Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Gerd Eli Berge, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Sosialistisk
Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet De Grønne,
Rasmus Hansson, viser til Dokument 3:11 (2013–2014) Riksrevisjonens
undersøkelse av barnefattigdom.
Målet med undersøkelsen har vært å se på i hvilken
grad tiltakene og virkemiddelbruken reduserer konsekvensene av fattigdom
blant barn og unge.
Komiteen viser til at andelen
barn fra lavinntektsfamilier har økt fra fem til åtte prosent de siste
ti årene. I 2012 utgjorde dette 78 000 barn. Halvparten av disse
barna har innvandrerbakgrunn.
Det er flere årsaker til at andelen fattige
barn har økt. Inntektsutviklingen har de siste årene ført til at
lavinntektsgrensen har gått opp. Lavinntektsfamilier er definert
som familier som over en periode på tre år har hatt en gjennomsnittlig nettoinntekt
på under 60 prosent av medianinntekten, det vil si den midterste
inntekten. Andre faktorer er økt innvandring, flere enslige forsørgere,
manglende regulering av offentlige ytelser. Manglende yrkesdeltaking
anses likevel som den viktigste årsaken til barnefattigdom. Det
mest effektive virkemiddelet for å redusere barnefattigdom er derfor
å sørge for at flere kommer i arbeid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
arbeidslinja har vært en del av den rød-grønne regjeringens strategi for
å bekjempe fattigdom og ulikhet i samfunnet, og er derfor tilfreds
med at regjeringen har som siktemål å få flere som mottar støtte
fra Nav over i arbeid, som et ledd i å bekjempe barnefattigdom.
Komiteen har merket
seg at regjeringen har satt i gang en gjennomgang av Nav der et
av siktemålene er å få flere som mottar støtte fra Nav, over i arbeid.
Selv om kommunene nyter godt av statlige tilskuddsordninger
for å få flere barn til å delta sosialt, viser undersøkelsen at
mange kommuner gjør for lite for at fattige barn skal kunne delta
i sosiale aktiviteter.
Komiteen viser til at mange kommuner
opplever at det er vanskelig å vite hvem som trenger tiltak og hvordan
tiltakene skal utformes for å nå målgruppen. Kun én av ti kommuner
har evaluert tiltakene de har mot barnefattigdom, og én av fire
kommuner har ikke kartlagt levevilkårene til innbyggerne, slik lov
om sosiale tjenester legger opp til. I 2011 bodde nesten 60 000
barn i husholdninger som fikk sosialhjelp. Det er rimelig å anta
at det er høy korrelasjon mellom de som mottar sosialstønad og de som
defineres som fattige.
Komiteen mener at kommunene har
et ansvar for å følge opp lov om sosiale tjenester og dermed de
barna som trenger ekstra hjelp.
Erfaring viser at mange Nav-kontorer ikke kartlegger
livssituasjonen til barn i husholdninger som mottar sosialstønader.
Mange Nav-kontorer vurderer heller ikke behovene til barna individuelt,
men bruker i stedet rutinemessig de statlige eller kommunale satsene
for sosialhjelp.
Komiteen vil understreke at en
er enig med Riksrevisjonen i at det må forventes at Nav-kontorene
nå har de nødvendige forutsetninger for å oppfylle kravene om kartlegging
og individuelle vurderinger av de barna det gjelder, slik at det kan
forventes en tydelig forbedring av situasjonen i de nærmeste årene.
Som et resultat av dette viser undersøkelsen
at det ikke er noen sammenheng mellom andelen fattige barn i en
kommune, og de tiltak kommunen har mot barnefattigdom. Riksrevisjonen
tilrår derfor at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
bidrar til å styrke kommunenes arbeid med å etablere flere og bedre
tiltak for å sikre at fattige barn og unge kan delta i sosiale aktiviteter
sammen med andre barn. Komiteen slutter seg til dette.
Komiteen har videre merket seg
at Riksrevisjonen mener det er behov for å samordne de statlige
tilskuddene mot barnefattigdom på en bedre måte. I dag finansieres
de samme tiltakene i kommunene av forskjellige statlige tilskuddsordninger.
Dessuten er det behov for å forenkle det administrative arbeidet
knyttet til ordningene både på kommunalt-, fylkes- og statlig nivå. Komiteen er
fornøyd med at statsråden i sitt svarbrev til Riksrevisjonen opplyser
at hun vil følge opp tilrådingen om å samordne og forenkle bruken
av statlige tilskuddsordninger.
Komiteen har videre merket seg
at IMDi i liten grad er involvert i arbeidet mot barnefattigdom, selv
om halvparten av barn i lavinntektsfamilier har innvandrerbakgrunn.
Etter Riksrevisjonens vurdering har IMDi kompetanse som kommunene
kan ha nytte av i arbeidet med tiltak som kan inkludere fattige
barn og unge med innvandrerbakgrunn i sosiale aktiviteter.
Komiteen ber Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet vurdere hvordan IMDis kompetanse bedre
kan trekkes inn i arbeidet med å motvirke konsekvensene av barnefattigdom blant
innvandrere.
Riksrevisjonens undersøkelse viser dessuten
at det er en gråsone for å gi økonomisk støtte til fritidsaktiviteter
for barn og unge som er under barnevernet og som mottar støtte fra
Nav. Komiteen er fornøyd med at Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet
sammen vil utarbeide felles retningslinjer for samarbeid og deling
av ansvar mellom barnevernet og arbeids- og velferdsforvaltningen
Nav.
Komiteen ber Riksrevisjonen rapportere tilbake
hvorvidt de skisserte tiltak og virkemidler har ønsket effekt.