I likhet med tidligere år viser årets revisjon
gjennomgående god forvaltning. Riksrevisjonen registrerer også at
forvaltningen i stor grad følger opp innspill som gis underveis
i revisjonsløpet. Det er blant annet sett forbedringer i risikostyringen
i forvaltningen. Selv om det også i år er merknader til forvaltning
av tilskudd, er det Riksrevisjonens inntrykk at det er gjennomført
viktige forbedringer på dette området.
Årsregnskapene for underliggende virksomheter holder
i all hovedsak god kvalitet. Kun 13 av totalt 215 virksomheter har
fått modifisert revisjonsberetning for 2013. Riksrevisjonen har imidlertid
registrert at det fortsatt er utfordringer knyttet til valg av finansielt
rammeverk.
Hva angår virksomhetenes budsjettdisponering, er
det en svak nedgang i antallet vesentlige merknader fra Riksrevisjonen
– fra 28 for året 2012 til 25 for 2013. I Dokument 1 (2013–2014) pekte
Riksrevisjonen på at flere store virksomheter med ansvar for viktige
samfunnstjenester og tjenester med stor betydning for brukerne har
fått merknader en rekke år på rad. Riksrevisjonen ser alvorlig på
at de samme virksomhetene som da ble trukket fram – arbeids- og velferdsetaten,
Forsvaret, Politidirektoratet, Jernbaneverket, Statens vegvesen
og barne-, ungdoms- og familieetaten – også for 2013 har fått vesentlige
merknader.
Statlige virksomheter kan, i samråd med overordnet
departement, velge å føre regnskapet etter andre prinsipper enn
kontantprinsippet. For virksomheter som velger å føre periodisert
regnskap, er det utarbeidet anbefalte statlige regnskapsstandarder
(SRS). Virksomhetens regnskapsprinsipper skal være dokumentert og konsistent
over tid. Revisjonen for 2013 viser utfordringer knyttet til valg
av regnskapsprinsipp (finansielt rammeverk).
For enkelte virksomheter har det finansielle
rammeverket blitt endret i løpet av regnskapsåret. Dette har skapt
utfordringer både for virksomheten og for revisjonen av de framlagte
virksomhetsregnskapene, og har medført at Riksrevisjonen for 2013
blant annet ikke kan uttale seg om regnskapet for Departementenes
servicesenter (DSS).
For virksomheter som velger å føre periodisert regnskap,
er det anbefalt å følge de statlige regnskapsstandardene. Formålet
med en slik standardisering er blant annet å legge til rette for sammenligning
av virksomhetene, både innen hvert departementsområde og i staten
samlet sett. Årets revisjon har vist at enkelte departementer har
lagt til rette for at underliggende virksomheter kan avvike fra
enkelte av standardene eller gjøre tilpasninger til dem. En slik
praksis er uheldig fordi den hindrer sammenligning av virksomhetene.
Praksisen vanskeliggjør også revisjon, fordi det ikke foreligger
et akseptabelt finansielt rammeverk som grunnlag for revisjon. For
2013 har dette ført til at Riksrevisjonen har avgitt flere revisjonsberetninger
der dette forholdet er omtalt i en presisering. Riksrevisjonen vil
følge opp saken overfor Finansdepartementet.
Revisjonen for 2013 viser at flere statsetater
har vesentlige svakheter ved informasjonssikkerheten, til tross
for at tilsvarende svakheter også har vært påpekt tidligere. Riksrevisjonen
finner det særlig kritikkverdig at de ansvarlige departementene
ikke har fulgt opp dette og bidratt til å sikre tilstrekkelig informasjonssikkerhet
i disse virksomhetene. Flere av virksomhetene forvalter store ikt-systemer
og viktige samfunnsverdier. De virksomhetene dette gjelder, er Brønnøysundregistrene,
Jernbaneverket, Oljedirektoratet, Fiskeridirektoratet, Forsvaret,
Arkivverket og Nasjonalbiblioteket.
I tillegg til de forholdene som er nevnt i Dokument
1, er det avdekket alvorlige svakheter ved tilganger til systemene
og sikring av tilhørende infrastruktur i enkelte andre virksomheter. Avdekkede
mangler er tatt opp med virksomhetene.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
har hatt et særskilt ansvar for å arbeide for en styrket og mer
helhetlig tilnærming til informasjonssikkerhet i statsforvaltningen.
Riksrevisjonen påpekte allerede ved revisjonen for 2009 at flere
oppgaver innen departementets samordningsansvar for informasjonssikkerheten ikke
var gjennomført. Til tross for økt avhengighet av ikt, endret risikobilde
og økt satsing på ikt-systemer, har departementet fortsatt ikke
ferdig en plan for hvordan arbeidet med informasjonssikkerhet i
statsforvaltningen skal gjennomføres. Ansvaret er nå overført til
Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Riksrevisjonen har også merknader til utfordringene
som følge av forvaltningens bruk av mobile enheter. Det er viktig
at forvaltningen er i forkant og sikrer seg mot uautorisert tilgang.
Økende bruk av mobilt utstyr, som smarttelefoner, nettbrett, bærbare
pc-er og liknende, gir nye utfordringer for sikring av informasjon
og data. Dette gjelder både informasjon som lagres på enhetene og
informasjon som kan nås ved bruk av mobilt utstyr.
I revisjonen er det avdekket svakheter ved tjenester
av stor betydning for sikkerhet, beredskap og velferd. Flere av
svakhetene skyldes for dårlig samordning mellom departementer og
forvaltningsnivåer. Dette er forhold som Riksrevisjonen har påpekt
i flere år.
Sivilforsvaret er den viktigste statlige forsterkningsressursen
for nød- og beredskapsetatene. Årets revisjon viser at Sivilforsvarets
operative evne fortsatt er svak som følge av manglende bemanning,
øvelse, materiell og personlig utstyr. I tillegg viser revisjonen
at det er stor variasjon i hvordan fylkesmennene utarbeider risiko-
og sårbarhetsanalyser, og mangel på helhetlig tilnærming i hvordan
kritiske punkter i analysen følges opp.
Borgernes trygghet og sikkerhet er også avhengig
av at myndighetene aktivt forebygger kriminalitet. Riksrevisjonen
påpeker at arbeidet med kriminalitetsforebygging ikke blir utført
på en tilstrekkelig systematisk måte. Justis- og beredskapsdepartementet
har ikke utarbeidet entydige retningslinjer for hvordan arbeidet
skal organiseres, prioriteres og gjennomføres, noe som har ført
til store forskjeller politidistriktene imellom. Det er i dag ingen
samlet oversikt over antall årsverk og ressurser som blir brukt
til kriminalitetsforebygging i politidistriktene, og det er derfor
vanskelig for Justis- og beredskapsdepartementet og Politidirektoratet
å vurdere hvordan det kriminalitetsforebyggende arbeidet blir utført
og prioritert. Heller ikke kontrollen med at privat vaktvirksomhet
holder tilstrekkelig kvalitet er god nok. Samtidig viser revisjonen
at det ikke legges godt nok til rette for at innsatte i norske fengsler
får en ny start etter soning. Utdanning, tiltak mot rusavhengighet
og tilbud om arbeid og bolig er viktige forutsetninger for en vellykket
tilbakeføring til samfunnet. Manglende støtte og oppfølging gir
risiko for at tidligere innsatte begår ny kriminalitet.
Også andre svake grupper er berørt av svikt
i forvaltningen. Revisjonen viser at det ikke følges godt nok opp
at barnevernsinstitusjonene til enhver tid har nødvendig bemanning
og kompetanse. En stor andel flyktninger bosettes ikke innen de
fristene som er satt, og det er svakheter i Integrerings- og mangfoldsdirektoratets
samarbeid med kommunene, andre sektormyndigheter og fylkesmennene
for å øke kapasiteten. Svakheter i tilbud til mennesker i en sårbar
situasjon innebærer i første rekke personlige belastninger for dem
som er direkte berørt. I tillegg kan mangelfull hjelp og støtte
over tid medføre marginalisering av utsatte grupper og øke risikoen
for sosiale problemer.
Svakheter ved planlegging og gjennomføring av store
prosjekter i forvaltningen er en velkjent problemstilling og har
også vært en gjenganger i Dokument 1. Det er viktig at prosjektene
gjennomføres med forventet kvalitet, til fastsatt tid og innenfor
kostnadsrammene, slik at gevinstene av prosjektene oppnås, og at
målene på viktige samfunnsområder kan nås som forutsatt. Dette krever
god og helhetlig planlegging i forkant, tilstrekkelig kompetanse
og nødvendig oppfølging underveis. Det krever også evne og vilje
til å stoppe opp underveis – og tidlig nok – og til å treffe beslutninger
om endring/terminering dersom dette er nødvendig for at målene skal
nås.
Også for 2013 rapporteres det om mangelfull styring
og oppfølging av store og viktige prosjekter. Flere av prosjektene
har Riksrevisjonen hatt merknader til tidligere. Dette gjelder blant
annet moderniseringen av ikt i arbeids- og velferdsetaten og Autosys-prosjektet
i Statens vegvesen. Statens vegvesen har også betydelige kostnadsoverskridelser
for konsulentkontrakter. Videre er det mangler ved styringen av
Nasjonalt helseregisterprosjekt. Det er ikke foretatt nødvendige
prioriteringer og avklaringer for at kvaliteten i de nasjonale registrene
skal bli som forutsatt. Blant annet er resultatrapporteringen for
prosjektet for dårlig, og det er ikke sørget for tydelige styringskrav
og oppfølging av datakvalitet. Det er også avdekket mangler i forberedelsene
til den nye a-ordningen (arbeidsgiveres innrapportering av opplysninger om
inntekt og arbeidsforhold til skatteetaten, arbeids- og velferdsetaten
og Statistisk sentralbyrå). Det er blant annet ikke foretatt nødvendig harmonisering
av begreper og definisjoner i regelverket på sektoren slik at det
er mulig å gjenbruke inntektsopplysninger på tvers av offentlige
etaters registre.
Utvikling og innføring av hensiktsmessige ikt-løsninger
for arbeids- og velferdsetaten er nødvendig for å realisere intensjonene
i Nav-reformen. Planene for første fase i ikt-moderniseringsarbeidet
var ikke realistiske. Arbeidet ble avbrutt og re-planlagt for å
sikre iverksettelse av uførereformen 1. januar 2015. Det er uklart
hvor store midler som har gått tapt, hvilket omfang ikt-moderniseringen
vil få og hva det vil koste. Utfasing av uegnede ikt-systemer må
trolig utsettes.
Det er Riksrevisjonens vurdering at de betydelige
svakhetene i ikt-løsningene er til hinder for at arbeids- og velferdsetaten
kan utføre primæroppgaver med tilstrekkelig kvalitet og effektivitet.
Mange feil og mangler som Riksrevisjonen har påpekt i de siste årenes
Dokument 1, kunne vært unngått eller redusert i omfang med bedre
ikt-systemer. Det er foreløpig usikkert om og når moderniseringen
vil gi etaten nødvendig grunnlag for kvalitetsforbedringer i saksbehandlingen
og oppfølgingen av brukere, slik målet har vært. Arbeidsdepartementets
styring har ikke tatt tilstrekkelig hensyn til moderniseringsarbeidets
kompleksitet og risiko.
Flere av merknadene i Dokument 1 for 2013 gjelder
svakheter ved eksisterende systemer for styring og kontroll. Enkelte
saker tyder på at det kan være krevende å styre gjennom mange ledd.
Riksrevisjonen har for eksempel vesentlige merknader
til forvaltningen og kontrollen av produksjonstilskudd på landbruksområdet.
Blant annet opplever kommuneansatte det som ubehagelig å gjennomføre
kontroll av tilskuddsmottakerne, fordi det er en nær tilknytning
mellom de som kontrollerer og de som kontrolleres. Nærheten til
tilskuddsmottakerne medfører også risiko for misligheter. Når kontrollen
ikke er effektiv, avdekkes ikke feil i saksbehandlingen og utbetalingen
av tilskudd. Departementet har ikke sikret god nok oppfølging av
at kontrollordningen fungerer tilfredsstillende.
Det er også avdekket svakheter i styringen av
de nasjonale sentrene i grunnopplæringen. Rapporteringen har vært
aktivitetsbasert, og måloppnåelse har ikke vært vurdert og målt
på en tilstrekkelig systematisk måte. Det er videre kritikkverdig
at midler gitt til tilleggsoppdrag ikke har vært tilpasset sentrenes
gjennomføringskapasitet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at årets revisjon gjennomgående
viser en god forvaltning, og at forvaltningen i stor grad følger
opp innspill som gis underveis og viser vilje til forbedringer.
Dette viser etter komiteens mening at Riksrevisjonen
blir tatt på alvor.
Riksrevisjonen uttaler at det også for 2013
er merknader til forvaltningen av tilskudd, men at den har inntrykk
av at det nå er gjennomført viktige forbedringer. Komiteen er
svært tilfreds med dette, og viser til at den forrige kontroll-
og konstitusjonskomiteen foretok en gjennomgang av departementenes
tilskuddsforvaltning og avholdt kontrollhøring om saken, jf. Innst.
47 S (2012–2013) og Stortingets vedtak der Riksrevisjonen ble bedt
om å følge opp departementenes tilskuddsforvaltning i sine fremtidige revisjoner.
Komiteen har videre merket seg
at årsregnskapene for underliggende virksomheter i all hovedsak
holder god kvalitet, men at det fortsatt er utfordringer knyttet
til valg av finansielt rammeverk.
Hva angår virksomhetenes budsjettdisponeringer,
er det en svak nedgang i antallet vesentlige merknader fra Riksrevisjonen;
fra 28 virksomheter som fikk merknader i 2012, til 25 i 2013. Komiteen er
imidlertid svært bekymret over at store virksomheter med ansvar
for viktige samfunnstjenester, som arbeids- og velferdsetaten, Forsvaret,
politiet, Jernbaneverket, Statens vegvesen og barne-, ungdoms- og
familieetaten også i 2013 har fått vesentlige merknader.
Også i årets revisjon avdekkes svakheter i informasjonssikkerheten,
til tross for at dette har vært påpekt tidligere. Riksrevisjonen
finner det særlig kritikkverdig at de ansvarlige departementene ikke
har fulgt opp dette. Komiteen slutter seg til dette.
I årets revisjon er det avdekket svakheter ved tjenester
av stor betydning for sikkerhet, beredskap og velferd, og at flere
av svakhetene skyldes for dårlig samordning mellom departementer
og forvaltningsnivåer. Komiteen finner dette særlig
bekymringsfullt all den tid 22. juli-kommisjonen pekte på disse svakhetene,
og at de på det grunnlag burde vært fulgt opp.
Også for 2013 rapporteres det om mangelfull styring
og oppfølging av store og viktige prosjekter. Flere av prosjektene
har Riksrevisjonen hatt merknader til tidligere, blant annet moderniseringen
av ikt i arbeids- og velferdsetaten.
Komiteen mener det er svært alvorlig
at etater og virksomheter med stor betydning for velferden i samfunnet
stadig blir gjenstand for kritiske merknader fra Riksrevisjonen. Komiteen vil
se nærmere på enkelte av disse og mener en enda sterkere oppfølging
fra komiteens side er nødvendig.
Komiteen viser til at det ble
avholdt åpen kontrollhøring om forhold under Arbeids- og sosialdepartementet.
Høringen fant sted 28. november 2014. Det vises også til at det
i etterkant av høringen er blitt sendt brev til arbeids- og sosialministeren
med flere oppfølgingsspørsmål. I lys av dette har komiteen valgt å
bruke mer tid på dette departementet, og vil legge frem en egen
innstilling om Arbeids- og sosialdepartementet på et senere tidspunkt.
Komiteen viser ellers til merknader
om hvert av de øvrige departementene.
Regnskapet for 2013 for Statsministerens kontor viser
344 mill. kroner i utgifter og 19 mill. kroner i inntekter. 10 mill.
kroner er overført til neste år.
Statsministerens kontor har én underliggende virksomhet.
Riksrevisjonen har ikke tidligere hatt merknader til
Statsministerens kontor og har heller ikke vesentlige merknader
for 2013.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen heller ikke for 2013 har hatt merknader til Statsministerens
kontor, og vil uttrykke tilfredshet med det. Komiteen har
ingen øvrige merknader.
Regnskapet for 2013 for Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet viser 51 733 mill. kroner i utgifter
og 1 478 mill. kroner i inntekter. 104 mill. kroner er overført
til neste år.
Departementet har ansvar for ti virksomheter.
To av disse har fått vesentlige merknader for 2013; barne-, ungdoms-
og familieetaten (Bufetat) og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
(IMDi). Bufetat har fått merknader hvert år siden 2009. IMDi har
ikke fått merknader i årene 2009–2012.
Bufetat har de senere årene arbeidet systematisk med
forbedringer på viktige områder, men har fremdeles utfordringer
med etterlevelse av kvalitet i tjenestetilbudet. Det er en forutsetning for
å kunne tilby gode og likeverdige tjenester innen Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementets ansvarsområder at det er nært samspill
med kommunene og med andre statlige aktører. Revisjon av bosetting
av flyktninger under IMDi viser at samspillet med kommunal sektor
og andre statlige aktører fortsatt er et av de viktigste forbedringsområdene
i departementets styring og oppfølging.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet vurderer følgende tiltak:
følge opp at IMDi
i større grad tilpasser arbeidet med bosetting til utfordringer
i den enkelte region og sikrer god samhandling med statlige aktører
følge opp at Bufetat har systemer for å
sikre forsvarlig bemanning og kompetanse i barnevernsinstitusjoner
Komiteen viser til
at Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) har vært en gjenganger blant
etatene som har fått vesentlige merknader fra Riksrevisjonen de
siste årene. Selv om Bufetat har arbeidet systematisk med forbedringer
på viktige områder, har etaten fremdeles utfordringer med bemanningen
og kompetansen i barnevernsinstitusjonene. Tilstrekkelig kvalifisert
bemanning på de enkelte institusjonene er en forutsetning for at
barna får forsvarlig og likeverdig tilbud. Komiteen er
enig med Riksrevisjonen i at Bufetat må iverksette tiltak slik at
de får på plass ordninger som sikrer forsvarlig bemanning og kompetanse
i barnevernsinstitusjonene.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har startet en forvaltningsrevisjon av Fylkesnemndene for barnevern
og sosiale saker med utgangspunkt i Riksrevisjonens rapportering
om lang saksbehandlingstid helt siden 2008.
Komiteen har videre merket seg
kritikken fra Riksrevisjonen om at departementet i sin etatsstyring
ikke har fulgt godt nok opp Integrerings- og mangfoldsdirektoratets
(IMDi) arbeid med å sikre tilstrekkelig kapasitet i kommunene for
å bosette flyktninger med vedtak om opphold. Antallet flyktninger
med oppholdstillatelse som venter på bosetting i kommuner, men som
fremdeles bor på mottak, har over flere år økt, til tross for at
Stortinget flere ganger har understreket betydningen av at flyktninger
skal bosettes raskt.
Riksrevisjonens gjennomgang av bosettingen av flyktninger
viser at samarbeidet mellom IMDi og andre statlige aktører som Husbanken,
UDI, Nav og fylkesmannen, er fragmentert og lite samordnet. Komiteen er
enig med Riksrevisjonen i at måloppnåelsen kan bli bedre dersom disse
samarbeider på tvers av sektorene, og at det må komme på plass mer
effektive virkemidler og tiltak.
Tilsvarende gjelder for samspillet mellom kommunal
sektor og andre statlige aktører. Revisjon av bosetting av flyktninger
under IMDi viser at samspillet mellom kommunal sektor og andre statlige
aktører fortsatt er et av de viktigste forbedringsområdene i departementets
styring og oppfølging.
Komiteen viser for øvrig til
at statsråden har opplyst at departementet vil intensivere styringsdialogen
med IMDi for å styrke styringen og oppfølgingen av direktoratet,
noe komiteen ser positivt på.
Regnskapet for 2013 for Finansdepartementet viser
107 393 mill. kroner i utgifter og 1 070 163 mill. kroner i inntekter.
923 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for seks virksomheter, tre
fond og tre selskaper. En av virksomhetene fikk vesentlige merknader
for 2013; Statistisk sentralbyrå (SSB). SSB fikk ikke merknader
for perioden 2009–2012.
Riksrevisjonen foretok i 2012–2013 en gjennomgang
av Finansdepartementets forvaltning av Statens
pensjonsfond (SPF) vedrørende ansvarlig investeringspraksis. Dette
arbeidet ble avsluttet i oktober 2013, og revisjonen ga ikke grunnlag
for vesentlige merknader. Videre har Riksrevisjonen i 2013 gjennomgått
de endringene Finansdepartementet i senere tid har foretatt av referanseindeksen
for Statens pensjonsfond utland (SPU). Den største delen av risikoen
i fondet over tid følger i all hovedsak av utviklingen i referanseindeksene
som fastsettes av departementet. Revisjonen i 2013 viser blant annet
at det er stor grad av åpenhet om endringene i referanseindeksene
for SPU, og endringene framstår for Riksrevisjonen å være i tråd med
Stortingets vedtak og forutsetninger.
Riksrevisjonen har tidligere tatt opp forhold
på skatteområdet knyttet til internasjonalisering, prioritering
av kontrollressurser og likebehandling av skatte- og avgiftspliktige.
Departementet har i 2013 stilt ytterligere krav, og det er iverksatt
tiltak på områdene. Riksrevisjonen tok i 2012 opp svakheter ved
kvaliteten i folkeregisteret. I 2014 blir det nedsatt et statssekretærutvalg
under ledelse av Justis- og beredskapsdepartementet som skal se
på en helhetlig identitetsforvaltning i Norge. Samordning og tverrdepartemental
forankring skal bidra til å sikre bedre kvalitet i folkeregisteret.
Riksrevisjonen har over flere år tatt opp enkelte forhold
med Toll- og avgiftsdirektoratet, blant annet at etaten har mange
eldre ikt-systemer med manglende grensesnitt og konsolidering av
regnskapene. Departementets varslede omorganisering av Toll- og
avgiftsetaten og skatteetaten forventes å ville gi effektivitetsgevinst, stordriftsfordeler
samt fornying av ikt-løsninger.
Riksrevisjonen har ingen vesentlige merknader til
Finansdepartementet for 2013.
Komiteen viser til
at departementet har ansvaret for seks virksomheter, hvorav én har
fått vesentlige merknader for 2013; Statistisk sentralbyrå. SSB
har ikke tidligere fått merknader for perioden 2009–2012.
Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonens gjennomgang
av Finansdepartementets forvaltning av Statens pensjonsfond vedrørende
forsvarlig investeringspraksis ikke ga grunnlag for vesentlige merknader.
Videre har komiteen merket seg at endringene departementet
har foretatt av referanseindeksen for SPU fremstår for Riksrevisjonen
å være i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Komiteen er tilfreds med at departementet
har stilt ytterligere krav og iverksatt tiltak for forhold på skatteområdet
som Riksrevisjonen tidligere har tatt opp. Komiteen registrerer
også at departementet har satt ned et statssekretærutvalg som skal
se på en helhetlig identitetsforvaltning, som vil bidra til å rette
opp de svakheter ved folkeregisteret som Riksrevisjonen pekte på
i fjorårets revisjon.
Komiteen stiller seg avventende
til den varslede omorganiseringen av toll- og avgiftsetaten og skatteetaten,
og hvorvidt den vil gi stordriftsfordeler og fornying av ikt-løsninger.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader.
Regnskapet for 2013 for Fiskeri- og kystdepartementet
viser 5 226 mill. kroner i utgifter og 1 484 mill. kroner i inntekter.
677 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for fem virksomheter og
to selskaper. En av virksomhetene har fått vesentlige merknader
for 2013; Fiskeridirektoratet. Direktoratet fikk ikke merknader
i årene 2009–2012.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Fiskeri-
og kystdepartementet for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Nærings- og fiskeridepartementet
vurderer følgende tiltak:
Komiteen viser til
at departementet har ansvar for fem virksomheter og to selskaper,
hvorav én av virksomhetene har fått vesentlige merknader for 2013;
Fiskeridirektoratet.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
merknad om svakheter ved informasjonssikkerheten i Fiskeridirektoratet,
og til Riksrevisjonens anbefaling om at departementet må etablere
en tett og regelmessig oppfølging av direktoratets arbeid med informasjonssikkerhet. Komiteen slutter seg
til dette.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader.
Regnskapet for 2013 for Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet viser 9 424 mill. kroner i utgifter og 1 563
mill. kroner i inntekter. 497 mill. kroner er overført til neste
år.
Departementet har ansvar for 15 virksomheter, 11
bispedømmeråd og 18 fylkesmannsembeter. Ni av disse har fått vesentlige
merknader for 2013; Departementenes service- og sikkerhetsorganisasjon
(DSS), Kirkerådet, Opplysningsvesenets fond (OVF), Sametinget og
fem fylkesmannsembeter.
OVF fikk merknader også i 2010 og 2012. DSS fikk
merknader også i 2009 og 2012.
Riksrevisjonen har i flere år påpekt at Opplysningsvesenets
fond (OVF) har hatt svakheter i internkontrollen på ulike forretningsområder.
Det er fortsatt vesentlige svakheter ved internkontrollen i OVF,
og i tillegg mangler det vesentlig dokumentasjon på flere områder.
Riksrevisjonen har i tidligere år også påpekt den komplekse konsernstrukturen.
Departementet opplyser at konsernstrukturen vil bli endret, og at
dette vil redusere kontrollspennet og lette oppfølgingen.
Ved revisjonen for 2012 fant Riksrevisjonen
det kritikkverdig at departementet ikke hadde sørget for at det
er etablert en tilstrekkelig intern kontroll for fylkesmannsembetenes
håndtering av brukere, brukerrettigheter og ressurskontroll. Revisjonen
for 2013 viser at to av fem embeter fortsatt har mangler med hensyn
til å etterleve lov om behandling av personopplysninger og tilhørende
forskrift, og at flere tiltak som disse embetene skulle iverksette
i 2012, ikke er iverksatt. Departementet har gitt Fylkesmannen i Hedmark
fullmakt til å pålegge øvrige embeter å følge opp avvik, og bedt
embetet om å prioritere informasjonssikkerheten.
Riksrevisjonen har flere ganger tidligere år
påpekt svakheter og mangler på anskaffelsesområdet i virksomheter
under Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Revisjonen
for 2013 viste at det blant annet var manglende konkurranse ved
flere fylkesmannsembeter og ett bispedømmeråd.
Riksrevisjonen har merket seg at det har vært god
framgang i arbeidet med risikostyring ved fylkesmannsembetene, men
at det fortsatt gjenstår noe ved enkelte embeter.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet for 2013:
Manglende gjennomføring
av informasjonssikkerhet i statsforvaltningen.
Manglende fastsettelse av finansielt rammeverk.
Mangler ved resultatrapporteringen fra
fylkesmannsembetene.
Mangelfull oppfølging av internkontrollen
i Opplysningsvesenets fond.
Riksrevisjonen anbefaler at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
styrke departementets
gjennomføringsevne til å forbedre informasjonssikkerheten i statsforvaltningen
fastsette finansielt rammeverk for Departementenes
sikkerhets- og serviceorganisasjon og Sametinget
sikre at fylkesmannsembetenes årsrapportering
i større grad bringes i samsvar med kravene til mål- og resultatrapportering
Riksrevisjonen anbefaler at Kulturdepartementet vurderer
følgende tiltak:
Riksrevisjonen registrerer at departementet
heller ikke i 2014 legger fram en handlingsplan for arbeidet med
informasjonssikkerhet i statsforvaltningen, men avventer et utkast
fra Difi.
Riksrevisjonen har videre merket seg at tiltaket med
forenkling og harmonisering av regelverk for informasjonssikkerhet
ikke vil bli fulgt opp i opprinnelig form.
Komiteen viser til
at det daværende Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
hadde ansvar for 15 virksomheter, 11 bispedømmeråd og 18 fylkesmannsembeter.
Ni av disse har fått vesentlige merknader for 2013; Departementenes
service- og sikkerhetsorganisasjon (DSS), Kirkerådet, Opplysningsvesenets
fond (OVF), Sametinget og fem fylkesmannsembeter.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
er kritisk til departementets evne til gjennomføring av informasjonssikkerhet
i statsforvaltningen. Komiteen mener det er alvorlig
at departementet som har et særskilt samordningsansvar for informasjonssikkerhet,
etter fire år fortsatt ikke har en plan for hvordan arbeidet med
å bedre informasjonssikkerheten skal gjennomføres. Videre stiller komiteen seg
uforstående til at informasjonsinnhenting om allerede velkjente behov
for forenkling og harmonisering av regelverk, stadig gjentas.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
ikke kan uttale seg om regnskapet til DSS for 2013, fordi departementet
ikke har ivaretatt styringsansvaret og avklart det finansielle rammeverket for
DSS. Likeledes er det heller ikke fastsatt et tilstrekkelig finansielt
rammeverk for Sametingets regnskap.
Komiteen har merket seg at OVF,
som også i 2010 og 2012 fikk vesentlige merknader, heller ikke i
år slipper påpekninger om svak internkontroll, i tillegg til at
det mangler vesentlig dokumentasjon på flere områder. Komiteen har videre
merket seg at departementet vil endre konsernstrukturen i OVF, og
at dette vil redusere kontrollspennet og lette oppfølgingen.
Komiteen viser til at det fortsatt
er to fylkesmannsembeter som ikke etterlever lov om behandling av
personopplysninger og tilhørende forskrift, og vil understreke viktigheten
av at dette følges opp.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
merknader og anbefalinger til henholdsvis Kommunal- og moderniseringsdepartementet
og Kulturdepartementet, og forutsetter at disse følges opp.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader.
Regnskapet for 2013 for Forsvarsdepartementet viser
43 571 mill. kroner i utgifter og 6 349 mill. kroner i inntekter.
3 823 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for fire virksomheter og
ett selskap. Forsvaret og Forsvarsbygg har fått vesentlige merknader
for 2013.
Forsvaret har fått merknader hvert år siden
2009. Forsvarsbygg fikk merknader for 2009 og 2010.
Riksrevisjonen har i en årrekke avdekket svakheter,
feil og mangler ved forvaltningen, spesielt innen Forsvaret. Det
vises i denne forbindelse til Dokument 1 for årene 2009, 2010, 2011
og 2012, der brudd på bevilgningsreglementet, avvik innen sektorens
materiellforvaltning, anskaffelsesvirksomhet, regnskap og lønn, virksomhetsstyring,
utvikling og bruk av ikt-systemer er gjennomgående temaer. Riksrevisjonen viser
videre til Dokument 3:9 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøkelse
av internkontroll i forsvarssektoren. I rapporten ble det pekt på
at rammeverket (systemer, rutiner og regelverk) for internkontroll
innen forvaltningen etter hvert syntes å være tilfredsstillende,
men at sektoren fortsatt hadde utfordringer med forankring og etterlevelse
av rammeverket.
Departementet har hatt fokus på oppfølging av forsvarlig
forvaltning gjennom styringsdialogen med underliggende etater, spesielt
Forsvaret. Det er på flere områder etablert retningslinjer og rutiner
som bidrar til forbedret internkontroll i sektoren. Riksrevisjonens
kontroll for 2013 viser likevel at det til tross for det eksisterende
rammeverket og etableringen av et omfattende opplegg for oppfølging
av forsvarlig forvaltning på alle nivåer i etaten, fortsatt er utfordringer
med deler av internkontrollen.
Riksrevisjonen har hatt følgende merknader til Forsvarsdepartementet
for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Forsvarsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
følge opp at det
etableres tilfredsstillende tilgangskontroll som sikrer nødvendig
konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet i SAP og underliggende
infrastruktur i Forsvaret
sikre at det er etablert internkontroll
på informasjonssikkerhetsområdet i Forsvaret som baserer seg på
anerkjente standarder for styringssystem for informasjonssikkerhet
sikre at sentrale kontrollrutiner ved bruk
av overtid i forsvarssektoren fungerer slik at arbeidsmiljøloven
ikke blir brutt
Komiteen viser til
at Forsvaret er en gjenganger blant de virksomhetene som har fått
vesentlige merknader fra Riksrevisjonen. I en årrekke er det avdekket
brudd på bevilgningsreglementet, avvik i materiellforvaltningen,
anskaffelsesvirksomheten, regnskap og lønn mv. Komiteen har merket
seg at rammeverket (regelverk, systemer og rutiner) etter hvert
er blitt tilfredsstillende, men at det fremdeles er utfordringer
med/ skorter på etterlevelsen.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
for 2013 har gjennomført en tverrgående kontroll av overtid i Forsvarsdepartementet
og alle virksomhetene i forsvarssektoren. Det er avdekket gjennomgående
brudd på arbeidsmiljøloven. Mangelfull planlegging og styring av
ressurser har ført til vedvarende bruk av overtid over flere år,
og at dette i hovedsak er knyttet til de samme personene. Konsekvensene
av bruddene på arbeidsmiljøloven er at vernegrensene brytes, overtid blir
en fast ordning i strid med intensjonene i loven og at kostnadene
øker som følge av økt ressursbruk.
Komiteen har merket seg at statsråden
ikke er tilfreds med de forholdene som er avdekket og at det er
iverksatt tiltak for å følge opp Riksrevisjonens merknader, og at
dette vil bli fulgt opp i styringsdialogen med etatene.
Komiteen har også merket seg
at Forsvarsdepartementet har iverksatt en særskilt gjennomgang av
Forsvarets rutiner på informasjonssikkerhetsområdet, herunder tilgangsstyringen
i sentrale forvaltningssystemer som SAP.
Regnskapet for 2013 for Helse- og omsorgsdepartementet
viser 146 421 mill. kroner i utgifter og 3 418 mill. kroner i inntekter.
334 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for 12 virksomheter og
32 selskap. To av virksomhetene; Bioteknologinemnda og Pasientskadenemnda,
har fått vesentlige merknader for 2013. Ingen av disse fikk merknader
for årene 2009–2012.
Riksrevisjonen registrerer at det er en positiv
utvikling i ventetid for erstatningssaker på pasientskadeområdet
og at den totale saksbehandlingstiden er redusert fra 3,2 år til
2,9 år i løpet av 2013. Riksrevisjonen konstaterer at det er en betydelig
reduksjon i saksbehandlingstiden hos Norsk pasientskadeerstatning,
mens det fremdeles er en økning i saksbehandlingstiden hos Pasientskadenemnda.
Stortinget har understreket betydningen av informasjons-
og kommunikasjonsteknologi som virkemiddel for måloppnåelse og bedre
samhandling i helsetjenesten. Årets revisjon av Nødnett og de nasjonale
helseregistrene viser at det er behov for at Helse- og omsorgsdepartementet
tar en sterkere og tydeligere styringsrolle dersom målene skal nås.
Riksrevisjonen har følgende merknader under Helse-
og omsorgsdepartementet for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Helse- og omsorgsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
utforme en klarere
strategi som ivaretar helsesektorens behov for data og telekommunikasjon,
gitt begrensningene i Nødnett
foreta nødvendige prioriteringer og avklaringer for
at kvaliteten i de nasjonale registrene skal bli som forutsatt
Komiteen viser til
Riksrevisjonens revisjon av Helse- og omsorgsdepartementet og merker
seg at ingen virksomheter under departementets ansvarsområde har
fått vesentlige merknader for 2013.
Komiteenhar
merket seg at departementet har lyktes i å oppnå en reduksjon i
samlet saksbehandlingstid for saker om pasientskadeerstatning; fra
3,2 år til 2,9 år gjennom året 2013. Fortsatt må likevel pasienter
vente forholdsvis lenge før det fattes avgjørelser i saker om feilbehandling, og
saksbehandlingstiden hos klageorganet; Pasientskadenemnda, er økende.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
merknader til innføringen av Nødnett i helsetjenesten, og deler
bekymringen over at det kan oppstå problemer når datahastigheten
i Nødnett er utilstrekkelig for helsesektorens behov for datatjenester og
kommunikasjon. Komiteen deler Riksrevisjonens bekymring
for at det er knyttet svakheter til funksjonalitet og kvalitet,
som kan lede til at ambulansepersonell i noen tilfeller må bruke mobiltelefon
ved innmelding av pasienter til akuttmottak, med bl.a. svekket vern
for sensitive personopplysninger. Likeledes er det stilt spørsmål
ved overføringsproblemer, spesielt når mobilnettet er overbelastet. Komiteen legger til
grunn at Helsedirektoratet gis full innsikt i nødnettkontrakten,
for på den måten å få et mer komplett bilde av både funksjonalitetskrav
og eventuelle avvik.
Komiteen vil i likhet med Riksrevisjonen
understreke betydningen av at Helse- og omsorgsdepartementet dokumenterer
kommunikasjonen med Justis- og beredskapsdepartementet, og forventer
at departementet inntar en mer aktiv rolle overfor Justis- og beredskapsdepartementet,
som er overordnet ansvarlig for å etablere et landsdekkende nødnett.
Komiteen har også merket seg
spørsmålene knyttet til prosjektstyring, eierstyring og etatsstyring
som må til for å sikre kvaliteten i de nasjonale registrene under
Nasjonalt helseregisterprosjekt. Ifølge vurderingene må det arbeides med
rutiner som sikrer sammenhengen mellom mål og resultater i prosjektene,
felles, gjennomgående forståelse av hva datakvalitetsbegrepet hensiktsmessig
bør inneholde, samt få oversikt over registre med overlappende informasjon.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
kritikk og ser frem til departementets videre oppfølging av de ovennevnte
saker, slik at forholdene bedres.
Regnskapet for 2013 for Justis- og beredskapsdepartementet
viser 31 725 mill. kroner i utgifter og 4 088 mill. kroner i inntekter.
862 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for 18 virksomheter.
I tillegg er Domstoladministrasjonen underlagt justisministerens
parlamentariske ansvarsområde overfor Stortinget. Politidirektoratet
har fått vesentlige merknader for 2013. Direktoratet har fått merknader
hvert år siden 2009.
Riksrevisjonen har tidligere år hatt kritiske merknader
til styring, framdrift og kostnadsutvikling av nødnettprosjektets
trinn 1. Årets revisjon av nødnettprosjektets trinn 2 viser at det
er utfordringer knyttet til feilretting og avklaring for hvordan
Nødnett skal brukes. Samtidig understreker Riksrevisjonen at det
i trinn 2 er gjennomført flere tiltak som har ført til bedre styring, kontroll
og samordning av prosjektet.
Riksrevisjonen har gjennom flere år påpekt svakheter
ved avstemming av gebyrinntekter og mangelfulle rutiner for anskaffelser
i politiet. Revisjonen for 2013 viser en forbedring sammenliknet
med tidligere år, men det er fortsatt risiko knyttet til disse områdene.
Riksrevisjonen er kjent med at Politidirektoratet har satt i gang flere
større reform- og utviklingsarbeider innenfor blant annet ikt, ledelse
og organisering. Både 22. juli-kommisjonens rapport og politianalysen er
en del av grunnlaget for de strategiske utviklingsprosjektene i
politiet.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Justis-
og beredskapsdepartementet for 2013:
Manglende enhetlig
og helhetlig oppfølging av det kriminalitetsforebyggende arbeidet.
Dette omfatter manglende styringsinformasjon fra departementet og
svakheter i politidistriktenes ivaretakelse av det kriminalitetsforebyggende arbeidet.
Svakheter ved arbeidet i kriminalomsorgen
med tilbakeføring av de innsatte. Dette omfatter manglende kartlegginger
og dokumentasjon i kriminalomsorgen, mange bostedsløse og mangelfull oppfølging
av innsatte med rusproblemer og få som får arbeid og utdanning.
Ikke tilstrekkelig sikring av Sivilforsvarets
operative evne. Dette omfatter blant annet manglende bemanning,
lav øvingsmengde, at Sivilforsvaret mangler nødvendig materiell
og personlig utrustning.
Fortsatt utfordringer med den offentlige
kontrollen av vaktvirksomheten
Svakheter ved fylkesmannsembetenes arbeid med
samfunnssikkerhet og beredskap.
Fortsatt utfordringer med Nødnett.
Riksrevisjonen anbefaler at Justis- og beredskapsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
sørge for et mer
samordnet, helhetlig og strukturert arbeid med kriminalitetsforebygging,
blant annet sikre relevant styringsinformasjon
sikre at kriminalomsorgen koordinerer og
tilrettelegger for andre etater og tjenester, innfører et enhetlig
og helhetlig kartleggingssystem og bedrer dokumentasjonen av de
innsatte
sikre et operativt sivilforsvar, blant
annet sikre nødvendig bemanning, øvelser, kompetanse og utstyr,
vurdere behovet for å utarbeide et nytt estimat for nyinvesteringer
og etterslep og utarbeide en tidsplan for å ivareta Sivilforsvarets materiellbehov
sikre at det raskt opprettes et sentralt
elektronisk register over godkjente vaktforetak, og at det utarbeides
nye sentrale krav til opplæring av vektere
sikre at oppfølgingen av fylkesmannsembetene bidrar
til at de fylkesvise ROS-analysene har tilstrekkelig kvalitet, og
at analysene er oppdaterte og forankret hos regionale beredskapsaktører
sørge for å forbedre Nødnett, slik at kritiske
og alvorlige feil blir rettet
Komiteen viser til
at departementet har ansvar for 18 virksomheter, i tillegg til at
Domstoladministrasjonen er underlagt justisministerens parlamentariske
ansvarsområde.
Politidirektoratet har fått vesentlige merknader for
2013. Riksrevisjonen er kritisk til at departementet i for liten
grad har sikret en enhetlig og helhetlig oppfølging av det kriminalitetsforebyggende
arbeidet og at dette fører til at politidistriktene i for liten
grad arbeider strukturert og systematisk med kriminalitetsforebygging. Komiteen er
enig med Riksrevisjonen i at forebygging er et av de viktigste tiltakene
innenfor kriminalitetsbekjempelse, og at økt innsats på feltet vil
ha stor samfunnsmessig effekt. Fordi departementet og direktoratet
ikke har utarbeidet relevante resultatindikatorer, blir det opp
til hvert enkelt politidistrikt om de vil prioritere kriminalitetsforebyggende
arbeid. Som en følge av dette blir det vanskelig for departementet
og direktoratet å vurdere hvordan arbeidet med kriminalitetsforebygging
blir utført og prioritert.
Komiteen har merket seg at Politidirektoratet har
satt i gang flere større reform- og utviklingsarbeider innenfor
blant annet ikt, ledelse og organisering, og at både 22. juli-kommisjonens rapport
og politianalysen er en del av de strategiske utviklingsprosjektene
i politiet.
Komiteen har videre merket seg
at Riksrevisjonen er bekymret for at innsatte i norske fengsler
ikke får de tjenestene de har krav på, og at dette kan føre til
at løslatte ikke tilbakeføres til samfunnet i tråd med intensjonen
i Innst. S. nr. 169 (2008–2009). Riksrevisjonen viser til at flere
departementer har ansvar for å sikre bolig, helsehjelp, arbeid eller
utdannelse, men at Justis- og beredskapsdepartementet har et overordnet ansvar
for å samordne innsatsen slik at færre lovbrytere begår kriminelle
handlinger etter endt soning.
Komiteen viser videre til de
øvrige merknadene fra Riksrevisjonen og vil understreke behovet
for at Riksrevisjonens anbefalinger følges opp av Justis- og beredskapsdepartementet.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader.
Regnskapet for 2013 for Kommunal- og regionaldepartementet
viser 176 319 mill. kroner i utgifter og 13 152 mill. kroner i inntekter.
834 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for fire virksomheter og
ett selskap. Ingen av disse har fått vesentlige merknader for 2013.
Riksrevisjonen tok i Dokument 1 (2013–2014) opp
Kommunal- og regionaldepartementets mangelfulle oppfølging av bostøtte
som forvaltes av Husbanken. Departementet ble blant annet anbefalt
å følge opp at Husbanken etablerer kontroller som sikrer at bostøtte
bare blir utbetalt til de som har krav på det. Husbanken har høsten
2013 gjennomført en etterkontroll av mottagere av bostøtte etter
at Stortinget vedtok nye regler. Resultatet ble at over 3 300 husstander
fikk varsel om at de må tilbakebetale for mye utbetalt bostøtte.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet viser i tildelingsbrev
til Husbanken for 2014 til at departementet vil vurdere å benytte
opplysninger om bostøttemottagere fra andre statsetater, som Nav,
og vil trekke Husbanken inn i dette arbeidet. Riksrevisjonen er tilfreds
med oppfølgingen fra både Husbankens og departementets side, og
har merket seg at inntektsgrensen for når for mye utbetalt bostøtte skal
tilbakebetales, er satt ned.
Riksrevisjonen har ingen vesentlige merknader til
Kommunal- og regionaldepartementet for 2013.
Komiteen viser til
at departementet har ansvar for fire virksomheter og ett selskap,
og at ingen av disse har fått vesentlige merknader for 2013.
Komiteen er i likhet med Riksrevisjonen tilfreds
med at departementet og Husbanken har fulgt opp Riksrevisjonens
anmerkninger fra 2012 om manglende oppfølging av bostøtte.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader.
Regnskapet for 2013 for Kulturdepartementet viser
9 759 mill. kroner i utgifter og 912 mill. kroner i inntekter. 165
mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for 13 virksomheter og
ti selskaper. Arkivverket, Nasjonalbiblioteket og Språkrådet har
fått vesentlige merknader for 2013. Både Arkivverket og Språkrådet
fikk merknader også i 2012.
Riksrevisjonen har siden 2006 tatt opp at det
er svakheter ved risikostyringen på departementets ansvarsområde.
Manglende risikostyring kan redusere måloppnåelsen og føre til lite
effektiv bruk av statlige midler. Kontroll- og konstitusjonskomiteen
fant det kritikkverdig at risikostyringen hadde mangler i 2012.
Årets revisjon viser at Språkrådet fortsatt ikke har tatt i bruk
risikostyring, og at Arkivverkets risikostyring bare delvis var
på plass før årsskiftet 2013.
Riksrevisjonen har tidligere kritisert Kulturdepartementet
for svakheter i resultatrapporteringen til Stortinget. Riksrevisjonen
ser positivt på at departementet har satt i gang et utviklingsarbeid
med sikte på bedre sammenheng mellom mål og rapportering som skal
presenteres for Stortinget i budsjettproposisjonen for 2015.
Riksrevisjonen har tidligere også kritisert
at regnskapsføringen av utgifter og inntekter ved oppdragsvirksomhet
har vært i strid med bevilgningsreglementet. Revisjonen viser at
det fortsatt er feil på dette området.
Svakheter i tilskuddsforvaltningen på departementets
ansvarsområde er gjennom årene tatt opp flere ganger. Årets revisjon
av stipendordningene arbeidsstipend og garantiinntekt viser at det
er enkelte uklarheter med hensyn til hvordan forskriften for Statens
kunstnerstipend forstås og praktiseres. Det gjelder blant annet
krav til yrkesaktivitet for garantiinntektsmottakere som samtidig
mottar uførepensjon, og i hvilket omfang arbeidsstipendmottakere
kan ha annet arbeid samtidig med stipendet. Revisjonen viser også enkelte
svakheter i internkontrollen rundt tildeling og oppfølging av stipender.
Årets revisjon har også omfattet Kulturdepartementets forvaltning
av tilskudd til Det nasjonale museumsnettverket og har særlig vært
rettet mot bevaring og sikring av samlingene. Siden museene i Det
nasjonale museumsnettverket ikke er statlige virksomheter, har departementet
og Norsk kulturråd ingen instruksjonsmyndighet overfor museene. Den
statlige styringen vil måtte balansere mellom statens legitime rett
til å stille vilkår for bruk av tilskuddsmidler og hensynet til
museenes autonomi, blant annet eiernes ansvar for ansvarlig drift.
Norsk kulturråd har de siste årene styrket arbeidet på området.
Konsekvensen er blant annet bedre informasjon om museenes samlingsforvaltning,
både om utviklingen på området og i rapporteringen til Stortinget.
Riksrevisjonen har følgende merknad for Kulturdepartementet
for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Kulturdepartementet vurderer
følgende tiltak:
Komiteen viser til
Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Kulturdepartementet og dets
underliggende virksomheter for 2013.
Komiteen merker seg at Arkivverket,
Nasjonalbiblioteket og Språkrådet har fått vesentlige merknader
for 2013.
Komiteen har også merket seg
at Riksrevisjonen siden 2006 har tatt opp at det er svakheter ved
risikostyringen på departementets ansvarsområde. Årets revisjon
viser at risikostyring fortsatt ikke er tatt i bruk hos Språkrådet,
til tross for at komiteen i tilknytning til fjorårets revisjon fant
det kritikkverdig at det var mangler i risikostyringen i departementets
virksomheter. Komiteen finner dette lite tilfredsstillende.
Komiteen noterer seg også at
det avdekkes enkelte uklarheter med hensyn til hvordan forskriften
for Statens kunstnerstipend forstås og praktiseres.
Komiteen anser digitalisering
som et vesentlig ledd i tilgjengeliggjøring og vern av kulturarv
og kulturminner. Det er dermed positivt at Nasjonalmuseet og Arkivverket
har kommet langt i dette arbeidet, men samtidig negativt at nevnte etater
ikke etterlever ønsket standard for administrasjon av informasjonssikkerhet
i offentlig sektor.
Komiteen er tilfreds med at statsråden
påpeker at hun vil sikre at de påpekte forholdene knyttet til informasjonssikkerhet
blir brakt i orden.
Regnskapet for 2013 for Kunnskapsdepartementet
viser 76 752 mill. kroner i utgifter og 14 048 mill. kroner i inntekter.
506 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for 13 virksomheter, åtte
universiteter, 28 høgskoler, fem fond og 58 selskaper. De nasjonale
forskningsetiske komiteene og Høgskolen i Nesna har fått vesentlige merknader
for 2013. Ingen av disse fikk merknader for årene 2009–2012.
Kvaliteten på regnskapene til Kunnskapsdepartementets
underliggende virksomheter har de seneste årene hatt en positiv
utvikling. Dette gjenspeiles i færre saker der Riksrevisjonen har hatt
vesentlige merknader til de avlagte regnskapene. Departementet har
vært pådriver blant annet ved å følge opp revisjonens merknader
til virksomhetene, noe som har bidratt til at vesentlige avvik har
blitt lukket. Virksomhetene har imidlertid fortsatt mangler ved
internkontroll og etterlevelse av viktige regelverk innen lønn og bidrags-
og oppdragsfinansiert aktivitet.
Lønn er gjennomgående den vesentligste kostnaden
for virksomhetene under Kunnskapsdepartementet. Flere av virksomhetene
har ikke etablert tilfredsstillende internkontroll på dette området.
Dette øker risikoen for at virksomhetene har avvik fra regelverket,
foretar mangelfull innberetning til skattemyndighetene eller utbetaler
lønn på feil grunnlag.
Etterlevelse av regelverket for bidrags- og
oppdragsfinansiert aktivitet har vært utfordrende for universitets-
og høgskolesektoren over flere år. Utfordringene er fortsatt størst
når det gjelder tilstrekkelig kostnadsbelastning og klassifisering
av prosjekter, der mange virksomheter fremdeles ikke har etablert
tilstrekkelig internkontroll og rutiner for å unngå avvik fra regelverket. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen uttaler i likhet med Riksrevisjonen at
de største utfordringene gjelder korrekt klassifisering av prosjekter
og tilstrekkelig belastning av kostnader, og komiteen ber om at
dette arbeidet blir prioritert.
Riksrevisjonen har fulgt utviklingen av moderniseringsprosjektet
i Statens lånekasse for utdanning (Lånekassen) siden 2006. På det
tidspunktet ble det besluttet å avslutte det opprinnelige prosjektet
og terminere kontrakten med daværende leverandør. Ved oppstart av
nytt prosjekt i 2008 påla departementet Lånekassen å styre etter
en målprioritering med kostnader og kvalitet foran tid. Prosjektavslutningen
er forskjøvet flere ganger, og departementet har uttalt at dette
ikke er optimalt. Kostnadsrammen på ca. 745 mill. kroner er holdt.
Riksrevisjonen har gjennomført en kontroll av prosjektets styring
og departementets oppfølging. Det er ikke avdekket vesentlige svakheter,
feil eller mangler.
I forbindelse med revisjonen av private skoler for
2010 reiste Riksrevisjonen spørsmål ved om disse skolene burde komme
inn under lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven). Bakgrunnen
for dette var at minimum 85 prosent av de private skolenes inntekter
er tilskudd fra staten, og at skolene utfører viktige samfunnsoppgaver.
Riksrevisjonen ba Kunnskapsdepartementet ta opp saken med regelverksforvalter,
som var Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Blant
annet som følge av svar fra regelverksforvalter i desember 2012
har departementet påbegynt et omfattende lovarbeid med å endre regelverket for
private skoler. I den forbindelse vil departementet gjennomgå gjeldende
rett for anskaffelsesregelverket og private skoler og vurdere hvilke konsekvenser
regelverket har for slike skoler. Forslagene til lovendringer i
lov om private skolar med rett til statstilskot (privatskoleloven)
vil bli fremmet som proposisjon for Stortinget våren 2015.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Kunnskapsdepartementet
for 2013:
Svakheter i departementets
interne styring.
Svakheter i departementets etatsstyring.
Mangelfull styring og oppfølging av nasjonale sentre.
Mangelfull oppfølging av tilskudd til private høyskoler
og private fagskoler.
Riksrevisjonen anbefaler at Kunnskapsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
implementere tilstrekkelig
dokumenterte systemer, internkontroll og rutiner som sikrer tilfredsstillende
intern styring i departementet
etablere gode styringsparametere på barnehage- og
grunnopplæringsområdet for å bedre departementets evne til å foreta
gode vurderinger av måloppnåelse
sikre at Utdanningsdirektoratet utvikler
målbare kriterier og styringsparametere for de nasjonale sentrene
følge opp at de ubrukte midlene til de
nasjonale sentrene reduseres og at framtidige tilleggsbevilgninger
tilpasses sentrenes aktivitet
sikre at regelverket for tilskuddsforvaltning
etterleves, slik at departementet blant annet blir i bedre stand
til å vurdere måloppnåelse
vurdere et krav om at også private fagskoler
må rapportere inn transaksjoner med nærstående
Komiteen har merket
seg at regnskapskvaliteten til Kunnskapsdepartementets underliggende
virksomheter er blitt bedret de siste årene, men at flere av virksomhetene
fortsatt har mangler ved internkontroll og etterlevelse av viktige
bestemmelser for lønn og oppdragsfinansiert aktivitet. Dette øker
risikoen for avvik, herunder feilutbetalinger. Det er som tidligere fortsatt
problemer med korrekt klassifisering og kostnadsbelastning innen
bidrags- og oppdragsfinansierte prosjekter, og komiteen vil
igjen understreke betydningen av at forbedringer finner sted.
Komiteen vil uttrykke bekymring
over at Riksrevisjonen mener å ha funnet svakheter i departementets
interne styring og etatsstyring, herunder mangelfull styring og
oppfølging av de nasjonale sentrene og i tilskuddsforvaltningen
til private høyskoler og fagskoler.
Mer konkret har komiteen merket
seg at Riksrevisjonen anser det alvorlig at Kunnskapsdepartementet
i Prop. 1 S har vurdert måloppnåelsen ved de ni nasjonale sentrene
som høy, når rapporteringen i stor grad er tiltaks- og oppgavebasert
og derfor ikke sier noe om måloppnåelsen. Det blir dermed svak sammenheng mellom
styringssignalene gitt som målsettinger i oppdragsbrevene, og hva
det rapporteres om.
Komiteen registrerer Riksrevisjonens
kritikk av at de nasjonale sentrene har bygget opp 90 mill. kroner
i ubrukte midler som er gitt for tilleggsoppdrag, og antar at siden
kritikken fremhever manglende gjennomføringskapasitet, må det skyldes
at prosjektene ikke gjennomføres etter tidsplanen. Komiteen antar
videre at dersom forklaringen alternativt hadde vært overbudsjettering,
ville dette vært fremhevet som en årsak.
Komiteen stiller seg undrende
til, på bakgrunn av det foregående resonnement, at departementet
må legge en plan for alternativ anvendelse i form av nye tilleggsoppdrag
av lavere prioritet, når ubrukte midler er akkumulert på grunn av manglende
gjennomføring. Komiteen vil finne det prinsipielt
riktigere at midler stilt til rådighet til et prosjekt som ikke
gjennomføres etter forutsetningene, trekkes inn til ny fordeling
etter bevisst prioritering. Komiteen finner i den forbindelse
Riksrevisjonens anbefaling om de ubrukte midlene lite dekkende for
problemet slik det er beskrevet i rapporten. Komiteen hadde gjerne
sett at integrering av prosjektstyringsverktøy med sentrenes øvrige
budsjett- og økonomistyring, blir vurdert.
Komiteen viser til at det også
rettes kritikk for mangelfull oppfølging av tilskuddene til private høyskoler
og fagskoler, og at tilskuddsordningene ikke har vært evaluert de
ti siste årene, slik regelverket krever. Komiteen er
kjent med at dette arbeidet nå er igangsatt ved utredning av regelverk
og tilsyn i regi av en ekspertgruppe.
Komiteen har videre merket seg
at departementet uansett eierskap ser ut til å ha akseptert mangelfull
rapportering, herunder regnskapsinformasjon og opplysninger om frafall,
og det dermed ikke får tilstrekkelig grunnlag for å vurdere måloppnåelsen.
Komiteen vil fremheve betydningen
av at det etableres tilstrekkelig dokumentasjonsrutiner som sikrer
internkontroll og styring som ledd i realiseringen av målene for
feltet.
Avslutningsvis vil komiteen uttrykke
en forventning om at svakhetene som er beskrevet i rapporten om
departementets etatsstyring, utbedres. Likeledes legger komiteen til
grunn at det vil finne sted en tettere oppfølging av nasjonale sentre,
og tilsyn med og evaluering av tilskuddsordningene til private høyskoler
og fagskoler. For øvrig tar komiteen statsrådens omtale
av de initiativer som er tatt, til orientering.
Regnskapet for 2013 for Landbruks- og matdepartementet
viser 17 206 mill. kroner i utgifter og 618 mill. kroner i inntekter.
294 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for syv virksomheter og
fem selskaper. Mattilsynet og Veterinærinstituttet har fått vesentlige
merknader for 2013. Disse fikk ikke merknader for årene 2009–2012.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen behandlet
i Innst. 103 S (2012–2013) Riksrevisjonens undersøkelse av bærekraftig
reindrift i Finnmark. Komiteen forventet at Landbruks- og matdepartementet
operasjonaliserte målene om økonomisk og økologisk bærekraftig reindrift
ved å følge opp de distriktene som har et for høyt reintall, og
at det ble fastsatt frister for å utarbeide reduksjonsplaner. Bruksregler
for alle distrikter og frister for reintallsreduksjon skulle vært
ferdigstilt sommeren 2012. Statens reindriftsforvaltning rapporterer
for 2013 at bruksregler for distrikter i Vest-Finnmark fremdeles
ikke er godkjent. Det rapporteres at reintallet i Vest-Finnmark
i stedet for å ha gått ned, har økt med om lag 1 000 dyr fra 2010/2011
til 2012/2013. Foreløpige slaktetall for sesongen 2013/2014 viser
at uttaket av slaktedyr samlet sett ikke er tilstrekkelig til å
følge opp gitte reduksjonsvedtak.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Landbruks-
og matdepartementet for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Landbruks- og matdepartementet
vurderer følgende tiltak:
iverksette egnede
tiltak som kan forbedre forvaltningsregimet for produksjonstilskudd
på landbruksområdet for å sikre tilfredsstillende kontroll, særlig
på kommunenivå
følge tettere opp at de tiltak departementet
pålegger aktørene, blir etterlevd
gjennomføre evalueringer for å sikre at
forvaltningssystemene fungerer
Komiteen viser til
at kontroll- og konstitusjonskomiteen ved behandling av Riksrevisjonens undersøkelse
av bærekraftig reindrift i Finnmark, uttalte i Innst. 103 S (2012–2013)
at antall rein var for høyt, og at det ble fastsatt frister for å
utarbeide reduksjonsplaner. Komiteen konstaterer
at slike planer ikke foreligger, selv om de skulle vært ferdigstilt
sommeren 2012. I stedet for at reintallet skulle gå ned, har det
i Vest-Finnmark gått opp med om lag 1 000 dyr fra 2012 til 2013.
Dette er stikk i strid med Stortingets forutsetninger.
Komiteen forventer at departementet
aktivt følger opp overfor Statens reindriftsforvaltning og fylkesmennene,
slik at Stortingets tidligere vedtak blir fulgt opp, og at departementet
vurderer sanksjoner overfor de reineierne som ikke følger opp vedtakene.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen har avdekket store svakheter i etterlevelsen av fastsatte
rutiner for oppfølging og kontroll av tilskuddsforvaltningen. Konsekvensen
er at det årlig utbetales 9 milliarder kroner uten tilstrekkelig
sikkerhet for at utbetalingene skjer i henhold til vedtatte rammer
og aktuelt regelverk.
Komiteen er enig med departementet
i at det ikke er akseptabelt å la være å kontrollere tilskuddsmottakerne
fordi regelverket er komplisert, eller fordi kontrollørene føler
ubehag med å gjennomføre kontroll på grunn av nærhet til søkerne.
Komiteen forventer at de tiltak
som er iverksatt de senere år vil gi resultater, og at departementet
og Landbruksdirektoratet aktivt følger opp og arbeider målrettet
med ytterligere forbedringstiltak om det blir nødvendig.
Komiteen har for øvrig merket
seg at det er utarbeidet to versjoner av årsregnskaper til Veterinærinstituttet,
og at det sist utarbeidede regnskapet ikke er endelig styregodkjent
etter kravene i tildelingsbrevet, med den følge at Riksrevisjonen
ikke kan uttale seg om regnskapet. Komiteen forventer
at dette blir ordnet opp i.
Regnskapet for 2013 for Miljøverndepartementet
viser 5 449 mill. kroner i utgifter og 2 459 mill. kroner i inntekter.
546 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for fem virksomheter og
tre fond. Norsk kulturminnefond og Riksantikvaren har fått vesentlige
merknader for 2013. Norsk kulturminnefond fikk merknader også i 2011,
og Riksantikvaren i 2012.
Riksrevisjonen har siden 2008 påpekt at virksomhetene
under Miljøverndepartementet ikke har implementert risikostyring
etter bestemmelsene. Manglende risikostyring kan påvirke måloppnåelsen
for miljøsektoren, noe som igjen kan redusere evnen til å gjennomføre
den vedtatte politikk. Senest i 2012 ble Stortinget informert om
manglende oppfølging fra departementets side. Kontroll- og konstitusjonskomiteen
mente at resultatet ikke var oppløftende og ba om at Riksrevisjonens
anbefaling på dette området ble fulgt.
Årets revisjon viser at det fortsatt er store svakheter
i risikostyringen på departementets ansvarsområde, i og med at virksomhetene
fortsatt ikke har implementert et fullstendig system for risikovurderinger
i tråd med bestemmelser om økonomistyring i staten. Uklare styringssignaler
fra tildelingsbrev og etatsstyringsmøter har bidratt til at departementet
ikke har fått på plass en helhetlig risikostyring. Departementet besluttet
i 2012 at risikoanalyser skal være tema i etatsstyringsmøtene med
virksomhetene. Revisjonen av de underliggende virksomhetene viser
at dette i svært liten grad er fulgt opp i 2013.
I tildelingsbrevet for 2014 uttrykker departementet
klarere hvilke forventninger det har til implementering av risikostyring
i virksomhetene. Riksrevisjonen forventer at departementet følger
opp at dette blir gjennomført.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Miljøverndepartementet
for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Klima- og miljødepartementet
vurderer følgende tiltak:
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har vesentlige merknader til to virksomheter på Miljøverndepartementets
område; Norsk kulturminnefond og Riksantikvaren, og to merknader til
departementets styring.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
påpeker at det fortsatt er mangler ved departementets risikostyring.
Dette kan påvirke måloppnåelsen på miljøfeltet og muligheten til
å gjennomføre vedtatt politikk. Dette er forhold som er påpekt gjentatte
ganger.
Komiteen merker seg at bevilgningen
til Norsk kulturminnefond for budsjettåret 2013 ikke ble overført
fondet. Komiteen legger til grunn at departementet
nå har bedret sine rutiner på dette området.
Komiteen påpeker videre viktigheten
av at departementet får på plass et finansielt rammeverk for utarbeidelse
av årsregnskap for Norsk kulturminnefond, slik at man sikrer god
forvaltning av offentlige midler.
Komiteen merker seg departementets
oppfølging av Riksrevisjonens merknader og legger til grunn at dette
gjennomføres slik at forholdene påpekt av Riksrevisjonen, rettes
opp i 2014.
Regnskapet for 2013 for Nærings- og handelsdepartementet
viser 79 619 mill. kroner i utgifter og 72 913 mill. kroner i inntekter.
1 093 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for ti virksomheter
og 24 selskaper. Brønnøysundregistrene og Garantiinstituttet for
eksportkreditt har fått vesentlige merknader for 2013. Garantiinstituttet
for eksportkreditt fikk merknader også for 2011 og 2012.
Riksrevisjonen har hatt vesentlige merknader
til Nærings- og handelsdepartementets oppfølging av Altinn i 2011
og 2012. I 2012 anbefalte Riksrevisjonen blant annet departementet
å være en pådriver for å koordinere tjenesteeiere, for å sikre mulige
effektiviserings- og samordningsgevinster i henhold til mandatet
for Altinn.
Den nye strategien for Altinn fra 2012 bygger
på innspill fra tjenesteeiere om konkrete behov angående videreutvikling
av Altinn-plattformen. Flere utfordringer er tatt opp, blant annet
behovet for å samordne Altinns sikkerhetsnivå ved pålogging på Altinn-plattformen.
Dette gjelder for eksempel helsesektoren, som utveksler sensitiv
informasjon med strenge krav til personvern. Det er ikke dokumentert
at departementet har fulgt opp de innrapporterte behovene for videreutvikling,
verken med berørte departementer, Direktoratet for forvaltning og
IKT (Difi) eller i styringsdialogen med Brønnøysundregistrene.
Altinn-satsingen er ment å gi betydelige effektiviseringsgevinster
for både privat og offentlig sektor. Det er ikke etablert et system
som sikrer tilfredsstillende rapportering av gevinster fra Altinns
tjenesteeiere.
Riksrevisjonen konstaterer at det fremdeles
er uklart hvordan tverrsektorielle samordningsoppgaver, blant annet
oppfølging av gevinstrealiseringen, følges opp av departementet.
Riksrevisjonen har hatt følgende merknader til Nærings-
og handelsdepartementet for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Nærings- og fiskeridepartementet
vurderer følgende tiltak:
Komiteen viser til
at departementet har ansvar for ti virksomheter og 24 selskaper.
Brønnøysundregistrene og Garantiinstituttet for eksportkreditt har
fått vesentlige merknader for 2013.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
er kritisk til at departementet ikke har forsikret seg om at det
er iverksatt tiltak for å styrke ikt-sikkerheten i Brønnøysundregistrene,
og mener det er alvorlig at informasjonssikkerhet og internkontroll
ikke er fulgt opp. Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i at oppfølging er avgjørende for at svakheter blir identifisert
og utbedret, og at Riksrevisjonens anbefaling om å sikre dette følges
opp.
Komiteen har ellers merket seg
at det er uklarheter når det gjelder departementets oppfølging av
Riksrevisjonens vesentlige merknader til Altinn i både 2011 og 2012,
og ber om at dette følges opp.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader.
Regnskapet for 2013 for Olje- og energidepartementet
viser 50 116 mill. kroner i utgifter og 175 552 mill. kroner i inntekter.
206 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for seks virksomheter og
tre selskaper. Oljedirektoratet har fått vesentlige merknader for
2013. Direktoratet fikk ikke merknader for årene 2009–2012.
Riksrevisjonen har de senere årene vært kritisk til
manglende struktur i Prop. 1 S fra Olje- og energidepartementet
og manglende fastsettelse av overordnede mål og styringsparametere
med tilhørende krav til rapportering i tildelingsbrevene. Et styringsprosjekt
som departementet satte i gang høsten 2012 har resultert i styringsparametere
og tydeligere krav til rapportering i tildelingsbrevene. Riksrevisjonen
vil følge resultatet av departementets arbeid i neste års revisjon.
Riksrevisjonen har følgende merknad til Olje- og
energidepartementet for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Olje- og energidepartementet
vurderer følgende tiltak:
Komiteen viser til
at én virksomhet under Olje- og energidepartementet har fått vesentlige merknader
for 2013; Oljedirektoratet. Merknaden gjelder svakheter ved informasjonssikkerheten
i direktoratet. Riksrevisjonen har ikke hatt merknader til direktoratets
virksomhet i perioden 2009–2012.
Riksrevisjonens kritikk går særlig på at Oljedirektoratet
ikke har implementert et styringssystem for informasjonssikkerhet,
til tross for at dette har vært et krav i tildelingsbrevene siden 2011. Komiteen ser
alvorlig på at den nasjonale lagringsbanken for lete- og utvinningsrelatert
informasjon ikke er bedre sikret. Det kommer frem at databasen,
som inneholder store mengder digitale data på vegne av oljeselskaper og
det offentlige, ikke har vært forsvarlig sikret. Dette er data som
vurderes som svært sensitive og verdifulle. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen kritiserer departementet for at de ikke har
fulgt opp dette bedre i styringsdialogen. Komiteen er
enig i kritikken, og forventer at det nå gjennomføres tiltak som
sikrer at direktoratet implementerer nødvendig styringssystem for
å sikre databasen for petroleumsdata. Komiteen ber
om at Riksrevisjonen følger med på denne saken videre.
Komiteen har for øvrig merket
seg at Riksrevisjonen de senere årene har vært kritisk til strukturen
i departementets budsjettproposisjon, og til manglende fastsettelse
av overordnede mål og styringsparametere i tildelingsbrevene til tilknyttede
virksomheter. Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen
nå melder at departementet har satt i verk tiltak for å rette opp
dette.
Regnskapet for 2013 for Samferdselsdepartementet
viser 50 980 mill. kroner i utgifter og 3 747 mill. kroner i inntekter.
699 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for seks virksomheter og
seks selskaper. Jernbaneverket og Statens vegvesen har fått vesentlige
merknader for 2013. Jernbaneverket har fått merknader hvert år siden 2009.
Statens vegvesen fikk merknader for 2009, 2010 og 2012.
Riksrevisjonen har tidligere år pekt på svakheter i
måten Jernbaneverket har innrettet sitt regnskap på og registrerer
at det 2013 har gjennomført store forbedringer, blant annet at fem regnskaper
for forskjellige deler av virksomheten er slått sammen til ett i
regnskapssystemet Agresso. Riksrevisjonen ser positivt på utviklingen,
men Jernbaneverket må fortsatt ha særlig oppmerksomhet på regnskapsrapporteringen.
Riksrevisjonen hadde i 2012 merknad om svakheter
ved Statens vegvesens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap.
Det ble spesielt lagt vekt på mangelfull gjennomføring av øvelser,
risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS-analyser), samordnede beredskapsplaner
og mangelfulle kommunikasjonsløsninger for kriser på veinettet.
Også revisjonen av 2013 viser at Statens vegvesens beredskap ikke
er i samsvar med det som overordnet strategi fra Samferdselsdepartementet
angir om læring, rapportering og samhandling ved mindre og større
uforutsette hendelser.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Samferdselsdepartementet
for 2013:
Mindreforbruk av
bevilgning til miljøvennlig transport og rassikring på fylkesveger.
Merforbruk av bevilgning til riksveginvesteringer
og kjøp av riksvegfergetjenester.
Manglende styring av Autosys-prosjektet.
Kostnadsoverskridelser av konsulentanskaffelser
i Statens vegvesen.
Svak informasjonssikkerhet i Jernbaneverket.
Riksrevisjonen anbefaler at Samferdselsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
påse at aktivitetene
det enkelte regnskapsår tilpasses budsjettet, slik at kravet til
realistisk budsjettering oppfylles
iverksette tettere oppfølging av Autosys-prosjektet
for å sikre at rapportering skjer i tråd med kravene i tildelingsbrevet,
og at det utøves risikostyring for at risiko som truer måloppnåelsen,
kan identifiseres tidlig og tiltak kan iverksettes
sikre at Statens vegvesen har bedre oppfølging av
planlegging og gjennomføring av konsulentanskaffelser
etablere en tettere og mer regelmessig
oppfølging av Jernbaneverkets arbeid med informasjonssikkerhet
Komiteen viser til
at to virksomheter under Samferdselsdepartementet har fått vesentlige merknader
for 2013; Jernbaneverket og Statens vegvesen. Jernbaneverket har
fått merknader hvert år siden 2009, og Statens vegvesen fikk merknader
i 2009, 2010 og 2012.
Komiteen merker seg at om lag
60 prosent av bevilgningen til miljøvennlig transport, forvaltet av
Transnova, var ubenyttet ved utgangen av 2013. Dette utgjorde 111,8
mill. kroner, og komiteen finner det uheldig at det
har vært mindreforbruk på denne posten også tidligere år. Også når
det gjelder bevilgningen til rassikring på fylkesveger, var det
et mindreforbruk i 2013; på 34 prosent. Komiteen finner
det uheldig at midlene ikke blir tatt i bruk til disse viktige formålene,
og i tråd med Stortingets forutsetninger. Komiteen ber
om at dette følges opp i tiden fremover.
Revisjonen viser at det er varslet store kostnadsoverskridelser
og forsinkelser i Autosys-prosjektet – det nye kjøretøy- og førerkortregisteret. Komiteen er
kjent med at prosjektet fikk kritiske merknader av Riksrevisjonen
i 2008, og at det den gang ble uttalt at departementet burde hatt
en bedre oppfølging. Etter komiteens oppfatning er
det svært uheldig at det ikke er tatt tilstrekkelig lærdom av forrige
versjon av prosjektet, og at de samme feilene nå ser ut til å gjenta
seg. Prosjektet skal etter planen være ferdig i 2016, og komiteen legger
til grunn at departementet sørger for at Statens vegvesen styrer prosjektet
på en forsvarlig måte.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen har kontrollert 70 konsulentkontrakter inngått av Statens
vegvesen. Komiteen finner det foruroligende at det
er avdekket store overskridelser, som kan summere seg opp til 1,18
mrd. kroner totalt. Riksrevisjonen antyder at kostnadsoverskridelsene
tyder på at forutsetningene som legges til grunn for utlysing av konsulentanskaffelser,
ikke er realistiske.
Informasjonssikkerheten i Jernbaneverket har flere
ganger blitt kritisert, og blir det også etter revisjonen for 2013.
Det kommer frem at Jernbaneverket ikke har iverksatt et styringssystem
for informasjonssikkerhet, og at det heller ikke er planer om å
gjøre det – til tross for merknader også tidligere år. Komiteen forutsetter
at departementet følger Riksrevisjonens anbefaling om å etablere
en tettere og mer regelmessig oppfølging av Jernbaneverkets arbeid
på dette området.
Både Jernbaneverket og Statens vegvesen er etater
med stor aktivitet og ansvar for komplekse samfunnsområder. Det
er viktig at disse virksomhetene styres best mulig, og komiteen har merket
seg at departementet legger opp til tettere oppfølging på flere
områder. Komiteen legger til grunn at departementet
vurderer Riksrevisjonens anbefalinger i sitt videre arbeid med styring av
disse to virksomhetene.
Regnskapet for 2013 for Utenriksdepartementet viser
35 865 mill. kroner i utgifter og 237 mill. kroner i inntekter.
1 753 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for to virksomheter
og ett selskap. Ingen av disse har fått vesentlige merknader for
2013, og heller ikke for perioden 2009–2012.
Riksrevisjonen har i Dokument 1 de siste ti
årene hatt vesentlige merknader til Utenriksdepartementets tilskuddsforvaltning.
Departementet har kontinuerlig iverksatt tiltak for å sikre bedre kvalitet
på området. I 2013 har Riksrevisjonen revidert bistand til Liberia,
Mali, Ghana og Sør-Sudan. Målet med revisjonen har vært å kontrollere
om departementets forvaltning av tilskudd er i tråd med Stortingets
vedtak og forutsetninger. Revisjonen viser at departementets tilskuddsforvaltning
i de kontrollerte prosjektene i det alt vesentlige er tilfredsstillende,
og at tildeling av tilskudd skjer til prioriterte formål. For noen
av prosjektene er imidlertid risikovurderingene for generelle, og
revisjonen viser også stor variasjon i omfanget av dokumentasjon.
Departementet opplyser at det vil følge opp Riksrevisjonens merknader
til de enkelte prosjektene.
I Dokument 1 (2013–2014) hadde Riksrevisjonen
vesentlige merknader til Utenriksdepartementets forvaltning av tilskudd
til miljø og bærekraftig utvikling, klima- og skogsatsingen. Riksrevisjonen
påpekte at svakhetene i forvaltningen ble forsterket av en fragmentert
ansvarsdeling i klima- og skogprosjektet internt i departementet,
samt uklar fordeling av ansvaret mellom Utenriks- og Miljøverndepartementet. Utenriksdepartementet
har i 2013 utarbeidet et nytt ordningsregelverk for klima- og skogsatsingen,
og i Prop. 1 S (2013–2014) rapporterte departementet mer utfyllende
om klima- og skogprosjektet enn tidligere. Fra 1. januar 2014 ble
ansvaret for og forvaltningen av klima- og skogsatsingen samlet
i Klima- og miljødepartementet, og dette departementet har opplyst
at det vil følge alle anbefalingene i Dokument 1 (2013–2014) om
forvaltning av tilskudd til klima- og skogsatsingen.
Riksrevisjonen har ingen vesentlige merknader til
Utenriksdepartementet for 2013.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
over mange år har hatt vesentlige merknader til Utenriksdepartementets
tilskuddsforvaltning. Komiteen er godt fornøyd med
at kontinuerlige tiltak over mange år har gitt gode resultater,
slik at tilskuddsforvaltningen i de kontrollerte prosjektene for
2013 i all hovedsak var god og at tildeling av tilskuddene er i
tråd med Stortingets intensjoner.
Komiteen er for øvrig svært fornøyd
med at verken Utenriksdepartementet eller underliggende virksomheter
har fått vesentlige merknader for 2013.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 1 (2014–2015) – Riksrevisjonens rapport
om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2013, unntatt
kapittelet som gjelder Arbeids- og sosialdepartementet – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 18. desember
2014
| Martin Kolberg | |
| leder og ordf. for Statsministerens kontor,
Finansdepartementet, Kommunal- og
regionaldepartementet og Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet | |
Jette F. Christensen | Gunvor Eldegard | Hans Fredrik Grøvan |
ordf. for Justis- og
beredskapsdepartementet | ordf. for Nærings- og handelsdepartementet
og Fiskeri- og kystdepartementet | ordf. for Arbeidsdepartementet |
Rasmus Hansson | Per Olaf Lundteigen | Abid Q. Raja |
ordf. for Samferdselsdepartementet | ordf. for Miljøverndepartementet | ordf. for Olje- og energidepartementet |
Erik Skutle | Kenneth Svendsen | Michael Tetzschner |
ordf. for Kulturdepartementet | ordf. for Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet og Landbruks- og matdepartementet | ordf. for Helse- og omsorgsdepartementet
og Kunnskapsdepartementet |
| Helge Thorheim | |
| ordf. for Forsvarsdepartementet og
Utenriksdepartementet | |