Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E39 Svegatjørn–Rådal
i Os og Bergen kommunar i Hordaland.
E39 mellom Os og Bergen har svært låg standard ut
frå trafikkmengda og vegen sin funksjon. Årsdøgntrafikken på E39
ved kommunegrensa mellom Os og Bergen er om lag 13 000 køyretøy. Vegen
går gjennom bustadområde, og det er skuletrafikk på det meste av
strekninga.
Samferdselsdepartementet viser til at utbygginga
vil eliminere ein flaskehals på E39 og utbetre ei ulykkesbelasta
og miljøbelasta strekning av E39 med stor trafikk. I tillegg er
utbygginga viktig for næringsutviklinga i aksen Os–Bergen, og for
å styrkje kontakten mellom viktige vekstområde langs E39 på heile
strekninga mellom Stavanger og Bergen. Utbygginga vil også eliminere
ein flaskehals på rv. 580 til Bergen lufthamn Flesland.
Prosjektet omfattar bygging av firefelts veg
i ny trasé mellom Svegatjørn i Os kommune og Rådal i Bergen kommune,
i hovudsak i tunnel. I tillegg blir ei strekning av rv. 580 Flyplassvegen lagt
i ny trasé og kopla saman med E39. Det skal etablerast tre kryss,
og ei strekning av fv. 163 blir rusta opp. Utbygginga vil gi store
framkomstsgevinstar for trafikantane. Det er rekna med at utbygginga
vil føre til ein reduksjon i køyretida på om lag 17 minutt, dvs.
om lag ei halvering.
Hovudvegane i prosjektet (E39 og rv. 580) blir bygde
som firefelts veg med totallengde på 17,7 km. Av dette er 14,7 km
i tunnelar med to løp.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av prosjektet (KS2). Kvalitetssikringa har omfatta prosjektstyringsunderlag,
kostnadsoverslag, trafikkgrunnlag og føresetnadene for finansieringsopplegget.
Det er semje mellom Statens vegvesen og den eksterne
konsulenten om styringsramme og kostnadsramme. Omrekna til 2014-prisnivå
er styringsramma 6 500 mill. kroner og kostnadsramma er 7 050 mill.
kroner. Samferdselsdepartementet legg dette til grunn som styringsramme
og kostnadsramme.
Det er lagt opp til anleggsstart i 2015, med
opning for trafikk i 2021–2022.
Samfunnsøkonomisk netto nytte er rekna
til -1 080 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er rekna til -0,2.
Trafikkgrunnlaget er nærare omtala i kapittel
3 i proposisjonen. Den lokale politiske behandlinga er omtala i
kapittel 4 i proposisjonen.
Finansieringa er basert på statlege midlar og bompengar.
Prosjektet er mellom anna omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023, og Prop. 1 S (2013–2014). E39 Svegatjørn–Hop
var omtalt alt i St. meld. nr. 37 (1996–97) Norsk veg– og vegtrafikkplan
1998–2007. Den lokalpolitiske behandlinga av finansieringsopplegget
blei gjennomført i 2008, og sak om detaljert plassering av bomstasjonane blei
behandla lokalpolitisk i 2010. Det har vore kostnadsauke og omreguleringar,
og dei statlege midlane er blitt auka vesentleg. Arbeidet med å leggje
til rette for deponering av eit stort masseoverskot har vore tidkrevjande.
Nødvendige avklaringar for å fremje bompengeproposisjonen har difor
ikkje vore til stades tidlegare.
Finansieringsplanen er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.
Finansieringsplan
| | | | Mill. 2014-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlege midlar | 200 | 1 200 | 2 480 | 3 880 |
Bompengar | 0 | 1 200 | 1 420 | 2 620 |
Sum | 200 | 2 400 | 3 900 | 6 500 |
Det er lagt opp til etterskotsinnkrevjing i
automatiske bomstasjonar ved grensa mellom Os og Bergen kommunar.
Det er føresett innkrevjing i begge retningar.
I Meld. St. 26 (2012–2013) er det vidare presisert
at planlagt bompengeperiode for eit enkeltprosjekt som hovudregel
skal vere 15 år etter trafikkopning. På bakgrunn av dei lokalpolitiske vedtaka
har Samferdselsdepartementet i denne proposisjonen likevel lagt
til grunn 18 års innkrevjingsperiode.
Basisføresetnader som er lagt til grunn for
finansieringsplanen går fram av kapittel 5 i proposisjonen.
Som omtalt i Prop. 97 S (2013–2014) legg regjeringa
opp til ei omorganisering av bompengesektoren frå dagens mange til
eit fåtal selskap. I nemnde proposisjon varslar regjeringa også
at den vil innføre ei rentekompensasjonsordning for bompengelån.
Det er etablert bompengeselskap for dette prosjektet, Bergen – Os
Bompengeselskap AS, og bompengeavtalen vil difor bli inngått med
dette selskapet, jf. kapittel 8 i proposisjonen. Det er imidlertid
ein føresetnad for rentekompensasjonen at lokale styresmakter forpliktar
seg til å leggje prosjektet inn i eit av dei nye bompengeselskapa
når dei er etablerte.
I proposisjonen er det lagt til grunn samla bompengeinntekter
på om lag 5 mrd. kroner i 2014-prisnivå. Om lag 2 620 mill. kroner
er føresett nytta til å dekkje delar av investeringskostnadene,
om lag 2 100 mill. kroner til å dekkje lånerenter (basert på 5,5
pst. lånerente) og om lag 270 mill. kroner til å dekkje innkrevjingskostnader
og kostnader til drift av bompengeselskapet.
Gjennom vedtak i fylkestinget 11. juni 2014
har Hordaland fylkeskommune stilt sjølvskuldnargaranti for eit maksimalt
bompengelån på 3,5 mrd. kroner. Garantien må godkjennast av Kommunal-
og moderniseringsdepartementet.
Garantisten sitt utlegg kan dekkjast gjennom
ein auke av realtakstane med inntil 20 pst. og ei forlenging av
bompengeperioden med inntil 5 år.
Etter at Stortinget har fatta vedtak om utbygging og
finansiering av E39 Svegatjørn–Rådal i Hordaland, vil det bli inngått
avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldande
standardavtale og dei vilkåra som er lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Eigil Knutsen, Sverre Myrli og
Eirin Sund, frå Høgre, Torill Eidsheim, leiaren Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, frå Framstegspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, frå
Kristeleg Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, frå Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og frå Venstre, Abid Q. Raja, ser svært positivt
på ei realisering av prosjektet E39 Svegatjørn–Rådal i Hordaland.
Prosjektet har vore etterlengta og er høgst påkrevd. Det vil vere
ei utbetring som sikrar tryggare, meir miljøvenleg og effektiv transport,
der trafikken i dag har ført til mange ulykker og store miljøulemper.
Med nær 18 kilometer ny firefelts veg blir ein no kvitt ein flaskehals
på E39-strekninga. Utbygginga er viktig for næringsutviklinga i
aksen Os–Bergen i tillegg til at den vil styrkje sambandet mellom
vekstområde langs E39 på heile strekninga mellom Stavanger og Bergen.
Komiteen registrerer at prosjektet
er rekna å koste i alt 6,5 mrd. 2014-kroner, og at det i tråd med
lokale vedtak og Nasjonal transportplan skal finansierast ved ein
kombinasjon av statlege løyvingar og bompengar. I forslaget frå
regjeringa er det lagt opp til ei fordeling mellom stat og bompengar
på 60/40, som utgjer 3,9 mrd. kroner i statlege midlar, medan 2,6
mrd. kroner skal finansierast gjennom bompengar.
Komiteen har merka seg at bompengeinnkrevjinga
skal starte opp først når vegen står ferdig. Dette er i tråd med
lokalt initiativ og vedtak. Planlagd bompengeperiode for eit enkeltprosjekt har
i hovudregelen vore 15 år. Men med bakgrunn i dei lokalpolitiske
vedtaka har Samferdselsdepartementet lagt til grunn ein innkrevjingsperiode
på 18 år for dette prosjektet.
Komiteen er oppteken av at bompengeinnkrevjinga
skal vere effektiv, og at kostnadene knytt til innkrevjing og finansiering
er så låge som mogleg. Låge kostnader vil kunne komme bilistane
til gode gjennom lågare bomtakstar eller kortare innkrevjingsperiode.
Det er allereie etablert bompengeselskap for dette
prosjektet, og det er naturleg at bompengeavtalen blir inngått med
eksisterande selskap. Komiteen vil vise til regjeringa
sin varsla prosess for samanslåing til færre bompengeselskap, og
at det då er naturleg at prosjektet Svegatjørn–Rådal blir vurdert
å inngå i eit av dei framtidige bompengeselskapa når dei er etablerte.
Komiteen sluttar seg til forslaget
om delvis bompengefinansiering av prosjektet E39 Svegatjørn–Rådal
i Hordaland.
Komiteen ser at det ligg lokale
vedtak knytt til ønske om fritak for innbyggjarar som synest å kunne
få ei urettmessig høg belastning ved dei planlagde bomplasseringane. Komiteenviser til at nytteprinsippet skal liggje
til grunn for innkreving av bompengar, og at det berre unntaksvis
skal setjast opp bom på sidevegnettet. Komiteenviser til at det i denne saka for nokre lokalmiljø
må sikrast løysingar som gjer at det er samanheng mellom betaling
og nytte for vegen. Komiteenmeiner
at det bør arbeidast vidare med å finne ei løysing på problemstillinga
i denne saka fram til bompengeinnkrevjinga skal ta til. Det vil
også vere naturleg å sjå dette i samanheng med den varsla omorganiseringa
av bompengestrukturen. Komiteenvil
vidare understreke betydninga av at ein vel løysingar for bompengeinnkrevjing
som i størst mogleg grad bidrar til å halde på ordninga si legitimitet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet viser også til spørsmål til Samferdselsdepartementet,
og svaret frå statsråden datert 4. november 2014 med ei vurdering
av kvifor ein må krevje inn bompengar på sidevegnettet i dette vegprosjektet.
Brevet frå Samferdselsdepartementet v/statsråden er vedlagt innstillinga.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak:
I
Stortinget samtykkjer i at bompengeselskapet får løyve
til å ta opp lån og krevje inn bompengar til delvis bompengefinansiering
av E39 Svegatjørn–Rådal i Hordaland. Vilkåra går fram av Prop. 134
S (2013–2014) og Innst. 37 S (2014–2015)
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå
avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga.
Eg viser til transport- og kommunikasjonskomiteen
sitt spørsmål til Prop. 134 S (2013-2014), stilt 22. oktober 2014:
”I proposisjonen er det frå Samferdselsdepartementet
ikkje lagt opp til bompengefritak ihht. lokalpolitiske vedtak.
-
Kva vurderingar må gjerast ved innføring av fritak ihht. dei lokalpolitiske
vedtaka i denne saka, og kva konsekvensar vil det kunne få?”
Som omtalt i proposisjonen har regjeringa gjennom
Prop. 97 S (2013-2014) lagt opp til ei omorganisering av bompengesektoren
frå dagens mange til eit fåtal selskap, og varsla ei rentekompensasjonsordning
for bompengelån. Ein gjennomgang av problemstillingar knytt til takstnivå
og rabattar vil vera ein del av bompengereformen. Innan dette prosjektet
blir opna for trafikk, venteleg i 2021-2022, vil grepa vera gjennomførte
og endeleg takstopplegg for E39 Svegatjørn – Rådal kan fastsetjast.
Fram til prosjektet blir opna vil Samferdselsdepartementet sjå på
moglegheitene for å følgja opp det lokalpolitiske vedtaket om fritak
for visse område.
Bergen og Os kommunar har gått inn for fritak for
innbyggjarane i Nordvik og for innbyggjarane mellom Vallaheiane
og Søfteland. I proposisjonen er det opplyst at Statens vegvesen reknar
med at det kan vere tale om innbyggjarar i inntil 8 grunnkretsar
med ei samla trafikkmengd gjennom bomstasjonane på i storleiksorden
1 000 køyretøy pr. døgn (ÅDT).
I ein overordna vurdering om fritak for enkelte bilistar
må det gjerast vurderingar om korleis det slår ut på trafikkgrunnlag
og økonomien i prosjektet. I denne konkrete saka må det takast kontakt
med dei to kommunane for å få avklart den geografiske avgrensinga
nærare. Det kan dessutan vere andre som kjem i same situasjon som
dei som er omtalte i dei lokalpolitiske vedtaka. Vidare må det gjennomførast
ei kartlegging av talet på trafikantar som vil få fritak, slik at inntektstapet
kan stipulerast og om det medfører så stort inntektstap at nye takstar
må reknast ut. Konsekvensane av at nokre trafikantar får fritak kan
bli ein viss auke av takstane for dei andre trafikantane eller at
staten må ta ein større del av prosjektkostnaden gjennom auka statleg
bidrag.
Sidan dei lokalpolitiske vedtaka om m.a. fritak blei
fatta i 2010, er det gjennom brev frå Samferdselsdepartementet til
Vegdirektoratet av 16.12.2011 innført retningslinjer for innføring av
passeringstak i bompengeprosjekt. Desse inneber at det kan innførast
månadleg passeringstak også for andre bompengeordningar enn bomringar,
som det tidligare kunn var tillate for. Desse retningslinjene skal
vere eit verkemiddel for å unngå at dei som passerer bomstasjonane ofte
får urimeleg store utgifter. Det vil vere mogleg å innføre passeringstak
for E39 Svegatjørn – Rådal som alternativ til fritak. Dette kan
vurderast i samband med endeleg takstvedtak før trafikkopning.
Eg viser til transport- og kommunikasjonskomiteen
på vegne av medlemene i komiteen frå Arbeiderpartiet sitt spørsmål
til Prop. 134 S (2013-2014), stilt 28. oktober 2014:
”2. I vedlagte brev til komiteen av 10. oktober d.å.
frå Norges Automobilforbund (NAF) heiter det:
sideveisinnkreving:
tiltak for miljø- og trafikksikkerhet er utført.»
I Meld. St. 26 (2012-2013) Nasjonal transportplan
2014-2023, side 94, står det at etablering av bomstasjon på ei strekning
kan medføre trafikklekkasje over på sidevegnettet. Dette kan vere uheldig
både av omsyn til miljø og tryggleik, og svekker i tillegg finansieringsgrunnlaget
for det aktuelle prosjektet. Det står vidare at bompengeinnkrevjing
på sidevegnettet kan bidra til å redusere ulempene, men gir liten
grad av samsvar mellom nytte og betaling for trafikantane. Derfor
bør det kun unntaksvis opnast for å krevje inn bompengar på sidevegnettet.
Bomstasjon på sideveg er også omtalt i St. meld. nr. 24 (2003-2004)
Nasjonal transportplan 2006-2015 og St. meld. nr. 16 (2008-2009)
Nasjonal transportplan 2010-2019. Også i desse stortingsmeldingane
blei det lagt til grunn at det unntaksvis kan setjast opp bomstasjon
på sideveg.
I Prop. 134 S (2013-2014) er det gjort ei konkret vurdering
av bomstasjonsopplegget opp mot retningslinjene for bompengeprosjekt.
Det er vurdert at trafikantane på eksisterande E39 får nytte gjennom
betre trafikktryggleik og betre miljø. Utan bomstasjon på eksisterande
E39 vil innkrevjinga av bompengar på ny E39 føre til trafikkoverføring,
slik at dei planlagde gevinstane for trafikktryggleik og miljø ikkje
blir oppnådde. E39 går i dag gjennom bustadområde, og det er skuletrafikk
på det meste av strekninga, jf. side 1 i proposisjonen. Vidare er
det lokalpolitisk tilslutning til bomstasjonsopplegget. Dersom bomstasjonen
på eksisterande E39 blir fjerna, vil dessutan finansieringsgrunnlaget
for prosjektet bli vesentleg svekka og må da kompanserast med høgare
takst eller økt statleg bidrag.
NAF tek m.a. opp dei tiltaka som er gjennomførte
på eksisterande E39. Formålet med desse tiltaka har vore å redusere
ulempene på ein veg som ikkje er bygd for dagens trafikkmengder. Tiltaka
har ikkje vore sett på som restriktive tiltak for å hindre trafikklekkasje
frå ny E39 med innkrevjing av bompengar. Storleiken på ein trafikklekkasje
vil i tillegg til innspart køyretid vere avhengig av m.a. nivået
på bompengetakstane, graden av gjennomgangstrafikk og omfanget av
takstar i andre bompengeordningar i nærleiken, samt ferjebetaling.
Også ved enkelte andre bompengeprosjekt dei siste
åra er det lagt til grunn bomstasjonar på sidevegnettet. Eg viser
her til Prop. 50 S (2012-2013) Utbygging og finansiering av rv 4
på strekningane Lunner grense – Jaren og Lygna sør i Oppland og
Prop. 51 S (2012-2013) Utbygging og finansiering av første utbyggingsetappe
på E6 mellom Ringebu og Otta, strekninga Frya – Sjoa i Oppland.
Regjeringa vurderer no justeringar i bompengeopplegget for E16 v/
Kongsvinger for å redusera belastninga for bebuarar på Galterud og
Fulu, som blei urimeleg ramma av bompengeopplegget for prosjektet.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11.
november 2014
Linda C. Hofstad Helleland | Torill Eidsheim |
leiar | ordførar |