I Dokument 8:40 S (2014–2015) fremmes følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen styrke
Kystverket som transportetat slik at sjøtransportens konkurransekraft
forbedres i samsvar med nasjonale transportprioriteringer om overføring
av gods fra land til sjø.
2. Stortinget ber regjeringen legge frem
en helhetlig gjennomgang av gebyr- og avgiftspolitikken i sjøtransporten
i revidert nasjonalbudsjett for 2015, med sikte på å bedre og forenkle
rammebetingelsene for nærskipstransporten i statsbudsjettet for
2016.
3. Stortinget ber regjeringen legge frem
en helhetlig havnestrategi som har til hensikt å gjøre havnene og
havneterminalene mer effektive, flytte tungtransport fra vei til
sjø, og samtidig gi nærskipsfarten større plass i Nasjonal transportplan (NTP).
4. Stortinget ber regjeringen utrede og
fremme forslag om en midlertidig tilskuddsordning for godsoverføring
til bedrifter som velger å benytte sjøtransport fremfor landtransport.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
som stimulerer til økt bruk av LNG som drivstoff i nærskipsfartflåten.
6. Stortinget ber regjeringen utrede og
fremme forslag om en midlertidig vrakpantordning med hensikt å stimulere
til flåtefornyelse innenfor nærskip.
7. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å oppjustere avskrivingssatsene for skip i nærskipsfart til europeisk
nivå i statsbudsjettet for 2016.»
I Dokument 8:41 S (2014–2015) fremmes følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak
om hvordan nærskipsfartsstrategien kan følges opp med konkrete tiltak
med effektive havner, mer klima- og miljøvennlige løsninger, endringer
i avgifter og gebyrer som kan styrke sjøtransportens konkurransekraft.»
For nærmere begrunnelse for forslagene vises
til dokumentene.