Riksrevisjonen følgjer normalt opp forvaltningsrevisjonar
tre år etter at sakene er behandla. Dersom det ikkje er gjort nødvendige
endringar etter tre år, blir saka følgt opp igjen året etter.
Dokument 3:1 (2014–2015) omtaler oppfølginga
av 11 forvaltningsrevisjonar. Ti saker er avslutta. Ei sak følgjes
vidare:
Dokument 3:9 (2008–2009) Riksrevisjonens undersøking
av korleis Miljøverndepartementet varetek det nasjonale ansvaret
sitt for freda og verneverdige bygningar blei sendt til Stortinget 21. april
2009. Komiteen leverte innstillinga si 1. desember 2009, jf. Innst.
71 S (2009–2010) som Stortinget behandla 7. desember 2009.
Riksrevisjonen følgde opp saka i Dokument 3:1 (2013–2014).
Ved behandling av Dokument 3:1 (2013–2014), jf. Innst.133 S (2013–2014),
var kontroll- og konstitusjonskomiteen tilfreds med at Riksrevisjonen
følgjer saka vidare.
Riksrevisjonen bad i brev 11. april 2014 Klima- og
miljødepartementet om å greie ut om status og om kva tiltak som
er sette i verk når det gjeld dei problemstillingane som blei tekne
opp i Innst. 133 S (2013–2014). Klima- og miljødepartementet svarte
i brev av 19. mai 2014. Vidare bad Riksrevisjonen i brev av 11. april
2014 Sametinget om å gjere greie for status og om kva tiltak som
er sette i verk når det gjeld dei problemstillingane som blei tekne
opp i Innst. 133 S (2013–2014). Sametinget svarte i brev av 4. juni 2014.
Riksrevisjonen registrerer at Klima- og miljødepartementet
har endra det nasjonale målet for tap av verneverdige bygningar.
Riksrevisjonen har samtidig merka seg at det framleis ikkje er etablert
eit tilfredsstillande rapporteringssystem for målet for verneverdige
bygningar, og at miljøovervakingsprogrammet som starta opp i 2013,
er utsett.
Riksrevisjonen har merka seg at Klima- og miljødepartementet
framleis ikkje har utarbeidd ei endeleg liste over kva fredingar
som er nødvendige for å få eit representativt utval. Riksrevisjonen
har vidare merka seg at Riksantikvaren og fylkeskommunane til saman
har 141 saker i restanse. Desse sakene kjem i tillegg til dei fredingssakene
som må gjennomførast for å få eit representativt utval.
Riksrevisjonen registrerer at den totale tilstanden
til freda bygningar i privat eige er usikker. Tal frå Riksantikvaren
sin kulturminnedatabase (Askeladden) viser at per 31. desember 2013
har 59 prosent av freda bygningar i privat eige ikkje eit ordinært
vedlikehaldsnivå (tilstandsgrad 1), dvs. at det er behov for moderate
og/eller store utbetringar.
Riksrevisjonen har merka seg det positive samarbeidet
som er etablert med å identifisere og registrere samiske bygningar,
og at departementet, Riksantikvaren og Sametinget skal halde fram
diskusjonen om den automatiske fredingsgrensa for samiske bygningar.
Riksrevisjonen har på den andre sida merka seg at
det framleis ikkje er avklart korleis ein skal forstå reglane om
automatisk freda kulturminne i kulturminnelova. Manglande avklaringar
av reglane i kulturminnelova om automatisk freda kulturminne får
konsekvensar for det arbeidet som er sett i gang med å kartleggje
og registrere samiske bygningar, sidan det framleis ikkje er gitt
ei endeleg avklaring på kva bygningar som er freda. Dette får igjen
konsekvensar for kva bygningar som skal setjast i stand til eit
ordinært vedlikehaldsnivå. Riksrevisjonen registrerer at ein er
langt frå å nå målet om eit ordinært vedlikehaldsnivå på freda samiske
bygningar innan 2020.
Riksrevisjonen vurderer det slik at Klima- og miljøverndepartementet
har sett i verk fleire tiltak for å nå dei nasjonale måla for freda
og verneverdige bygningar. Trass i dette meiner Riksrevisjonen at
det er ein risiko for at Klima- og miljødepartementet ikkje i tilstrekkeleg
grad sikrar at freda og verneverdige bygningar blir tekne vare på
slik at vi når dei nasjonale måla på området innan 2020. Riksrevisjonen
følgjer utviklinga på området og set eventuelt i gang ein ny forvaltingsrevisjon
dersom det framleis er risiko for at måla i vedtaka og føresetnadene
til Stortinget ikkje nås.
Saka er avslutta.
Dokument 3:6 (2009–2010) Riksrevisjonens undersøkelse
av Enova SFs drift og forvaltning blei overlevert Stortinget 15. april
2010. Oppfølginga av undersøkinga er tidlegare rapportert i Dokument
3:1 (2013–2014) Riksrevisjonens oppfølging av forvaltningsrevisjoner,
som blei sendt over til Stortinget 19. november 2013. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen leverte innstillinga si 25. februar 2014,
jf. Innst. 133 S (2013–2014). Stortinget behandla saka 6. mars 2014.
Riksrevisjonen bad Olje- og energidepartementet
i brev av 2. april 2014 om å gjere greie for kva endringar og tiltak
som er sette i verk for å følgje opp funna i kontrollen og merknadene
frå komiteen. Departementet gav si utgreiing i brev av 30. april
2014.
Riksrevisjonen har merka seg at departementet følgjer
opp Enova på eit overordna nivå, og at resultata av arbeidet og
aktivitetane til Enova blir rapporterte til Stortinget i den årlege
budsjettproposisjonen. Riksrevisjonen legg til grunn at Stortinget
gjennom dette får eit godt grunnlag for å følgje opp at arbeidet
og resultata til selskapet, blant anna realisering av energiresultat,
er i tråd med Stortinget sine vedtak og føresetnader.
Riksrevisjonen har vidare merka seg at departementet
legg opp til å evaluere Enovas rolle, forvaltning og verksemdsorganisering
i inneverande år. Riksrevisjonen følgjer utviklinga i selskapet
gjennom den årlege selskapskontrollen.
Saka er avslutta.
Dokument 3:7 (2009–2010) Riksrevisjonens undersøkelse
om oppfølging av og kvalitet i private institusjoner innen tverrfaglig
spesialisert behandling for rusmiddelavhengige blei sendt til Stortinget
29. april 2010. Kontroll- og konstitusjonskomiteen gav instillinga
si 25. mai 2010, jf. Innst. 266 S (2009–2010). Stortinget behandla saka
15. juni 2010.
Oppfølginga av Dokument 3:7 (2009−2010) blei rapportert
til Stortinget i Dokument 3:1 (2013−2014) Riksrevisjonens oppfølging
av forvaltningsrevisjoner som er behandlet av Stortinget. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen gav innstillinga si 25. februar 2014, jf.
Innst. 133 S (2013−2014). Stortinget behandla saka 6. mars 2014.
Riksrevisjonen bad departementet i brev av 10. april
2014 om å gjere greie for statusen på tiltak som var sette i verk
for å følgje opp merknadene frå kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Departementet gav sitt svar i brev av 3. juli 2014.
Riksrevisjonen meiner det er teke fleire initiativ for
å styrkje systemet for å følgje opp den tverrfagleg spesialiserte
behandlinga (TSB) av rusmiddelavhengige personar i private institusjonar.
Særleg merkar Riksrevisjonen seg at Helsedirektoratet gjennom første
halvdelen av 2015 vil ha fullført alle dei planlagde nasjonale retningslinjene
innanfor TSB. Desse vil tilrå behandlingsmetodar baserte på tilgjengeleg kunnskap.
Riksrevisjonen ser positivt på at dei første kvalitetsindikatorane
innanfor TSB er innført i 2014, og at departementet er i dialog
med Helsedirektoratet om kva som er tenleg styringsinformasjon innanfor
TSB. Dette er viktig for at departementet på ein betre måte kan
vurdere resultat og kvalitet i spesialisthelsetenesta når det gjeld
TSB.
Riksrevisjonen merkar seg at dei regionale helseføretaka
ved avtalar om kjøp av tenester frå private tilbydarar innanfor
TSB krev at alle tilbydarane må dokumentere at dei har eit internkontrollsystem
som tilfredsstiller krava i forskrift om internkontrollsystem i
sosial- og helsetenesta.
Riksrevisjonen peiker på kor viktig det er at pasientar
innanfor TSB får utarbeidd ein individuell plan. For ei behandling
som omfattar fleire aktørar på ulike nivå i helsevesenet, kan ein
individuell plan som gjer greie for oppfølgingstiltaka etter at
opphaldet ved institusjonen er slutt, og kven som er ansvarlege,
vere avgjerande for om pasienten får ei heilskapleg oppfølging.
Riksrevisjonen peiker på at nytteverdien av
behandlinga kan gå tapt dersom ikkje spesialisthelsetenesta i samarbeid
med kommunane klarer å leggje til rette for ei samanhengande teneste. Riksrevisjonen
føreset at samarbeidsavtalane mellom kommunane og spesialisthelsetenesta gjer
sitt til dette.
Det må forventast at desse pasientane får ei
betre oppfølging ved at det blir innført nasjonale retningslinjer
og kvalitetsindikatorar når det gjeld TSB, ei betre oppfølging av
internkontrollen i dei private institusjonane og eit betre samarbeid mellom
private tilbydarar, helseføretaka og kommunane.
Riksrevisjonen følgjer opp utviklinga i arbeidet
i den årlege kontrollen.
Saka er avslutta.
Dokument 3:9 (2009–2010) Riksrevisjonens undersøkelse
om strålingssikkerhet og beskyttelse av miljøet mot forurensning
fra radioaktive kilder i Nordvest-Russland blei sendt til Stortinget
11. mai 2010. Undersøkinga blei gjennomført som ein parallellrevisjon
med riksrevisjonen til Den russiske føderasjonen. Partane utarbeidde
eit felles memorandum med resultat frå undersøkingane til dei respektive
riksrevisjonane og felles vurderingar.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen leverte innstillinga
si 16. november 2010, jf. Innst. 75 S (2010–2011), og Stortinget
behandla saka 30. november 2011.
På bakgrunn av den svake kontrollen med midlane
som Riksrevisjonen sitt Dokument 3:9 (2009–2010) påviste, førte
den norske og den russiske riksrevisjonen vidare samarbeidet med å
revidere økonomistyringa i utvalde prosjekt innanfor atomtryggleikssamarbeidet
i Nordvest-Russland. Dokument 3:5 (2011–2012) Riksrevisjonens oppfølging
av parallellrevisjon med den russiske riksrevisjonen om strålingssikkerhet
og beskyttelse av miljøet mot forurensning fra radioaktive kilder
i Nordvest-Russland blei sendt til Stortinget 6. desember 2011.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen leverte innstillinga si 14. februar
2012, jf. Innst. 183 S (2011–2012). Stortinget behandla saka 26. mars
2012.
Riksrevisjonen bad i brev av 17. januar 2013 Utanriksdepartementet
om å gjere greie for kva endringar og tiltak som er sette i verk
etter at Stortinget behandla Dokument 3:9 (2009–2010) og Dokument
3:5 (2011–2012). Utanriksdepartementet svarte i brev 15. februar
2013. Statens strålevern er også intervjua for å utdjupe dei ulike
temaa i undersøkinga.
Oppfølginga av undersøkinga er gjort i samarbeid
med den russiske riksrevisjonen. Den norske og den russiske riksrevisjonen
har gjennomført felles intervju med russiske organ som har ansvaret
for atomtryggleikssamarbeidet med norske styresmakter. Memorandum
med resultat frå dei respektive undersøkingane til partane og felles
vurderingar følgjer i vedlegg til Dokument 3:1 (2014–2015).
Målet for atomtryggleikssamarbeidet med Russland
har vore å medverke til å redusere risikoen for ulykker og forureining
frå dei nukleære installasjonane i Nordvest-Russland. Riksrevisjonen
si oppfølging viser at dei norske tryggingsprosjekta ved Kola kjernekraftverk skal
ha medverka til å gjere det mindre sannsynleg at ulykker og hendingar
som avvik frå normaldrift, skal skje. Eigaren av russiske atomkraftverk,
Rosenergoatom, vil sannsynlegvis søkje om å få forlengje driftstida
til dei to eldste reaktorane. Dette vil, slik Riksrevisjonen ser
det, krevje at Noreg held fram innsatsen sin for å følgje opp tryggleiken
ved kjernekraftverket.
Vidare viser oppfølginga at arbeidet med å transportere
det radioaktive avfallet og brukte kjernebrenselet frå Andrejevbukta
er kome i gang. Riksrevisjonen merkar seg at norske og russiske styresmakter
har kartlagt og identifisert tiltak for å utbetre seglingsforholda
for å redusere risikoen for uhell når det radioaktive materialet
skal transporterast ut. I tillegg blir det stilt krav om risiko-
og miljøkonsekvensanalysar ved alle prosjekt som har ein risiko
for radioaktiv forureining.
Riksrevisjonen ser positivt på at Utanriksdepartementet
har behandla ferdig eit utkast til felles detaljerte varslingsprosedyrar,
og at dette ligg til behandling hos russiske styresmakter. Riksrevisjonen
ser også positivt på at norske og russiske styresmakter har auka
innsatsen for å overvake avfall som utgjer ein risiko for radioaktiv
forureining til havmiljøet.
Riksrevisjonen vil gjenta kor viktig det er
å ha eit godt system for intern kontroll for å medverke til ei målretta
og effektiv utnytting av midlane som går til prosjekt i Nordvest-Russland.
Riksrevisjonen viser i samband med dette til den norske og den russiske
riksrevisjonen si felles vurdering om at kontraktane mellom norsk
og russisk part må innehalde presise krav til rekneskapsføring, økonomirapportering
og anbodskonkurranse ved val av leverandørar (sjå det felles memorandumet
i vedlegg 1). Riksrevisjonen ser i den samanhengen positivt på at
kontraktar som nyleg er inngåtte mellom Fylkesmannen i Finnmark
og den russiske kontraktsparten SevRao, inneheld slike krav. Vidare
registrerer Riksrevisjonen at Utanriksdepartementet har sett i verk
tiltak for tettare oppfølging av kontrollen som norske prosjektleiarar
har med dei norske midlane.
Slik Riksrevisjonen vurderer det, viser oppfølgingsundersøkinga
at det framleis står att viktige utfordringar, som planar om å forlengje
driftstida til dei gamle reaktorane på Kola kjernekraftverk, om
å auke storleiken på flåten med atomdrivne isbrytarar og om å bruke
flytande atomkraftverk til energiforsyning. Dette tyder på at det
framleis er behov for eit tett samarbeid mellom norske og russiske
styresmakter om strålingstryggleik og vern av miljøet i Nordvest-Russland.
Saka er avslutta.
Dokument 3:4 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøkelse
av resultatorienteringen i norsk bistand blei sendt til Stortinget
13. januar 2011. Kontroll- og konstitusjonskomiteen heldt 25. oktober
2011 ei open kontrollhøyring som ledd i behandlinga av saka. Komiteen
gav innstillinga si 6. desember 2011, jf. Innst. 104 S (2011–2012).
Stortinget behandla saka 13. desember 2011.
Riksrevisjonen bad i brev av 9. april 2014 Utanriksdepartementet
om å gjere greie for korleis departementet har følgt opp dei problemstillingane
som blei påpeikte i Innst. 104 S (2011–2012). Departementet svarte
i brev av 15. mai 2014.
Riksrevisjonen registrerer at Utanriksdepartementet
har teke aktivt del i styra til UNDP/UNFPA og Unicef og sett i verk
tiltak for å forbetre dokumentasjonen av styrearbeidet. Riksrevisjonen
ser også positivt på at departementet har lagt vekt på å utforme
norske synspunkt som er tydelege på kva som blir forventa av FNs
fond og program.
Utanriksdepartementet opplyser at UNDP er den av
dei tre organisasjonane som krev mest saksbehandlingskapasitet,
og at kapasiteten har auka frå 1 årsverk i 2011 til om lag 1,5 årsverk.
Riksrevisjonen føreset at saksbehandlingskapasiteten i Utanriksdepartementet
sikrar ei tilstrekkeleg oppfølging av FN-organisasjonane.
Riksrevisjonen er positiv til at Utanriksdepartementet
arbeider kontinuerleg med å styrkje mål- og resultatstyringa av
norsk bistand. Riksrevisjonen har merka seg at departementet har
sett i verk fleire tiltak, blant anna er det oppretta ein eigen
seksjon for kvalitetssikring og tilskotsforvaltning, gjennomført
ulike kompetansehevingstiltak og gjort jamlege revisjonar av malar
og skjema for tilskotsforvaltninga.
Utanriksdepartementet peiker på, med referanse til
ein evalueringsrapport som Norad lanserte i mars 2014, at departementet
og Norad har system for resultatmåling, men at desse ikkje blir følgde
i tilstrekkeleg grad. Riksrevisjonen føreset at departementet, utover
å setje i verk tiltak for å forbetre systema for mål- og resultatstyring, også
sikrar at desse systema blir følgde.
Riksrevisjonen vil følgje opp tilskotsforvaltninga
i departementet gjennom den løpande revisjonen.
Saka er avslutta.
Dokument 3:5 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøkelse
av Arbeids- og velferdsetatens oppfølging av sykmeldte blei sendt
Stortinget 11. januar 2011. Kontroll- og konstitusjonskomiteen gav
innstillinga si 15. mars 2011, jf. Innst. 255 S (2010–2011). Stortinget
behandla saka 21. mars 2011.
Riksrevisjonen bad i brev av 25. mars 2014 Arbeids-
og sosialdepartementet om å gjere greie for kva tiltak som er sette
i verk for å følgje opp merknadene frå komiteen, og å forklare korleis bruken
av gradert sjukmelding har utvikla seg. Departementet svarte i brev
av 5. mai 2014.
Riksrevisjonen har merka seg at Arbeids- og
sosialdepartementet har sett i verk fleire tiltak for å styrkje
sjukefråværsarbeidet til sjukmeldarane. Riksrevisjonen har vidare
merka seg den positive utviklinga i delen med gradert sjukmelding, og
at delen utgjer om lag 26 prosent i tredje kvartal 2013.
Då rapporten frå Riksrevisjonen blei behandla, viste
kontroll- og konstitusjonskomiteen til at Nav har eit særleg ansvar
for å følgje opp personar som ikkje har arbeidsgivar. Det er framleis mange
sjukmelde utan arbeidsgivar som ikkje får den oppfølginga frå Nav
som dei har krav på. Dei fleste sjukmelde utan arbeidsgivar får verken
eit vedtak om oppfølging eller eit unntak frå dette. Riksrevisjonen
har samtidig merka seg at departementet no rettar større merksemd
enn tidlegare mot sjukmelde personar utan arbeidsgivar, blant anna
i det årlege tildelingsbrevet til direktoratet. Det kjem ikkje fram
av svaret frå departementet om det er sett i verk konkrete tiltak
for at Nav betre kan følgje opp denne gruppa spesielt.
Fleire studiar har peikt på at det å miste arbeidet aukar
risikoen for å bli varig ufør. Oppfølginga som arbeids- og velferdsetaten
har av sjukmelde personar som mistar arbeidsgivar, kan dermed ha
mykje å seie for enkeltpersonar. Riksrevisjonen understrekar derfor
kor viktig det er å avklare oppfølgingsbehovet til den enkelte og
å sikre ei god oppfølging av dei som treng det.
Riksrevisjonen følgjer utviklinga på området gjennom
den årlege revisjonen.
Saka er avslutta.
Dokument 3:6 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøking
av årsaker til at statlege verksemder ikkje etterlever regelverket
for offentlege anskaffingar blei sendt til Stortinget 15. februar 2011.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen gav innstillinga si 29. mars
2011, jf. Innst. 288 S (2010–2011). Stortinget behandla saka 12. april 2011.
Riksrevisjonen bad i brev av 31. mars 2014 Nærings-
og fiskeridepartementet, som fekk ansvaret for å forvalte regelverket
om offentlege innkjøp frå 1. januar 2014, om å gjere greie for kva
tiltak som er sette i verk for å førebyggje brot på innkjøpsregelverket,
og om korleis Stortinget er orientert om tiltaka. Departementet
svarte Riksrevisjonen i brev av 9. mai 2014.
Riksrevisjonen har merka seg at styresmaktene har
sett i verk fleire tiltak som kan medverke til betre internkontroll,
leiarforankring, kompetanse og bruk av elektroniske løysingar når
det gjeld offentlege innkjøp i staten. Vidare har Riksrevisjonen
merka seg at det er sett i gang prosessar for å forenkle regelverket
og gjere det meir fleksibelt. Tiltaka kan på sikt førebyggje brot
på innkjøpsregelverket. Riksrevisjonen ser også positivt på at det
blir arbeidd for å forbetre statistikken over offentlege innkjøp.
Riksrevisjonen registrerer at talet på nye verksemder
som innfører elektronisk handel har stige, men at elektronisk handel
framleis utgjer ein liten del av det samla offentlege innkjøpet
i Noreg. Det er viktig at departementet framleis prioriterer dette
arbeidet.
Når innkjøpsregelverket ikkje blir følgt, kan
resultatet vere at utnyttinga av ressursane er ineffektiv, at bruken
av statlege midlar er lite gjennomsiktig og at risikoen for korrupsjon
og misleg framferd aukar. Riksrevisjonen strekar derfor under kor
viktig det er at Nærings- og fiskeridepartementet følgjer området
nøye framover.
Riksrevisjonen følgjer utviklinga på området gjennom
den løpande revisjonen.
Saka er avslutta.
Dokument 3:7 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøkelse
av spesialundervisningen i grunnskolen blei sendt til Stortinget
10. mars 2011. Kontroll- og konstitusjonskomiteen gav innstillinga
si 31. mai 2011, jf. Innst. 390 S (2010–2011). Stortinget behandla
saka 15. juni 2011.
Riksrevisjonen bad Kunnskapsdepartementet i brev
av 8. april 2014 om å gjere greie for kva tiltak som er sette i
verk for at kommunane betre skal følgje regelverket om spesialundervisning. Departementet
blei vidare bede om å gjere greie for korleis saksbehandlingstida
for sakkunnige vurderingar i PP-tenesta er følgd opp, og kva status
er for saksbehandlingstida. Kunnskapsdepartementet svarte i brev
av 30. mai 2014.
Riksrevisjonen ser positivt på tiltaka som er
sette i verk for at regelverket om spesialundervisning skal bli
følgt betre. Riksrevisjonen merkar seg særleg at spesialundervisninga
blir omfatta av eit felles nasjonalt tilsyn på opplæringsområdet
i 2014–2017, og at departementet vurderer å presisere krava til
internkontroll i opplæringslova.
Riksrevisjonen merkar seg vidare at Kunnskapsdepartementet
ikkje har funne det riktig å foreslå særskilde reglar om saksbehandlingstida
i PP-tenesta. Departementet har ikkje gjort greie for status for
saksbehandlingstida i PP-tenesta, men viser til fleire tiltak som
departementet meiner kan verke inn på saksbehandlingstida. Riksrevisjonen
legg til grunn at departementet vil følgje opp om tiltaka får den
forventa effekten på saksbehandlingstida i PP-tenesta.
Saka er avslutta.
Dokument 3:9 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøkelse
av intern kontroll i forsvarssektoren blei sendt til Stortinget
7. juni 2011. Kontroll- og konstitusjonskomiteen gav innstillinga
si 6. desember 2011, jf. Innst. 101 S (2011–2012). Stortinget behandla
saka 13. desember 2011.
Riksrevisjonen bad Forsvarsdepartementet i brev
av 7. april 2014 om å gjere greie for kva endringar som er sette
i verk for å følgje opp undersøkinga. Departementet svarte i brev
av 15. mai 2014.
Riksrevisjonen har merka seg at Forsvarsdepartementet
har sett i verk fleire tiltak for å sikre at Forsvaret implementerer
og følgjer internkontrollsystema på ein god måte.
Når det gjeld innkjøpsprosessen og materiellforvaltninga,
har Riksrevisjonen merka seg at rapporteringa i resultat- og kontrollrapportar
(RKR) viser at Forsvaret følgjer hovudprosessen i SAP i over 85
prosent av driftsinnkjøpa, og at Forsvarsdepartementet vurderer
Forsvarets grad av gjennomført materiellkontroll i SAP som tilfredsstillande.
Riksrevisjonen har særleg merka seg at materiellrekneskapsføringa
av alt sanitetsmateriell skal vere på plass innan 1. juli 2014.
Forsvarsdepartementet opplyser at ei evaluering av
HEL-arbeidet blant anna viser at sektoren har oppnådd auka medvit
og kunnskap rundt haldningar, etikk og leiing, men at det manglar
nødvendig systematikk når det gjeld å dele kunnskapar og erfaringar.
Riksrevisjonen har merka seg at departementet vil følgje opp funna i
rapporten ved å utvikle arbeidet med haldningar, etikk og leiing
vidare på alle nivå i forsvarssektoren.
Saka er avslutta.
Dokument 3:10 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøking
av vedlikehald og sikring av kyrkjebygg blei sendt til Stortinget 15. september
2011. Kontroll- og konstitusjonskomiteen leverte innstillinga si
8. november 2011, jf. Innst. 41 S (2011–2012). Stortinget behandla
saka 28. november 2011.
Riksrevisjonen bad Kulturdepartementet i brev av
8. april 2014 om å greie ut om status og om kva tiltak som er sette
i verk når det gjeld dei problemstillingane som blei tekne opp i
Innst. 41 S (2011–2012). I tillegg blei departementet bede om å
opplyse om utgiftene som fellesråda har til ordinært vedlikehald
og rehabilitering av kyrkjebygg. Departementet svarte Riksrevisjonen
i brev av 16. mai 2014.
Riksrevisjonen har merka seg at Kulturdepartementet
meiner at delen kyrkjer med tilfredsstillande brann- og tjuverisikring
har auka, men at det framleis er eit betydeleg etterslep når det gjeld
vedlikehald av kyrkjebygg.
Riksrevisjonen registrerer at Kulturdepartementet
meiner det har fått betre oversikt over korleis vedlikehaldet av
kyrkjebygg har utvikla seg, gjennom tilstandsvurderingane og innhentinga av
økonomisk statistikk. Riksrevisjonen meiner dette er viktig for
å kunne følgje utviklinga og vurdere tiltak og verkemiddel når utviklinga
ikkje går i ønskt retning. Riksrevisjonen legg til grunn at departementet
vil følgje opp resultata frå tilstandsvurderinga frå 2013/2014 slik
at det planmessige og meir langsiktige vedlikehaldsarbeidet får
større merksemd for å unngå at uerstattelege kulturverdiar forfell.
Riksrevisjonen vil gjennom den årlege revisjonen
følgje utviklinga på området.
Saka er avslutta.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at Dokument 3:1 (2014–2015)
omtaler oppfølgingen av 11 forvaltningsrevisjoner hvorav 10 er avsluttet.
Én sak følges videre: Dokument 3:3 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøkelse
av Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDI) måloppnåelse
og virkemiddelbruk i arbeidet med bosetting og kvalifisering av
flyktninger.
Komiteen har merket seg at seks
av de avsluttede sakene vil bli fulgt opp i Riksrevisjonens løpende
revisjoner. Dette gjelder drift og forvaltning av Enova SF, kvaliteten
i private institusjoners behandling av rusavhengige, resultatorienteringen
i norsk bistand, arbeids- og velferdsetatens oppfølging av sykmeldte
uten arbeidsgiver, etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser
og vedlikehold og sikring av kirkebygg.
Komiteen har videre merket seg
at Riksrevisjonens oppfølging av undersøkelser om strålingssikkerhet
og beskyttelse av miljøet mot forurennsing fra radioaktive kilder
i Nordvest-Russland, har vist at det fremdeles gjenstår viktige
utfordringer og at det fortsatt er viktig at russiske og norske
myndigheter samarbeider om strålingstrygghet og vern av miljøet
i Nordvest-Russland. Komiteen er enig i dette.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
oppfølging av undersøkelse av spesialundervisningen i grunnskolen
og av internkontrollen i forsvarssektoren. I begge tilfeller viser
Riksrevisjonen til at det er satt i verk flere tiltak i begge departement
for å følge opp tidligere anbefalinger. I begge sakene pekes det
imidlertid på at det fortsatt er utfordringer som henholdsvis bør følges
opp av Kunnskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet. Komiteen er
enig i dette.
Når det gjelder Riksrevisjonens oppfølging av hvordan
Miljøverndepartementet har ivaretatt det nasjonale ansvaret for
fredede og verneverdige bygninger, mener komiteen det
er alvorlig at Riksrevisjonen konkluderer med at det er en risiko
for at departementet ikke i tilstrekkelig grad sikrer slike bygninger. Komiteen er
derfor tilfreds med at Riksrevisjonen vil følge nøye med på utviklingen
på området og foreslå en ny forvaltningsrevisjon dersom det fremdeles
er risiko for at målene ikke nås.
Dokument 3:3 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøkelse
av Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDis) måloppnåelse
og virkemiddelbruk i arbeidet med bosetting og kvalifisering av
flyktninger blei sendt til Stortinget 11. november 2010. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen gav innstillinga si 3. februar 2011, jf.
Innst. 191 S (2010–2011). Saka blei behandla i Stortinget 11. mars
2011.
Formålet med Riksrevisjonens undersøking var å
vurdere om måloppnåinga på viktige område som gjeld integrering,
samsvarte med vedtaka og føresetnadene i Stortinget, og korleis
IMDi medverka til å nå måla. Det var også eit mål å vurdere korleis
departementet styrte og følgde opp IMDi.
Riksrevisjonen har også revidert IMDis resultat og
verkemiddel for å busetje flyktningar, jf. omtale i Dokument 1 (2014–2015).
Kontroll- og konstitusjonskomiteen hadde følgjande
merknader knytte til desse områda:
Komiteen merkar seg
at det går fram av undersøkinga at mange små kommunar har vanskar med
å tilby opplæring i samfunnskunnskap på eit språk som deltakaren
forstår. Komiteen ser behovet for meir interkommunalt samarbeid
på dette området.
Komiteen merkar seg også at både IMDi og
departementet i undersøkinga har gitt uttrykk for at det er store
kvalitetsforskjellar i norskopplæringa. Komiteen er samd med departementet
i at det er eit stort behov for å undersøkje kvaliteten i norskopplæringa
meir inngåande, og føreset at dette blir følgt opp.
Komiteen vil […] understreke behovet for
at dei som kjem til landet, blir aktive deltakarar i samfunnet gjennom
utdanning og jobb, og meiner at ein må rette meir merksemd mot dette.
Komiteen meiner det er svært viktig at flyktningane blir mest mogleg
sjølvhjelpte og uavhengige av økonomisk sosialhjelp.
Komiteen ser behovet for eit godt samarbeid mellom
IMDi, kommunane og Nav. Komiteen ser vidare at tiltak frå Nav og
andre arbeidsretta tiltak bør nyttast i større grad i mange kommunar.
Komiteen meiner at feil og manglar i registreringa
av viktige opplysningar i Nasjonalt introduksjonsregister (NIR)
må utbetrast.
Nykomne flyktningar og innvandrarar har både rett
og plikt til å ta del i introduksjonsprogrammet, som skal gi personar
som har behov for det, tilgang til ei grunnleggjande kvalifisering
for arbeidslivet. Ansvaret for å organisere og gjennomføre introduksjonsprogrammet
og opplæringa i norsk og samfunnskunnskap ligg hos kommunane. IMDi
har ei rolle som pådrivar og rådgivar overfor kommunane. Vox har
ansvaret for fagleg og pedagogisk utvikling av faget norsk og samfunnskunnskap
for vaksne innvandrarar.
Riksrevisjonen bad i brev av 31. mars 2014 Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet om å greie ut om korleis
departementet har følgt opp merknadene frå kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Departementet svarte i brev av 13. mai 2014.
Det er i tillegg gjennomført ei utvida oppfølging av
undersøkinga av kva verkemiddel IMDi har nytta, og korleis IMDi
har nådd måla i arbeidet med å busetje og kvalifisere flyktningar.
Opplæring i norsk og samfunnskunnskap og introduksjonsprogrammet
er ifølgje departementet sentrale verkemiddel i den grunnleggjande
kvalifiseringa av nykomne flyktningar og innvandrarar. Departementet
opplyser at både det og IMDi derfor rettar stor merksemd mot dette
arbeidet.
Departementet innførte i 2013 tilskotsordninga Kommunale
utviklingsmidlar blant anna som eit tiltak for å betre kvaliteten
i norskopplæringa. Ramma for ordninga er 32 mill. kroner. Departementet
opplyser vidare at Vox har auka kurstilboda sine for lærarar i norsk
og samfunnskunnskap, og at dette vil vere med på å jamne ut kvalitetsforskjellar
i opplæringa.
Departementet har inngått ein avtale med SSB om
å undersøkje resultata i opplæringa, og i 2013 gav SSB for første
gong ut statistikk om deltakarar på norskopplæring. Departementet opplyser
at SSB arbeider med å utvikle ein monitor for opplæringa i norsk
og samfunnskunnskap som er meint å gi meir kunnskap om samanhengen
mellom deltaking i opplæring, prøveresultat og deltaking i arbeid
og utdanning.
Det er innført obligatoriske prøver i norsk
og samfunnskunnskap for dei med rett og plikt til norskopplæring
som fekk opphaldsløyve etter 1. september 2013. Dette vil gi betre
data til å vurdere prøveresultata og dermed kvaliteten på opplæringa.
Når ny utgåve av Nasjonalt introduksjonsregister blir implementert
i 2014, får departementet og IMDi tilgang til meir detaljerte opplysningar
om kursdeltakarane når dei vurderer prøveresultata.
I 2014 lyser departementet ut eit FoU-oppdrag om
evaluering av introduksjonsordninga og opplæringa i norsk og samfunnskunnskap.
Det er vidare oppretta ei arbeidsgruppe leidd av IMDi som skal greie
ut korleis kommunane betre kan kombinere introduksjonsprogrammet
med grunnskule og vidaregåande opplæring.
Departementet innførte 1. september 2012 krav om
statleg tilsyn med og plikt til intern kontroll av korleis kommunane
følgjer introduksjonslova, som eit ledd i arbeidet med å betre kvaliteten på
introduksjonsprogrammet i kommunane, jf. introduksjonslova § 23.
Fylkesmannen gjennomfører tilsynet, og tema for tilsynet i perioden 2013–2015
er om introduksjonsprogrammet i kommunane er heilårleg og på fulltid,
og det skal årleg gjennomførast tilsyn i to kommunar i kvart fylke.
I tillegg til introduksjonsordninga har departementet
sett i verk eller medverka til tiltak som skal føre til god bruk
av kompetansen til innvandrarane, som rekruttering av innvandrarar
i statlege verksemder, intervjuordningar i staten og kommunane,
moderat kvotering, Mangfaldsportalen, tiltak for etablerarar og
Jobbsjansen. Jobbsjansen er ei tilskotsordning til prosjekt for å
få særleg heimeverande innvandrarkvinner som manglar grunnleggjande
kvalifisering, over i arbeid eller utdanning, men somme prosjekt rettar
seg også spesielt mot ungdom. Løyvingane til Jobbsjansen utgjer
87 mill. kroner i 2014.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
opplyser at det samarbeider med Arbeids- og sosialdepartementet
om utarbeiding av tildelingsbrev og prioriteringar til Arbeids-
og velferdsdirektoratet. På lokalt og regionalt nivå samarbeider
IMDis regionkontor med Nav i kommunane og Nav Fylke.
Departementet opplyser vidare at det blir gjennomført
nettverkssamlingar, fagseminar og samarbeidsmøte mellom IMDi og
kommunar, sektororgan og fylke for å formidle kunnskap og erfaring,
og der relevant forsking og tiltak frå andre kommunar og/eller andre
land blir presenterte.
Nasjonalt introduksjonsregister (NIR) er eit
register over enkeltpersonar som har teke del i norskopplæring og
introduksjonsprogram. Dokument 3:3 (2010–2011) viste at det var
manglar og feil ved viktige registreringar i NIR, med negative konsekvensar
for styringsinformasjonen til IMDi på området, og potensielt også
for rettane til enkeltpersonar.
Departementet opplyser at IMDi har sett i gang eit
arbeid for å utvikle eit nytt datasystem som skal erstatte eksisterande
NIR og sikre betre funksjonalitet og kvalitet. Det nye systemet
skal etter planen implementerast hausten 2014.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
stiller i tildelingsbrevet til IMDi for 2013 følgjande krav til
resultat når det gjeld opplæring i norsk og samfunnskunnskap:
Delen av dei med
rett og plikt som oppfyller plikta si (300/600 timar eller består
norskprøve) innan fristen på tre år. Resultatkravet er 90 prosent.
Delen av dei med rett og plikt som går
opp til og består norskprøvene. Resultatkravet er 65 prosent bestått
skriftleg prøve og 90 prosent bestått munnleg prøve.
Delen av personar med rett og plikt som
startar opplæringa. Resultatkravet er at av alle som kjem inn i
personkretsen for rett og plikt eitt halvår, skal 50 prosent ha
starta opplæringa ved utgangen av halvåret som følgjer, og ved utgangen
av neste halvår skal 90 prosent ha starta opplæringa.
Delen personar som byrjar på og som gjennomfører
norskopplæringa, er stort sett i tråd med resultatkrava frå departementet.
Vidare er resultatet nært kravet for kor stor del som skal bestå
munnlege prøver. Resultatet er eit stykke unna kravet når det gjeld
kor stor del som skal bestå skriftlege norskprøver, der berre 54 prosent
av dei som går opp til norskprøve 2 eller 3, består.
Det kjem fram av statistikken frå SSB at det
i 2012 var om lag 37 000 deltakarar på opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Det har vore ein auke i talet på deltakarar for alle prøvetypane.
Ei samanlikning av resultata frå dei skriftlege prøvene
mellom kommunar viser at det er store variasjonar i kor stor del
av deltakarane som består. I 10 av dei 74 kommunane der det blei gjennomført
norskprøve 3 i 2013, var delen som bestod prøva, under 40 prosent.
I den andre enden av skalaen var det 17 kommunar der fleire enn
70 prosent av dei som møtte opp bestod prøvene sine.
Talet på kommunar som har gjennomført norskprøve
3 desse åra, har auka frå 66 i 2009 til 76 i 2012 og 2013. 42 kommunar
har gjennomført skriftleg norskprøve 3. kvart år i perioden 2009–2013.
I eit fleirtal av desse kommunane er delen som består prøva, betra
i perioden. Dette tyder på at mange av kommunane som får erfaring
med å gi opplæring i norsk til innvandrarar, blir betre over tid.
Samtidig er det, både for norskprøve 2 og norskprøve 3, ein del
kommunar som trass i lang erfaring ikkje har lykkast med å forbetre
resultata.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
og IMDi erkjenner at det stadig er store kvalitetsforskjellar i
arbeidet som kommunane gjer med å inkludere og kvalifisere innvandrarar. På
somme område har IMDi dei seinare åra blitt meir uroa over kvalitetsforskjellane
i norsk- og samfunnskunnskapsopplæringa mellom kommunane, fordi
det blir busett fleire flyktningar i kommunar som ikkje har erfaring
med å busetje og kvalifisere flyktningar.
Vox meiner at kvalitetsforskjellane mellom kommunane
når det gjeld opplæringa, blant anna kjem av ein ulik tilgang på
kvalifiserte lærarar, og særleg lærarar med kompetanse i norsk som andrespråk.
Det er ifølgje Vox blitt noko lettare for kommunar å få tilgang
til lærarar som kan undervise i samfunnskunnskap på eit språk flyktningane
forstår. Vox peiker på at ei mogleg årsak til at resultata varierer,
er at det varierer frå år til år kor mange flyktningar som blir
busette i dei enkelte kommunane, og korleis flyktninggruppa er sett
saman. Dette gjer det ifølgje Vox vanskeleg for kommunane å utvikle
eit tilpassa vaksenopplæringsapparat.
KS meiner at kvaliteten på opplæring i norsk
og samfunnskunnskap er blitt betre dei siste åra, og at IMDi stiller
strengare krav til kvalitet enn før. KS opplyser likevel at kommunane
opplever at delen deltakarar med større behov for hjelp har auka
i den same perioden.
Norskopplæringa er ifølgje IMDi ikkje god nok. Vaksenopplæringa
i kommunane er ikkje tilpassa den store gruppa innvandrarar, men
er meir tilpassa den norske befolkninga. IMDi etterlyser eit betre
samarbeid med Kunnskapsdepartementet om blant anna utforminga av
vaksenopplæringslova. Det er ifølgje Vox ikkje krav om at lærarar
i norskundervisninga skal ha kompetanse i norsk som andrespråk.
Ifølgje IMDi er SSB Monitor for introduksjonsordningen
og Nasjonalt introduksjonsregister (NIR) dei mest interessante og
pålitelege kjeldene når det gjeld overgangen til arbeid og utdanning
for deltakarar på introduksjonsprogrammet. NIR registrerer status
på deltakarane idet dei avsluttar programmet, medan SSB Monitor
undersøkjer kva tilknyting deltakarane har til arbeidsmarknaden
eller utdanning året etter at dei avslutta introduksjonsprogrammet.
Delen deltakarar som går direkte over i arbeid eller
utdanning, fell frå 2006 til 2010. Delen aukar frå 2010 til 2011
og stabiliserer seg på dette nivået fram til 2013, då 47 prosent
gjekk direkte over i arbeid eller utdanning. Resultatkravet frå departementet
er 55 prosent.
Også delen som er i arbeid eller utdanning eitt
år etter avslutta introduksjonsprogram, fell i perioden 2006–2010,
for deretter å auke noko frå 2010 til 2011. Av dei som gjekk ut
av programmet i 2007, var 63 prosent i arbeid eller utdanning eitt
år seinare. Tilsvarande tal frå 2011 var 57 prosent, altså ein reduksjon
på seks prosentpoeng. Resultatkravet frå departementet er her 70
prosent.
Departementet viser til at resultata i introduksjonsordninga
er blitt betre den siste tida, men at resultata framleis er svake,
særleg for nokre grupper innvandrarkvinner.
IMDi meiner at statistikken i større grad burde ha
teke omsyn til bakgrunnen og kompetansen til kvar enkelt deltakar
for å gi eit betre grunnlag for å vurdere resultata. Utdanningsbakgrunnen
til deltakarane er ikkje med i statistikken frå NIR, både fordi
UDI ikkje har data om dette som kan brukast igjen, og fordi det
heller ikkje er heimel i forskrift for å registrere denne typen
data i NIR, jf. § 5 i forskrift om nasjonalt introduksjonsregister.
IMDi ønskjer at slik informasjon skal kunne overførast/registrerast,
og det er planlagt at det skal vere mogleg i den nye versjonen av NIR
som er under utvikling. Departementet opplyser at det i tildelingsbrevet
til IMDi for 2015 vil vurdere å be om at resultata i opplæringa
i norsk og samfunnskunnskap blir samanstilt med data om kva opplæringsnivå
deltakarane er plasserte på. Dette vil ifølgje departementet kunne
gi betre informasjon om i kva grad kommunane lykkast med opplæringa,
avhengig av utgangspunktet til kursdeltakarane.
IMDi opplyser at statistikken frå SSB og til
dels frå NIR over overgangen til arbeid og utdanning gir eit for
lite nyansert bilete av kva som er eit godt resultat både med omsyn
til føresetnadene deltakarane har til å få jobb eller skuleplass,
og til kva som skal reknast som jobb og utdanning.
SSB gjennomførte i 2013 ei undersøking på oppdrag
frå IMDi for å analysere kva faktorar som påverkar introduksjonsresultata.
Analysen viste at verken fødelandet og utdanningsnivået til flyktningane
eller arbeidsmarknaden i regionen kan forklare dei store kommunale
forskjellane i kor stor del av deltakarane i introduksjonsprogrammet
som kjem i arbeid eller utdanning. IMDi viser til at det er stor
variasjon både når det gjeld korleis kommunane organiserer introduksjonsprogrammet,
og kor mykje pengar som blir brukt på programmet.
NIR i dag sorterer overgangen til arbeid i to grupper:
dei som har arbeid 1–29 timar i veka, og dei som arbeider 30–37,5
timar i veka. Direktoratet meiner dette tilseier at ein bør tolke
statistikken varsamt. I den nye versjonen av NIR kan kommunane registrere
nøyaktig kor mange timar ein person er sysselsett i veka.
Resultata frå Jobbsjansen låg ikkje føre då
IMDis årsrapport for 2013 blei ferdigstilt, men BLD opplyser i juni
2014 at 60 prosent av dei heimeverande innvandrarkvinnene som fullførte Jobbsjansen
i 2013, gjekk over i jobb eller utdanning. Det er ein auke på åtte
prosentpoeng frå året før. Sjølv om resultata varierer, er det somme
kommunar som har svært gode resultat, med over 90 prosent overgang
til jobb for deltakarane. BLD meiner at dette er eit godt resultat,
sidan deltakarane som regel treng mykje oppfølging før dei kan ta
til i arbeid eller på utdanning.
IMDi erfarer at kommunar som arbeider systematisk
og langsiktig med introduksjonsprogrammet, oppnår betre resultat
enn dei som ikkje gjer det. IMDi meiner at for å få gode resultat
bør kommunen gjennomføre ei heilskapleg kartlegging av den enkelte
så tidleg som råd etter at personen er busett i kommunen. Oppfølginga
må ifølgje direktoratet vere individuelt tilpassa, og eit tverrfagleg
team bør stå for oppfølginga der det er behov for det. I tillegg
bør kommunen ifølgje IMDi bruke eit tredje år på introduksjonsprogrammet
for personar som står langt frå arbeidsmarknaden.
Departementet opplyser at det til no ikkje har
fått noka samanfatning av tilsynsrapportane, men at dei tilsyna
som fylkesmannen har gjennomført, avdekkjer avvik både når det gjeld
om introduksjonsprogrammet er på fulltid, og om det er heilårleg.
Riksrevisjonens gjennomgang av tolv tilgjengelege tilsynsrapportar
frå åtte fylke viser også at fleire kommunar ikkje utarbeider individuelle
planar i samsvar med introduksjonslova. IMDi meiner at informasjonen
frå tilsyna er viktig, og trur at tilsynet verkar disiplinerande
for kommunane.
KS erfarer at organisasjonsmåten ikkje har mykje
å seie for om introduksjonsprogramma får gode resultat, men peiker
på at godt samarbeid mellom introduksjonsprogrammet og Nav er viktig
når det gjeld bruken av arbeidsretta tiltak. KS meiner at det er
behov for tiltak gjennom Nav som er meir tilpassa flyktningar.
Departementet opplyser at det ikkje har vurdert meir
detaljerte lovkrav til opplæringa i norsk og samfunnskunnskap enn
det som ligg i introduksjonslova i dag. Det er i stor grad opp til
kommunen å operasjonalisere krava i lova. Departementet meiner at
sidan fleire kommunar har problem med å oppfylle dei krava som ligg
i lova i dag, er det lite tenleg å innføre nye krav på området.
Departementet meiner at IMDi har ei utfordring når
det i hovudsak ved hjelp av pedagogiske verkemiddel skal få kommunar
til å busetje fleire flyktningar og samtidig stille krav til korleis kommunane
skal drive inkluderings- og opplæringsarbeidet.
Delen flyktningar som tek til i jobb eller utdanning
etter at dei er ferdige med introduksjonsprogrammet, fall i perioden
2006–2010, men har stige noko att sidan 2010. Det er framleis under halvparten
av deltakarane som går direkte til jobb eller utdanning etter avslutta
program. Eitt år etter avslutta program er delen personar i jobb eller
utdanning knapt 60 prosent. Både ved avslutning av programmet og
eitt år etter er resultata svakare enn dei resultatkrava departementet
har stilt.
Introduksjonsprogrammet er eit sentralt verkemiddel
for å kvalifisere deltakarane til ordinært arbeid eller utdanning,
og Riksrevisjonen meiner det er positivt at departementet har innført
tilsyn med dette. Men gjennomførte tilsyn viser manglar og veikskapar
i introduksjonsprogrammet i fleire kommunar, blant anna at programmet
ikkje er heilårleg, ikkje er på fulltid, og at det ikkje blir utarbeidd
individuelle planar i samsvar med introduksjonslova.
Riksrevisjonen har merka seg at IMDi no disponerer
kommunale utviklingsmidlar, og dette tiltaket vil kunne forbetre introduksjonsprogrammet
og norskopplæringa i kommunane. Riksrevisjonen merkar seg også at Vox
har auka kurstilbodet sitt for lærarar i norsk og samfunnskunnskap.
Sjølv om det er stor variasjon mellom kommunane
når det gjeld kor stor del av deltakarane som gjennomfører avsluttande
prøve kvart år, har ikkje departementet analysert nærare kva som
kan vere årsaka til desse forskjellane. Riksrevisjonen meiner at
departementet har for lite systematisk informasjon om kvaliteten
på opplæringa utover kor stor del som består prøvene. Riksrevisjonen
har merka seg at departementet har innført obligatoriske avsluttande
prøver i norsk og samfunnskunnskap for dei som fekk rett og plikt
til denne undervisninga etter 1. september 2013. Dette vil, etter
kvart som denne gruppa fullfører opplæringsløpet sitt, gi departementet
og IMDi eit betre grunnlag for å vurdere arbeidet kommunane gjer
med opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Vidare har departementet i liten grad kartlagt
informasjon om utdanningsbakgrunnen til flyktningane, dels på grunn
av måten forskrift om Nasjonalt introduksjonsregister er utforma
på, og dels fordi registeret i seg sjølv gjer det vanskeleg å samle
inn slike opplysningar. Riksrevisjonen meiner det er viktig for
korleis departementet skal styre dette området, og for korleis IMDi
skal følgje opp kommunane, at det nye NIR og gjeldande reguleringar
legg til rette for innsamling og omarbeiding av sentrale opplysningar
om ferdigheitsnivået til flyktningane og kva utbytte dei har av
undervisninga.
Deltakarane i norskopplæring byrjar på og fullfører
i stor grad innanfor dei målkrava som departementet har sett på
området. Ein stor del av deltakarane består dei munnlege prøvene
i norsk, og ein noko mindre del består dei skriftlege prøvene.
Resultata varierer mellom kommunane, og kvalitetsforskjellane
i opplæringa i norsk og samfunnskunnskap er framleis store. Undersøkinga
viser at i nye busetjingskommunar er delen flyktningar som består
prøvene, i gjennomsnitt lågare enn i kommunar med lengre erfaring
med å busetje og integrere flyktningar. Samtidig er det ein del
kommunar som ikkje har klart å auke delen som består prøvene sjølv
etter fleire års erfaring med opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Dette indikerer både at det er behov for å styrkje støtta til opplæring
i norsk og samfunnskunnskap i nye busetjingskommunar, og at det
bør rettast inn tiltak mot kommunar med svake resultat over tid.
I den samanhengen bør departementet vurdere korleis ein kan betre overføringa
av erfaring frå kommunar med gode resultat på dette området.
Riksrevisjonen har merka seg at departementet vil
evaluere ordninga med introduksjonsprogram og opplæring i norsk
og samfunnskunnskap, og at departementet no vil be IMDi om å utvikle
statistikk der ein kan sjå resultata opp mot forkunnskapane til
deltakarane. Riksrevisjonen har vidare merka seg at departementet
har bede SSB om å undersøkje samanhengen mellom opplæring i norsk
og samfunnskunnskap og overgangen til arbeid.
Departementet har sett i verk og skal setje
i verk fleire tiltak for å betre kvaliteten i introduksjonsprogrammet
og opplæringa i norsk og samfunnskunnskap. Fleire av dei tiltaka
som er sette i verk, har berre verka i kort tid, og vidare tiltak er
anten planlagde eller under oppstart. Riksrevisjonen har merka seg
at dei fleste av tiltaka er retta inn mot å skaffe informasjon og
ikkje direkte mot å forbetre resultatet i kommunane. Riksrevisjonen
meiner det er behov for tiltak for kommunar med svake resultat.
Riksrevisjonen følgjer saka vidare.
Komiteenviser til at Riksrevisjonens oppfølging
av undersøkelse av Integrering- og mangfoldsdirektoratets måloppnåelse
og virkemiddelbruk i arbeidet med bosetting og kvalifisering av
flyktninger – Dokument 3:3 (2010–2011) – følges videre.
Komiteen har merket seg at departementet mener
opplæring i norsk og samfunnskunnskap og introduksjonsprogrammet
er sentrale virkemidler i den grunnleggende kvalifiseringen av nyankomne
flyktninger og innvandrere. Det rettes derfor stor oppmerksomhet
mot dette både fra departementets og IMDIs side, samtidig som både
departementet og IMDI erkjenner at det stadig er store kvalitetsforskjeller
i kommunenes arbeid med å inkludere og kvalifisere innvandrere.
Komiteen har videre merket seg
at det i 2013 ble innført en tilskuddsordning med kommunale utviklingsmidler
for å forbedre kvaliteten i norskopplæringen. Kurstilbudet for lærere
i norsk og samfunnskunnskap ble økt, og det ble inngått avtale med
SSB om å undersøke resultatene i opplæringen. Det er også innført
obligatoriske prøver i norsk og samfunnskunnskap for dem som fikk
oppholdstillatelse etter 1. september 2013.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
peker på at departementet på flere områder har satt i verk tiltak
– og også vil sette i verk tiltak – for å bedre kvaliteten både
i introduksjonsprogrammet og opplæringen i norsk og samfunnskunnskap,
og at disse tiltakene må få virke over noen tid.
Komiteen er i likhet med Riksrevisjonen
av den oppfatning at tiltakene som er iverksatt, først og fremst
skal skaffe informasjon og ikke er rettet inn mot kommunene. Komiteen mener derfor
at kvalitetsforskjellene i opplæringen kommunene imellom tilsier
at det bør rettes inn tiltak mot kommuner med svake resultater.
Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen følger
saken videre.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 3:1 (2014–2015) – om Riksrevisjonens
oppfølging av forvaltningsrevisjonar som er behandla av Stortinget
– vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 18. desember
2014
Martin Kolberg |
leder og ordfører |