Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, mener det er avgjørende å tilse
at all overvåkning foregår lovlig og er under demokratisk kontroll
i Norge. Det er viktig for publikums tillit og trygghet og for EOS-tjenestene
selv. Komiteen mener EOS-utvalgets årsrapport viser
at utvalget bidrar til dette.
Komiteen merker seg at utvalget
i sin årsmelding beskriver at EOS-tjenestene har vist god forståelse
for utvalgets kontroll i 2013, og at kontrollen bidrar til å sikre
enkeltindividets rettssikkerhet – og til å skape tillit til at tjenestene
opererer innenfor sine rettslige rammeverk. Det er avgjørende for
tilliten til de hemmelige tjenestene i Norge at gjeldende lover
og retningslinjer for innhenting og lagring av opplysninger blir
fulgt.
Utvalget presenterer utviklingstrekk ved EOS-tjenestene
og det internasjonale landskapet de opererer innenfor. Ettersom
etterretning samarbeider over grenser, må også kontrollen av den bli
satt i stand til å gjøre det samme. Komiteen ser
positivt på utvalgets kontakt med flere utenlandske og internasjonale
kontrollorganer, bl.a. gjennom seminarer, konferanser og samarbeid om
publikasjoner – med sikte på å styrke informasjonsutveksling og
rådgivning for mer effektiv demokratisk kontroll.
Komiteen merker seg at utvalget
i 2013 har mottatt 47 klager, mot henholdsvis 21 og 29 klager i
2011 og 2012.
Komiteen mener det illustrerer
hvorfor det er positivt at utvalgets sekretariat de siste årene
har blitt styrket. Dette har ført til at inspeksjonene blir bedre
forberedt, flere saker har blitt tatt opp på eget initiativ, uanmeldte
inspeksjoner er tatt i bruk og utvalget har kunnet arbeide mer dyptgående
med enkelte prosjekter – noe som bl.a. har ført til flere særskilte
meldinger til Stortinget. Komiteen støtter at utvalgets
sekretariat ytterligere forsterkes, og viser til at det i revidert nasjonalbudsjett
for inneværende år er foreslått midler til å opprette tre nye stillinger.
Komiteen merker seg utvalgets
rapport om at NSM har måttet motta purring på henvendelser fra utvalget. Komiteen viser
til at dette, sammen med at saksbehandlingstiden i sikkerhetsklareringssaker
er altfor lang i mange tilfeller – noe som også ble påpekt i årsmeldingene
for 2011 og 2012 – har ledet til at utvalget beskriver situasjonen
som bekymringsfull. Komiteen forventer at den nyopprettede
erfaringsbasen vil kunne sikre både raskere og bedre behandling
av sikkerhetsklareringssaker når det gjelder informasjon, likebehandling,
bruk av sikkerhetssamtaler m.m.
Komiteen merker seg at utvalgets
mulighet for kontroll til tider blir begrenset av teknologi. Komiteen forventer
at tjenestene gir høy prioritet til arbeidet med å bringe disse
forhold i orden, og at departementet i sin styringsdialog understreker
dette.
Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet
må ta særlig ansvar for å avklare skriftlighet, hjemmelsgrunnlag
og mulighet til selvstendig demokratisk kontroll av de hemmelige
tjenestenes bruk av kilder og lagring av informasjon om disse. Komiteen forventer
at digitale og fysiske arkiv blir innrettet slik at fremtidige kontroller
kan gjennomføres uten bistand fra avdelingen selv. Det er grunnlaget
for vår tillit til tjenestene at de er mulige å kontrollere, uten
at de som blir kontrollert legger til rette for det.
Komiteen er kjent med at Stortingets
presidentskap har nedsatt et utvalg som skal evaluere EOS-utvalgets
arbeid og de rettslige rammer det arbeider innenfor. Utvalget har
i tillegg fått i mandat å se på de problemstillingene som ble påpekt
av medlemmer fra kontroll- og konstitusjonskomiteen i brev av 3. juni
2013. Komiteen ba i vår også utvalget belyse:
Gjennomgang av EOS-utvalgets
mandat og verktøy
Struktur for samarbeidet mellom EOS-utvalget og
de hemmelige tjenestene
Norges mulighet for kontroll av de hemmelige tjenesters
forvaltning av personvernet, og næringslivets data- og informasjonssikkerhet
Hvordan sikre norsk demokratisk kontroll
av fremmede staters overvåkning av norske borgere.
Komiteen mener EOS-utvalgets
årsrapport med all tydelighet viser hvor nødvendig det er for Stortinget
og den demokratiske kontrollen av de hemmelige tjenestene å få disse
spørsmålene besvart. Dette er særlig avgjørende for å gi utvalget
mulighet til å utføre kontroll av samarbeid med utenlandske tjenester. Komiteen mener det
er naturlig at Stortinget avklarer innsynsretten i den forbindelse. Komiteen understreker
at det er avgjørende at Stortinget fatter en avgjørelse i denne
pågående diskusjonen som har skapt unødig uklarhet. Komiteen stiller
seg bak utvalgets vurderinger, også omtalt i rapporten. Denne avklaringen
vil avgjøre hvor omfattende og grundig EOS-utvalget kan kontrollere
E-tjenesten på vegne av Stortinget.
Utvalget viser til at det i sin videre kontroll
av PST vil være særlig oppmerksom på rettsgrunnlaget for og samarbeidet
med andre tjenester. Komiteen mener det er riktig
å prioritere dette arbeidet høyt. Komiteen merker
seg departementets svar til utvalget om at en vil ta kontakt med
amerikanske myndigheter om utleverte opplysninger og benyttelse
av disse. Komiteen imøteser utvalgets meldte oppfølging
av dette i 2014.
Komiteen slutter seg til utvalgets
øvrige bemerkninger og forventninger til forhold som bør bringes
i orden av tjenestene.
Komiteen ser positivt på at utvalget
påpeker at E-tjenesten generelt sett er opptatt av å vise åpenhet
og tillit gjennom sine orienteringer, fremvisning av innsamlet etterretningsinformasjon
og tilrettelegging for utvalgets kontroll.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til EOS-utvalgets
grundige redegjørelse av spørsmålet om den enkelte skal få innsyn
i eventuelle opplysninger eldre enn 30 år som er registrert om vedkommende,
eventuelt innsyn i opplysningen om at det ikke var registrert noe
om vedkommende. EOS-utvalget tok opp spørsmålet med departementet
i 2010. Departementet vil ikke foreslå en lovregulering av innsyn
i eldre opplysninger i PST. Disse medlemmer viser
til at EOS-utvalget mener det er vanskelig å se at opplysninger
eldre enn 30 år skal være sikkerhetsgradert, men utvalget konstaterer
at de dermed ikke kommer lenger i arbeidet med spørsmålet.
Disse medlemmer viser til at
EOS-utvalget i årsmeldingen skriver at:
«Etter utvalets vurdering taler omsynet til enkeltpersonars
personvern for å opne for innsyn i eldre opplysningar. … Registreringar
i PST sitt arbeidsregister eller anna overvakingsaktivitet utgjer
alvorlege inngrep i personvernet til enkeltpersonar. På same tid
er det for mange personar svært viktig å få avklara om dei er registrert hos
tenesta eller ikkje. … Slik utvalet ser det, gjer omsynet til personvern
seg også gjeldande når det er tale om innsyn i eldre opplysningar. Særskilt
gjeld dette i dei tilfella der det ikkje er registrert opplysningar
om vedkommande i det heile og han eller ho opplever det som ei belastning
å ikkje vite noko. Innsyn i eldre opplysningar vil i langt mindre
grad enn innsyn i nyare opplysningar kunne skade rikets sikkerheit
eller effektiviteten til tenesta. Dei operative metodane og prioriteringane
til tenesta vil endre seg over tid, slik at dette omsynet i utgangspunktet
vil bli svekka jo eldre opplysningar det er tale om. For å sikre
at omsynet til rikets sikkerheit vert ivareteke og for å hindre
at tenesta vert pålagt å gje innsyn i opplysningar som kan ha konsekvensar for
PSTs verksemd, kan eit regelverk om innsynsrett i eldre opplysningar
ha enkelte unntak. Også når det gjeld eldre opplysningar kan omsynet til
verksemda til PST grunngje unntak. På denne måten vil ein kunne
ta omsyn til dei tilfella der det ligg føre særlege grunnar som
tilseier at det likevel ikkje bør vere innsyn i opplysningar sjølv om
dei er eldre enn 30 år.»
Disse medlemmer er enig i EOS-utvalgets vurderinger,
og ber derfor om at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med
forslag om en permanent innsynsordning som foreslått av EOS-utvalget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
for øvrig til egne merknader og forslag om å nedsette en særskilt
komité som skal avgi innstilling til Stortinget om oppnevning av,
og mandat for, en kommisjon som skal undersøke og vurdere den samlede
overvåkningen som norske borgere er utsatt for, jf. Innst. 159 S
(2013–2014) og behandlingen av representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård
Vegar Solhjell og Audun Lysbakken.