Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre,
Pål Farstad, viser til Prop. 3 L (2014–2015) om endringer
i matloven. I proposisjonen foreslår regjeringen endringer i Mattilsynets
organisering, gebyr og virkemidler.
Komiteen merker seg at regjeringen
ønsker å legge til rette for en enklere, mer enhetlig og effektiv
forvaltning. Mattilsynet er i dag organisert i tre forvaltningsnivåer,
noe som er lovfestet i matloven § 23. Komiteen viser
til at Mattilsynet har foreslått en enklere organisering av etaten,
noe som skal bygge opp under Mattilsynets strategier fram mot 2020.
Strategiene vektlegger bl.a. at Mattilsynet skal være en mer fleksibel
organisasjon som fremmer samhandling og effektiv utnyttelse av kompetanse.
Komiteen merker seg at Mattilsynet
har foreslått flere prinsipielle endringer i organiseringen av etaten.
Det foreslås at Mattilsynet skal organiseres etter en to-nivåmodell
med ett hovedkontor og fem regioner, noe som innebærer at antall
regioner reduseres fra åtte til fem. Regionene skal utgjøre ett
beslutningsnivå, og førsteinstansvedtak fattes av regionene, mens klagesaker
behandles av hovedkontoret. For ev. førstegangsvedtak som fattes
av hovedkontoret, blir departementet klageinstans, på samme måte som
i dag. Komiteen merker seg videre at det foreslås
å overføre ressurser fra styre- og støttefunksjoner til det utøvende
tilsynet.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår å oppheve den lovfestede bindingen i matloven av Mattilsynets
organisering i tre forvaltningsnivåer, og har merket seg at ingen
av høringsinstansene har hatt innvendinger til dette.
Komiteen merker seg videre at
en rekke høringsinstanser har uttalt seg positivt til endringsforslaget
og planene om å organisere Mattilsynet i to forvaltningsnivåer.
Komiteen ser det som positivt
at det legges til rette for en enklere og mer enhetlig og effektiv forvaltning. Komiteen understreker
betydningen av at regjeringens forslag om lokalisering må hensynta
samfunnsmessige behov.
Komiteen merker seg at selv om
antallet regioner reduseres fra åtte til fem, så vil antallet kontorsteder
lokalt som utgangspunkt videreføres med omtrent samme antall som
i dagens organisasjon. Komiteen vil understreke viktigheten
av Mattilsynets lokale tilstedeværelse, tilgjengelighet og lokalkunnskap.
Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter
forslaget om å oppheve ordningen med tre forvaltningsnivåer. Innenfor
en modell med to nivåer ønsker dette medlem å beholde
dagens 8 regioner for å sikre spredning av kompetansearbeidsplasser
og sikre den lokale tilstedeværelsen til Mattilsynet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet understreker at når antallet distriktskontorer
skal holdes omtrent på dagens nivå, kan det også innebære at Mattilsynet
etablerer flere lokale kontorsteder.
Komiteen viser videre
til at det foreslås enkelte endringer i bestemmelsene om gebyr og virkemidler.
Matloven har i dag ingen bestemmelser om overtredelsesgebyr, men
gir hjemmel for administrative virkemidler som stenging, virksomhetskarantene
og tvangsmulkt. Komiteen merker seg at høringsinstansene
har vært delte i synet på forslaget om at Mattilsynet skal gis mulighet
til å ilegge et overtredelsesgebyr, og merker seg at regjeringen
velger ikke å gå videre med dette forslaget nå. Det foreslås imidlertid
å gi hjemmel til at det kan kreves gebyr overfor privatpersoner
for å dekke kostnader ved tilsyn, kontroll og særskilte ytelser
for aktiviteter som foretas i privat og ikke-kommersiell øyemed.
Komiteen viser til at det i lovforslaget
foreslås en utvidelse av virksomhetskarantene, som er et administrativt
virkemiddel som har til formål å forhindre nye potensielle overtredelser
av matloven. Komiteen har merket seg Justis- og beredskapsdepartementets
høringsinnspill med forslag til ny ordlyd for å hindre at den som
omfattes av karantenebestemmelsene skal kunne starte opp ny virksomhet,
og ser det som positivt at dette er hensyntatt i lovforslaget.