Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E39 Svegatjørn–Rådal
i Os og Bergen kommunar i Hordaland.
E39 mellom Os og Bergen har svært låg standard ut
frå trafikkmengda og vegen sin funksjon. Årsdøgntrafikken på E39
ved kommunegrensa mellom Os og Bergen er om lag 13 000 køyretøy. Vegen
går gjennom bustadområde, og det er skuletrafikk på det meste av
strekninga.
Samferdselsdepartementet viser til at utbygginga
vil eliminere ein flaskehals på E39 og utbetre ei ulykkesbelasta
og miljøbelasta strekning av E39 med stor trafikk. I tillegg er
utbygginga viktig for næringsutviklinga i aksen Os–Bergen, og for
å styrkje kontakten mellom viktige vekstområde langs E39 på heile
strekninga mellom Stavanger og Bergen. Utbygginga vil også eliminere
ein flaskehals på rv. 580 til Bergen lufthamn Flesland.
Prosjektet omfattar bygging av firefelts veg
i ny trasé mellom Svegatjørn i Os kommune og Rådal i Bergen kommune,
i hovudsak i tunnel. I tillegg blir ei strekning av rv. 580 Flyplassvegen lagt
i ny trasé og kopla saman med E39. Det skal etablerast tre kryss,
og ei strekning av fv. 163 blir rusta opp. Utbygginga vil gi store
framkomstsgevinstar for trafikantane. Det er rekna med at utbygginga
vil føre til ein reduksjon i køyretida på om lag 17 minutt, dvs.
om lag ei halvering.
Hovudvegane i prosjektet (E39 og rv. 580) blir bygde
som firefelts veg med totallengde på 17,7 km. Av dette er 14,7 km
i tunnelar med to løp.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av prosjektet (KS2). Kvalitetssikringa har omfatta prosjektstyringsunderlag,
kostnadsoverslag, trafikkgrunnlag og føresetnadene for finansieringsopplegget.
Det er semje mellom Statens vegvesen og den eksterne
konsulenten om styringsramme og kostnadsramme. Omrekna til 2014-prisnivå
er styringsramma 6 500 mill. kroner og kostnadsramma er 7 050 mill.
kroner. Samferdselsdepartementet legg dette til grunn som styringsramme
og kostnadsramme.
Det er lagt opp til anleggsstart i 2015, med
opning for trafikk i 2021–2022.
Samfunnsøkonomisk netto nytte er rekna
til -1 080 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er rekna til -0,2.
Trafikkgrunnlaget er nærare omtala i kapittel
3 i proposisjonen. Den lokale politiske behandlinga er omtala i
kapittel 4 i proposisjonen.
Finansieringa er basert på statlege midlar og bompengar.
Prosjektet er mellom anna omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023, og Prop. 1 S (2013–2014). E39 Svegatjørn–Hop
var omtalt alt i St. meld. nr. 37 (1996–97) Norsk veg– og vegtrafikkplan
1998–2007. Den lokalpolitiske behandlinga av finansieringsopplegget
blei gjennomført i 2008, og sak om detaljert plassering av bomstasjonane blei
behandla lokalpolitisk i 2010. Det har vore kostnadsauke og omreguleringar,
og dei statlege midlane er blitt auka vesentleg. Arbeidet med å leggje
til rette for deponering av eit stort masseoverskot har vore tidkrevjande.
Nødvendige avklaringar for å fremje bompengeproposisjonen har difor
ikkje vore til stades tidlegare.
Finansieringsplanen er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.
Finansieringsplan
| | | | Mill. 2014-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlege midlar | 200 | 1 200 | 2 480 | 3 880 |
Bompengar | 0 | 1 200 | 1 420 | 2 620 |
Sum | 200 | 2 400 | 3 900 | 6 500 |
Det er lagt opp til etterskotsinnkrevjing i
automatiske bomstasjonar ved grensa mellom Os og Bergen kommunar.
Det er føresett innkrevjing i begge retningar.
I Meld. St. 26 (2012–2013) er det vidare presisert
at planlagt bompengeperiode for eit enkeltprosjekt som hovudregel
skal vere 15 år etter trafikkopning. På bakgrunn av dei lokalpolitiske vedtaka
har Samferdselsdepartementet i denne proposisjonen likevel lagt
til grunn 18 års innkrevjingsperiode.
Basisføresetnader som er lagt til grunn for
finansieringsplanen går fram av kapittel 5 i proposisjonen.
Som omtalt i Prop. 97 S (2013–2014) legg regjeringa
opp til ei omorganisering av bompengesektoren frå dagens mange til
eit fåtal selskap. I nemnde proposisjon varslar regjeringa også
at den vil innføre ei rentekompensasjonsordning for bompengelån.
Det er etablert bompengeselskap for dette prosjektet, Bergen – Os
Bompengeselskap AS, og bompengeavtalen vil difor bli inngått med
dette selskapet, jf. kapittel 8 i proposisjonen. Det er imidlertid
ein føresetnad for rentekompensasjonen at lokale styresmakter forpliktar
seg til å leggje prosjektet inn i eit av dei nye bompengeselskapa
når dei er etablerte.
I proposisjonen er det lagt til grunn samla bompengeinntekter
på om lag 5 mrd. kroner i 2014-prisnivå. Om lag 2 620 mill. kroner
er føresett nytta til å dekkje delar av investeringskostnadene,
om lag 2 100 mill. kroner til å dekkje lånerenter (basert på 5,5
pst. lånerente) og om lag 270 mill. kroner til å dekkje innkrevjingskostnader
og kostnader til drift av bompengeselskapet.
Gjennom vedtak i fylkestinget 11. juni 2014
har Hordaland fylkeskommune stilt sjølvskuldnargaranti for eit maksimalt
bompengelån på 3,5 mrd. kroner. Garantien må godkjennast av Kommunal-
og moderniseringsdepartementet.
Garantisten sitt utlegg kan dekkjast gjennom
ein auke av realtakstane med inntil 20 pst. og ei forlenging av
bompengeperioden med inntil 5 år.
Etter at Stortinget har fatta vedtak om utbygging og
finansiering av E39 Svegatjørn–Rådal i Hordaland, vil det bli inngått
avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldande
standardavtale og dei vilkåra som er lagt til grunn i proposisjonen.