Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i lov 14. desember 1917 nr. 16 om erverv av vannfall mv.
(industrikonsesjonsloven) og lov av samme dato nr. 17 om vassdragsreguleringer
(vassdragsreguleringsloven).
Departementet viser til at ved behandlingen
av statsbudsjettet for 2014 (jf. Prop. 1 LS (2013–2014), og Innst.
3 S (2013–2014)) ble det besluttet at statens Konsesjonsavgiftsfond
skal avvikles, og at konsesjonsavgiftene skal omlegges til en sektoravgift.
Denne proposisjonen Prop. 4 L (2014–2015) inneholder
forslag til den lovmessige oppfølgingen av budsjettvedtaket. Forslaget
innebærer ingen endringer i plikten til å betale konsesjonsavgifter
eller størrelsen på de årlige avgiftene. Norges vassdrags- og energidirektorat
skal som før forestå innkrevingen av konsesjonsavgiftene. Forslaget
berører ikke ordningen med kommunenes konsesjonsavgifter.
Bakgrunnen for at fondet foreslås avviklet,
er at det kan anses prinsipielt uheldig at statens inntekter føres
inn i et separat fond, i stedet for å budsjettere direkte på statsbudsjettet
slik som andre avgifter til staten. Fondskonstruksjonen kompliserer
det budsjettekniske. En fondskonstruksjon delvis på siden av statsbudsjettet
bryter med de generelle prinsippene i bevilgningsreglementet om
at statens inntekter skal budsjetteres direkte på statsbudsjettet.
Som følge av at Konsesjonsavgiftsfondet avvikles,
er det nødvendig med endringer i vassdragsreguleringsloven § 12
og § 13, som har bestemmelser om at tvangsmulkter og godtgjørelse
til staten for regulering av innsjø som ikke i sin helhet er underlagt
privat eiendomsrett, skal gå inn i samme fond som statens konsesjonsavgifter.
Lovtekstene foreslås endret slik at midlene tilfaller statskassen.
Forslagene i proposisjonen har vært på høring, og
høringsinstansenes syn er gjengitt i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Mette Hanekamhaug, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingunn Gjerstad, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at endringene som er
foreslått i industrikonsesjonsloven og vassdragsreguleringsloven
er en direkte konsekvens av en tidligere beslutning om å avvikle
Konsesjonsavgiftsfondet.
Komiteen slutter seg til de
foreslåtte endringene i Prop. 4 L (2014–2015).
Komiteen har for øvrig
ingen andre merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i industrikonsesjonsloven og
vassdragsreguleringsloven
I
I lov 14. desember 1917 nr. 16 om erverv av vannfall
mv. skal § 2 tredje ledd nr. 13 nytt syvende ledd lyde:
Avgiften til staten
skal bidra til finansiering av forskning, utvikling, opplæring og
informasjon innenfor energi- og vassdragsområdet. Avgiften til staten
kan i ekstraordinære tilfeller dekke utgifter til å forebygge, erstatte
og avbøte skader som følge av, eller i forbindelse med, kraftutbygginger
eller reguleringer.
II
I lov 14. desember 1917 nr. 17 om vasdragsreguleringer
gjøres følgende endringer:
§ 11 nr. 2 første ledd skal lyde:
Avgiften til staten skal bidra til finansiering
av forskning, utvikling, opplæring og informasjon innenfor energi-
og vassdragsområdet. Avgiften til staten kan i ekstraordinære tilfeller
dekke utgifter til å forebygge, erstatte og avbøte skader som følge
av, eller i forbindelse med, kraftutbygginger eller reguleringer.
§ 12 nr. 21 annet ledd tredje punktum skal lyde:
Tvangsmulkten tilfaller statskassen.
§ 13 annet ledd første punktum skal lyde:
Denne godtgjørelse tilfaller statskassen.
III
Loven gjelder fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 13. november 2014
Ola Elvestuen |
leder og ordfører |