Stortingsmeldingen følger opp anmodningsvedtak
av 26. november 2013 fra Stortinget til regjeringen:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå pressestøtten
og vurdere ulike modeller for å innføre et tak i støtten.»
Departementet forstår anmodningsvedtaket slik at
Stortinget ønsker en orientering om produksjonstilskuddet til nyhets-
og aktualitetsmedier, samt en vurdering av ulike tak for hvor mye
tilskudd som kan gis til en enkelt mottaker.
En ny forskrift om produksjonstilskudd for nyhets-
og aktualitetsmedier ble fastsatt av Kulturdepartementet 25. mars
2014. Den nye forskriften endrer tilskuddsordningen, slik
at det fra og med 2014 kan gis produksjonstilskudd for publisering
på alle plattformer, med unntak av kringkasting.
Den nye produksjonstilskuddsordningen har trådt
i kraft med et dynamisk tilskuddstak tilsvarende 40 pst. av et medieselskaps
driftskostnader. Det andre tilskuddstaket, dvs. det statiske
tilskuddstaket på 40 mill. kroner, samt andre modeller for tilskuddstak,
vil bli vurdert nærmere i denne stortingsmeldingen.
I kapittel 2 redegjør departementet for produksjonstilskuddet
for nyhets- og aktualitetsmedier. Kapittelet inneholder en kort
gjennomgang av produksjonstilskuddet i et historisk perspektiv,
samt en oversikt over de viktigste elementene i den nye plattformnøytrale
tilskuddsordningen.
I kapittel 3 vurderer departementet ulike modeller
for tilskuddstak. Departementet mener at det i en rammestyrt ordning
som produksjonstilskuddet, er viktig å sikre at ikke et fåtall aktører
tar en uforholdsmessig stor andel av tilskuddet. Departementet konkluderer
med at det bør innføres et statisk tilskuddstak på 40 mill. kroner
per medieselskap per år fra og med 2015.
I kapittel 4 omtales de økonomiske og administrative
konsekvensene av departementets forslag i meldingen.
I den nye ordningen vil det ikke lenger være
et vilkår at tilskuddsmottakeren må utgi papiravis. Slik åpnes det
for eksempel for at medier som utelukkende publiserer på Internett
kan motta tilskudd, forutsatt at de øvrige vilkårene for tilskudd
er oppfylt. Disse vilkårene knytter seg dels til medienes innhold ved
at tilskudd kun gis til medier som inneholder et bredt tilbud av
nyhets-, aktualitets- og debattstoff fra ulike samfunnsområder.
Det stilles videre vilkår til medienes opplag og utgivelseshyppighet
samt krav til brukerbetaling og ansvarlig redaktør. Endelig må minst
50 pst. av mediets opplag være solgt gjennom abonnement.
Tradisjonell kringkasting omfattes ikke av ordningen.
Det nye produksjonstilskuddet innebærer at alle publiseringsmåter,
både digitale og papirbaserte, trekkes inn i beregningen av tilskuddet.
Tilskuddet beregnes på bakgrunn av opplysninger om opplag, utgivelseshyppighet,
utgiversted, spredning og lokal konkurranseposisjon.
Samlet tilskudd per år kan maksimalt utgjøre
40 pst. av driftskostnadene til det enkelte medieselskap. Tilskuddstaket
er nytt i forhold til tidligere ordning, og er innført for å sikre
at den enkelte støttemottaker ikke i for stor grad blir avhengig
av tilskuddet. Departementet har fastsatt tilskuddstaket til 40
pst. av driftskostnadene for å sikre at ordningens formål oppfylles
på en tilfredsstillende måte.
Det er av avgjørende betydning at produksjonstilskuddet
går til medier med et reelt behov for støtte. Den nye ordningen
inneholder derfor flere mekanismer som skal sikre at ordningen blir
mest mulig treffsikker.
Det har tradisjonelt ikke vært tillatt for medier som
mottar produksjonstilskudd å dele ut utbytte. I den nye ordningen
er det åpnet for at selskap som mottar produksjonstilskudd kan utdele
et moderat utbytte. Dette er gjort for å bedre små nyhetsmediers mulighet
til å hente inn risikokapital.
Følgende modeller for tilskuddstak har blitt
drøftet i høringsrundene:
Responsen fra høringsrundene viser at aktørene er
positive til et dynamisk tilskuddstak knyttet til driftskostnader,
samtidig som et flertall av høringsinstansene stiller seg skeptiske
til et statisk støttetak knytte til et kronebeløp.
Flere av høringsinstansene har pekt på at det
dynamiske tilskuddstaket knyttet til 40 pst. av mottakernes driftskostnader,
erstatter behovet for et statisk tilskuddstak på 40 mill. kroner.
Departementet vil derfor presisere at ulike typer av tilskuddstak
har ulike formål:
Det dynamiske tilskuddstaket
som allerede er gjennomført i den nye ordningen har til formål å sikre
at den enkelte tilskuddsmottaker ikke i for stor grad blir avhengig
av produksjonstilskuddet.
Det statiske tilskuddstaket knyttet til
et bestemt kronebeløp har som formål å sikre en forholdsmessig fordeling
av midlene i rammen for produksjonstilskuddet. Produksjonstilskuddet
er en rammestyrt ordning. Det vil si at mer støtte til noen aktører
betyr mindre støtte til andre.
Departementet ser det som uaktuelt å oppheve det
dynamiske tilskuddstaket som allerede er gjennomført i ordningen.
Dette tilskuddstaket sikrer at det enkelte medium ikke blir for
avhengig av tilskuddet. Departementet legger videre til grunn at
et dynamisk støttetak knyttet til andel av mottakernes driftskostnader
var en nødvendig forutsetning for ESAs godkjennelse av ordningen.
Temaet for denne stortingsmeldingen er følgelig kun om det dynamiske støttetaket
skal suppleres med et statisk støttetak.
Et av de sentrale formålene med produksjonstilskuddet
er å sikre et mangfold av nyhets- og aktualitetsmedier. For å oppnå
dette formålet, bør det legges til rette for at midlene som inngår
i ordningen ikke blir for skjevt fordelt. For å motvirke en for
skjev fordeling av tilskuddsmidlene mener departementet at det bør
innføres et statisk tilskuddstak i ordningen. Etter departementets
vurdering vil et statisk tilskuddstak knyttet til et bestemt kronebeløp
være godt egnet til å oppnå dette målet.
Effekten av et statisk tilskuddstak vil avhenge
av hvilket kronebeløp taket knyttes til.
For å sikre at enkeltaktører ikke får en for
stor andel av tilskuddsrammen, har departementet kommet til at det
statiske tilskuddstaket bør settes til 40 mill. kroner per medieselskap.
Dersom rammen for produksjonstilskuddet for 2013 legges til grunn,
vil dette medføre en reduksjon i tilskuddet for Vårt Land på 4 mill.
kroner og Dagsavisen på 3 mill. kroner.
Departementet legger opp til å innføre det statiske
tilskuddstaket på 40 mill. kroner fra og med tilskuddsåret 2015.
Enkelte høringsinstanser hevder at et statisk
støttetak kan virke konkurransevridende fordi to aviser da kan få
ulik støtte per opplagsenhet. Til dette vil departementet påpeke
at det allerede av dagens støtteordning følger at støtte per opplagsenhet
varierer mellom ulike grupper av medier i ordningen. Disse forskjellene
er tilsiktede og tilpasset antatte kostnadsforskjeller og beskaffenheten
av det lokale konkurransebildet ulike medier står overfor.