Stortingsmeldingen følger opp anmodningsvedtak
av 26. november 2013 fra Stortinget til regjeringen:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå pressestøtten
og vurdere ulike modeller for å innføre et tak i støtten.»
Departementet forstår anmodningsvedtaket slik at
Stortinget ønsker en orientering om produksjonstilskuddet til nyhets-
og aktualitetsmedier, samt en vurdering av ulike tak for hvor mye
tilskudd som kan gis til en enkelt mottaker.
En ny forskrift om produksjonstilskudd for nyhets-
og aktualitetsmedier ble fastsatt av Kulturdepartementet 25. mars
2014. Den nye forskriften endrer tilskuddsordningen, slik
at det fra og med 2014 kan gis produksjonstilskudd for publisering
på alle plattformer, med unntak av kringkasting.
Den nye produksjonstilskuddsordningen har trådt
i kraft med et dynamisk tilskuddstak tilsvarende 40 pst. av et medieselskaps
driftskostnader. Det andre tilskuddstaket, dvs. det statiske
tilskuddstaket på 40 mill. kroner, samt andre modeller for tilskuddstak,
vil bli vurdert nærmere i denne stortingsmeldingen.
I kapittel 2 redegjør departementet for produksjonstilskuddet
for nyhets- og aktualitetsmedier. Kapittelet inneholder en kort
gjennomgang av produksjonstilskuddet i et historisk perspektiv,
samt en oversikt over de viktigste elementene i den nye plattformnøytrale
tilskuddsordningen.
I kapittel 3 vurderer departementet ulike modeller
for tilskuddstak. Departementet mener at det i en rammestyrt ordning
som produksjonstilskuddet, er viktig å sikre at ikke et fåtall aktører
tar en uforholdsmessig stor andel av tilskuddet. Departementet konkluderer
med at det bør innføres et statisk tilskuddstak på 40 mill. kroner
per medieselskap per år fra og med 2015.
I kapittel 4 omtales de økonomiske og administrative
konsekvensene av departementets forslag i meldingen.
I den nye ordningen vil det ikke lenger være
et vilkår at tilskuddsmottakeren må utgi papiravis. Slik åpnes det
for eksempel for at medier som utelukkende publiserer på Internett
kan motta tilskudd, forutsatt at de øvrige vilkårene for tilskudd
er oppfylt. Disse vilkårene knytter seg dels til medienes innhold ved
at tilskudd kun gis til medier som inneholder et bredt tilbud av
nyhets-, aktualitets- og debattstoff fra ulike samfunnsområder.
Det stilles videre vilkår til medienes opplag og utgivelseshyppighet
samt krav til brukerbetaling og ansvarlig redaktør. Endelig må minst
50 pst. av mediets opplag være solgt gjennom abonnement.
Tradisjonell kringkasting omfattes ikke av ordningen.
Det nye produksjonstilskuddet innebærer at alle publiseringsmåter,
både digitale og papirbaserte, trekkes inn i beregningen av tilskuddet.
Tilskuddet beregnes på bakgrunn av opplysninger om opplag, utgivelseshyppighet,
utgiversted, spredning og lokal konkurranseposisjon.
Samlet tilskudd per år kan maksimalt utgjøre
40 pst. av driftskostnadene til det enkelte medieselskap. Tilskuddstaket
er nytt i forhold til tidligere ordning, og er innført for å sikre
at den enkelte støttemottaker ikke i for stor grad blir avhengig
av tilskuddet. Departementet har fastsatt tilskuddstaket til 40
pst. av driftskostnadene for å sikre at ordningens formål oppfylles
på en tilfredsstillende måte.
Det er av avgjørende betydning at produksjonstilskuddet
går til medier med et reelt behov for støtte. Den nye ordningen
inneholder derfor flere mekanismer som skal sikre at ordningen blir
mest mulig treffsikker.
Det har tradisjonelt ikke vært tillatt for medier som
mottar produksjonstilskudd å dele ut utbytte. I den nye ordningen
er det åpnet for at selskap som mottar produksjonstilskudd kan utdele
et moderat utbytte. Dette er gjort for å bedre små nyhetsmediers mulighet
til å hente inn risikokapital.
Følgende modeller for tilskuddstak har blitt
drøftet i høringsrundene:
Responsen fra høringsrundene viser at aktørene er
positive til et dynamisk tilskuddstak knyttet til driftskostnader,
samtidig som et flertall av høringsinstansene stiller seg skeptiske
til et statisk støttetak knytte til et kronebeløp.
Flere av høringsinstansene har pekt på at det
dynamiske tilskuddstaket knyttet til 40 pst. av mottakernes driftskostnader,
erstatter behovet for et statisk tilskuddstak på 40 mill. kroner.
Departementet vil derfor presisere at ulike typer av tilskuddstak
har ulike formål:
Det dynamiske tilskuddstaket
som allerede er gjennomført i den nye ordningen har til formål å sikre
at den enkelte tilskuddsmottaker ikke i for stor grad blir avhengig
av produksjonstilskuddet.
Det statiske tilskuddstaket knyttet til
et bestemt kronebeløp har som formål å sikre en forholdsmessig fordeling
av midlene i rammen for produksjonstilskuddet. Produksjonstilskuddet
er en rammestyrt ordning. Det vil si at mer støtte til noen aktører
betyr mindre støtte til andre.
Departementet ser det som uaktuelt å oppheve det
dynamiske tilskuddstaket som allerede er gjennomført i ordningen.
Dette tilskuddstaket sikrer at det enkelte medium ikke blir for
avhengig av tilskuddet. Departementet legger videre til grunn at
et dynamisk støttetak knyttet til andel av mottakernes driftskostnader
var en nødvendig forutsetning for ESAs godkjennelse av ordningen.
Temaet for denne stortingsmeldingen er følgelig kun om det dynamiske støttetaket
skal suppleres med et statisk støttetak.
Et av de sentrale formålene med produksjonstilskuddet
er å sikre et mangfold av nyhets- og aktualitetsmedier. For å oppnå
dette formålet, bør det legges til rette for at midlene som inngår
i ordningen ikke blir for skjevt fordelt. For å motvirke en for
skjev fordeling av tilskuddsmidlene mener departementet at det bør
innføres et statisk tilskuddstak i ordningen. Etter departementets
vurdering vil et statisk tilskuddstak knyttet til et bestemt kronebeløp
være godt egnet til å oppnå dette målet.
Effekten av et statisk tilskuddstak vil avhenge
av hvilket kronebeløp taket knyttes til.
For å sikre at enkeltaktører ikke får en for
stor andel av tilskuddsrammen, har departementet kommet til at det
statiske tilskuddstaket bør settes til 40 mill. kroner per medieselskap.
Dersom rammen for produksjonstilskuddet for 2013 legges til grunn,
vil dette medføre en reduksjon i tilskuddet for Vårt Land på 4 mill.
kroner og Dagsavisen på 3 mill. kroner.
Departementet legger opp til å innføre det statiske
tilskuddstaket på 40 mill. kroner fra og med tilskuddsåret 2015.
Enkelte høringsinstanser hevder at et statisk
støttetak kan virke konkurransevridende fordi to aviser da kan få
ulik støtte per opplagsenhet. Til dette vil departementet påpeke
at det allerede av dagens støtteordning følger at støtte per opplagsenhet
varierer mellom ulike grupper av medier i ordningen. Disse forskjellene
er tilsiktede og tilpasset antatte kostnadsforskjeller og beskaffenheten
av det lokale konkurransebildet ulike medier står overfor.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder,
fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til Meld. St. 20
(2013–2014) om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier.
Det er et mål at mediepolitikken skal stimulere til kvalitet og
mangfold i norske medier.
Komiteen vil påpeke betydningen
et mangfoldig medielandskap har for det norske demokratiet. Nyhets-
og aktualitetsmediene har en vesentlig samfunnsfunksjon ved at de
skal målbære et mangfold av ytringer, sørge for fri og kritisk journalistikk
og bidra til samfunnsdebatt. Komiteen vil her vise
til Ytringsfrihetkommisjonen, ledet av Francis Sejersted, som i
NOU 1999:27 påpekte at det å kunne kritisere er en grunnleggende
forutsetning for et åpent samfunn, og de påfølgende stortingsmeldingene
som førte til den omfattende fornyelsen av Grunnlovens § 100 om
ytringsfrihet. Komiteen viser videre til lederen
for den svenske maktutredningen, Olof Petersson, som bemerket at
de pågående forandringene blant innbyggerne på sikt undergraver
journalistenes maktposisjon, og at alle tilgjengelige undersøkelser peker
på at dagens innbyggere har blitt mer og mer kunnskapsrike og kritiske.
Komiteen vil peke på at bruken
av Internett og sosiale medier har revolusjonert allmennhetens mulighet til
å kunne utøve sin ytringsfrihet. Komiteen mener de
nye ytringsmulighetene totalt sett utgjør en styrke for demokratiet,
men ser samtidig at nyhets- og aktualitetsmedier fremdeles har en
viktig oppgave i å formidle og legge til rette for en bred offentlig
debatt.
Komiteen vil påpeke at ordningen
med direkte produksjonstilskudd ble opprettet i 1969 med formål å
opprettholde en differensiert dagspresse, og at innretningen siden
den gang har vært endret en rekke ganger. Komiteen vil
derfor uttrykke tilfredshet med at produksjonstilskuddet nå legges
om fra et tilskudd forbeholdt papiraviser, til et plattformnøytralt tilskudd. Komiteen vil
her vise til at mediehverdagen og mediekonsumet hos brukerne er
i rask endring, og mener det er riktig å legge til rette for overgangen
til en fremtidsrettet nyhetsformidling gjennom et plattformnøytralt
produksjonstilskudd.
Komiteen er opptatt av at produksjonstilskuddet
skal bidra til å sikre mediemangfold, og mener det er av avgjørende
betydning at tilskuddet går til medier som har et reelt støttebehov,
og som bidrar til en bred og nyansert offentlig debatt.
Komiteen viser til at produksjonstilskuddet har
bidratt til et stort mangfold av aviser over hele landet, noe som
har ført til at nordmenn er verdens mest avislesende folk. Dette
er en ambisjon vi må ha for fremtiden, også på nye plattformer.
Komiteen mener produksjonstilskuddet
må ses i sammenheng med alle støtteordningene på mediefeltet,
herunder mediemoms.
Komiteen mener frie medier og
retten til å ytre seg gjennom det skrevne ord er en grunnleggende verdi
for ethvert demokratisk samfunn. Staten har et ansvar for å legge
til rette for et mangfoldig medielandskap. Derfor er det bra at
mediebransjen over tid har fått ordninger som bidrar til å sikre
ytringsfriheten og meningsmangfoldet. Produksjonstilskuddet er etter komiteens syn
et viktig virkemiddel for å støtte opp under mediemangfoldet. Komiteen viser
til at produksjonsstøtten skal bidra til å opprettholde et mangfold
av avisutgivelser i hele landet og stimulere til lokal aviskonkurranse. Komiteen mener
det er viktig at avisbransjen i størst mulig grad har forutsigbare
rammevilkår, og at bransjen motiveres til innovasjon og utvikling
gjennom det statlige virkemiddelapparatet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til forslaget om
å fastsette et beløpstak for hvor mye et enkelt medieselskap kan
motta i årlig tilskudd. Flertallet har merket seg
at forslaget om å innføre et statisk tilskuddstak på 40 mill. kroner
er en videreføring av forslag fra forrige regjering. Flertallet viser
til at regjeringen Stoltenberg i høringsnotat 30. mars 2012 foreslo
et statisk tilskuddstak og mente at 40 mill. kroner ville være en
passende grense. Flertallet har videre merket seg
at forrige regjering etter høringsrunden opprettholdt samme forslag om
et statisk tilskuddstak på 40 mill. kroner i høringsnotat av 30. november
samme år.
Flertallet vil vise til at hensikten
med å innføre et statisk støttetak er å sikre at støtten i større
grad gir grunnlag for et fortsatt mangfold av utgivelser i det norske
medielandskapet. Flertallet vil i denne sammenheng
vise til St.meld. nr. 57 (2000–2001), I ytringsfrihetens tjeneste,
fremlagt av regjeringen Stoltenberg I, og behandlet av Stortinget
under regjeringen Bondevik II. Det var bred politisk enighet om at
produksjonstilskuddet i større grad skulle rettes mot de minste
lokalavisene, med den begrunnelse at disse var særlig viktige for
lokaldemokratiet. Flertallet mener det er viktig
å forhindre en for stor skjevfordeling av produksjonstilskuddet,
og har merket seg at de store avisene de siste årene allikevel ser ut
til å ha mottatt mer støtte på bekostning av de små.
Flertallet mener produksjonstilskuddet
til nyhets- og aktualitetsmedier bidrar til at norske utgivelser
får et verdifullt mangfold hva gjelder geografi, innhold og verdiforankring.
Premissene for publikums deltakelse, produktenes
utforming og redaksjonenes arbeidsform endres hurtig. Flertallet mener
regjeringen bør legge til rette for god nyhetsproduksjon og en bredt
anlagt offentlig samtale i fremtidens digitale mediesamfunn, og
samtidig føre en mediepolitikk som stimulerer til nyskaping og innovasjon.
Videre vil flertallet peke på betydningen ved å ivareta
den frie pressens publisistiske tradisjoner og grunnverdier. Flertallet mener
det er behov for modernisering av mediepolitikkens virkemiddelapparat
gjennom økt likebehandling av mediene og gjennom å gjøre virkemidlene
uavhengige av teknologisk plattform.
Flertallet vil fremheve at et
statisk tak vil kunne frigjøre midler og målrette ordningen i større grad
gjennom en omfordeling fra noen få til det store flertallet av mottakere.
Samtidig mener flertallet at det kan vurderes om
ukeaviser skal innlemmes i dagens ordning på egnet måte for å sikre
stabile og forutsigbare vilkår for dem, og samtidig bidra til økt likebehandling
i medielandskapet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at produksjonstilskuddet
har to formål: å bidra til et mangfold av små lokalaviser, samt
stimulere til meningsmangfold i de store byene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at det er behov for å øke produksjonstilskuddet, og
viser i den forbindelse til Prop. 1 S (2013–2014) der den rød-grønne
regjeringen foreslo å øke kapittel 335 post 71 med 23,8 mill. kroner
sammenlignet med 2013.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti vil advare regjeringen mot å foreslå
kutt i produksjonstilskuddet slik den gjorde i Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014), da dette vil ramme de minste lokalavisene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
uttrykke tilfredshet med det arbeidet som Kristelig Folkeparti og
Venstre gjorde i budsjettforhandlingene for å sikre at det ikke
ble et rent kutt i produksjonstilskuddet for 2014.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti viser til høringen om forslagene
om å innføre et statisk støttetak på 40 mill. kroner eller et dynamisk
tak på 40 pst. av totale driftskostnader. Disse medlemmer slutter
seg til bemerkningene fra de fleste høringsinstansene som er kritiske
til et statisk tak. Et slikt tak vil etter disse medlemmers syn
begrense mulighetene til økt konkurranse i de store byene
og svekke meningsmangfoldet. Det vil også innebære en straff for
aktører som eventuelt skulle lykkes med nye forretningsmodeller
og øke sine opplag. Disse medlemmer går derfor ikke
inn for regjeringens forslag om et statisk tak, men vil støtte et
dynamisk tak.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til budsjettavtalen for budsjettåret 2014 hvor det ble
enighet om å gjennomgå pressestøtten med en vurdering av ulike modeller
for å innføre et tak i støtten, og hvor dette medlem var opptatt
av at man i en gjennomgang av pressestøtten vurderte en ordning
som i størst mulig grad gjenspeiler pressestøttens dynamiske innretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti går imot innføring av et statisk
kronetak da dette vil være lite egnet for å sikre dynamikk og innovasjon
hos tilskuddsmottakerne. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen anfører at produksjonstilskuddet er en rammestyrt
ordning, og at det vil si at mer støtte til noen aktører betyr mindre
støtte til andre, men disse medlemmer vil i den forbindelse
påpeke at nivået for bevilgningene fastsettes årlig, og disse medlemmer forutsetter
at produksjonsstøttens innretning og nivå vil ta høyde for tilskuddsmottakernes
reelle behov for økonomisk støtte. Disse medlemmer merker
seg at departementet ser det som uaktuelt å oppheve det dynamiske
tilskuddstaket som allerede er gjennomført i ordningen, noe disse medlemmer er
enig i. Disse medlemmer legger til grunn at et dynamisk
støttetak knyttet til andel av mottakernes driftskostnader var en
nødvendig forutsetning for ESAs godkjennelse av ordningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om ikke å innføre
et statisk tak på produksjonsstøtten.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at i en bransje som i så stor grad har sine inntekter fra fellesskapet,
bør også fellesskapet kunne stille begrensninger på uttak av utbytte
og opsjoner basert på de offentlige støtteordningene. Disse
medlemmer har merket seg en del medieoppslag om høye lederlønninger
og utbytter, og mener en del av bransjen selv må bære ansvaret for
den krisen som mange aviser i dag opplever. Disse medlemmer vil
derfor foreslå at regjeringen utreder hvordan man sikrer at eventuelle
fremtidige økninger i støtteordninger benyttes til formålet, som
er journalistikk og meningsmangfold.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen om ikke å innføre
et statisk tak på produksjonsstøtten.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til meldingen og til sine merknader og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Meld. St. 20 (2013–2014)
– om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier – vedlegges protokollen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 12. juni 2014
Svein Harberg
|
Kårstein Eidem Løvaas
|
leder
|
ordfører
|