Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at petroleumsvirksomheten
er Norges største næring, målt i verdiskaping, statlige inntekter
og eksportverdi. Olje- og gassproduksjon på norsk sokkel gjennom
mer enn 40 år har bidratt med over 10 000 mrd. kroner til Norges
BNP. I 2013 stod næringen for 22 prosent av BNP og 29 prosent av
statens inntekter. 250 000 mennesker jobber direkte eller indirekte
i næringen. De store økonomiske verdiene fra petroleumsvirksomheten
i Norge har bidratt sterkt til å bygge vårt velferdssamfunn. Statens
pensjonsfond utland har passert 5 000 mrd. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, peker på at hovedmålet i den norske
petroleumspolitikken er å legge til rette for lønnsom produksjon
av olje og gass i et langsiktig perspektiv. Samtidig skal forvaltningen
skje innenfor strenge rammer når det gjelder helse, miljø og sikkerhet.
Det er god og trygg forvaltning av våre petroleumsressurser over
tid som har gjort Norge til en ledende olje- og gassprodusent.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at hovedutfordringen fremover
for å oppnå målet om langsiktig lønnsom produksjon derfor er å lykkes
med økt utvinning fra felt, utbygging av funn og påvisning av uoppdagede
ressurser.
Dette flertallet merker seg at
aktiviteten på norsk sokkel er i en annen fase i dag enn den var for
10 år siden. I løpet av det siste tiåret har leteaktiviteten økt,
de åpne områdene har blitt mer modne og produserende felt har blitt
eldre. Store deler av sokkelen er veletablert som petroleumsprovins,
mens andre områder i liten grad er undersøkt. Dette flertallet påpeker
at det er behov for nye leteområder for å opprettholde produksjonen
og verdiskapingen på norsk sokkel etter 2020.
Dette flertallet viser til at
det i Meld. St. 28 (2010–2011) En næring for fremtiden (petroleumsmeldingen)
ble argumentert for å igangsette en åpningsprosess for den sørlige
delen av området vest for avgrensningslinjen i Barentshavet, som
en del av tiltakene for å gjøre nye områder tilgjengelig for leting
for å opprettholde produksjon fra sokkelen i fremtiden. Dette flertallet påpeker
at det er disse rammene, satt av Stortinget ved behandlingen av
meldingen, som ligger til grunn for forslaget til utlysning av 23. konsesjonsrunde,
og som dette representantforslaget omhandler.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at det tar lang tid fra funn blir gjort til produksjon
kan starte i nye områder. Etter at et område er åpnet for petroleumsvirksomhet,
viser historien fra norsk sokkel at det kan ta mellom 10 til 15
år fra konsesjonstildeling til produksjon. For å opprettholde målet
om langsiktighet i petroleumsforvaltningen er det derfor nødvendig
å holde et kontinuerlig stabilt og forutsigbart nivå på tildelinger
av nye blokker for leting. Dette flertallet peker
på at et eventuelt stort, tidlig funn i Barentshavet sørøst tidligst
vil kunne føre til utbygging midt på 2020-tallet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, merker seg at representantforslaget om å
avlyse 23. konsesjonsrunde argumenterer for dette av hensyn til
miljø og klima.
Flertallet vil vise til at det
er et overordnet mål for norsk petroleumspolitikk at den skal forenes med
Norges rolle som ledende i miljø- og klimapolitikk. Det stilles
derfor strenge krav til miljøhensyn ved åpning, leting og produksjon
av felt på norsk sokkel. I internasjonal sammenheng er Norge blant
verdens mest effektive og forsvarlige produsenter av olje og gass.
I løpet av de 45 årene Norge har vært produsent av olje og gass
har det kontinuerlig vært et fokus på å begrense utslipp og miljøskade
fra virksomheten. Sammenlignet med det internasjonale gjennomsnittet
for utslipp til luft fra petroleumsvirksomhet, ligger Norge svært
lavt både når det gjelder klimagassene CO2,
NOx og nmVOC. Norsk sokkel er underlagt
både kvoteplikt og CO2-avgift for sine
utslipp, noe som har ført til at utslipp fra norsk petroleumsvirksomhet
er lave sammenlignet med det som er tilfellet fra andre produserende
land. Fakling som ikke går på bekostning av sikkerhetshensyn er
også forbudt etter petroleumsloven.
Flertallet viser til svarbrev
fra olje- og energiministeren, av 7. april 2014, som er vedlagt, og
som viser til Det internasjonale energibyråets (IEAs) analyser som
viser at verdens energibehov er økende. Olje- og energiministeren
påpeker i brevet at
«… for å dekke dette økende behovet for energi slår
de samme analysene fast at olje og gass vil spille en sentral rolle
i overskuelig framtid… jeg mener Norge både har egeninteresse og
et globalt ansvar for å bidra til at denne etterspørselen fylles
av petroleum som produseres på en effektiv og forsvarlig måte.»
Videre viser olje- og energiministeren til rapporten
fra Rystad Energy, som forslagsstiller Rasmus Hansson viser til
i dette representantforslaget, og konkluderer med at
«… dersom kullandelen kuttes fra dagens 45 prosent
til 27 prosent vil nesten all påvist olje og gass kunne produseres
frem mot 2050 innenfor 2-gradersmålet. Det å erstatte kull med gass
er et effektivt tiltak for kullforbrennende land som vil redusere
utslipp av CO2. Bruk av ny teknologi – som fangst og lagring av
CO2, vil tilsvarende endre bildet fundamentalt.»
Flertallet merker seg at IEA
har dokumentert at det også innenfor 2-gradersmålet vil være behov
for å bygge ut ny kapasitet tilsvarende 40 millioner fat olje i
daglig produksjon fram mot 2035. Behovet for ny kapasitet på gass
er enda større.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, påpeker at de globale klimautslippene
må reduseres med 40–70 prosent innen 2050 for å nå 2-gradersmålet.
Dette må skje samtidig som verdens totale energiforbruk vil øke som
følge av at flere land vil oppleve økonomisk vekst, og flere mennesker
løftes ut av fattigdom. Dersom denne veksten i energibehov tenkes
å dekkes av økt forbruk av kull, vil det være umulig å nå 2-gradersmålet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil påpeke at det derfor vil være nødvendig
med økt bruk av fornybar energi, men også en større overgang fra
kull til naturgass. For å lykkes med dette vil det være nødvendig
med en global pris på CO2-utslipp, samt
at EU lykkes med sine ambisjoner om en enda mer ambisiøs klima-
og miljøpolitikk hvor et fungerende kvotemarked er en viktig bærebjelke.
Flertallet viser til at norsk
olje og gass, produsert under strenge miljøkrav, også i fremtiden kan
og bør spille en rolle i å dekke verdens energibehov.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, påpeker at hensynet til miljø
er tungtveiende i all norsk petroleumsvirksomhet. Store deler av
områdene i 23. konsesjonsrunde ligner på allerede åpnede områder
lenger vest i Barentshavet, hvor petroleumsaktivitet har pågått
i nærmere 35 år. Samtidig vil deler av området som nå er på høring
føre til noen andre utfordringer, eksempelvis hva angår forhold
som mørketid, kulde, store avstander til land og polare lavtrykk.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at regjeringen, som en del av åpningsbeslutningen, har
vedtatt å igangsette et arbeid for å identifisere og utrede disse
usikkerhets- og risikofaktorene.
Dette flertallet viser til brev
fra olje- og energiministeren av 7. april 2014, som er vedlagt, hvor
det vises til at
«… 23. konsesjonsrunde legger til rette for store muligheter
og verdier for Norge generelt og Nord-Norge spesielt. Den norske
stat er ressurseier og tar største delen av verdiskapingen fra norsk
sokkel. Konsesjonsrundene er også viktig for oljeselskapene og den
tilhørende leverandørindustrien.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at vekst og verdiskaping
er kjernen i regjeringens nordområdepolitikk, og tildeling av nye
blokker i 23. konsesjonsrunde er i så måte et viktig bidrag til dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, stiller seg bak Stortingets overordnede mål
for norsk petroleumspolitikk om langsiktighet og forutsigbarhet
for fortsatt verdiskaping fra norsk sokkel. Samtidig understreker flertallet betydningen
av et kontinuerlig fokus på miljø og sikkerhet for å sørge for god
og bærekraftig ressursforvaltning. Å avlyse tildelingen av nye blokker
i 23. konsesjonsrunde anses derfor ikke å være i tråd med Stortingets
mål for norsk petroleumspolitikk.
Flertallet viser til at olje-
og gassvirksomheten på norsk sokkel er en bærebjelke i norsk økonomi.
Virksomheten har gitt ringvirkninger i form av arbeidsplasser over
hele landet. Den har bidratt til næringsutvikling, teknologiutvikling
og samfunnsutvikling som har kommet hele landet til gode.
Flertallet mener teknologien
som finnes i petroleumsnæringen vil bli viktig i en nødvendig vridning
fra fossil til fornybar energi i årene som kommer. Flertallet ønsker
en målrettet satsing på utvinning av olje fra eksisterende felt
på norsk sokkel for å sikre god og ansvarlig forvaltning av ressurser
som allerede er funnet. Flertallet ønsker også en
videre satsing på leting og utvinning av nye felt, spesielt i nord,
med unntak av spesielt sårbare og verdifulle områder hvor risikoen ved
oljeutvinning er for stor.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser i den forbindelse til Innst. 495 S (2012–2013),
hvor dette medlem fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge følgende rammer
til grunn for åpning av Barentshavet sørøst for petroleumsvirksomhet:
For
Barentshavet sørøst legges det til grunn de samme rammene for petroleumsvirksomhet
som for de allerede åpnede områdene i Barentshavet sør. I områdene
ved iskanten og polarfronten skal det ikke igangsettes petroleumsvirksomhet, definert
som maksimal isutbredelse basert på årene 2001–2011.»
og
«Stortinget ber regjeringen legge følgende til grunn
som skal gjelde for Barentshavet sørøst i 23. konsesjonsrunde:
Når
selskapene bes om å nominere areal inkluderes ikke:
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener det er behov for
en miljøfaglig definisjon av «iskanten». Disse medlemmer viser
til at åpningen i 23. konsesjonsrunde av blokkene i Barentshavet
sørøst bygger på en definisjon av «iskanten» som er stikk i strid
med definisjonen i forvaltningsplanen. Mens forvaltningsplanen definerte
iskanten som maksimal utbredelse av havis de siste ti årene, ble
den definert av flertallet i Innst. 495 S (2012–2013) til «den til
enhver tid observerte iskant». Disse medlemmer viser
til at miljøkonsekvensene og miljørisikoen for aktivitet i dette
området, ifølge de miljøfaglige etatene, forventes å være svært stor.
Miljøkonsekvensanalyser ved akuttutslipp viser at influensområdene
for de nordligste utslippspunktene kan treffe iskanten i enkelte
sesonger. Eventuell aktivitet i de nordligste delene av området
vil kunne ligge inne i isen deler av året (vinter–vår).
Komiteens medlemmer fra Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at målet om å unngå en temperaturstigning på mer enn to grader
er sentralt i norsk klimapolitikk. Dersom det skal være sannsynlig
å nå dette målet, kan under en firedel av verdens kjente og utvinnbare
reserver av fossil energi brennes. Disse medlemmer peker på
at selv om alle klimagassutslipp fra kull, ukonvensjonell olje og
avskoging stoppes straks, vil det fortsatt ikke være rom for å forbruke
alle øvrige olje- og gassreserver.
Komiteens medlem fra Venstre mener
avlysing av hele konsesjonsrunder er feil virkemiddel for å møte
disse utfordringene. Dette medlem vil verne særlig
sårbare områder mot oljeaktivitet, slik som områdene nær og i iskanten,
øke kostnadene ved utslipp av CO2 ved produksjon,
og redusere den statlige risikoen ved all oljeaktivitet.
Dette medlem mener dagens skatteregime
for norsk sokkel gir selskapene for lav risiko i sine investeringer
sett opp mot fallende lønnsomhet og strengere klimarammeverk. Dette
inkluderer både leteboring og petroleumsproduksjon. Dette
medlem ønsker derfor å innføre varig vern mot petroleumsaktivitet
i sårbare områder, øke CO2-avgiften på
norsk sokkel og endre skattereglene slik at den statlige risikoen
ved petroleumsaktivitet reduseres. Resultatet vil være at det er selskapene
som vil bære risikoen ved investeringer i ressurser som av klimahensyn
ikke kan utvinnes, ikke staten eller fellesskapet. Dette medlem mener
slike virkemidler vil være en langt mer presis og hensiktsmessig
måte å ivareta miljø- og klimahensyn i norsk oljepolitikk på, enn
forslagene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne påpeker at utvinningstempoet på
norsk sokkel bestemmes i stor grad av hvor stor arealtilgang myndighetene
gir oljeindustrien. Advarslene i FNs nye klimarapporter forsterker argumentet
om et moderat utvinningstempo. Disse medlemmer viser
til at karbonbudsjettene til FNs klimapanel innebærer at betydelige
mengder av verdens olje og gass må bli liggende i bakken for å begrense
de farlige klimaendringene. Som en stor olje- og gassprodusent er
det naturlig at Norge vurderer hvor stor del av vår olje og gass
som bør bli liggende og hvilke andre tiltak som bør iverksettes.
Disse medlemmer er enig i at
norsk petroleumsvirksomhet på flere områder har vært verdensledende
når det gjelder å redusere utslipp fra produksjonen. Norske utslipp
ligger i dag betydelig lavere enn verdensgjennomsnittet.
Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at en rekke utviklingstrekk kan bidra til at denne posisjonen
vil svekkes i årene som kommer, og at argumentet om «ren» norsk
olje og gass vil svekkes tilsvarende. Allerede i dag er utslipp
pr. produsert enhet i Norge høyere enn for eksempel i Midtøsten.
De siste 15 årene har utslippsintensiteten fra den norske produksjonen
økt, blant annet som følge av aldrende felt, økt gassproduksjon
i forhold til oljeproduksjon og som resultat av at virksomheten
har blitt flyttet lenger mot nord.
Disse medlemmer påpeker at denne
utviklingen vil skyte fart hvis utlysningen av letetillatelser gjennom
23. konsesjonsrunde fører til at mange felt i Barentshavet kommer
i drift. Utviklingen i retning av lengre avstander for gasstransport
gjennom økt produksjon i nordlige områder er en sentral årsak til
at utslipp pr. produsert enhet øker i takt med at en større andel
av produksjonen er gassproduksjon. De lange avstandene bidrar samtidig
til at kostnadene ved utbygging øker kraftig, noe som kan få store konsekvenser,
som for eksempel på det gigantiske russiske Sjtokman-feltet, som
antakelig ikke vil bli bygget ut fordi avstandene til markedet gjør
at en utbygging ikke vil være lønnsom.
Disse medlemmer viser til at
flertallet mener en global pris på CO2-utslipp
og et fungerende kvotemarked er «nødvendig for å sikre økt forbruk
av fornybar energi og en større overgang fra kull til gass». Disse
medlemmer er enig i at en global pris på CO2 og
et fungerende kvotemarked kan være avgjørende virkemidler for en klimaløsning,
men vil påpeke at det er usannsynlig at dette rammeverket kommer
på plass i tide. Det er derfor meningsløst å peke på disse tiltakene
som argument mot tiltak som tar de nødvendige grepene på kort sikt. Disse
medlemmer vil også påpeke at en tilstrekkelig høy global CO2-pris, kombinert med en tilstrekkelig
rettferdig global klimaavtale, vil få omtrent samme effekt på aktiviteten
på norsk sokkel som forslaget om å stanse 23. konsesjonsrunde.
Disse medlemmer viser til merknadene
fra komiteens medlemmer fra Venstre og Kristelig Folkeparti, der
det fremgår at disse partiene, i likhet med Fremskrittspartiet,
Høyre, Arbeiderpartiet og Senterpartiet, ikke vil bruke konsesjonsrundene
som et aktivt klimapolitisk verktøy. Disse medlemmer påpeker
at konsesjonsrundene i dag brukes som et aktivt politisk redskap for
en petroleumspolitikk som fører til ekstremt høyt utvinningstempo
og medfølgende store klimagassutslipp fra norsk sokkel.
Disse medlemmer påpeker også
at konsesjonsrundene er det mest grunnleggende styringsredskapet
myndighetene har til rådighet for å påvirke utvinningstempoet og
aktiviteten på norsk sokkel. Bruk av prissignaler som styringsverktøy
kan også være et viktig virkemiddel, men redusert statlig risiko
er ikke tilstrekkelig hvis dette virkemiddelet ikke er en del av
en samlet plan for reduksjon av utslipp fra produksjon og salg av
norsk olje og gass. En slik plan foreligger ikke. Det gjør derimot
forslaget til utlysning av 23. konsesjonsrunde, som Stortinget med
dette kan stanse.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne mener situasjonen for verdens klima og risikoen
for betydelige økonomiske tap som følge av feilinvesteringer, tilsier
at Norge bør sette i gang en styrt avvikling av olje- og gassvirksomheten
over en tjueårsperiode. Det første steget bør være å stanse tildelingen
av nye leteblokker i 23. konsesjonsrunde.
Dette medlem merker seg at det
er rammene som ble satt av Stortinget ved behandlingen av Meld.
St. 28 (2010–2011) En næring for fremtiden som ligger til grunn
for utlysningen av 23. konsesjonsrunde. Dette medlem konstaterer at
stortingsflertallets mål for norsk petroleumspolitikk, slik den
er beskrevet i stortingsmeldingen, er i strid med en klimapolitikk
der Norge bidrar til å unngå en global oppvarming på mer enn to
grader.
Dette medlem vil også peke på
at en prising av CO2 med reell effekt
også vil kunne bidra til å redusere Norges posisjon som «ren» produsent av
fossil energi, ettersom den lave utslippsintensiteten ved norske
felt ikke først og fremst er et resultat av naturlige forutsetninger
for lav utslippsintensitet, men snarere av at Norge har vært tidlig
ute med å gjennomføre effektive utslippsreduserende tiltak som raskt
vil kunne implementeres i flere andre land hvis de rette incentivene
kommer på plass.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne viser til at stadig tyngre dokumentasjon
viser at verden allerede har funnet mer kull, olje og gass enn klimaet
tåler. Det nyeste eksempelet på dette er FNs siste klimarapport,
som slår fast at mellom 86 og 73 prosent av verdens kjente reserver
av fossil energi må bli liggende i bakken dersom en skal ha mulighet
til å nå togradersmålet. Denne dokumentasjonen viser at også allerede
påviste reserver av konvensjonell olje og gass må bli liggende i
bakken. Dette må også gjelde for Norge. Å gi nye letetillatelser
er derfor uansvarlig overfor olje- og gassindustrien, skattebetalerne
og fremtidige generasjoner.
Disse medlemmer merker seg at
flertallet på Stortinget nok en gang forsøker å omtale produksjonen
av norsk olje og gass som frikoblet fra norsk klimapolitikk.
Disse medlemmer viser til rapportene
fra FNs klimapanel som i tiden etter at representantforslaget ble
lagt frem, har oppdatert og styrket kunnskapsgrunnlaget om det globale
karbonbudsjettet.
Disse medlemmer minner også om
at det for tiden finner sted en rivende utvikling på verdens energimarkeder,
og at veksten og prisfallet på eksempelvis solenergi har vært raskere
enn de fleste aktører har antatt, inkludert Det internasjonale energibyrået
(IEA), slik at mange framskrivninger allerede har vist seg å være
utdaterte.
Disse medlemmer er uenig med
flertallet i komiteen som mener norsk olje og gass er en del av
løsningen på klimautfordringene.
Disse medlemmer viser til at
FNs klimapanel i sin siste rapport åpner for at overgang fra kull til
gass kan bidra til reduserte klimautslipp på kort sikt, men samtidig
understreker at den samlede bruken av gass i 2050 må være lavere
enn i dag. Klimapanelet konkluderte utvetydig med at:
«økt energieffektivitet på fossile kraftverk og/eller
skiftet fra kull til gass i seg selv ikke vil være tilstrekkelig
for å oppnå [en stabilisering av CO2-utslippene i atmosfæren].»
Klimapanelets scenarier bygger også på en forutsetning
om at utslippene blir negative mot slutten av århundret, noe som
både innebærer at man lykkes med å utvikle teknologi for å hente CO2 ut av atmosfæren, og at alle vesentlige
karbonutslipp opphører etter 2050 – forutsetninger som er beheftet
med betydelig risiko og usikkerhet.
På grunn av problemer knyttet til metanutslipp viser
den siste rapporten fra FNs klimapanel at det heller ikke er grunnlag
for å hevde at gass er flere ganger renere enn kull. Klimapanelet
skriver at:
«moderne til avanserte kullkraftverk har utslipp på
mellom 710 og 950 gCO2eq/kWh, mens gasskraftverk har utslipp på
mellom 410–650 gCO2eq/kWh med høy usikkerhet og store variasjoner
knyttet til metanutslipp fra gassproduksjon.»
Dette illustrerer at de høyeste utslippsestimatene fra
nye gasskraftverk i realiteten kan være nesten like høye som fra
den «reneste» kullproduksjonen.
Disse medlemmer viser til at
i 2013 slo IEA fast at omkring 40 pst. av globalt kjente reserver av
olje og gass måtte bli liggende i bakken hvis togradersmålet skal
nås. En analyse utført av Rystad Energy på oppdrag for Miljøverndepartementet
kom til omtrent samme konklusjon. I sine merknader viser flertallet
til at Rystad Energy også har vist at en kraftig reduksjon i andelen kull
vil gjøre det mulig å produsere mesteparten av de allerede påviste
reservene av olje og gass innenfor togradersmålet. Disse tallene
viser samtidig at selv et svært optimistisk scenario vil bety at
deler av de allerede kjente reservene av olje og gass vil bli liggende
i bakken.
Disse medlemmer vil også minne
om at Rystad Energys konklusjon om at det er rom for en kraftig
vekst i den globale gassproduksjonen fram til 2045, forutsetter
et dramatisk produksjonsfall ned til en tredjedel i perioden 2045
til 2055. Disse medlemmer mener at det brå og kortvarige
produksjonsfallet etterpå fremstår urealistisk. Hvis dette inntreffer,
vil det innebære at utfasingen av gassproduksjonen i denne perioden
vil skje i et høyere tempo enn hva som vil være tilfellet hvis Norge
hadde vedtatt å fase ut sin petroleumsindustri på 20 år. Den antatt
sterke produksjonsveksten fram til 2045 rimer også dårlig med forventninger
om overgang til fornybar energi, særlig i Europa.
Disse medlemmer vil også legge
til at det er tunge etiske argumenter for at Norge som et land som
har tjent mye penger på fossil energi i mange tiår, bør bruke en
mindre andel av verdens gjenværende budsjett for produksjon av olje
og gassressurser enn fattigere land som ikke har kommet i gang med
kommersiell drift av sine olje- og gassressurser. Europeiske land
har allerede brukt opp mesteparten av sitt karbonbudsjett. Dette
vil måtte reflekteres i en tilstrekkelig ambisiøs og rettferdig
internasjonal klimaavtale.
Disse medlemmer viser videre
til at de lange tidshorisontene i petroleumsindustrien tilsier at nye
funn i 23. konsesjonsrunde først vil komme i drift på et tidspunkt
der verdens klimagassutslipp må være betydelig lavere enn i dag
og på rask vei nedover. Disse medlemmer mener derfor
at de lange tidshorisontene er en viktig grunn til at nye funn i
23. konsesjonsrunde ikke vil kunne utvinnes hvis en tilstrekkelig
ambisiøs og rettferdig internasjonal klimapolitikk blir gjennomført.
Disse medlemmer konkluderer med
at målsettingen om «lønnsom produksjon av olje og gass i et langsiktig
perspektiv» og praktiseringen av denne representerer en stadig økende
risiko for betydelige nasjonale feilinvesteringer i en verden hvor
nye energikilder vokser frem i rekordfart.
Disse medlemmer tar opp forslaget
fremsatt i Dokument 8:39 S (2013–2014).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Miljødirektoratets høringsuttalelse til 23. konsesjonsrunde
hvor det frarådes utlysing av de 28 nordligste blokkene i Barentshavet
sørøst, og hvor det skrives:
«Miljødirektoratet mener det er nødvendig med en
grundigere faglig prosess for å definere en grense for iskanten
som også dekker mer ekstreme år. Dette bør gjøres gjennom det tverrsektorielle
arbeidet med faglig grunnlag for forvaltningsplanene.»
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om ikke å tildele blokker
i 23. konsesjonsrunde, som Miljødirektoratet og Polarinstituttet
har frarådet utlyst i sin høring. Det settes i gang en faglig prosess
for å definere grenser for iskanten i forbindelse med en forvaltningsplan.»
Dette medlem viser til at norsk
petroleumsvirksomhet er en betydelig bidragsyter til klimagassutslipp
i Norge og dessuten til utslipp i andre deler av verden når oljen
og gassen forbrennes. Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti lenge har arbeidet for et mer moderat utvinningstempo
på norsk sokkel, både fordi det ville vært fornuftig ressursforvaltning
og av hensyn til miljøet. Det er viktig at Norge begynner en gradvis
omstilling der man tar i bruk fagkompetansen fra petroleumsvirksomheten
til å skape ny grønn næringsvirksomhet.
Stilt overfor alvoret og hastverket som varsles
i klimapanelets nye rapporter, mener dette medlem at
Norge skal avvente med å tildele nytt leteareal til oljeindustrien
fram til Stortinget har vurdert hvordan Norge skal følge opp FNs siste
klimarapport.
På bakgrunn av dette fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprette et tempoutvalg
for petroleumsvirksomheten, som i et lengre perspektiv enn konsesjonsregimet
tillater, skal gi anbefalinger om norsk utvinningstempo ut fra hensyn
til miljø og klima, økonomi og sysselsetting, leverandørindustri,
krav til lokalt innhold, HMS og kostnadsutviklingen på norsk sokkel.»