Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre
Simensen og Jens Stoltenberg, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Kristian Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra
Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Jenny Følling,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bård
Vegar Solhjell, viser til at utvikling og integrering av
Joint Strike Missile (JSM) til F-35 er en vesentlig del av Norges
kampflyanskaffelse med tilhørende system.
Komiteen merker seg at utviklingen
av JSM gjennomføres i tre trinn, hvorav trinn 1 og 2 er gjennomført. Komiteen oppfatter
at etter gjennomført JSM utvikling trinn 3, vil missilet være klart
for produksjon og integrasjon på Norges nye kampfly F-35.
Komiteen er opptatt av at F-35
skal ha våpensystemer som fyller de operative kravene som er stilt. JSM
er i så måte det beste alternativet mot sjømål.
Komiteen ser store industrielle
muligheter for salg av missilet til andre nasjoner. Videreutviklingen vil
ha spin-off-effekt til andre områder innenfor avansert norsk høyteknologi
og være en stor bidragsyter for en rekke norske bedrifter og fagmiljøer
som FFI. Dette er teknologi som komiteen mener vil kunne
ha anvendelse også innenfor andre områder både sivilt og militært. Komiteen forutsetter
at regjeringen fortsetter arbeidet med å finne samarbeidspartnere
i kampflyprogrammet, noe som også vil legge grunnlaget for salg
av missilet til andre nasjoner som er del av F-35 prosjektet.
Komiteen viser til at det i Prop.
110 S (2010–2011) ble vurdert som et realistisk mål å få etablert
et flernasjonalt samarbeid for integrasjonen av JSM etter trinn
2. Komiteen merker seg også at dette arbeidet ikke
har lyktes. Komiteen tar til etterretning at det
i Prop. 110 S (2010–2011) var regjeringen Stoltenbergs vurdering
at dersom målet om et flernasjonalt samarbeid om den videre utvikling
og integrasjon av JSM ikke ble oppnådd, ville det ikke være grunnlag
for å gå videre med senere trinn av utviklingen og etterfølgende
anskaffelse av missilet. Komiteen registrerer at
det til tross for at det så langt ikke har lyktes å få med utviklingspartnere,
er det denne regjeringens anbefaling at man går videre med trinn 3
utvikling og integrasjon av JSM. Komiteen støtter
dette. Komiteen merker seg at hensikten er å ferdigstille
utviklingen av JSM og klargjøre det for integrasjon på F-35, planlagt
ferdig ultimo 2017.
Komiteen noterer at totalkostnaden
for utvikling og anskaffelse av JSM ble i 2012 beregnet til 6 mrd.
kroner, videre at JSM utvikling trinn 1 og 2 har vært gjennomført
innenfor de rammer og forutsetninger Stortinget tidligere har lagt
til grunn for sine vedtak. Komiteen registrerer at
kostnaden for trinn 3 i utviklingen blir 1,05 mrd. kroner høyere
enn beregningen gjort i 2012. Komiteen merker seg
at det i kostnadsberegningene i 2012 var lagt til grunn at integrasjonskostnadene
for JSM skulle deles likt med to andre partnernasjoner. Komiteen tar
til etterretning at det nå legges til grunn at Norge alene må bære de
totale integrasjonskostnadene. Dette medfører at utvikling, kvalifikasjon,
integrasjon og anskaffelse av JSM totalt blir 2,2 mrd. kroner høyere
enn tidligere anslått.
Komiteen merker seg at til sammen
øker kostnadene for JSM-prosjektet fra 6,0 mrd. kroner til 8,2 mrd.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, merker seg
videre at den delen av kostnadsøkningen som påløper i 2014, foreslås
dekket gjennom en tilleggsbevilgning på 200 mill. kroner, og slutter
seg til dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med hvordan den
resterende delen av de økte kostnadene på 2,2 mrd. kroner til utvikling,
kvalifikasjon, integrasjon og anskaffelse av JSM skal dekkes inn.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre forutsetter at de økte kostnadene på 2,2 mrd.
kroner til utvikling, kvalifikasjon, integrasjon og anskaffelse
av JSM dekkes innenfor rammen av kampflyanskaffelsen, og viser til
at dette har forutsatt en tidsbestemt økning av forsvarsrammen for
å dekke deler av investeringskostnadene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
bekymret for at totalkostnaden for JSM øker med til sammen 2,2 mrd.
kroner. Dette medlem viser til Prop. 110 S (2010–2011)
hvor flertallet i komiteen fastslo at dersom flernasjonalt samarbeid
ikke ble oppnådd, ville det ikke være grunnlag for å gå videre med
senere trinn av utviklingen. Videre sa en samlet komité i innstillingen
til Prop. 73 S (2011–2012) Et forsvar for vår tid (Innst. 388 S
(2011–2012) at:
«Komiteen merker seg imidlertid at regjeringen foreslår
at den andel av finansieringen av anskaffelsen som foretas utenfor
Forsvarets ordinære rammer, legges i et intervall på 22–28 mrd.
kroner, noe som vil medføre at Forsvaret innenfor en anskaffelsesperiode
på ti år må hente 9,5–15,5 mrd. kroner ekstra fra ordinært investeringsbudsjett
for å gjennomføre anskaffelsen.»
Dette medlem mener regjeringen
må komme tilbake til Stortinget med en oppdatert plan for hvordan
de økte kostnadene for JSM skal inngå i det totale beløpet for kampflyprosjektet
(22–28 mrd. kroner) hvor det legges til grunn ulike scenarioer for
salg eller eventuelt senere flernasjonalt samarbeid om JSM.
Dette medlem viser til at en
samlet komité slo fast at kampflyprosjektet vil være krevende for Forsvarets
øvrige investeringer:
«Komiteen ser at dette vil bli svært krevende, og vil
måtte få konsekvenser for gjennomføringen av andre viktige materiellinvesteringsprosjekter.»
Dette medlem vil ikke gå inn
for at de økte kostnadene i 2014, 200 mill. kroner, dekkes ved en tilleggsbevilgning.
Denne kostnadsøkningen må i sin helhet tas innenfor Forsvarsdepartementets
egne rammer.
Komiteen tar til etterretning
at Forsvaret gjennom forhandlinger med Kongsberg Defence & Aerospace
har oppnådd en avtale som binder selskapet til missilpriser for
Norge i samme størrelsesorden som ble lagt til grunn i 2012. Komiteen noterer
at det er lagt opp til en fremskaffelsesstrategi hvor Forsvaret
vil inngå en kontrakt med Kongsberg Defence & Aerospace som
ivaretar en fordeling av risiko og kostnad mellom de to partene. Komiteen merker seg
at kontrakten vil inneholde klausuler som sikrer Forsvaret rett
til å heve denne.