplasserte barn
seg bedre enn andre fosterbarn. Vi ser det ved at de blant annet
har færre fysiske og psykiske helseplager og ved at plasseringene
sjeldnere ender med utilsiktede flyttinger. Disse fosterforeldrene må
få samme oppfølging og veiledning som andre fosterhjem. I årets
tildelingsbrev til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
er direktoratet bedt om å utvikle en faglig anbefaling for vurdering
av plassering i fosterhjem i barnets familie eller nære nettverk.
Familieråd har vist seg å være en godt egnet
metode når et barn skal plasseres. Gjennom familieråd kan familien
sammen komme frem til at barnet kan plasseres hos en i familien.
Bufdir er gitt i oppdrag å stimulere til rekruttering av flere fosterhjem
i barnets familie og nære nettverk gjennom bruk av familieråd.
Dersom alle som plasseres i fosterhjem gjennomgår
en grundig utredning før plasseringen, vil både barneverntjenesten
og fosterforeldrene være bedre forberedt på de utfordringene som plasseringen
vil innebære, og både barneverntjenesten og fosterforeldrene vil
bli bedre i stand til å gi et godt tilbud til barnet fra starten
av.
En god utredning vil kunne bidra til å redusere uønskede
brudd og flyttinger, og gi fosterbarnet en mer stabil og forutsigbar
tilværelse. Det er viktig at kommunene prioriterer dette når barnet utredes
før en plassering.
God oppfølging og veiledning av fosterforeldre er
avgjørende for å lykkes på fosterhjemsområdet. De som velger å bli
fosterforeldre, påtar seg en krevende oppgave på vegne av det offentlige. For
å kunne gjøre fosterforeldre trygge i sin rolle, styrke motivasjonen
deres og redusere risikoen for at fosterbarn opplever nye brudd,
er det vesentlig å gi disse fosterforeldrene relevant, kunnskapsbasert
veiledning.
På dette området har både det kommunale og det statlige
barnevernet ansvar. Statens ansvar er etter loven å veilede om det
å være fosterforeldre, mens kommunenes ansvar er å gi veiledning
om hvordan det enkelte barn bør ivaretas.
Bufetat er i årets tildelingsbrev bedt om å
bygge opp tilbud om kunnskapsbasert gruppeveiledning for alle kommunale
fosterhjem, med oppstart i 2014. Kommuner med størst behov skal
prioriteres. Tilbudet skal være gratis for kommunene og for fosterforeldrene.
Det er satt av 10 millioner kroner til dette arbeidet i år.
Hensikten er å redusere antallet ikke planlagte flyttinger
og øke kvaliteten i barnets omsorgssituasjon. Det er Bufetat, region
sør, som har fått i oppdrag å utvikle et gruppeveiledningstilbud for
kommunale fosterhjem til bruk i hele etaten. Prosjektet, kalt ”Kunnskapsbasert
gruppeveiledning for fosterforeldre”, er i startfasen. Det skal først
utarbeides en statusoversikt over kvalifiserte veiledere og metoder.
Deretter skal det gjennomføres opplæring av flere ansatte i utvalgte
veiledningsmetoder. Disse skal tilby og gjennomføre gruppeveiledning
for kommunale fosterhjem. I tillegg skal det etableres en erfaringsbase
med tanke på videreutvikling av gruppeveiledningstilbudet. Samarbeidet med relevante
kompetansesentre, universitet og høyskoler er påbegynt. Opplæring, gjennomføring og
eventuelle piloter er planlagt gjennomført høsten 2014.
Direktoratet er i årets tildelingsbrev også
bedt om å identifisere og videreutvikle metoder som styrker tilknytningen
mellom barn og fosterfamilien.
Kartlegging av fosterforeldres økonomiske rammevilkår
og evaluering av bruken av de statlige fosterhjemmene og de kommunalt
forsterkede fosterhjemmene er viktige tiltak som ble varslet i Prop
106 L (2012-2013). Jeg har fulgt opp begge tiltakene gjennom oppdrag
til Bufdir.
Bufdir vil i nær fremtid overlevere en kartlegging
til departementet. Evalueringen av de statlige, de kommunalt forsterkede
og de private profesjonelle fosterhjemmene vil være klar ved utgangen
av året. Samtidig vil departementet motta direktoratets faglige
anbefalinger om hvordan fosterhjemsområdet bør utvikles videre i
lys av den kunnskapen blant annet disse to prosjektene har gitt.
Utredningene og Bufdirs anbefalinger vil være vesentlige
bidrag i det videre arbeidet i departementet med å sikre både bedre
og likere rammevilkår for alle fosterforeldre, og for å vurdere hvordan
fosterhjemstiltaket bør utvikles fremover.
I forrige uke mottok jeg en rapport, utarbeidet
av det regionale kunnskapssenteret for barn og unge i vest (RKBU
vest), om hvordan det offentlige kan sikre seg mot godkjenning av
uegnede fosterforeldre. Rapporten utfyller bildet av utfordringene
i dagens fosterhjemsomsorg. Jeg vil nå gå gjennom anbefalingene
og vurdere videre oppfølging.
Forslagsstillerne er også opptatt av fosterbarns samvær
og kontakt med biologisk familie og mener at det er viktig å styrke
oppfølgingen av foreldre som mister omsorgen for barna sine. Også
på disse områdene er det satt i gang tiltak.
Fra nyttår ble det i barnevernloven presisert
at barneverntjenesten har et løpende og helhetlig ansvar for oppfølgingen
av barnet etter omsorgsovertakelsen, herunder et ansvar for å følge
utviklingen til barnet og foreldrene. Barneverntjenesten skal dessuten
legge til rette for samvær med søsken, hvis hensynet til barnet ikke
taler imot det. Barneverntjenesten skal kort tid etter omsorgsovertakelsen
kontakte foreldrene med tilbud om veiledning og oppfølging. Dersom
foreldrene ønsker det, skal barneverntjenesten som en del av oppfølgingen
formidle kontakt med øvrige hjelpeinstanser.
Bufdir har på bakgrunn av oppdrag i tildelingsbrev
fra departementet kommet med forslag til hvordan foreldre som er
fratatt omsorgen for barn bør følges opp. Jeg vil nå vurdere deres innspill.
I tildelingsbrevet for 2014 til Bufdir fremheves det
dessuten at Bufetat skal bidra til at biologiske barn av fosterforeldrene
får den oppfølgingen de har behov for.
I regjeringsplattformen sier vi at vi vil åpne
for at flere aktører kan rekruttere fosterforeldre og bidra i støtteapparatet
rundt fosterfamiliene. Videre skal vi gjennomgå balansen mellom
institusjons- og fosterhjemstilbudet, og ved behov utrede hvordan
fosterhjemsomsorgen kan styrkes. Vi sier også at vi vil gi barn
under barnevernets omsorg bedre tilpasset skolegang. Dette er tiltak
jeg mener vil bidra til å styrke fosterhjemstilbudet og som i stor
grad imøtekommer forslagsstillernes bekymringer.
I tillegg ønsker vi mer valgfrihet for kommunene gjennom
å gi kommunene rett til fritt å velge barnevernstiltak, etter en
vurdering av kvalitet, pris og hva som gir best hjelp til det enkelte
barn, uavhengig av hvem som leverer tiltaket. Dette er strukturelle
endringer som jeg mener også vil kunne bidra til å styrke fosterhjemsomsorgen.
Jeg er som forslagsstillerne opptatt av at endringer
skal baseres på kunnskap. Utredninger er viktige for å sikre et
godt beslutningsgrunnlag. På den andre siden tar slike utredninger
tid. Jeg mener kunnskapsgrunnlaget vi har i dag, og som vi i nær
fremtid vil få supplert gjennom viktige utredninger fra Bufdir,
er tilstrekkelig for å kunne vurdere en rekke tiltak egnet til å
videreutvikle fosterhjemstiltaket. Kunnskapen vi har og snart vil
få er oppdatert, den er nyansert og den bekreftes fra ulike hold.
Jeg registrerer ønsket om raske endringer fra mange
hold, og jeg har forståelse for at fosterbarna og fosterforeldrene
er utålmodige. Jeg må veie dette opp mot fordelene ved å få en helhetlig gjennomgang
av fosterhjemsområdet gjennom en offentlig utredning. Mens en offentlig
utredning pågår, vil det være begrenset rom for større endringer.
Med det kunnskapsgrunnlaget vi har nå, og som vil være ytterligere
komplettert i løpet av året, er det min oppfatning at vi har et
godt grunnlag for å vurdere vesentlige sider ved fosterhjemstiltaket.
En ny, stor utredning vil derimot sette utviklingen av fosterhjemsområdet
på vent i flere år.
Jeg finner på denne bakgrunn at tidspunktet
ikke er riktig for å sette i gang en ny offentlig utredning av fosterhjemsomsorgen
nå. Om det likevel skulle være behov for ytterligere utredninger
når vi har trukket konsekvensene av det materialet vi nå har, må
jeg få komme tilbake til dette på et senere tidspunkt.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 22. mai 2014
Svein Harberg
|
Sonja Mandt
|
leder
|
ordfører
|