Komiteens utkast til innstilling ble 14. januar 2015
oversendt kommunal- og forvaltningskomiteen til uttalelse. Kommunal-
og forvaltningskomiteen uttaler følgende i brev av 27. januar 2015:
«Kommunal- og forvaltningskomiteen viser til at utkast
til innstilling i saken fra næringskomiteen er forelagt kommunal-
og forvaltningskomiteen for uttalelse. Næringskomiteen sendte representantforslaget
til Nærings- og fiskeridepartementet for vurdering. Departementet
avgrenset sitt svar til sitt ansvarsområde, noe som også gjenspeiles
i utkastet til innstilling fra næringskomiteen. Komiteen oversendte
derfor representantforslaget til Kommunal- og moderniseringsdepartementet
for å få uttalelse på tilhørende fagfelt. Kommunal- og moderniseringsdepartementet
besvarte henvendelsen i brev datert 16. januar 2015.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre viser til sine respektive partiers merknader i innstillingsutkastet
fra næringskomiteen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er opptatt av at lønninger i det statlige
tariffområdet holdes innen forsvarlige rammer. Samtidig er mange
statlige virksomheter av stor betydning for Norge, og disse medlemmer
er derfor opptatt av at staten skal kunne rekruttere og beholde
gode ledere.
Disse medlemmer viser til at staten
i hovedsak rekrutterer i et arbeidsmarked som er felles med resten
av arbeidslivet. Disse medlemmer mener det er viktig at staten kan
rekruttere og beholde gode ledere i denne konkurransen. I den forbindelse
mener disse medlemmer at det er en prinsipiell forskjell mellom
politiske tillitsverv og stillinger i det ordinære arbeidslivet.
Disse
medlemmer viser til at mange statlige toppledere har alternative
ansettelsesmuligheter i privat sektor. Et generelt tak tilsvarende statsministerens
godtgjørelse, vil svekke muligheten for flere av virksomhetene til
å kunne rekruttere og beholde de beste lederkandidatene fra de respektive
delene av arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer vil også
vise til at regjeringen har endret lederlønnssystemet med virkning
fra 1. januar 2015. Det reviderte systemet gir etter disse medlemmers
vurdering bedre muligheter for overordnet styring, og legger til
rette for at lønnsutviklingen for ledere utvikler seg i rimelig samsvar
med den øvrige lønnsutviklingen i statlig sektor og innenfor de
rammene som frontfaget setter.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti peker på at de økonomiske forskjellene
øker både i Norge og resten av verden. Dette gjelder særlig forskjeller
i formue, men også lønn er en viktig del av dette bildet. Offentlig
sektors oppgave er å frambringe grunnleggende og viktige velferdstjenester
for innbyggerne i Norge. Dette krever gode ledere og gode ansatte.
Det må alltid foretas vanskelige avveininger over hvor og hvordan
ressursene skal brukes. En effektiv utnyttelse av knappe ressurser
er ikke avhengig av ledere alene. Alle ansatte i offentlig sektor
må jobbe for at velferdstjenestene utvikles og leveres på en effektiv
og god måte. Urimelige lønnsforskjeller i offentlig sektor vil kunne
svekke den laginnsatsen som er nødvendig i årene som kommer. Videre
vil veldig høye lederlønninger kunne skape et inntrykk av at offentlige midler,
betalt av fellesskapet gjennom skatter og avgifter, i for stor grad
går til å lønne ledere og i for liten grad til å levere gode tjenester.
Dette medlem viser til at dette også er et spørsmål
om demokrati og ansattes mulighet til å påvirke sin egen arbeidshverdag.
Jo mer offentlig sektor preges av konserntankegang, med høyt betalte
ledere som tar beslutninger langt borte fra der arbeidet utføres,
jo mindre makt over egen hverdag vil ansatte oppleve at de har. En
oppbygging av et ledersjikt med lønninger mange ganger det ansatte
flest har, vil være som gift for den felles innsatsen som kreves
i årene som kommer.
Dette medlem peker derfor på
at økende lederlønninger i offentlig forvaltning vil kunne skape større
avstand mellom ledere og ansatte. Gode ledere kommer ikke nødvendigvis
fra utsiden og har høye forventninger til lønnsnivå. Gode ledere
er ofte dem som selv har lang erfaring med de arbeidsoppgavene som
skal utføres. Det er rimelig at en leder, med høyt arbeidspress
og mye ansvar, får kompensert dette økonomisk. Det ville likevel
vært fullt mulig å få til innenfor politiske rammer hvor en setter
rimelige begrensninger.
Dette medlem er svært kritisk
til at regjeringspartiene ser ut til å tro at «de beste» alltid
er de som krever de høyeste lønningene. For at et moderne høykompetent
samfunn skal fungere er man avhengige av at hundretusener av dyktige, kloke
og kunnskapsrike mennesker bemanner privat og offentligsektor, og
at de gjør en hundre prosent innsats hver dag. Hvis alle disse menneskene
skal motiveres til å gjøre jobben til en vanlig anstendig lønn som
det er mulig for samfunn og bedrifter å betale, så kan man ikke
ha ledere som lever i en egen økonomisk verden for seg og som mener
at de er mye mer verdt enn alle andre. Mange ansatte er minst like
utdannede, skolerte og intelligente som lederne. Og hvis lederne
skal lykkes er de helt avhengige av nettopp slike. Skyhøye lederlønninger
gir et signal til vanlige ansatte også i offentlig sektor om at
de er mye mindre verdt og om at det er lederne som er avgjørende.
Det slår beina vekk under det som kan sikre kvalitet, lojalitet
og stå på-vilje hos de tusener av arbeidstakere og mellomledere
som samfunnet så inderlig trenger.
Dette medlem understreker
at en slik leder- og lederlønnspolicy rett og slett ikke er bærekraftig, verken
for bedrifts- eller samfunnsregnskapet.
Dette medlem
viser til at Representantforslag 96 S (2013–2014) fra representantene
Audun Lysbakken og Snorre Serigstad består av to forslag. Det første
forslaget er å etablere et regelverk for maksimale tak for lederlønninger
og andre ytelser i statseide selskap, statsforetak og offentlig forvaltning.
Denne delen av representantforslaget tar ikke stilling til hvor
høyt taket skal settes, men er et forslag om å etablere et prinsipp
hvor det settes begrensninger på lederlønninger og andre ytelser.
Dette medlem er overrasket over at ikke flere partier ser nytten
i å diskutere mer kraftfulle grep for å få bukt med for høye lederlønninger.
Årlig debatteres lederlønninger i staten og statlige selskap, og
årlig forsikres folk om at det skal tas grep. Resultatene har vært
nedslående. Et tak på lederlønninger i offentlig forvaltning er
den eneste måten å gå frem om en mener alvor med at innslaget av
høye lederlønninger skal begrenses. Dette medlem viser til at det
i representantforslaget understrekes at inngåtte avtaler skal overholdes.
Det
andre forslaget skisserer et nivå på et lederlønnstak, hvor statsministerens
samlede godtgjørelser fungerer som en rettesnor. Dette er et naturlig
sammenligningsgrunnlag også for ledere i offentlig forvaltning.
Dette medlem viser til representantforslaget hvor det er redegjort for
at et slikt tak vil tilsvare over to millioner kroner hvis en ser
lønn og andre ytelser under ett.
Dette medlem peker
på at det selvsagt kunne vært mulig å diskutere andre modeller for
tak på lederlønninger, for eksempel knyttet opp mot det generelle
lønnsnivået for ansatte i offentlig sektor. Dette medlem merker
seg likevel at en ikke ønsker å debattere øvre grenser på lederlønninger
i det hele tatt, noe som tyder på at det likevel ikke er selve utformingen
som er det største politiske hinderet for et virkningsfullt tiltak
mot for høye lederlønninger.
Dette medlem vil derfor
fremme forslag i tråd med representantforslaget under behandlingen
i Stortinget.»