I Dokument 8:40 S (2014–2015) fremmes følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen styrke
Kystverket som transportetat slik at sjøtransportens konkurransekraft
forbedres i samsvar med nasjonale transportprioriteringer om overføring
av gods fra land til sjø.
2. Stortinget ber regjeringen legge frem
en helhetlig gjennomgang av gebyr- og avgiftspolitikken i sjøtransporten
i revidert nasjonalbudsjett for 2015, med sikte på å bedre og forenkle
rammebetingelsene for nærskipstransporten i statsbudsjettet for
2016.
3. Stortinget ber regjeringen legge frem
en helhetlig havnestrategi som har til hensikt å gjøre havnene og
havneterminalene mer effektive, flytte tungtransport fra vei til
sjø, og samtidig gi nærskipsfarten større plass i Nasjonal transportplan (NTP).
4. Stortinget ber regjeringen utrede og
fremme forslag om en midlertidig tilskuddsordning for godsoverføring
til bedrifter som velger å benytte sjøtransport fremfor landtransport.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
som stimulerer til økt bruk av LNG som drivstoff i nærskipsfartflåten.
6. Stortinget ber regjeringen utrede og
fremme forslag om en midlertidig vrakpantordning med hensikt å stimulere
til flåtefornyelse innenfor nærskip.
7. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å oppjustere avskrivingssatsene for skip i nærskipsfart til europeisk
nivå i statsbudsjettet for 2016.»
I Dokument 8:41 S (2014–2015) fremmes følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak
om hvordan nærskipsfartsstrategien kan følges opp med konkrete tiltak
med effektive havner, mer klima- og miljøvennlige løsninger, endringer
i avgifter og gebyrer som kan styrke sjøtransportens konkurransekraft.»
For nærmere begrunnelse for forslagene vises
til dokumentene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Kjell Ivar
Larsen, Kari Raustein og Odd Gunnar Tveit, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Willfred Nordlund,
og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslagene
og til vedlagte uttalelser i sakene, datert 30. januar 2015, fra
Samferdselsdepartementet v/statsråden.
Komiteen viser til forslagsstillernes
intensjon om at en større andel av godstransporten bør fraktes sjøveien.
Det er forventninger om en betydelig vekst i godsmengden i tiden
fremover, og det er et ønske om at en større andel av denne veksten
skal transporteres på skip.
Komiteen viser videre til forslagsstillernes omtale
av Riksrevisjonenes undersøkelse av den statlige kystforvaltningens
arbeid med å øke andelen godstransport til sjøs så langt. Det har
over tid vært et ønske om at en økende andel av godstransporten
bør fraktes sjøveien. Komiteen vil i denne sammenheng
vise til Riksrevisjonens bemerkninger om at Kystverket ikke har
fulgt opp disse forventningene på en god nok måte. Komiteen vil
videre vise til at forslagsstillerne kommer med flere innspill til
hvordan målsettingen om en større godsandel på kjøl kan nås.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil fremheve at statsråden i sine svarbrev påpeker at regjeringen
har gjort flere endringer for å styrke utviklingen av den maritime
infrastrukturen og legge til rette for sjøtransport som en integrert
del av et fremtidsrettet transportsystem.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at ansvaret for kystforvaltningen er
flyttet til Samferdselsdepartementet.
Flertallet vil vise til at Kystverket
skal administrere en ny tilskuddsordning for havnesamarbeid. Formålet
er her å stimulere havnene til bedre utnyttelse av infrastruktur,
og den kan også gi lavere enhetskostnader for godstransport til
sjøs.
Flertallet vil i denne sammenheng
også vise til endringer som er igangsatt for å effektivisere losordningen,
der et hensyn er å sikre bedre rammebetingelser for nærskipsfarten.
Flertallet viser til at Kystverket
har som oppgave å videreutvikle den maritime infrastrukturen for å
legge til rette for sjøtransport som en integrert del av et fremtidsrettet
transportsystem.
Flertallet mener det er viktig
at dette arbeidet videreføres ved at Kystverkets formelle rolle
styrkes.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser videre til at regjeringen allerede har gjort flere grep for
å styrke Kystverket som transportetat.
Dette flertallet viser til at
Kystverkets økonomiske ramme gjennom statsbudsjettet for 2015 er økt
med 15,8 pst. sammenliknet med saldert budsjett 2014. Dette
flertallet viser videre til at 10 pst. av avkastningen av
infrastrukturfondet skal gå til å styrke sjøtransporten.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
understreke behovet for at det må settes i gang umiddelbare tiltak
for å flytte godstransport over fra vei til sjø. Dette medlem vil
vise til at Senterpartiet derfor prioriterte dette allerede i sitt
alternative statsbudsjett for 2015.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke Kystverkets formelle
rolle som transportetat slik at sjøtransportens konkurransekraft
forbedres i samsvar med nasjonale transportprioriteringer om overføring
av gods fra land til sjø.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen i januar 2015 for første gang lanserte
en nasjonal havnestrategi. Strategien er en viktig del av regjeringens
arbeid med å tilrettelegge for at mer gods skal transporteres til
sjøs. Flertallet vil i denne sammenheng fremheve
viktigheten av å legge til rette for at havnene utvikles til effektive
knutepunkt som fremstår som attraktive for vareeiere og transportører.
Flertallet viser til at det i
den nasjonale havnestrategien legges opp til en forenkling av havnestrukturen
for å fokusere på utvikling av effektive, intermodale knutepunkter.
Videre er det viktig at statlige investeringer i landbasert og maritim
infrastruktur i større grad ses i sammenheng med hverandre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at regjeringens havnestrategi
skulle være et verktøy for mer effektive havner og for økt godsoverføring. Disse medlemmer viser
videre til at strategien utover å avvikle de utpekte havnene ikke
inneholder andre konkrete tiltak.
Disse medlemmer vil styrke utbyggingen av
havner og farleder for å kunne få mer gods på sjø, og utarbeide
en plan for «intermodalitet» for å koble sjøsiden bedre sammen med
landsiden, spesielt når det gjelder ankomst til havn for godstransport
som kommer per veg eller jernbane.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen, på bakgrunn av
den nasjonale havnestrategien, legge frem tiltak som har til hensikt
å gjøre havnene og havneterminalene mer effektive, flytte tungtransport
fra vei til sjø, og samtidig gi nærskipsfarten en mer sentral rolle
i Nasjonal transportplan (NTP).»
Komiteen viser til
at det er varslet i regjeringens politiske plattform at det skal
sørges for et gebyr- og avgiftsregime som styrker nærskipsfarten. Komiteen viser
til at regjeringen har nedsatt Grønn skattekommisjon som skal sluttføre
sitt arbeid innen 1. desember 2015, og det vil være naturlig å se gebyr-
og avgiftsregimet i sammenheng med denne. Det ble videre i statsbudsjettet
for 2015 varslet en gjennomgang av gebyrer og sektoravgifter, som igjen
skal følges opp med en revisjon av retningslinjene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at det i statsbudsjettet
for 2015 ble varslet en gjennomgang av gebyrer og sektoravgifter.
Regjeringen har nedsatt Grønn skattekommisjon som skal sluttføre
sitt arbeid innen 1. desember 2015. Det vil være naturlig å se gebyr-
og avgiftspolitikken i sammenheng med oppfølging av Grønn skattekommisjon.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte legge frem
en helhetlig gjennomgang av gebyr- og avgiftspolitikken i sjøtransporten
med sikte på å bedre og forenkle rammebetingelsene for nærskipstransporten.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at tidligere regjering gjennom sin nærskipsfartsstrategi
varslet en insentivordning for overføring av gods fra veg til sjø. Dette
er en ordning som krever notifisering til ESA. Flertallet vil
i denne sammenheng fremheve at Europakommisjonen har signalisert
skepsis til en ordning som ikke kan sannsynliggjøre varig effekt. Flertallet viser
til at regjeringen vil vurdere denne ordningen videre i sammenheng
med den brede godsanalysen.
Flertalletviser
til at det i nærskipsfartsstrategien varsles en tilskuddsordning
for investering i havner. Foreløpige analyser av havneregnskap for 2012
indikerer at de fleste havnene går med driftsoverskudd,
og fra arbeidet med havnestrategien fremkommer det at det samlet
sett ikke er behov for ytterligere investeringer i havnekapasitet
da det er ledig kapasitet i flere havner. Flertallet viser
til at regjeringen på denne bakgrunn vil vente med en videre vurdering
av ordningen til godsanalysen foreligger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at Stortinget ved behandling
av NTP 2014–2023 ga støtte til de foreslåtte tiltakene i nærskipsfartsstrategien
for å stimulere til økt bruk av sjøtransport. Disse medlemmer viser
til at en tilskuddsordning for overføring av gods til sjø var ett
av disse tiltakene.
Disse medlemmer er kritisk til
at regjeringen Solberg ikke følger opp nærskipsfartsstrategien «mer
gods på sjø» i fra 2013, og viser til at det er flere tiltak i denne
som allerede kunne vært satt i verk.
Disse medlemmer mener at det
bør etableres en egen insitamentsordning for godstransport på båt,
som innrettes slik at man gir en «økobonus» til transportkjøpere
som bruker sjøtransport i gitte transportkorridorer og bør gjelde
både for innen- og utenlands gods.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede en midlertidig tilskuddsordning
for godsoverføring til bedrifter som velger å benytte sjøtransport
fremfor landtransport og komme tilbake til Stortinget med dette
på egnet måte.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det i regjeringens politisk plattform fremkommer at
det skal bidras til at mer miljøvennlig drivstoff tas i bruk i næringen. Flertallet har
merket seg at arbeidet er igangsatt, samtidig som at næringen også
tar initiativ til å fremme miljøvennlige løsninger. Status for dette arbeidet
vil vurderes i forbindelse med regjeringens maritime strategi.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte komme tilbake
til Stortinget med en vurdering av hvordan stimulere til økt bruk
av lavutslippsteknologi i nærskipsfartflåten.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at det fremgår av regjeringens politiske
plattform at man vil utrede en vrakpantordning for norskregistrerte
skip. En slik utredning er nå gjennomført, og rapporten er til gjennomgang
i Nærings- og fiskeridepartementet. Flertallet har merket
seg at utredningen skal vurdere om en tilskuddsordning vil få noen
betydning for lønnsomheten til rederinæringen i nærskipsfart. Utredningen skal
videre vurdere kostnader og nytteeffekter for rederiene ved å etablere
en tilskuddsordning for kondemnering av skip, og hvorvidt en tilskuddsordning gir
et tilstrekkelig insentiv til flåtefornyelse. Flertalletviser til at eventuelle tiltak i lys
av strategien vil omtales i regjeringens maritime strategi.
Komiteen viser til
at det er gjennomført en utredning av vrakpantordning for norskregistrerte
skip, og at rapporten fra utredningen er overlevert regjeringen,
som nå skal gjennomgå denne. Komiteen ber om at det
vurderes innføring av en midlertidig vrakpantordning for skip i
forbindelse med statsbudsjettet for 2016.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere innføring
av en midlertidig vrakpantordning for skip i forbindelse med statsbudsjettet
for 2016.»
Komiteen mener det
er viktig å styrke skipsfartens konkurransekraft og at man i denne
sammenheng også bør vurdere skipsfartens rammebetingelser i nabolandene
våre for å legge til rette for likeverdige rammevilkår.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere tiltak for
å bringe nærskipsfartens rammebetingelser til europeisk nivå, herunder
spørsmålet om avskrivningssatser for skip, og komme tilbake til
Stortinget med dette på egnet måte.»
Komiteen viser til
rapporten «NTP godsanalyse Delrapport 1, kartlegging og problemforståelse» som
har som formål å være faktagrunnlag for kommende nasjonale transportplan. Komiteen viser
til at skipstransport dominerer utenrikshandelen. og at skip utførte
83 pst. av transportarbeidet i 2013. Når det gjelder innenriks transport,
er andelen 53 pst. Komiteen viser til at rapporten
påpeker stor grad av stabilitet hva gjelder næringers tilknytning
til transportmidler. Dette innebærer at transportmiddelfordelingen
i stor grad påvirkes av endringer i hva man handler og hvem man
handler med. Komiteen vil bemerke at rapporten
viser at det er grunnlag for å overføre flere millioner tonn gods
fra veg til skip og bane, noe som vil frigjøre kapasitet på vegene.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
representantforslagene og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen styrke
Kystverkets formelle rolle som transportetat slik at sjøtransportens konkurransekraft
forbedres i samsvar med nasjonale transportprioriteringer om overføring
av gods fra land til sjø.
II
Stortinget ber regjeringen, på
bakgrunn av den nasjonale havnestrategien, legge frem tiltak som
har til hensikt å gjøre havnene og havneterminalene mer effektive,
flytte tungtransport fra vei til sjø, og samtidig gi nærskipsfarten
en mer sentral rolle i Nasjonal transportplan (NTP).
III
Stortinget ber regjeringen på
egnet måte legge frem en helhetlig gjennomgang av gebyr- og avgiftspolitikken
i sjøtransporten med sikte på å bedre og forenkle rammebetingelsene
for nærskipstransporten.
IV
Stortinget ber regjeringen utrede
en midlertidig tilskuddsordning for godsoverføring til bedrifter
som velger å benytte sjøtransport fremfor landtransport og komme
tilbake til Stortinget med dette på egnet måte.
V
Stortinget ber regjeringen på
egnet måte komme tilbake til Stortinget med en vurdering av hvordan stimulere
til økt bruk av lavutslippsteknologi i nærskipsfartflåten.
VI
Stortinget ber regjeringen vurdere
innføring av en midlertidig vrakpantordning for skip i forbindelse med
statsbudsjettet for 2016.
VII
Stortinget ber regjeringen vurdere
tiltak for å bringe nærskipsfartens rammebetingelser til europeisk
nivå, herunder spørsmålet om avskrivningssatser for skip, og komme
tilbake til Stortinget med dette på egnet måte.
VIII
Dokument 8:40 S (2014–2015) –
representantforslag fra stortingsrepresentantene Line Henriette Hjemdal,
Hans Fredrik Grøvan, Rigmor Andersen Eide og Geir S. Toskedal om
tiltak for å flytte mer godstransport fra land til sjø – vedlegges
protokollen.
IX
Dokument 8:41 S (2014–2015) –
representantforslag fra stortingsrepresentantene Lisbeth Berg-Hansen,
Else-May Botten, Magne Rommetveit og Terje Aasland om mer gods på
sjø – vedlegges protokollen.
Ad Dokument 8:40 S (2014-2015),
fra stortingsrepresentantene Line Henriette Hjemdal, Hans Fredrik
Grøvan, Rigmor Andersen Eide og Geir S. Toskedal om tiltak for å
flytte mer godstransport fra land til sjø
Det vises til henvendelse av 11. desember 2014, der
transport- og kommunikasjonskomiteen ber om samferdselsministerens
uttalelse til to representantforslag. Under følger samferdselsministerens
uttalelse til Dokument 8:40 S (2014-2015).
1.
Kystverket er de seneste år styrket som transportetat.
Regjeringen har flyttet ansvaret for kystforvaltningen til Samferdselsdepartementet,
og et viktig mål med dette er å ytterligere styrke Kystverket som transportetat.
Kystverket skal videreutvikle den maritime infrastrukturen
for å legge til rette for utvikling av sjøtransport som en integrert
del av et fremtidsrettet transportsystem. Regjeringen har i budsjettet
for 2015 styrket kystforvaltningen gjennom forsering av farledstiltak
i NTP og økte økonomiske rammer til transportplanlegging for å bedre
utredningskapasiteten. Bevilgningen til Kystverket i 2015 er økt
med 15,8 prosent fra saldert budsjett 2014. I Prop. 1 S (2014-2015)
foreslår Regjeringen at 10 prosent av avkastningen i 2015 fra det
nye infrastrukturfondet skal gå til å styrke sjøtransporten.
Som et første tiltak for å stimulere havnene
til bedre utnyttelse av infrastruktur som igjen kan gi lavere enhetskostnader
for godstransport til sjøs, etableres en tilskuddsordning for havnesamarbeid. Kystverket
skal administrere tilskuddsordningen.
Regjeringen vil gjennomføre en rekke tiltak
med sikte på å effektivisere losordningen og bedre rammebetingelsene
for nærskipsfarten. Tiltakene omfatter omorganisering av lostjenesten,
konkurranseutsetting av tilbringertjenesten og ny og forbedret farledsbevisordning.
Dette medfører en rekke endringer for Kystverket, og dette er de
i gang med fra 1.1.2015.
2.
Det står i regjeringens politiske plattform
at regjeringen vil sørge for et gebyr- og avgiftsregime som styrker
nærskipsfarten. Regjeringen har nedsatt Grønn skattekommisjon som
skal sluttføre sitt arbeid innen 1. desember 2015. Det vil være
naturlig å se gebyr- og avgiftspolitikken i sammenheng med oppfølging
av Grønn skattekommisjon, og vil for øvrig vurderes i den ordinære
budsjettprosessen.
I statsbudsjettet for 2015 ble det varslet en
gjennomgang av gebyrer og sektoravgifter. Dette skal følges opp
med en revisjon av retningslinjene. Sektoravgifter under Kystverket
omfatter losavgifter og sikkerhetsavgiften. I Prop. 65 L (2013-2014)
Lov om losordningen opplyses det om at regjeringen vil vurdere reduksjoner
i losavgiftene som et virkemiddel for å fremme nærskipsfarten. Videre
opplyses det om at departementet i utformingen av avgiftsstrukturen vil
vurdere nærmere fordelingen mellom de ulike avgiftskomponentene
og graden av kryssubsidiering. Gjennomgangen av Kystverkets avgifter
vil også bli sett i sammenheng med kartlegging og revisjon av retningslinjene
for offentlig gebyr- og avgiftsfinansiering, jf. Prop. 1 LS (2014-2015)
Skatter, avgifter og toll 2015, pkt. 9.1.
3.
21. januar 2015 lanserte regjeringen nasjonal havnestrategi.
Strategien er en del av regjeringens arbeid med å tilrettelegge
for at mer gods transporteres til sjøs. Regjeringen vil legge til
rette for at havnene utvikles til effektive knutepunkt som fremstår
som attraktive for vareeiere og transportører.
I nasjonal havnestrategi legger regjeringen
opp til en forenkling av havnestrukturen for å fokusere på utvikling
av effektive, intermodale knutepunkter. Regjeringen ønsker videre
å forbedre og forsterke stamnetthavnregimet, slik at statlige investeringer
i landbasert og maritim infrastruktur ses i sammenheng med hverandre,
med utvikling i næringsliv og godstransportstrømmer og med lokal
satsning på havn. Regjeringen vil i 2015 etablere en tilskuddsordning for
havnesamarbeid, for å bidra til at sjøtransportens konkurranseevne
styrkes gjennom økt transportkvalitet og/eller redusert pris. Videre
ønsker regjeringen å starte en diskusjon blant sentrale aktører
om hvordan vi kan regulere havnene til det beste for sjøtransporten,
og har i strategien presentert fire modeller for regulering av havnekapital
som utgangspunkt for videre diskusjon.
4.
I den forrige regjeringens nærskipsfartsstrategi ble
det varslet en insentivordning for overføring av gods fra veg til
sjø. Dette er en ordning som krever notifisering til ESA, og departementet
har etter fremleggelsen av nærskipsfartsstrategien hatt uformelle møter
med Europakommisjonen. Europakommisjonen har signalisert skepsis
til en ordning som ikke kan sannsynliggjøre varig effekt. Erfaringer
fra slike ordninger, blant annet fra Italia, viser at det er vanskelig
å få til en varig godsoverføring utover støtteperioden. Europakommisjonen
rådet også til å vurdere om den grunnleggende infrastrukturen fungerer optimalt
før man vurderer slike insentivordninger. Videre vurdering av denne
ordningen vil ses i sammenheng med den brede godsanalysen og eventuelle forslag
til etablering av insentivordning vil bli behandlet i den ordinære
budsjettprosessen.
En satsing på nærskipsfart vil gi få resultater
dersom den uansett utkonkurreres av lastebilnæringen. Derfor har
jeg også tatt flere grep for å få sunnere konkurranse innen vegtransporten.
Regjeringen har styrket konkurransesituasjonen for seriøse aktører
i lastebilnæringen ved å firedoble vogntogkontrollene. Vi har også
innført krav om vinterdekk på tilhenger, og har fremmet lovforslag
om utvidet rett til å holde tilbake farlige vogntog og økt bruk
av hjullås. Regjeringen har videre innført krav om bruk av bombrikke i
tunge kjøretøy, og også initiert flere tiltak mot ulovlig kabotasjekjøring.
Til sammen vil disse tiltakene bidra til sunnere konkurranse også i
transportnæringen som helhet.
5.
Det står i regjeringens politiske plattform
at regjeringen vil bidra til at mer miljøvennlig drivstoff tas i
bruk i næringen. Dette arbeidet er i gang, og også næringen tar
initiativer for å fremme miljøvennlige løsninger. Status for arbeidet
på dette feltet vil vurderes i forbindelse med regjeringens maritime strategi
som skal fremlegges våren 2015.
I 2014 ba jeg Transnova om å gi prioritet til
prosjekter innenfor nærskipsfart, LNG og andre miljøvennlige løsninger
i maritim sektor. Transnova og Enova er nå slått sammen, og transport
videreføres som et viktig satsingsområde.
I Kystverkets avgifter for 2015 gis det en avgiftsrabatt
til miljøvennlige skip. Rabattordningen vil treffe godt for fartøy
med LNG-drift og som er registrert i Environmental Ship Index.
6.
Det fremgår av Sundvolden-plattformen at regjeringen
vil utrede en vrakpantordning for norsksregistrerte skip. NFD har
etter offentlig anbud inngått en kontrakt med Propel AS om utredning
av en tilskuddsordning for kondemnering av norskkontrollerte skip.
Kontrakten ble signert 24. oktober 2014. Utredningen tar utgangspunkt
i den norskkontrollerte nærskipsflåten og omfatter minimum tørrlasteskip
og tankskip. Utredningen skal vurdere om en tilskuddsordning vil
få noen betydning for lønnsomheten til rederinæringen i nærskipsfart.
Utredningen skal videre vurdere kostnader og nytteeffekter for rederiene ved
å etablere en tilskuddsordning for kondemnering av skip, og hvorvidt
en tilskuddsordning gir et tilstrekkelig insentiv til flåtefornyelse.
Rapport fra utredningen ble overlevert Nærings- og
fiskeridepartmentet 27. januar 2015 og er tilgjengelig på regjeringen.no.
Departementet skal nå gjennomgå utredningen. Det vil vurderes om
det er grunnlag for å etablere en ordning. I fall svaret på det er
ja må vi se på hvordan en ordning da bør utformes. Det vil også
være nødvendig å vurdere den samfunnsmessige nytten av å iverksette
en tilskuddsordning som er skissert i utredningen. Eventuelle tiltak
i lys av utredningen vil omtales i maritim strategi.
7.
Aktivering og avskriving av driftsmidler i stedet for
direkte fradragsføring skal reflektere at kostnadene reelt sett
kommer gradvis ettersom verdien på eiendelen faller. Avskrivningssatser
bør derfor i størst mulig grad gjenspeile driftsmidlenes faktiske
verdifall. Avskrivningssatser som ikke gjenspeiler faktisk verdifall,
fører til en vridning i investeringene og dårlig ressursbruk, slik
at samlet avkastning av investeringene reduseres. For høye avskrivningssatser
fører også til økte skattepliktige gevinster ved salg og kan bidra
til innlåsing av kapital.
Dagens avskrivningssats på 14 pst. ble begrunnet med
utgangspunkt i skipsfartens internasjonale karakter, jf. Ot.prp.
nr. 35 (1990-91). Denne satsen er altså allerede høyere enn det
verdifallet på skip skulle tilsi. I en gjennomgang av avskrivningssystemet
i Ot.prp. nr. 1 (2000-2001) ble det påpekt at empirien indikerte
at det faktiske verdifallet var godt under 10 pst. Skatteutvalget
som har vurdert avskrivningssystemet, jf. NOU 2014: 13, anbefaler
at satsen for avskrivning av skip settes ned fra 14 til 10 pst.
At andre land har høyere avskrivningssatser,
er ikke et selvstendig argument for økte avskrivningssatser i Norge.
For det første vil en isolert sammenligning av avskrivningssatser
ikke gi et riktig bilde av de skattemessige betingelsene for investeringer. For
det andre vil økt konkurransekraft for enkeltnæringer gjennom svakt
begrunnede økninger i avskrivningssatsene kunne redusere landets
samlede konkurransekraft fordi favorisering av enkeltnæringer vil
vri investeringene.
Det vises til henvendelse av 11. desember 2014, der
transport- og kommunikasjonskomiteen ber om samferdselsministerens
uttalelse til to representantforslag. Under følger min uttalelse
til Dokument 8:41 S (2014-2015).
Jeg er enig med stortingsrepresentantene i at
mer gods skal transporteres sjøveien. Derfor har jeg gjort flere
grep for å bygge opp under dette.
Før jeg går inn på hvilke grep jeg har gjort,
vil jeg tillate meg å gjengi hovedfunnene fra Riksrevisjonens undersøkelse
av den statlige kystforvaltningens arbeid med å øke andelen godstransport
til sjøs. Undersøkelsen omfatter i hovedsak perioden 2009-2013.
Andelen innenlands
godstransport på sjø har vært synkende siden 2009
Det er klare svakheter ved Kystverkets
arbeid for å fremme overføring av gods fra vei til sjø.
Fiskeri- og kystdepartementet (nå Samferdselsdepartementet)
har ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp målet om å overføre gods
fra vei til sjø
Det er svak styring og oppfølging av godsmålet
Tilretteleggingen av viktig infrastruktur
kan forbedres
Avgiftssystemet fremmer i liten grad godsmålet for
sjøtransport.
21. januar 2015 lanserte regjeringen nasjonal havnestrategi.
Strategien er en del av regjeringens arbeid med å tilrettelegge
for at mer gods transporteres til sjøs. Regjeringen vil legge til
rette for at havnene utvikles til effektive knutepunkt som fremstår
som attraktive for vareeiere og transportører.
I nasjonal havnestrategi legger regjeringen
opp til en forenkling av havnestrukturen for å fokusere på utvikling
av effektive, intermodale knutepunkter. Regjeringen ønsker videre
å forbedre og forsterke stamnetthavnregimet, slik at statlige investeringer
i landbasert og maritim infrastruktur ses i sammenheng med hverandre,
med utvikling i næringsliv og godstransportstrømmer og med lokal
satsning på havn. Regjeringen vil i 2015 etablere en tilskuddsordning for
havnesamarbeid, for å bidra til at sjøtransportens konkurranseevne
styrkes gjennom økt transportkvalitet og/eller redusert pris. Videre
ønsker regjeringen å starte en diskusjon blant sentrale aktører
om hvordan vi kan regulere havnene til det beste for sjøtransporten,
og har i strategien presentert fire modeller for regulering av havnekapital
som utgangspunkt for videre diskusjon.
I den forrige regjeringens nærskipsfartsstrategi ble
det varslet en insentivordning for overføring av gods fra veg til
sjø. Dette er en ordning som krever notifisering til ESA, og departementet
har etter fremleggelsen av nærskipsfartsstrategien hatt uformelle møter
med Europakommisjonen. Europakommisjonen har signalisert skepsis
til en ordning som ikke kan sannsynliggjøre varig effekt. Erfaringer
fra slike ordninger, blant annet fra Italia, viser at det er vanskelig
å få til en varig godsoverføring utover støtteperioden. Europakommisjonen
rådet også til å vurdere om den grunnleggende infrastrukturen fungerer optimalt
før man vurderer slike insentivordninger. Videre vurdering av denne
ordningen vil ses i sammenheng med den brede godsanalysen og eventuelle forslag
til etablering av insentivordning vil bli behandlet i den ordinære
budsjettprosessen.
I nærskipsfartsstrategien ble det også varslet
en tilskuddsordning for investering i havn. Foreløpige analyser
av havneregnskap for 2012 indikerer at de fleste havnene går med
driftsoverskudd. Videre er det gjennom arbeidet med havnestrategien
fremkommet at det samlet sett ikke er behov for ytterligere investeringer
i havn i forhold til kapasitet. Det er i dag ledig kapasitet i flere
havner (se tabell 1).
Havn | Containeromslag 2012 | Kapasitet | Ledig kapasitet | Ledig kapasitet i % | Antall kraner |
Borg havn | 40 705 | 225 000 | 184 295 | 82 % | 3 |
Moss havn | 61 347 | 120 000 | 58 653 | 49 % | 2 |
Oslo havn | 202 824 | 280 000 | 77 176 | 28 % | 4 |
Drammen havn | 23 517 | 100 000 | 76 483 | 76 % | 2 |
Larvik havn | 61 720 | 200 000 | 138 280 | 69 % | 3 |
Grenland havn | 29 869 | 80 000 | 50 131 | 63 % | 2 |
Kristiansand havn | 45 000 | 100 000 | 55 000 | 55 % | 3 |
Tabell 1. Kilde: TØI-rapport 1324/2014
På bakgrunn av havnenes gode økonomi og havnenes
samlede kapasitet anbefales det å vente med videre vurdering av
ordningen til godsanalysen foreligger. Hensiktsmessigheten av en
slik ordning må vurderes opp mot havnenes finansielle utvikling.
Videre må en tilskuddsordning også vurderes opp mot eventuelle endringer
i rammebetingelser for havnekapitalen.
Det står i regjeringens politiske plattform
at regjeringen vil bidra til at mer miljøvennlig drivstoff tas i
bruk i næringen. Dette arbeidet er i gang, og også næringen tar
initiativ for å fremme miljøvennlige løsninger. Status for arbeidet
på dette feltet vil vurderes i forbindelse med regjeringens maritime strategi
som skal fremlegges våren 2015.
I 2014 ba jeg Transnova om å gi prioritet til
prosjekter innenfor nærskipsfart, LNG og andre miljøvennlige løsninger
i maritim sektor. Transnova og Enova er nå slått sammen, og transport
videreføres som et viktig satsingsområde.
I Kystverkets avgifter for 2015 gis det en avgiftsrabatt
til miljøvennlige skip. Rabattordningen vil treffe godt for fartøy
med LNG-drift og som er registrert i Environmental Ship Index.
Det står i regjeringens politiske plattform
at regjeringen vil sørge for et gebyr- og avgiftsregime som styrker
nærskipsfarten. Regjeringen har nedsatt Grønn skattekommisjon som
skal sluttføre sitt arbeid innen 1. desember 2015. Det vil være
naturlig å se gebyr- og avgiftspolitikken i sammenheng med oppfølging
av Grønn skattekommisjon, og vil for øvrig vurderes i den ordinære
budsjettprosessen.
I statsbudsjettet for 2015 ble det varslet en
gjennomgang av gebyrer og sektoravgifter. Dette skal følges opp
med en revisjon av retningslinjene. Sektoravgifter under Kystverket
omfatter losavgifter og sikkerhetsavgiften. I Prop. 65 L (2013-2014)
Lov om losordningen opplyses det om at regjeringen vil vurdere reduksjoner
i losavgiftene som et virkemiddel for å fremme nærskipsfarten. Videre
opplyses det om at departementet i utformingen av avgiftsstrukturen vil
vurdere nærmere fordelingen mellom de ulike avgiftskomponentene
og graden av kryssubsidiering. Gjennomgangen av Kystverkets avgifter
vil også bli sett i sammenheng med kartlegging og revisjon av retningslinjene
for offentlig gebyr- og avgiftsfinansiering, jf. Prop. 1 LS (2014-2015)
Skatter, avgifter og toll 2015, pkt. 9.1.
I tillegg til disse punktene som representantene spesifikt
spør om i sitt forslag, har jeg også gjort andre grep for å styrke
sjøtransporten.
Kystverket er de seneste år styrket som transportetat.
Regjeringen har flyttet ansvaret for kystforvaltningen til Samferdselsdepartementet,
og et viktig mål med dette er å ytterligere styrke Kystverket som transportetat.
Kystverket skal videreutvikle den maritime infrastrukturen
for å legge til rette for utvikling av sjøtransport som en integrert
del av et fremtidsrettet transportsystem. Regjeringen har i budsjettet
for 2015 styrket kystforvaltningen, gjennom forsering av farledstiltak
i NTP og økte økonomiske rammer til transportplanlegging for å bedre
utredningskapasiteten. Bevilgningen til Kystverket i 2015 er økt
med 15,8 prosent fra saldert budsjett 2014. I Prop. 1 S (2014-2015)
foreslår Regjeringen at 10 prosent av avkastningen i 2015 fra det
nye infrastrukturfondet skal gå til å styrke sjøtransporten.
Som et tiltak for å stimulere havnene til bedre
utnyttelse av infrastruktur som igjen kan gi lavere enhetskostnader
for godstransport til sjøs, etableres en tilskuddsordning for havnesamarbeid.
Kystverket skal administrere tilskuddsordningen.
Regjeringen vil gjennomføre en rekke tiltak
med sikte på å effektivisere losordningen og bedre rammebetingelsene
for nærskipsfarten. Tiltakene omfatter omorganisering av lostjenesten,
konkurranseutsetting av tilbringertjenesten og ny og forbedret farledsbevisordning.
Dette medfører en rekke endringer for Kystverket, og dette er de
er i gang med fra 1.1.2015.
En satsing på nærskipsfart vil gi få resultater
dersom den uansett utkonkurreres av lastebilnæringen. Derfor har
jeg også tatt flere grep for å få sunnere konkurranse innen vegtransporten.
Regjeringen har styrket konkurransesituasjonen for seriøse aktører
i lastebilnæringen ved å firedoble vogntogkontrollene. Vi har også
innført krav om vinterdekk på tilhenger, og har fremmet lovforslag
om utvidet rett til å holde tilbake farlige vogntog og økt bruk
av hjullås. Regjeringen har videre innført krav om bruk av bombrikke i
tunge kjøretøy, og også initiert flere tiltak mot ulovlig kabotasjekjøring.
Til sammen vil disse tiltakene bidra til sunnere konkurranse også
i transportnæringen som helhet.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den
24. mars 2015
Linda C. Hofstad Helleland | Kari Raustein |
leder | ordfører |