Forslagsstillerne mener et påbud om bruk av
redningsvest i åpen båt i fart vil redde liv, og fremmer derfor
forslag om en lovendring som innebærer at det innføres et slikt
påbud.
Forslagsstillerne viser til at som en følge
av mange ulykker i fritidsbåtflåten, ba tidligere nærings- og handelsminister
Trond Giske sjøfartsdirektøren om å sette ned en arbeidsgruppe som
skulle utrede tiltak for å redusere ulykker i fritidsbåtflåten.
Arbeidsgruppen avga rapport i april 2012. Medlemmene i arbeidsgruppen
var enige om at dersom man får flere mennesker til å bruke flyteutstyr,
er dette det enkelttiltaket som umiddelbart vil gi størst effekt
på dødstallene for ulykker med fritidsbåt. Et klart flertall i arbeidsgruppen
støttet derfor et forslag om at regjeringen skulle vurdere å innføre
et påbud om bruk av flyteutstyr i åpne fritidsbåter og kajakker
underveis.
Forslaget ble sendt på høring sammen med de andre
forslagene fra arbeidsgruppen, bl.a. spørsmål om skjerping av promillegrensen, styrking
av kompetansen hos båtførere, og holdningsskapende arbeid. Høringsrunden
viste at det var delte meninger om forslagene, også om hvorvidt
det skulle innføres et vestpåbud. Sjøfartsdirektoratet vurderte
det imidlertid som «overveiende sannsynlig at et påbud med bruk av
flyteutstyr i fritidsbåter er en samfunnsmessig forsvarlig investering
med positiv nåverdi». Et påbud ble også støttet av Redningsselskapet,
riksadvokaten og direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
(DSB).
Allerede i 1995 ble det innført påbud om at
det skal være egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord i
fritidsbåten. I fjor var det imidlertid rekordmange dødsfall på
sjøen, med 34 mennesker som omkom i fritidsbåtulykker. 27 av de
omkomne brukte ikke redningsvest. 91 pst. var menn, og 41 pst. var
over 60 år. Menn over 40 år er dårligst til å bruke redningsvest,
og det gjenspeiles også i ulykkesstatistikken.
All statistikk viser at bruk av flyteutstyr
øker sannsynligheten for å overleve ved ulykker i fritidsbåter.
Til tross for dette har regjeringen varslet at den ikke vil innføre
påbud om bruk av redningsvest om bord i fritidsbåter. Forslagsstillerne
fremmer derfor et forslag om lovendring som innebærer at man allerede
denne sommeren kan iverksette et påbud om bruk av redningsvest. Dette
vil være et viktig tiltak for å forebygge at man får nok en sommer
med ulykker på sjøen som resulterer i at mennesker mister livet. Forslagsstillerne
foreslår videre at sjøfartsdirektoratets forslag til hvordan et
vestpåbud kan innrettes følges opp, og at påbudet skal gjelde for personer
utendørs i fritidsbåter opptil åtte meter som er i fart. Idrett/konkurranse
kan unntas fra reglene i forskrift. I forskrift skal det tas inn
utfyllende opplysninger om hvordan man definerer fart. Forslagsstillerne
mener en slik regel vil være enkel å forstå, praktisere og håndheve,
og ikke minst er det sannsynlig at et slikt påbud vil redde liv.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Vedtak til lov om endring i småbåtloven
I
I lov 26. juni 1998 nr. 47 om lov om fritids-
og småbåter (småbåtloven) skal § 23 nytt tredje ledd lyde:
Alle fritidsbåter skal under seilas være utstyrt med
egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord. Kongen kan gi forskrifter
om rednings- og flyteutstyr og om krav til annet utstyr, herunder om:
Ved utendørs bruk av fritidsbåt
opptil åtte meter, herunder kajakk, skal slikt rednings- og flyteutstyr
som nevnt i første ledd, jf. annet ledd, benyttes av alle personer
om bord når båten er i fart. Kongen kan i forskrift gi utfyllende
bestemmelser om påbudet, herunder gi unntak ved bruk av fritidsbåt
i konkurranse- og idrettssammenheng.
II
Loven trer i kraft straks.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre
Pål Farstad, deler forslagsstillernes intensjon om å bidra
til å redde liv på sjøen. Komiteen viser til «Rapport
om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt» som Sjøfartsdirektoratet la frem
i april 2012. Statistikken for drukningsulykker fra fritidsbåt viser
en halvering av antall omkomne de siste 20 årene, til tross for
at antall fritidsbåter i samme periode har økt. Det kommer òg frem
at de to vanligste årsaker til dødsulykker i perioden 2002–2011
er kantring og fall over bord. Det finnes også mange dødsulykker hvor
man ikke klarer å fastslå under hvilken bruk ulykken skjer.
Småbåtloven påbyr at fritidsbåter skal være
utstyrt med flyteutstyr til alle om bord. Båtliv-undersøkelsen 2012
viser at 9 av 10 har personlig redningsutstyr til alle om bord.
Over 50 pst. forteller at de alltid benytter vest om bord. Ytterligere
31 pst. sier at vest som oftest benyttes.
Komiteen mener en fortsatt satsing
på å styrke kunnskap og holdninger blant småbåtbrukere er rett vei
å gå. Komiteen vil vise til at Sjøfartsdirektoratet
hvert år bevilger nær én million kroner til slikt arbeid og at de
gjennom de siste tre år i tillegg har fått ekstra tilskudd til særskilte kampanjer,
særlig vestbruk.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at
tidligere nærings- og handelsminister Trond Giske nedsatte en arbeidsgruppe
som skulle utrede tiltak for å redusere ulykker i fritidsbåtflåten. Flertallet viser
til at arbeidsgruppen kom med en rekke tiltak, og at et klart flertall i
gruppen støttet et forslag om å innføre påbud om bruk at flyteutstyr
i åpne fritidsbåter i fart.
Flertallet har merket seg at
Sjøfartsdirektoratets klare vurdering er at bruk av flyteutstyr
i fritidsbåter er en samfunnsmessig forsvarlig investering med positiv
nåverdi. Flertallet er opptatte av at man ikke skal
ha dødsulykker på sjøen, og viser til at av de 34 dødsfallene som skjedde
på sjøen i 2013, var det 27 som ikke hadde redningsvesten på.
Flertallet viser også til at
det er flest menn mellom 40 og 60 år som omkommer i forbindelse
med ulykker knyttet til fritidsbåter.
Flertallet har merket seg at
Ipsos MMI i en spørreundersøkelse viser at en klar anbefaling også
fra båtfolket er å få på plass påbud om redningsvest. Hele 94 pst.
av kvinner og 71 pst. av menn ønsker et lovpåbud. Flertallet mener
at et påbud om bruk av redningsvest i åpen båt i fart vil redde
liv, og fremmer derfor forslag om en lovendring som innebærer at
det innføres et slikt påbud denne sommeren. Kajakk unntas fra reglene.
Flertallet fremmer følgende forslag
til vedtak:
«Vedtak til lov om endring i småbåtloven
I
I lov 26. juni 1998 nr. 47 om lov om fritids-
og småbåter (småbåtloven) skal § 23 nytt tredje ledd lyde:
Alle fritidsbåter skal under seilas være utstyrt med
egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord. Kongen kan gi forskrifter
om rednings- og flyteutstyr og om krav til annet utstyr, herunder om:
Ved utendørs bruk av fritidsbåt
opptil åtte meter skal slikt rednings- og flyteutstyr som nevnt
i første ledd, jf. annet ledd, benyttes av alle personer om bord
når båten er i fart. Kongen kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser
om påbudet, herunder gi unntak ved bruk av fritidsbåt i konkurranse-
og idrettssammenheng.
II
Loven trer i kraft straks.»
Komiteens tilråding stor bokstav A fremmes av
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre. Stor bokstav B fremmes av en samlet komité.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantlovforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slike
vedtak:
A
Vedtak til lov om endring i småbåtloven
I
I lov 26. juni 1998 nr. 47 om lov om fritids- og småbåter
(småbåtloven) skal § 23 nytt tredje ledd lyde:
Alle fritidsbåter skal under
seilas være utstyrt med egnet rednings- og flyteutstyr til alle
om bord. Kongen kan gi forskrifter om rednings- og flyteutstyr og
om krav til annet utstyr, herunder om:
1. kommunikasjonsutstyr,
2. brannslokningsutstyr,
3. annet sikkerhetsutstyr.
Ved utendørs bruk av fritidsbåt opptil åtte meter skal
slikt rednings- og flyteutstyr som nevnt i første ledd, jf. annet
ledd, benyttes av alle personer om bord når båten er i fart. Kongen
kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser om påbudet, herunder
gi unntak ved bruk av fritidsbåt i konkurranse- og idrettssammenheng.
II
Loven trer i kraft straks.
B
Dokument 8:56 L (2013–2014) –
representantforslag fra stortingsrepresentantene Else-May Botten,
Knut Storberget, Odd Omland og Ingrid Heggø om endring i § 23 nytt
tredje ledd i lov om fritids- og småbåter (småbåtloven). (Påbud om
redningsvest i fritidsbåter) – vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslag 56 L fra stortingsrepresentantene
Else May Botten, Knut Storberget, Odd Omland og Ingrid Heggø om endring
i § 23 nytt tredje ledd i lov om fritids- og småbåter (småbåtloven).
(Påbud om redningsvest i fritidsbåter). Forslaget lyder:
”Ved utendørs bruk av fritidsbåt opptil 8 meter, herunder
kajakk, skal slikt rednings- og flyteutstyr som nevnt i første ledd,
jf. annet ledd, benyttes av alle personer om bord når båten er i fart.
Kongen kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser om påbudet, herunder
gi unntak ved bruk av fritidsbåt i konkurranse- og idrettssammenheng.”
”Komiteen ber om nærings- og fiskeridepartementets
vurdering av det vedlagte representantforslaget.”
Siden 1980 har antall fritidsbåter i Norge omtrent
doblet seg. På samme tid er antall omkomne i tilknytning til bruk
av fritidsbåt mer enn halvert. Påbud om å ha redningsvest til alle
om bord i fritidsbåter, innføring av obligatorisk båtførerprøve,
sikrere båter og ikke minst økt satsing på holdningsskapende arbeid
er tiltak som har bidratt til å redusere drukningsulykker ved bruk
av fritidsbåt. Imidlertid er det fortsatt en vei å gå. Enhver som
omkommer i tilknytning til bruk av fritidsbåt er en for mye.
I Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt fremgår
at flertallet i arbeidsgruppen mente at ”tiden er inne for at regjeringen tar stilling til(min kursiv) om det skal
innføres et generelt påbud om bruk av flyteutstyr i åpen båt underveis”.
Rapporten ble bestilt av forhenværende statsråd Trond Giske og overlevert
ham i april 2012. Den forrige regjeringen hadde dermed, etter rapportens
ferdigstillelse, cirka halvannet år til å ta
stilling til om vestpåbud skulle innføres.
Allerede etter cirka seks måneder tok denne regjeringen
stilling til innføring av påbud om redningsvest. Det vil ikke innføres,
og den beslutningen står fast.
Jeg erkjenner samtidig at det er vanskelige
avveininger som må gjøres før man vurderer innføring av nye forbud
og påbud. I denne saken har jeg valgt at myndighetene ikke skal
etablere enda et påbud, selv om intensjonene er de beste. Frihetsfølelse
er en vesentlig del av opplevelsen når vi oppsøker naturen, enten
det er fjellturer eller bruk av båt. Jeg har grunnleggende tro på frihet
under ansvar og jeg finner at et forbud vil innskrenke den enkeltes
selvstendige ansvar for seg og sin egen sikkerhet.
Imidlertid er jeg stor tilhenger av bruk av
vest. I dag er det en lovpålagt plikt å måtte oppbevare et tilstrekkelig
antall vester i båten. Det synes jeg er en god ordning. Svært mange
mennesker bruker i dag også vest. Regjeringen legger også til rette for
holdningsskapende arbeid. Med formål om å redusere ulykker med fritidsbåt
har Sjøfartsdirektoratet i år blant annet budsjettert med i overkant
av tre millioner kroner på sikkerhets- og holdningsskapende arbeid.
Så vidt jeg kjenner til er det ingen andre land
i verden som har innført påbud om å bruke vest i fritidsbåt. Innføring
av påbud om bruk av vest er et avsluttet kapittel for denne regjeringen.
Andre konstruktive innspill til hvordan redusere ulykker tilknyttet
bruk av fritidsbåt lytter jeg imidlertid mer enn gjerne til.
Oslo, i næringskomiteen, den 5. juni 2014
Geir Pollestad
|
Øyvind Korsberg
|
leder
|
ordfører
|