I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stoppe kommersialiseringen
av tiltakene innen avklarings- og oppfølgingsområdet i Nav for å
sikre kompetansen, gi trygge vilkår og stabilitet og for best mulig kvalitetsutvikling
i tiltakene.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 28. mai 2014 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 18. september 2014
følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Anette
Trettebergstuen, fra Høyre Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente
Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet,
Hege Jensen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Venstre, Gunhild Berge Stang, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø, er enig med forslagsstillerne når de hevder at
Nav gjennom sitt arbeid må sikre systemer for kvalitet og formelle
krav til ulike tilbydere, som for eksempel Fontenehuset, brukerstyrte
sentre og andre som i dag må bruke attføringsbedrifter som mellomledd.
Det må åpnes for at ideelle leverandører, som i dag må gå via attføringsbedrift,
som følge av Equas-godkjenning, må gis mulighet til selv å kvalifisere
seg for å drive tiltak.
Komiteen viser til at regjeringen
sendte ut et forslag om «Et enklere tiltakssystem tilpasset brukernes
behov» på høring den 13. mai i år. I høringsnotatet foreslås det
å forenkle og slå sammen ordninger innenfor avklarings- og oppfølgingsområdet,
og å anskaffe disse tjenestene gjennom ordinære anbudskonkurranser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at målet med forslaget er å gi brukere av
avklarings- og oppfølgingstjenester større valgfrihet og økt mangfold
i tjenestetilbudet, samt å forenkle virkemiddelapparatet og gjøre
det lettere å velge riktig tiltak.
Flertallet viser til arbeids-
og sosialministerens vurdering av representantforslaget i brevet til
komiteen av 18. september 2014. Statsråden viser til at det i dag
finnes to overlappende ordninger både når det gjelder arbeidsavklaring
med avklaringstiltak og oppfølgingstjenester som skal gi arbeidssøkende
bistand for å komme i arbeid. Det ene avklaringstiltaket (avklaring
i ordinær virksomhet) anskaffes i åpen konkurranse etter anskaffelsesreglene.
Det andre avklaringstiltaket (avklaring i skjermet virksomhet) kjøper
arbeids- og velferdsetaten fra attførings- og vekstbedrifter uten
konkurranse. Det samme gjelder oppfølgingstjenesten. Den ene oppfølgingstjenesten
anskaffer arbeids- og velferdsetaten gjennom åpen konkurranse. Den
andre oppfølgingstjenesten kjøper arbeids- og velferdsetaten fra
de godkjente tiltaksbedriftene (arbeid med bistand) uten konkurranse.
Målgruppe og innhold er delvis overlappende for de to avklaringstiltakene,
noe som også gjelder for de to oppfølgingstiltakene.
Flertallet viser til en rettslig
vurdering (advokatfirmaet Kluge) som er gjort av forholdet til anskaffelsesregelverket
for de tiltakene som i dag er forbeholdt attførings- og vekstbedrifter. Konklusjonen
er at dagens ordning ikke er i samsvar med anskaffelsesregelverket. Flertallet viser
til at den forrige regjeringen Stoltenberg II også tok til etterretning
i Meld. St. 46 (2012–2013) Flere i arbeid, at dagens ordning ikke
er i samsvar med regelverket, og at de ville vurdere dette nærmere.
Flertallet viser til at regjeringen
i høringstiltaket foreslår at dagens to avklaringstiltak og to oppfølgingstjenester
slås sammen og anskaffes etter anskaffelsesreglene. Dagens tiltakssystem er
oppsplittet og uoversiktlig. En sammenslåing fra fire tiltak til
to, et avklaringstiltak og et oppfølgingstiltak, vil bidra til at
arbeidssøkere og arbeidsgivere lettere kan få oversikt over den hjelpen
arbeids- og velferdsetaten kan tilby.
Flertallet mener også at det
er viktig for tjenesteutviklingen at flere aktører slippes til.
Dagens system ekskluderer kompetente tilbydere som ikke fyller kravene
for godkjenning i forskrift om arbeidsrettede tiltak. Flere aktører
vil bedre kunne dekke variasjonen i de sammensatte behovene brukerne
har for hjelp til å komme i arbeid. Ved å åpne opp for like konkurransevilkår ved
levering av arbeidsmarkedstjenester kan ulike ideelle organisasjoner,
private aktører og sosiale entreprenører delta i konkurransen om
å tilby tjenester til mennesker som skal ha arbeid eller tiltaksplass
i ordinært arbeidsliv.
Komiteen er tilfreds
med at regjeringen ikke foreslår endringer i arbeidsmarkedstiltakene som
gir tilbud om varig tilrettelagte arbeidsplasser eller tilbud om
spesielt tilrettelagt og skjermet arbeidstrening til brukere som
står lenger unna arbeidsmarkedet.
Komiteen har merket seg at det
har kommet inn ca. 120 høringssvar i forbindelse med høringen «Et
enklere tiltakssystem tilpasset brukernes behov». Komiteen forventer
at regjeringen tar innspillene på alvor, og at de er med i vurderingen
i den videre prosessen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til den varslede meldingen til Stortinget om
strategier og tiltak for at flere skal kunne ta del i ordinært arbeidsliv.
Statsråden har varslet at han i meldingen vil komme med en bredere
drøfting av behovet for mer overgripende endringer i de arbeidsrettede
tiltakene.
Flertallet er av den oppfatning
at representantforslaget er et innspill knyttet til forslagene i høringsnotatet
og anbefaler på denne bakgrunn at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at det ikke er alt som egner seg for butikk. Arbeidsrettede tiltak skal
sikre trygghet og en god vei inn i arbeidslivet for mennesker som
av ulike grunner trenger hjelp til det. Dette hensynet kan komme
i bakgrunnen når kommersielle aktører skal tjene penger på virksomheten.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg har varslet at den ønsker å iverksette en storstilt
kommersialisering av sektoren ved å bruke kommersielle anbud i mye
større grad enn i dag. Ved å kjøpe slike tjenester som om de var en
vanlig vare i butikken, risikerer man at seriøse og erfarne tiltaksarrangører
taper anbud for kommersielle aktører. Målsettingen endres fra å gi
folk en vei inn i arbeidslivet til å tjene penger for selskapets
eiere.
Disse medlemmer mener fellesskapets midler
skal brukes til bedre velferd og bedre tjenester, ikke til utbytte
og profitt. Det er uklok bruk av folkets skattepenger å dele dem
ut til de som vil tjene penger på velferdsstaten.
Disse medlemmer er enig med daværende stortingsrepresentant
Robert Eriksson som på attføringsmessa i januar 2010, uttalte følgende:
«Vi ønsker ikke anbud innenfor attføring, fordi jeg
tror det fører til et dårligere og smalere tilbud.»
Disse medlemmer mener at et forslag
om omfattende kommersialisering, av en sektor som ikke vil tjene
på kommersialisering fortjener bred behandling i Stortinget. En
slik behandling bør naturlig gjøres i sammenheng med den varslede
stortingsmeldingen på feltet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stoppe kommersialiseringen
av tiltakene innen avklarings- og oppfølgingsområdet i Nav for å
sikre kompetansen, gi trygge vilkår og stabilitet og for best mulig kvalitetsutvikling
i tiltakene.»
Medlemen i komiteen frå Venstrestøtter regjeringa sitt forslag om at
dagens to avklaringstiltak og to oppfølgingstenester vert slått
saman og anskaffet etter anskaffelsesreglane. Årsaka er at denne
medlemenønskjer å gi brukarane
av avklarings- og oppfølgingstenester større valfridom og auka mangfald
i tenestetilbodet. Med fleire leverandørar og auka konkurranse
om å levere arbeidsretta tenester vert det forventa auka kvalitet
i det samla tilbodet til brukarane. I tillegg ønskjer denne
medlemenå gi fleire private
tiltaksarrangørar høvet til å tilby tenestene sine. Det er viktig
at dei private tiltaksarrangørane blir vurderte på bakgrunn av fagleg kvalitet
og ikkje eigarskap. I dag er det berre attføringsverksemder med
kommunal aksjemajoritet som får moglegheit til å levere einskilde arbeidsmarknadstiltak.
Private, kommersielle verksemder kan derimot ikkje tilby einskilde
tiltak på attføringsområdet. Denne medlemenmeiner det er urimeleg og fagleg grunnlaust.
Denne medlemen viser til
AFI-rapporten 13/2012 «Nødvendig differensiering eller overlappande
tiltak?», som viser at det finst ingen statistisk sikre forskjellar
i kvalitet eller måloppnåing mellom tilbodsbaserte tenester og tenester kjøpte
direkte frå førehandsgodkjende tiltaksleverandørar.
Denne medlemenhar
merka seg at det har kome inn mange høyringssvar i samband med høyringa
«Et enklare tiltakssystem tilpassa brukernes behov» ,og vil oppfordre
regjeringa til å leggje til rette for gode tilbodsprosessar og styrkje
tilbodskompetansen i Nav.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen stoppe kommersialiseringen
av tiltakene innen avklarings- og oppfølgingsområdet i Nav for å
sikre kompetansen, gi trygge vilkår og stabilitet og for best mulig kvalitetsutvikling
i tiltakene.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:76 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentanten Karin Andersen om å stoppe økt kommersialisering
av arbeidsrettede tiltak for å sikre best mulig kvalitet og resultater
i Nav – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 28. mai d.å. fra arbeids-
og sosialkomiteen vedlagt representantforslag 76 S (2013-2014) fra
stortingsrepresentanten Karin Andersen om å stoppe kommersialiseringen
av tiltakene innen avklarings- og oppfølgingsområdet i NAV for å
sikre kompetansen, gi trygge vilkår og stabilitet og best mulig
kvalitetsutvikling i tiltakene. Komiteen ber om min vurdering av
forslaget.
Regjeringen sendte 13. mai d.å. på alminnelig høring
forslag om ”Et enklere tiltakssystem tilpasset brukernes behov”.
Representantforslaget er knyttet til forslagene i høringsnotatet.
I høringsnotatet foreslås det å forenkle og
slå sammen ordninger innenfor avklarings- og oppfølgingsområdet,
og å anskaffe disse tjenestene gjennom ordinære anbudskonkurranser.
Målet med forslaget er både å gi brukere av avklarings-
og oppfølgingstjenester større valgfrihet og økt mangfold i tjenestetilbudet,
og å forenkle virkemiddelapparatet og gjøre det lettere å velge
riktig tiltak.
Kjøp av avklaringstjenester supplerer avklaringen
som Arbeids- og velferdsetaten selv gjør av brukerne gjennom behovs-
og arbeidsevnevurderinger. Det finnes i dag to parallelle og overlappende
ordninger. Det ene avklaringstiltaket (avklaring i ordinær virksomhet)
anskaffes i åpen konkurranse etter anskaffelsesreglene. Det andre
avklaringstiltaket (avklaring i skjermet virksomhet) kjøper Arbeids-
og velferdsetaten fra attførings- og vekstbedrifter som er godkjent til
å drive attføring etter bestemte krav i forskrift om arbeidsrettede
tiltak. Anskaffelsen fra de godkjente tiltaksbedriftene skjer i
dag uten konkurranse. Avklaringstiltak har kort varighet, maksimalt
12 uker, og skal.kartlegge og vurdere den enkeltes arbeidsevne knyttet
til behov for bistand for å komme inn på arbeidsmarkedet eller beholde
arbeidet.
Oppfølgingstjenester skal gi arbeidssøkere formidlingsrettet
bistand for å komme i arbeid, og bistand i startfasen av arbeidsforholdet,
samt gjøre det lettere for arbeidsgivere å beholde arbeidstakere.
I likhet med avklaringsområdet finnes det to parallelle oppfølgingsordninger. Den
ene oppfølgingstjenesten (oppfølging) anskaffer Arbeids- og velferdsetaten
gjennom åpen konkurranse. Den oppfølgingstjenesten Arbeids- og velferdsetaten
kjøper fra de godkjente tiltaksbedriftene (arbeid med bistand),
anskaffes i dag uten konkurranse. Selv om arbeid med bistand arrangeres
i regi av forhåndsgodkjente tiltaksbedrifter, skal oppfølgingen
skje i ordinære virksomheter på samme måte som det anbudsanskaffede
oppfølgingstiltaket.
Målgruppe og innhold er delvis overlappende for
de to avklaringstiltakene. Dette er også tilfellet for de to oppfølgingstiltakene.
I forbindelse med arbeidet med NOU 2012:6 Arbeidsrettede
tiltak gjorde advokatfirmaet Kluge en juridisk gjennomgang av forholdet
til anskaffelsesregelverket for de tiltakene som i dag er forbeholdt
attførings- og vekstbedrifter. For blant annet avklaringstiltaket
i skjermet virksomhet og arbeid med bistand, konkluderte advokatfirmaet
med at anskaffelsen av tiltaksplassene er å anse som kjøp av tjenester som
omfattes av anskaffelsesregelverket. Jeg legger til grunn disse
rettslige vurderingene. Den forrige regjeringen erkjente også i
Meld. St. 46 (2012-2013) Flere i arbeid at
dagens ordning ikke er samsvar med anskaffelsesregelverket og ville
vurdere dette nærmere.
Regjeringen foreslår i høringsnotatet at dagens to
avklaringstiltak og to oppfølgingstjenester slås sammen og anskaffes
etter anskaffelsesreglene.
Dagens tiltakssystem er oppsplittet og uoversiktlig
og skaper unødig merarbeid. Når tiltaket avklaring i ordinær virksomhet
og tiltaket avklaring i skjermet virksomhet harmoniseres og slås
sammen til ett avklaringstiltak, og tiltaket oppfølging og tiltaket
arbeid med bistand slås sammen til ett oppfølgingstiltak, reduseres
fire tiltak til to. Dette er et viktig bidrag til å sikre at arbeidsgivere
og arbeidssøkere lettere kan få oversikt over den hjelpen arbeids-
og velferdsforvaltningen kan gi, og tiltakene blir lettere å ta i
bruk. Resultatet vil bli et enklere system som er bedre tilpasset
folks behov for hjelp.
De nye tiltakene vil gi tilbud om avklaring
og oppfølging til både sykmeldte arbeidstakere, arbeidssøkere og
personer med nedsatt arbeidsevne. Tiltakene vil tildeles brukere
av Arbeids- og velferdsetaten etter en konkret vurdering av den
enkelte brukerens behov. Tilbudet vil som før tilpasses brukerens
individuelle behov innenfor rammer og varighetsbestemmelser som
gjelder i dag. Anskaffelser endrer ikke på hvem som skal ha tilbudene,
eller på tiltakenes faglige innhold.
Det er viktig for tjenesteutviklingen på arbeidsmarkedsområdet
at flere aktører slippes til. Dagens system ekskluderer kompetente
tilbydere som ikke fyller kravene for godkjenning i forskrift om
arbeidsrettede tiltak. Vi trenger derfor flere gode tiltaksleverandører
som kan tilby større bredde og dels nye tilbud for personer med behov
for arbeidsrettet bistand. Flere aktører vil bedre kunne dekke variasjonen
i de sammensatte behovene brukerne har for hjelp til å komme i arbeid.
Med økt valgfrihet vil det være enklere å finne et tilbud som sammenfaller
med den enkeltes kvalifikasjoner og yrkesønsker. Ved å åpne opp
for like konkurransevilkår ved levering av arbeidsmarkedstjenester,
kan ulike ideelle organisasjoner, private aktører og sosiale entreprenører,
delta i konkurransen om å tilby tjenester til mennesker som skal
ha arbeid eller tiltaksplass i ordinært arbeidsliv.
Et viktig fortrinn med anbudskonkurranser er
at selve anbudsprosedyren stiller krav som sikrer like konkurransevilkår,
åpenhet og gjennomsiktighet i anskaffelsesprosessen. Utfallet kan
også etterprøves ved at tilbydere gis rett til innsyn i prosessen.
Å anskaffe gir oss også grunnlag for å sette klare krav til kvaliteten
på de tjenestene som leveres. Når tjenestene anskaffes av Arbeids-
og velferdsetaten i dag, legger etaten forholdsmessig sett mer vekt
på kravene til kvalitet enn pris ved valg av leverandør i anbudskonkurransene.
Slik vil det fortsatt være.
I dag mottar om lag 2 600 personer avklarings- og
oppfølgingstjenester som er anskaffet ved anbud, mens om lag 9 500
personer mottar avklarings- og oppfølgingstjenester levert av attførings-
og vekstbedrifter. En anbudsbasert avklarings- og oppfølgingstjeneste
ble fra 2009 tatt inn i forskrift om arbeidsrettede tiltak og hjemlet
i arbeidsmarkedsloven. Tjenestene ble fra dette tidspunktet tilgjengelig
for ulike brukergrupper som sykmeldte, ledige og personer med nedsatt
arbeidsevne. Anskaffelse av avklarings- og oppfølgingstjenester
gjennom anbudskonkurranser har altså vært utprøvd i flere år også
for brukere som står langt fra arbeidsmarkedet, så høringsforslaget
er i tråd med gjeldende arbeidsmarkedspolitikk.
Jeg vil også minne om at andre tiltak for personer
med nedsatt arbeidsevne anskaffes gjennom anbud, eksempelvis deltar
personer med nedsatt arbeidsevne på arbeidsmarkedskurs og arbeidsrettet
rehabilitering. Erfaringer gjennom flere år med anbud viser at attføringsarbeidet
i Norge ikke domineres av selskaper på jakt etter kortsiktig profitt.
Attførings- og vekstbedriftene hevder seg godt i de anbudskonkurransene
som gjennomføres på dette området i dag gjennom den erfaring og
kompetanse de besitter. Disse bedriftene vil derfor fortsatt spille
en viktig rolle i avklarings- og oppfølgingsarbeidet, men det skal
i tillegg være plass til andre aktører som kan tilby gode avklarings-
og oppfølgingstjenester.
Med økt konkurranse mellom ulike leverandører om
å levere avklarings- og oppfølgingstjenester, vil det kunne være
tiltaksleverandører som risikerer å miste avtaler med Arbeids- og
velferdsetaten om tiltaksplasser. Jeg er derfor opptatt av at det
etableres gode overgangsordninger for bedrifter som eventuelt får
færre tiltaksplasser, samtidig som det må sikres forutsigbarhet
og langsiktige avtaler for tiltaksleverandørene framover.
I høringsnotatet foreslås ingen endringer i
andre arbeidsmarkedstiltak. Det innebærer blant annet at det ikke
foreslås endringer i tiltakene som skal gi tilbud om varig tilrettelagte
arbeidsplasser eller tilbud om spesielt tilrettelagt og skjermet arbeidstrening
til brukere som står lenger unna arbeidsmarkedet.
Det har kommet inn drøye 120 høringssvar i forbindelse
med høringen av ”Et enklere tiltakssystem tilpasset brukernes behov”.
Jeg går nå gjennom høringssvarene. Etter gjennomgangen vil jeg konkludere
når det gjelder utfallet av høringen og den videre prosessen. En
bredere drøfting av behovet for mer overgripende endringer i de
arbeidsrettede tiltakene, vil komme i den varslede meldingen til
Stortinget om strategier og tiltak for at flere skal kunne ta del
i ordinært arbeidsliv.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den
18. november 2014
Arve Kambe | Bente Stein Mathisen |
leder | ordfører |