Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Knut Espeland,
fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre, Britt
Giske Andersen, viser til forslagene, til brev fra næringsministeren
av 29. oktober 2014 og til brev fra kommunal- og moderniseringsministeren
av 16. januar 2015 (begge brev er vedlagt innstillingen). Det foreslås
at regjeringen fremmer forslag om maksimale tak for lederlønninger
og andre ytelser i statseide selskap, statsforetak og offentlig
forvaltning. Videre foreslås at taket på godtgjørelse, eventuelle tillegg
og pensjon ikke skal være på et høyere nivå enn de ordningene som
til enhver tid gjelder for statsministeren.
Komiteen registrerer at godtgjørelse
til ledernivå på alle områder i samfunnet omfattes med stor interesse
og er jevnlig tema i media. Lederlønninger er en balansegang mellom
det å være konkurransedyktig og finne et nivå der rett kompetanse
og erfaring kan rekrutteres til selskapene, samtidig som staten
som eier skal gå inn for at selskapene viser moderasjon og ikke
skal være lønnsledende.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser
til at lønnsfastsettelsen for ledende ansatte i offentlig forvaltning
er en meget omfattende gruppe og heller ikke ligger under Nærings-
og fiskeridepartementets ansvarsområde. Denne delen av forslaget
er derfor ikke realitetsdrøftet.
Flertallet vil påpeke at Norge
er et land med små forskjeller. Dette vises ved bl.a. Gini-koeffisienten
som oppgis i nasjonalbudsjettet hvert år. Dette er en kvalitet ved
det norske samfunn som bør ivaretas.
Flertallet er imidlertid ikke
enig i forslagsstillernes framstilling av «økonomiske forskjeller som
gift for samfunnet». Det ligger også en drivkraft i en viss forskjell.
Innsats skal og må premieres. Vilje til å ta risiko for å skape
nye bedrifter og nye arbeidsplasser skal og må stimuleres. Vilje
til å ta ansvar skal og må premieres. «Drømmen» om enten å få mer
ansvar, bli økonomisk uavhengig og/eller skape seg noe selv, er
viktige drivkrefter for den enkelte, men også for å løfte vår felles
velferd. Samfunnet har en rekke virkemidler som er innrettet mot
at man skal ivareta drivkraften i det å stimulere, men samtidig
unngå at forskjellene blir for store. Gini-koeffisienten og velstandsutviklingen
i Norge viser at Norge så langt har lyktes godt med denne balansegangen.
Flertallet ser ikke forslagene
som hensiktsmessige eller realistiske å gjennomføre for ledende
ansatte i selskaper med statlig eierskap. Selskapene er svært forskjellige,
og det vil gripe langt inn i styrenes ansvarsområde om forslagsstillernes
forslag skulle vedtas.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet ser det som viktig at vi legger til rette
for å videreføre den norske samfunnsmodellen med et godt sosialt
sikkerhetsnett, relativt små lønnsforskjeller og et omfattende samarbeid
mellom partene i arbeidslivet. Dette gir det beste grunnlaget for
utviklingen av rammebetingelsene for arbeidsmarkedet og sysselsatte,
og gir bedriftene fleksibilitet som gjør omstilling mulig.
Disse medlemmer ser det som viktig
å føre en politikk som bidrar til at vi ikke får en uønsket lederlønnsutvikling,
der forskjellene mellom ledende ansatte og resten av arbeidsstyrken
øker. Disse medlemmer viser til at lønnsutviklingen
blant ledende ansatte i statlig eide selskaper er et område staten
som eier kan og ønsker å påvirke. Dersom man forventer moderasjon
fra vanlige lønnsmottakere, er det helt nødvendig at den samme ansvarligheten
gjelder for alle ansatte. Manglende moderasjon fra ledende ansatte
er ødeleggende for mulighetene til ansvarlighet for andre grupper.
Disse medlemmer støtter intensjonen
i forslaget om å begrense lederlønningene, og ser det som viktig
at det arbeidet som ble initiert av regjeringen Stoltenberg med
å sikre moderasjon i lederlønningene i selskaper der staten er eier, videreføres. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringen varsler at den nå
gjennomgår gjeldende retningslinjer for lederlønn. Disse medlemmer ber
om at regjeringens forslag til nye retningslinjer for lederlønn
legges fram for Stortinget til behandling.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til sine respektive fraksjoners
merknader om lederlønninger i Innst. 140 S (2014–2015) Meld. St.
27 (2013–2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap.
Komiteen viser for
øvrig til statsrådens brev til komiteen og til Eierskapsmeldingen
– Meld. St. 27 (2013–2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap
– der regjeringen varsler at den nå arbeider med å gjennomgå disse
retningslinjene og at Stortinget vil bli varslet på egnet måte når arbeidet
er sluttført.
Komiteen foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.