Klima- og miljødepartementet viser til at formålet
med Meld. St.13 (2014–2015) er å orientere Stortinget om hva som
skal være Norges innspill til internasjonal forpliktelse for perioden
2021–2030. I Revidert nasjonalbudsjett 2014 ble rammene for en ny
norsk klimaforpliktelse beskrevet, og det ble sagt at Stortinget
skal orienteres på egnet måte underveis i prosessen.
Regjeringen vil i første kvartal 2015 sende
inn en selvstendig, indikativ forpliktelse til FNs klimakonvensjon
med følgende elementer:
Norge vil påta seg
en betinget forpliktelse om minst 40 pst. utslippsreduksjon i 2030
sammenlignet med 1990.
Norge vil gå i dialog med EU om å inngå
en avtale om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen sammen med
EU, med et klimamål på minst 40 pst. i 2030 sammenlignet med 1990-nivået. Regjeringen
vil fram mot klimakonferansen i Paris i desember 2015 arbeide for
en intensjonsavtale med EU om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen.
En avtale om felles oppfyllelse med EU vil innebære:
I kvotepliktig sektor
vil Norge bidra til gjennomføring av utslippsreduksjoner på 43 pst.
sammenlignet med 2005 innenfor EUs kvotesystem.
Norge vil også bidra til utslippsreduksjoner
i ikke-kvotepliktig sektor ved at det fastsettes et nasjonalt utslippsmål
for ikke-kvotepliktig sektor på linje med sammenlignbare EU-land.
EU legger opp til at noen av kuttene i
ikke-kvotepliktig sektor kan gjennomføres ved kjøp av kvoter i EUs
kvotesystem eller gjennomføring av klimatiltak i andre EU-land.
Norge vil benytte seg av denne fleksibiliteten på lik linje med
EU-land.
Departementet viser til at dersom en felles
løsning ikke fører fram, vil målet om minst 40 pst. utslippsreduksjon
i 2030 sammenlignet med 1990 være Norges indikative forpliktelse.
Målet er betinget av tilgang på fleksible mekanismer i den nye klimaavtalen
og en godskriving av vår deltakelse i EUs kvotesystem som bidrag
til å oppfylle forpliktelsen. Regjeringen vil da senere konsultere
Stortinget om fastsetting av et nasjonalt mål for ikke-kvotepliktig
sektor.
Meldingen presenterer ikke nye tiltak, men det gis
en beskrivelse av gjeldende virkemiddelbruk og en overordnet beskrivelse
av sektorer hvor det ventelig er potensial for utslippsreduksjoner. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget med forslag til nye tiltak, blant
annet i de årlige budsjettene.
Departementet viser til at Norge har tatt til
orde for at en ny klimaavtale skal inneholde et langsiktig globalt
mål om at verden må nærme seg netto nullutslipp i 2050, det vil
si utslipp av klimagasser fratrukket opptak og fjerning av klimagasser
for eksempel i skog og gjennom CO2-håndtering.
En slik ambisjon for den globale utslippsutviklingen er en konkretisering av
hva togradersmålet innebærer. Også EU har tatt til orde for at den
nye klimaavtalen bør ha et felles globalt mål for utslippsreduksjoner
og at det bør være basert på FNs klimapanels resultater.
Det vises i meldingen til at en god og effektiv klimaavtale
må ha et minimum av felles regelverk. Det vil kunne bidra til å
utløse den opptrapping av innsatsen som er nødvendig, og det er
behov for et godt internasjonalt regelverk som kan legge til rette
for samarbeid mellom land. Regelverket i den nye klimaavtalen må
også være fleksibelt, for å ta hensyn til at det kan bli stor variasjon
i typer og omfang av klimaforpliktelser. Innspillene land sender
inn i første kvartal 2015 vil gi viktige signaler for hvilke regler
man ønsker og hvordan de bør utformes. Regjeringen legger vekt på
å bruke internasjonalt anerkjent metodikk og tilnærminger man mener
også andre land kan legge til grunn. Departementet viser til at
Norge og EU har sammenfallende syn på dette feltet.
Regjeringen mener at skog og andre arealer bør inkluderes
i en framtidig klimaavtale, og at det bør skapes insentiver for
økt utnyttelse av potensialet og ressursene som finnes i skog. Norge
arbeider for at den nye avtalen skal legge til grunn faglig gode
og etterprøvbare tilnærminger for å beregne opptak og utslipp og
endringer i skog og andre landarealers karbonlager, og at disse
skal gjelde for alle land. Det vises til at regelverket også bør
omfatte gode kontrollordninger som kan hindre datamanipulasjon og
karbonlekkasje.
Regjeringen mener at Norges utslippsforpliktelse
i den nye klimaavtalen må reflektere vår nære tilknytning til EU
på klimaområdet. EU har satt seg et mål om å redusere utslippene
i 2030 med minst 40 pst. sammenlignet med 1990. Dette gir en utslippsbane
i tråd med togradersmålet. Norges målsetting skal være minst like ambisiøs
som EUs. Ved å sette et mål på minst 40 pst. som legger til rette
for felles oppfyllelse av forpliktelsen, kan Norge bidra til å forsterke blokken
med de mest ambisiøse og konstruktive landene i klimaforhandlingene.
Med en felles oppfyllelse vil Norge delta i
gjennomføring av det samlete utslippsmålet på minst 40 pst. reduksjon.
Dette vil gjennomføres med utgangspunkt i den fordelingen av innsats
mellom kvotepliktig og ikke-kvotepliktig sektor som EU har vedtatt,
der kvotesystemet skal stå for en samlet reduksjon på 43 pst. sammenlignet med
2005 og ikke-kvotepliktig sektor en utslippsreduksjon på 30 pst.
sammenlignet med 2005.
Regjeringen vil at Norge går i dialog med EU
om å inngå en avtale med EU om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen
sammen med EU med et klimamål på minst 40 prosent i 2030 sammenlignet
med 1990-nivået. Det er en forutsetning at regelverket ikke skal
innlemmes i EØS-avtalen, men framforhandles som en bilateral overenskomst.
Det er også en forutsetning at Norge ikke uten videre vil bli bundet
av mål og regelverk på klima- og energiområdet utover det som følger
av EØS-avtalen og avtalen om felles oppfyllelse med EU. Ettersom
Norge allerede er fullt inkludert i EUs kvotesystem gjennom EØS-avtalen,
er det særlig spørsmålene om utslippsreduksjoner i ikke-kvotepliktig
sektor og adgangen til fleksibel gjennomføring som må løses. Regjeringen
vil legge vekt på likeverdige rammevilkår for norske bedrifter sammenlignet med
bedrifter i EU.
Fram mot Paris vil regjeringen arbeide for en
intensjonsavtale med EU om en felles oppfyllelse i henhold til Klimakonvensjonens
bestemmelser. Det er nedfelt i Klimakonvensjonen at det skal legges
til rette for samarbeid mellom parter for å gjennomføre tiltak.
Departementet viser i meldingen til at selv
om en intensjonsavtale med EU om felles oppfyllelse kan komme på
plass relativt raskt, kan det ta tid før den endelige avtalen med
EU er forhandlet fram. Her må det tas hensyn til EUs egen tidsplan
for oppfølging av klima- og energirammeverket for 2030, og at flere
vedtak vil være klare først rundt 2016. Det er blant annet derfor, og
for å ta høyde for at forhandlingene med EU ikke fører fram, nødvendig
at Norge sender inn en selvstendig, indikativ forpliktelse til FNs
klimakonvensjon innen første kvartal 2015. Regjeringen vil på egnet
måte holde Stortinget informert om avklaringene med EU.
Regjeringens dialog med EU om felles oppfyllelse
av klimaforpliktelsen vil ikke være sluttført innen fristen for
å melde inn Norges utslippsforpliktelse til FN 31. mars 2015. Regjeringen foreslår
derfor at Norges innsending til FN skal inneholde en indikativ betinget
utslippsforpliktelse på minst 40 pst. innen 2030 sammenlignet med
1990. Norge vil i innsendingen informere om at det forhandles om
felles oppfyllelse av forpliktelsen med EU. Det vil understrekes
at Norge med en felles løsning vil sikre at det totale ambisjonsnivået
opprettholdes, og at informasjonen som gis kan bli justert i lys
av den endelige avtalen med EU.
Departementet viser til at i innsending til
Klimakonvensjonen skal det tas et generelt forbehold om at dersom
framtidig utvikling av regelverk ikke gjør det mulig å gjennomføre
forpliktelsen slik som forutsatt, vil det kunne bli nødvendig å gjennomgå
forpliktelsen igjen. Innsendingen til FN skal også inneholde en
begrunnelse som omtaler eksisterende virkemiddelbruk, utslippsutvikling
og potensial for utslippsreduksjoner, samt en overordnet beskrivelse
av aktuelle politiske initiativ for å redusere utslippene.
Regjeringen vil videreføre en ambisiøs nasjonal klimapolitikk
som bidrar til at Norges nasjonale utslipp reduseres fram mot 2030,
og dermed også til det langsiktige målet om at Norge skal bli et
lavutslippssamfunn i 2050.
Departementet viser til at det pågår et arbeid
med å styrke virkemidlene, blant annet gjennom opprettelsen av Grønn
skattekommisjon, regjeringens strategi for arbeidet med CO2-håndtering som ble lagt fram i Olje-
og energidepartementets Prop. 1 S (2014–2015), den helhetlige gjennomgangen
av bilavgiftene og Nasjonal transportplan.
Regjeringens prioriterte innsatsområder i klimapolitikken
vil være
reduserte utslipp
i transportsektoren
utvikling av lavutslippsteknologi i industrien
og ren produksjonsteknologi
CO2-håndtering
styrke Norges rolle som leverandør av fornybar energi
miljøvennlig skipsfart
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Tor Arne Bell
Ljunggren og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru,
Odd Henriksen og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen og Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor
Andersen Eide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen
Ola Elvestuen, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingunn Gjerstad, og
fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Meld.
St. 13 (2014–2015) om ny utslippsforpliktelse for 2030 – en felles løsning
med EU.
Komiteen viser til
FNs klimapanels femte hovedrapport der det fremgår at de globale
utslippene bør reduseres med 40–70 pst. innen 2050, sammenlignet
med hva utslippene var i 2010, dersom verden skal unngå alvorlige
og irreversible klimaendringer. Ifølge FNs klimapanel risikerer
vi en gjennomsnittlig global oppvarming på mellom 3,7 og 4,8 grader
i 2100 sammenlignet med perioden 1850–1900, dersom utslippene ikke
reduseres betydelig. Tørke, flom og andre klimaendringer vil kunne
få enda større konsekvenser enn tidligere antatt.
Komiteen understreker at klimaforlikets
mål om utslippsreduksjon i 2020 ligger fast.
Komiteen viser til FNs klimakonferanse
i 2011, der det ble enighet om at det skal fremforhandles en ny
klimaavtale i Paris i 2015. Avtalen skal ha effekt fra 2020 og skal
omfatte alle land. Som grunnlag for å fastsette forpliktelser i
avtalen ble det vedtatt under Klimakonvensjonen i 2013 å invitere
alle land til å sende inn sine indikative bidrag/forpliktelser i
avtalen. Det skal skje innen første kvartal 2015 for de land som
er rede til det, eller i god tid før møtet i desember. Komiteen viser
til at bidrag til utslippsreduksjoner vil være det helt sentrale
i en internasjonal avtale. Det er summen av innsatsen fra alle land
som avgjør i hvilken grad vi kan begrense den globale oppvarmingen.
Komiteen viser til at Norge har
teknologi, kompetanse og kapital til å lede an i det grønne skiftet. Komiteen har
høye forventninger til utslippskutt i rike land og land med betydelige
utslipp.
Komiteenviser
til Miljødirektoratets rapport «Faglig grunnlag for videreutvikling
av den nasjonale og internasjonale klimapolitikken – Klimatiltak
mot 2020 og plan for videre arbeid», som viser at det er et gap
mellom Stortingets klimamål og dagens vedtatte klimatiltak og ‑virkemidler
på om lag 8 millioner tonn CO2. I Nasjonalbudsjettet
2015 anslås utslippene i 2020 til å være 750 000 tonn lavere enn
i Miljødirektoratets rapport. Det er likevel et klart og ubestridt
behov for å forsterke klimaforliket.
Komiteen merker seg at avtalen
vedtatt under Klimakonvensjonen i 2014 ba alle land, ved innsending
av sine indikative klimamål, om å inkludere en vurdering av hvordan
det foreslåtte målet er rettferdig og ambisiøst.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, peker på at
Norge som et rikt industriland og foregangsland i klimaforhandlingene
gjør rett i å øke ambisjonsnivået i klimapolitikken fra 2020 til
2030.
Flertallethar
merket seg at den femte klimarapporten til FNs klimapanel mener
utslippskuttene som gjøres fra nå og fram til 2030, har stor betydning
for om vi klarer å nå målet om å unngå mer enn 2 graders oppvarming
på sikt. Dersom utslippene flater ut og begynner å gå ned før 2030,
kan behovet for årlige globale reduksjoner fra 2030 til 2050 ligge
på om lag 3 pst. Dersom vi venter med snuoperasjonen, må den årlige
nedgangen være langt kraftigere.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti bestrider
regjeringens påstand om at man nå øker ambisjonsnivået i klimapolitikken,
all den tid man verken har konkrete og målbare ambisjoner for nasjonale
utslippskutt, og heller ingen konkrete forpliktelser om internasjonal
solidaritet gjennom finansiering av klimatiltak og klimatilpasning
i verdens fattigste land, som rammes hardest av klimaendringene.
Dette medlemvil
videre minne om at det norske klimamålet for 2020, som har vært
formidlet til FNs klimakonvensjon, fastslår hvor stor del av utslippsforpliktelsen
som skal gjennomføres i Norge. Det er en svekkelse av norske posisjoner når
Norges klimamål fram mot 2030 ikke inneholder tilsvarende forpliktelser.
Komiteen har merket
seg at regjeringen i Meld. St. 13 (2014–2015) foreslår at Norge
i løpet av første kvartal 2015 skal sende inn en selvstendig, indikativ
forpliktelse til FNs klimakonvensjon.
Komiteen viser til at forpliktelsen
innebærer at Norge vil påta seg en betinget forpliktelse om minst
40 pst. utslippsreduksjon i 2030 sammenlignet med 1990. Norge vil
gå i dialog med EU om å inngå en avtale om felles oppfyllelse av
klimaforpliktelsen sammen med EU, med et klimamål på minst 40 pst.
kutt i 2030 sammenlignet med nivået på utslippene i 1990.
Komiteen viser til at frem mot
klimakonferansen i Paris i desember 2015 vil regjeringen arbeide
for en intensjonsavtale med EU om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at dette gir en utslippsbane
i Europa i tråd med togradersmålet.
Flertallet mener regjeringens
foreslåtte avtale med EU vil gi et forutsigbart og forpliktende rammeverk
for å videreutvikle norsk klimapolitikk. Flertallet viser
til at Norge allerede er tilknyttet EUs indre marked gjennom EØS-avtalen.
Nær 80 pst. av Norges eksport går til EU. Flertallet mener
det vil være en fordel for norsk næringsliv og norsk industri at
Norges og EUs klimapolitikk samordnes i større grad.
Flertallet viser til at det innenfor
EU-systemet ikke fastsettes overordnede utslippsmål for enkeltland,
men for EU samlet.
Flertallet viser til at det i
prinsippet betyr at Norge kan innfri deler av forpliktelsen gjennom tiltak
i andre EU-land, men det kan bli dyrt, vil være avhengig av at andre
land i Europa overoppfyller sine mål, og vil bety at Stortinget
prioriterer kjøp av kvoter fremfor å vedta tilstrekkelige nasjonale
tiltak. Flertallet stiller seg bak ambisjonen om
å sørge for at Norge leder an i det grønne skiftet i Europa.
Flertallet viser til at forhandlingene
mellom Norge og EU vil resultere i et nasjonalt mål om utslippsreduksjoner
i ikke-kvotepliktig sektor. Dette målet vil trolig fastsettes i
2016. Flertallet mener det i etterkant av dette vil
være naturlig å avklare hvordan vi skal oppfylle Norges forpliktelser
om utslippsreduksjoner, men legger til grunn at tiltak for å redusere
utslipp vil fremmes fortløpende i årene fremover.
Komiteen understreker
viktigheten av å ha et langsiktig mål om å omstille Norge til et
lavutslippssamfunn.
Komiteen viser til at som en
del av en global og ambisiøs klimaavtale der også andre industriland
tar på seg store forpliktelser, skal Norge ha et forpliktende mål
om karbonnøytralitet senest i 2030. Dette klimamålet har vært formidlet
til FNs klimakonvensjon og står ved lag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at målet om karbonnøytralitet i 2030 vil være nasjonalt,
og eventuelle utslippskutt utover 40 pst. vil ikke inngå i den felles
forpliktelsen med EU.
Komiteen viser til
at investeringer i klimatilpasning og tilgang på fornybar energi
vil bli et viktig punkt i årets klimaforhandlinger i Paris. Komiteen mener
det er avgjørende at rike land som Norge fortsatt bidrar både økonomisk
og med forslag til løsninger i forhandlingene.
Komiteen vil understreke at Norge
allerede har noen av verdens ledende kompetansemiljøer på planlegging
og realisering av prosjekter innen fornybar energi i utviklingsland
gjennom SN Power og Norfund. Komiteen legger til
grunn at Norge – gjennom disse selskapene og andre virkemidler –
bidrar til etablering av ny fornybar energiproduksjon i utviklingsland
også etter 2020.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, peker på at Norge også har frihet
til å bidra med utslippsreduksjoner ut over en felles forpliktelse
med EU om 40 pst. kutt i utslippene innen 2030. Flertallet mener at
Norge bør påta seg forpliktelser ut over 40 pst. ved hjelp av eventuelle
fleksible mekanismer i FNs klimarammeverk, hvis dette kan bidra
til en global og ambisiøs klimaavtale i Paris.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
viktigheten av ambisiøse mål mot 2030 – for å bidra til det grønne
skiftet gjennom en ny klimaavtale i Paris i 2015. Dette flertallet viser
til at Norge i klimaforhandlingene har tatt til orde for netto nullutslipp
globalt i 2050. Skal verden nå nullutslipp i 2050, må dette gjøres
mulig gjennom klare mål for 2030. Gjennom å sette ambisiøse mål
som tilrettelegger for utvikling av teknologi og finansieringsmekanismer,
kan Norge utgjøre en stor forskjell internasjonalt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, ber regjeringen komme til Stortinget
med en sak etter at innsatsfordelingen er klar, som beskriver hvordan
regjeringen vil arbeide for å nå disse målene. Dersom en felles
løsning ikke fører frem, vil målet om minst 40 pst. utslippsreduksjon
i 2030 sammenlignet med 1990 være Norges indikative forpliktelse. Flertallet ber
regjeringen komme til Stortinget med en egen sak som beskriver hvordan
Norge skal arbeide for å nå vår indikative forpliktelse hvis en
felles løsning med EU mot formodning ikke skulle føre frem.
Flertallet vil i denne sammenheng
vise til Miljødirektoratets rapport «Kunnskapsgrunnlag for lavutslippsutvikling»,
og til at Miljødirektoratet skal komme med oppdatert og utvidet
rapport om mulige tiltak sommeren 2015. Sammen med rapporten fra
Grønn skattekommisjon og gjennomgangen av kjøretøy- og drivstoffavgiftene
vil Miljødirektoratets oppdaterte rapport inngå i grunnlaget for
videre arbeid med utslippsreduksjoner i Norge.
Flertallet ber om at regjeringen
i overnevnte sak inkluderer en beskrivelse av mulige klimatiltak
i utviklingsland i perioden 2020–2030.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at 2030 kun er 15 år fram i tid. Dersom vi skal nå klimamålene,
må virkemiddelbruken trappes betydelig opp allerede i inneværende
stortingsperiode.
Disse medlemmer mener regjeringen
må komme til Stortinget med en sak om Norges nasjonale målsettinger
i klimapolitikken. Dette må skje så raskt som mulig etter Paris
2015, slik at Stortinget får tid og mulighet til en grundig diskusjon
om innretting på de norske målene mot 2030. I meldingen som da legges
fram, må regjeringen også presentere oppdaterte tiltak og virkemidler
for å nå målene.
Disse medlemmer mener denne meldingen må
ses i sammenheng med Stortingets vedtak i representantforslag om
en klimalov, jf. Dokument 8:32 (2014–2015).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme til Stortinget med
en plan for nasjonale utslippsreduksjoner mot 2030 så raskt som
mulig etter ‘Paris 2015’, og før sommeren 2016.»
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en stortingsmelding om klimapolitikken som inneholder en helhetlig
og gjennomarbeidet plan for hvordan 2030-målene skal bidra til langsiktig
klimavennlig omstilling i Norge, herunder mål for utslippsreduksjoner
i sektorer utenfor kvotepliktig sektor.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne mener det i tillegg må settes
forpliktende målsettinger også for kvotepliktig sektor.
Disse medlemmervil
bestride at definisjonen av et lavutslippssamfunn er at Norge skal
sørge for utslippsreduksjoner tilsvarende norske utslipp innen 2050.
Definisjonen av et lavutslippssamfunn må omhandle omstillingen av
det norske samfunnet, ikke hva vi betaler for av utslippsreduksjoner
i andre land. Disse medlemmer viser i den sammenheng
til Miljødirektoratets rapport «Kunnskapsgrunnlag for lavutslippsutvikling»,
som anslår at veien mot lavutslippssamfunnet betyr at norske utslipp må
ned til mellom 10,2 og 20,4 millioner tonn i 2050, gitt en befolkning
på 6,6 millioner.
Disse medlemmer mener enda større
kutt enn dette trengs, og er derfor svært skuffet over at klima-
og miljøministeren på skriftlig spørsmål anslår at Norge kan definere
seg som et lavutslippssamfunn, dersom man i 2050 slipper ut opp
mot 26 millioner tonn CO2. Dette betyr
i så fall utslippsreduksjoner på mindre enn 50 pst. fra 1990 til
2050.
Disse medlemmer er videre skuffet
over at regjeringens klimamål mangler konkrete og målbare ambisjoner
for utslippskutt fra norsk territorium for årene mellom 2020 og
2030, all den tid det er en tverrpolitisk enighet om at Norge skal omstille
seg til lavutslippssamfunnet fram mot 2050. I tillegg til nasjonale
utslippskutt må Norge bidra til betydelige utslippskutt i resten
av verden, men disse skal ikke erstatte nasjonale utslippskutt.
Disse medlemmermener
at de prioriterte innsatsområdene som regjeringen viser til i meldingen,
er viktige for norsk klimapolitikk, men at regjeringen mangler både
konkrete og etterprøvbare ambisjoner, så vel som nye forslag til
virkemidler. Dessuten tydeliggjør innsatsområdene at regjeringen
mangler ambisjoner for å hindre nye store utslipp i petroleumssektoren.
Disse medlemmer mener veien mot
lavutslippssamfunnet må planlegges ved hjelp av målbare og tidfestede
nasjonale mål som følges opp med styringseffektive virkemidler.
Dette fordi omstillingen til lavutslippssamfunnet vil ta tid, siden
mange utslippskilder har lang levetid og en ny klimavennlig infrastruktur
må på plass. Feilinvesteringer vi gjør i dag låser inne utslipp
i lang tid framover.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
Norge burde påta seg en forpliktelse om at norske utslipp i 2030
ikke skal overstige 25 millioner tonn. Dette tilsvarer en 50 pst.
utslippsreduksjon i 2030 sammenlignet med 1990.
Dette medlem foreslår:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at Norge påtar
seg en forpliktelse om at norske utslipp i 2030 ikke skal overstige
25 millioner tonn, en reduksjon på 50 prosent sammenlignet med 1990.»
Dette medlem mener videre at
Stortinget bør fastsette strategiske klimamål for de viktigste sektorene
i Norge med klimagassutslipp, og at disse også bør meldes inn til
FN i forkant av klimaforhandlingene i Paris.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne mener Norges internasjonale klimaforpliktelse
bør være å redusere klimagassutslippene fra norsk territorium ned
til 20 mill. tonn CO2-ekvivalenter i
2030, og at dette bør uttrykkes entydig i norsk innmelding til «Paris-forhandlingene».
Dette tilsvarer en reduksjon på om lag 60 pst. av utslippene fra
norsk territorium i 1990, og er et realistisk og rettferdig bidrag
for Norge, basert på våre høye utslipp per innbygger i dag og våre
muligheter som et rikt land.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen melde som norsk forpliktelse
til FNs klimakonvensjon at klimagassutslippene fra norsk territorium
skal være maks. 20 mill. tonn CO2-ekvivalenter
i 2030.»
Dette medlem viser til at norsk
klimapolitikk, inklusive klimaforliket, de siste 25 årene har mislyktes
i å redusere utslipp fra norsk territorium. I 2013 var de samlede
utslippene fra norsk territorium om lag 53,9 mill. tonn CO2-ekvivalenter, om lag 4 pst. høyere enn
i 1990. I Europa er det nå kun Russland og Estland i tillegg til Luxembourg,
Gibraltar og Færøyene som har høyere utslipp per innbygger enn Norge.
I nasjonalbudsjettet for 2015, tabell s. 87, legger regjeringen
til grunn at utslippene vil øke fram til 2020 og falle igjen omtrent
til dagens nivå i 2030. Utslippene har avtatt, men svært lite, i 2014.
Norsk klimapolitikk er fortsatt ikke operasjonalisert i forpliktende
sektorvise mål og konkrete tiltak med spesifiserte bidrag til utslippskutt.
Det finnes ingen samlet konkret plan for hvordan klimaforlikets
mål for nasjonale utslipp i 2020 skal nås.
Dette medlem påpeker at norsk
klimapolitikk med regjeringens opplegg vil fortsette å være så innfløkt
at kun et fåtall mennesker blir i stand til å forstå de norske klimamålsettingene. Dette medlem frykter
at regjeringens politikk dermed ikke vil utløse skaperkraften og
dugnadsånden som er avgjørende for å lykkes med et grønt skifte
i Norge.
Dette medlem mener det er nødvendig
med en helt annen klimapolitikk i Norge. Miljødirektoratet har i
rapporten «Kunnskapsgrunnlag for lavutslippsutvikling» vist hvordan
utslippene fra norsk territorium kan reduseres til 28,5 mill. tonn
CO2 i 2030. I rapporten har Miljødirektoratet
imidlertid lagt til grunn et fortsatt høyt aktivitetsnivå i petroleumsnæringen.
Dette medlem minner om at forbrenning
av olje, gass og kull er årsaken til klimaendringene, og viser til
at FNs klimapanel i sin siste rapport konkluderte med at verden
har funnet fire ganger mer fossile ressurser enn vi kan brenne innenfor rammen
av togradersmålet. Dette medlem mener norsk klimapolitikk
ikke lenger kan være uberørt av dette. Norsk petroleumsproduksjon må
fases ut over en tjueårsperiode, gjennom en kombinasjon av stans
i tildeling av nye leteområder, og at produksjonen av olje og gass
på eksisterende innretninger blir stengt ned i tråd med planer som
må vedtas av storting og regjering.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen melde som tilleggsforpliktelse
til FNs klimakonvensjon at norsk olje- og gassvirksomhet skal fases
ut over en 20-årsperiode».
Komiteen viser til
at utslippene i EU har avtatt betydelig siden 1990, som en følge
av strammere klimapolitikk, utfasing av kull i energiproduksjon,
nedlegging av ulønnsom forurensende industri i Øst-Europa og svak
økonomisk vekst. I 2012 var utslippene 19 prosent lavere enn i 1990. I
samme periode økte utslippene i Norge.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne mener en hovedårsak til økte norske
utslipp er økte utslipp fra olje- og gassindustrien, som følge av
mange utbygginger basert på fossil kraftforsyning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, viser til at
kvotesystemet vil være et viktig klimapolitisk virkemiddel i EU
for å innfri forpliktelsen om å kutte utslippene med 43 pst. i kvotepliktig
sektor i 2030 sammenlignet med 2005.
Flertallet viser i den forbindelse
til at den årlige reduksjonen i kvotemengden trappes opp fra 2021,
ved at reduksjonsfaktoren øker fra 1,74 pst. til 2,2 pst. av en
beregnet kvotemengde i 2010. Flertallet mener dette
er et viktig grep for å gjenvinne tilliten til kvotesystemet, sett
i lys av den vedvarende lave kvoteprisen innenfor EUs kvotesystem.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil peke på at ettersom EU legger 1990-nivået
til grunn for tallfesting av reduksjonsmål, blir det vesentlig mer
krevende for Norge enn for EU å nå målene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
samtidig at lave kvotepriser og behovet for å hindre utslippsreduksjoner
i lang tid framover gjør det nødvendig med utslippsreduserende tiltak
i kvotepliktig sektor ut over det som utløses av kvoteplikten.
Komiteen mener Norge
skal bidra til betydelige utslippsreduksjoner i ikke-kvotepliktig
sektor i Norge, og viser til at potensialet for utslippsreduksjoner
i denne sektoren er stort. Det gjelder særlig transportsektoren,
som i dag står for om lag en tredjedel av norske utslipp.
Komiteen merker seg at EUs beslutning
om hvordan det samlede målet om utslippsreduksjoner i ikke-kvotepliktig
sektor skal fordeles på medlemslandene, forventes i 2016. Komiteen har
videre merket seg at EUs mål om 30 pst. kutt i ikke-kvotepliktig
sektor innen 2030 skal gjennomføres ved at hvert enkelt medlemsland
gjennomfører kutt på mellom 0 og 40 pst, der størrelsen på kuttet
vil bestemmes ut fra landenes bruttonasjonalprodukt per innbygger
og potensialet for kostnadseffektive utslippsreduksjoner. Komiteen mener
derfor det er grunn til å forvente at Norge må ta store utslippsreduksjoner
i ikke-kvotepliktig sektor.
Komiteen peker på at Norge har
en særlig mulighet til å være en spydspiss internasjonalt gjennom
å utvikle ny teknologi og utvikle tidligmarkeder for klimateknologi,
slik vi blant annet har gjort gjennom satsing på nullutslippskjøretøy.
Videre peker komiteen på at det globalt er et stort
behov for å kanalisere kapital til klimavennlig infrastruktur og
klimaløsninger, herunder for eksempel fornybar energi og jernbane.
Komiteen understreker videre
at Norge fortsatt skal bidra med støtte til klima- og miljøtiltak
i land utenfor EU, slik som den internasjonale skogsatsingen, det
norske bidraget til FNs grønne fond og satsing på fornybar energi
i utviklingsland.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, deler regjeringens syn på hvilke
prioriterte innsatsområder Norge skal ha i den nasjonale klimapolitikken. Flertallet mener
i tillegg det er viktig at Norge viderefører bruken av doble virkemidler
i kvotepliktig sektor, som CO2-avgift
i petroleumsindustrien og positive incentiver til teknologiutvikling
i industrien.
Flertalletpeker
på at en av de store endringene i norsk klimapolitikk, dersom vi
inngår en avtale om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen sammen
med EU, blir at kjøp av klimakvoter i utviklingsland gjennom FNs
kvotesystem ikke kan brukes for å nå målet om 40 pst. utslippsreduksjon
i EU.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne peker på at en av de store endringene
i norsk klimapolitikk dersom vi trer inn i EUs klimarammeverk, blir
at kjøp av klimakvoter i utviklingsland gjennom FNs kvotesystem
ikke kan brukes for å nå målet om 40 pst. reduksjon, og ikke lenger
vil være del av det norske klimaregnskapet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at dersom avtalen i Paris blir slik at Stortingets betingelser
er ivaretatt og Norge skal ha et mål om karbonnøytralitet i 2030,
vil bruk av eventuelle FN-mekanismer være avgjørende.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter
ikke norsk tilslutning til EUs klimapolitiske rammeverk, og mener
dette er et grep regjeringen gjør for å slippe å bli målt opp mot
forpliktende og etterprøvbare nasjonale mål i klimapolitikken. Regjeringen
vil med dette sikre seg muligheten til å kjøpe billige utslippskutt
i andre land, som alternativ til å føre en politikk som omstiller
Norge til et nullutslippssamfunn.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønneunderstreker at det
ikke er noen motsetning mellom deltakelse i EUs kvotesystem og det
å fatte nasjonale vedtak om forpliktende og etterprøvbare utslippsmål. Dette
medlem konstaterer likevel at regjeringen, Venstre og Kristelig
Folkeparti i stedet for selv å vedta i Stortinget de klimapolitiske
mål og forpliktelser de mener er riktige, velger å henvise til EU
som pådriver for at Norge skal forplikte seg til en ambisiøs klimapolitikk
– i stedet for selv å innta rollen som pådriver for ambisiøse målsettinger.
En konsekvens av dette er at verdifull tid går tapt fordi regjeringen
må vente på resultatene av forhandlingene før målsettingen for 2030
er på plass.
Dette medlem viser videre til
regjeringens påstand om at EUs målsetting om å redusere utslippene
i 2030 med minst 40 pst. sammenlignet med 1990, «gir en utslippsbane
i tråd med togradersmålet.». Dette medlem minner
om at IPCC opprinnelig anbefalte 40 pst. utslippskutt i rike land
allerede innen 2020. Muligheten for å innfri togradersmålet basert
på 40 pst. utslippskutt i 2030, er basert på svært optimistiske
forutsetninger.
Dette medlem vil understreke
at det uansett er svært gode grunner til å øke det norske ambisjonsnivået,
ettersom en oppvarmning på opp mot to grader innebærer svært stor
risiko for at selvforsterkende klimamekanismer fører til langt høyere
temperaturøkning.
Dette medlem konstaterer at regjeringen foreslår
en videreføring av dagens klimapolitikk, hvor tilsynelatende høye
målsettinger i all hovedsak blir gjennomført gjennom kvotehandel i
utlandet, med det formål å unngå tiltak på hjemmebane og særlig
å skjerme olje- og gassindustrien mot nedtrapping og omstilling.
Dette medlem viser til at om
lag halvparten av norske klimagassutslipp i dag er underlagt kvoteplikt
som en del av EUs kvotesystem. Et velfungerende kvotesystem kan
være ett av flere virkemidler for å kutte klimagassutslipp, men kvoteprisene
har lenge vært for lave til å utløse nye klimatiltak. Fra en topp
på rundt 35 euro per tonn i 2008, har prisen for å slippe ut ett
tonn CO2 siden 2012 ligget på rundt fem
euro per tonn. De faktiske utslippene i Europa er i dag langt lavere
enn det taket kvotesystemet setter, blant annet som følge av finanskrisen
og ambisiøs klimapolitikk i flere land. Realiteten er at alle bedrifter
i kvotesystemet nærmest kan slippe ut så mye CO2 som
de vil.
Dette medlem støtter ambisjonen
om å reformere EUs kvotesystem, men påpeker at det er usikkert om
det vil være politisk vilje til å stramme inn markedet tilstrekkelig
til å få en høy kvotepris innen 2030. Regjeringens forslag innebærer
derfor å basere store deler av norsk klimapolitikk på et usikkert
håp om at EUs kvotesystem vil fungere i fremtiden.
Dette medlem viser til at ifølge
Klima- og miljødepartementets sjette rapportering til FNs klimakonvensjon
i 2014, bidro norsk deltakelse i EUs kvotesystem til å kutte utslipp
i Norge med kun 0,3 mill. tonn CO2 per
år i perioden 2008–2012. Bakgrunnen for dette er det generelt høye kostnadsnivået
i Norge. Norsk deltakelse i EUs klimapolitikk uten et eget nasjonalt
utslippsmål vil derfor medføre at norske bedrifter fortsatt i utstrakt
skala kan kjøpe utslippskvoter i andre EU-land, samtidig som de
fortsetter sine utslipp her hjemme. Norge risikerer å betale for
utvikling av klimateknologi i land som Polen og Tyskland, mens vi
fortsetter med olje og gass. Det vil ikke kutte norske utslipp og
er kortsiktig næringspolitikk.
Dette medlem påpeker at regjeringen
skriver at «i innsending til Klimakonvensjonen skal det tas et generelt
forbehold om at dersom utvikling av regelverk ikke gjør det mulig
å gjennomføre forpliktelsen slik som forutsatt, vil det kunne bli nødvendig
å gjennomgå forpliktelsen igjen». Dette medlem er
forbauset over at regjeringen velger å formidle så sterk tvil om
Norges gjennomføringsevne i klimapolitikken ved innmeldingen av
utslippsmålene. En gjensidig forpliktende internasjonal avtale forutsetter
at de respektive statene viser mer vilje til forpliktelse enn regjeringen
signaliserer. Dette medlem mener Norge bør understreke
at dersom utvikling av regelverk ikke gjør det mulig å gjennomføre
forpliktelsen i samarbeid med EU, vil Norge uansett innfri forpliktelsen
ved å redusere utslippene på hjemmebane.
Dette medlem peker på at EUs
energi- og klimapolitikk utgjør en helhetlig pakke, der alle fire elementene
sammen spiller en sentral rolle. Dette medlem mener
at en troverdig deltakelse i EUs klima- og energipolitikk forutsetter tilslutning
til hele EU-regelverket, og viser til at regjeringen bare har foreslått
at Norge tilslutter seg én av fire sentrale pilarer i EUs klimaarbeid, mens
Norge kun skal følge EØS-sporet når det gjelder energieffektivisering,
fornybarandel og kapasitet for energioverføring mellom land. Dette
medlem mener troverdig deltakelse i EUs energi- og klimapolitikk
derfor fordrer en nasjonal forpliktelse også for økt andel fornybar energi.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, mener at fangst
og lagring av CO2 vil være en avgjørende
teknologi for å nå de globale klimamålene. Også på norske industrielle
punktutslipp kan slik teknologi spille en viktig rolle.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener klimaforlikets
mål om å realisere minst ett fullskala anlegg for fangst og lagring
av CO2 innen 2020 igjen må ledsages av kraftfulle
virkemidler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
en forutsetning for å nå målet om å bli et lavutslippssamfunn i
2050 er å utvikle null- og lavutslippsløsninger i alle de norske
industrigrenene. Utvikling, demonstrasjon, oppskalering, kommersialisering
og spredning av teknologi tar lang tid.
Disse medlemmer er også kjent
med at industriell virksomhet kjennetegnes av store investeringer,
lang levetid og lang brukstid. Målet om å bli et lavutslippssamfunn
i 2050 betyr at behovet for slik teknologi vil melde seg lenge før 2050,
ettersom punktutslipp som godkjennes før 2050 vil ha operasjonstid
langt inn i lavutslippssamfunnet.
Disse medlemmer mener Norge skal
ha et nasjonalt mål om utvikling av null- og lavutslippsteknologi
i alle våre industrigrener.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme til Stortinget med
en sak om utvikling av fangst og lagring av CO2 fra
norske industrielle utslipp.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå virkemiddelapparatet
rettet mot teknologiutvikling i norsk næringsliv, og påse at det
er innrettet på en slik måte at målet om lav- og nullutslippsteknologier
i alle industrigrenene kan nås.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne foreslår:
«Stortinget ber regjeringen trappe opp bevilgningene
til fondet for klimateknologi, fornybar energi og energiomlegging
i de årlige budsjettene slik at fondet i 2017 er på 100 mrd. kroner.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår:
«Stortinget ber regjeringen endre Enovas mandat
slik at de i samarbeid med Gassnova kan støtte prosjekter for fangst
og lagring av CO2.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
det uavhengig av tilslutningen til EU er behov for forsterket virkemiddelbruk
i klimapolitikken, både mot 2020, 2030 og 2050. Selv om avtalen
med EU ikke er klar, mener disse medlemmer det er
liten grunn til å vente med å fastsette rammer for en sterkere virkemiddelbruk
i klimapolitikken.
Disse medlemmer viser til at
selv om store deler av norsk industri og næringsliv er omfattet av
kvotepliktig sektor, så vil det være behov for tiltak som sikrer
omstilling til lavutslippssamfunnet også i disse sektorene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
påpeke at fastsetting av mål i klimapolitikken må følges av kraftfulle
tiltak og virkemidler for å nå målene. Disse medlemmer deler
regjeringens vurdering av at en tilslutning til EUs rammeverk for
klimapolitikken er en riktig vei å gå for norsk klimapolitikk. Imidlertid
gir tilslutning til EUs klimapolitikk ikke de viktige avklaringene
som er nødvendig for langsiktig omstilling i Norge.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig at et nasjonalt mål om utvikling av null- og lavutslippsteknologi
i alle våre industrigrener konkretiseres. Et slikt mål må innebære
at man styrer mot at
Industriens energibruk
skal være fossilfri.
Norge er verdensledende på fornybare reduksjonsmidler
i metallindustrien.
Det bygges opp en industrisatsing på utvikling og
bruk av biologisk baserte kjemikalier og drivstoff.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne merker seg at regjeringen i meldingen forventer
at klimagassutslippene fra norsk territorium med dagens politikk
vil være 52,3 mill. tonn CO2-ekvivalenter
i 2030, og at det blir varslet nye tiltak i forbindelse med fremtidige
statsbudsjett. Selv med uklare mål er det klart at det eksisterer
et stort gap mellom dagens politikk og regjeringens mål for 2030.
I tillegg til de elementene som er gjennomgått
i merknadene, mener dette medlem at hovedtrekkene
i en ny og effektiv klimapolitikk må basere seg på følgende hovedrammer:
Konkrete klimakutt
i Norge: Det suverent største virkemiddelet i norsk klimapolitikk
har vært kvotehandel. Dette medlem ser positivt på
at regjeringen som en del av EUs rammeverk ikke lenger vil kunne
kjøpe FN-kvoter for å oppfylle våre egne forpliktelser. Samtidig
er dette medlem bekymret for at Norge vil ende med
å kjøpe store mengder EU-kvoter, både i kvotepliktig og ikke-kvotepliktig
sektor, og dermed utsette omstillingen av norsk økonomi. Dette
medlem mener det er av stor betydning at Stortinget vedtar
et klart og tydelig nasjonalt utslippsmål for Norge i 2030, målt
i tonn CO2.
Forståelige mål: En avgjørende forutsetning
for en vellykket klimapolitikk er at målene er klare og forståelige
slik at borgerne kan følge med og holde politikerne ansvarlige.
Mål og kutt må uttrykkes i tonn for norsk territorium.
Klimalov: For å kutte utslippene systematisk trengs
nasjonale og sektorvise mål, og tydelig rapportering. Dette
medlem viser i den forbindelse til Dokument 8:32 S (2014–2015)
som er til behandling i energi- og miljøkomiteen, der regjeringen
bes legge frem forslag til en klimalov i løpet av stortingsperioden.
En klimalov vil gi et overordnet bindende rammeverk for systematisk,
sektorvis gjennomføring av vedtatte målsettinger på kort og lang
sikt. Lov er det mest effektive virkemidlet politikerne har for
å gjennomføre politikk.
Petroleumspolitikk er klimapolitikk: Dette medlem stiller
seg uforstående til hvordan petroleumspolitikk i så mange år har
fått lov til å leve helt på siden av klimapolitikken. Konsesjonsrunder
og en langsiktig plan for utfasing av norsk petroleumsvirksomhet
er en sentral del av norsk klimapolitikk. Dette medlem viser
i den forbindelse til Dokument 8:39 S (2013–2014) om å stanse tildelingen
av nye blokker i den 23. konsesjonsrunden.
Statens pensjonsfond utland (SPU) som klimapolitisk
virkemiddel: I kraft av sin størrelse har SPU åpenbart klimapolitisk
effekt, spørsmålet er hvilken effekt det bør ha. Fondet har på få år
opparbeidet seg betydelig definisjonsmakt i internasjonale finansmarkeder,
og dets langsiktige horisont gjør at det er ekstra viktig å håndtere
langsiktig systemisk risiko. Samtidig er tilgang til kapital en
av de viktigste begrensningene for å få fortgang i det grønne skiftet
internasjonalt. Dette medlem viser i den forbindelse
til Dokument 8:42 S (2014–2015) om å trekke SPU ut av kullselskaper,
og Dokument 8:64 S (2013–2014) om en norsk klimaprosent, og fremmer
på den bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen melde som norsk tilleggsforpliktelse
til FNs klimakonvensjon at Statens pensjonsfond utland skal brukes
som et aktivt klimapolitisk verktøy, og at fondet innen 2020 skal
trekke seg ut av alle investeringer i fossil energi.»
Målrettet redskap
for grønn omstilling: Dette medlem mener klimapolitikken
ikke bør ses som en trussel mot arbeidsplasser, men som en mulighet
til å omstille næringslivet til en grønn fremtid. Dagens politikk,
som hevder å være næringsnøytral, men som favoriserer petroleumsindustrien
med omfattende subsidier, legger ikke opp til omstilling. Et eksempel
er satsing på fornybar energi, hvor dagens teknologinøytrale linje
har gitt omfattende utbygging av småkraft med liten dokumentert
klimagevinst, men stedvis store naturinngrep. Samtidig er det snart
ikke noe igjen av en norsk havvindnæring, et område hvor Norge har
store fortrinn ressurs- og kompetansemessig.
Dette medlem mener regjeringen
snarest må legge frem en stortingsmelding som inneholder en klar
plan for hvordan Norges utslipp skal reduseres til 20 millioner
tonn CO2-ekvivalenter i 2030.
Komiteen viser til
at transportsektoren er den sektoren i Norge hvor potensialet for
utslippsreduksjoner er størst. Tiltakene som er innført i transportsektoren
til nå har hatt effekt. Komiteen mener derfor det
er naturlig å fortsette med endringene i avgiftsstrukturen for bilparken,
slik at en favoriserer mer klimavennlige biler.
Komiteen er kjent med at behovet
for tunge investeringer i kollektivtransport i og rundt de store
byene er påtrengende. Både fra et klima- og transportpolitisk perspektiv
er tiden knapp, og behovet stort.
Komiteen mener det må ytterligere
regulatoriske, økonomiske og kommunikative virkemidler til for å
redusere utslippene fra transportsektoren betraktelig. Komiteen ber derfor
regjeringen sørge for at virkemidlene for å redusere utslippene
i transportsektoren gir et tilstrekkelig bidrag for å nå de nye
utslippsmålene for 2030. Transportomfanget må reduseres, vi må få
en raskere overgang til mer utslippssvake transportformer, og vi
må redusere utslippene per personkilometer og tonnkilometer fra
det enkelte kjøretøy eller fartøy.
Komiteen viser til at regjeringen
i revidert nasjonalbudsjett for 2015 vil presentere resultatet fra
den helhetlige gjennomgangen av kjøretøy- og drivstoffavgiftene.
Målet med gjennomgangen er å endre kjøretøy- og drivstoffavgiftene, slik
at de stimulerer til endringer for bruk av ny teknologi, en sikrere
bilpark og mer miljøvennlig valg.
Komiteen viser til at Stortinget
i Innst. 159 S (2014–2015) ba regjeringen fremme forslag om å gi
kommunene hjemmel til å opprette lavutslippssoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at en del virkemidler for å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren
allerede er på plass, og at flere tas i bruk i år som en del av
budsjettvedtaket for 2015.
Et annet flertall, medlemmene
fra, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, og Venstre, viser
til samarbeidsavtalen mellom regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti
og Venstre, hvor det står at satsingen på kollektivtransport i storbyene
forsterkes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
det fram mot 2030 er behov for et klart sektormål for utslippsreduksjoner
i transportsektoren – både kvantitativt og kvalitativt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at som
en del av en forpliktende avtale hvor også restriktive tiltak inngår,
kan staten dekke opp mot 70 pst. av investeringskostnaden for prioriterte
kollektivinvesteringer i og rundt de store byene.
Disse medlemmer viser til Innst.
147 S (2014–2015) om å følge opp anbefalinger for å nå Norges klimamål
for 2020. Her vedtok Stortinget at «Stortinget ber regjeringen sørge
for at kollektivtrafikken i 2025 som hovedregel benytter null- eller
lavutslippsteknologi eller klimanøytralt drivstoff.»
Disse medlemmer viser til at
dette målet forutsetter at fylkeskommunene er i stand til å bære eventuelt
økte drifts- og investeringskostnader som følge av en slik endring.
Disse medlemmer mener at som
en del av en forpliktende avtale om bruk av ny, klimavennlig teknologi
i kollektivsystemet, skal staten dekke merkostnadene for drift og
investering i ny teknologi i en overgangsperiode hvor teknologien
har en merkostnad i forhold til bruk av tradisjonell fossil energi.
Disse medlemmer viser til målet
om at veksten i persontransport i storbyområdene skal tas med kollektivtransport,
sykkel og gange. Avtaler mellom staten og byene om utvikling av
kollektivtransport vil danne et viktig grunnlag for å nå denne målsettingen.
Enkelte investeringer vil kunne kreve langt mer enn 50 pst. statlig
andel. Det er derfor ikke klokt å bidra til at 50 pst. statlig andel
i viktige kollektivtransportløsninger blir ansett som noen øvre
grense.
Disse medlemmer vil understreke
at det tiltaket innen jernbanen som enkeltvis kan gi mest CO2-reduksjon på raskest mulig tid, er å
elektrifisere de gjenværende jernbanestrekningene hvor det fortsatt
er dieseldrevne tog.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er av den oppfatning at man ved ny veibygging
inn til de største byene bør etablere en egen fil for nullutslippskjøretøy.
Disse medlemmer vil peke på at
Norge har muligheter til bli verdensledende i å utvikle en sjøtransport
som er utslippsfri.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til klimaforliket fra 2012, hvor det ble bestemt at veksten i persontransporten
i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange,
og at i og omkring storbyområdene skal kollektivformål og sykkeltiltak
gis økt prioritet ved fordeling av samferdselsbevilgningene. Dette
medlem viser til Miljødirektoratets rapport «Kunnskapsgrunnlag for
lavutslippsutvikling».
Dette medlem mener på dette grunnlag
at arbeidet med ny nasjonal transportplan for perioden 2018–2027
må legge til grunn et mål om 10 pst. reduksjon i personbilkilometer
i 2030 i forhold til 2010 i landet som helhet, fordelt på 20 pst.
nedgang i storbyområdene og nullvekst i resten av landet. Dette
medlem mener at også Miljødirektoratets anbefaling om at
20 pst. av godsmengden skal gå fra vei til bane må bli førende for
arbeidet med ny Nasjonal transportplan for perioden 2018–2027.
Dette medlem mener veitransporten
skal være så godt som utslippsfri innen 2030. For å styre mot dette
målet må det legges til grunn at 9 av 10 nye biler som selges i
2020, skal være nullutslippsbiler og kollektivtrafikken bli utslippsfri.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne mener videre at et strategisk
mål for Norge fram mot 2030 er å være verdensledende i å utvikle
og ta i bruk nullutslippsteknologi i sjøtransporten.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget ber regjeringen ha som et strategisk mål
for Norge fram mot 2030 å være verdensledende på å utvikle og ta
i bruk nullutslippsteknologi i sjøtransporten.»
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne viser til at det i Miljødirektoratets tiltakspakke
3 legges opp til at utslippene fra transportsektoren i 2030 skal
være om lag 8 mill. tonn CO2. Dette
medlem viser til at det er potensial for å redusere vesentlig
mer av utslippene fra transportsektoren innen 2030, dersom omsetning av
fossilbaserte personbiler avvikles etter 2020, og jernbane, kollektivtrafikk
og sykkel systematisk blir prioritert på bekostning av ny motorveiutbygging.
Dette medlem viser i den forbindelse
til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett hvor investeringene
i nye motorveier er kuttet med om lag 4 mrd. kroner, og hvor bevilgningene
til jernbane, sykkel og kollektivtrafikk er økt med nærmere 6 mrd.
kroner. Gjennom en kombinasjon av fortsatte avgiftsfordeler på nullutslippsbiler,
sterke begrensninger på bilkjøring i storbyer, og forbud mot omsetning
av fossilbiler i 2020, kan biltrafikken i hovedsak være utslippsfri
i 2030. Ved å flytte mer gods over på bane og styrke satsingen på
miljøvennlige løsninger kan utslippene reduseres kraftig også når det
gjelder tungtransporten. I tillegg bør omfanget av unødvendige flyreiser
reduseres betydelig gjennom utbygging av togtilbudet og en klimaavgift
på flyreiser som er høy nok til å sikre en reell nedgang i antallet
reiser.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen ivrer
for å kopiere EUs klimapolitikk, og går i så fall ut fra at regjeringen
også kommer til å fastsette egne mål for utviklingen av fornybar
energi og energieffektivisering fram mot 2030.
Disse medlemmer mener Norge skal
ha som ambisjon at landets håndverkere skal være eksperter på klimaløsninger,
og målet må være at energibruken i bygg halveres innen 2030. En
slik satsing vil være et godt eksempel på at Norges viktigste fortrinn
er all den kompetansen som sitter i norske arbeidstakeres hoder
og hender. Innovasjonsevnen, omstillingsviljen og samarbeidsforholdene
i norsk arbeidsliv er unikt. Det vi kaller «Den norske modellen»
kan hjelpe oss også i overgangen til nullutslippssamfunnet. Disse
medlemmer mener videre det er viktig å følge opp strategier
og tiltak framlagt i Bygg 21 sin rapport «Gode bygg for et bedre samfunn».
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker
at det i petroleumssektoren må planlegges for at de globale utslippene
fra energiproduksjon ifølge FNs klimapanel må ned mot null ved midten
av dette århundre. Dette medlem vil i den sammenheng påpeke
viktigheten av å gjennomføre tiltak som i dag ikke utløses av sektorens
CO2-priser. Dette medlem mener
derfor at ingen investeringer som bidrar til nye store utslipp etter
2030, skal iverksettes. Innen 2030 bør Norge ha som mål å bygge
ut et kraftnett i Nordsjøen for å utvikle havbasert fornybar kraft,
sørge for utslippsfri energi til oljeplattformene og for å bidra
til reduserte utslipp på land. Dette medlem mener videre
at Norge må la noe av oljen ligge, til beste for klimaet og for
framtidige generasjoner.
Dette medlem registrerer at regjeringen
har få konkrete ambisjoner for utviklingen av utslipp i norsk jordbruk. Dette
medlem mener Norge må ha et strategisk mål om at Norge i
2030 lager biogass av halvparten av husdyrgjødsla, alle landbruksmaskiner
går på utslippsfrie drivstoff og nydyrking av myr er historie.
Dette medlem viser til at det
i komitéhøringen kom forslag om at militær aktivitet (både innenlands
og utenlands) må inngå i all relevant klimastatistikk, selv om dette
ikke pålegges av FNs klimakonvensjon. Stortingsmelding nr. 13 (2014–2015)
mangler omtale og tiltak for denne sektoren både i Norge, EU-land
og internasjonalt.
Dette medlem mener at tiltak
for nedrustning må gå parallelt med klimatiltak. Militærets ressursbruk
til opprustning og krigføring fratar det globale samfunn midler
som trengs sårt til klimatiltak og overlevelse. Derfor bør Norge
sørge for å sette forholdet mellom militarisme, menneskene og miljøet
på dagordenen både nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen mener skogen
bør spille en sentral rolle både nasjonalt og internasjonalt, dersom målet
om å begrense den globale oppvarmingen til 2 grader skal kunne nås.
Det er viktig både å utnytte skogens evne til å lagre karbon og
trevirkets muligheter til å erstatte fossil energi og utslippsintensive
materialer.
Komiteen vil understreke at inkludering
av skog ikke må skje på en måte som senker ambisjonsnivået for utslippsreduksjoner.
Målet er å stabilisere konsentrasjonen av klimagasser i atmosfæren
på hundre års sikt på et nivå som begrenser den globale oppvarmingen
til to grader. FNs klimapanel er tydelige på at dette forutsetter en
betydelig reduksjon av klimagassutslippene de nærmeste tiårene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er enig i at skogen bør inkluderes
i en framtidig internasjonal klimaavtale. Dette må gjøres slik at
avtalen stimulerer til bærekraftig skogbruk der skogens karbonlagre
ivaretas, samtidig som skogens muligheter til å levere et fornybart
råstoff utnyttes.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
at en ny internasjonal klimaavtale må stimulere til økt bruk av
trevirke til energi og materialer. Samtidig må den stimulere konkrete tiltak
for å øke opptaket av CO2 i skog.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne er positive til at klimapolitikken
sees i sammenheng med karbonsykluser både i skog og i naturen for
øvrig, og mener bruk av biomasse som råstoff for å erstatte bruk
av CO2-intensive materialer som f.eks.
betong i byggebransjen, eller som erstatning for fossilt drivstoff,
kan være positivt i et ansvarlig omfang. Disse medlemmer advarer
imidlertid mot at opptak av CO2 i natur
går til fratrekk for reduksjon av menneskeskapte klimagassutslipp.
I norsk skog er økt nettoopptak av CO2 i
vår tidsepoke i stor grad «tilbakebetaling» av store karbonutslipp som
fulgte hard avvirkning fram til midten av forrige århundre. Det
er en misforståelse av det globale karbonbudsjettet å sammenlikne
dette opptaket med tiltak som reduserer utslippene av fossil energi.
Disse medlemmer viser til regjeringens
ambisjon om at bokføring av opptak og utslipp fra landsektoren ikke
skal påvirke ambisjonsnivået for å kutte fossile utslipp fram mot
2030. Disse medlemmer mener den sikreste måten å
oppnå dette på, samtidig som det settes klare ambisjoner for skogens
bidrag til klimaløsninger, vil være å etablere et separat mål for
opptak av klimagasser i landsektoren i 2030, med bokføring uavhengig
av målet for de øvrige sektorer.
Disse medlemmer ber regjeringen
vurdere en tilsvarende deling på globalt nivå, inkludert for det
langsiktige målet om «netto null» globale utslipp, som Norge har
tatt initiativ til.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne er uenig i at Norges utslippsforpliktelse til
FN skal inneholde tiltak som gjør forpliktelsen mer tøyelig og mindre
ambisiøs. Dette medlem viser til at regjeringen mener
skog og andre arealer bør inkluderes i en fremtidig klimaavtale.
Dette medlem mener regjeringens
forslag mangler forståelse av naturlige karobonsykluser. Hvis opptak
i skog skal brukes i regnskapet, må også myr, eng, jordbruksland
og framfor alt hav tas med. Med en slik logikk kunne det enorme opptaket
av karbon fra atmosfæren i norske havområder – som for øvrig medfører
økende og svært skadelig havforsuring – i prinsippet vært meldt
inn som nasjonale «utslippskutt» og fritatt Norge for alt ansvar
for utslipp fra fossil energi.
Komiteen understreker
viktigheten av at Norge fortsetter å bidra til utslippsreduksjoner
i utviklingsland i perioden etter 2020. Komiteen viser
til at klima- og skogsatsingen ble en del av det første klimaforliket
etter krav fra regjeringspartiene og samarbeidspartiene. Bevilgningen på
tre mrd. kroner årlig til klima- og skogsatsingen er besluttet videreført
på minst dagens nivå til 2020.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at i tillegg har regjeringen og samarbeidspartiene besluttet å
bevilge 400 mill. kroner årlig til FNs Green Climate Fund frem til
2018. Det grønne klimafondet skal finansiere klimatiltak i utviklingsland.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Miljøpartiet De Grønne viser til klimaforliket fra 2012,
hvor et flertall mente at det er et viktig prinsipp at utslippsrettigheter
i en framtidig internasjonal klimaavtale fordeles slik at alle mennesker
tildeles samme rett til å slippe ut klimagasser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet peker
på at bruk av internasjonale fleksible mekanismer er et viktig bidrag
til utslippsreduksjoner og langsiktig klimavennlig omstilling og
utvikling i fremvoksende økonomier. Disse medlemmer vil
derfor understreke viktigheten av at regjeringen opprettholder Norges
ambisjonsnivå i utviklingen av internasjonale markedsbaserte virkemidler.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne vil også peke på at Norges globale
og historiske ansvar for å bidra til utslippskutt frem mot 2030
er flere ganger våre egne utslipp. Disse medlemmer beklager
at regjeringen ikke tar inn over seg Norges klimaansvar som rikt
land.
Disse medlemmer vil også peke
på at klimatoppmøtet i Lima slo fast at de nasjonale bidragene skal
inneholde en vurdering av hvordan ambisjonsnivået i landenes innmeldte
klimamål er rettferdige. Dette må bety at landenes historiske ansvar
for klimagassutslipp og økonomiske handlingsrom avgjør ambisjonsnivået. Disse
medlemmer er overrasket over at regjeringen ikke ser ut
til å følge opp dette vedtaket, da regjeringens påstand om at Norges
klimamål er rettferdig, ikke sannsynliggjøres i meldingen. I meldingen
henviser regjeringen i stedet til en kostnadseffektiv fordelingav klimagassutslipp mellom regioner.
Disse medlemmer viser til at
FNs klimapanel anslår at OECD-land må halvere sine klimagassutslipp
i 2030 fra 2010-nivå for en rettferdig oppfyllelse av togradersmålet,
og at mange av anslagene klimapanelet viser til også vil innebære
langt større utslippsreduksjoner for OECD-landene enn dette.
Disse medlemmer mener videre
det ville vært mest ryddig om Norge etablerte én forpliktelse for
utslippskutt i Norge, og en annen forpliktelse for bidrag til klimatiltak
i fattige land.Disse medlemmer vil
minne om at selv om det ikke er et formelt krav om forpliktelser
knyttet til klimafinansiering i denne runden i forhandlingene, mener
mange av de fattigste landene at konkrete forpliktelser til klimafinansiering
er svært viktig.
Disse medlemmer mener videre
at internasjonal luftfart og skipsfart må betale for sine utslipp,
og pengene bør gå til dem som rammes av klimaendringene, og fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at Norge
tar initiativ til en internasjonal konvensjon om karbonskatt på
internasjonal luftfart og skipsfart. Pengene bør gå inn i FNs grønne
klimafond for klimatiltak og klimatilpasning i fattige land.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
regjeringen svikter Norges brobyggerrolle i klimaforhandlingene,
og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram forslag om
et eget mål for Norges bidrag til finansiering av utslippsreduksjoner
og klimatilpasning i utviklingsland. Dette målet må kommuniseres
til FN på linje med målet for reduksjoner i norske klimagassutslipp.
Dette skal tydeliggjøre at Norge vil ta det ansvaret våre historiske
utslipp og vår økonomiske kapasitet gir oss.»
«Stortinget ber regjeringen trappe opp norsk støtte
til klimatiltak og klimatilpasning i fattige land med 4 mrd. kroner
fram mot 2020 og bevilge dette i tillegg til de ordinære bistandsbudsjettene
på 1 prosent av BNI til bistand.»
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønnemener det bør lages
en opptrappingsplan som sikrer at Norge bidrar med minst 1 pst. av
brutto nasjonalinntekt til internasjonale klimatiltak innen 2020,
hvor bidrag gjennom FNs grønne klimafond prioriteres høyt. Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen melde som tilleggsforpliktelse
til FNs klimakonvensjon at Norge skal overføre minst 1 pst. av brutto
nasjonalinntekt til internasjonale klimatiltak innen 2020.»
Komiteen viser til
at erfaringene fra 2020-målene gir grunn til å vurdere om det er
behov for en mer strukturert rapportering av utslippsutviklingen
og effekten av implementerte tiltak fra regjering til storting enn
i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til Innst. 147 S (2014–2015)
om å følge opp anbefalinger for å nå Norges klimamål for 2020. Her
vedtok Stortinget at:
Stortinget ber regjeringen sørge for at kollektivtrafikken
i 2025 som hovedregel benytter null- eller lavutslippsteknologi
eller klimanøytralt drivstoff.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne mener en klimalov er en avgjørende forutsetning
for å lykkes med å redusere norske klimagassutslipp. En klimalov
vil gi et overordnet bindende rammeverk for systematisk, sektorvis
gjennomføring av vedtatte målsettinger på kort og lang sikt. Dette
medlem viser i den forbindelse til Dokument 8:32 S (2014–2015).
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen komme til Stortinget med
en plan for nasjonale utslippsreduksjoner mot 2030 så raskt som
mulig etter «Paris 2015», og før sommeren 2016.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en stortingsmelding om klimapolitikken som inneholder en helhetlig
og gjennomarbeidet plan for hvordan 2030-målene skal bidra til langsiktig
klimavennlig omstilling i Norge, herunder mål for utslippsreduksjoner
i sektorer utenfor kvotepliktig sektor.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen komme til Stortinget med
en sak om utvikling av fangst og lagring av CO2 fra
norske industrielle utslipp.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen gjennomgå virkemiddelapparatet
rettet mot teknologiutvikling i norsk næringsliv, og påse at det
er innrettet på en slik måte at målet om lav- og nullutslippsteknologier
i alle industrigrenene kan nås.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen trappe opp bevilgningene
til fondet for klimateknologi, fornybar energi og energiomlegging
i de årlige budsjettene, slik at fondet i 2017 er på 100 mrd. kroner.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen endre Enovas mandat slik
at de i samarbeid med Gassnova kan støtte prosjekter for fangst
og lagring av CO2.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen ha som et strategisk mål
for Norge fram mot 2030 å være verdensledende på å utvikle og ta
i bruk nullutslippsteknologi i sjøtransporten.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen sørge for at Norge
tar initiativ til en internasjonal konvensjon om karbonskatt på
internasjonal luftfart og skipsfart. Pengene bør gå inn i FNs grønne
klimafond for klimatiltak og klimatilpasning i fattige land.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen sørge for at Norge påtar
seg en forpliktelse om at norske utslipp i 2030 ikke skal overstige
25 millioner tonn, en reduksjon på 50 prosent sammenlignet med 1990.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
om et eget mål for Norges bidrag til finansiering av utslippsreduksjoner
og klimatilpasning i utviklingsland fram mot 2030. Dette målet må kommuniseres
til FN på linje med målet for reduksjoner i norske klimagassutslipp.
Dette skal tydeliggjøre at Norge vil ta det ansvaret våre historiske
utslipp og vår økonomiske kapasitet gir oss.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen trappe opp norsk støtte
til klimatiltak og klimatilpasning i fattige land med 4 mrd. kroner
fram mot 2020 og bevilge dette i tillegg til de ordinære bistandsbudsjettene
på 1 prosent av BNI til bistand.
Forslag fra Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen melde som norsk forpliktelse
til FNs klimakonvensjon at klimagassutslippene fra norsk territorium
skal være maks. 20 mill. tonn CO2-ekvivalenter
i 2030.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen melde som tilleggsforpliktelse
til FNs klimakonvensjon at norsk olje- og gassvirksomhet skal fases
ut over en 20-årsperiode.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen melde som norsk tilleggsforpliktelse
til FNs klimakonvensjon at Statens pensjonsfond utland skal brukes
som et aktivt klimapolitisk verktøy, og at fondet innen 2020 skal
trekke seg ut av alle investeringer i fossil energi.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen melde som tilleggsforpliktelse
til FNs klimakonvensjon at Norge skal overføre minst 1 pst. av brutto
nasjonalinntekt til internasjonale klimatiltak innen 2020.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Meld. St. 13 (2014–2015) – om ny utslippsforpliktelse
for 2030 – en felles løsning med EU – vedlegges protokollen.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 19. mars
2015
Ola Elvestuen | Nikolai Astrup |
leder | ordfører |