Det fremgår av proposisjonen at saldert budsjett 2014
innebar at realveksten i kommunesektorens samlede inntekter ble
anslått til 5,4 mrd. kroner, tilsvarende 1,4 pst.
Foreløpige regnskapstall for 2013 viser at kommunesektorens
inntekter fra skatt på alminnelig inntekt ble om lag 0,5 mrd. kroner
lavere enn lagt til grunn i tilleggsproposisjonen for 2014 (Prop.
1 S Tillegg 1 (2013–2014)). Skatteinngangen til og med mars 2014,
samt noe lavere anslått lønnsvekst, trekker i retning av at inntektene
fra skatt på alminnelig inntekt kan bli ytterligere 0,7 mrd. kroner
lavere enn lagt til grunn i det vedtatte budsjettopplegget for 2014.
Anslaget for den kommunale kostnadsdeflatoren for
2014 er nedjustert med 0,1 prosentenhet. Dette skyldes at anslått
lønnsvekst for 2014 er nedjustert fra 3,5 til 3,3 pst. Lavere kostnadsvekst
bidrar isolert sett til å trekke opp realinntektsveksten i 2014
med om lag 0,4 mrd. kroner.
Samlet sett anslås realveksten i kommunesektorens
samlede inntekter i revidert nasjonalbudsjett 2014 til 5,0 mrd.
kroner. Realveksten i frie inntekter i 2014 anslås til 3,2 mrd.
kroner.
TBU anslo våren 2013 at kommunesektoren i 2014
ville få merutgifter på 3,3 mrd. kroner knyttet til befolkningsutviklingen.
I mars 2014 nedjusterte TBU anslaget med om lag 0,5 mrd. kroner.
Bakgrunnen er lavere befolkningsvekst enn anslått.
Det er også kommet ny informasjon om 2013 etter
budsjettbehandlingen i fjor høst. Anslaget for den kommunale kostnadsdeflatoren
er oppjustert med 0,6 prosentenheter. Oppjusteringen må ses i sammenheng
med høyere konsumpriser, sterkere lønnsvekst og innarbeiding av
økte pensjonskostnader i forhold til lønn. Inntektene fra eiendomsskatt
ble i 2013 0,8 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i tilleggsproposisjonen.
Også kommunesektorens inntekter fra gebyrer ble ifølge de foreløpige
regnskapstallene for 2013 0,8 mrd. kroner høyere enn tidligere anslått.
De oppdaterte nivåene på eiendomsskatt og gebyrer er videreført
i inntektsanslagene for 2014. Samlet sett er anslaget for realveksten
i de samlede inntektene i 2013 nedjustert med 0,9 mrd. kroner, mens
realveksten i de frie inntektene er nedjustert med 1,5 mrd. kroner.
Tabell 3.1 Kommunenes og fylkeskommunenes frie inntekter
i 20131 og 2014. Mill. kroner2 og endring i pst.
| Kommunene3 | Fylkeskommunene3 | Kommuneforvaltningen
i alt |
| 2013 | 2014 | Endr. i pst. | 2013 | 2014 | Endr. i pst. | 2013 | 2014 | Endr. i pst. |
Skatteinntekter | 135 890 | 139 739 | 2,8 | 26 954 | 27 940 | 3,7 | 162 844 | 167 679 | 3,0 |
Herav skatt på
inntekt og formue | 126 421 | 130 160 | 3,0 | 26 954 | 27 940 | 3,7 | 153 375 | 158 100 | 3,1 |
Rammetilskudd | 114 747 | 121 057 | 5,5 | 28 603 | 29 878 | 4,5 | 143 350 | 150 935 | 5,3 |
Sum frie inntekter | 250 637 | 260 796 | 4,1 | 55 557 | 57 818 | 4,1 | 306 194 | 318 614 | 4,1 |
1 Inntektene i 2013 er korrigert for
oppgaveendringer, innlemming av øremerkede tilskudd mv.
2 Nominelle priser. Kostnadsdeflatoren
for kommunesektoren i 2014 anslås til 3,0 pst., mot 3,1 pst. i tilleggsproposisjonen
for 2014
3 Oslo er delt i en kommunedel og
en fylkeskommunedel
Noen kommuner som søkte refusjon mot slutten av
2013 fikk utbetalt 80 pst. refusjon i 2014. I Prop. 93 S (2013–2014)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2014
foreslår regjeringen at disse kommunene får utbetalt full refusjon
for søknadene som ble sendt inn i 2013. Det foreslås bevilget 12,3
mill. kroner til å utbetale de gjenstående 20 pst. av utgiftene
til de berørte kommunene.
Tilskudd til utleieboliger (kap. 581 post 76)
skal bidra til å skaffe egnede boliger for vanskeligstilte på boligmarkedet.
Mange kommuner melder at de disponerer for få egnede boliger til
vanskeligstilte på boligmarkedet, herunder utleieboliger til flyktninger som
har fått lovlig opphold i Norge. I Prop. 93 S (2013–2014) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2014 foreslår regjeringen
derfor å øke tilsagnsrammen på posten med 222,2 mill. kroner i 2014,
fra 572,4 mill. kroner til 794,6 mill. kroner. Dette vil gi rom
for å gi tilsagn om tilskudd til mellom 400 og 450 flere utleieboliger.
Forslaget fører til et økt bevilgningsbehov på posten på 100 mill. kroner
i 2014.
For å legge til rette for oppstart av regionale
prosesser i forbindelse med kommunereformen, vil regjeringen gi
støtte til en prosessveileder i hvert fylkesmannsembete fra høsten
2014. I tillegg skal det utarbeides et opplegg for standardiserte,
lokale spørreundersøkelser rettet mot innbyggerne og et standardisert
system for å sammenstille nødvendige fakta for å vurdere kommunesammenslåing.
På bakgrunn av dette foreslås det i Prop. 93 S (2013–2014) at bevilgningen
på kap. 571 post 21 økes med 6,9 mill. kroner mot en tilsvarende
reduksjon på kap. 571 post 64.
Det foreslås å overføre 1,4 mill. kroner fra
kap. 571 post 60 til kap. 227 Tilskudd til særskilte skoler, post
74 Tilskudd til Signo og Briskeby under Kunnskapsdepartementet.
Midlene tilsvarer kostnadene som kommunene tidligere har dekket
til hjemreise for elever ved Signo grunn- og videregående skole, jf.
nærmere omtale under kap. 227 post 74 i Prop. 93 S (2013–2014) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2014.
Videre foreslås det å overføre 1 mill. kroner
fra kap. 571 post 60 til kap. 732 Regionale helseforetak, post 70
Særskilte tilskudd under Helse- og omsorgsdepartementet. Dette tilsvarer
kommunenes netto mindreutgifter som følge av en omlegging av rutinene
i arbeidet med å forebygge tuberkulose fra 1. juli 2014, jf. nærmere
omtale under kap. 732 post 70 i Prop. 93 S (2013–2014) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2014.
Det foreslås også å overføre 0,4 mill. kroner
fra kap. 571 post 60 til kap. 2661 Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler
mv., post 76 Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler som tjenester
under Arbeids- og sosialdepartementet. Dette tilsvarer kommunenes mindreutgifter
som følge av endret finansiering av tilbudet om barnepass ved Ål
folkehøyskole og kurssenter i tilknytning til tilpasningskurs for
døve og sterkt tunghørte og deres pårørende, jf. nærmere omtale
under kap. 2661 post 76 i Prop. 93 S (2013–2014) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2014.
Samlet sett foreslås det at bevilgningen på
posten reduseres med 2,8 mill. kroner.
Ved stortingsbehandlingen av statsbudsjettet
for 2014 ble bevilgningen til arbeidet med psykisk helse økt med
16 mill. kroner. Ved en feiltakelse ble midlene bevilget over rammeområde
18 Rammeoverføringer til kommunesektoren mv. istedenfor rammeområde
15 Helse. På bakgrunn av dette foreslås det å overføre 16 mill.
kroner fra kap. 571 post 64 Skjønnstilskudd til kap 762 Primærhelsetjeneste, post
60 Forebyggende helsetjenester og kap. 764 Psykisk helse, post 72
Utviklingstiltak og post 73 Vold og traumatisk stress under Helse-
og omsorgsdepartementets budsjett. Dette er i tråd med helse- og omsorgskomiteens
og kommunal- og forvaltningskomiteens merknader til Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014), jf. Innst. 11 S (2013–2014) og Innst. 16 S (2013–2014).
I tillegg foreslås det at bevilgningen reduseres med
6,9 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 571 post 21.
Samlet sett foreslås det at bevilgningen på
posten reduseres med 22,9 mill. kroner.
Komiteen er positiv
til at regjeringa aukar rammene til tilskott til utleigebustader.
Det vil gjera det lettare for kommunar med bustadutfordringer å
ta imot flyktningar og tilby ein bustad til vanskeligstilte på bustadmarknaden. Komiteen ber
om at denne ordninga gjerast kjent for kommunane i den løpande dialogen
mellom stat og kommune om busetjing av flyktningar.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
merker seg ein reduksjon i skatteinntekter for 2014 i høve til overslag
i statsbudsjettet. Skatteanslaget vert endra som følgje av ein svakare
økonomisk utvikling enn føreset i næringslivet, blant anna som følgje
av internasjonale forhold.
Fleirtalet viser til at anslått
lønnsvekst for 2014 er nedjustert frå 3,5 til 3,3 pst.
Fleirtalet er nøgd med at regjeringa
foreslår å løyve 12,3 mill. kroner til dei kommunane som i 2013
har sendt inn refusjonskrav for barnevernstiltak for einslege mindreårige
asylsøkjarar (EMA). Omlegginga vart varsla seint på året, og krav
til dokumentasjon frå kommunane si side kombinert med ein kort tidsfrist,
gjorde at saka vart heilt spesiell.
Fleirtalet er samd med regjeringa
si vurdering, utan at dette kan skape framtidig presedens i saker
der kommunar sender inn refusjonskrav og liknande seinare enn oppsette
fristar.
Fleirtalet synest at det er positivt
at fylkesmennene får ei sentral oppgåve i kommunereforma og støtter
at det får oppstart allereie i 2014. Fleirtalet støtter
difor framlegget om å gje ei løyving på 6,9 mill. kroner for å komme
i gong med arbeidet med kommunereforma.
Fleirtalet viser til at i revidert
nasjonalbudsjett for 2014 er innbyggjartilskottet auka med 175 mill.
kroner, med grunngjeving i auka behov for barnehageplassar.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er bekymret for
den varslede skattesvikten i kommunesektoren i 2014. Lavere kostnader
og lavere befolkningsvekst bidrar til lavere utgifter, men totalt
sett kan det se ut som om kommunenes økonomiske handlingsrom i 2014
blir mindre enn forutsatt i statsbudsjettet for 2014. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen ikke signaliserer at den vil kompensere kommunesektoren
for sviktende skatteinntekter.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2015 kompensere kommunesektoren dersom skatteinntektene i 2014
blir lavere enn forutsatt i statsbudsjettet for 2014. Kompensasjonen skal
ta hensyn til kostnadsvekst og befolkningsvekst.»
Disse medlemmer viser til Innst.
16 S (2013–2014) der komiteens flertall bestående av Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre skrev følgende:
«Flertallet viser til at kontantstøtten øker med 1 000
kroner for ettåringer til 6 000 kroner. Dette vil etter flertallets
syn bety redusert etterspørsel etter barnehageplasser som kommunene
yter tilskudd til. Derfor blir post 60 Innbyggertilskudd redusert
med 344 mill. kroner.»
Disse medlemmer kan med bakgrunn
i tall fra kommunene presentert av KS under høringen i komiteen,
fastslå at økt kontantstøtte ikke har ført til redusert etterspørsel
etter barnehageplasser. Tvert imot kan det se ut som om etterspørselen
etter barnehageplasser har økt. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett 2014
ikke kompenserer kommunene for dette, og dermed underfinansierer
kommunene med opp mot 400 mill. kroner. Disse medlemmer viser for
øvrig til sine respektive merknader i forbindelse med behandlingen
av revidert nasjonalbudsjett 2014.
Disse medlemmer har merket seg
de sterke reaksjonene på regjeringens reduksjon av refusjonen til
kommunale barnevernstiltak for enslige mindreårige asylsøkere.
I budsjettet for 2014 er det kuttet 240 mill. kroner gjennom at
den statlige refusjonen utover kommunal egenandel er kuttet fra
100 pst. til 80 pst. Regjeringens forslag om å bevilge 12,3 mill. kroner
til de kommunene som også mistet refusjon for tiltak gjennomført
i 2013, er positivt, men endrer ikke på de vanskeligheter kommuner
med tiltak for denne gruppen vil møte i inneværende budsjettår.